پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۵
مردي براي تمام فصول
خسروجردي مدير هنري جشنواره فيلم كودك اصفهان خواهد بود و همزمان زيبا سازي مزار قطعه شهداي بهشت زهرا رانيز انجام خواهد داد
003519.jpg
عكس: ساتيارامامي
سعيده امين
قرار است كارهاي تازه تري نسبت به سالهاي قبل صورت بگيرد. براي اولين بار در برگزاري جشنواره ها، جشنواره فيلم كودك اصفهان صاحب يك مدير هنري شد؛كاري كه در جشنواره هاي سابق انجام نمي شد
كمتر كسي مي داندكه طراح لوگوي منحصر به فرد همشهري، آرم دانشگاه آزاد اسلامي و شبكه 5 تهران يك نفر است كه آثارش به يكديگر هيچ شباهتي ندارد. حسين خسروجردي، گرافيست و طراح برجسته اي است كه آرم معروف دهه فجر از آثار اوست و حضورش در بي ينال هاي بين المللي سروصداي زيادي به پا كرده بود. خسروجردي متولد 1336 و فارغ التحصيل دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است. وي از نمايشگاه صلح در شوروي موفق به اخذ ديپلم افتخار شد و به خاطر طراحي پوستر فيلم دستفروش از ششمين جشنواره فيلم فجر، جايزه اول را دريافت كرد. حسين خسروجردي لوح زرين و دستخط حضرت امام خميني (ره) را از مجتمع هنر و ادبيات هفته دفاع مقدس دريافت كرده است.
طراحي صحنه فيلم هايي مثل هنرپيشه و مرگ ديگري و طراحي پوستر فيلم هاي سلام سينما، تمام وسوسه هاي زمين، مهاجر و اپيزود دوم و سوم دستفروش از جمله آثار وي است.
اما امسال خسروجردي دو كار متفاوت را در دستور كار دارد. مديريت هنري جشنواره فيلم كودك اصفهان و پروژه زيباسازي مزار شهداي حلبچه، دو كار متفاوتي است كه خسروجردي در دست تهيه دارد و بعد از اتمام آن، براي نمايشگاه طراحي بعدي، راهي لس آنجلس و نيويورك مي شود.
اولين مدير هنري جشنواره
قرار است كارهاي تازه تري نسبت به سالهاي قبل صورت بگيرد. براي اولين بار در برگزاري جشنواره ها، جشنواره فيلم كودك اصفهان صاحب يك مدير هنري شد. كاري كه در جشنواره هاي سابق انجام نمي شد، هر چند تبليغات به هر حال از كار درمي آمد.
خسروجردي مي گويد: سالهاي قبل نيز كارهاي زيبايي شده است. درست است عنوان مدير هنري وجود نداشته، اما مشابه چنين كاري قبلا وجود داشته است.
او نمي خواهد درباره آنچه كه براي جشنواره فيلم كودك اصفهان انجام خواهد داد، مبالغه كند، اما مي گويد: كار تازه اي انجام خواهد شد. هنوز وارد جزئيات نشده است كه در مرحله تحقيقات است. حوزه فعاليت وي تجسمي است و نمي خواهد از كليشه هاي تبليغاتي در مديريت هنري جشنواره استفاده كند. نقدا كارهاي گذشته براي اين جشنواره انجام مي شود، به اضافه يكسري از شاخصه هاي تبليغاتي كه قبلا انجام نشده است. خب، جشنواره براي كودكان است ديگر...
خودش مي داند كه با انتخابش به عنوان مدير هنري جشنواره، مسئولان درصددند تا از فرمول هاي تبليغاتي گذشته پا را فراتر بگذارند.  آنچه مسلم است من قصد ندارم بتنهايي كاري را انجام دهم. اينطور طراحي و برنامه ريزي ها بايد به شور گذاشته شود تا آنچه نتيجه تبادل انديشه هنرمندان است، به دست بيايد.
خسروجردي در مورد ضرورت انتخاب يك مدير هنري براي برنامه هاي علمي، فرهنگي و حتي سياسي و اجتماعي مي گويد: يكي از راه هاي تاثيرگذاري يك موضوع، خوب ارائه كردن آن است. چه در امور هنري و چه فراتر از آن، بايد تشكيلات هنري راه اندازي شده و يك ويترين شايسته درست شود. مدير هنري و مشاور هنري لازمه كارهاي جشنواره اي امروز است، اما در حال حاضر جايش بسيار خالي است.
خسروجردي، گرافيك ايران را بسيار پويا و چندوجهي مي داند: گرافيك در بخش تقاضا، كيفيت پيدا مي كند. اگر گرافيك در محدوده اراده مشخصي باشد، بخش تجاري نيز رشد مي كند، پس بايد به وجه خلاق آن بيشتر توجه كرد تا گرافيك تنزل پيدا نكند.
وي وضعيت اخير گرافيك را در كشور رو به رشد اعلام كرد و يادآور شد: نمايشگاه هايي برگزار مي شود كه يك مجموعه گرافيك تخصصي را دربردارد. در اين نمايشگاه ها از يك نوع ژانر گرافيك استفاده شده كه ويژگي هاي جدي و تخصصي گرافيك را با خود دارد. به اين ترتيب، تفاوت اين نمايشگاه ها با نمايشگاه هاي گرافيك تبليغاتي و تجاري كاملا نمايان مي شود.
وي معتقد است كه گرافيك ايران با اين رشد فزاينده، خدمات وسيعي را به جامعه ارائه مي كند.
اين رشد در سالهاي جاري بيشتر شده است، به طوري كه گرافيك ايران خود را تقويت و اصلاح كرده است.
با اعتقاد به اينكه گرافيك ايران، گام هاي بلندي در اين سالها برداشته، اما خسروجردي، اين استاد مسلم گرافيك نيز در مقاطعي خود را از عرصه كنار مي كشد. وي چند سال قبل از داوري بي ينال گرافيك كناره گيري كرد و حتي با تمام ارادتش به استاد مميز، حاضر نشد دعوت وي را براي داوري اين بي ينال بپذيرد. وي مي گويد: من به اين دليل از داوري بي ينال گرافيك كناره گيري كردم، چون احساس كردم كاري نيست كه بتوانم پاسخ آن را بدهم. ما انتظارات نابجايي از داوري داريم. كساني كه در جشنواره شركت مي كنند، آراي داوران را قبول ندارند، تا زماني هم كه اين نگاه رواج دارد، در داوري شركت نمي كنم.
وي هرگونه اختلاف با مميز را رد مي كند: قبلا به او گفته بودم كه مي آيم، اما نتوانستم خودم را قانع كنم، چون تجربيات تلخ داوري در گذشته را به ياد آوردم. من هميشه با اين مسئله مشكل داشتم.
وي در عين حال فعاليت خود را در زمينه طراحي پوستر ادامه مي دهد. طراحي ساختار پوستر آخرين فيلم مجيد مجيدي، چند پوستر براي هانس كريستين اندرسن و يك پوستر براي هوشنگ مرادي كرماني از فعاليت هاي اخير وي بوده است.
اولين طرح مزار شهداي حلبچه
اين يكي واقعا كار بديعي است. زيباسازي مزار قطعه شهداي بهشت زهرا كه خسروجردي به طور نمونه قطعه شهداي حلبچه را در دست گرفته است. او درصدد است در حوزه فرهنگسازي، كارهاي جديدي را ارائه دهد.
وي مي گويد: در مزار شهداي ما، يك تشنج تصويري و نابساماني عناصر مختلف وجود دارد. ناموزوني قبور شهدا يك آشفتگي را ايجاد كرده است كه در شان مقام شهداي بهشت زهرا نيست، لذا قرار بر اين شد كه به توصيه شركت فضاي فرهنگي، يك نمونه را براي شهداي حلبچه بسازم. اين فضا داراي 44 قبر است كه قرار است به شكلي زيبا و يكسان دربيايد. چون شهداي حلبچه اكثرا بدون خانواده هستند، سازمان بهشت زهرا با مشكل كمتري در نمونه سازي روي قبرها مواجه مي شود و اگر مالك ساير مزارها با مشاهده اين نمونه ها قانع شدند كه يكسان سازي بالجمله انجام شود، به اين شكل ساير قبرها نيز يكسان سازي خواهند شد.
خسروجردي در ادامه مي افزايد: باتوجه به شرايط سخت تردد در ميان قبور شهدا، ساماندهي اين قبور بسيار آسان خواهد بود.
وي به ساير هنرمندان توصيه كرد تا باتوجه به نظر خود، قطعاتي را در اختيار گرفته و روي آن به شكل هنرمندانه اي كار كنند تا يك هارموني و فضاي فرهنگي و روحاني در مزار شهدا كه متناسب با جايگاه ايشان است، به وجود بيايد.

نمايش آثار بزرگان گرافيك ايران و جهان در ايستگاه هاي مترو تهران
فرهنگ پنجره ها در ايستگاه
مهدي طاهباز- اگر طي روزهاي آينده خواستيد با مترو در شهر تهران سفري درون  شهري داشته باشيد و مسيرتان به ايستگاه مترو ميرداماد افتاد، از كنار تصاويري كه آنجا نصب شده بسادگي عبور نكنيد. آنها آثار گرافيكي برتر ايران و جهان هستند كه قرار است حس زيباي زيبا ديدن را حتي تنها براي دقايقي كوتاه براي شما فراهم كنند.
از نيمه مرداد ماه، نمايشگاهي از آثار برتر گرافيك ايران و جهان در ايستگاه هاي مترو ميرداماد، هفت تير و حسن آباد با نام فرهنگ پنجره ها توسط مان هنرنو  برگزار مي شود.
اين سلسله نمايشگاهي پيش از اين با نام فرهنگ و مترو در سال 82 با عكس هاي غلامرضا معتمدي و دومين بار با نام منگ و با موضوع اعتياد، با عكس هاي حجت سپهوند در سال 83 برپا شده است.به گفته برگزاركنندگان نمايشگاه فرهنگ پنجره ها، مترو و مان هنرنو با يكديگر مي خواهند يك فضاي فرهنگي زيرزميني را زير تمام هياهوها و گستردگي هاي شهر و به دور از آفتاب تابان تابستان ترتيب دهند.
اين نمايش آثار در ادامه نمايشگاه گرافيك ايران و جهان (كه بهار سال 84 در مجموعه مان هنرنو برپا شد)، بوده كه آثار آن به فضاي عمومي شهر گسترانده شده است.
در اين نمايشگاه زيرزميني، آثار ميلتون گرافيست برجسته جهان، آثار مكتب لهستان و برگزيدگان گرافيك ايران براي علاقه مندان به نمايش درخواهد آمد. فعلا حدود 63 اثر در ايستگاه ميرداماد جهت بازديد عمومي نصب شده كه طي روزهاي آينده در دوره هاي 20 روزه در ديگر ايستگاه ها نيز نمايش داده خواهندشد. اين آثار كه در آنها عموما از گرافيك كاربردي استفاده شده، روي پلات هاي آلومينيومي در كارگاه، اجراي مجدد شده اند. هدف اصلي اين نمايشگاه علاوه بر ايجاد آرامش بصري براي شهروندان تهراني و مسافران مترو، آشنايي كلي بازديدكنندگان با گرافيك است.در انتخاب آثار نمايش داده شده، موضوع خاصي مدنظر نبوده و سعي شده آثار برتر گرافيست هاي بزرگ ايران و جهان در كنار آثار برگزيده جوانان در معرض ديد قرار بگيرند.
به گفته برگزاركنندگان نمايشگاه، دليل انتخاب آثار گرافيكي براي نمايش در مكاني مانند مترو اين است كه شهر را نمي توان بدون حضور گرافيك تصور كرد. برخورد روزانه فرد فرد ما با اين هنر در هر نقطه اي از شهر، انكارناپذير است. از سوي ديگر هنر گرافيك قابليت ورود به زندگي را داشته و گاهي اين ورود با بي خبري صورت مي گيرد.
گفته مي شود در صورت امكان تعدادي از متخصصين نقاشي و گرافيست ها به تناوب در ايستگاه هاي مترو و در كنار آثار، حاضر خواهند شد و به سئوالات علاقه مندان درمورد كارها پاسخ خواهند داد.
اما مجموعه مان هنرنو در زمينه هاي معماري، گرافيك، عكس، فيلم، طراحي صنعتي و معماري داخلي فعاليت مي كند. آثار نقاشي و گرافيكي و مجسمه ها نيز به صورت آرشيوهاي گوناگون در اين مجموعه موجود است.اين مجموعه از دو ساختمان مجاور با يكديگر تشكيل شده است. ساختمان اول از 5 طبقه با مساحتي در حدود يكهزار و 500 متر تشكيل شده كه مجموعه دائم را در خود جاي داده است. در طبقه همكف آن كارگاه ها، در طبقه اول گذرگاه ذهني، در طبقه دوم مجموعه معماري و طراحي صنعتي، در طبقه سوم مجموعه عكس و فيلم و بالاخره در طبقه چهارم، مجموعه گرافيك به همراه كتابخانه و باغ گرافيك گنجانده شده است.ساختمان دوم نيز كه به مجموعه موقت اختصاص دارد، از سه طبقه تشكيل شده است.
در طبقات اول و دوم آن فضاهاي نمايش موقت قرار دارند كه در آنها نمايشگاه هاي هنري مختلف با موضوعات متفاوت برگزار مي شود. زيرزمين نيز به مخزن ها و كارگاه ها اختصاص داده شده است.

مايكل مور و باز هم انتقاد
مايكل مور پس از ساخت مستندهاي جنجالي اش درباره بوش، پروژه انتقادي جديدي را با نام بيماري آماده كرده است.
اين فيلم درباره سيستم بهداشتي آمريكاست و در آن از كارخانه هاي داروسازي و شركت هاي بيمه فعال در سيستم بهداشتي و درماني آمريكا بشدت انتقاد شده است. در اين رابطه روزنامه لس آنجلس تايمز نوشته است كه در پي انتشار خبر ساخت مستند بعدي مايكل   مور با سوژه انتقاد از سيستم بهداشتي آمريكا، حداقل 6 شركت بزرگ داروسازي يك اطلاعيه داخلي بين كارمندانشان منتشر كرده اند كه در آن، از اين كارمندان خواسته اند تا نسبت به مايكل مور كاملا محتاط باشند. مايكل مور كارگردان آمريكايي است كه در هر يك از فيلم هايش با موضع گيري خاص به سراغ موضوعات مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي و ... رفته است.
او در فيلم راجر و من به شركت جنرال موتورز، در فيلم بولينگ براي كلمباين به موضوع لابي اسلحه و در فيلم جنجال برانگيز فارنهايت 11/9 به جورج بوش و سياست هاي اشتباه او در مورد كشورهاي خارجي پرداخته است. مور كه با ورود به عرصه سياسي و ساخت آخرين فيلمش سعي داشت، بوش را در رقابت براي دستيابي به مقام رياست جمهوري ناكام بگذارد، اين بار نگاه خود را به كارخانه ها و شركت هايي دوخته است كه در زمينه داروسازي، محصولات و خدمات بهداشتي فعاليت مي كنند.اين كارخانه ها شامل شركت هاي بيمه، سازمان بيمه سلامتي، وزارت دارو و غذا و شركت هاي مختلف داروسازي مي شوند. به همين خاطر در ماه هاي اكتبر و سپتامبر سال جاري، چند شركت بزرگ داروسازي آمريكا در هشدارهايي به كارمندانشان متذكر شدند كه هر گونه مصاحبه اي با هر كدام از رسانه ها و فيلمسازها بايد از قبل با اين شركت ها هماهنگ شده باشد و در غير اين صورت از هر گونه مصاحبه و گفت و گويي با اين اشخاص و رسانه ها بپرهيزند.

درفرهنگسراها
نشاط و شادي
فرهنگسراي دانشجو اقدام به برگزاري ورزش صبحگاهي و ايستگاه نشاط كرده است.ايستگاه نشاط روزهاي فرد از ساعت 7:30 تا 9 صبح براي علاقه مندان به ورزش و نشاط در محوطه فرهنگسرا برگزار مي شود. ورزش دوستان و ورزشكاران جهت استفاده از برنامه مي توانند طي روزهاي فرد به نشاني: خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان بيست و يكم، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند.
شب شعر
فرهنگسراي انقلاب به مناسبت فرا رسيدن سالروز ميلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته زن و روز مادر، اقدام به برگزاري شب شعري با عنوان ترانه هاي مادرانه كرده است.
در اين برنامه، ميهمانان و شاعران گرامي با خواندن اشعار خود كه در مدح و ثناي مادران سروده اند، مقام والاي مادران را گرامي خواهند داشت. كانون ادبي اين فرهنگسرا به منظور هرچه پربارتر كردن اين برنامه، از تمامي شاعران گرامي براي حضور در اين شب شعر دعوت به عمل مي آورد.علاقه مندان براي شركت در اين مراسم مي توانند آثار خود را حداكثر تا تاريخ 15/5/84 به كانون ادبي اين فرهنگسرا واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي ارائه دهند. در اين برنامه به آثار برتر هداياي نفيسي تعلق خواهد گرفت.اين برنامه روز يكشنبه 16/5/84 از ساعت 17 در سالن فجر اين فرهنگسرا برگزار مي شود.دوستداران ادب جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 9-55419057 تماس حاصل كنند.
۱۳۵ حديث با موضوع زن
واحد مذهبي فرهنگسراي سالمند به مناسبت خجسته ميلاد حضرت فاطمه (س) و هفته زن و با هدف آشنايي با ابعاد و سيره زندگاني معصومان، سلسله مسابقات تذكره حق را با عنوان 135 حديث با موضوع زن برگزار مي كند.علاقه مندان جهت شركت در اين مسابقه مي توانند تعداد 135 حديث با موضوع زن و با ذكر منبع تا پايان مردادماه 1384 به صندوق پستي 444- 17115 فرهنگسراي سالمند ارسال كنند.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين(ع)، خ 17 شهريور، خ خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.
جشن ميلاد دليل خلقت
خانه فرهنگ خلاقيت ها وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به مناسبت گراميداشت هفته زن اقدام به برگزاري جشن ميلاد دليله خلقت كرده است.اين جشن پنج شنبه سيزدهم مرداد ماه، ساعت 10 تا 12 صبح با برنامه هاي متنوعي در اين مركز واقع در شهر ري، ميدان شهداي شاملو (فرمانداري)، ابتداي خيابان كميل، جنب بانك رفاه كارگران برپا مي شود.علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 1-55917050 تماس حاصل كنند.
كارگاه آموزش آپارتمان نشيني
خانه فرهنگ سلمان فارسي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به منظور آشنايي شهروندان با فرهنگ آپارتمان نشيني و رعايت حقوق ديگران، اقدام به برگزاري كارگاه آموزش آپارتمان نشيني كرده است.اين كارگاه با حضور استادان و كارشناسان شهر و شهرنشيني در تاريخ سيزدهم مردادماه ساعت 10 صبح در اين مركز واقع در خيابان قزوين، خيابان قلعه مرغي، خيابان يوسفي، پلاك 33 برگزار مي شود.علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره 55645389 تماس حاصل كنند.
عرضه محصولات فرهنگي
خانه فرهنگ خزانه وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به منظور ارتقاي دانش علوم قرآني جوانان و نوجوانان، اقدام به برگزاري نمايشگاه عرضه محصولات قرآني كرده است.
به گزارش روابط عمومي منطقه جنوب، اين نمايشگاه شامل كتاب، نوار، CDهاي آموزشي، نرم افزارهاي علوم قرآني، اجراي مسابقات قرآن بخوانيد جايزه بگيريد و... است و از تاريخ دهم لغايت بيستم مرداد ماه از ساعت 9 صبح الي 19 در معرض ديد عموم شهروندان قرار دارد.علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه به نشاني: خزانه بخارايي، فلكه اول عباسي، خيابان شهيد پرستويي، پلاك 133 مراجعه يا با شماره تلفن 55312921 تماس حاصل كنند.
كارگاه آموزشي مهارت هاي زندگي
فرهنگسراي اقوام وابسته به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران اقدام به برگزاري كارگاه آموزش مهارت هاي زندگي كرده است.اين كارگاه روزهاي سه شنبه هر هفته ساعت 9 صبح با حضور كارشناسان و متخصصان برگزار مي شود.علاقه مندان جهت ثبت نام مي توانند به نشاني: ميدان ابوذر، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام يا جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 66237470 تماس حاصل كنند.
نمايشگاه خوشنويسي
خانه فرهنگ شيخ هادي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اقدام به برگزاري نمايشگاه خوشنويسي كرده است.در اين نمايشگاه آثار احمد بهمني از تاريخ پانزدهم الي بيستم مرداد ماه در نگارخانه اين مركز داير است.
علاقه مندان مي توانند براي بازديد از اين نمايشگاه از ساعت 9 الي 13 و 15 الي 19 به نشاني: خيابان وليعصر(عج)، نرسيده به خيابان جمهوري، كوچه وزيري مراجعه كنند يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 8-66498597 تماس حاصل كنند.

ذهن زيبا
موسيقي بيان خوش آهنگ زندگي است.
موتزارت

انسان يك دشمن دارد وآن حسادت است.
كمال الملك غفاري

اگر به خطا رفتي، از برگشتن واهمه نداشته باش .
كنفوسيوس

كسي كه حق با اوست از هيچ قضاوتي نمي ترسد.
اقبال لاهوري

شبكه
امشب مي  توانيد فيلم سينمايي متولد چهارم ژوئيه را از برنامه سينما يك تماشا كنيد.
اين فيلم كه ساخته اليور استون است در قالب سلسله برنامه هاي بررسي سينماي جنگ در ويتنام از برنامه سينما يك پخش مي شود.
اين فيلم هم قصه خود را از يك كتاب گرفته است. قصه اين درام جنگي، شرح حال ران كويك، سرباز كهنه كار جنگ است كه نقش او را در فيلم تام كروز بازي مي كند. كويك سربازي است كه در جنگ ويتنام زخمي و معلول مي شود. زماني كه او به كشورش برمي گردد احساس مي كند از سوي دولتمردان مورد خيانت قرار گرفته و آنها او را فقط به عنوان يك قرباني و گوشت دم توپ مي خواستند.
بزودي او تبديل به يك عنصر فعال ضدجنگ مي شود كه از حقوق فردي و اجتماعي همه شهروندان كشورش دفاع مي كند. او حتي روي صندلي چرخدار هم مي تواند يك فعال سياسي باشد و عليه خائناني كه او را به اين روز انداخته اند مبارزه كند.
اليور استون در دومين فيلم ضدجنگي خود درباره ويتنام(كه سال 1989 كارگرداني كرد) مي خواهد قصه بيگناهي آدم ها، گمگشتگي شان و دليري هايي كه بعدا به دست مي آورند را تعريف كند. فيلم نشان مي دهد كه آمريكايي ها چگونه در اوايل دهه 60 فريب سياستمداران را خوردند و چگونه در اواخر همين دهه و اوايل دهه۷۰ نسبت به فريبي كه خورده بودند از خود واكنش نشان دادند.تصوير جنگ براي مردم چيزي به جز از دست دادن روياها، باورها و آرمان ها نداشت و استون سعي مي كند با تعريف قصه زندگي راين كويك اين مسائل را به تصوير كشيده و به نمايش بگذارد. در عين حال فيلم استون شست وشوي مغزي مردم عادي توسط شبكه هاي تلويزيوني را هم نشان مي دهد.
فيلم دو اسكار به دست آورد و بازي خوب تام كروز، وي را براي اولين بار نامزد دريافت جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد كرد. در اصل قرار بود چارلي شين نقش راين كويك را بازي كند، اما خود كويك چنين اظهارنظر كرد كه تام كروز براي ايفاي نقش او در جلوي دوربين گزينه مناسب تر و بهتري است.
فردا شب نيز فيلم سينمايي پيشگويي هاي مرد شاپركي از برنامه سينما 4 پخش خواهد شد.
پيشگويي هاي مرد شاپركي (2002) يك كار علمي- تخيلي دلهره آور و پر رمز و راز است كه توسط مارك پلينگتن كارگرداني شده است. قصه فيلم برگرفته از يك كتاب پرخواننده به همين نام و نوشته جان آكيل است. گفته مي شود اين قصه و ماجرا در عالم واقعيت رخ داده و حقيقي است. فيلم، اين پرسش را مطرح مي كند كه شما چه چيزي مي بينيد و آيا آنچه ديده ايد باور مي كنيد؟ جان مكين(با بازي ريچاردگير) مردي است كه همسرش را در جريان يك تصادف عجيب و غريب از دست داده است. او نمي تواند با فاجعه مرگ همسرش كنار بيايد. در همين حال او علائمي را مي بيند كه برايش عجيب است. يك روز او بدون اينكه خودش متوجه باشد، با طي كردن چندين مايل مسافت طولاني، سر از يك شهر كوچك در ويرجينياي غربي در مي آورد. او كه نمي داند چگونه به اين محل آمده ناگهان نشانه هايي از حضور همسرش را در اين محل مي بيند. در همين حال گروهي از اهالي عقيده دارند موفق به ديدن يك مرد شاپركي شده اند و برايشان حوادثي پديد آمده است. جان احساس مي كند او هم اين موجود را چند لحظه قبل از تصادف مرگبار خويش(كه به مرگ همسرش منتهي شده) ديده است. تلفن هاي مشكوكي به جان مي شود كه ظاهرا از جانب يك آدم معمولي نيست. يك پليس محلي (لورا ليني) تلاش مي كند به جان كمك كند و اين در حالي است كه يك خبرنگار سمج هم (ران امانوئل) سرگرم تحقيق درباره اين حوادث است. قصه فيلم در سالهاي۶۷- 1966 در ويرجينيا رخ داد و هيچ كس نتوانست توجيه و توضيحي براي اين حوادث پيدا كند. فيلم يك سكانس هيجان انگيز اكشن و خوش ساخت روي پل بزرگ شهر دارد كه خيلي خوب و دقيق ساخته شده است.
فيلم سينمايي در جست وجوي يك پناهگاه نيز فردا شب از شبكه 3 پخش خواهد شد.
در جست وجوي يك پناهگاه را نيكلاس ري سال 1955 كارگرداني كرد. اين فيلم وسترن يكي از موفق ترين ساخته هاي سينمايي اين فيلمساز كلاسيك است كه البته هيچ وقت نتوانست موفقيت فيلم وسترن ديگر او جاني گيتار را تكرار كند. فيلم، يك شروع ويژه و هيجان انگيز دارد و آن زماني است كه يك مرد به نام مت  داو(با بازي جيمز كاگني) با يك سارق قطار عوضي گرفته مي شود. كلانتر شهر به سمت وي تيراندازي مي كند و جواني كه همراه اوست( جان درك) تير مي خورد. مت داو مبارزه اي را عليه بي عدالتي آغاز مي كند و ثابت مي كند كه سارق بانك نيست.
او پس از تلاش زيادي كه به خرج مي د هد حتي موفق مي شود به عنوان كلانتر جديد شهر كار خود را آغاز كند. او با يك بانوي سوئدي( ويويكا ليندفورس) آشنا مي شود و زندگي آرام خود را در شهر آغاز مي كند، اما بزودي متوجه مي شود كه آن جوان رازي را با خود حمل مي كند كه به زندگي و فعاليت هاي او هم ارتباط پيدا مي كند. نيكلاس ري را تاريخ سينما به خاطر كارگرداني اين فيلم و چند اثر ديگر مثل داستان واقعي جيمز دين ، جاني گيتار و مردان طماع هميشه در ياد و خاطره خويش خواهد داشت. فيلم كه اولين كار وسترن جيمز كاگني بود، تا حدودي يادآور وسترن فرد زينه مان (صلات ظهر) است.

خبرسازان
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
يك شهروند
|  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |