بازگشت آقاي مدير
محمد مهدي عسگرپور اين روزها به عنوان دبير
نهمين جشن سينماي ايران مشغول فعاليت است
|
|
مهدي طاهباز
معاونت بخش جنگ بنياد فارابي جانشين مدير سينماي تجربي مديريت گروه كودك و نوجوان شبكه دوم سيما و رياست بنياد سينمايي فارابي، پيشينه مديريتي عسگرپور در حوزه فيلم و سينما محسوب مي شود
محمدمهدي عسگرپور، مديرعامل پيشين بنياد سينمايي فارابي و سازنده آثاري چون قدمگاه ، اين روزها به عنوان دبير نهمين جشن سينماي ايران مشغول فعاليت و برنامه ريزي كارهاي مربوط به اين جشن است. پس از مسائلي كه سال گذشته در جريان برگزاري جشن خانه سينما رخ داد و در ميان تبعات نه چندان مطلوب آن، انتخاب محمدمهدي عسگرپور به عنوان دبير اين جشن، كاري هوشمندانه به نظر مي رسد. عسگرپور، هم يك دوره مديريتي نسبتا موفق در فارابي را در كارنامه خود دارد و هم اينكه با مسائل و مشكلات فيلمسازي به خوبي آشناست. او با ساخت فيلم قدمگاه ثابت كرده كه در حوزه فيلمسازي حرف هاي زيادي براي گفتن دارد.
آقاي مدير
محمد مهدي عسگرپور تاكنون چندين دوره مديريت را پشت سر گذاشته است. معاونت بخش جنگ بنياد فارابي، جانشين مدير سينماي تجربي، مديريت گروه كودك و نوجوان شبكه دوم سيما و رياست بنياد سينمايي فارابي، پيشينه مديريتي عسگرپور در حوزه فيلم و سينما محسوب مي شود. او سال 81 و پس از رفتن محمد حسن پزشك از معاونت سينمايي ارشاد و آمدن محمد مهدي حيدريان، از سمتش در بنياد سينمايي فارابي استعفا داد تا به كارهاي ديگري بپردازد. طي دو سه سال اخير عسگرپور فارغ از مسئوليت هاي اجرايي، به كار فيلمسازي پرداخته است.
او بيشتر دوست دارد يك فيلمساز باشد و زندگي اش را از اين راه و با اين كار بگذراند، چون اعتقاد دارد كارگرداني، شادابي براي انسان ايجاد مي كند كه هرگز در پست هاي اجرايي به دست نمي آيد.
آقاي فيلمساز
محمدمهدي عسگرپور سال 69، اولين فيلم بلند سينمايي خود با عنوان پرواز در نهايت را جلو دوربين برد. اين فيلم اعتبار چنداني به لحاظ فيلمسازي براي او كسب نكرد، به طوري كه كمتر كسي اين فيلم را جزئي از كارنامه عسگرپور محسوب مي كند و به گمان خيلي ها قدمگاه اولين فيلم او محسوب مي شود!
او طي سالهاي گذشته، چند مجموعه تلويزيوني مانند نقطه اوج ، خانه پدري و روح الله را نيز كارگرداني كرده است. عسگرپور سابقه تهيه كنندگي نيز دارد و مجموعه تلويزيوني خاطرات يك خبرنگار ساخته رسول صدرعاملي را تهيه كرده است.
اما محمدمهدي عسگرپور پس از استعفايش از مديريت در فارابي، ترجيح داد تا دوران دوري از پست هاي مديريتي را صرف فيلمسازي كند. براي همين منظور، او به سراغ فيلمنامه براي ديگري نوشته محمد رضايي راد رفت و پس از چند بار بازنويسي، فيلم قدمگاه را جلوي دوربين برد. به عقيده بسياري، فيلم قدمگاه غافلگيري جشنواره بيست و دوم محسوب مي شود. كمتر كسي فكر مي كرد دستپخت مدير پيشين فارابي و سازنده فيلمي مانند پرواز در نهايت ، اثري اينچنين
خوش ساخت و تاثيرگذار از آب درآيد. قدمگاه در نمايش جشنواره اي اش نگاه هاي زيادي را به خود جلب كرد و توانست طرفداران زيادي پيدا كند. با اينكه عسگرپور تاكنون بارها و بارها اعلام كرده از سينماي معناگرا سردر نمي آورد و مفهوم اين ژانر تازه تاسيس در سينماي ايران را نمي فهمد، اما فيلمش از بهترين نمونه هاي فيلم هاي موسوم به معناگرايي است كه طي اين چند سال ساخته شده است. عسگرپور با ساخت قدمگاه نشان داد كه زبان سينما را مي فهمد و حرف هاي زيادي در اين عرصه دارد.
بازگشت آقاي مدير
در جريان جلسه مطبوعاتي نهمين جشن خانه سينما، شايد خيلي ها منتظر شنيدن دلايل عسگرپور براي قبول چنين مسئوليتي بودند. او طي چند سال اخير بارها اعلام كرده بود كه دوست دارد به فيلمسازي بپردازد و ترجيح مي دهد از كارهاي اجرايي دور باشد. تقريبا در دقايق پاياني اين جلسه بود كه خبرنگاري از عسگرپور پرسيد چرا چنين مسئوليتي را قبول كرده است؟ عسگرپور لحظه اي مكث كرد و به محض اينكه آماده دادن پاسخ شد، كامران ملكي سخنگوي نهمين جشن سينماي ايران كار پاسخگويي را بر عهده گرفت و بهتر ديد كه او جواب اين سئوال را بدهد. ملكي از جلسات متعدد برگزار شده براي تبيين سياست هاي جشن نهم گفت و اينكه لازم بوده دبيري براي جشن انتخاب شود كه هم سابقه درخشان مديريتي داشته باشد و هم اينكه با فيلمسازي و زير و بم هاي آن آشنا باشد. محمد مهدي عسگرپور هم مدير موفقي در عرصه سينما بوده و هم توانايي هايش را در زمينه فليمسازي با ساخت قدمگاه نشان داده است.
به گفته ملكي اصرار خانه سينما و نيز اهالي سينما باعث شده تا در اين برهه زماني، عسگرپور دبيري جشن سينماي ايران را قبول كند. عسگرپور نيز در ادامه اعلام كرد كه با خود عهدي بسته بوده كه طي اين سالها وارد كار اجرايي نشود و فقط به فيلمسازي بپردازد، اما در شرايط فعلي احساس كرده كه مسئوليت پيشنهاد شده به او، نوعي انجام وظيفه است و با توجه به شرايط موجود، بايد آن را قبول كند. عسگرپور در پايان به شوخي گفت كه در جلسه اي كه با هيات مديره خانه سينما داشته به او گفته اند تا زماني كه دبيري جشن را قبول نكني اجازه خروج از اتاق را نداري و در را برايت باز نخواهيم كرد!
بازگشت آقاي فيلمساز
اگر اتفاق خاصي رخ ندهد، ماه آينده در چنين روزي جشن سينماي ايران برگزار خواهد شد. محمدمهدي عسگرپور اميدوار است فرداي چنين روزي، دوباره به قامت يك فيلمساز درآيد و به اين كار بپردازد. او چندي پيش فيلمبرداري تازه ترين ساخته اش با نام نسيم شمال، باد جنوب را به پايان رساند و بايد به كارهاي آماده سازي اين فيلم براي نمايش بپردازد. اين فيلم، داستان نوجوان 15ساله اي را در بهمن 1357 به تصوير مي كشد كه بر فراز كوه هاي
سواد كوه در روستايي زيبا به نام دره گل با خانواده اش زندگي مي كند. شور و شوق ديدار امام، اين نوجوان روستايي را با ماجراهايي روبه رو مي كند كه داستان فيلم را تشكيل مي دهد.
نسيم شمال، باد جنوب به صورت ويدئويي و به سفارش گروه فيلم و سريال شبكه تهران ساخته شده و به گفته ايرج محمدي، تهيه كننده آن احتمال دارد از روي آن، يك نسخه 35 ميليمتري نيز تهيه شود.
|