به مناسبت سالروز ميلاد باسعادت امام جواد (ع)
راه شناخت امام
|
|
فائزه صداقت گويان
ميراث علمي امام جواد(ع)
امام جواد(ع) نهمين پيشواي شيعيان جهان در دهم رجب سال ۱۹۵ هجري قمري در شهر مدينه ديده به جهان گشود. امام رضا(ع) نام اين مولود پربركت را محمد نهاد. و كنيه ابوجعفر را براي او انتخاب كرد. لقبهاي زيادي مانند مرضي، متوكل، زكي، مرتضي، مختار، قانع و باب المراد براي آن حضرت گفته اند ولي مشهورترين لقبهاي آن حضرت تقي و جواد است.
امام جواد(ع) در سال ۲۰۳ هجري قمري پس از شهادت امام هشتم(ع) در حالي كه ۸ سال از عمر مباركش مي گذشت امامت امت اسلامي را برعهده گرفت. دوران كوتاه زندگي اين امام همام همزمان با خلافت دو خليفه عباسي به نام هاي مامون و معتصم بود و سرانجام آن حضرت در سن ۲۵ سالگي به دستور معتصم عباسي به شهادت رسيد.
جايگاه علمي امام جواد(ع)
امام جواد(ع) با كمي سن ، از نظر علم و دانش در مرحله اي قرار داشت كه همه دانشمندان عصر خود را متحير كرده بود. يكي از راههايي كه امام بوسيله آن امامت خود را اثبات مي كرد ، ابراز و اظهار علم مخصوصي بود كه خداوند به امامان اختصاص داده است.
آن حضرت در عمر كوتاه خود در حفظ و نگهداري مكتب اهل بيت سهم فراواني داشت. روايات زيادي در مسائل فقهي ، تفسيري ، كلامي و عقيدتي در كتابهاي روايي از آن حضرت نقل شده است كه هر يك عظمت علمي آن حضرت را آشكار مي كند.امام جواد(ع) با انجام مناظرات دشمن را در نبرد علمي شكست مي داد و سئوالهاي دوست و دشمن را پاسخ مي گفت. آن حضرت شاگردان زيادي تربيت كرد كه هريك ستاره اي درخشان در آسمان علم و دانش بودند.در اين بحث به گوشه اي از فعاليتهاي علمي امام جواد(ع) مي پردازيم.
مناظرات علمي امام جواد(ع)
يكي از اصول پذيرفته شده تشيع اين است كه امام معصوم مي تواند با علم الهي پرسشهاي مردم را پاسخ دهد.شيعيان با توجه به سن كم امام جواد(ع) با انواع سئوالات و برپايي مجالس مناظره مي خواستند علم الهي امام را دريابند.
پس از شهادت امام رضا(ع) شيعيان گرد آمدند تا مساله جانشيني را حل كنند. يونس عبد بن الرحمان كه از شيعيان قابل اعتماد ، نزد امام رضا(ع) بود گفت تا زماني كه اين فرزند- امام جواد(ع) - بزرگ شود بايد چه كنيم ؟ ريان بن صلت از جاي برخاست وبا اعتراض به او گفت :تو خود را در ظاهر مومن به امام جواد(ع) نشان مي دهي ولي پيداست كه در باطن در امامت او ترديد داري. اگر امامت وي از جانب خداوند باشد حتي اگر طفل يك روزه هم باشد به منزله شيخ است و چنانچه از طرف خداوند نباشد حتي اگر هزار سال هم عمر كرده باشد مانند ساير مردم است. سرانجام در ايام حج تعداد بسيار زيادي به قصد ديدار امام جواد(ع) عازم زيارت خانه خدا شدند. زماني كه به مدينه رسيدند وارد محل اقامت امام جواد(ع) شدند. ابتدا نزد عبدا...بن موسي برادر امام رضا رفتند. مردم سئوالات خود را از وي پرسيدند اما از پاسخهاي بي پايه وي تعجب كردند در اين هنگام امام جواد(ع) وارد مجلس شد .آن حضرت به سئوالات حاضران پاسخ گفت و شيعيان از پاسخهاي ايشان كه نشان از امامت و علم الهي بود شادمان شدند. سپس مردم به امام جواد(ع) روي آوردند و آنچه از مسائل ديني بر آنها مبهم بود از حضرت سئوال كردند و امام در حالي كه كودكي خردسال بيش نبود به دليل الهي بودن علم امامت قادر بود تمام مسائل علمي و فقهي شيعيان را پاسخگو باشد. آن حضرت از طرف خلفا نيز به مناظره دعوت مي شد. خلفا همواره تلاش مي كردند با تشكيل مجالس مناظره امام جواد(ع) را در برابر عالمان مشهور قرار دهند تا شايد در پاسخ برخي سئوالات درمانده شده و اعتماد مردم به امام از بين برود.
در نخستين مناظره علمي كه در مجلس مامون برپا شد عالم برجسته دربار ، يحيي بن اكثم به فضل و مرتبت علمي امام اعتراف كرد و سر خضوع و تسليم در برابر او فرود آورد و مردم نيز دريافتند چهره اي دانشمندتر از امام جواد(ع) در ميان مسلمانان نيست. اين روند محبوبيت روزافزون امام را در پي داشت.
ياران امام جواد(ع)
امام جواد(ع) با تربيت شاگرداني برجسته به انتقال دانش و فرهنگ اهل بيت به نسلهاي بعدي كمك كرد و در رشد و شكوفايي تمدن عظيم اسلامي سهم بسزايي داشت. در اين عصر كمتر عالم بزرگ شيعي يافت مي شد كه محضر پرفيض امام جواد(ع) را درك نكرده باشد. يكي از اصحاب برجسته امام ، عبدالعظيم حسني (شاه عبدالعظيم ) است.كه تعداد زيادي روايت از امام جواد و امام هادي(ع) نقل كرده است. ايشان از خوف سلطان وقت كه علويان را مورد اذيت و آزار قرار مي داد گريخت و به شهر ري آمد. در سرزمين ري به ترويج احاديث اهل بيت همت گماشت و بر اثر فعاليتهاي وي بود كه شيعيان ري افزايش يافت. هم اكنون مزار وي كه در نزديك تهران واقع شده زيارتگاه دوستداران اهل بيت است.
فضل بن شاذان نيشابوري از ديگر ياران امام جواد(ع) است. برخي گفته اند وي چهار امام معصوم را درك كرده است و ۱۸۰ كتاب در فقه ،حديث و رد فرقه هاي گمراه نگاشته است. شبستري در كتاب الرشاد نام ۱۹۲ تن از ياران و شاگردان حضرت را ذكر مي كند. آن امام همام در سال ۲۲۰ هجري قمري در يك مجلس مناظره پيروز شد و اين موضوع حسادت دشمنان خاندان امامت را برانگيخت و يكي از عوامل شهادت ايشان شد.
|