پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۴
گفتگو با فليكس ماگات ،مربي بايرن مونيخ
اول بايرن بعد تيم ملي
002475.jpg
مريم دري منش
فليكس ماگات درست در اولين فصل حضورش در بايرن مونيخ و با وجود بدبيني و عدم اعتماد بسياري از كارشناسان توانست اين تيم را صاحب دو مقام قهرماني بوندسليگا و جام حذفي آلمان بنمايد. حالا با گذشت يك فصل و تثبيت جايگاه خود به عنوان مربي تيمي كه ركورددار قهرماني آلمان است مي خواهد فصل دوم حضورش را با هدف دفاع از اين عناوين و حتي الامكان قهرماني در جام باشگاههاي اروپا شروع كند. به خدمت گرفتن بازيكناني مثل علي كريمي، مرد سال فوتبال آسيا و والرين اسماعيل مي تواند در اين راه كمك زيادي براي رسيدن به اين منظور باشد.
وي در مصاحبه اي در مورد اهداف خود در بايرن، موضوع انتقال ميشائيل بالاك، ورزشگاه جديد التأسيس تيم و مسائل ديگر گفتگو كرده است:

* شما دومين سال حضور خود را به عنوان سر مربي در تيم قهرمان آلمان تجربه مي كنيد. آيا در اين ميان باشگاه به يك تيم ماگات تبديل شده و يا شما كمي فليكس بايرن شده ايد؟
- بايرن قبل از آمدن من هم در سطح اول اروپا بوده و من بايد نشان مي دادم كه مي توانم در اين سطح با تيم كار كنم. قبل از آن ترديدهاي زيادي در رابطه با كار من وجود داشت تا جايي كه نمي توان گفت باشگاه خودش را با من هماهنگ كرده است. برعكس مسلم است كه من خودم را با باشگاه سازگار كرده ام و در اين كه باشگاه مرا به سوي موفقيت بكشاند هم مشكلي نمي بينم. اينچنين است كه در موارد مختلف خودم را اصلاح كرده و تا حدي ويژگي هاي بايرني ها را گرفتم. من بايد با توجه به بزرگي و اهميت باشگاه بدانم كه كار كردن در اينجا با موقعيت هاي قبلي مربيگري ام متفاوت است.
* بنابراين مي توان گفت كه بوندسليگا يك فليكس ماگات ديگر را نسبت به آنچه از سالها پيش مي شناخت، مي بيند.
- اينطور هم نيست كه من از هر لحاظ عوض شده باشم، حتي در كار روزانه در زمين تمرين.
* در تيمهاي صعود كننده اي كه موفق شده اند در ليگ دسته اول باقي بمانند اغلب اينگونه است كه سال دوم برايشان سخت تر مي شود. آيا براي يك مربي هم كه سال اول تيمش را قهرمان كرده اوضاع مشابهي وجود دارد؟
- سال دوم شوم در مورد من نقشي ندارد. البته هميشه كسب عنوان راحت تر از دفاع از آن است. الان ما به عنوان قهرمان ليگ و حذفي چيزهايي براي از دست دادن داريم. وقتي من با بايرن آمدم باشگاه هيچ عنواني در اختيار نداشت.
* آيا موضوع بايرن و وظيفه كسب حتي الامكان تمامي عناوين و نيز جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا طوري شما را درگير مي كند كه حتي در تعطيلات و دوران مرخصي نيز مشغول كار باشيد و يا در اين دوران كار را كاملا تعطيل كرده و تجديد قوا مي كنيد؟
- من به منطقه كارائيب مي روم، جايي خيلي دور از اينجا، اينطوري مي توانم از كار دست بكشم. براي من با در نظر گرفتن فشار مداوم در تمرينات و بازيها كه بعدا انتظار مرا مي كشد، بسيار اهميت دارد كه افكارم در تعطيلات آزاد باشد.
* آيا اين كار براي شما در جايگاه مربي بايرن مونيخ دشوار نمي باشد؟
- كاملا برعكس، الان بهتر از قبل است. در اشتوتگارت مديرتيم هم بودم و مسئوليت تمام نقل و انتقالات به عهده خودم بود، آنجا در زمان استراحت هم در فكر تيم بودم. در بايرن مدير تيم، اولي هوينس و كارل هاينس رومينگه نايب رئيس هيأت مديره، در بخش نقل و انتقالات مسئوليتشان از من بيشتر است و هر دو به قدري به كارشان وارد هستند كه ديگر جاي نگراني براي من نمي ماند و لازم نيست فكر كنم كه نكند كارها در مسير صحيح پيش نرود و مي دانم كه پس از بازگشت از مرخصي با كادري عالي مواجه مي شوم.
* با اين حال گاهي اينطور استنباط مي شود كه اولي هوينس راحت به مرخصي مي رود و شما در آن زمان كارهاي او را انجام مي دهيد و اين به دليل علاقه فراوان شمابه باشگاهي است كه در تمام دنيا علاقه مندان بيشماري دارد. مثلا وقتي همكاران شما از سفر طاقت فرسا به ژاپن در مدت كوتاهي قبل از شروع فصل بوندسليگا علني شكايت مي كردند، صداي ناله و شكوه اي از شما به گوش نرسيد.
- من در هيچ باشگاهي كه قبلا در آن كار كرده ام مشكلي با شرايط موجود نداشته ام تنها چيزي كه باعث مي شود نتوانم در جايي دوام بياورم اين است كه امكاناتي كمتر از آنچه نياز دارم در اختيارم قرار دهند و نيز به دنبال اهدافي باشند كه رسيدن به آنها اصلا ممكن نيست. در بايرن مونيخ به هيچ وجه خبري از هيچكدام از اين مشكلات نيست. الان سفر به شرق دور يكي از برنامه هاي تمام باشگاههايي است كه در سطح جهاني اعتبار دارند. بنابراين دليل براي گلايه وجود ندارد. به علاوه من در مورد تعداد زياد بازيكنان ملي پوش در تيم نيز گله نمي كنم گرچه از نظر من تعدادشان خيلي زياد است. البته از اينكه مسئولين تيم هم با اين مسأله مشكلي نداشته باشند اطلاعي ندارم.
* با توجه به دوران مشكل  آماده سازي پيش از فصل و شركت ملي پوشان در جام كنفدراسيون ها و بازگشتشان از مرخصي تنها دو هفته قبل از شروع كار، چگونه اين مشكلات را در مقايسه با ديگر تيم هاي بوندسليگا كه ملي پوشان كمتري در اختيار دارند جبران مي كنيد؟
- من يك مديريت زماني خوب دارم، بايد در اينگونه مواقع انعطاف پذير بود، بهترين كار ممكن را انجام داد و نيز تمرينات فانتزي را انجام داد مثل دويدن بر روي پله كه تيم در نزديكي هتل محل اقامتمان در توكيو انجام مي داد. كسي كه قابل انعطاف باشد، همواره راه حل هاي مناسبي پيدا مي كند.
* شما مجبور بوديد با يك مشكل مضاعف كنار بياييد، از يك سو بازيكنان شما در شروع فصل در شرايط جسماني متفاوتي بودند، يك عده كه از ابتدا در تمرينات حاضر بودند طبعاً جلوتر از كساني مثل كان، بالاك، دايسلر، شواين اشتايگر، لوسيو، زي روبرتو، و ديتليس بودند كه بعداً به آنها ملحق شدند. از طرف ديگر ستارگان تيم شما از يك روحيه شاد قبل از جام جهاني برخوردارند كه باعث مي شود تمام روزهاي بوندسليگا براي آنها مثل برنامه آماده سازي پيش از جام باشد.
- با توجه به اينكه تمام بازيكنان در بهترين وضعيت ممكن قرار ندارند، مربي مجبور است تمام برنامه هايش را تكرار كند، ما در شروع فصل طوري عمل مي كنيم كه كمترين زيان را متحمل شده و هميشه رو به بهبود شرايط تيمي قدم برداريم و در مورد دوم هم مسأله اصلي اين است كه اف. ث. بايرن در درجه اول و تيم ملي در درجه دوم اهميت قرار دارد.
002478.jpg
* آيا اين مسأله همانقدر كه براي شما بديهي است براي بازيكنانتان هم هست ؟
- بله، كاملاً بهترين مثال هم همان جام كنفدراسيونها است كه باعث شادي من شده تمام بازيكنان من در اين تورنمنت بازي كردند. اين نشان مي دهد كه چقدر مهم است كه بازيكنان در باشگاه خود خوب بازي كرده و موفق باشند. اينطوري  آنها با يك اطمينان خاطر خاص وارد تورنمنتي مثل جام كنفدراسيونها مي شوند. همه اينها باعث شد كه ما قهرمان بوند سليگا و جام حذفي شويم. و تيم ملي هم فصل آينده همين كمك را به باشگاه خواهد كرد. به هرحال وقتي بازيكنان يك باشگاه فصل خوبي را پشت سربگذارند راحت تر هم مي توانند با فشار و سنگيني مضاعف مسابقات جام جهاني كنار بيايند.
* آيا بازيكنان حرفه اي اينقدر عاقلانه فكر مي كنند كه بدانند شما نمي توانيد همه آنها را هر بار در تركيب اصلي قرار دهيد؟ و آيا اين كار شما را سخت تر نمي كند كه يورگن كلينزمان مربي تيم ملي بازيهاي زيادي را براي آمادگي تيمش تدارك ديده و بازيكنان را به اردو دعوت مي كند؟
- آنچه كه در فوتبال حرفه اي تغيير كرده، تعريف مكان ثابت است. قبلا در هر تيم در اصل فقط يازده بازيكن خوب و ثابت وجود داشت. بقيه يار جايگزين بودند. اما الان در تيم هايي مثل ما اين گونه نيست. اين باشگاه ها ۲۳ بازيكن در بالاترين سطح دارند. بنابراين بيشتر تعويض ها براي بالاتر بردن سطح كيفي بازي است و وقتي تيم مي خواهد پيروز شود معمولا در نيمه دوم از بازيكناني با ارزش هاي بالا استفاده مي كند.
* از طرفي بازيكناني مثل سباستين شواين اشنايگر را هم مي توان نام برد كه سال گذشته از ليگ منطقه اي توانست تا تيم ملي آلمان خود را بالا بكشد و در بوندسليگا و نيز ليگ قهرمانان باشگاه هاي اروپا نيز حضور يابد.
- او بازيكني است كه از فصل گذشته بيشترين استفاده را كرد. او با اين مسئله كاملا كنار آمده بود كه اول از ليگ منطقه اي كارش را شروع كند. بازيكنان بايد بفهمند كه هميشه نمي توان از همان ابتدا در سطح اول فوتبال بازي كرد. بعضي بازيكنان وقتي مي بينند انتخاب اول نيستند و يك بازيكن جوان و برجسته جانشين آنها در خط مياني شده است شكايت مي كنند. اينها تصور مي كنند كه همه مي توانند هم زمان با هم بازي كنند. ولي بازي فوتبال تنها با يازده بازيكن شروع مي شود. زماني بود كه زي روبرتو با شرايط موجود موافق نبود، شواين اشتايگر، فرينگز و هارگه يوز نيز به همين صورت. اما در آخر همه فصل موفقي را به پايان رسانده و آنهايي كه در جام كنفدراسيون ها بازي كردند در آنجا نيز بازي هاي برجسته اي را انجام دادند.
* زماني كه خود شما ملي پوش بوديد از چه موقع به فكر بازي هاي اروپايي و جهاني مي افتاديد و ذهنتان را متوجه آن مي كرديد؟
- پس از پايان فصل بوندسليگا. آن موقع در طول فصل بازيكنان كار زيادي داشتند و كسي هم به اين فكر نمي كرد كه قبل از شروع فصل مسابقاتي تداركاتي را ترتيب دهد.
* آيا اين موضوع كه بازيكنان جوان فعلي مثل شواين و پودولسكي بيشتر از شما در دوران بازيگري تان درآمد دارند ناراحتتان نمي كند؟
- به هر حال فوتبال نسبت به گذشته تفاوت بسياري كرده است. زمان ما تمام مسائل مربوط به خود فوتبال مي شد اما امروزه اوضاع اين گونه نيست. الان همه ما در مقايسه با قبل درآمد بيشتري داريم. ولي آن زمان به خصوص به دليل حضور كمتر در عرصه تبليغات درآمد همه كمتر بود. به هر حال شرايط مالي فعلي بسيار بهتر از قبل است و مي توانيم با درآمدي كه در حال حاضر داريم زندگي خوب و راحتي داشته باشيم.
* آيا اين سئوال هميشگي كه آيا بالاك در اف.بايرن بهترين است يا خير؟
- الان در تيم ما اين مسائل احساس نمي شود. تا زماني كه اين صحبت ها روي كار بچه ها تأثير نگذاشته و حواس آنها را پرت نكند مشكلي با آن نخواهم داشت. اما اگر كار تيم تحت تأثير قرار بگيرد آن وقت بايد فكري براي آن بكنيم. اگر بخواهيم به اين جور مسائل فكر كنيم مسئله قرارداد كان، دايسلر و سانيول هم پيش مي آيد كه تقريبا رو به اتمام است. بالاك هنوز بهترين است و بقيه هم چون او.
* فكر مي كرديد كه بالاخره ميشائيل بالاك قراردادش را تمديد كند؟
- بله مي دانستم كه مي ماند. فكر مي كنم او در فصل قبلي ديده است كه در اينجا موقعيت و پست مطمئني دارد. او مي داند كه در تيم ما رهبر ميدان است اما شايد مجبور باشد در تيم هاي ديگر تازه از اول شروع كند.
* اگر برود چه مي شود؟
- زماني كه من در هامبورگ بازي مي كردم كوين كيگان رفت اما تيم ما بدتر نشد. وقتي رومنيگه از بايرن رفت هم تيم درهم نشكست. وقتي يك بازيكن خيلي مؤثر و قوي مي رود براي ديگران شانس هاي جديدي ايجاد مي شود تا خود را نشان داده و مسئوليتهاي بيشتري را تقبل كنند.
* تركيب تيم شما با آمدن فيليپ لام، علي كريمي و والرين اسماعيل در حد معقولي غني شده است. آيا وجود اين بازيكنان كفايت مي كند؟
- ما نفرات خوبي دراختيار داريم، اما قابليت بهتر شدن را هم داريم. براي استمرار موفقيت ها من و اولي هوينس در آخر فصل گذشته به توافق رسيديم. ما مي خواستيم جاي جاي تيم را تقويت كرده و تعداد بازيكنانمان را از ۲۶ بازيكن تقليل دهيم. با ۲۳ بازيكن حرفه اي فعلي به خوبي مي توانم به هدفم برسم.
* برخلاف خط هافبك و خط حمله تيم در خط دفاعي و به خصوص در پست دفاع وسط با كمبود بازيكن خوب مواجه هستيد، به طوري كه بايد اميدوار باشيد كه لوسيو و اسماعيل تا آخر مسابقات دچار آسيب ديدگي نشوند.
- همه چيز را نمي توان از قبل برنامه ريزي كرد. كادر فعلي مي تواند به هدف ما كه قهرماني در هر سه جام، قهرماني آلمان، جام حذفي آلمان و جام قهرماني باشگاه هاي اروپا مي باشد دست يابد. اگر هر دو مدافع مياني ما دچار مصدوميت طولاني شوند، آن وقت بايد در زمستان براي اين منطقه فكري بكنيم، اما اينها فرضياتي است كه نبايد از الان فكر خودمان را مشغول آن نماييم.
* آيا رسيدن به قهرماني باشگاه هاي اروپا يك رؤياست و يا امكاني واقعي است؟
- يك امكان واقعي است. اگر كمي شانس همراهمان بود فصل گذشته مي توانستيم به آن برسيم. در اين سطح از بازيها بايد در زمان مناسب در مقابل حريف مناسب قرار گرفت. در موقعيتي نامناسب نبايد بازيكن مصدوم زيادي داشته باشي، مثل زماني كه ما مقابل چلسي قرار گرفته و حذف شديم، زماني كه هر دو بهترين مهاجمان ما ماكاي و پيزارو مصدوم بودند. الان ما در خط دفاعي يك سرزن قوي به نام اسماعيل داريم كه در مقابل چلسي كمبود او را واقعاً احساس كرديم.
* چه تيمي را در بوندسليگا رقيب اصلي بايرن مي دانيد؟
- آنطور كه از بازار نقل و انتقالات پيداست، بايد شالكه اولين رقيب ما باشد. بعد بايد ببينيم اشتوتگارت چكار مي كند. آنها با توماسون و گرونكيائر دو مهاجم خوب را به خدمت گرفته اند. از وردربرمن هم نبايد غافل شد، آنها نشان داده اند كه همواره مي توانند رقيبي آزاردهنده باشند. در اين ميان لوركوزن، هرتا و شايد هامبورگ هم شانسهايي داشته باشند.
* شما امسال چهل و سومين فصل بوندسليگا را در ورزشگاه جديد خود آليانتس آره نا افتتاح كرديد. چه انتظاري از خانه ورزشي جديدتان داريد در حالي كه تيمهاي ديگري مثل شالكه با ورزشگاه هاي جديد خود دچار مشكلاتي شدند؟
- ما فصل گذشته بهترين نتايج را در زمين خودمان به نسبت ديگر تيمها كسب كرديم و در ورزشگاه المپيك فقط ۵ امتياز از دست داديم. من بسيار اميدوارم كه اين روند را ادامه دهيم. حتي مي توانم بگويم كه اگر سال قبل در ليگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه آليانتس مقابل چلسي قرار مي گرفتيم حتماً به دور بعدي صعود مي كرديم. اگر شالكه در بازيهاي خانگي خود در ورزشگاه دچار مشكل شده بود، ربطي به آن ورزشگاه نداشت بلكه همه چيز به تيم آن زمان آنها برمي گشت. ما تيمي داريم كه به جو چنين ورزشگاه هايي عادت دارد. ما فقط ورزشگاه هاي پر را مي شناسيم و هميشه تحت فشار هستيم. البته نمي توانيم به صرف اينكه در آليانتس آره نا به نسبت ورزشگاه المپيك به تماشاگران نزديكتر هستيم احتياط را در مقابل حريفان نديده بگيريم. بازيكنان ما طوري توجيه شده اند كه بتوانند از امتيازات ورزشگاه جديد بهترين استفاده را بكنند

نگاه
002481.jpg
گزارش سايت بايرن مونيخ از علي كريمي؛
ماگات: علي اعتماد من را جلب كرده است

«علي كريمي  بازيكن تازه وارد بايرن مونيخ در نيمه نخست ديدار در بازي آره نا نمايش خيره كننده اي داشت، اما ستاره  ايراني مي داند كه مي تواند بهتر باشد.»
سايت بايرن مونيخ در گزارشي به وضعيت و عملكرد علي كريمي  پرداخته و آورده است: «در توانايي علي كريمي در زمين شكي نيست.
بازيكن سال ۲۰۰۴ آسيا توانست، نخستين گل اروپايي اش را در ديدار برابر لوركوزن به ثمر برساند.»
او در اين باره مي گويد:« اين يك گل براي من ارزش بسيار داشت.
گل به لوركوزن اولين گل من بود و اميدوارم كه اين گلزني ها ادامه داشته باشد. »
علي چگونگي وارد شدنش به تركيب اصلي بايرن را يك شگفتي عنوان مي كند چرا كه دايسلر و زي روبرتو، دو هم تيمي  او هر دو بر روي نيمكت ذخيره هاي بايرن نشستند.
ماگات درباره  قرار گرفتن نام كريمي  از ابتدا در تركيب بايرن مونيخ مي گويد:« كريمي  در ديدار برابر مونشن  گلادباخ اعتماد من را جلب كرد و در تمرينات هفته گذشته عملكرد خيلي خوبي داشت و من به او اين شانس را دادم.»
كريمي  اين فرصت به دست آمده را با دو دست خود چسبيد. او نمايش خوبي در دفاع و حمله داشت و يك بازيكن توپ ساز كامل براي روي ماكاي بود.
كريمي  در اين باره مي گويد:« من تنها اميدوارم كه مربي و تماشاگران از عملكرد من رضايت داشته باشند. من صد در صد از خودم راضي هستم.
اما بايد به تمرينات سخت خود ادامه دهم تا با قدرتمندتر شدن عملكرد بهتري براي تيم داشته باشم.»
فليكس ماگات:
از بازي نفوذي كريمي لذت مي برم

فليكس ماگات از عملكرد علي كريمي  بازيكن ايراني تيم بايرن مونيخ رضايت كامل دارد.
فليكس ماگات سرمربي تيم فوتبال بايرن مونيخ درباره ي استفاده از علي كريمي  و نيمكت نشيني سباستين دايسلر گفت: «بعد از شكست چهار بر يك برابر لوركوزن در فصل گذشته من ترجيح دادم كه از بازيكناني در برابر اين تيم استفاده كنم كه در جنگ هاي تن به تن با قدرت بدني خود بتوانند پيروز باشند. علي اين ويژگي را دارد. من از بازي نفوذي او بسيار لذت مي برم.
كريمي  بازيكني است با قدرت تكنيكي فوق العاده بالا، دريبل زن و توانايي بازي با هر دو پا را دارد.
همچنين پاس هاي وي بسيار دقيق است و با كمترين اشتباه به بازيكن هم تيمي  مي رسد.»

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |