دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۴
علمي
Front Page

تردستي به روايت روانشناسان
افسون شعبده بازان
004134.jpg
ترجمه: فرهاد رضائي
تردستان و شعبده بازان با بهره گيري از زبردستي خود و اغفال تماشاگران، قرن هاي متمادي چشمان شيفته انسان ها را غرق در حيرت كرده اند، اما براستي اين افراد هنرمند چگونه مي توانند بينندگاني را فريب دهند كه خود مي دانند در حال فريفته شدن هستند؛ كساني كه مي دانند تمام ماجراي پيش چشم آنان نه واقعيت، بلكه جلوه اي از هنر شعبده بازان و خطاي ديد و درك تماشاگران است؟!
بتازگي شماري از روانشناسان دانشگاه هرتفوردشاير اين اشكال كهن سرگرمي بشر را مورد توجه بيشتر قرار داده اند تا دريابند چگونه پيشاهنگان دنياي تردستي و شعبده  بازي، سيستم هاي پيچيده مغز ما را به بازي مي گيرند و آن را فريب مي دهند؟
كارشناسان در كنفرانس ويژه اي در مركز دانا موزه علوم انگلستان، به بحث و تبادل نظر درباره اين تكنيك ها پرداخته اند. ريچارد ويزمن ، پروفسور روانشناسي دانشگاه هرتفوردشاير يكي از اين كارشناسان است؛ كسي كه در گذشته خود يكي از شعبده بازان بوده است و تحليل هاي جالب توجهي را در اين زمينه ارائه مي دهد.
وي در تحقيقات خود، به بررسي ديناميك هاي اجتماعي موجود ميان يك تردست و مخاطبانش پرداخته و بر اين باور است كه اتفاقات بسيار زيادي در يك مراسم شعبده بازي رخ مي دهد؛ اتفاقات فراواني كه از پيش چشم تماشاگران پنهان مي ماند.
ويزمن مي گويد: بهترين شعبده بازان و نمايش دهندگان، كساني هستند كه به طور دقيق مي دانند چه كاري انجام مي دهند و از دركي شگفت انگيز و باورنكردني از اصول روانشناختي انسان ها برخوردارند.
وي مي افزايد شعبده بازان واقعي بر اسرار روانشناختي حاكم بر ذهن و روان ما بخوبي آگاهند و به گونه اي نمايش خود را پيش مي برند كه شما را براي ديدن و درك آنچه خود مي خواهند، متقاعد سازند.
يك، دو، سه
بسياري از نيرنگ هاي ذهني اين هنرمندان به طور باورنكردني ساده است؛ به طوري كه آنها با جلب نگاه خيره و تمركز ما بر آنچه خود مي خواهند، به مقصود دست مي يابند و تماشاگران خويش را فقط با ذكر سه شماره مي فريبند.
به گفته استاد روانشناسي دانشگاه هرتفوردشاير ، يكي از مهمترين و كليدي ترين ابزارهاي مورد استفاده تردستان براي فريفتن ذهن و روان بينندگان، زبان بدن است. شعبده بازان با به كارگيري اين ابزار و با حركات حساب شده دستان، مي توانند براحتي ما را درباره مكان واقعي يك شيء به اشتباه بيفكنند و سپس ما را حيرت زده كنند.
اشاره و راهنماي اجتماعي ديگري كه تردستان از آن بهره مي گيرند، جهت و راستايي است كه به آن خيره مي شوند و حركات سر خود را متوجه آن جهت مي كنند. به طور طبيعي هنگامي كه اين هنرمندان به مسير ويژه اي خيره مي شوند، توجه و نگاه تماشاگران نيز به آن سو جلب مي شود و اين يك واكنش روانشناختي طبيعي در انسان است كه شعبده بازان بخوبي از آن آگاه هستند.
اين نكته حياتي است كه تماشاگران مجذوب حركات دست و سر و بدن تردست شوند و پس از رسيدن به درك دلخواه و مورد نظر فرد نمايش دهنده، نتوانند بخوبي جزئيات سلسله وقايعي كه به نتيجه نهايي ختم شده را در ذهن بياورند و از اين رو براحتي تسليم همان نتيجه اي شوند كه تردست از آغاز در پي ديكته كردن آن به ذهن مخاطبان خويش بوده است.
پروفسور ويزمن تاكيد مي كند: اين فقط تردستان نيستند كه از فريب و نيرنگ استفاده مي كنند، بلكه ذهن شما نيز اين كار را انجام مي دهد. به گفته گرينت ريس ، متخصص علوم اعصاب در دانشگاه كالج لندن، انسان ها چنين مي پندارند كه شيوه اداركشان نسبت به مسائل پيرامون خود بسيار ساده است. آنها از سيستم ادراك خود اين تصوير را دارند كه عده اي در اتاق مغزشان نشسته اند و سرگرم مشاهده و پايش دنياي خارج هستند، اما واقعيت به اين سادگي نيست و مغز ما براي درك جهان با پيچيدگي هاي فراواني رو به روست!
بمباران ذهن
بينايي تنها حسي نيست كه مغز ما ديتا و اطلاعات جمع آوري شده آن را دريافت و تجزيه و تحليل مي كند.
ذهن و روان ما در هر لحظه به وسيله هجوم بي اماني از مشاهدات، شنيده ها، بوها، مزه ها و احساسات فيزيكي بمباران مي شود و خودآگاهي شما بايد به طور مداوم و پيوسته به دريافت، دسته  بندي و تحليل اين حجم انبوه ديتا و اطلاعات بپردازد.
ازاين رو، مغز ما براي كاهش ميزان درگيري خود، تكنيك هاي ويژه اي را به كار مي  گيرد و بهره گيري از راه هاي ميانبر يكي از اين تكنيك هاست. در واقع مغز ما براي تجزيه و تحليل ديتاهايي كه به طور مداوم و پيوسته دريافت مي كند، مسيرهاي ميانبر ويژه اي را به كار مي گيرد. در واقع اگر تغيير بزرگ و قابل توجهي در توجه و دقت انسان به وجود نيايد، مغز ما در اين مسيرها بازنگري نمي كند.
اين سيستم سبب مي شود تا شما آن چيزي را ببينيد كه مي خواهيد ببيند و بديهي است كه مشاهده دقيق تر، مستلزم افزايش دقت و تمركز شما خواهد بود. به گفته روانشناسان، اين سيستم ادراك، در واقع همان حفره اي است كه شعبده بازان از آن وارد مي شوند و براي
ديكته كردن به مغز تماشاگران از آن استفاده مي كنند.
دانشمندان تاكنون راه هاي شگفت آور فراوان و تكنيك هاي عجيب بيشماري را براي تست و آزمايش اين سيستم ادراك اختراع كرده اند و به ياري آنها نشان داده اند كه انسان ها تا چه اندازه در قضاوت درباره واقعيات پيش چشمانشان خطا مي كنند. دانيل سيمونز و كريستوفر چبريس دو نفر از پژوهشگران دانشگاه هاروارد ايالات متحده آمريكا سرگرم بررسي سوژه اي هستند كه آن را كوري بي اعتنايانه يا نابينايي از سر بي توجهي
و بي اعتنايي نام نهاده اند.
آنها آزمايش ويژه اي را در اين چارچوب طراحي كرده اند كه در جريان آن، گوشه اي از فيلم مسابقه دو گروه بسكتبال، يكي با لباس ورزشي سفيد و ديگري با لباس سياهرنگ به آزمايش شوندگان نشان داده مي شود وسپس محققان از تماشاگران مي خواهند مواردي همچون تعداد پاس هاي رد و بدل شده ميان بازيگران تيم سفيدپوش را بشمارند و با دقت به آن توجه كنند. در اين آزمايش، تمركز و دقت بينندگان به اندازه اي به سوژه مورد نظر جلب مي شود كه آنها از توجه به ساير موارد آشكار همچون قدم زدن يك زن با يك چتر در ميدان مسابقه باز مي مانند و پس از خاتمه آزمايش، نمي توانند آن را به ياد آورند.
دكتر روانشناس نيلي لاويه تصريح مي كند: مغز ما داراي ظرفيت پردازش محدودي است و فقط مي تواند چيزي كه به آن توجه مي كنيم را بخوبي مشاهده و درك كند . وي مي افزايد: چنانچه اطلاعاتي كه به آن توجه كرده ايم تمام ظرفيت مغز ما را به خود اختصاص دهد، اين امر ما را از ظرفيت درك چيزهاي ديگر محروم خواهد كرد.
حيله و مهارت نمايشگر
به گفته دكتر لاويه كه در زمينه كوري بي اعتنايانه متخصص بشمار مي رود، مهارت يك شعبده باز خوب، در آن است كه بتواند با انجام حركات پيچيده جالب و مهيج و نيز با به كارگيري سخنان گيرا، تمركز و... توجه تماشاگران را به طور كامل به آنچه مي خواهد، جلب كند و تمام ظرفيت پردازش سيستم ادراك آنها را براي القاي مقصودش به كارگيرد. يك شعبده باز با اطلاعات و ديتايي كه از حركات و سخنان چشمگيرش به مغز شما وارد مي شود، تمام ظرفيت ادراك و توجه شما را به خود معطوف مي كند و به اين طريق از توجه و درك حيله و نيرنگي كه در كار است، باز مي مانيد.
از سوي ديگر، كساني كه به هنگام رفتن به يك مراسم تردستي، اين شك و ترديد را در دل دارند كه نمايشگر، آنها را فريب خواهد داد و در پي آن بر مي آيند كه حيله وي را برملا سازند، با دقت بيشتري به حركات و رفتار
مجذوب كننده تردست تمركز مي كنند و اين امر در نهايت به نفع شعبده باز تمام مي شود، زيرا در واقع وي به دنبال همين جلب توجه به سوي آن چيزي است كه خود مي خواهد.
به اين ترتيب، نمايشگر تمام تلاش خود را براي تمركز توجه شما به يكسري حركات و همچنين
دور كردن نگاه و توجه شما از برخي حركات ديگر به كار مي گيرد و اينچنين شما را در دام خود مي افكند و تماشاگران را فريب مي دهد. يك شعبده باز خوب، در ابتدا يك روانشناس خوب است؛ كسي كه اصول روانشناختي حاكم بر ذهن ما و نيز زواياي پيچيده سيستم ادراك انسان را مي شناسد و از مهارت سر، دستان، زبان و به طور كلي بدن خود براي فريب تماشگران استفاده مي كند تا به اين وسيله براي لحظاتي، حيرت و شادي را براي بينندگان به ارمغان آورد.
منبع: بي.بي.سي

حافظه شگفت انگيز
004122.jpg
يك مرد ژاپني موفق شد در به خاطر سپردن عدد پي ركورد جالب توجهي از خود بر جاي گذارد.
گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس حاكي است هاراگوچي، يك مشاور روانپزشك ژاپني با 59 سال سن، موفق شد عدد پي را تا 83 هزار و 431 رقم اعشار به خاطر بسپارد و آن را از حفظ بيان كند. بر اساس اين گزارش، ركورد پيشين نيز در اختيار وي بود؛ به طوري كه پيش از اين توانسته بود 54 هزار رقم اعشاري اين عدد معروف در دانش رياضيات را در حافظه خود ضبط و سپس بيان كند.
مراسم ركوردشكني اخير اين فرد ژاپني از هنگام قرارگيري وي در پشت ميز و يك دسته كاغذ سفيد، حدود 11 ساعت به طول انجاميد و وي توانست داوران و حاضران در اين مراسم را به شدت حيرت زده كند.
رياضيدانان دانشگاه توكيو تاكنون موفق شده اند با بهره گيري از ابر كامپيوترهاي غول پيكر اين دانشگاه، عدد پي را تا 24/1 تريليون رقم اعشار محاسبه كنند. البته پژوهشگران بر اين باورند كه محاسبه اين عدد تا بيش از يكهزار رقم اعشار، اهميتي در رياضي و مهندسي ندارد، اما رياضيدانان به منظور ارزيابي دقت و محدوديت هاي ابر كامپيوترها، از محاسبه اين عدد تا ارقام اعشاري بسيار زياد استفاده مي كنند.

اسرار برنج
دانشمندان پرده از اسرار ژنتيك نهفته در ژنوم (گنجينه وراثتي) گياه برنج برگرفتند و DNA آن را رمزگشايي كردند.به گزارش نشريه نيچر ، محققان دانشگاه روتگرز در آمريكا اعلام كردند كه 95 درصد از پروژه ژنوم برنج با موفقيت پايان يافته است و از اطلاعات ژنتيك اين گياه براي كشف ترادف هاي ژني ساير غلات نيز در آينده نزديك استفاده خواهد شد.بر اساس اين گزارش، پروژه رمزگشايي از ژنوم گياه برنج موسوم به پروژه IRGSP ، توسط يك تيم بين المللي از دانشمندان 10 كشور و در مدت 6 سال انجام شده است.به گفته محققان، نتيجه اجراي اين پروژه بين المللي نشان مي دهد ژنوم گياه برنج داراي 400 ميليون جفت باز و 37 هزار و 544 ژن است كه اين ژن ها روي 12 كروموزوم قرار گرفته اند. نقشه ژنتيك برنج، شباهت هايي را ميان اين گياه و گياهاني مانند ذرت و نيشكر به نمايش گذاشته است و از اين نقشه ژني مي توان براي كشت هر چه بهتر و افزايش بارآوري اين گياه خوراكي بهره گرفت و همچنين راهكارهاي مناسب و كاراتري را براي محافظت از آن در برابر انواع آفات توسعه داد. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، برنج امروزه 20 درصد از منبع انرژي غذايي جهانيان را به خود اختصاص داده است و گندم (19 درصد) و نيز ذرت (5 درصد) پس از آن جاي دارند. همچنين كشت برنج بالغ بر 30 درصد از كل توليد غلات را در جهان به خود اختصاص مي دهد و ميزان كشت آن در 30 سال گذشته دو برابر شده است.
كارشناسان پيش بيني مي كنند تا سال 2025 ميلادي،
۴ ميليارد و 600 ميليون نفر براي كسب انرژي و كالري مورد نياز خويش به برنج متكي شوند و تامين اين ميزان تقاضا مستلزم افزايش 25 درصدي كشت اين گياه است.

عذر موجه مردان
004125.jpg
مردان همواره از سوي زنان مورد اين اتهام قرار گرفته اند كه به حرف هاي آنان گوش فرا نمي دهند و اينك دانشمندان ريشه علمي اين پديده را كشف كرده اند و مي توان گفت كه مردان عذر موجهي براي اين اتهام دارند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، پژوهشگران دانشگاه شفيلد انگلستان با انتشار مقاله اي در نشريه نوروايميج اعلام كردند مغز مردان در گوش دادن به صداي زنان با مشكل بيشتري نسبت به صداي ساير مردان رو به رو است. به گفته اين دانشمندان، تفاوت هاي شگفت آوري ميان شيوه واكنش نشان دادن مغز مردان به صداي زنان و مردان وجود دارد؛ به طوري كه مغز مردان اصوات زنان را با استفاده از بخش شنوايي ويژه اي رمزگشايي مي كند كه در پردازش سيگنال هاي موسيقي دريافتي نيز دخالت دارد و اين در حالي است كه به هنگام دريافت صداي ساير مردان، با روشي ساده تر واكنش نشان مي دهد. بر پايه اين گزارش، نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه صداي زنان در عمل، پيچيده تر از صداي مردان است و اين تفاوت از اختلاف هاي موجود ميان اندازه و شكل طناب هاي صوتي و نيز حنجره در دو جنس منشا مي گيرد؛ به گونه اي كه صداي زنان به طور طبيعي ملوديك  تر از صداي مردان بوده و همچنين از فركانس پيچيده تري برخوردار است.

پيشخوان
004131.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر اول خود را به ترور وزير امور خارجه سريلانكا و اعلام وضعيت فوق العاده در اين كشور اختصاص داد. لاكشمان كادير گامار، وزير امور خارجه 73 ساله سريلانكا جمعه بعد از ظهر در نزديكي محل سكونتش كه اكنون تحت حفاظت است به ضرب گلوله كشته شد. يكي از مقامات ارشد پليس، گروه جدايي طلب ببرهاي تاميل را مسئول اين واقعه دانسته است.
004170.jpg
ديلي استار
روزنامه ديلي استار از واكنش فلسطيني ها نسبت به عقب نشيني ارتش رژيم صهيونيستي از نوار غزه خبر داده است.
به گزارش اين روزنامه، هزاران فلسطيني با تجمعي دريايي در بندر شهر غزه عقب نشيني قريب الوقوع ارتش دريايي صهيونيستي و شهرك نشينان صهيونيست از غزه را روي قايق جشن گرفتند. اين روزنامه موضوع عكس خود را به نفر تي تي ملكه مصر باستان اختصاص داده و از بازگشت مجسمه نيم تنه وي به موزه برلين خبر داده است.
004167.jpg
پرنساليبره
روزنامه اسپانيايي زبان پرنساليبره چاپ گواتمالا از اتحاد سياست  هاي جديد امنيتي در اين كشور به منظور كاهش ناامني هاي موجود خبر داده است.
اتخاذ اين تدابير مخالفت پاره اي از سياستمداران دولت گواتمالا را در پي داشته است. اين روزنامه در بخشي از خبر خود به نقل از يكي از دولتمردان گواتمالايي آورده است؛ در صورتي كه كنگره ايرادات اين طرح را اصلاح نكند، به احتمال زياد دولت، طرح مذكور را وتو خواهد كرد.
004152.jpg
ليبراسيون
روزنامه فرانسه زبان ليبراسيون خبر و عكس اول كاور اصلي خود را به پيشنهاد تغييرات اساسي در قوانين مرتبط با حقوق بشر بريتانيا اختصاص داده است. لرد فالكونر، رئيس مجلس اعيان و رئيس قوه قضائيه بريتانيا سرگرم تهيه قوانين جديدي است كه بر اساس آن قضات مكلف مي شوند هنگام اخذ تصميم درباره اخراج مظنونان، امنيت ملي را نيز در نظر بگيرند.
اين قانون كاملا با قوانين مهاجرتي اروپا در تعارض قرار دارد.
اين در حالي است كه اقدامات دولت بريتانيا با اعتراض شديد مدافعان حقوق بشر نيز مواجه شده است.

|  آرمانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |   علمي  |
|  شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |