يكشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۷ - Aug 7, 2005
حضرت امام محمدباقر (ع): هيچ عملي جز به معرفت و شناخت پذيرفته نمي شود،و هيچ معرفتي و شناختي جز به عمل حاصل نمي آيد.
تحف العقول/۲۱۵
امروز با حافظ
كه به شكر پادشاهي ز نظر مران گدا را
به ملازمان سلطان كه رساند اين دعا را
مگر آن شهاب ثاقب مددي دهد خدا را
ز رقيب ديوسيرت به خداي خود پناهم
امروز از افراد برتر جشنواره خبر
و برنامه هاي سياسي تجليل مي شود
در چهارمين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي صدا و سيما امروز از برترين هاي خبر تجليل مي شود.
چهارمين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي با شعار رسانه ملي، اعتماد عمومي و همبستگي ملي امروز در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود.
تاكنون ۹۵۶ اثر به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد كه ۲۰۳ اثر به مرحله نخست داوري و ۱۵۰ اثر به مرحله نهايي داوري راه يافت.
هدف از برگزاري اين جشنواره ايجاد رقابت سالم ميان واحدهاي مختلف سياسي صدا و سيما و ارتقاي اصول حرفه اي رسانه اي و برنامه سازي راديويي و تلويزيوني عنوان شده است.
از آثار راه يافته به مرحله نهايي داوري در شش كميته علمي تحقيق و آثار مكتوب، گرافيك و پويانمايي، برنامه هاي سياسي، خبرهاي تلويزيوني، پخش اخبار سيما، تفسيرها، اخبار و گزارش هاي خبري راديويي در روز برگزاري جشنواره قدرداني خواهد شد.

كشتي نجات
عليرضا برازش
امروز مصادف است با ورود همراهان نوح نبي بر كشتي نجات(۱) و خلاصي يافتن پيروان حق و حقيقت از دست دشمنان انسانيت و آزادي و تلاقي اين ايام را با آغاز به كار رئيس جمهور مؤمن و عدالت طلب، به فال نيك مي گيريم و اميد آن داريم دولت ايشان بتواند نقش كشتي نجات را براي مؤمنان ايفا كند.
رجب درواقع هفتمين ماه در تقويم ماه هاي قمري است، لكن اكثر قريب به اتفاق عالمان اخلاق و سالكان طريق معنويت، رجب را آغازين ماه مي دانند و ترتيب اعمال ماه ها و ايام را از رجب مي آغازند و به جماد الثاني ختم مي كنند(۲)؛ به عبارتي هرچند در نيمه تابستان و در تقويم قمري در نيمه سال قرار داريم ولي در تقويم الهيون، بهار است، بهار معنويت، بهار تعالي و رشد و عروج، از قضا بهار معنويت با بهار سياست و كار دولت جديد نيز مقرون گشته است كه به جاست دولتيان جديد با بهره گيري از فضاي معنوي و نفخه هاي رحماني كه با رجب وزيدن آغاز كرده است با جلب هرچه بيشتر توفيقات حضرت ذوالجلال خود را براي ارائه خدمتي هرچه بيشتر و هرچه صادقانه تر آماده كنند و جلب توفيق آن ذات يگانه جز در سايه رعايت حلال و حرام _ كه همان تقواي الهي ناميده مي شود _ ميسر نمي شود، لذاست كه بيشترين و مؤكدترين سفارش همه تاريخ انبياء و اولياء «تقوي» است و بس.(۳)
رجب با عيد ميلاد اميرمؤمنان و بعثت حضرت ختمي مرتبت در پيش روي ماست.
رجب با ايام البيض مباركش(۴) و اعمال ام داود(۵) مجربش، و نيز با ليله الرغائبش(۶) كه جزو برترين شب هاي سال است آغوش به روي شما باز كرده است.
رجب ماه خدا، نام جويباري در بهشت و سكوي پرتاب قدرشناسان به سوي رمضان و ليلةالقدر است. غنيمت شماريدش، خود را در نهر معطرش غرقه كنيد كه اهل رجب حتي در ميان بهشتيان با درخشش و برجستگي متمايزند، ورود در رجب بر شما مبارك و بهره مندي از بركات آن گوارايتان باد.
۱- من لايحفره الفقيه / ج ۲ / ص ۹۱ / قال الصادق (ع): ان نوحا ركب السفينه اول يوم من رجب.
۲- كتب ادعيه و اعمال ازجمله مفاتيح الجنان، العراقيات و...
۳- «وصيتكم التقوي» ، زيارت جامعه كبيره.
۴- سيزده و چهارده و پانزده هر ماه قمري را ايام البيض مي گويند كه در سه ماه رجب و شعبان و رمضان بسيار پرفضيلت است، به كتب ادعيه و اعمال مراجعه شود.
۵- دعاي مجرب «ام داود» در پانزدهم رجب، مورد اعتناي اهل عبادت و دعاست _ به كتب ادعيه ازجمله مفاتح الجنان مراجعه شود.
۶- شب اولين جمعه ماه رجب را ليلةالرغائب گويند.

جشنواره بسم الله در مجلس شوراي اسلامي
دومين جشنواره سراسري بسم الله همزمان با مراسم تحليف رياست محترم جمهوري در مجلس شوراي اسلامي، ويژه مسئولين افتتاح شد.
اين جشنواره شامل نمايشگاهي از آثار هنرمندان سراسر كشور در زمينه خط، نقاشي، گرافيك، با موضوع نگارش آيه مباركه «بسم الله الرحمن الرحيم» است. از بين ۳۵۰۰ اثر رسيده به دبيرخانه تعداد ۱۱۴ اثر توسط هيأت داوران برگزيده و به جشنواره راه پيدا كرده است. همچنين نمايش عمومي جشنواره در مهرماه همزمان با ماه مبارك رمضان در مركز فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود.

نقد و بررسي كتاب «يوسف و زليخا» ي
منصوب به فردوسي
گروه ادب و هنر: كتاب «يوسف و زليخا» منصوب به حكيم ابوالقاسم فردوسي كه متن انتقادي و علمي آن براي اولين بار به تصحيح و تدوين دكتر حسين محمدزاده صديق منتشر شده است در ساعت ۱۷ فردا (يكشنبه) در تالار مبارك فرهنگسراي بهمن نقد و بررسي مي شود.در اين برنامه دكتر «حسين محمدزاده صديق» ، «مرتضي مجدفر» و حجت الاسلام «سيدحيدر بيات» حضور دارند.

تئاتر شهر در هفته اي كه گذشت
مجموعه تئاتر شهر در هفته گذشته بدون اجراي نمايش بهرام بيضايي و سكوت تالار اصلي، ميزبان تماشاگراني بود كه بيشتر براي ديدن نمايش فنز محمد رحمانيان به اين مجموعه آمده بودند.
به گزارش خبرنگار تئاتر مهر، نمايش فنز محمد رحمانيان كه در تالار ۱۲۰ نفره چهار سو اجرا مي شود، با سوژه جذاب فوتبال و بازي پرويز پرستويي، ترانه عليدوستي، حبيب رضايي، مهتاب نصير پور و احمد مهرانفر توانسته است بازار گرمي را براي گيشه هاي اين مجموعه فراهم كند.
اين نمايش ۴ هزار توماني تاكنون در ۲۳ اجرا مورد تماشاي ۳هزار و ۸۹۱ نفر تماشاگر قرار گرفته است.
دفترچه يادداشت به كارگرداني كتايون فيض مرندي نيز در ۸اجرايي كه تاكنون در تالار ۱۰۰ نفره سايه داشته است مورد تماشاي ۲۶۶ نفر تماشاگر ميهمان و غير ميهمان قرار گرفته است.
روزي روزگاري آبادان به كارگرداني حميدرضا آذرنگ نيز نمايش تالار قشقايي طي هفته گذشته است كه در ۸ اجرا مورد تماشاي ۴۱۸ تماشاگر در تالار ۱۵۰ نفره قشقايي قرار گرفته است.
شكرخدا گودرزي نيز كه با اجراي نمايش استخوان هاي طلايي ميزبان تالار كوچك تئاتر شهر است، در ۱۵ اجراي خود در اين تالار ۸۰ نفره مورد تماشاي ۵۷۳ نفر تماشاگر قرار گرفته است.
همچنين ديگر نمايش اين تالار بهترين مامان اين حوالي به كارگرداني محمدر ضا كوهستاني نيز در ۶ اجرا ۱۸۲ نفر تماشاگر را به اين تالار كشاند.
من بايد بروم خيلي ديرم شده است عنوان نمايش جديد محمد عاقبتي است كه در ۴ اجراي خود در كارگاه نمايش ۵۰ نفره ۱۳۴ تماشاگر را به خود جذب كرد.
گفتني است، محمد عاقبتي براي كارگرداني نمايش مي بوسمت و اشك در بيست و دومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر جايزه كارگرداني اول را نصيب خود كرد، اما اين نمايش هيچ گاه امكان اجراي عمومي را پيدا نكرد.
دو نمايش عروسكي هديه جشن سالگرد به كارگرداني روشنك روشن و كلاغ به كارگرداني شيوا مسعودي نيز در هفته گذشته به اجراي خود در تالار نو پايان دادند.
در نمايش هديه جشن سالگرد، افشين هاشمي بازي مي كرد.
اين نمايش كه يكي از برگزيدگان جشنواره تئاترعروسكي سال گذشته بود و پيش از اين در چند كشور خارجي نيز اجرا شده بود، با استقبال خوبي مواجه شد و در ۱۸ اجرا، مورد تماشاي ۶۱۴ نفر قرار گرفت.ظرفيت تالار نو ۵۰ نفر است.
نمايش كلاغ نيز در ۱۹ اجرا مورد تماشاي ۳۹۰ نفر قرار گرفت.

گزارش تصويري عمره هنرمندان در نياوران
سفرنامه  تصويري  عمره  هنرمندان  در حضور هنرمندان  مشرف  شده  به  مكه مكرمه  و مدينه  منوره  اكران  مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي بنياد آفرينش  هاي  هنري  نياوران  ، مقام  عشق  با كارگرداني  و تصويربرداري  علي  ميرزايي  كه  در بنياد آفرينش  هاي  هنري نياوران  تهيه  شده  است  مستندي  است  كه  سفر هنرمندان  به  حج  را به  تصويركشيده  است.
 اين  برنامه  از ساعت  ۱۹ امروز ۱۶ مرداد در سالن  خليج  فارس  فرهنگسراي نياوران  برپا مي شود.گفتني  است  ۱۸ تا ۳۱ ارديبهشت  بيش  از يكصد هنرمند شاخص  هنرهاي  تجسمي ،سينما و تئاتر به  همت  بنياد آفرينش  هاي  هنري  نياوران  و با همكاري معاونت  هنري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي به  حج  مشرف  شده  بودند.

بر پرده سينماهاي تهران
* سالاد فصل (فريدون جيراني): آستارا، بهمن، گلريز، جمهوري، ماندانا، بلوار، عصر جديد، جي، شاهد، ميلاد، پايتخت، كارون، ماندانا و پيوند.
* رستگاري در هشت و بيست (سيروس الوند): آفريقا، ايران، سعدي، شقايق، فلسطين، شيرين، جي، كانون، المپيا، فرهنگ و موزه سينما.
*شارلاتان (آرش معيريان): استقلال، جوان، پارس، بهمن، آسيا، دهكده المپيك، فردوسي، قيام، جي، سروش و سپيده.
* خيلي دور خيلي نزديك (رضا ميركريمي): فرهنگ، ايران، سپيده، ناهيد، شيدا، عصر جديد و فلسطين.
* ماهي ها عاشق مي شوند (علي رفيعي): عصر جديد، صحرا، فلسطين، مركزي، توسكا و پيام انقلاب.
* زن زيادي (تهمينه ميلاني): قدس، ايران، گلريز و مركزي.
* بازنده (قاسم جعفري): ملت، اروپا، تهران و پارس.
* به من نگاه كن (شهرام اسدي): قدس و شهر قشنگ.

ضرغامي از خدمات مدير شبكه سراسري صدا تقدير كرد
مهندس ضرغامي رييس سازمان صداوسيما طي مراسمي  ضمن تشكر از زحمات و خدمات دكتر سيدمحمد حسيني، استعفاي وي را از مديريت شبكه سراسري صدا، پذيرفت.
بنابراين گزارش، در اين مراسم علاوه بر رئيس سازمان صداوسيما، معاون صداي جمهوري اسلامي  نيز حضور داشت.
ضرغامي  ضمن تشكر از شخصيت علمي  دكتر حسيني، خاطرنشان كرد كه جابه جايي مديران امري عادي و براي پيشرفت سازمان ها براساس اصول علمي مديريت ضروري است.
وي اظهار اميدواري كرد كه از حضور دكتر حسيني در بخش هاي ديگر رسانه ملي بهره گيرند.همچنين رئيس سازمان صداوسيما، لوح تقدير و هدايايي نيز به دكتر حسيني تقديم كرد.
گفتني است كه دكتر حسيني از سال ۷۷ سمت مديريت شبكه سراسري را به عهده داشت و روز دوازدهم مرداد همزمان با شصت و پنجمين سالگرد فعاليت راديو با دست اندركاران برنامه هاي راديويي شبكه  سراسري خداحافظي كرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
ضعف شديد و خاصيت نياسين
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين پرسش كه اگر ناگهان دچار ضعف شديد و بي حالي شويم چه بكنيم گفته است: فوراً در هرجا كه هستيد روي زمين دراز بكشيد و به صورت عمودي (ايستاده و يا نشسته) نباشيد. اين حالت بر اثر نرسيدن خون كافي به مغز و تغذيه آن و اكسيژن رساني و نيز پايين آمدن ناگهاني فشار خون روي مي دهد كه در موارد بسيار (نزديك به صد در صد) دراز كشيدن كامل، آن را ظرف مدتي كوتاه بر طرف مي سازد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره دارو درماني بي خطر براي كاهش كلسترول خون گفته است كه مصرف نياسين (يكي از انواع ويتامين ب) چاره ساز است و تأكيد كرده است كه اين كار هم بايد زير نظر دكتر انجام شود.

بهارستان
سوگند _ ۱۱
سوگند مي خورم به روز قيامت
و سوگند مي خورم به نفس ملامتگر
آيا آدمي مي پندارد كه ما استخوان هايش را
گرد نخواهيم آورد؟
قرآن مجيد _ ترجمه عبدالمحمد آيتي

برگي از تاريخ
روزي كه ارمنستان استقلال يافت
هفتم اوت (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۷۶۳ جنگ پر تلفات و خونين اتحاديه سرخپوستان (بوميان) اطراف درياچه هاي پنجگانه (كانادا و آمريكا) با نيروهاي اشغالگر انگليسي آغاز شد. در سال۱۸۵۸ دولت انگلستان شهر «اوتاوا» را براي پايتختي مهاجرنشين كانادا برگزيد كه هنوز پايتخت اين كنفدراسيون است. در سال ۱۹۴۱ تاگور شاعر، نويسنده و فيلسوف شهير هند درگذشت. تاگور در سال ۱۳۱۱ ه.ش. از ايران ديدن كرده بود. در سال ۱۹۴۹ زلزله پنج شهر اكوادور را ويران ساخت و شش هزار تن را كشت. در سال ۱۹۹۰ و پنج روز پس از تصرف كويت توسط عراق، دولت سعودي اجازه داد كه نيروهاي آمريكا در خاك آن كشور مستقر شوند و ورود نيروهاي آمريكايي به كشور سعودي همان روز آغاز شد. استقرار نيروهاي آمريكايي در كشور سعودي هنوز ادامه دارد.
و اينك برگ امروز: ششم اوت (۱۵ مرداد) سال ۸۸۵ ميلادي ارمني ها كه در آن زمان در منطقه وسيعي در جنوب غربي قفقاز و سراسر شرق آناتولي (تركيه) سكونت داشتند، از فرصتي كه از هم پاشيدگي امپراتوري ايران و ضعف و فتور حكومت روم شرقي (قسطنطنيه) برايشان فراهم آورده بود استفاده كردند و استقلال كشور خود را اعلام داشتند. استقلال ارمنستان به رياست «آشوت باگراتوني» از سوي حكومت سامانيان (ايران) و حكومت روم شرقي به رسميت شناخته شد. ارمنستان در طول تاريخ خود در بيشتر ازمنه متحد يا وابسته به ايران بوده است.
iranianshistoryonthisday.com www.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
روزنامه نگاري كه كار او انتقاد از روزنامه ها بود
«ديويد شاو» روزنامه نگاري كه ده ها سال كارش نقد كار روزنامه نگاران ديگر بود پريروز در ۶۲ سالگي در لس آنجلس از بيماري سرطان درگذشت. وي در ۲۲ سالگي و پس از فراغت از تحصيل در دانشگاه وارد كار روزنامه شده بود و پوشش اخبار مربوط به خوراك مردم (رستوران ها، خواربارفروشي ها، كارشناسان تغذيه، مسموميت هاي غذايي و...) بر عهده او قرار گرفته بود. ديويد پس از ارتقاء از خبرنگار يك به خبرنگار ۳ داوطلب كار خبرنگاري پژوهشي (دنبال كردن يك قضيه همانند كارآگاه پليس) شد و پس از به دست آوردن تجربه در اين كار، در تحريريه روزنامه براي خود يك سمت تازه به وجود آورد كه قبلاً به آن صورت سابقه نداشت و آن نقد كار ساير روزنامه نگاران بود از طرز تهيه مطلب تا سبك نگارش و كشف ارتباط آنان با مقامات، اصحاب قدرت و منافع. وي عقيده داشت كه به همان گونه كه روزنامه نگاران در جامعه در جستجوي ضعف ها و قوت هستند تا آنها را برنگارند و مسائل حل شود، بايد روزنامه نگاراني هم باشند كه ضعف و عيب رسانه ها را بنويسند تا اصلاح شوند و ترقي كنند و هيچكس نبايد از اين كار رنجش داشته باشد زيرا كه روزنامه نگار دوست همه است و عيب را با هدف كمك به رفع شدن آن بيان مي دارد، نه از راه دشمني. ديويد به اين كار ادامه داد و چند جايزه بزرگ روزنامه نگاري گرفت. وي عمدتاً در «لس آنجلس تايمز» مي نوشت و در همين روزنامه از مطالب آن انتقاد مي كرد. «دين باكت» سردبير لس آنجلس تايمز گفته است: چون نوشته هاي «ديويد شاو» همه اش درس بود، ما از ادامه كار او استقبال مي كرديم و نوشته هاي او تا نزديك به صد درصد خواننده داشت به گونه اي كه اگر اشتباه يك روزنامه نگار در هر رسانه به چشم او نمي خورد تا نقد كند، مردم جريان را به وي اطلاع مي دادند تا بنويسد. بنا براين كار ديويد به پيشرفت ژورناليسم كمك بسيار كرده است و جاي تعجب نيست كه ما به او پول و جاي نوشتن مي داديم تا از كار خودمان انتقاد كند. ده ها روزنامه نگار، از جمله معروف ترين مفسران گفته اند كه هنگام نوشتن دقت مي كردند كه مطلب آنها روز بعد مورد انتقاد شاو قرار نگيرد و كار ديويد كه نوآوري به شمار آمده است يك كمك بزرگ به ارتقاء ژورناليسم حرفه اي در جهان بوده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
داستان واقعي
اول صبح بود و هوا هنوز كمي تاريك بود، ماشين ها به سرعت از كنارش مي گذشتند. ناگهان باعجله وارد خيابان شد؛ راننده او را نديد و به شدت به او كوبيد و دور شد. دست راستش به سختي شكسته بود و درد تمام وجودش را گرفته بود، كسي كمكش نمي كرد.
به هر زحمتي بود بلندشد و لنگ لنگان راه افتاد، به ياد حادثه اي افتاد كه چندي پيش برايش رخ داده بود و همراهان او را به بيمارستان رسانده بودند، نشانه هايي از آدرس بيمارستان را به ياد آورد. بعد از عبور از چند خيابان اصلي و فرعي به جلوي در بيمارستان رسيد.
كاركنان بيمارستان متوجه اشاراتش شدند و به سرعت او را به اتاق عمل بردند.
خوشبختانه عمل جراحي دستش با موفقيت انجام شد و حالا سگ باهوش در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان دامپزشكي بستري است تا پس از بهبودي كامل مرخص شود...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
آگهي استخدام آشپز
سان فرانسيسكو: شركت گوگل كه در زمينه عرضه غذاهاي بسيار لذيذ و متنوع به كاركنان خود زبانزد است، براي استخدام دو آشپز جديد آگهي رسمي داده است. اين آشپزها ابتدا بايد در آزمون عملي ورودي شركت كنند و در صورت كسب نمرات لازم به استخدام شركت در خواهند آمد. البته در مرحله اول ۴ آشپز پذيرفته خواهند شد و سپس از ميان آنان ۲ نفر برجسته انتخاب مي شود.
ازدواج مجدد
ليسبون: يك خانم ۸۱ ساله در پرتغال قصد دارد با شوهر سابق خود كه ۱۰ سال از وي پيرتر است مجدداً ازدواج كند. او ۳۳ سال پيش از همسر خود جدا شد اما با توجه به اينكه خلق و خوي مرد طي اين چند سال كاملاً متحول شده است، آنها قصد دارند مجدداً ازدواج كنند. البته فرزندان اين زن و مرد با اين ازدواج مجدد مخالف هستند.
۸۰ كيلومتر شنا
شيكاگو: يك شناگر ۴۱ ساله موفق شد در ششمين مرتبه تلاش خود فاصله آمريكا تا كانادا را شنا بكند.
وي براي طي كردن مسافت ۸۰ كيلو متري عرض يك درياچه مجبور شد آبهاي سرد و امواج سهمگين آن را تحمل كند. او سرانجام موفق شد در ۸۴ ساعت از عرض درياچه بگذرد.
ازدواج در قبرستان
اينديانا: يك زوج جوان در آمريكا قصد دارند مراسم ازدواج خود را در قبرستان برگزار كنند. عروس خانم در نوجواني هر بار كه به دنبال آرامش بود به قبرستان مي رفت و چند ساعتي را در آن مكان سپري مي كرد. به همين دليل وي علاقمند است مراسم ازدواج خود را در اين مكان برگزار نمايد. شوراي شهر براي صدور مجوز برگزاري مراسم عروسي در قبرستان درخواست يك هفته مهلت كرده است.
جايزه براي تحويل گاو
دهلي نو: از اين پس افرادي كه در دهلي نو گاوهاي سرگردان را تحويل شهرداري دهند ۴۶ دلار جايزه نقدي دريافت خواهند كرد. در حال حاضر ۳۵ هزار گاو سرگردان در خيابان هاي دهلي نو وجود دارد كه در اغلب مواقع باعث مختل شدن ترافيك مي شوند. به همين دليل شهرونداني كه يك گاو ولگرد را مهار كنند و آنرا تحويل شهرداري دهند جايزه خواهند گرفت.
در پي انتشار اين خبر اوضاع نابساماني در اين شهر به وجود آمده است چون بسياري از شهروندان در تلاش هستند به هر قيمتي گاوهاي ولگرد را به دام اندازند. يكي از جوانان ساكن دهلي نو در اين مورد گفته است: تا زماني كه حتي يك گاو در خيابان ها باقي مانده باشد نخواهم خوابيد، چون مي خواهم درآمد كسب كنم.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۸ دقيقه

گل و گياه
كامليا
004224.jpg
نام علمي: Camellia Xhybrids Citation
خانواده:THEACEAE
اين درختچه هميشه سبز هيبريدي از C.saluensis و C.japonicaاست. گلهاي نسبتاًَ پرگلبرگ آن به رنگ صورتي روشن با پرچم هاي زرد به قطر ۵/۷ سانتيمتر از اواسط زمستان تا اوايل بهار ظاهر مي شوند. فرم درختچه مخروطي شكل، شاخه ها افراشته تا مجنون هستند.
نيازها: مكان آفتاب _ سايه، خاك سبك با PH خنثي تا اسيدي، هنگام كاشت درختچه در فضاي باز حفره كاشت را با قسمتهاي مساوي كمپوست، پيت ماس و خاك باغچه پركنيد، حداقل ده ليتر آب به گياه داده و لايه اي ۲۰ سانتيمتري مالچ (كود كاملاً پوسيده، كمپوست يا پيت) دور ساقه گياه بريزيد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه نيمه رسيده يا چوب سخت از اواسط تابستان تا اوايل زمستان يا پيوند زدن در اواخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |