شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

گفت وگو با مربي سابق فولاد و پرسپوليس
بگوويچ از جنوب تا شمال
بگوويچ را بايد در كنار برانكو يكي از موفق ترين مربيان خارجي حاضر در فوتبال ايران پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي دانست. در طول اين مدت، مربيان خارجي متعددي به ايران آمدند كه اغلب آنان كارنامه قابل قبولي نداشتند، اما بگوويچ با حضور ۴ ساله خود در فولاد علاوه بر اينكه سكوي پرتاب اين تيم به سوي عنوان قهرماني ليگ برتر شد، همچنين چندين بازيكن از فولاد را به سطح تيم ملي رساند و در حقيقت استخوان بندي اصلي تيم ملي با بازيكنان دست پرورده بگوويچ شكل گرفت.
بگوويچ پس از فولاد، بخت خود را در پرسپوليس آزمايش كرد، اما هرگز نتوانست از پس حاشيه هاي اين تيم بزرگ برآيد به همين دليل به سوي امارات تغيير مسير داد.وينكو پس از يك فصل حضور در الوصل مجدداً به ايران بازگشت تا اين بار مربيگري را در تيم پگاه گيلان تجربه كند.آيا وينكو مي تواند در شمال كشور نيز مانند جنوب، موفق باشد.
حرف هاي او را با هم مي خوانيم.
002529.jpg
* چطور شد كه بگوويچ ناگهان حكم مربيگري پگاه گيلان را دريافت كرد؟
- مسئولان باشگاه پگاه طي دو سال گذشته همواره با من در تماس بودند تا اينكه سرانجام به آنها پاسخ مثبت دادم. من استان گيلان را همچون استان خوزستان، فوتبال خيز مي دانم و فكر مي كنم از قابليت هاي بالايي برخوردار باشد. طي مدتي كه از نزديك با اين تيم كار كرده ام به طور نسبي با بازيكنان و مسئولان اين تيم آشنا شده ام و به نظرم، پگاه، با توجه به امكاناتي كه دارد، تيم مناسبي براي مربيگري به شمار مي آيد.
* اگر چنين است پس چطور از ليگ برتر سقوط كرد؟
- هر تيمي دچار افت و خيز مي شود و اين قضيه در مورد بسياري از تيم ها مصداق پيدا مي كند البته مي دانم كار شاق و سنگيني در پگاه گيلان پيش رو دارم، اما حقيقت اين است كه با انديشه چالشي جديد به پگاه آمدم و مي دانم براي رساندن اين تيم به بلوغ راه درازي در پيش است. به هر حال گيلان جوانان مستعدي دارد و به نظرم، آنها قابليت اين را دارند به بازيكنان مطرح فوتبال ايران تبديل شوند.
* آيا جدايي پژمان نوري از پگاه، برنامه هاي شما را تحت تأثير خود قرار نخواهد داد؟
- هيچ تيمي در دنيا نبايد به تك بازيكن متكي باشد. پژمان نوري بازيكن خوبي است و من روي حضور اين بازيكن در پگاه، حساب ويژه اي باز كرده بودم. در واقع بايد بگويم اين بازيكن خوب، مورد نياز ما بود با اين حال نتوانست با باشگاه بر سر مسائل مالي به توافق برسد. نگاه كنيد باشگاه هاي بزرگ دنيا هم بازيكنان تراز اول خود را از دست مي دهند با اين حال به راهشان ادامه مي دهند. ما هم از جدايي نوري ناراحتيم با اين حال به حركت خود ادامه مي دهيم. اميدوارم او در هر كجا كه هست بازيكن موفقي باشد.
* كمي به عقب بازگرديم علت جدايي شما از فولاد چه بود؟
- من ۴ سال بود كه در تيم فولاد مربيگري كرده بودم و نياز به تنوع داشتم. مي خواستم محيطم را عوض كنم. طي اين مدت همواره در صحراهاي اطراف اهواز تمرين كرده بوديم و حسابي خسته شده بودم. البته فولاد از جمله باشگاه هاي پر امكانات فوتبال ايران است و سرمايه گذاري بلندمدتي را بر روي فوتبال پايه خود انجام داده كه نتيجه آن را هم گرفته است و در آينده هم خواهد گرفت.
* وينكو بگوويچ پس از فولاد به پرسپوليس پيوست از تيم اول پايتخت بگوييد؟
- من فكر مي كنم از نظر نتيجه گيري، كارنامه قابل قبولي در پرسپوليس داشتم. اصلاً بايد بگويم متناسب با شرايط، با پرسپوليس عالي كار كردم. اما شرايطي در حاشيه اين تيم وجود داشت كه نگذاشت به سرمنزل مقصد برسيم. تيم ما با توجه به بضاعتي كه داشت، نتايج خوبي گرفت. ضمن اينكه بايد بگويم، موفقيت مستلزم صرف زمان و هزينه است. در پرسپوليس، كسي اين فرصت را به من نداد.
* اما اگر بگوويچ در پرسپوليس به كسب نتايج درخشان سه هفته اول خود ادامه مي داد، كسي نمي توانست برايش حاشيه درست كند آيا اين طور نيست؟
- شما چه اصراري داريد كه نبش قبر كنيد؟ ما بايد در خصوص آينده و برنامه هايي كه پيش رويمان است صحبت بكنيم. نگاه كنيد من بگوويچ هستم و كارنامه ام هم مشخص مي باشد. اگر با فولاد موفق شدم دليلي نداشت جز اينكه مسئولان اين باشگاه از من پشتيباني كردند و زمان به اندازه كافي داشتم تا جوانان زيادي را به بار بنشانم. به راستي كه اگر اين زمان در اختيارم نبود، رنگ موفقيت را نمي ديدم.
* شما بعد از پرسپوليس، به الوصل رفتيد با اين حال نتوانستيد به حضور خود در اين تيم ادامه دهيد. چرا؟!
- من در تيم الوصل عملكرد خوبي داشتم. در اين تيم بابي باز شد تحت عنوان ظهور بازيكنان جديد. پروسه اي كه پيش تر در فولاد موفق به انجامش شده بودم. من تا قبل از اينكه در الوصل حضور پيدا كنم، اين تيم هرگز بازيكن ملي پوش نداشت با اين حال دو بازيكن اين تيم در زمان حضورم به تيم ملي امارات پيوستند. در ضمن جدايي من به دليل يك شرايط سخت كاري بود كه نمي خواهم در اينجا اشاره اي به آن داشته باشم. اما لازم است ابهام شما را در خصوص وضعيت خودم در تيم الوصل برطرف كنم. من روزي كه مي خواستم از اين تيم جدا شوم، از جانب بازيكنان و مسئولان باشگاه هديه اي دريافت كردم كه ده  هزار دلار ارزش داشت. اين نشان مي دهد كه مسئولان و بازيكنان اين تيم از عملكردم در اين تيم رضايت داشتند. من شخصاً از نحوه فعاليتم در اين باشگاه راضي ام و اگر به ايران بازگشتم دال بر اين نيست كه نتوانستم در تيم الوصل موفق باشم بلكه دليل ديگري داشت.
* وينكو بگوويچ به همراه فولاد حتي در آستانه سقوط به دسته پايين تر هم قرار گرفت. با اين حال در اين تيم ماند و حتي به مقام سومي رسيد. در خصوص اعتماد مسوولان باشگاه فولاد خوزستان و كسب اين عنوان بگوييد.
- در فوتبال ايران، مديران شتاب زده هستند و كسب نتيجه برايشان در اولويت قرار دارد. اما مسئولان فولاد خوزستان با صبر و درايتي كه از خود نشان دادند، در نهايت موفقيت و پيشرفت تيم خودشان را سبب شدند. همان طور كه در سؤال قبل هم توضيح دادم، موفقيت در يك تيم مستلزم صرف زمان و هزينه است. من نمي توانستم در عرض يك سال، پرسپوليس را از اين  رو به آن رو كنم. در واقع با شرايط موجود، خيلي هم خوب با اين تيم نتيجه گرفتم. فولاد اين فرصت را به من داد و در نهايت نسلي از اين تيم به رده ملي هم راه پيدا كرد و شما عملكرد اين بازيكنان را شاهد هستيد. به نظر من قهرماني فولاد حاصل برنامه ريزي بلندمدت اين تيم است. هر تيمي بخواهد موفق شود بايد صبر و برنامه ريزي را سرلوحه خود قرار دهد.
* با اين حساب آيا شما تضمين مي كنيد از تيم پگاه هم در دراز مدت يك فولاد ديگر بسازيد؟
- اصلاً من به همين منظور در اين تيم حضور پيدا كرده ام. همان طور كه گفتم تيم پگاه گيلان باشگاه با امكاناتي است و من مي خواهم با كشف جوانان منطقه، در درازمدت، تيم مقتدري را تحويل مسئولان باشگاه دهم. بنويسيد بگوويچ قصد دارد موفقيت هايش با فولاد را با پگاه گيلان پي بگيرد. در حال حاضر سرشار از انگيزه و انرژي ام تا با اين تيم موفق شوم و به ليگ برتر راه پيدا كنم. شما در آينده اي نه چندان دور بازيكنان پگاه گيلان را خواهيد ديد كه به تيم ملي ايران را پيدا كرده اند.
* بسياري از بازيكنان تيم ملي، شاگردان شما در تيم فولاد هستند. وقتي تيم ملي ايران به جام جهاني صعود كرد، چه احساسي داشتيد؟
- من قبل از هر چيز بايد اين پيروزي را به مردم ايران، بازيكنان، مسئولان و دست اندركاران تيم ملي تبريك بگويم. شادي مردم ايران براي من از هر چيزي باارزش تر است و صعود تيم ملي به جام جهاني آلمان، مردم ايران را شادتر از هميشه كرد كه اين موضوع برايم باارزش بود هر چند كه منكر شادي از بابت موفقيت شاگردانم نمي شوم.
* توصيه شما به برانكو ايوانكوويچ به عنوان سرمربي تيم ملي ايران براي موفقيت در رقابت هاي جام جهاني چيست؟
- برانكو چهار سال است كه در فوتبال ايران حضور دارد و از نزديك با نقاط ضعف و قوت اين تيم آشناست. با اين وصف دليلي نمي بينم در اين خصوص حرفي بزنم چرا كه برانكو مربي تيم ملي است و من مربي نيستم و طبعا ايشان صلاح تيم خودشان را بهتر از هر كسي مي داند.
* به هر حال هر كسي آزاد است تا نظر خودش را بيان كند. ما هم خواستيم نظر خودتان را بيان كنيد چه بسا هموطن شما از اين پيشنهادها استقبال كند.
- نگاه كنيد ايران براي اينكه در سطح ملي موفق شود ابتدا بايد در سطح باشگاهي موفق باشد. تيم ملي از بازيكنان باشگاهي تشكيل مي شود. بنابراين تيم هايي كه بازيكنان ملي پوش بيشتري دارند بايد به كارهاي فردي و جمعي توجه بيشتري نشان دهند. ضمن اينكه تيم ملي بايد بداند در جام جهاني ، تاكتيك نقش محوري دارد به همين دليل برانكو بايد توان تيم ملي ايران را از نظر تاكتيكي ارتقاء بخشد. ايران بازيكنان توانمندي دارد و چنانچه اين بازيكنان در چارچوب كار تيمي حركت كنند، حتماً در جام جهاني موفق خواهند شد.

نگاه
احساسي و تأثير گذار
امير بهادري نژاد
bahadori@hamshahri.org
002532.jpg

در فوتبال جهان، مربيان را به چند گروه تقسيم مي كنند. گروه اول مربيان نتيجه گرا هستند كه تخصص اين مربيان، كسب نتيجه مورد نظر كارفرماي خود در كوتاه ترين زمان ممكن است. اين مربيان با تلفيق سيستم هاي مختلف و همچنين ترفند هاي روحي و رواني به تهييج بازيكنان مي پردازند و در آنها انگيزه لازم براي دستيابي به موفقيت را در يك مقطع زماني خاص بوجود مي آورند. اين گروه از مربيان پس از ترك تيم محل خدمت خود اثري از خودشان باقي نمي گذارند و همه چيز با جدايي آنها به پايان مي رسد. اين نوع مربيان بيشتر مورد توجه كشورهاي عربي هستند كه در مدت زمان بسيار كوتاهي تنها نتيجه مي خواهند و صبر و تحمل كافي براي به بار نشستن برنامه هاي درازمدت مربي خود ندارند. در صورتي كه در يك زمان كوتاه نتيجه مورد نظر حاصل نشود آنها حكم اخراج مربي را بلافاصله صادر مي كنند. به دليل نبود همين امنيت شغلي، دستمزد مربيان نتيجه گرا بسيار بالا است.
گروه ديگر از مربيان، مربيان تأثيرگذار مي باشند. اين مربيان براي نمايان شدن محصول فعاليتشان حداقل به سه سال زمان نياز دارند. آنها در طول اين مدت از لحاظ نتيجه گيري به توفيقي دست پيدا نمي كنند و بيشتر به دنبال ايجاد يك سبك جديد در تيم خود مي باشند. با توجه به اينكه مديران ورزشي اغلب افراد كم حوصله اي هستند به همين دليل تعداد اين نوع از مربيان، انگشت شمار است. اما حداقل فايده استفاده از اين مربيان، دوام داشتن ايده ها و تفكرات آنان حتي پس از قطع همكاري شان با تيم مورد نظر مي باشد. به عبارتي ديگر مربيان بعدي مي توانند حداقل تا چندين سال از اثرات كارهاي زيربنايي مربيان قبلي بيشترين استفاده را ببرند.
اما همين تقسيم بندي كلي زير مجموعه هاي ديگري هم دارد كه از آن جمله مي توان به مربيان آرام و مربيان احساسي اشاره كرد. مربيان احساسي در برگيرنده مربياني است كه در برابر كوچكترين عوامل بيروني از جمله انتقادات رسانه ها، تماشاگران، قضاوت داوران و همكاران خود واكنش منفي نشان مي دهند و در برابر ناملايمات زودرنج هستند. در واقع اين مربيان با اين واكنش هاي خود به صورت غير مستقيم تنش را به بازيكنان انتقال مي دهند.
وينگوبگوويچ مربي سابق تيم هاي فولاد خوزستان، پرسپوليس و مربي فعلي تيم پگاه گيلان را مي توان در زمره مربيان تاثيرگذار و احساسي طبقه بندي كرد. او هنگامي كه به فولاد پيوست اين تيم براي بقا در رقابت هاي دسته اول آن زمان تلاش مي كرد، اما پس از سه سال اين تيم به مدعي كسب عنوان قهرماني تبديل شد و سرانجام در فصل گذشته تفكرات و استراتژي هاي بگوويچ در اين تيم به بار نشست و فولاد قهرمان شد. با توجه به اينكه مديران باشگاه فولاد مي دانستند كه چه هدفي را از به خدمت گرفتن بگوويچ دنبال مي كنند، به او زمان دادند تا در محيطي آرام و به دور از هياهو كارش را دنبال كند.
اما تصميم پرسپوليس و بگوويچ مبني بر همكاري با يكديگر بزرگترين اشتباهي بود كه طرفين قرارداد مرتكب شدند. از يكسو مديران پرسپوليس مي دانستند كه به دليل تغييرات بوجود آمده در باشگاه به دنبال نتيجه در كوتاهترين زمان ممكن هستند به همين دليل بگوويچ به كار آنها نخواهد آمد. از سوي ديگر بگوويچ احساسي مي دانست كه شرايط فولاد با پرسپوليس كاملاً متفاوت است و او نخواهد توانست با حاشيه هاي اين تيم پرطرفدار كنار بيايد به ويژه پس از قطع همكاري كادر فني قبلي كه پرسپوليس را خانه خود مي پنداشتند و بگوويچ را به نوعي اشغالگر. به هر حال همانگونه كه پيش بيني مي شد بگوويچ به دليل عوامل بيروني و غيرفني در پرسپوليس دوام نياورد و همكاري او بيش از يك سال عمر نداشت.
حضور بگوويچ در پرسپوليس اين واقعيت را به تصوير كشيد كه مربيان تاثيرگذار و احساسي در تيم هاي بزرگ و پرحاشيه ايران دوام نخواهند آورد چون هم مديران اين باشگاهها كم تحمل و نتيجه گرا هستند و هم به دليل فشارهاي وارد شده از سوي تماشاگران نمي توانند با مربي اي كه در چند سال اول مربيگري خود نتيجه لازم را به دست نياورده مدارا كنند.
اگر امروز هموطن بگوويچ يعني برانكو در فوتبال ايران موفق است تنها به دليل آرامش و صبوري وي در برابر عوامل خارجي است. اگر برانكو نيز مانند بلاژويچ با كوچكترين انتقاد نمايندگان رسانه ها، شعارهاي منفي تماشاگران و مصاحبه هاي تند همكاران ايراني خود آشفته مي شد، پيش از بازي هاي آسيايي بوسان چمدان هايش را مي بست و به كرواسي بازمي گشت.
بگوويچ پس از يك فصل كار در امارات مجدداً به ايران بازگشته تا در تيم پگاه گيلان به مربيگري بپردازد. باشگاهي كه فصل گذشته در عزل و نصب مربيان خود با پيكان رقابت داشت. او مي گويد كه قصد تكرار تجربه فولاد را در اين تيم دارد. آيا وينكو مي تواند فولادي ديگر در شمال ايران بسازد؟ پاسخ اين پرسش تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |