دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۴
آموزش،يك ضلع مثلث ساماندهي ترافيك
... و من آن را ياد خواهم گرفت!
004119.jpg
زهره مسكني
كارشناسان و دست اندركاران مسائل ترافيكي، مثلث آموزش، مهندسي ترافيك و اجراي مقررات را از اركان اصلي ساماندهي معضلات ترافيكي مي دانند. آنها براين اعتقادند كه حل مشكل ترافيك در درازمدت جز از طريق آموزش و نهادينه كردن مقررات و اصول شهروندي، در اذهان افراد امكانپذير نخواهد بود. به همين دليل فعاليت هاي حوزه معاون حمل ونقل و شهرداري تهران در زمينه آموزش از طريق معاونت آموزش سازمان ترافيك در يك سال ونيم اخير از طريق برنامه ها و طرح هاي مختلف بر پايه لزوم آموزش هاي اينچنين متمركز شده تا بدين وسيله گام هاي اوليه در جهت ارتقاي فرهنگ ترافيك و عجين كردن آن با زندگي شهري برداشته شود.
شعر، داستان، مقاله وكاريكاتور
يكي از فعاليت هاي آموزشي سازمان ترافيك در زمينه ارتقا و رشد فرهنگ ترافيك، برگزاري مسابقات ادبي و هنري با موضوع عبور ومرور بود. مهندس
حاج نصرالهي، مدير عامل اين سازمان در مراسم اهداي جوايز مسابقه ادبي ترافيك، سرمايه گذاري در زمينه آموزش كودكان و نوجوانان را مهمترين راه توسعه فرهنگ صحيح ترافيك برشمرد و خاطرنشان كرد: در آينده نيز مسابقات نقاشي، عكاسي و... با همين موضوع و در رده هاي سني مختلف برگزار خواهد شد. بيش از 250 كودك ونوجوان از سراسر كشور در مسابقه ادبي ترافيك شركت كرده بودند كه پس از بررسي هيات داوران در نهايت 27نفر به عنوان برنده انتخاب شده اند. اين مسابقه در سه گروه سني و در رشته هاي شعر، داستان و مقاله برگزار شده بود.
از سوي ديگر گزينش برندگان مسابقه كاريكاتور با موضوع عبور و مرور ، نيز از بين حدود يكهزار كاريكاتور رسيده در زمينه معضلات ترافيكي شهر صورت گرفت كه كثرت آثار، نشان دهنده مشاركت چشمگير و توجه علاقه مندان به موضوعات مذكور بود. آنچه از سخنان مهندس حاج نصرالهي در مراسم اهداي جوايز اين مسابقه در خانه كاريكاتور، در صدر اخبار حوزه شهري قرار گرفت، همان بود كه موضوع ترافيك تنها به شيوه هاي مهندسي و روش هاي قهرآميز يا اعمال جريمه قابل حل نيست، بلكه در اين زمينه نياز به مشاركت و آموزش همگاني به چشم مي خورد.
نمايش، فيلم و سريال
بديهي است كه در جهان امروز رسانه هاي تصويري از موثرترين ابزار اطلاع رساني، آگاهي بخشي و آموزش محسوب مي شوند. بر همين اساس يكي از مهمترين حوزه هاي فعاليت هاي آموزشي سازمان ترافيك حول محور تهيه و ساخت نمايش هايي با مضمون مسائل ترافيكي مي گردد. به همين دليل هم اجراي نمايش هاي خياباني شهر خوب بچه ها و حسن كچل در 10 بوستان شهر تهران از قبيل ملت، دانشجو، ساعي، لاله، رازي و... از فعاليت هاي چشمگير سازمان ترافيك بود. دكتر محسن جليلوند، معاون آموزش اين سازمان با اعلام اين مطلب كه روزانه بيش از 800 نفر از اجراي نمايش هاي خيابان ديدن كردند، موسيقي و شعر، دكور، محل و نوع اجراي نمايش هاي خياباني را در يادگيري مسائل آموزشي بسيار موثر دانسته و اجراي رايگان اين نمايش ها را در زمان فراغت شهروندان از نكات قابل توجه اين امر برشمرد.
در همين زمينه و براي ترويج فرهنگسازي در امور هنري، سازمان ترافيك در بخش جنبي بيست و سومين جشنواره فيلم فجر نيز حضور يافت. مسئولان اين سازمان پس از اهداي جايزه اين بخش مسابقه به رسول صدرعاملي به دليل استفاده از كمربند ايمني در فيلم ديشب باباتو ديدم آيدا نسبت به توجه بيشتر دست اندركاران سينماي ايران به مقوله ترافيك، فرهنگسازي و آموزش غير مستقيم مقررات عبور و مرور در خلال آثار هنري اظهار اميدواري كردند.
مشاركت سازمان ترافيك با گروه كودك و نوجوان شبكه 2سيما در توليد مجموعه تلويزيوني شهرك ترافيك نيز از آخرين اخبار در زمينه دستاوردهاي آموزشي اين سازمان به شمار مي آيد.
شهرك ترافيك در 26 قسمت 20 دقيقه اي با مضمون آموزش هاي مختلف ترافيكي در قالب مجموعه داستان و با حضور هنرمنداني چون كيومرث ملك مطيعي و رويا افشار در محيط پارك آموزشي ترافيك پونك تهيه شده و در حال حاضر مراحل تدوين را مي گذراند. گنجاندن يك شخصيت عروسكي در مجموعه مذكور، جهت جلب توجه مخاطبان و جذب آموزش هاي لازم، از تدابير اتخاذ شده جهت تهيه اين سريال تلويزيوني بوده است.
روزنامه ديواري، كتاب و بازي
انتشار 375 هزار جلد كتاب با موضوعات مختلف ترافيكي ويژه كودكان، از فعاليت هاي بخش انتشارات سازمان ترافيك براي ترويج فرهنگ ترافيك به شمار مي رود. اين كتاب ها در گروه هاي سني گوناگون و با استفاده از قالب هاي شعر و داستان آميخته با تصاوير و برخي كارهاي عملي جهت رشد خلاقيت كودكان تهيه مي شود. انواع پازل ها و بازي هاي فكري وعملي و روزنامه ديواري ويژه مدارس راهنمايي در مقوله ترافيك، از ديگر محصولات آموزشي سازمان ترافيك بشمار مي آيد كه در طول سال بين مدارس مناطق مختلف آموزش و پرورش و حتي شهرستان ها و استان هاي متقاضي توزيع مي شود.
همچنين علاوه بر كارهاي انتشاراتي ويژه كودكان و نوجوانان، كتابخانه سازمان ترافيك نيز از معدود كتابخانه هاي تخصصي در زمينه حمل و نقل و ترافيك محسوب مي شود كه علاوه بر كارشناسان ترافيك، از سوي سازمان ها و ادارات تابعه شهرداري، استادان، دانشجويان و كارشناسان ديگر نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. راه اندازي كتابخانه الكترونيك اين سازمان با هدف ارائه اطلاعات تخصصي به كارشناسان، از ديگر اقدامات انجام شده در زمينه آگاهي بخشي به علاقه مندان است.
تبليغ و فرهنگسازي
تهيه و نصب بيلبوردهاي تبليغاتي در سطح شهر و بزرگراه ها از ديگر اقداماتي است كه براي ارتقاي فرهنگ ترافيك و ترويج آموزش هاي لازم در اين زمينه از سوي سازمان ترافيك صورت مي گيرد. تابلوهايي با مضمون بستن كمربند و استفاده از كلاه ايمني، معرفي عوامل بازدارنده مرگ و مير در تصادفات در مسير سواره روهاي درون شهري و برون شهري مورد استفاده قرار مي گيرند كه از ديگر اقدامات انجام شده در جهت اطلاع رساني و آگاهي بخشي به شهروندان بوده است.
ساخت و نصب تابلو و بيلبورد روي بدنه و بام پاركينگ هاي راه آهن، حافظ و نياوران، ضلع شمالي ترمينال غرب مجاور بزرگراه شيخ فضل الله نوري، بزرگراه آزادگان   (تقاطع پل ساوه) و مسير جنوب به شمال بزرگراه مدرس بعد از پل خيابان شهيد بهشتي از نمونه هاي كارهاي مذكور به شمار مي رود. همچنين طراحي و چاپ عنوان هاي مختلف پوستر، بروشور و تراكت هاي آموزشي نيز از ديگر اقدامات انجام شده سازمان ترافيك درخصوص اطلاع رساني هاي لازم به شهروندان و آموزش همگاني است.
پارك آموزش ترافيك پونك
پارك آموزش ترافيك پونك، نخستين پارك آموزش ترافيك تهران و بزرگترين و كامل ترين مجموعه اينچنيني در ايران است. اين پارك با وسعت 4/3 هكتار زمين و مجهز به انواع وسايل و ابزار آموزشي عملي در زمينه ترافيك، وظيفه آموزش مقررات عبور و مرور و آشنايي دانش آموزان با قوانين ترافيك را بر عهده دارد. در حال حاضر با توجه به ايام تابستان، فعاليت هاي آموزشي اين پارك به اجراي برنامه هاي ويژه شبانه براي خانواده ها اختصاص يافته است. نمايش هاي آموزنده اي نظير  طلسم سياه ، حسن كچل به خيابان مي رود و تو ديگه كي هستي؟ در كنار اجراي جنگ و مسابقه و اهداي جوايز جهت پركردن اوقات فراغت خانواده ها در اين ايام تهيه شده و استفاده از آن براي عموم رايگان است. گفتني است در سال 83 ، 69984 دانش آموز از 512 مدرسه و از ابتداي سال 84 تاكنون 7016 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس شهر تهران از برنامه هاي پارك آموزش ترافيك بازديد كرده و تحت آموزش هاي لازم قرار گرفته اند. برگزاري سمينارهاي آموزشي براي مربيان پيش دبستاني و تربيتي مدارس ابتدايي، راه اندازي 15 كيوسك اطلاع رساني از من بپرسيد در سطح شهر، تاليف 14 عنوان متن آموزشي براي كتب درسي، همكاري با نهضت سوادآموزي در زمينه تاليف كتاب و حضور در نمايشگاه هاي هفته سلامت، مطبوعات و جشنواره كتاب كودك و نوجوان در جهت ارائه و ترويج فرهنگ ترافيك از اقدامات انجام شده و تهيه كتاب كار مربيان
مهد كودك  ها، برگزاري مسابقات دوچرخه سواري و انتخاب راننده نمونه از برنامه هاي در دست اقدام معاونت آموزش سازمان ترافيك است.
... مرا در آن محيط قرار بده!
عملكرد آموزشي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران از بدو شكل گيري (ابتداي سال 83) تاكنون نشان دهنده اين موضوع است كه مقوله آموزش در كنار ساير مسائل از دغدغه هاي اصلي مسئولان ترافيك بشمار مي رود. شايد بهترين پايان براي اين گزارش، جملاتي باشد كه در صدر بروشور معرفي پارك آموزش ترافيك جلب توجه مي كند. آنچه نظر مخاطب را در اين عبارات به خود معطوف مي دارد، چيزي نيست جز تلاش همه دست اندركاران ترافيك شهر، در جهت آموزش و نهادينه كردن فرهنگ ترافيك و الگوي صحيحي از رعايت قوانين و مقررات.
به من بگو و من آن را فراموش نخواهم كرد.
به من نشان بده و من احتمالا آن را به خاطر خواهم آورد. مرا در آن محيط قرار بده و من آن را ياد خواهم گرفت.

راپورت خبرنگار
مرتفع ترين خانه  دارت جهان در بام تهران
مسابقات جام دارت و رسانه ها مي تواند بهانه اي باشد براي يك روز فارغ از دود و ترافيك و سر و صدا در خارج از تهران. وعده ما با بر و بچه هاي انجمن دارت، ايستگاه اول توچال است. جايي كه به هر كداممان يك كلاه آفتابگير، يك برگه قرعه كشي و يك عدد بليت رفت و برگشت تا ايستگاه پنجم مي دهند. جمعيت زيادي منتظر سوار شدن بر تله كابين هستند، ولي ما خيلي زود از پشت ايستگاه اول سوار مي شويم و تا ايستگاه پنجم مي رويم. هواي خنك كوهستاني كه به پوست آدم مي خورد، روحمان را شاد مي كند. مسابقات قرار است در رستوران ايستگاه پنجم برگزار شود، ولي تا شروع مراسم فرصتي دست مي دهد كه گشتي در آن اطراف بزنيم. فرهنگسراي توچال گرچه تا رسيدن به معيارهاي مطلوب چنين فضاهاي فرهنگي آموزشي فاصله زيادي دارد، اما براي شروع بد نيست. هر چه باشد پيشينه مثبت سيد عبدالكريم معيني، رئيس اين فرهنگسراي تازه تاسيس، نويد روزهاي خوب را مي دهد.
كم كم سر و كله خبرنگاران ديگر رسانه ها هم پيدا مي شود. البته چهره هاي آشنايي چون رضا بنفشه خواه، جليل فرجاد، محسن حاجيلو، احسان قائم مقامي، محمد پنجعلي و ... هم در ميان جمع به چشم مي خورد. ظاهرا دارتي ها علاوه بر جام رسانه ها، ترتيب يك دوره مسابقه ميان هنرمندان را هم داده اند. 32 تيم از رسانه هاي مختلف براي رقابت اعلام آمادگي مي كنند و مسابقات به صورت تك حذفي انجام مي شود. هر تيم از 2 بازيكن تشكيل شده كه به نوبت دارت ها را به سوي تخته دارت، پرتاب مي كنند. هر تيمي زودتر به امتياز 201 برسد برنده است. تيم ايرانشهر با تركيب امير موسي كاظمي و ستاره فيض آبادي در اولين مسابقه خود موفق مي شود، راديو ورزش را كه از پير ايراني مجري با سابقه و خوشنام خبرهاي ورزشي راديو و تلويزيون در تركيب خود سود مي برد، شكست دهد. در مرحله يك چهارم نهايي، تيم ايرانشهر تيم مجله ساخت و ساز را شكست مي دهد تا به همراه ايسنا، پاس جوان و ايران اسپورت به جمع چهار تيم پاياني رقابت هاي جام رسانه ها راه يابد، اما در ديدار نيمه نهايي در عين شايستگي، مغلوب پاس جوان مي شود تا در ديدار رده بندي به مصاف ايران اسپورت برود. محسن حاجيلو، مجري با نشاط شبكه 3 مسابقات را گزارش مي كند و هيجان خاصي به بازي ها مي بخشد. ديدارهاي فينال و رده بندي همزمان برگزار مي شود و طي آن ايسنا با شكست پاس جوان، به مقام قهرماني دست مي يابد و ايران اسپورت هم با شكست ايرانشهر سوم مي شود.
مراسم اهداي جوايز بعد از صرف ناهار برگزار مي شود و تيم هاي اول تا چهارم، جوايز خود را كه با حمايت شركت روغن صنعتي جنوب تهيه شده است، از ظهوري، رئيس انجمن دارت ايران دريافت مي كند.

شهر آرا
آرمانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
|  آرمانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |