چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

گفت وگو با ناصر ابراهيمي مربي جديد پرسپوليس
بازگشت پر سرو صدا
رضا خسروي
بازگشت ناصر ابراهيمي به كادر فني تيم فوتبال پرسپوليس از نگاه بسياري از علاقه مندان به فوتبال و كارشناسان بازگشت به عقب براي اين تيم پرطرفدار قلمداد شد، اما ابراهيمي و علي پروين معتقدند، پرسپوليس با اين كادر فني به روزهاي اوج خود باز خواهد گشت. ناصر ابراهيمي از جمله مربيان با سابقه فوتبال ايران است كه تجربه مربيگري در تيم هاي مختلف باشگاهي و تيم ملي را دارد و در اين مدت به افتخارات بسيار زيادي نيز دست پيدا كرده است. اما آيا او با اين همه اعتبار، افتخار و سابقه مي تواند در حضور مربيان جوان، با دانش، انرژي و مدعي در پنجمين دوره رقابت هاي ليگ برتر پرسپوليس را به عنوان قهرماني اين مسابقات برساند؟ مخالفانش مي گويند نه به هيچ وجه ، اما او و علي پروين مي گويند: اگر نتوانيم اين فصل پرسپوليس را قهرمان كنيم بايد از فوتبال برويم. حضور مجدد ناصر ابراهيمي در جمع كادر فني تيم فوتبال پرسپوليس بهانه اي شد تا با سرمربي فصل قبل شموشك و مربي سابق تيم ملي گفت و گويي انجام دهيم:
002118.jpg
002121.jpg
002115.jpg
* بازگشت شما به پرسپوليس با استقبال خوبي مواجه نشد؟
- منظورتان كدام استقبال است. مگر قرار بود كسي به استقبال من بيايد؟ پرسپوليس خانه من است و بعد از مدتي دوباره به خانه ام برگشته ام.
* اما انتقادات زيادي در اين مورد صورت گرفت؟
- هميشه اينطور بوده. براي من كه نزديك به سي سال است در اين فوتبال كار مي كنم اين انتقادات عادي شده است. ديگر خيلي ناراحت نمي شوم و سعي مي كنم با همه اين مسائل به نوعي كنار بيايم.
* به نظر مي رسد در بعضي انتقادات سلايق شخصي هم مد نظر قرار مي گرفت؟
- گفتم كه خيلي به اين مسائل توجه نمي كنم. به هر حال هر كس آزاد است عقيده اش را بيان كند. پرسپوليس هم تيمي است كه زير ذره بين قرار دارد و همه سعي مي كنند به هر نحوي كه مي توانند از اين تيم انتقاد كنند. اما كسي كه تصميم آخر را در اين مورد مي گيرد مدير فني و مسئولان باشگاه هستند كه خوشبختانه آنها روي من نظر مثبتي دارند.
* يكي از انتقاداتي كه در بازگشت شما مطرح شد اين است كه مي گويند با برگشتن شما پرسپوليس هم بازگشت به عقب داشته است؟
- چه بازگشت به عقبي ؟ مگر تيم هاي ديگر مربيان سابقشان را بر نمي گردانند. من اين حرف ها را نمي پذيرم چون اكثرشان بدون دليل و منطق است. مگر كارنامه من در پرسپوليس بد بوده كه حالا مي گويند برگشتن ابراهيمي بازگشت به عقب است؟ اين آقايان به جاي اينكه بنشينند و ندانسته قضاوت كنند بروند كارنامه حضور من در پرسپوليس را بررسي كنند بعد متوجه مي شوند كه بازگشت من رو به عقب است يا به نفع پرسپوليس است؟
* به نظر خودتان بازگشت شما به پرسپوليس در اين شرايط درست بود؟
- به هر حال اين تصميمي بود كه توسط اعضاي هيأت مديره و مدير فني پرسپوليس گرفته شده است. من هم هميشه اعلام كرده ام براي خدمت به پرسپوليس آماده ام چون اين تيم را دوست دارم و خاطرات زيادي هم با اين تيم دارم. با اين حال من به حضور مجددم در پرسپوليس خوشبينم و مطمئنم كه مي توانم امسال اين تيم را به روزهاي اوجش برگردانم.
* انتقادي كه بر شما وارد مي شود اين است كه سيستم هاي شما سنتي شده و ديگر نمي توان با اين سيستم ها پرسپوليس را قهرمان كرد؟
- اصلا اينطور نيست. متاسفانه خيلي ها فكر مي كنند ما از علم روز فوتبال عقب هستيم، اما اشتباه مي كنند. خود من هر روز در مورد فوتبال روز دنيا مطالعه دارم. بازي هاي تيم هاي مطرح را نگاه مي كنم و درس هاي زيادي مي گيرم. اصلاً اينطور نيست كه ما نسبت به چند سال قبل هيچ تغييري نكرديم. امسال هم ثابت خواهيم كرد كه ما سنتي هستيم يا افرادي كه اين انتقادات را مطرح مي كنند.
* يعني شما معتقديد كه امسال مي توانيد پرسپوليس را قهرمان كنيد؟
- چرا كه نتوانيم. من براي موفقيت در پرسپوليس انگيزه هاي بالايي دارم. سيستم هاي زيادي را هم در نظر گرفته ايم كه در طول فصل و بنا به شرايط مسابقات و حريفان از آنها استفاده خواهيم كرد. من در اين مدت بارها روي سيستم هاي مختلف برنامه ريزي كرده ام و همه آنها را با داشته هاي فني پرسپوليس سنجيده ام. فكر مي كنم بتوانيم در فصل آينده با ارائه بازي هاي قابل قبول به موفقيت هاي زيادي دست پيدا كنيم.
* پس قول قهرماني مي دهيد؟
- خودتان خوب مي دانيد كه فوتبال قابل پيش بيني نيست. اما من به كارم اعتقاد دارم. اگر مشكل خاصي نداشته باشيم و بازيكنانمان را مثل سال هاي گذشته به خاطر مسائل مالي به حاشيه نبرند قطعاً يك پاي ثابت قهرماني هستيم و از همين حالا هم مي توانم به هواداران پرسپوليس قول بدهم كه قهرمان مي شويم.
* شما شرطي را براي آرامش تيم مي گذاريد كه در اين چند سال هميشه وجود داشته و امسال هم خواهد بود. آيا با وجود مشكلات مالي هم مي توان اين تيم را قهرمان كرد؟
- واقعيت هاي فوتبال امروز را همه مي دانند. متاسفانه در شرايط فعلي پول همه چيز بازيكنان شده است. ديگر نمي توان از بازيكنان انتظار داشت كه بدون پول بيايند و به عشق فرد خاصي بازي كنند. شما مطمئن باشيد اگر اين مشكلات مالي همچنان در پرسپوليس باقي بماند باز هم اين فصل ضرر خواهيم كرد. همين حالا كه هنوز فصل شروع نشده و در فصل نقل و انتقالات هستيم ببينيد اين بازيكنان چقدر بازار گرمي مي كنند تا قراردادشان را تمديد كنند. حالا شما تصور كنيد در طول فصل حقوقشان دو ماه دير شود. زمين و زمان را به هم مي دوزند و هر روز در روزنامه ها عليه مسئولان باشگاه مصاحبه مي كنند. مطمئن باشيد اگر مسائل مالي مثل گذشته باشد باز هم مشكل خواهيم داشت. اما تا آنجا كه اطلاع دارم فصل گذشته بازيكنان پرسپوليس مشكلات مالي نداشته اند و بدون دغدغه تمرين كرده اند. اميدوارم اين فصل هم با درايت و آينده نگري مسئولان باشگاه اين روند ادامه داشته باشد و ما بتوانيم تنها به تمرين و بازي فكر كنيم و دست در دست هم دهيم تا پرسپوليس قهرمان شود.
* زماني كه هيات مديره شما را به جمع كادر فني اضافه كرد اعلام نشد شما به چه عنواني در اين تيم فعاليت خواهيد كرد. درست است؟
- براي من خيلي فرق نمي كند. مهم اين است كه در كنار علي پروين با يكديگر كار مي كنيم. ما سالها چه در پرسپوليس و چه در تيم ملي كنار هم كار كرده ايم و خصوصيات اخلاقي و فني همديگر را به خوبي مي شناسيم. برايم هم فرقي نمي كند كه سرمربي باشم يا مربي. هميشه گفته ام زير نظر علي پروين كار مي كنم و الان هم در پرسپوليس شرايط همين است. پروين مدير فني است و من هم زير نظر او كار مي كنم.
* اما نمي شود يك تيم بدون سرمربي كاركند؟ شما نمونه اي اين چنيني سراغ داريد؟
-گفتم كه خيلي اين عناوين مهم نيستند. مهم اين است كه همه دست به دست هم بدهيم و پرسپوليس را قهرمان كنيم.
* با پيشرفتي كه تيم هاي ديگر كرده اند و بازيكنان خوبي كه در اختيار دارند شما تصور مي كنيد پرسپوليس بتواند مثل سالهاي گذشته عنوان قهرماني را از آن خود كند؟
- بعضي واقعيت ها را بايد بپذيريم. الان شرايط فوتبال ايران كاملاً فرق كرده. ديگر نمي توان پيش بيني كرد كه كدام تيم قهرمان مي شود. در همين ليگ فصل قبل با اينكه فولاد هفته ها صدرنشين بود اما باز هم تكليف قهرماني در روزهاي آخر مشخص شد. الان همه تيم ها براي قهرماني وارد ليگ مي شوند. به همين خاطر نمي توان خيلي اميدوار بود كه به سادگي قهرمان شويم. براي كسب اين عنوان راه سخت و طاقت فرسايي را پيش رو داريم. در ليگ امسال همه تيم ها مدعي قهرماني هستند. سپاهان، ذوب آهن، صباباتري، پاس، فولاد، استقلال، پرسپوليس و حتي تيم هاي ديگري مثل استقلال اهواز و ابومسلم هم مدعي هستند. بنابراين نمي توانيم پيش بيني يك قهرماني آسان را براي پرسپوليس و يا هر تيم ديگري داشته باشيم. بايد خيلي تمرين كنيم و سختي بكشيم. اما همانطور كه گفتم بسيار اميدواريم و از همين حالا خودمان را يك پاي ثابت قهرماني مي دانيم.
* اما به نظر مي رسد پرسپوليس براي رسيدن به اين عنوان كه قرار است به سختي هم بدست بيايد خوب يارگيري نكرده است؟
- اين هم يكي از مشكلات ماست. متاسفانه روند فوتبال به گونه اي پيش رفته كه بازيكنان ديگر حاضر نيستند به خاطر پيراهن پرسپوليس به اين تيم بيايند. اگر پول داشته باشي بازيكن هم مي گيري. اگر نداشته باشي ديگر كسي حاضر نيست به خاطر حضور در پرسپوليس قرارداد ببندد. ما در فصل نقل و انتقالات با بازيكنان خوبي مذاكره كرديم اما وقتي پاي قرارداد و مسائل مالي به ميان آمد قيمت هاي پيشنهادي آنقدر بالا بود كه ما را نااميد كردند، چون اصلاً پولي در اختيار نداشتيم كه بخواهيم به آنها پرداخت كنيم. همين شد كه تعدادي از اين بازيكنان بعد از مذاكره با ما و جواب درست و حسابي كه نشنيدند راهي تيم هاي ديگر شدند و قراردادشان را با آنها ثبت كردند. البته ما هم براساس بضاعتمان بازيكن گرفته ايم و اميدواريم بتوانيم با بازيكناني كه از فصل قبل مانده اند پرسپوليس را قهرمان كنيم.
* بعضي از بازيكناني هم كه از فصل قبل مانده اند خيلي به كار اين تيم نمي آيند و فصل گذشته هم عملكرد خوبي نداشتند؟
- قبول دارم. اما شما بگوييد بايد چكار مي كرديم. نمي توانيم كه همه بازيكنان را از دست بدهيم و با جيب خالي به دنبال بازيكنان چند ده ميليوني بگرديم. ما چند بازيكن را از دست داديم و چند بازيكن جديد را هم به خدمت گرفتيم. بيشتر از اين نمي توانستيم بازيكنان را به تيم هاي ديگر بفرستيم. بايد سعي كنيم به اين بازيكنان شخصيت مجددي بدهيم تا بتوانيم از آنها بهترين بهره را ببريم.
* تصور مي كنيد در ليگ پنجم كدام تيم شانس اول قهرماني باشد؟
- همانطور كه گفتم اصلا نمي شود پيش بيني كرد. امسال همه تيم ها خوب هستند و براي قهرماني وارد ليگ مي شوند. حالا چه تيم هاي شهرستاني و چه تيم هاي تهراني . ديگر تمام شد آن روزهايي كه تيم هاي تهراني مي دانستند در پايان فصل قهرمان مي شوند. الان تيم هايي مثل ذوب آهن، فولاد، سپاهان و حتي استقلال اهواز هم مدعي اصلي قهرماني هستند. بايد صبر كرد و ديد در هفته هاي پاياني كدام تيم شانس قهرماني دارد.
* و اگر شما نتوانيد با حضور علي پروين تيم را قهرمان كنيد آنوقت چه مي شود؟
- به هر حال فوتبال است و هزار بالا و پايين دارد. گفتم كه ما هدفمان اين است كه پرسپوليس را به روزهاي اوج بازگردانيم اما ممكن است نتوانيم قهرمان شويم. بايد همه چيز را در نظر گرفت. اما همانطور كه گفتم اگر نتوانيم پرسپوليس را قهرمان كنيم بايد از فوتبال برويم. اين را علي پروين هم گفت. ما اميد زيادي به قهرماني داريم و اميدوارم به اين مهم دست پيدا كنيم.
* اين قهرماني مي تواند تكميل كننده افتخارات شما در واپسين سال هاي مربيگري باشد؟
- اينطور هم مي شود برداشت كرد. من رسيدن به اين افتخار با پرسپوليس را قابل دسترسي مي بينم و اميدوارم هواداران دوست داشتني پرسپوليس هم با صبر و حوصله در طول رقابت هاي ليگ پنجم ما را كمك كنند تا بتوانيم به اين مهم دست پيدا كنيم.

نگاه
عزل و نصب هاي احساسي

امير بهادري نژاد
bahadori@hamshahri.org
عامل اصلي ايجاد بي نظمي در فوتبال ايران، نبود ساز و كار مشخص در عزل و نصب ها بوده است. در واقع مشخص نيست ملاك گزينش نيروها چيست و يا به چه دليلي از كار بركنار مي شوند. يك روز توميسلاو ايوويچ را با هزاران زحمت به ايران مي آوريم و ناگهان با يك شكست در بازي هاي تداركاتي چمدان او را مي بنديم و عذرش را مي خواهيم. يك روز ديگر اكبر غمخوار را با هدف ايجاد اصلاحات در باشگاه پرسپوليس و تشكيلاتي كردن آن وارد صحنه مي كنيم، اما در ميانه راه مودبانه عذرش را مي خواهيم و يا همين چند وقت پيش كه با مديرعامل باشگاه استقلال قطع همكاري شد آن هم در شرايطي كه او به سختي حاضر شده بود اين سمت را بپذيرد.
متاسفانه چنين معضلي هم در باشگاه پرسپوليس به چشم مي خورد. دقيقاً به ياد داريم كه سه سال پيش كادر فني فعلي باشگاه پرسپوليس عذر ناصر ابراهيمي را خواستند و اشميت آلماني را كه بيش از آنكه يك مربي باشد، واسطه بازيكن بود به وي ترجيح دادند. در آن زمان توجيه كادر فني پرسپوليس مبني بر قطع همكاري با ابراهيمي، آشنا نبودن وي با علم روز دنيا و نا رضايتي برخي از بازيكنان از تمرينات تكراري وي بود. اما پس از گذشت سه سال مجدداً كادر فني پرسپوليس دست نياز به سوي وي دراز كرده اند و معتقدند كه وي مي تواند پرسپوليس را به مقصود خود كه همان كسب عنوان قهرماني در ليگ است برساند. همانگونه كه ۳ سال پيش ناصر ابراهيمي به دلايل مبهمي كنار گذاشته شد اين بار نيز معلوم نيست وي با كدام استدلال و دليل منطقي مستحكمي مجدداً دعوت به كار شده است. جالب اينكه زماني با ناصر ابراهيمي قطع همكاري شد كه او اين تيم را به مقام قهرماني اولين دوره ليگ حرفه اي رسانده بود، اما حالا در شرايطي كه ابراهيمي پس از كنار گذاشته شدن از شموشك چند ماهي بدون تيم بوده است از وي دعوت به كار كرده اند. اگر سه سال پيش ابراهيمي فاكتورهاي مورد نظر باشگاه پرسپوليس را براي هدايت اين تيم نداشت به چه دليل هم اكنون بازگشت به عقب در اين تيم مشاهده مي شود. آيا در اين مدت بر دانش ناصر ابراهيمي افزوده شده و يا مسئولان باشگاه پرسپوليس به اشتباه خود مبني بر قطع همكاري با ابراهيمي پي برده اند؟ وجود چنين تضادها و تناقض هايي در سياست هاي كلان باشگاه باعث سلب اعتماد طرفداران مي شود. ثبات و بقاي يك باشگاه ورزشي به استرا تژي بلند مدت آن بستگي دارد كه اين استراتژي نبايد در فواصل زماني كوتاه دچار تغيير بشود. اگر واقعاً سياست باشگاه پرسپوليس بهره از مربي داخلي است پس نبايد بودجه باشگاه را صرف به خدمت گرفتن مربيان خارجي درجه دو و سه نمود و دامنه فعاليتشان را هم محدود كرد. مربياني چون ناصر ابراهيمي در اين مملكت به دليل عملكرد مثبت خود در تيم هاي مختلف براي خود اعتبار كسب كرده اند و نبايد اعتبار آنها را با عزل و نصب هاي احساسي و شتابزده خدشه دار كرد.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   علم  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |