شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۲
به مناسبت درگذشت پيتر جنينگز، مجري و خبرنگار شبكه خبري اي.بي.سي
خاموشي روايتگر اخبار جهاني
آرش نهاوندي
004032.jpg
پيتر جنينگز، مجري شبكه خبري اي.بي.سي نيوز، روز دوشنبه در سن 67 سالگي در نيويورك با مرض سرطان ريه درگذشت. طي دوره بيماري طولاني جنينگز – كه از سوي خود وي براي اولين بار در پنجم آوريل سال جاري به اطلاع عموم رسيد- همسرش كيس فريد و فرزندانش اليزابت 25 ساله و كريستوفر 23 ساله به همراه خواهرش از اين مجري مشهور تلويزيون آمريكا پرستاري مي كردند. در همين رابطه همسر و فرزندان جنينگز با صدور بيانيه اي، اينچنين مرگ وي را به اطلاع مردم رساندند: پيتر بدون احساس درد و ناراحتي، در كمال آرامش و در حالي كه تمامي اعضاي خانواده در كنارش بودند، درگذشت؛ او در حالي دنياي فاني را به سمت ديار باقي ترك كرد كه مي دانست از تمامي لحظات عمرش به بهترين نحو استفاده كرده و زندگي خوبي را پشت سر گذاشته است.
گزارشگر رويدادهاي تعيين كننده
جنينگز در مقام يكي از برجسته ترين خبرنگاران ايالات متحده، طي حيات حرفه اي خويش، بسياري از رويدادهايي را كه در آينده سياسي جهان تاثيرگذار بودند، تحت پوشش قرار داد. او در دهه 1960 به هنگام احداث ديوار برلين و در اوايل دهه 1990 به هنگام فروپاشي آن حضور داشت. پيتر جنينگز همچنين نهضت حقوق شهروندي را كه طي دهه 60 در ايالت هاي جنوبي آمريكا برپا شده بود، به طور كامل پوشش داد. اين خبرنگار برجسته، گزارش هاي جذابي را نيز از مبارزات مردم آفريقاي جنوبي عليه تبعيض نژادي طي دهه هاي 1970 و 1980 ميلادي تهيه كرد. او اولين راي گيري در آفريقاي جنوبي به سال 1965 را پوشش خبري داد.
او در تمامي كشورهاي اتحاديه اروپا كه زماني پشت پرده آهنين (بلوك شرق) قرار داشتند نيز فعاليت خبري كرده است. پيتر جنينگز زماني كه نهضت همبستگي (Solidarity) در لهستان پا گرفت، در بندر گدانسك حضور داشت و از آنجا گزارش هاي جذاب و شنيدني را به ايالات متحده مخابره مي كرد.
اين خبرنگار مشهور، زماني كه رهبران كمونيست لهستان از قدرت كناره گيري كردند نيز در اين كشور حضور داشت. پيتر جنينگز به هنگام قدرت و افول كمونيسم، تمامي كشورهاي بلوك شرق نظير مجارستان، چك واسلواكي، آلمان شرقي، روماني و اتحاد شوروي را درنورديده بود.
او از جمله اولين خبرنگاراني بود كه طي دهه 60 از جنگ ويتنام گزارش تهيه كرد. پيتر جنينگز سپس در دهه 1980، به كامبوج رفت و با گزارش هاي تكان دهنده خويش به دولت آمريكا هشدار داد: درصورتي كه اقدامي صورت نگيرد، كامبوج در حمامي از خون غرق خواهد شد.در 31 دسامبر 1999 نيز جنينگز برنامه اي را تحت عنوان جايزه پي بادي(peabody) اجرا كرد كه طي آن جايزه بهترين گزارش هزاره را از سوي شبكه اي. بي. سي به خود اختصاص داد؛ 175 ميليون آمريكايي به تماشاي اين برنامه كه اي .بي. سي 2000 نام گرفته بود نشستند كه از نظر ميزان تماشاگر، ركورد بي نظيري را در تاريخ نمايش برنامه هاي تلويزيوني در آمريكا از خود به جاي گذاشت.
روزنامه واشنگتن پست درباره اين اجراي زنده تلويزيوني نوشت: آخرين روز هزاره، متعلق به اي. بي. سي بوده است. اين روزنامه در بخشي ديگر از اين گزارش خبري خود آورده است كه دليل اصلي اين امر را نيز مي توان در مجري گري جنينگز جست وجو كرد. در واقع جنينگز براي اجراي هرچه بهتراين برنامه فعاليت مافوق تصوري را از خود بروز داد؛ جنينگز تنها مجري است كه توانسته به مدت 25 ساعت بي وقفه برنامه اجرا كند. پس از وقوع حوادث 11سپتامبر جنينگز به پوشش جامعي از اخبار اين حادثه ناگوار پرداخت، او همچنين جنگ آمريكا عليه افغانستان و عراق را نيز پوشش كامل خبري داد.
اين گزارشگر برجسته پس از وقوع حادثه 11سپتامبر، در هفته اول 60 ساعت مجري گري كرد كه اين ميزان ساعت در تاريخ مجري گري شبكه اي. بي. سي بي سابقه بوده است. طي اين زمان از جنينگز به خاطر زدودن اضطراب و نگراني از ذهن مردم كه پس از وقوع حوادث 11سپتامبر در جامعه آمريكا سايه افكنده بود، تقدير به عمل آمد. فعاليت هاي بيش از حد جنينگز سبب شده بود تا يكي از كارگردانان تلويزيوني او را تحت عنوان مركز جاذبه توصيف كند.
واشنگتن پست نيز درباره او نوشته بود: جنينگز باوجود جثه ضعيف خود همانند هركول به پوشش اهم اخبار در سراسر جهان پرداخته است. مجري گري برنامه هزاره نيز از سوي جنينگز جوايز پي بادي و دوپونت را دربرداشت.
آن سوي آبها و در خانه
جنينگز در سوم اوت 1964 به شبكه خبري
اي .بي .سي نيوز پيوست. او به عنوان مجري برنامه پيتر جنينگز با اخبار از سال 1965 تا۱۹۶۷ به فعاليت پرداخت. او اولين دفتر اي. بي. سي نيوز را در زمان اقامت خود در بيروت در سال 1968 داير كرد. اين اولين دفتر يك شبكه تلويزيوني آمريكايي بود كه در جهان عرب تاسيس شد.
پيتر جنينگز همچنين در زمينه قراردادن شبكه اي .بي. سي در زمره شبكه هاي پوشش دهنده به المپيك 1972 تلاش هاي بي شائبه اي انجام داد.
در سال 1975، جنينگز به واشنگتن رفت تا در جامه يك مجري حرفه اي در برنامه صبحگاهي A.M آمريكا كه از شبكه اي. بي. سي پخش مي شد، به ايفاي وظيفه بپردازد. پس از مدت كوتاهي انجام وظيفه در اين برنامه صبحگاهي، جنينگز بار ديگر جهت تهيه گزارش هاي برون مرزي رخت سفر بربست و به رم رفت.
او سپس به لندن رفت تا به عنوان يكي از اصلي ترين گزارشگرهاي اي. بي. سي به انجام وظيفه بپردازد.
پيتر جنينگز در سال 1978 به سمت مجري برنامه هاي برون مرزي اخبار جهاني امشب
(World News Tonight) برگزيده شد.
او طي 20سال عهده دار بودن اين سمت، جوايز بسياري را دريافت كرد و در واقع انواع جوايز مهم گزارشگران تلويزيوني را به خود اختصاص داد.
پيتر جنينگز همچنين تا سال۱۹۸۳ در سمت دستيار مجري در برنامه هايي به همراه فرانك نيولوز و
ساكس رانيسون ، به ترتيب در واشنگتن و شيكاگو به انجام وظيفه پرداخت.
اما اصلي ترين جلوه هاي گزارشگري وي را مي توان در برنامه اخبار امشب جهان مشاهده كرد. در اين برنامه ها او در واقع به بهترين نحو از وقوع بحران هاي جهان خبر مي دهد. او طي فعاليت خبري خود از هر 50 ايالت آمريكا و ساير نقاط جهان گزارش هايي جذاب و شنيدني را ارسال كرد. حضور پيتر جنينگز در منطقه خاورميانه سبب شده بود كه تلويزيون اي .بي .سي نيوز از اطلاعات وي درباره اين منطقه استفاده كرده و جنگ اول خليج فارس (سال 1991) را به نحو مطلوبي پوشش  دهد. اين گزارشگر برجسته همچنين جايزه ادوارد ارمورو را براي ساخت بهترين مستند از واقعه ترور كندي در سال 2004 از آن خود كرد. اين مستند، ترور كندي در پس پرده توطئه نام داشت.
جنينگز علاقه زيادي نيز به اجراي برنامه هاي راديويي براي نسل هاي بعدي داشت. او طي دوران فعاليت خود، اخبار زيادي را براي كودكان تنظيم كرد و آنها را از طريق پخش راديويي و تلويزيوني به سمع و نظر مخاطبان خردسال خود رساند. جنينگز موضوع اصلي گزارش هاي خود را به بيماري ايدز و بالا رفتن سن بيماران مبتلا به اين ويروس مرگبار اختصاص داد.
جنينگز در اين برنامه ها سعي داشت مضرات شيوع اين بيماري و تاثيرات آن را در جامعه انعكاس دهد.
پس از وقوع حوادث 11 سپتامبر و بار ديگر در اولين سالگرد اين وقايع ناگوار،  او در يكسري برنامه هاي تلويزيوني كه در سالن شهرداري برگزار مي شدند و پاسخ به سئوالات بچه ها نام داشتند، به مجري گري پرداخت. جنينگز طي دوران فعاليت هنري خود جوايز زيادي از جمله 16 جايزه امي، 2 جايزه فوستر پي بادي و جوايز آلفرد آي دوپنت، جايزه دانشگاه كلمبيا و تعداد زيادي جوايز بين المللي دريافت كرد.
اخيرا نيز برنامه اخبار جهاني امشب،  به دريافت دو جايزه ادوارد مورو، به دليل پخش گزارش هاي جنينگز از خبرهاي انتقال قدرت در عراق و آتش  سوزي جنگل ها در كاليفرنيا، نائل آمد.
دست آخر اينكه پيتر جنينگز با همكاري تاد بروستر كتابي به نام قرن به رشته تحرير درآورد كه از سوي روزنامه نيويورك تايمز به عنوان پرفروش ترين كتاب قلمداد شد. در اين كتاب شرح مبسوطي درباره مهمترين رويدادهاي قرن اخير از سوي جنينگز داده شده است. بر اساس همين كتاب بود كه جنينگز مجري گري يكسري برنامه 12 ساعتي تحت عنوان قرن را به عهده گرفت.
او همچنين سري برنامه هايي را به نام كانال تاريخ در اي .بي.سي مجري گري كرد.
او و بروستر همچنين كتاب ديگري را با نام در جست وجوي آمريكا- In search of America انتشار دادند كه با اقتباس از آن يك مستند شش قسمتي در تلويزيون اي.بي.سي ساخته شد.

ذهن زيبا
عيب جامعه اين است كه همه دلشان مي خواهد آدم مهمي باشندوهيچ كس نمي خواهد فرد مفيدي باشد.
چرچيل
نه طوطي باش كه گفته ديگران را تكراركني و نه بلبل باش كه گفتار خود را هدردهي.
سعيدنفيسي
در دنياكساني موفق مي شوند كه به انتظار ديگران ننشينند و همه چيز را از خود بخواهند
شيلر
فضيلت انسان در نگهداشتن حدوسط ميان افراط و تفريط است.
ارسطو

شبكه
امشب مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه ايراني ريحانه را از شبكه سوم تماشا كنيد. در قسمت گذشته منصور كه با اقدامي بلندپروازانه دستخوش دسيسه افشين شده بود، با درماندگي از ريحانه درخواست كمك كرد. او با در دست داشتن يك برگ برنده كه همان چك امضا شده دختر طوبي خانم بود به اهداف شيطاني خود نزديك تر شد. از سوي ديگر ريحانه نيز كه مادرش را پيدا كرده است، متوجه شد كه بايد بقيه زندگي اش را با ناپدري اش هوشنگ بگذراند كه حتي مادرش نيز با او روزگار خوشي را نديده است.
اين مجموعه حدود ساعت 21، از شبكه 3 پخش خواهد شد. اما حدود ساعت 22:15 نيز مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه ايراني مزرعه كوچك را از شبكه اول تماشا كنيد. در قسمت گذشته اين سريال، حضور مردي در اطراف مزرعه كوچك باعث به هم خوردن نظم و ايجاد وحشت ميان مسافران و خانواده ها شد. امير و پونه نيز با ترفندي زيركانه مرد را در داخل اتوبوس زنداني كردند، اما با حضور استوار و گروهبان مشخص شد اين مرد، صاحب همين اتوبوس اوراق است كه سالها پيش در تصادفي همسرش را از دست داده است و ...

در فرهنگسراها
نمايشگاه گروهي طراحي
فرهنگسراي اقوام اقدام به برگزاري نمايشگاه گروهي طراحي كرده است.اين نمايشگاه كه شامل 40 تابلو طراحي به روش مديتيشن از آثار منصوره رياحي نژاد، الهام نيك مرام و نسرين عطايي است، شانزدهم مرداد ماه افتتاح و تا سي و يكم مرداد ماه ادامه دارد. اين نمايشگاه، همه روزه از ساعت 9 الي 19 درنگارخانه اقوام به نشاني: انتهاي اتوبان نواب، ميدان ابوذر، ميدان بهاران داير است.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 66237470 تماس حاصل كنند.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |