شهرداري الكترونيك صرفه جويي در وقت و پول
اداره شهر به شكل سنتي، شهروندان را در خصوص دسترسي به اطلاعات، نامحرم مي داند. از همين رو مدت ها است كه نسبت به مديريت الكترونيك در كلانشهرها تلاش شده است. رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري ها در اين مورد معتقد است: با توجه به پيشرفت هاي علمي به دست آمده در حوزه فن آوري اطلاعات، مردم بايد بتوانند در حداقل زمان ممكن به اطلاعات دسترسي پيدا كرده و كارهاي خود را به نتيجه برسانند و كارمندان نيز خدمات بهتري ارائه دهند. مهندس محمد حسين مقيمي ادامه داد: براي انجام امور مختلف مربوط به شهرداري، هم مردم زمان زيادي تلف مي كنند و هم دولت سرمايه گذاري فراواني انجام مي دهد. بنابراين ما بايد بتوانيم به طريق عملي از امكانات استفاده كرده و مبنا را خدمت رساني به مردم قرار دهيم.
به گفته او در اجراي اين طرح به دو نكته مهم بايد توجه كرد؛ اول تهيه سخت افزارهايي كه مورد توجه همگان است و هزينه اجراي آن بايد در كنار ساير هزينه ها، در اختيار مسئولان قرار گيرد و دوم توجه به نرم افزارهايي است كه امروزه در مديريت شهري استفاده مي شود و فرهنگ استفاده از آن حتي در روستاهاي ما نيز در حال شكل گيري است.
مقيمي با تاكيد بر اينكه استفاده از تجربه هاي پيشين، هزينه هاي كار را پايين مي آورد، افزود: حجم سرمايه گذاري ها بسيار بالاست كه بايد جهت پيدا كرده و به صورت منطقه اي پيش رود. به اين ترتيب مجموعه خدمات ارائه شده به مردم هماهنگ خواهد شد.
صداي كمتر خودروهاي گازسوز
توليد خودروهاي گازسوز به دليل به صرفه بودن بيشتر شده، به طوري كه با حمايت مالي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، توليد 270 هزار دستگاه پرايد دوگانه سوز (CNG) در سايپا آغاز خواهد شد.
از سوي ديگر كارشناسان معتقدند: خودروهايي كه با گاز طبيعي CNG كار مي كنند با پديده كوبش كمتري در موتور مواجه مي شوند.
براساس مطالعات صورت گرفته از سوي انجمن جهاني خودروهاي گازسوز، خودروهايي كه با گاز طبيعي CNG كار مي كنند، به دليل اينكه سوخت CNG درصد بالايي متان دارد، مقاومت بسيار خوبي در مقابل كوبش يا همان تق تق موتور دارند.
براساس اين گزارش، با اينكه موضوع تق تق يا كوبش در موتورها موضوعي بسيار پيچيده است و بستگي به طراحي موتور و شرايط كاركرد، مثلا درجه حرارت و نيز تركيب گاز طبيعي و نسبت سوخت به هوا دارد، با اين حال بررسي ها نشان مي دهند كه خودروهاي گازسوز با كاركرد عدد متان بالا كه موجب كاركرد بهتر موتور مي شود با پديده كوبش كمتري مواجه مي شوند. افشين بهلولي، رئيس گروه تبديل كارخانه اي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت نيز معتقد است: ميزان صرفه جويي مصرف بنزين با استفاده از خودرو گازسوز با توجه به قيمت هاي فعلي سوخت در داخل كشور، براي خانواده اي با مصرف سرانه 11 ليتر در روز، سالانه يك ميليون و 600 هزار ريال است كه اين رقم براي خودروهاي عمومي با سرانه مصرف 30 ليتر در روز تقريبا به 5 ميليون ريال افزايش مي يابد.
رابطه آلودگي هوا و پوكي استخوان
خطر ابتلاي ساكنان مناطق آلوده تهران به پوكي استخوان 6 برابر بيشتر از ساير مناطق است. خواندن اين خبر براي پايتخت نشينان چندان خوشا يند نيست، اما
بر اساس يافته هاي يك تحقيق، ساكنان مناطق آلوده شهر تهران، شش برابر بيشتر از ساكنان مناطق با هواي پاك در معرض ابتلا به عارضه استئوپروز قرار دارند.
بر اساس تحقيق محققان دانشگاه علوم پزشكي تهران كه با هدف بررسي ارتباط آلودگي هوا با ميزان تراكم و شاخص هاي بيوشيميايي استخوان در ساكنان مناطق مختلف تهران انجام شد، شانس خطر كمبود ويتامين D در مرداني كه در مناطق آلوده شهر زندگي مي كنند نيز 675/1 برابر ساير مردان مورد مطالعه بود.
نتايج اين بررسي نشان داد كه به طور كلي 6/79 درصد افراد مورد مطالعه، مبتلا به كمبود ويتامين D بودند. كمبود ويتامين D در مردان ساكن منطقه آلوده (2/86 درصد) نسبت به مردان ساكن منطقه پاك
(8/61 درصد) بالاتر بود.
همچنين شانس خطر كمبود ويتامين D در مرداني كه در منطقه آلوده زندگي مي كردند، 675/1 برابر ساير مردان مورد مطالعه بود.
بر اساس اين نتايج، استئوپروز نيز در مردان و زنان منطقه آلوده 6/0 درصد بيشتر از ساكنان منطقه پاك بود و افرادي كه در منطقه آلوده زندگي مي كردند، در مقايسه با ساكنان منطقه پاك 26/6 برابر بيشتر در معرض ابتلا به استئوپروز بودند.
محققان اين طرح در پايان با اذعان به اينكه ممكن است تغيير محل سكونت بسادگي امكانپذير نباشد، به شهروندان مناطق آلوده توصيه كرده اند از ساير راه هاي مقابله با كمبود ويتامين D مانند غني سازي مواد غذايي با اين ويتامين استفاده كنند.