سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۴
آيا امكان مشابه سازي آثار بي نظير ايران در لندن وجود ندارد؟
امپراتوري غروب كرده در لندن!
002079.jpg
محمود براهيمي
در شماره ۳۷۵۱ مورخه ۲۸/۴/۸۴ روزنامه همشهري مقاله اي با عنوان «آيا اين سفر بي بازگشت است؟» به قلم س. مشعشعي به چاپ رسيده است كه طي آن نقدي بر نمايش ۷۰ اثر موزه ملي ايران كه قرار است در تاريخ ۱۶ شهريورماه در نمايشگاهي با عنوان «امپراتوري از ياد رفته» در لندن برگزار شود نوشته شده كه براي رعايت اصل اختصار نويسي مطالعه آن را به خوانندگان اين سطور در همان مقاله توصيه مي كنم و در عوض موضوع را با نگرشي ديگر و با شيوه و بياني همسوي با آن مطالب به پيشگاه علاقه مندان به ميراث فرهنگي كشور و اهداف همان امپراتوري از ياد رفته معروض مي دارم.
در دي ماه سال ۱۳۸۰ نگارنده اين سطور از موضع يك موزه دار مسئول و امين اموال فرهنگي نامه اي به مدير كل وقت اداره كل موزه ها نوشتم و در ۱۱ بند خطراتي را كه اشياي نمايشگاه ۷۰۰۰ سال هنر ايران كه در كشورهاي اروپايي در گردش بود، خاطرنشان كردم. مخلص كلام اين بود كه مواردي در تاريخ مراودات فرهنگي ايران با خارج مخصوصاً قبل از پيروزي انقلاب اسلامي وجود داشته است كه اشيايي براي شركت در يك نمايشگاه به خارج منتقل شده و بعداً هيچ گاه به كشور بازنگشته اند.
پيشرفت تكنولوژي در عصر حاضر، امكان مشابه سازي ماهرانه آثار نظير جام حسنلو، ريتون هاي هخامنشي و غيره و تهيه مولاژ از آنها به گونه اي ميسر ساخته است كه تشخيص اصل از بدل حتي براي خبره ترين كارشناسان كار كشته هم ممكن است امكان پذير نباشد. با عنايت به اهميت اين مسئله است كه با تمام محكم  كاري ها و ريزه كاري هايي كه ان شاءالله مسئولين برگزار كننده در نظر گرفته اند و با كمال صداقت و امانتي كه ان شاءالله كشورهاي درخواست كننده خواهند داشت، نمايش آثاري با چنين كميت و كيفيت را در خارج از كشور مدلل نمي دارد.
متأسفانه اينك پس از سه سال و نيم كه از صدور آن نامه گذشته است، نه تنها اقدامي در جهت پايان بخشيدن به چنين حركتي فرهنگي خطرناك نشده، بلكه با كمال تعجب مشاهده مي كنيم كه اين بار اين آثار با پيام بي زبان به ميهماني ناخوانده كشوري مي روند كه حداقل دو قرن سابقه استعماري در مملكت ما داشته است.
مقوله اشياي تاريخي، فرهنگي كه سند هويت تاريخي يك ملت را تشكيل داده و پشتوانه اقتصادي و فرهنگي آن ملت است، چيزي نيست كه به اين آساني ها قابل ريسك كردن بر روي آن باشد. يك ضرب المثل عشيره اي كه ريشه در اعتقادات ما دارد، مي گويد يك داغ براي يك قبيله كافي است. آيا وقت آن نرسيده است كه از حادثه اي كه در همين موزه ملي ما رخ داد و آن سر به نيست شدن لوح زرين هخامنشي بود، درس عبرت بگيريم. اين اتفاق دردناك كه به اعتقاد نگارنده از سقوط حكومت هخامنشي به دست اسكندر مقدوني و به آتش كشيده شدن كاخ هاي با عظمت تخت جمشيد هولناك تر بود، تا مدتها كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي كشور را عزادار ساخته بود. آيا وقت آن نرسيده است كه مديريت محترم موزه ملي ايران كه سالها است حجمي عظيم از ذخاير آثار تاريخي، فرهنگي ما را سخاوتمندانه بر منقار هدهد آهنين بال زمانه نشانده و بر فراز بام گيتي به پرواز درآورده اند، از خود بپرسند كه اگر هيچ اتفاقي هم نيفتد، غير محتمل نخواهد بود كه در يك سانحه هوايي و سقوط هواپيما يا بلوكه شدن اشياء در لندن به دلايل سياسي فعلي و جوسازي هايي كه در خارج عليه انقلاب اسلامي مي شود، داغي بر دل هموطنان خود بگذارند كه زدودن آن تا آخر الزمان ممكن نخواهد بود.
002082.jpg
اگر افسانه گنج بادآورده كه در شاهنامه فردوسي آمده است كه بر طبق آن امپراتور روم براي نجات جواهرات خود به قصد انتقال به حبشه به كشتي نهاد و با امواج دريا اين ذخاير را به خسرو پرويز شاه ساساني رسانيد، صحت داشته باشد، همين حكايت براي ما كافي است كه از انتقال غيرموجه آثار فرهنگي خود برحذر باشيم. زيرا كه هميشه باد مساعد به سوي ريسك كنندگان اينچناني وزيدن نخواهد گرفت به هوش باشيم كه نخبه هاي اشياء و آثار تاريخي، فرهنگي خود را با هيچ توجيهي و حتي با در دست داشتن همه ضرايب حفاظتي و امنيتي و اطمينان به حصول موفقيت از كشور خارج نسازيم و اين نكته را هم از نظر دور نداريم كه دولت فخيمه انگليس كه مي خواهد نمايش هنر ايران را با عنوان امپراتوري از ياد رفته به خاطره ها تداعي كند، گرچه روزگاري آفتاب در پهنه امپراتوريش غروب نمي كرد، اما امروزه خود در جايگاه يك امپراتوري غروب كرده نشسته است.
همچنين خاطرنشان مي شود كه از ماهها قبل طبق اعلام رسانه اي كه خود مديريت موزه ملي انجام داده بود، قرار بوده است اصل استوانه كورش كبير يعني منشور كهنسال حقوق بشر كه اينك در موزه بريتانيا نگاهداري مي شود، براي مدتي به كشور مادر خود سفر كرده در موزه ملي ايران به نمايش گذاشته شود، اما تا حال چنين اتفاق فرهنگي به وقوع نپيوسته است، آيا كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حق دارند از خود و از موزه ملي بپرسند چرا وقتي چنين نمايشگاهي برگزار نشده، چگونه ۱۷۰ اثر ايران به سرزمين ماوراي بحار منتقل مي شود؟ اينها سؤالاتي است كه اگر امروز هم دلسوزان مواريث فرهنگي از مسئولين امر نكنند در صورت وقوع سانحه اي ناگوار تاريخ آينده پرسشگر آن خواهد بود. متذكر مي شوم با تمام علاقه و احترامي كه براي مدير محترم موزه ملي ايران قائل هستم به قول ارسطو كه گفت: افلاطون را دوست دارم اما حكمت را از افلاطون بيشتر دوست دارم، ميراث فرهنگي ايرانيان را كه هر كدام در حكم سلولي از سلولهاي بدن آنان است، بيشتر از ايشان دوست دارم.
در پايان فرصت را مغتنم شمرده از متوليان امور فرهنگي كشور به ويژه آنها كه عنقريب تصدي امور را به عهده مي گيرند، مي خواهم مانع از انجام اين سفر مجهول العاقبت بشوند.

همايش ها و سمينارها
همايش بررسي تأثير فرهنگ جوامع بر آموزش و پرورش كودكان
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵-۱۲ آوريل ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ سن آنتونيو
۳- پست الكترونيكي: Conference@acei.org
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.acei.org
۵- نيم نگاه: هدف از برگزاري همايش بررسي تأثير فرهنگ جوامع مختلف بر آموزش و پرورش كودكان در رده هاي مختلف سني است. آموزش و پرورش هر جامعه متأثر از نيازها و باورهاي فرهنگي جوامع است؛ از اين رو در اين همايش پژوهشگران با ارائه مقاله به بررسي تأثير فرهنگ بر رشد يا عقب ماندگي جوامع از طريق تأثير آن بر آموزش و پرورش جوامع بحث و گفت وگو مي كنند.
همايش تكنولوژي حفظ، نگهداري و مرمت در مهندسي
۱- تاريخ برگزاري: ۵-۴ سپتامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران
۳- پست الكترونيكي: AFGHAHI@FARAMAD.IR
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.IRMAINTENANCE.ORG
۵- نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره موضوع هايي چون؛ تأثير تجربه و تسلط بر شيوه هاي حفظ و نگهداري در مهندسي، چالش هاي بازسازي شامل برنامه هاي مديريتي و استفاده از ابزارآلات، برنامه هاي كنترل شرايط زيست محيطي، طراحي ماشين آلات و سنجش شرايط آتي طراحي ماشين آلات، شاخص هاي اندازه گيري و سنجش، بررسي ميزان اطمينان به شيوه هاي بازسازي، حفظ و نگهداري، توسعه منابع انساني و تربيت نيروي كارآمد، سيستم هاي هوشمند و كاربرد آنها و... برگزار مي شود.
همايش و نمايشگاه بين المللي تكنولوژي و علوم آب
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰ مي تا ۲ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: روسيه/ مسكو
۳- پست الكترونيكي: S.malygin@Sibico.com
۴- صفحه الكترونيكي: htpp://www.ecwatech.com
۵- نيم نگاه: Ecwatech ۲۰۰۶ با هدف محافظت از منابع آب، آب لوله كشي شهري و صنعت خالص سازي صنعتي، آب براي استفاده در منابع توليد انرژي، ذخيره آب و روش هاي صحيح آن، روش هاي صحيح خالص سازي آب لوله كشي شهري، سنجش منابع آب، طرح ها و تجهيزات مورد استفاده در صنعت آب، آب معدني و صنعت توليد آن، شيوه هاي جديد بسته بندي آب معدني، شيوه هاي جديد و صحيح زدودن نمك و ناخالصي ها از آب و تهيه آب قابل شرب. از بين بردن آلودگي هاي آب، رفع بحران هاي آب به ويژه كمبود آب و... برگزار مي شود.
ششمين همايش بين المللي كيهان شناسي و بيوسفر، آب و هواي كيهاني و فرايندهاي بيولوژيكي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶ سپتامبر تا اول اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: اكراين/ پارتنيت
۳- پست الكترونيكي: CSC@Science-center.net
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.science-center.net/cbc/index-e.php
۵- نيم نگاه: همايش با هدف بررسي نكاتي چون؛ فيزيك كيهاني، آب و هواي كيهاني، ارتباط ژئوفيزيك و فرايندهاي جوي و آب و هواي كيهاني، ارتباط اكولوژي و تغييرات جوي و تحولات آب و هوايي مناطق، فعاليت هاي بيولوژيكي و تأثير آن بر آب و هواي مناطق، كيهان شناسي، ژئوفيزيك و آب و هواي جوي و سيستم هاي فيزيكي- شيميايي و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

بازار فرهنگ
ايران و من
گردآورنده: ماسايوكي اينووه/ ترجمه هاشم رجب زاده/ با همكاري: توشيمي ايتو/ ناشر: دفتر پژوهش هاي فرهنگي/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۳۳۶ صفحه، وزيري/۳۹۰۰ تومان.
اين كتاب شامل خاطره ها و يادداشت هاي «ئه ايجي اينووه» ژاپني درباره كشورمان است كه توسط ماسايوكي اينووه (فرزند وي) جمع آوري شده است.
مديريت تكنولوژي (رمز موفقيت در رقابت و خلق ثروت)
مؤلف: طارق خليل/ ترجمه: محمد اعرابي _ داوود ايزدي/ ناشر: دفتر پژوهش هاي فرهنگي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۷۶۰ صفحه، وزيري/ ۷۸۰۰ تومان.
كتاب حاضر داراي پانزده فصل به شرح زير است: در فصل نخست تكنولوژي تعريف شده و نقش بنيادي آن در توسعه اجتماعي بررسي مي شود. آغاز كردن مبحث مديريت تكنولوژي با درك كامل آنچه كه «تكنولوژي» مي دانيم، حايز اهميت است. تجربيات و مشاهدات نشان مي دهد كه حتي افراي كه در عرصه تكنولوژي در حال فعاليت هستند، تعاريف متفاوتي از تكنولوژي يا اثرات آن دارند. اين فصل مشخص مي سازد كه مقصود ما از تكنولوژي و واژگان وابسته به آن چيست. همچنين چارچوبي براي مديريت تكنولوژي به عنوان حوزه اي ميان رشته اي كه علم، مهندسي و مديريت را با هم در مي آميزد ارائه مي شود.
فصل دوم اساس حوزه مديريت تكنولوژي را معرفي مي كند و بيان مي دارد كه تنها تكنولوژي نيست كه ثروت خلق مي كند، بلكه مديريت آن نيز در اين فرايند مؤثر است. اين فصل هم چنين به طور خلاصه به بررسي تحولات مربوط به تكنولوژي محصول و توليد طي قرون گذشته مي پردازد.
فصل سوم عوامل حياتي و مؤثر در مديريت تكنولوژي را با تأكيد بر شرايط محيطي در حال تغيير دنيا معرفي مي كند.
فصل چهارم به معرفي پارادايم هاي جديد كسب و كار مي پردازد. اين فصل تغييرات در محيط بيروني شركت، در ساختار زماني، در مديريت پروژه و در توسعه و بهرهِ گيري از منابع انساني را بررسي مي كند.
فصل پنجم اصول چرخه هاي حيات، از جمله چرخه حيات تكنولوژي، چرخه حيات محصول و پاسخ بازار به مراحل مختلف را معرفي مي كند.
فصل ششم فرآيند خلاقيت تكنولوژي و نقش كارآفرينان را معرفي و عوامل مؤثر بر نوآوري و خلاقيت هاي موفقيت آميز در بريتيش ميدلندزوسيليكون ولي را بررسي و تجزيه و تحليل مي كند.
فصل هفتم عوامل و سياست هاي مهمي را كه براي بهبود جايگاه رقابتي در دو سطح كلان و خرد مي بايد بررسي شوند، معرفي مي كند.
فصل هشتم مفاهيم بنيادي در طراحي استراتژي را ارائه و روش هاي مورد استفاده در تجزيه و تحليل و تصميم گيري استراتژيك را معرفي مي كند. اين فصل، مفاهيم مديريت استراتژيك تكنولوژي را ترسيم و عناصر استراتژي تجاري و استراتژي تكنولوژي را معرفي مي كند و بر اهميت پيوند ميان اين دو تأكيد مي ورزد.
فصل نهم به بررسي برنامه ريزي تكنولوژي مي پردازد.
فصل دهم روش هاي دست يابي و بهره برداري از تكنولوژي را معرفي مي كند. اين فصل افكار مربوط به خلاقيت و نوآوري را به يكديگر پيوند مي دهد و مسايل انساني و تكنولوژي را بررسي مي كند. فصل يازده بر انتقال تكنولوژي و مسيرهاي عبور و انتقال آن از ميان مرزهاي جغرافيايي و صنعتي تمركز مي كند.
فصل دوازدهم، مسايل مديريت تكنولوژي و نقش آنها در ايجاد سازمان هاي خدماتي و توليدي در كلاس جهاني را معرفي مي كند. اين فصل بر اهميت بخش خدمات در اقتصاد تأكيد دارد.
فصل سيزدهم، روش هاي نوين و سنتي طراحي سازمان را ارائه مي كند. فصل چهاردهم به طور خلاصه تجربيات مديريتي در قرن بيستم را مرور مي كند.
فصل پانزدهم، مطالعات موردي مربوط به شركت هاي موفقي كه تكنولوژي را براي حفظ جايگاه رقابتي خود مديريت مي كنند، ارائه مي دهد.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |