شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۲
برنامه هاي تفريحي خانوادگي پر هزينه است
مخارجي كه از آنها صرف نظر مي شود
سايه صدر
عمده خانوارها جزو قشر متوسط جامعه هستند و از اول تا آخر ماه براي تقسيم درآمد به هزينه ها برنامه ريزي مي كنند و عجيب نيست اگر هزينه هاي پر كردن اوقات فراغت در آخرين خط ليست  هزينه هاي جاري زندگي قرار بگيرد
004029.jpg
عكس: گلناز بهشتي
پر كردن اوقات فراغت براي ما ايراني ها اين روزها دردسر ساز شده است. البته منظور اين نيست كه ما از بقيه مردم دنيا بيكارتريم يا اينكه به بهينه سازي اوقات بيكاري خود توجه زيادي داريم. اتفاقا برعكس، ما آنقدر كه براي پر كردن اوقات فراغتمان مشكل داريم براي برنامه ريزي كاري يا تحصيلي با مانع خاصي مواجه نيستيم. بي دليل نيست كه هر چند وقت يك بار و البته بيشتر در فصل تابستان خبرنگاران رسانه هاي گروهي در جمع مردم ظاهر شده و از چگونگي گذران اوقات فراغتشان مي پرسند.
جواب هاي پرسش شوندگان هم اغلب شبيه است. رسيدگي به كارهاي عقب افتاده، ديدار اقوام و براي جوانترها ثبت نام در كلاس هاي آموزشي، ورزشي و... اگر خوب توجه كنيد مي بينيد كه اين اوقات فراغت اگر برنامه ريزي درستي نداشته باشد، از زمان كار و تحصيل هم خسته كننده تر است. مشخص نيست مردم ما بر چه اساس تفريح و تفرج را جزو مواردي كه مي تواند اوقات فراغتشان را پر كند  چندان به حساب نمي آورند يا اگر هم قرار است به عنوان تفريح جايي بروند آن را چنان سخت  مي گيرند كه لذت و خوشي تفريح به مشكلات و دردسرهايش نمي ارزد. يكي از عواملي كه سبب شده خانواده هاي ايراني تفريح و گشت و گذار سبك شهري را از برنامه زندگي خود خارج كنند، هزينه و مخارج انجام اين كار است. به هر حال عمده خانوارها جزو قشر متوسط جامعه هستند و از اول تا آخر ماه براي تقسيم درآمد به هزينه ها برنامه ريزي مي كنند و عجيب نيست اگر هزينه هاي پر كردن اوقات فراغت در آخرين خط ليست  هزينه هاي جاري زندگي قرار بگيرد.
با محاسبه هزينه هاي چند تفريح به ظاهر مطلوب و بي دردسر براي يك خانواده چهار نفري مي توان با توجه به بودجه و سليقه هاي افراد مختلف خانواده يكي از آنها را انتخاب كرد. از پارك رفتن شروع مي كنيم؛ مي توان يكي از پارك هاي سطح شهر را انتخاب كرد و چند ساعتي را در آنجا به تفرج و احيانا انجام بازي هاي سبك گذراند. با اندكي سليقه و حوصله مي توان اين تفريح ساده را بسيار ماندني برگزار كرد.
با يك زيرانداز، فلاسك چاي، مقداري ميوه و احيانا مقداري غذاي حاضري و گذران چند ساعتي در فضاي سبز شهري به دور از شلوغي هاي شهر حتما خوش مي گذرد. تا اينجا هزينه اي صرف اين كار نشده و تنها هزينه اين كار خرج رفت و آمد است. اگر ماشين شخصي داشته باشيد تنها پيدا كردن جاي پارك باقي مي ماند و اگر ماشين موجود نباشد بهترين وسيله براي ارزان تمام كردن تفريح، اتوبوس است، اما اگر وسايل همراهتان زياد باشد اتوبوس وسيله مناسبي نيست و بهتر است از سواري هاي خطي و تاكسي استفاده كنيد. اگر راهتان دور است و مجبوريد چند ماشين عوض كنيد با توجه به اينكه چهار نفر هم هستيد بهتر است دربست بگيريد. پس احتمالا با هزينه اي حدود 3 تا 6 هزار تومان براي رفت و برگشت بسته به فاصله مبدا تا پارك، رو به رو مي شويد.
خب، حالا مي دانيد حداقل هزينه گذران اوقات در پارك براي خانواده  چهار نفري چقدر است؟ حالا اگر بخواهيد سينما را انتخاب كنيد قضيه چه شكلي پيدا مي كند؟ قيمت بليت سينما از 400 تا يكهزار و 200 تومان از درجه 3 تا ممتاز متفاوت است. البته روزهاي شنبه قيمت ها نيم بهاست، اما مشكل اين است كه روزهاي شنبه معمولا بزرگترهاي خانواده بيكار نيستند. حالا با فرض اينكه در يك روز تعطيل اين خانواده به يك سينماي درجه يك بروند، هزينه ها شامل رفت و آمد، بليت سينما و احتمالا خوراكي است كه داخل سينما ميل مي كنند. در اين مورد استفاده از اتوبوس بد نيست، چون خانواده وسيله اضافي همراه ندارند. البته اتوبوس ها در روزهاي تعطيل، معمولا كمتر هستند، پس احتمالا تاكسي باز هم مناسب تر است. استفاده از ماشين دربستي هم، باز چند هزار توماني خرج روي دست مي گذارد. با جمع همه هزينه ها رقمي بين 8 تا 10 هزار تومان به دست مي آيد، پس سينما رفتن از تفريح در پارك پرهزينه تر است.
اما تئاتر چطور است؟ با فرض اينكه شما يك خانواده هنردوست حرفه اي هستيد، تئاتر تفريح مناسبي است. قيمت بليت تئاتر از 2 تا 4 هزار تومان متغير است و البته روزهاي يكشنبه هم نيم بهاست. اما بازهم مشكل اين است كه يكشنبه وسط هفته است. تئاتر رفتن هم با رفت و آمد، حدود 10 تا 13 هزار تومان خرج دارد، البته در روزهاي يكشنبه(!) در روزهاي ديگر اين هزينه تا 20 هزار تومان افزايش مي يابد. تماشاي تئاتر، تفريح گراني است، اما به هر حال شما مختاريد.
براي خانواده هايي كه بچه هاي كوچك دارند، شهر بازي هم يكي از بهترين تفريحگاه هاي دلخواه بچه هاست. هر چند شهربازي هاي ما تنوع چنداني ندارند، كرايه رفت و برگشت احتمالا زياد مي شود، چون تعداد شهربازي هاي سطح شهر بسيار معدود است، كرايه رفت و برگشت را 5 هزار تومان در نظر بگيريد. اگر وروديه شهر بازي را 500تومان فرض كنيم تا اينجا 7 هزار تومان هزينه شده است. هر يك از وسايل بازي هم قيمت خاص خودش را دارد، هرچه هيجان بيشتر، قيمت بالاتر. البته بازي هاي مخصوص بچه ها قيمت هاي مناسب تري دارند. با فرض اينكه هر يك از افراد خانواده فرصت استفاده از سه بازي را پيدا كنند و قيمت متوسط هر بازي را هم حدود 700 تومان در نظر بگيريم، حدود 8 هزار تومان هم براي اين كار صرف مي شود. با جمع هزينه هاي رفت و آمد و ورودي، اين مبلغ به حدود 15 هزار تومان مي رسد. پس شهر بازي رفتن هم تفريح پرهزينه اي است.در فرض هاي بالا سعي كرديم ارقام و هزينه ها را در پايين ترين حد ممكن حساب كنيم. اگر قرار باشد هزينه ديگري از قبيل صرف شام خارج از منزل را هم به آن اضافه كنيم كه احتمالا آن هم بين 6 تا 12 هزار تومان هزينه بر است، جمع اين رقم با عددهاي بالا، تقريبا ارقام غيرمعمولي را به دست مي دهد كه واقعا به عنوان يك تفريح چند ساعته براي يك خانواده متوسط اصلا به صرفه نيست.حالا شايد ديگر زياد تعجب نكنيم از اينكه پر كردن اوقات فراغت واقعا تبديل به يك مسئله دردسرساز شده است.به هر حال كمترين هزينه ها كه مربوط به پارك رفتن است هم بين 3 تا 6 هزار تومان تمام مي شود. اين كار اگر قرار باشد در هر هفته تكرار شود، يعني براي تفريح كردن ماهانه، حداقل بايد 12 تا 24 هزار تومان هزينه كرد كه اين مبلغ در كنار ساير هزينه هاي يك خانواده، رقم نسبتا قابل توجهي است كه حتي مي توان در كنار ساير مخارج ضروري از آن صرف نظر كرد.
حالا اگر قبول داشته باشيم كه روح و جسم مان براي تجديد قوا به اندكي تنوع در دوره هاي كوتاه مدت نياز دارد، شايد بتوانيم در كنار هزينه هاي ماهانه، مبلغي را هم به تفريح اختصاص دهيم.

دريچه
جشنواره اي براي طبخ غذاي سالم و ارزان
004005.jpg
يك خبر خوب و جالب براي خوش خوراك ها؛ برگزاري جشنواره سفره سالم، غذاي سالم، انسان سالم در شهريورماه است. برگزار كنندگان اين جشنواره قصد دارند مردم را با مواد غذايي سالم و مورد نياز در جيره غذايي آشنا كنند، يعني به طور ملموس آنها را با ارزش هر گروه از مواد غذايي آشنا كنند.
اين روزها انواع و اقسام كتاب هاي آموزش آشپزي در بازار وجود دارد كه حاوي دستور تهيه انواع و اقسام غذاهاست و ظاهرا نويسندگان اين كتاب ها براين تصورند كه هرچه غذاهايشان رنگارنگ تر بوده، از تعداد اقلام بيشتري مواد اوليه تهيه شده باشد، حتما با ذائقه خريدار هماهنگ تر است؛ به بيان ديگر نويسندگان اين كتاب ها سعي مي كنند دستور تهيه غذاهاي پيچيده اي را در كتابشان آموزش دهند كه مردم در حالت عادي حتي ذهنشان هم به آن سمت خطور نمي كند.
از سوي ديگر رسانه هايي همچون تلويزيون و راديو هم بيشتر دستور تهيه غذاهاي پيچيده ، پركالري و پرهزينه را آموزش مي دهند و در اين ميان دو نكته معمولا به فراموشي سپرده مي شود.
يكي اينكه در وهله اول سالم بودن غذا را مد نظر قرار نمي دهند؛ توجه به اين نكته كه غذاي به عنوان مثال حاول 300 كالري چقدر از مواد اوليه آن مورد نياز بدن است و چقدر از آن فاقد ارزش غذايي يا حتي مضر است. خوب است آموزش تهيه غذاهاي ارزان و در عين حال سالم در دستور كار اين افراد قرار بگيرد؛ غذاهايي كه با حداقل هزينه ها تهيه شده و مفيدند؛ غذاهايي كه خبري از تجمل گرايي در آنها نيست.
درهم آميختن مقادير و انواع زيادي مواد اوليه گرانقيمت و خوشمزه كه در نهايت تبديل به يك غذاي خوش آب و رنگ مي شود، كار چندان سختي نيست، اما آموزش تهيه موادغذايي سالم با كمترين هزينه ها يك هنر است و به واقع اين هنر هر كسي نيست.
خوب است در جشنواره سفره سالم هم به آموزش طبخ غذاهاي ارزان توجه بيشتري شود و مسئولان اين جشنواره ناخواسته بازهم مروج فرهنگ مصرف گرايي بين مردم نشوند، هرچند كه تهيه يك بشقاب ماكاروني 800 كيلوگرمي در اين جشنواره ما را كمي دچار شك مي كند. خوب بود به  جاي يك بشقاب بزرگ ماكاروني سفره رنگيني از انواع غذاهاي سالم و
كم هزينه پهن مي شد؛ سفره اي كه در آن غذاهاي گياهي نقش تعيين كننده اي داشتند؛ غذاهايي كه هم سالم و هم ارزانند.

زاويه ديگر
قيمت هاي ناعادلانه در بوفه سينما
004002.jpg
سينما رفتن در سالهاي اخير رونق خوبي پيدا كرده و در مقايسه با برخي تفريحات ديگر تقريبا توانسته مخاطبان بيشتري را به خود جلب كند.
قيمت بليت  سينماها زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعيين مي شود و بر اساس درجه بندي هاي صورت گرفته به ممتاز، درجه يك، دو و سه، قيمت بليت ها يكهزار، 800 ، 500 و 400 تومان است. روزهاي شنبه قيمت بليت  نيم بها شده، يعني تخفيف 50 درصدي به آن تعلق گرفته كه اين قضيه بسيار به سود جوانان است، چرا كه آنها معمولا اوقات فراغت زيادي داشته و ترجيح مي دهند با دوستان خود و بدون خانواده به تفريح بپردازند.
معمولا خانواده به علت مشغله فراوان مجبورند براي سينما رفتن منتظر رسيدن روزهاي تعطيل بمانند كه البته سينما اين روزها بسيار شلوغ است و مستلزم ايستادن در صف هاي طولاني. اصولا فيلم ديدن همانند تماشاي مسابقه فوتبال بدون صرف تنقلات لطفي ندارد، پس هنگام فيلم ديدن نبايد از اين كار غافل شد.
البته چند سالي است كه سينما داران به جهت راحتي كاركنان خود و هم راحتي و آسايش بيشتر سينما روها، تخمه خوردن را در سينماها ممنوع اعلام كرده اند، چرا كه اين خوراكي، علاوه بر ايجاد سر و صدا، باعث آلودگي محيط داخل سينما مي شود. امروزه مصرف تنقلاتي چون چيپس، آبميوه و پفك رواج زيادي پيدا كرده و در ادامه آن مردم به حفظ نظافت مكان هاي تفريحي عمومي، همچون سينما توجه بيشتري نشان مي دهند.
بوفه هاي سينما در سينماهاي ممتاز تا چند وقت پيش ماهانه 5/1 ميليون تومان اجاره داده مي شد كه البته در اين ميان بودند بعضي سينماداراني كه خودشان بوفه را اداره مي كردند و اجاره بهاي بوفه در سينماها باعث شده بود نرخ خوراكي  كه در آنها فروخته مي شود بسيار بالاتر و گاهي كمي بيش از دو برابر قيمت معمول آن در مغازه هاي خارج از سينما باشد.
حال در اين ميان اين قيمت هاي بالا چه توجيهي دارد و اينكه چه كسي بايد پاسخگو باشد؟ شما خودتان قضاوت كنيد.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |