چند پيشنهاد براي گسترش شهر تهران و رفع نقاط كور ترافيك
اتصال صدر به ايرانپارس از طريق نيايش
نزديك به 75 درصد بار ترافيك بزرگراه همت غربي مربوط به مناطق 5 و 22 شهرداري است . در صورت اتصال اتوبان ايرانپارس از طريق نيايش به اتوبان صدر، از ازدحام خودروها در بزرگراه همت جلوگيري مي شود
سيد محمد سيدي
با توجه به غير مسكوني بودن جنوب تهران، به دلايل مختلف از جمله بيرون آمدن آبهاي زيرزميني و همچنين اتمام مرز گسترش در شمال شهر تهران، فقط مناطق شرق و غرب تهران قابل گسترش است. با توجه به بافت كهنه و درهم پيچيده قسمت مركزي شهر، گسترش شهر در دو بازوي طرفين، باعث خلوت شدن بافت فرسوده مياني شده كه البته با احداث بزرگراه ها و تعريض خيابان هاي موجود، اين مناطق را در مواقع حوادث طبيعي قابل دسترسي و ايمن تر مي سازد؛ البته در دو سوي شرقي و غربي شهر. مناطق قابل سكونت كه مي توان براي آنها برنامه ريزي كرد، در شمال شرقي و غربي تهران قرار دارد. در قسمت شمال غربي منطقه 22 شهرداري قرار دارد كه با اجراي سيستم صحيح شهرسازي در اين منطقه، ايمن ترين و منطقي ترين بافت مسكوني تهران در حال شكل گيري است، ولي گسترش شهر، در قسمت شمال شرقي، بدون ضابطه، مثل جنگل ساختماني در حال رشد است؛ بدون برنامه و رعايت قوانين شهرسازي. گام اول جهت گسترش اين منطقه، احداث خياباني است كه از انشعاب اتوبان بابايي از تقاطع با خيابان استخر به سمت شمال شرق است. اين بزرگراه با گذر از اين منطقه و اتصال به لواسان، منطقه لواسانات را از بن بست خارج كرده و قابل دسترسي مي كند و همچنين امتداد اين بزرگراه به سمت شمال شرقي معضل شهرك هاي جديد در حال احداث و همچنين شهر جديد پرديس را جهت دسترسي به تهران حل مي كند.
در حال حاضر تعاوني هاي ادارات مختلف تهران، در حال ساختمان سازي در اين منطقه هستند. در حالي كه تنها راه قابل دسترسي، همان جاده قديم و كهنه
تهران - رودهن است. با وجود اينكه بار ترافيكي اين منطقه به شكل تصاعدي در حال گسترش است، جاده موجود با توجه به رفت و آمد ماشين هاي سنگين و خرابي و غير اصولي بودن مسير، به هيچ وجه نمي تواند جوابگوي خيل عظيم مردمي باشد كه انتظار جاده اي ايمن جهت مسافرت هاي داخل شهري را دارند.
*با توجه به بار سنگين ترافيك بزرگراه همت، ايجاد گذرگاه هاي موازي با آن، جهت اتصال شرق و غرب تهران به يكديگر ضروريست، در قسمت جنوب همت، اتوبان رسالت قرار دارد كه با تكميل آن در سال جاري، حدود يك سوم از بار ترافيكي همت كاسته مي شود، ولي در قسمت شمالي با توجه به انسداد اتوبان بابايي و سرريز ترافيك آن به اتوبان مدرس و سپس همت، حد فاصل اين منطقه را با معضل بزرگ ترافيك مواجه ساخته، به شكلي كه اين گره كور، فقط با دخالت پليس و آن هم به شكلي كند و سنگين قابل حل است. به همين دليل ضروري است با رفع انسداد اتوبان صدر و اتصال منطقي آن به اتوبان نيايش و سپس ايرانپارس، اين گره كور ترافيك باز شود.
با توجه به گسترش مناطق 5 و 22 شهرداري تهران، نزديك به 75 درصد بار ترافيك بزرگراه همت غربي مربوط به اين دو منطقه است كه در شمال همت قرار دارند. در صورت اتصال اتوبان ايرانپارس از طريق نيايش به اتوبان صدر، اين كمربند شمالي تهران تكميل شده و از ازدحام خودروها در بزرگراه همت جلوگيري مي كند.
*همجوار پارك ملت در قسمت شمال اين منطقه، مجموعه ورزشي انقلاب قرار دارد. اين مجموعه تخصصي با وجود بزرگي و زيبايي خاص طبيعي اش مورد استفاده عموم نيست و تقريبا دو كاربرد بيشتر ندارد، يكي اردوي قهرمانان ملي و ديگري ورزش هاي خاصي كه كل ورزشكاران آن به يكصد نفر هم نمي رسد، ورزش هايي نظير گلف، اسكواش و ...
با احترامي كه براي تمامي رشته هاي ورزشي قائليم بايد قبول كرد، چنين محوطه اي در گران ترين منطقه تهران براي ورزش هاي محفلي غير منطقي است، در حالي كه با وجود مجموعه ورزشي آزادي هم براي قهرمانان ملي و هم براي بقيه ورزش ها، فضاهاي لازم براي تمرين مسابقه مهياست، با ايجاد فضاهاي ورزشي محدود در مناطق مختلف، مشكل زمين هاي تمريني را مي توان حل كرد.
باتوجه به مواردي كه ذكر شد با اتصال اين منطقه و همچنين نمايشگاه در حال تعطيل تهران به پارك ملت، مي توان كامل ترين و زيباترين پارك منطقه را احداث كرد.
همانگونه كه در مورد مراكز اقتصادي تهران گفته شد، انبارها محل جمع آوري و احتكار كالاهايي هستند كه هيچ سنخيتي با تهران ندارند، عموما اين انبارها داراي ساختمان هاي فرسوده اي هستند كه خطر آتش سوزي و تخريب آنان هر لحظه وجود دارد، اين در حالي است كه به وسيله منازل مسكوني در بر گرفته شد ه اند، متاسفانه اين انبارها به جز نگهداري از كالاها، محل اعمال خلافي از جمله تهيه موادغذايي تقلبي و غيره شده اند كه با بررسي و تعطيلي انبارهاي متخلف، هم شهر ايمن تر شده و هم شكل اقتصادي غلط كه تهران را محل رشد خود مي داند برچيده مي شود.
در مورد شغل هاي مزاحم چندين بار گفته و نوشته شده به دلايل مختلف بايد اين اماكن به خارج شهر انتقال يابد كه در راس آنها تعميرگاه هاي معمولي و مجاز قرار دارد.
با تعطيلي كارخانه هاي اطراف تهران و استفاده از فضاهاي آنان جهت تعميرگاه ها و همچنين انبارهايي كه در اختيار اتحاديه ها قرار مي گيرند و بخصوص شغل هاي مزاحم، شهر مي تواند نفس بكشد.
* انتقال ترمينال غرب از ميدان آزادي به تقاطع بلوار آزادگان وجاده مخصوص ضروري است كه اين روزها بيشتر از هر زمان احساس مي شود. باتوجه به شهرك هاي مسكوني موجود در حال گسترش در اين منطقه، وجود اين پايانه مسافربري غير منطقي به نظر مي رسد مخصوصا باتوجه به خيل عظيم افراد ناباب و معتادان در اين منطقه، بافت شهر ناهمگون شده و محل پرسودي شده براي افراد شرور، در حالي كه با انتقال اين پايانه به محور ياد شده ديگر توجيهي براي تجمع افراد مزاحم در آن منطقه وجود ندارد چون محل مسكوني نيست و فقط افرادي بايد در آن منطقه وجود داشته باشند كه دليلي براي مسافرت دارند. باتوجه به حوادث ناگوار جنايي كه در محور اين پايانه هر روز اتفاق مي افتد، انتقال آن به محل ياد شده ضروري به نظر مي رسد.
همچنين در مورد پايانه جنوب آن هم منطقي تر است كه به محور آزادگان انتقال پيدا كند، چون محل فعلي ديگر جوابگوي ترافيك منطقه نيست و همانگونه كه در بالا ذكر شد ترمينال بايد در محلي باشد كه فقط تعريف مسافرت داشته باشد تا بتوان با هر گونه مزاحمت و شغل هاي كاذب برخورد كرد.
پيشنهاد مي شود پايانه جنوب و ايستگاه راه آهن به حاشيه اتوبان آزادگان منتقل شود، البته با در نظر گرفتن تمامي جوانب.
* بلوار آزادگان به عنوان كمربندي جنوب تهران كمك زيادي به باز شدن گره ترافيكي مناطق جنوبي تهران كرده است ولي اين بزرگراه در اواسط مسير از تقاطع با جاده ساوه با متمايل شدن به شمال شرق وارد شهر شده و بالطبع ماشين هاي سنگين و ترافيك جاده اي را به همراه خود به سمت داخل شهر كشانده به شكلي كه در تقاطع با اتوبان افسريه، ازدحام خودروهاي سنگين و سبك تقريبا در تمامي ساعات به چشم مي خورد. براي حل اين معضل ضروري به نظر مي رسد از تقاطع بلوار آزادگان و جاده ساوه، اين بزرگراه به سمت جنوب متمايل شده و از محل پل فتح با اتصال به بزرگراه شهر ري و امتداد به سمت شرق از منطقه پارچين به سمت شمال متمايل شده و با اتصال به بزرگراه بابايي كمربندي شمالي و جنوبي به هم پيوسته و كمربندي تهران كامل شود.
هم اينك با بن بست اتوبان بابايي در منطقه پارچين، ماشين هاي سنگين تا چهارراه تهرانپارس امتداد مسير داده و با ورود به اتوبان افسريه از اين مسير داخل شهر مي شوند در حالي كه با دسترسي به كمربندي خودروهاي سنگين شهر را دور زده و امتداد مسير مي دهند. خوشبختانه ترمينال شرقي تهران هم با آينده نگري در تقاطع جاده دماوند و بزرگراه بابايي درحال ساخت است كه از كمربندي پيشنهادي و بدون ورود اتوبوس ها به داخل محدوده شهري مي توان ترافيك سنگين را به حاشيه شهر راند.
|