چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۴
سايه روشن اقتصاد
هر خانوار ايراني سالانه ۱۳۵ هزار تومان يارانه نان دارد
مهر: عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس گفت: دولتمردان بدون در نظر گرفتن اثرات تورمي و افزايش نرخ تورم در اقتصاد به منظور حل مشكل نان، راحت ترين راه حل يعني افزايش قيمت آن را پيشنهاد مي كنند.
صادق خليليان افزود: بطور متوسط هر خانوار ايراني سالانه ۴۰ هزار تومان هزينه نان پرداخت مي كند كه اين ميزان براي خانوارهاي كم درآمد بيشتر و براي قشر مرفه كمتر است.
وي گفت: همچنين هر خانوار ايراني بطور متوسط حدود ۱۳۵ هزار تومان يارانه نان دريافت مي كند كه هزينه آن معادل ۱۹ هزار ميليارد ريال در بودجه سال ۸۴ توسط دولت تامين شده است.
وي تصريح كرد: علي رغم افزايش جمعيت كشور، تغيير شكل زندگي و استفاده روزافزون از تكنولوژيهاي پيشرفته، متاسفانه سيستم نانوايي كشوركمترين تحول را يافته و با هزينه بالايي نان را بصورت كاملا سنتي و قديمي توليد مي كنند.
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اينكه سهم قيمت آرد در هزينه نان بسياراندك است، خاطر نشان كرد: علي رغم اينكه دولت قيمت آرد را ثابت نگه داشته اما به علت افزايش سايرهزينه ها از جمله دستمزد كارگر و اجاره محل، تثبيت قيمت نان با مشكل مواجه شده است كه دولتمردان براي حل اين مشكل، راحت ترين راه حل يعني افزايش قيمت آن را پيشنهاد مي كنند بدون اينكه اثرات تورمي آن را در زندگي مردم و نرخ تورم اقتصاد در نظر بگيرند.
وي، با اشاره به اينكه هدفمند كردن يارانه ها موضوع ديگري است، گفت: كاهش هزينه پخت نان و افزايش بهره وري نانوائيها بعنوان يك واحد اقتصادي فعال از راهكارهاي اساسي براي حل مشكل افزايش قيمت نان است.
به گفته وي، براي تحقق اين هدف بايد سيستم پخت نان و همچنين نحوه مصرف آن در الگوي غذايي مردم متناسب با توصيه هاي موسسات تحقيقاتي ذي ربط تغيير يافته و بهينه شود.
خليليان افزود: نانوايي ها بايد از تك محصولي يعني تنها پخت نان سنتي، به سوي فعاليتهاي چند منظوره و توليد انواع فرآورده هاي نان روي آورند و به اين ترتيب هزينه تمام شده نان را كاهش دهند.
وي تصريح كرد: همچنين با تبديل نانوائيهاي كوچك به نانواييهاي مدرن و بزرگ و توليد و بسته بندي نان بصورت استاندارد و با هزينه كمتر مي توان نان را با ضايعات بسيار كم و قيمت مناسب به دست مردم رساند.
وي خاطر نشان كرد: معمولا در جريان رشد و توسعه اقتصادي، الگوي مردم از مصرف كربوهيدراتها ( مانند نان) به سمت مواد پروتئيني سوق پيدا مي كند و نياز به مصرف نان كاهش مي يابد اما در ايران به علت اينكه سطوح درآمد طبقات آسيب پذيرافزايش كافي نيافته و قدرت خريد اكثريت مردم به علت تورم عمومي در كشور، كاهش يافته است ، در نتيجه در الگوي غذايي مردم، مصرف نان همچنان در حجم زياد ديده مي شود و به علت پخت سنتي نان، مشكلات پخت و تامين نان مردم بيش ازگذشته شده است.

درانتظارخدمات بهتر-بخش آخر
مسأله كيفيت در اولويت
بخش نخست گفتگو با وزير ارتباطات وفناوري اطلاعات در شما ره گذشته از نظر خوانندگان گرامي گذشت بخش آخر اين گفت و گو را كه به ديگر مشكلات در اين بخش پرداخته شده مي خوانيد
002112.jpg
* نوع خدمات و كيفيت خدمات در شبكه مخابرات چگونه است. در اين زمينه به ويژه در بخش تلفن همراه كيفيت ارتباط هنوز در حد قابل قبولي نيست؟
- در حال حاضر كيفيت و نوع خدمات در تلفن ثابت خوب است و درحد استاندارد ولي در تلفن همراه هنوز مشكلاتي وجود دارد و در حد استاندارد نيست. در طول برنامه سوم البته وضع بهتر شده است.
در شبكه ثابت سيستم به طور كلي پيشرفته شده و ديگر دستگاه هاي آنالوگ جمع آوري شده است و شاخص كيفي بهتر شده است. در حال حاضر در ۲۴ يا ۲۵ استان وضع خوب است. دربرخي استان ها به دلايل گوناگون هنوز مشكلاتي وجود دارد.
ارتباط در مقاطعي خوب است و در مقاطعي بد، دليل آن نيز توسعه مداوم شبكه است.
هر گاه توسعه متوقف مي شود و آن را اصلاح و تنظيم مي كنيم ارتباط خوب مي شود.
در ماه ۱۰ تا ۱۶ آنتن تلفن همراه (بي-تي-اس) براي توسعه شبكه نصب مي كنيم و هر گاه اين ميزان امكانات جديد وارد شبكه مي شود بايد تنظيم و اصلاح شود تا ارتباط هر بخش به درستي انجام شود و اين كار مشكل و زمان بر است. اگر به صورت نرم افزاري انجام شود مشكل  كمتر است ولي در مراكزي كه نياز به تنظيم فيزيكي است مشكل بيشتر است.
يكي از مشكلات تأمين نرم افزارهاي لازم است. نرم افزارهايي كه نياز داريم به دليل تحريم نمي توانيم خريداري كنيم. وجود نرم افزارهاي مناسب سرعت كار را بيشتر مي كند.
در تهران رخ داده است كه براي تنظيم يك محدوده طولاني مراجعه حضوري به مناطق مختلف شده و شبكه تنظيم و اصلاح شده است.
در برخي موارد امكاناتي لازم است كه وجود ندارد و نبود نرم افزار ضرورت دخالت عامل انساني را براي تنظيم هاي فني ضروري مي كند. دخالت عامل انساني در عين زمان بر بودن احتمال خطا را نيز افزايش مي دهد.
اگر توسعه متوقف شود اختلال ها كمتر مي شود.
در حال حاضر براي اين كه مشكلات كاهش يابد به توسعه شبكه نظم بخشيده ايم و اميدواريم با ايجاد نظم شبكه از ثبات و كيفيت خوب تري برخوردار شود.
*چرا بخش خصوصي در تلفن همراه با ظرفيت پايين وارد مي شود، چرا اجازه داده نمي شود تا ميزان واگذاري ها افزايش يابد. در شبكه اعتباري اجازه ۲ ميليون واگذاري داده شده كه اين به طور كامل محقق نمي شود؟
- براي رسيدن به يك شبكه تلفن همراه مناسب بايد كار روي اصول مهندسي و فني انجام شود. ما در شبكه اول تلفن همراه تجربه كرديم و چون روي اصول مهندسي صحيح انجام نشده مشكل داريم. اگرچه با تحريم روبه رو هستيم ولي امروز نبايد اين مشكلات را داشته باشيم.
با اين تجربه مسئله كيفيت را در اولويت قرار داديم و در اپراتور هاي بعدي شاخص ها و استانداردهاي بالايي تعيين كرديم. امروز شبكه تلفن همراه اپراتور اول بعد از دوازده سال به ۶ ميليون تلفن سيار رسيده است. بسياري از اپراتورهاي بزرگ در جهان ۲ الي ۳ ميليون مشترك دارند. اين كه ارائه دهنده خدمات همراه ۲ ميليون مشترك داشته باشد بسيار خوب است.
در مورد تلفن  اعتباري ما در ابتدا اجازه ۲ ميليون تلفن را داديم و توسعه تا ۶ ميليون را به بعد موكول كرديم. اگر تعداد در آغاز ۶ ميليون بود و كيفيت مناسب نبود مشكلات بيشتري ايجاد مي شد.
تجربه كشورهاي ديگر نيز همين را مي گويد. در كشورهاي مختلف بر اين نكته تأكيد مي كردند كه مشكلاتشان به دليل انتخاب اپراتورهاي بد است.
ورود بخش خصوصي به اين بخش موكول به ارائه خدمات مناسب است و اگر بخواهد مي تواند هر چقدر مي خواهد توسعه و امكانات فني ايجاد كند. براي واگذاري ما مانع نمي شويم ولي اگر كيفيت و استانداردهاي لازم را نداشته باشد، ما اجازه نمي دهيم توسعه پيدا كند تا به آينده بهتري منجر شود.
*در حال حاضر شبكه اعتباري مشكلي ندارد؟
- خير اين شبكه خوب است و به تدريج توسعه مي يابد و امسال قرار است ۲ ميليون خط واگذار كند.
اگر برنامه توسعه و نصب تجهيزات و ارائه خدمات طبق برنامه انجام شود به اين شبكه اجازه مي دهيم تا با شبكه اول رومينگ كند و تلفن هاي استاني در ديگر شهرها نيز امكان ارائه خدمات بيابند.
*دليل اين تاخير چيست؟
- نخست اين كه براي ما امكانات ارائه خدمات به آنان وجود ندارد و دليل دوم اين است كه اگر امكان استفاده از امكانات و خدمات اپراتوري اول به آن داده شود سرمايه گذاري براي توسعه لازم را انجام نمي دهد. بنابر اين تا حد تعيين شده بايد تجهيزات نصب كند و پس از اين مرحله در جاهايي كه خودش سرمايه گذاري كرده سودآورتر آن است كه با اپراتورهاي ديگر رومينگ نكند. ولي در نقاطي كه امكانات خوب است مثل جاده ها با اپراتورهاي ديگر مي تواند رومينگ كند.
در جريان نصب بي تي اس و تجهيزات ارتباطي تلفن همراه شهرداري در تهران كمك خوبي كرده است و اين امر بدون كمك شهرداري ها عملي نبود.
*در حال حاضر اپراتور دوم در چه شرايطي است؟
- در ابتدا تصور اين بود كه مشكلي وجود ندارد ولي شبهه هايي مطرح شد كه مجلس شوراي اسلامي حساس تر و كار تا تصميم مجلس متوقف شد. ما قصد داشتيم كار شروع شود و اگر مشكلي بود در حين كار و با مذاكره حل شود و كار متوقف نشود. پس از طرح مسئله در مجلس مطرح شد و تغييراتي در مجموع كار ايجاد شد كه مشكل خاصي ندارد تنها مانع اين است كه مشكل مديريتي براي آغاز كار به وجود آمده.
در بندي گفته شده كه در مجمع و هيأت مديره و... هر تصميمي بايد با حضور ۵۰ درصد از طرف ها و شركاي ايران انجام شود. اين در واقع يك حق ويژه براي سهامداران ايراني ايجاد كرده كه مانع مديريتي محسوب شده است. به هر حال طرف هاي كنسرسيوم چه خارجي و چه ايراني با ميزان سرمايه اي كه دارند و به اندازه  سهم خود حق دارند نه بيشتر ولي در قانون مصوب اپراتور دوم حق ويژه براي برخي سهامداران قايل شده است.
با اين مسئله تأخير در اجراي اپراتور دوم ايجاد شده و ما به آنان اخطار كرده ايم كه ديگر نمي توانيم بيشتر از اين صبر كنيم و بايد كار سريع تر آغاز شود.
اگر در اين زمينه تصميم گيري نكنند اين كنسرسيوم حذف مي شود و به برندگان ديگر مزايده مراجعه مي شود و كار به آنان واگذار مي شود. البته ما كمك خواهيم كرد كه كار آغاز شود.
*برخي دست اندركاران صنعت اعلام مي كنند كه از توان داخلي استفاده نمي شود و از توليدات خارجي و واردات استفاده مي شود، در اين زمينه چه پاسخي داريد؟
- خوشبختانه در داخل توان ساخت بالا است و ما قانون حداكثر استفاده از توان داخلي را كاملاً رعايت مي كنيم. ما فقط از توليدات داخلي بهره نمي گيريم بلكه در زمينه فني و مهندسي و اجرا نيز حداكثر استفاده از توان داخلي مي شود.
در اين زمينه ها در تلفن ثابت تا ۸۰ درصد داخلي است، در فعاليت هاي زيرساختي نيز تا ۸۰ درصد از توان داخلي استفاده مي كنيم. در شبكه تلفن همراه كه بيشترين وابستگي به خارج است تا ۶۰ درصد از توان داخلي استفاده مي كنيم.
طبق آمار هاي رسمي توليد در طول چهار سال گذشته ۵/۳ برابر شده است و هيچ بخش صنعتي تا اين ميزان و مانند فناوري اطلاعات و ارتباطات رشد نداشته است.
اگر گفته مي شود كه از توليد داخلي استفاده مي شود دلايل ديگري دارد كه رقابت در اين بخش زياد شده است.
برخي شركت ها توان توليد محصولات با كيفيت و قيمت مورد نظر ما را ندارند بنابر اين در اين شرايط احتمال خارج شدن برخي توليد كنندگان از ميدان فعاليت وجود دارد. در عين حال امكان ادغام شركت هاي پراكنده و بزرگتر شدن مجموعه صنعتي و توليد محصولات با كيفيت و قيمت مناسب وجود دارد. ما نيز اين امر را توصيه و تشويق مي كنيم. در ايران شركت هاي متعددي ايجاد شده كه در توليد يك قطعه مورد نياز بخش مخابرات فعاليت مي كنند در حالي كه اين محصول را در كشورهاي صنعتي فقط دو الي سه شركت توليد مي كنند.
در عين حال مشكل ديگري كه توليد كنندگان داخلي با آن روبه رو هستند ارزان  شدن محصولات خارجي به ويژه پس از حادثه يازده سپتامبر است. در ايران در حال حاضر تعرفه  گمرگي بالايي وضع كرده ايم تا از صنايع داخلي حمايت كنيم ولي با اين وجود توليد خارجي ارزان تر است.
با هماهنگي ميان وزارت صنايع و بازرگاني تعرفه اين محصولات را برخلاف سياست دولت كه كاهش تعرفه ها بود به ۳۰ تا ۴۰ درصد افزايش داديم ولي توليد داخلي گرانتر است و در برخي محصولات مونتاژ داخلي صرف مي كند كه برخي به اين امر روي آورده و محصولات خارجي را در داخل و به اين شكل عرضه مي كنند.
به نظر مي رسد كه تحول و تعادلي در اين بخش از صنعت كشور در حال رخ دادن است و توليد كنندگان داخلي به بازارهاي صادراتي نيز بايد توجه كنند و بازارهاي گسترده تري براي خود ايجاد كنند.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |