خدمات تفريحي رايگان براي شهروندان شرق تهران
اگر تا به حال پا نداده كه به ارتفاعات كلكچال، كوهسار و دركه سري بزنيد، اين فرصت را از دست ندهيد. در راستاي نهضت فرهنگي تابستان سال 84 ، خانه هاي فرهنگ كوهستان در ارتفاعات كلكچال، كوهسار و دركه به عموم شهروندان منطقه شرق تهران خدمات ارائه مي دهند.
امير اسماعيلي، رئيس خانه فرهنگ فدك و مسئول هماهنگي خانه هاي فرهنگ كوهستان در منطقه شرق، با اعلام اين خبر گفت: شهروندان تهراني منطقه شرق تهران مي توانند در تمام ايام هفته به استثناي روزهاي دوشنبه و پنج شنبه از امكانات و برنامه هاي خانه فرهنگ كوهستان استفاده كنند. همچنين او از برنامه خانه فرهنگ كلكچال در روزهاي شنبه، يكشنبه، پنج شنبه و جمعه براي افراد بالاي 10 و زير 50 سال خبر داد و افزود: روزهاي قابل استفاده از امكانات خانه فرهنگ كوهستان كوهسار، تمام ايام هفته به استثناي جمعه ها براي سنين 6 تا 60 سال است.
اسماعيلي، مسئول هماهنگي خانه هاي فرهنگ كوهستان منطقه شرق، پذيرايي از ميهمانان، برگزاري مسابقات و برنامه هاي مختلف و متنوع فرهنگي، هنري، اجتماعي و ورزشي را از جمله فعاليت هاي رايگان اين مراكز خواند و اظهار داشت كه حضور ميهمانان از ساعت 8 صبح در مراكز الزامي است.
علاقه مندان براي شركت در اين برنامه ها و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 77810036 تماس حاصل كرده يا به نشاني ميدان رسالت، خيابان آيت الله مدني، بعد از تقاطع گلبرگ، كوچه پارك فدك خانه فرهنگ فدك، مراجعه كنند.
۷۵ درصد ظرفيت جايگاه هاي سوخت CNG خالي است
در حالي كه تاكنون 72 جايگاه سوخت CNG در 13 شهر كشور به بهره برداري رسيده و 38 جايگاه نيز آماده بهره برداري هستند، رئيس كنترل و نظارت جايگاه هاي CNG سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، مي گويد: خودروها فقط از 25 درصد ظرفيت جايگاه هاي سوخت CNG استفاده مي كنند و 75 درصد اين جايگاه ها خالي است.
مهندس همايوني معتقد است كه ظرفيت هر يك از اين جايگا ه ها 105 خودرو در شبانه روز است كه در حال حاضر به 120 خودرو در شبانه روز رسيده است. بنابراين پيشرفت فاز يك طرح گاز سوز كردن خودروها، يعني احداث جايگاه ها با ظرفيت مناسب، صددرصد بوده است.
او با بيان اين كه فاز دوم اين طرح تبديل كارگاهي خودروها به حالت گازسوز است، خاطرنشان مي كند: در حال حاضر، 41 هزار و 981 خودرو به روش كارگاهي در 16 شهر كشور گازسوز شده اند كه طبق برنامه، پيشرفت اين بخش نيز صددرصد بوده است.
به گفته وي، در شهر تهران 35 جايگاه سوخت گيري CNG به بهره برداري رسيده است كه از اين تعداد، 27 جايگاه، عمومي و 4 جايگاه اختصاصي و 4 جايگاه مخصوص اتوبوس است.
همايوني مي گويد: روزانه بالغ بر 27 هزار خودرو از اين جايگاه ها استفاده مي كنند؛ در حالي كه ظرفيت آنها 111 هزار خودرو است، بنابراين 75 درصد جايگاه ها با خلاء مواجه است.
مصرف بنزين در كشور از 10 ميليارد ليتر گذشت
وقتي ايران بزرگ ترين مصرف كننده بنزين در خاورميانه باشد، عجيب نيست اگر بدانيم از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون بيش از 10 ميليارد و 155 ميليون و 505 هزار ليتر بنزين در كشور مصرف شده است.
به گزارش قلم سبز ايران، كشورمان در سال 2004 روزانه 150 هزار بشكه بنزين وارد كرده است و پيش بيني مي شود كه واردات بنزين در سال جاري 9 درصد افزايش يابد.
همچنين براي كاهش واردات بنزين به كشور، علاوه بر بهينه كردن مصرف، بايد در پي افزايش ظرفيت پالايشگاه هاي كشور بود به طوري كه دولت در نظر دارد ظرفيت پالايشگاه ها را تا سال 2015 ميلادي به يك ميليون بشكه در روز افزايش دهد.
اين گزارش حاكي است موسسه بين المللي نفت فكتس پيش بيني كرده است كه تقاضاي واردات بنزين در ايران با رشد 10درصدي امسال به 180 هزار بشكه در روز افزايش خواهد داشت. از سوي ديگر بررسي دقيق تر ماجرا ما را به اين نتيجه مي رساند كه با توجه به يارانه دولتي قابل توجهي كه به مصرف كنندگان بنزين تعلق مي گيرد و نيز روند رو به رشد توليد خودرو در كشور، رشد تصاعدي مصرف بنزين بحراني ناگزير است كه روز به روز خودش را بيشتر به رخ مي كشد. از صدمه هاي مختلف اين پديده به اقتصاد كشور كه بگذريم،اثرات ناگواري كه از اين ناحيه به محيط زيست شهري و عمومي كشور وارد مي آيد، نبايد ناديده گرفته شود.آيا ميزان اينگونه مضرات محيطي و انساني نيز قابل محاسبه است؟!