يكشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۷ - Aug 7, 2005
نقص هاي گوشي هاي نسل سوم
هشدار هكرها به ويندوز جديد
004167.jpg
گروه انفورماتيك: امير بهادري نژاد: همان گونه كه پيش بيني مي شد هكرها حركت خود را براي ايجاد اختلال در سيستم عامل جديد ويندوز كه «ويستا» نام دارد آغاز كرده اند. به گفته يك مؤسسه امنيتي، يك هكر اتريشي تاكنون ۵ استدلال علمي براي اثبات آسيب پذير بودن ويستا در برابر ويروس هاي كامپيوتري عرضه كرده كه با اين ويروس ها مي توان به ويستا حمله ور شد.
اما پيش بيني مي شود واكنش مايكروسافت نسبت به اين خبر بر خلاف گذشته باشد. به عبارتي ديگر قبلاً مايكروسافت در قبال چنين خبرهايي واكنش منفي از خود نشان مي داد و وجود حفره هاي امنيتي را در نرم افزارهاي خود تكذيب مي كرد. مايكروسافت اخيراً پول و انرژي عظيمي را صرف بهبود سيستم امنيتي نرم افزارهايش كرده است. در حقيقت مايكروسافت به اين نتيجه رسيده كه در برابر چنين خبرهايي نمي توان واكنش منفي نشان داد و بايد به بهبود سيستم پرداخت.
اخيراً مايكروسافت به برگزاري جلسات Blue Hat پرداخته كه در حقيقت اين جلسات بين كارشناسان مايكروسافت و خبرگان حوزه امنيت كامپيوتري كه به صورت مستقل فعاليت مي كنند برگزار مي شود. اين كارشناسان مستقل كه به مقر مايكروسافت دعوت مي شوند به بررسي نرم افزارهاي مايكروسافت مي پردازند تا اين كه حفره هاي امنيتي موجود در آن را شناسايي كنند. با توجه به اين كه اغلب كاربران جهان از سيستم عامل ويندوز استفاده مي كنند به همين دليل هكرها همواره قدرت خود را روي حفره هاي امنيتي اين نرم افزار متمركز مي كنند.
به هر حال مايكروسافت قصد دارد با بهره از نظرات كارشناسان مختلف به برطرف كردن معايب موجود در ويستا بپردازد.
گوشي هاي دردسرساز
004170.jpg
بر اساس آمار منتشر شده، ييش از ۲ ميليون گوشي از مجموع ۱۸ ميليون گوشي تلفن جديد به فروش رسيده در انگليس در سال گذشته ميلادي دچار نقص بوده است. همچنين يك گوشي از هر ۷ گوشي نسل سوم در ۶ ماه اخير دچار نقص فني بوده است.
از سوي ديگر ۲۷ درصد صاحبان گوشي از خدمات پس از فروش شركت هاي عرضه كننده اين گوشي هاي پيشرفته رضايت نداشتند. با اين حال كارشناسان مي گويند با توجه به نو بودن اين تكنولوژي، وقوع ايراد در چنين گوشي هايي كاملاً طبيعي است و نمي توان اين گوشي ها را با گوشي هاي سيستم gsm مقايسه كرد. همچنين نظر به اين كه صاحبان اين نوع گوشي ها به كارهايي چون دانلود كردن ويدئو هاي موسيقي و يا برقراري تماس هاي ويدئويي مي پردازند به همين دليل امكان بروز مشكل وجود دارد.
از جمله اشكالات عمده اين گوشي ها مي توان به مشكل دار بودن صفحه كليد، نقص در برقراري ارتباط با شبكه و ذخيره كردن شماره تلفن ها در حافظه اشاره كرد.بر اساس آمار منتشر شده، گوشي هاي تلفن همراه به سرعت به پرمصرف ترين دستگاه الكترونيكي مردم جهان تبديل خواهند شد. پيش بيني مي شود تا پايان سال ۲۰۰۹ بيش از ۶/۲ ميليارد گوشي تلفن در جهان وجود خواهد داشت.

تحقق شهر الكترونيكي نيازمند عزم ملي است
گروه انفورماتيك: ايجاد شهر الكترونيك براي ارائه خدمات الكترونيكي و برقراري سيستم هاي نوين فناوري و تربيت شهروند الكترونيكي، عزم ملي مي خواهد.
دكتر علي اكبر جلالي، كارشناس تجارت الكترونيكي در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب، اظهار داشت: اصولا شهروند الكترونيكي كسي است كه با ابزار ICT آشنايي داشته باشد و بتواند براي امور اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي خود در جامعه از آن بهره مند شود.
وي افزود: شهروند الكترونيكي در آينده جزو اصلي شهر الكترونيكي است و مدارس، دانشگاه ها و مراكز آموزشي بايد به گونه اي مردم را آموزش دهند كه به راحتي هر فرد بتواند خدمات مورد نياز خود را از دولت الكترونيكي، خدمات تجاري خود را از تجارت الكترونيكي، آموزش را از سيستم آموزش الكترونيكي، تبادلات مالي را بوسيله پول الكترونيكي از سيستم بانكداري الكترونيكي و بطور كلي همه خدمات را از طريق سرويس هاي الكترونيكي دريافت كند.
اين محقق ICT در خصوص اينكه شهروند الكترونيكي و شهر الكترونيكي، كداميك بايد زودتر ايجاد شود، خاطر نشان كرد: بايد هر دو همزمان ايجاد شود، يعني هم فضاي فرهنگي شهر الكترونيك و هم آموزش شهروند الكترونيك صورت بگيرد تا پس از تأسيس اين شهر، شهرونداني براي آن تربيت شده باشند.
باني شهرهاي الكترونيكي در ايران اظهار داشت: از لحاظ فرهنگي درك شهرهاي الكترونيكي با توجه به اقداماتي همچون شهر الكترونيكي كيش، مشهد، بصورت نسبي در جامعه ايراني بوجود آمده است.
جلالي افزود: افزايش سطح آگاهي مردم در اين باره آنها را به اين مهم و مزاياي آن واقف مي كند.وي همچنين يادآور شد: مسئولين نيز بايد درك و آگاهي كافي در اين خصوص داشته باشند و سريعتر براي رسيدن به اين مهم گام بردارند.
جلالي زيرساختهاي موجود در كشور از لحاظ فني را قابل قبول دانست و گفت: زيرساختها براي ايجاد شهر الكترونيكي براي شروع كافي است، اما بتدريج بايد تكميل و تقويت شود. وي به برقراري ارتباط بي سيم در آينده بين شهرها اشاره كرد و افزود: با راه اندازي اين سيستم ارتباطي ديگر نيازي به اتلاف وقت و انرژي و حفاري هاي دشوار در سطح جاده ها نيست.وي از زيرساختهاي مورد نياز براي تحقق شهر الكترونيكي و شهروند آن به مواردي همچون آشنايي با رايانه، اينترنت، داشتن كارت اعتباري، عزم و اراده ملي، دولت الكترونيكي اشاره كرد.
همچنين مهندس محمد رمضانيان، كارشناس تجارت الكترونيكي نيز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: شهروند الكترونيكي مقدم بر شهر الكترونيكي است. زيرا همانطور كه اول انسانها بوجود آمدند و از اجتماع آنها شهر بوجود آمد، در اين خصوص نيز وضعيت مشابه است.
وي به اهميت تجهيز افراد به هويت ديجيتالي اشاره كرد و گفت: پس از آنكه هر فرد هويت ديجيتالي پيدا كرد، مي تواند سرويس هاي مختلفي چون، رزرواسيون، راي دهي، خريد و فروش، ثبت نام، گفت وگو و بسياري از روابط و خدمات اجتماعي و دولتي را بصورت الكترونيكي برقرار و دريافت كند.
رمضانيان از هويت ديجيتالي به شناسنامه الكترونيكي ياد كرد و افزود: CA يا هويت ديجيتالي هويت اشخاص را در شبكه هاي خدماتي و ارتباطي مشخص كرده و اعتماد نيز به دنبال آن براي تبادلات الكترونيكي شخص در جامعه ايجاد مي شود.
وي تجارت الكترونيكي شامل پول الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي، تبادلات الكترونيكي داده ها، سواد رايانه اي، دولت الكترونيكي، اعتماد، آگاهي، قانون و مقررات، هويت ديجيتالي، ضريب نفوذ بالا در خطوط ارتباطاتي مطمئن، ارائه سرويس هاي پشتيبان مثل بيمه الكترونيكي، گمرك الكترونيكي، بلوغ در پست براي ارائه سرويس ها در مدت زمان و هزينه معقول را از زيرساخت هاي مورد نياز ساختار شهروند الكترونيكي و در پي آن شهر الكترونيكي بيان كرد.
در ادامه مهندس مهناز محمدي، كارشناس تجارت الكترونيكي نيز در اين باره به خبرنگار ما گفت: براي ايجاد شهر الكترونيكي و شهروند الكترونيكي، فرهنگ سازي و درك مفهوم آن از سوي مردم بسيار پر اهميت است.
وي افزود: اينكه شهروندان بدانند، از اينترنت بعنوان ابزاري اصلي در اين خصوص چگونه استفاده كنند و يا اينكه بتوانند حتي از رايانه به راحتي استفاده كنند خود نياز به آگاهي و آموزش هاي لازم دارد.
اين كارشناس آموزش الكترونيكي در خصوص ميزان نياز شهروندان براي آموزش جايگاه شهروند الكترونيكي و مزاياي بهره مندي از شهر الكترونيكي اظهار داشت: در اين باره گذراندن دوره اي كوتاه مدت اما منسجم هم در خصوص آشنايي با رايانه و سرويس هاي اينترنتي و هم در خصوص بعد فرهنگي و جايگاه شهروند الكترونيكي در بهره مندي از خدمات دولت الكترونيكي كفايت مي كند.

رايانه ها زبان هاي تازه اي مي آموزند
لندن- ايرنا: متخصصان رايانه برنامه تازه اي را تكميل كرده اند كه مي تواند زبان هاي تازه اي را به رايانه بياموزد.
اگر به اين نرم افزار متن جديدي به هر زباني، خواه فارسي، انگليسي، چيني و... عرضه شود، نرم افزار جديد مي تواند با تحليل محتواي متن و ساختار عبارت ها و جمله بندي هاي آن، اقدام به توليد عبارات معنادار جديد در آن زبان كند.
در تمام نرم افزارهايي كه در حال حاضر براي انجام وظيفه ترجمه رايانه اي و خودكار از يك زبان به زبان ديگر به كار گرفته مي شود قواعد دستوري زبان هاي مورد نظر از پيش درج شده است. اما به نوشته هفته نامه علمي «نيو ساينتيست» ، نرم افزار جديد كه «آديوس» نام گرفته و محققان دانشگاه كورنل آن را تكميل كرده اند با استفاده از فرايندهاي آماري و جبري، بخش هاي اصلي تشكيل دهنده دستور زبان متن ناآشنا شناسايي مي شود. اين نرم افزار با جستجو در الگوهايي كه در متن پيدا مي كند ساختارهاي دستور زباني زبان تازه را مشخص مي سازد و با استفاده از آن عبارات جديد در اين زبان توليد مي كند. به اعتقاد محققاني كه نرم افزار تازه را تكميل كرده اند از اين نرم افزار مي توان در علوم شناختي و بايو انفورماتيكس و نيز كاربردهايي مانند تشخيص صدا استفاده كرد.

ديسكاوري فردا به زمين برمي گردد
004164.jpg
گروه دانش- مرتضي اسلام زاده:مجموعه گزارش هايي درباره فضاپيماي ديسكاوري تهيه و در همين صفحه به چاپ رسيد، آنچه مي خوانيد آخرين اخبار اين فضاپيما همراه با تاريخچه شاتل ها است.
خانم آيلين كالينز خلبان و فرمانده فضاپيماي ديسكاوري كه هم اكنون در ايستگاه فضايي بين المللي هستند روزانه با ناسا در تماس است و اطلاعاتي را رد و بدل مي كنند.
خلبان كالينز در آخرين تماس خود درباره بازگشت بي خطر ديسكاوري و سرنشينانش اطمينان خاطر داد. كالينز افزود: به احتمال قوي فضاپيماي ديسكاوري دوشنبه ۸ آگوست (۱۷ مرداد) به زمين باز خواهد گشت.
استيو رابينسون متخصص مأموريت ديسكاوري كه او نيز به همراه گروه در فضا به سر مي برد گفت: بعيد به نظر مي رسد كه براي ترميم پوشش حرارتي ديسكاوري مجبور به يك راهپيمايي فضايي ديگر شوند. پيش تر خانم كالينز روز يكشنبه ۳۱ جولاي (۹ مرداد) گفته بود كه مهندسين برجستگي هاي كوچكي را كه براي عايق كردن فواصل بين موزاييك هاي حرارتي بدنه فضاپيما به كار مي روند مشاهده كرده اند و افزوده بود كه مهندسين تلاش مي كنند بفهمند آيا تعمير اين مواد قبل از بازگشت فضاپيما به زمين لازم است يا خير. در حادثه فضاپيماي كلمبيا در سال ۲۰۰۳ عايق اسفنجي جدا شده به عنوان عامل اين فاجعه شناخته شد. در صورت احتمال اين نكته كه ديسكاوري قادر به بازگشت به زمين نباشد فضانوردان بايد در فضا بمانند و منتظر عزيمت آتلانتيس باشند.

جدا شدن «ديسكاوري» از ايستگاه فضايي بين المللي براي
بازگشت به زمين
«ديسكاوري» روز شنبه در نخستين گام براي بازگشت به كره زمين در روز دوشنبه، از «ايستگاه فضايي بين المللي» جدا شد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از «هوستون» ، در حالي كه خلبان «جيم كلي» كنترل سفينه مذكور را برعهده داشت ، ديسكاوري از رابط اتصال به عقب رفت و به آرامي از ايستگاه فضايي جدا شد. ديسكاوري از روز پنجشنبه ۲۸ ژوئيه (۶مرداد ماه) در نخستين مأموريت رفت و برگشت به ايستگاه فضايي از سال ۲۰۰۲ تاكنون، به اين ايستگاه متصل شده بود.

مأموريت بعدي «ديسكاوري»، سپتامبر آينده
مقامات سازمان فضايي آمريكا «ناسا» اعلام كردند: نسبت به مأموريت بعدي فضاپيماي «ديسكاوري» در ۲۲ سپتامبر آينده اميدوار هستند.
به گزارش خبرگزاري آلمان، همزمان با تدارك مقدمات بازگشت سفر ديسكاوري از فضا در روز دوشنبه، مدير ناسا ضمن خوشبين بودن به سفر آتي اين فضاپيما گفت: به رغم بروز مشكلات فني به وجود آمده براي اين فضاپيما، ديسكاوري بار ديگر قادر به انجام يك سفر فضايي خواهد بود.

تاريخچه شاتل
برنامه مفصل و گسترده فضايي ايالات متحده كه با پژوهش هاي پرهزينه هيجان برانگيز و سنگين و پيچيده قابل ملاحظه تا فرود فضاپيماي آپولو ۱۱ تا سال ۱۹۶۹ ميلادي بر كره ماه پي گرفته شد از سال ۱۹۸۱ با به ثمر رساندن طرح ديرپاي «فقط سفر رفت و برگشت به مدار زمين» ادامه يافت. طرح مورد بحث متمركز شد صرفاً بر انجام گردش هاي علمي و تجربي كمابيش يك هفته اي يا اندك زماني بيشتر بر يكي از مدارات زمين با مركبي مطلوب به نام شاتل يا اتوبوس فضايي كه از آغاز خدمتش با چندين سرنشين معمولاً يك چشم به زمين داشت و يك چشم بركهكشان و فضاي بيكران. از شاتل، اين مركب تيزپاي براي پرتاب به مدار زمين به تدريج چندين فروند ساخته شد. نخستين آن به نام كلمبيا در سال ۱۹۸۱ مأموريت دوروزه اش را به مدار زمين با موفقيت به انجام رسانيد ولي در سال ۲۰۰۳ هنگام بازگشت در برخورد با جو زمين منفجر شد.
دومين شاتل به نام چلنجر يا رقيب در سال هاي ۱۹۸۳ و ۸۴ به مدار زمين رفت ولي در سفر سال ۱۹۸۶ دقايقي پس از پرتاب دچار انفجار شد و از هم پاشيد. از سومين آن به نام ديسكاوري يا اكتشاف در سال هاي ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰ پس از رعايت تحقيق فني كل پروژه شاتل تا رفع نقايص و اشكالات آن كه تقريباً چهار سال به طول انجاميد براي پيگيري پژوهش هاي مداري استفاده شد.
ديسكاوري هم اكنون بار ديگر در مدار زمين است. در سال ۱۹۹۳ Endeavourيا كوشش كه مدارگردي بود براي تعمير موفقيت آميز تلسكوپ فضايي هابل استفاده شد. در سال ۱۹۹۵ هم شاتل ديگري به نام آتلانتيس (نام يك جزيره) به مدار زمين ارسال شد و پس از ملاقات با ايستگاه فضايي مير روسيه به زمين بازگشت و اما به اين نكته بايد توجه كرد كه همواره بعد از سوانحي كه براي شاتل ها پيش آمده بود اين ديسكاوري بوده كه به فضا ارسال مي شد. اما اين بار خود ديسكاوري دچار سانحه شده است. البته شاتل ديسكاوري در حال انجام مأموريت خود در ايستگاه فضايي بين المللي است.
اما يك مسئله جدي باعث بروز نگراني هاي بسياري شده است اينكه يك سراميك حدود چهار سانتي متري و يك تكه بزرگ جدار شاتل به هنگام پرتاب به مدار از شاتل جدا شده و فرو افتاده است.
در اين شرايط است كه وضع ديسكاوري تا بازگشت سالمش به زمين پس از پايان مأموريتش به دقت دنبال مي شود اما آِيا به راستي ديسكاوري مي تواند آيلين كالينز و همراهانش را به زمين برگرداند يا آيلين كالينز و همراهانش بايد منتظر فضاپيماي آتلانتيس باشندفردا( دوشنبه) معلوم خواهد شد.

نسل جديدي از تراشه هاي رايانه اي
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: در اين ميان كه تمام قسمت هاي سخت افزاري و نرم افزاري رايانه ها در حال پيشرفت هاي روز افزون هستند شركت هاي توليدكننده تراشه هاي رايانه اي به فكر توليد نسل جديدي از تراشه  ها هستند، اين شركت ها قصد دارند با تغيير در مواد اوليه مورد مصرف در ساخت تراشه هاي خود، كارآيي محصولات خود را نيز در حد چشمگيري افزايش دهند.شركت IBM قصد دارد با تغيير مواد اوليه خود، تراشه هايي توليد كند كه اين تراشه ها داراي قابليت استفاده در دستگاه پيشرفته بي سيم همانند رادارهاي به كار رفته در خودروها، همچنين شبكه هاي محلي- شخصي با پهناي باند بالا را دارند.
سيليكوم- ژرمانيوم، دو جزء از تركيب موجود در فناوري جديد اين شركت است كه به تراشه هاي راديويي اجازه انتشار در فركانس هاي بالا را مي دهد. شركت IBM قصد دارد از نسل جديدي از فناوري سيليكوم- ژرمانيوم استفاده كند كه تا دو برابر كارآيي اين تراشه ها را نسبت به نسل قبل افزايش مي دهد.شركت هاي سازنده تراشه هاي راديويي در حال حاضر از يك ماده به نام گاليوم استفاده مي كنند كه اين ماده بسيار گران تر از سيليكوم- ژرمانيوم است اما در سالهاي اخير اين ماده تنها راه دسترسي به فركانس هاي پيرامون ۶۰ گيگاهرتز بود و به همين علت كه فناوري سيليكوم- ژرمانيوم بسيار كم هزينه تر است مسئولان شركت IBM معتقدند كه تراشه هايي كه با استفاده از فناوري جديد ساخته مي شوند مي تواند جايگزين مناسبي براي تراشه هاي ساخته شده از گاليوم باشد.اين تراشه ها قابليت استفاده در ساخت شبكه هاي محلي- شخصي بي سيم را دارند كه در مسافت هاي كوتاه اتصال اينترنتي پرسرعتي را فراهم مي كند. اين تركيب از سرعت بالاي دانلود و پوشش كوچك محلي مي تواند توانايي كارگران دفتر كار را از سرقت سيگنال هاي بي سيم بكاهد.

مشاهده نحوه رشد گام به گام يك تك رشته پليمري
در درون يك نانو راكتور
لندن- ايرنا: يك گروه از محققان انگليسي توانسته اند روش جالبي را براي مطالعه در نحوه رشد پليمرها تكميل كنند.
به نوشته نشريه علمي ، J .Am .Chem .Soc «هگان بيلي» و «سي اونگ هو» از دانشگاه آكسفورد به مطالعه چگونگي به هم پيوستن مونومرها از طريق شكل گيري پيوندهاي شيميايي در اتم هاي گوگرد پرداختند.
اين دو محقق به اين منظور رشته هاي رو به رشد پليمري را به يك پروتيين گرفته شده از باكتري ها موسوم به پروتيين آلفا-هموليسين متصل كردند. اين پروتيين به جاي يك راكتور يا جايگاه انجام واكنش ها در ابعاد نانو عمل مي كند و بخش هاي مختلف زنجيره پليمر را در مكان مناسب قرار مي دهد. به موازات رشد زنجيره پليمر از ميزان قابليت هدايت و دخالت پروتيين كاسته شد و به اين ترتيب محققان توانستند دوره زماني ميان شكل گيري۱۰ حلقه زنجيره را اندازه گيري كنند.

افزايش مشتركين بازي هاي اينترنتي در آسيا
موج: ميزان مشتركين بازي هاي اينترنتي در كشورهاي آسيايي با افزايش همراه بوده است به طوري كه در سال ۲۰۰۴ميزان هزينه هايي كه كاربران صرف اين بازي ها مي كنند نيز به ۰۹/۱ ميليارد دلار رسيده است.
بازار بازي هاي اينترنتي در كشورهاي آسيايي به جز كشور ژاپن در سال ۲۰۰۴ به ۰۹/۱ ميليارد دلار رسيده بود اين در حاليست كه در مقايسه با سال ۲۰۰۳ با ۳۰ درصد افزايش همراه بوده است.بازار اين بازي هاي اينترنتي در كره در سال گذشته ۸/۲۴ درصد رشد داشته و در مقايسه با ساير كشورها پر رونق تر بوده به طوري كه در آمد شركت هاي ارائه دهنده اين خدمات اينترنتي به ۴/۵۳۳ ميليون دلار رسيده است. بعد از آن كشور چين با در آمد ۲۹۸ ميليون دلار ، تايوان با ۹/۱۹۰ ميليون دلار و تايلند با در آمدي معادل ۹/۲۲ ميليون دلار به ترتيب در رديف دوم ،سوم ، چهارم قرار گرفتند.انتظار مي رود تا سال ۲۰۰۹ بازار بازي هاي رايانه اي در كشورهاي آسيايي به دو برابر افزايش يابد و سرعت افزايش سالانه از سال ۲۰۰۵ تاسال ۲۰۰۹ تقريبا ۷/۱۹ درصد خواهد بود.

يافته هاي  جديد درباره  سلول هاي  بنيادي
محققان  مي گويند بر خلاف  تصور رايج  سلول هاي  بنيادي  كه  از مغز استخوان  منشأ مي  گيرند نمي توانند بافت هاي  آسيب  ديده  بدن  را از نو بسازند.به  نوشته  پايگاه  دانشگاه  بن، سلول هاي  بنيادي  بالغ  كه  از مغز استخوان  منشأ مي گيرند مي توانند به  محل  بافتهاي  آسيب  ديده  وارد شوند ولي  معمولاً نمي توانند به  سلول  هاي  تخصصي  بافت  مورد  نظر تبديل  شوند و كار اين  سلول ها  را انجام  دهند.مغز استخوان  به  طور مستمر سلولهاي  بنيادي  توليد مي  كند.از آنها گلبول هاي  سفيد و قرمز و سلول هاي  ديگر به  وجود مي آيد.

تأثير ماه  بر آلودگي  سواحل
نتايج  بررسي  دهها منطقه  ساحلي  نشان  مي دهد ميزان  آلودگي  آب هاي  ساحلي  با وضعيت  ماه  در آسمان  ارتباط  دارد.به نوشته  پايگاه  اينترنتي  انجمن  شيمي  آمريكا، نتيجه  بررسي  وضعيت آلودگي  آب هاي  ساحلي  در شصت  منطقه  ساحلي  آمريكا نشان  مي دهد در شب  ماه  نو و زماني  كه  قرص  ماه  كامل  است  ميزان  آلودگي  در بيشترين  حد خود قراردارد.اين  يافته ها در برنامه ريزي  زماني  براي  شنا كردن  اهميت  زيادي خواهدداشت  .كيفيت  آب  ساحلي  تحت  تأثير عوامل  پيچيده  فيزيكي  و زيست  شناختي  است  كه  باران هاي  فصلي  و چرخه  امواج  نيز از آن  جمله اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |