شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۶
رقابت كشورهاي صنعتي بر سر تكنولوژي همجوشي هسته اي
ستاره اي در سياره سبز
جواد جاويد
براي استفاده از واكنش هاي كنترل شده همجوشي  هسته اي در زمين به عنوان منبع توليد انرژي، لازم است يك گاز را تا دماهايي نزديك به 100 ميليون درجه سلسيوس كه گاهي مواقع از مركز خورشيد هم داغ تر است حرارت داد
003633.jpg
اگر پيگير خبرهاي بخش انرژي جهان بوده باشيد، مطمئنا چيزي از نيروگاه همجوشي  هسته اي شنيده ايد. اين طرح از مدت ها پيش در محافل علمي و دولتي جهان مطرح بوده است و دو قطب بزرگ صنعتي جهان يعني ژاپن از سويي و اتحاديه اروپا از سوي ديگر، خواستار احداث اولين نيروگاه همجوشي  هسته اي جهان در مناطق موردنظر خود بوده اند. ژاپن يكي از جزاير اقماري خود را براي اين كار درنظر گرفته بود و اتحاديه اروپا، فرانسه را به عنوان كشوري كه مي تواند اولين نيروگاه هسته اي جهان در آن ساخته شود، پيشنهاد كرده بود. در اجلاسي كه در ماه گذشته ميلادي در اروپا ميان ژاپن و اتحاديه اروپا برگزار شد، موضوع نيروگاه همجوشي  هسته اي بار ديگر مطرح شد و اين بار ژاپن كه هميشه بر احداث اين نيروگاه در جزيره مورد نظر خود پافشاري مي كرد، باتوجه به امتيازات سياسي و تجاري كه از سوي اتحاديه اروپا به ژاپن داده شد، رضايت داد تا اين طرح بزرگ با همكاري ژاپن و اتحاديه اروپا و ديگر كشورهاي داوطلب در فرانسه اجرا شود.
اين پروژه كه رآكتور تجربي ترموهسته اي بين المللي (Iter) نام دارد، پس از ايستگاه بين المللي، بزرگترين و گران ترين طرح بين المللي دنيا محسوب مي شود.
عملكرد اين نيروگاه تقريبا همانند فرآيند توليد نور و گرما در خورشيد است. بزرگترين مزيت اين نيروگاه نسبت به ديگر منابع توليد انرژي از قبيل نيروگاه هسته اي و سوخت هاي فسيلي، پاك بودن آن است.
پروفسور كريس لولين ، رئيس آژانس انرژي اتمي انگلستان كه يكي از حاميان اجراي اين پروژه در اروپاست، ساخت نيروگاه همجوشي  هسته اي در اروپا را خبري خوشايند دانسته و اظهار اميدواري كرده است كه اجراي اين پروژه بتواند دريچه جديدي از منابع ارزان و پاك انرژي به روي بشر بگشايد. او حالا كه ساخت اين نيروگاه، نهايي شده است، در اين مورد مي گويد: احداث سريع اين نيروگاه، گام مهمي در پيشبرد فن آوري همجوشي  هسته اي است و مي تواند منبع بسيار بزرگي از انرژي كه هيچ آسيبي به محيط زيست نمي رساند را براي بشر به ارمغان بياورد. از منظر فيزيكي و منابع سرشار انرژي، پروژه Iter در واقع تلاشي براي ساخت يك ستاره در زمين است. اين پروژه، اولين ايستگاهي خواهد بود كه انرژي گرمايي را در ايستگاه هاي زميني بدين وسيله توليد مي كند و در واقع اولين قدم اساسي براي تجاري كردن استفاده از همجوشي  هسته اي است.در يك واكنش همجوشي  هسته اي، انرژي هنگامي حاصل مي شود كه اتم هاي سبك تر با هم جوش مي خورند – همانند هيدروژن با دوتريوم و تريتيوم – و اتم هاي سنگين تري توليد مي كنند. برخلاف نفت، گاز و زغال سنگ، منابع دوتريوم نامحدود هستند، زيرا اين عنصر در آب دريا موجود است. تريتيوم، ايزوتوپي است كه توسط انسان با تابش بسيار زياد روي عنصر ليتيوم در عمل همجوشي  هسته اي به دست مي آيد.براي استفاده از واكنش هاي كنترل شده همجوشي  هسته اي در زمين به عنوان منبع توليد انرژي، لازم است يك گاز را تا دماهايي نزديك به 100 ميليون درجه سلسيوس – كه گاهي مواقع از مركز خورشيد هم داغ تر است – حرارت داد.
امكانات تكنيكي مورد نياز براي اين كار كه دهه هاست محققان روي آنها كار مي كنند، بسيار زياد و گسترده است، اما در عوض اگر Iter با موفقيت راه اندازي شود، نتايجي كه به دست خواهد آمد، تمام سختي ها را جبران خواهد كرد. يك كيلوگرم سوخت همجوشي  هسته اي همان ميزان انرژي را توليد مي كند كه 10 ميليون كيلوگرم سوخت فسيلي توليد مي كند.
از لحاظ زيست محيطي همانطور كه اشاره شد، همجوشي  هسته اي قابل مقايسه با سوخت هاي فسيلي نيست. در قياس با پسماندهاي هسته اي فعلي هم بايد گفت همجوشي  هسته اي هم داراي پسماندهايي است، اما حجم، ميزان عمر و اثرات سمي آن بسيار كمتر از پسماندهاي رآكتورهاي هسته اي فعلي است كه در آنها از روش فيسيون (شكافت هسته اي)، انرژي حاصل مي شود.
باتوجه به روند فعلي انجام تحقيقات در مورد همجوشي  هسته اي و تاكيد دولت هاي گوناگون بر استفاده از انرژي هاي نو، به نظر مي رسد روند احداث Iter با سرعت انجام گيرد و طي چند دهه آينده، همجوشي  هسته اي هم همانند فيسيون هسته اي مورد استفاده وسيع جهانيان قرار گيرد.

پيشخوان
گلوب اندميل
003612.jpg
روزنامه گلوب اندميل خبر اول خود را به خاكسپاري ملك فهد و احتمال بروز اختلافات در خاندان سلطنتي عربستان سعودي اختصاص داده است. اين روزنامه همچنين طي گزارشي به مراسم خاكسپاري پادشاه سابق عربستان با حضور تعداد زيادي از سران كشورهاي جهان پرداخته است. لازم به ذكر است كه در پي درگذشت ملك فهد قيمت جهاني نفت از مرز 62 دلار نيز گذشت.
آركانزاس دموكرات گازت
003600.jpg
روزنامه آركانزاس دموكرات گازت اقدام ناگهاني جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در انتخاب جان بولتون به سمت نمايندگي آمريكا در سازمان ملل را به عنوان خبر اول خود برگزيد. رئيس جمهور آمريكا بدون آنكه منتظر تاييديه سنا بماند، جان بولتون معاون سابق وزير امور خارجه را به سمت نماينده ايالات متحده در سازمان ملل متحد منصوب كرد.

خبر
سلاح هاي هسته اي قاره سبز
به نظر كارشناسان بهداشتي اروپا، سلاح هاي هسته اي موجود در اين قاره بخصوص سلاح هاي موجود در روسيه، تهديد جدي عليه سلامت قاره اروپا به شمار مي روند. به گفته نيك ويلسون، يكي از حاميان بهداشت عمومي و عضو پزشكان بين المللي پيشگيري از جنگ هسته اي، روسيه بتنهايي 7 هزار و 800 كلاهك هسته اي فعال دارد كه بعضي از آنها در وضعيت هشدارآميزي قرار دارند.ادامه حضور آنها در اروپا به اين معناست كه هميشه احتمال انفجار پيش بيني نشده و شليك آنها به عنوان يك تهديد جدي مطرح است. علاوه بر اين، به اعتقاد ويلسون همچنين اين خطر وجود دارد كه مواد و اجزاي اين سلاح ها به تروريست ها و گروه هاي خرابكار فروخته شود. تهديد اين سلاح ها در صورتي كه كشورهايي همچون روسيه، فرانسه و انگليس تصميم سريع و جدي در مورد آنها بگيرند قابل كنترل است.
آهنرباي 13 تني
پژوهشگران آمريكايي در ايالت فلوريدا موفق به خلق يكي از بزرگترين آهنربا هاي جهان به وزن بيش از 15 تن شدند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ميدان مغناطيسي بسيار نيرومند اين آهنرباي غول پيكر،
420 هزار برابر قوي تر از ميدان مغناطيسي زمين است.
به گفته دانشمندان آمريكايي، اين آهنرباي جديد به اندازه اي نيرومند است كه مي تواند يك شيء فلزي را از دستتان بيرون بياورد و اگر بتوانيد مقاومت كنيد و شيء فلزي را در دستتان نگهداريد، آنگاه آهنربا شما و فلز را با هم در آسمان به پرواز در خواهد آورد. بر اساس اين گزارش، آزمايشگاه سازنده اين آهنربا كه يكي از 9 آزمايشگاه ميدان هاي فوق مغناطيسي جهان به شمار مي رود، به مدت 13 سال درگير پروژه ساخت اين آهنرباي غول آسا بوده است. هزينه ساخت اين آهنربا، 16 ميليون دلار اعلام شده است.
كهن ترين جنين دايناسور
ديرين  شناسان موفق به كشف كهن ترين جنين هاي فسيل شده درون تخم دايناسورها شدند و به گفته آنان، اين كشف مهم نشان مي دهد كه چگونه يك خرنده بسيار كوچك بيرون آمده از تخم يك دايناسور، مي توانسته است به جانور غول پيكري همچون والدين خود تبديل شود. به گزارش پايگاه اينترنتي " لايو ساينس"، فسيل جنين هاي كشف شده به دايناسوري موسوم به "ماسوسپونديلوس" تعلق دارد كه روزگاري شمار آنان در كشور آفريقاي جنوبي كنوني فراوان بوده است. اين جنين ها 190 ميليون ساله هستند و يكي از آنها پيش از منجمد شدن، در آستانه تفريخ (بيرون آمدن) از تخم قرار داشته است و هيچ دنداني ندارد. به گفته زيست شناسان دانشگاه تورنتو، اين جنين ها گواه ديگري بر آن است كه دست كم برخي از دايناسورها بايستي در دوران كودكي خود مورد پرستاري و نگهداري قرار مي گرفته اند.

علمي
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |