شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۴
گزارش ميزگرد پژوهشي فرهنگ و هنر درباره سينما
دور باطل در چرخه توليد
سينماي ايران كه در عرصه جهاني در مقام موفق ترين است و حضورش در هر جشنواره يا شهر با استقبال تماشاگران روبرو مي شود در داخل اما اغلب فيلم ها ريزش مخاطب دارد و از اقتصادي بيمار رنج مي برد. در نگاهي آسيب شناسانه توليد و نمايش آثار سطحي و بي محتوا كه از موضوع هاي تكراري و در قالب ژانرهاي خودساخته عرضه مي شود آسيب جدي به اين عرصه وارد كرده است.
پژوهشگران براي برون رفت از بحران در يك ميزگرد به رديابي اين آسيب ها پرداخته اند.
002535.jpg
002538.jpg
هفتمين ميزگرد پژوهشي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به ارائه طرح هاي پژوهشي گروه «سينما» اختصاص يافت.
اين ميزگرد با حضور حيدريان معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از فعالان و دست اندركاران حوزه سينما برگزار شد.
معاون سينمايي وزارت ارشاد دراين ميزگرد، نبود نظامنامه و منشور اخلاقي سينمايي را يكي از مسائل فراروي عرصه سينماي كشور دانست.
حيدريان با بيان اينكه سينما بيشتر نيازمند منشور اخلاقي است تا داشتن ضوابط حقوقي مشخص، اظهار داشت: با ارائه قانون نظام مند در روند جهاني شدن مي توان شكل و محتوا را در حوزه سينما حفظ كرد. به گفته وي، احياي مجدد سينما پس از انقلاب اسلامي با حضور صاحبان انديشه و فكر و كارگردان هاي مؤلف در اين عرصه صورت گرفت.
حيدريان در ادامه گفت كه تلاش براي ايجاد تناسب طبيعي بين سهم دولت و بخش خصوصي در حوزه سينما از مهمترين دغدغه هاي دست اندركاران اين عرصه است. در ادامه اين نشست شهرام جعفري نژاد يكي از ديرينه ترين حلقه هاي مفقوده سينماي ايران را نبود انسجام كافي ميان چرخه توليد، توزيع و نمايش دانست و تصريح كرد: بخش توزيع در سينما به فراموشي سپرده شده و روند علمي و استاندارد براي آن در نظر گرفته نشده است.
جعفري نژاد با اشاره به اينكه چرخه توليد فيلم در ايران بر مبناي توليد، توزيع و نمايش است، افزود: اين در حالي است كه اين چرخه در كشورهاي بهره مند از سيستم استاندارد ابتدا بر مبناي توزيع در نظر گرفته مي شود. به گفته اين پژوهشگر، بازارسنجي و بازاريابي موفق در حوزه فرهنگي، تهيه بيلان اقتصادي براي فيلم و ارزيابي ميزان هزينه، تهيه معادلات ميزان ريسك پذيري، نوع توليد، توزيع و ... از جمله مراحلي است كه در ساير كشورها براي توليد يك فيلم در نظر گرفته مي شود.
جعفري نژاد سپس به بيان تفاوت هاي سينماي ايران با سينماي ساير كشورها پرداخت و ساختن فيلم هاي بي تناسب با خواست مردم و بي توجه به سقف هزينه و فروش احتمالي و نمايش در سينماها به بدترين وضع با توجه به كمبود سالن ها و نبود مقررات خاص نمايش در هر سالن را از جمله عواملي دانست كه موجب وضعيت نامناسب سينماي ايران شده است. وي در ادامه در خصوص وضعيت سينماي كشورهاي موفق در عرصه سينما گفت: توزيع فيلم از طريق تبليغات، بازاريابي، جذب منابع مالي، تحقيق درباره درخواست مردم و قراردادهاي مشخص با سالن هاي سينما به شكل طبقه بندي شده در سراسر جهان و همچنين تدوين چرخه سودآوري فيلم طي ساليان بعد از طريق ساير روش هاي توزيع رسانه اي همچون ويديوسي دي، دي وي دي، تلويزيون هاي كابلي، ماهواره و ... از مشخصه هاي سينماي اين كشورها است. اين پژوهشگر احداث سالن ها و مجموعه جديد فناوري توليد و نمايش استاندارد جهاني، ورود به بازارهاي جهاني، تسهيلات قانوني سرمايه گذاري داخلي و خارجي، توليد مشترك با كشورهاي مسلمان منطقه و آسيا، آموزش هاي تخصصي هنري و ... را از جمله راهكارهاي بهبود وضعيت سينماي ايران دانست. وي بااشاره به اينكه سينماي ايران با توليد سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ فيلم مقام دوازدهم جهان را به خود اختصاص داده، ابراز اميدواري كرد تا مسائل فراروي عرصه سينماي كشور رفع شود.
جعفري نژاد همچنين با بيان اينكه ديدگاه صنعتي به سينما بايد وجود داشته باشد، افزايش توليد سالن ها و مجموعه استوديويي، سنجش  بازارهاي جهاني و مخاطب سازي، آموزش مراودات جهاني به دست اندركاران سينما، تأسيس دفاتر نمايندگي در كشورهاي صاحب سينما، ادامه انعكاس جشنواره اي با تبليغات بيشتر و تأسيس بانك اطلاعاتي جامعه سينماي ايران را از جمله راهكارهاي مورد توجه در رفع معضلات عرصه سينما دانست. در ادامه اين ميزگرد دكتر محمدعلي حسين نژاد به تشريح پژوهش خود با عنوان «بررسي قابليت ها، زمينه ها، موانع و راهكارهاي جذب سرمايه خارجي در صنعت سينماي ايران» پرداخت. وي گفت: عملكرد سرمايه گذاري خارجي كشور در سال هاي ۸۱ و ۸۲ جهش قابل توجهي نسبت به گذشته داشته كه عمدتاً معلول اجراي قانون جديد سرمايه گذاري خارجي و اجراي سياست هاي برنامه سوم توسعه كشور بوده است. اين پژوهشگر تصريح كرد: به نظر مي رسد كه در حوزه فرهنگ و هنر از جمله سينما تاكنون هيچ گونه فعاليت عمده اي در خصوص جذب و به كارگيري سرمايه هاي خارجي صورت نگرفته است.
به گفته وي اين امر قبل از هر چيز ناشي از عدم شناخت اين مقوله و عدم توجه به قابليت هاي سينما براي جلب و جذب سرمايه هاي خارجي بوده و اين امر تصميم گيري و گزينش راهكارهاي مطلوب را برخلاف تلاش هاي جدي مسئولان با دشواري مواجه ساخته است.
اين پژوهشگر در ادامه با اشاره به اينكه صنعت فيلم و سينما مثل ساير بخش هاي اقتصادي از بازار عرضه و تقاضا برخوردار است، افزود: در حالي كه فيلم سينمايي در تعداد محدودي از كشورها توليد مي شود اما توزيع آن در سراسر دنيا صورت مي گيرد. وي با بيان اينكه ۹۵درصد مردم دنيا تحت تأثير فيلم و سينما قرار دارند، افزود:اين آمار بيانگر گستره بازار فيلم در جهان است.وي در ادامه گفت كه طي پنج سال آينده بالاترين سطح رشد اقتصادي در اين بخش متعلق به منطقه آسيا پاسيفيك خواهد بود و چين مركزيت رشد را به خود اختصاص خواهد داد كه ارزش اقتصادي اين بخش اقتصاد در چين از ژاپن امروز فراتر خواهد رفت.
به گفته اين پژوهشگر در حال حاضر آمريكا بزرگترين بازار اقتصاد فيلم سينما و صنايع سرگرمي را به خود اختصاص داده است به نحوي كه با رشد ۶/۵ درصد در سال پيش بيني مي شود تا سال ۲۰۰۹ حجم بازار آمريكا در اين بخش به ۶۹۰ ميليارد دلار برسد.
وي در ادامه گفت كه هم اكنون حدود ۹ ميليارد نفر در جهان هستند كه براي ديدن فيلم به سينما مي روند.
اين پژوهشگر تسهيلات حمايتي و سياست هاي تشويقي براي جذب پروژه هاي سينمايي و توليد فيلم و تقويت زيرساخت ها و ايجاد فضاي تخصصي حرفه اي مناسب براي فعاليت فيلمسازي در كشور يا منطقه را از جمله رويكردهاي غالب در جذب سرمايه خارجي در صنعت فيلم سازي دنيا دانست.
به گفته وي تقسيم ريسك، دسترسي آسان تر به بازارهاي فراملي، كسب اعتبار بين المللي، تقويت ارتباط و مبادلات فرهنگي بين كشورها، امكان استفاده از منابع و امكانات ديگران، انتقال فناوري، افزايش اشتغال و رشد در كشور ميزبان و رونق و سودآوري اقتصادي از عوامل مؤثر در گرايش جذب و انجام سرمايه است.
حسين نژاد سپس به بيان ديدگاه هاي موافق و مخالف جذب سرمايه خارجي پرداخت و گفت: تأمين نيازهاي مالي توسعه اي، فائق آمدن بر مشكل كمبود سرمايه از طريق استفاده از سرمايه خارجي، جذب سرمايه هاي خارجي از طريق موافقتنامه هاي كشورها، ورود منابع جديد سرمايه به كشور، انتقال تكنولوژي و بالا رفتن ضريب امنيت كشور و افزايش قدرت چانه زني در دنيا از جمله ديدگاه هاي موافق اين عرصه است. در ادامه اين ميزگرد دكتر فريدون آزما پژوهش خود را با عنوان مطالعه چگونگي افزايش رغبت تماشاگران به استفاده از سينما ارائه كرد.
وي سينما و مشاهده فيلم در سالنهاي سينما يا به تعبيري رفتن به سينما را يكي از مهمترين گزينه هاي گذران اوقات فراغت در جوامعي دانست كه سياستگذاران بخش فرهنگ عمومي با اتكا به انواع و اقسام ساز و كارهاي قانوني و ديگر ابزارهاي اثرگذار در پي تشويق و تقويت آن هستند.
به گفته دكتر آزما، قدرت خريد مردم در دو دهه گذشته ۵/۴۲ درصد كاهش يافته و اين موضوع بر سبد خانوار تأثير بسياري گذاشته به نحوي كه مردم ترجيح مي دهند به جاي آنكه بخشي از هزينه خانواده را صرف رفتن به سينما كنند،  آن را براي ثبت نام فرزندانشان در انواع كلاس هاي آموزشي اختصاص دهند.
اين پژوهشگر با بيان اينكه صنعت سينماي ايران از ديد مخاطب و ساير عوامل دچار دور باطل شده، تصريح كرد: به دليل نبود برگشت سرمايه استقبال از سينما صورت نمي گيرد. وي در ادامه در خصوص پژوهش خود گفت: اين پژوهش در ميان ۲۲ منطقه تهران صورت گرفت كه از اين مجموع ۹ منطقه آن يعني ۵/۴۲درصد كل جمعيت تهران از داشتن سينما محروم هستند كه از در مجموع ۳۰۰نفر مورد پرسش قرار گرفته اند.آزما اظهار داشت: براساس داده هاي آماري اين پژوهش، ۷۸درصد از پاسخگويان معتقدند كه سياستگذاران بخش سينمايي بر مبناي خواسته مردم عمل نمي كنند.
وي در پايان گفت: جامعه نمونه در اظهارات خود اعلام داشتند كه سينماي كشور براي كودكان فيلم نمي سازد و يا اينكه اصلاً در سه سال اخير فيلمي در اين خصوص ساخته نشده است.

سايه روشن هنر
قلقلك در جشنواره فيلم فجر
فيلمبرداري قلقلك به كارگرداني مسعود نوابي همچنان در تهران ادامه دارد و تاكنون حدود ۷۰ درصد از فيلمبرداري فيلم انجام شده است.داستان قلقلك در ژانر كمدي داستان دو نفر به نام هاي اصغر و رجب است كه مي خواهند به جاي يك داور بين المللي فوتبال دوستشان را روانه مسابقه كنند تا در انتها پول هنگفتي به جيب بزنند. امكانيان در اين فيلم در دو نقش امير و داور بازي مي كند و به عنوان تهيه كننده مي كوشد فيلم در جشنواره فجر اكران شود.علاوه بر امكانيان، رضا شفيعي جم، شقايق فراهاني، سيامك انصاري،سحر ولدبيگي، اليزابت اميني، ساعد هدايتي، اليكا سميعي و فروغ قجابگلي از بازيگران اصلي اين فيلم اند. عواملي كه در اين پروژه با مسعود نوابي همكاري دارند عبارتند از: مدير فيلمبرداري: مجتبي رحيمي، طراح چهره پردازي: محمدرضا قومي، صدابردار: مهدي دارابي، طراح صحنه و لباس:شيرين شازده احمدي، عكاس: محمد فوقاني، برنامه ريز و دستيار اول كارگردان: محمد حجت ذي الجودي، امور مالي و مشاور توليد: شهاب الدين فقيه، منشي صحنه :مهرنوش الفتي ،روابط عمومي: رها روز بهان، تهيه كننده: بيژن امكانيان. محصول نيكان فيلم.
«ميم» مثل مادر
فيلمبرداري  فيلم  سينمايي  «ميم  مثل  مادر» به  كارگرداني  «رسول  ملاقلي پور» مهرماه  آتي  در تهران  آغاز مي شود.
«منوچهر محمدي» تهيه كننده  اين  فيلم به ايرنا گفت : فيلم  ميم  مثل  مادر در مرحله  پيش  توليد است  و داستاني  اجتماعي  با پس  زمينه  جنگ  را به  تصوير مي كشد.«سپيده  دختر جواني  كه  به  عنوان  امدادگر در جنگ  حضور داشته  در معرض  آثار بمباران  شيميايي  قرار مي گيرد، وي  چند سال  بعد بي صبرانه  در انتظار تولد فرزندش  است ، اما پزشكان  حرف  ديگري  مي زنند و معتقدند كه  كودك  نيز آثار بمباران  شيميايي  را به  همراه  دارد»او در جستجوي  اين  پرسش  است  كه  چگونه  كودكي  در راه  است ؟ فيلم برداري  فيلم  ميم  مثل  مادر بصورت  كامل  در تهران  و اطراف  اين  شهر صورت  مي گيرد.
فيلمبرداري زن بدلي در تهران
002541.jpg
فيلم زن بدلي به كارگرداني مهرداد ميرفلاح و به تهيه كنندگي محسن مسافرچي با بازيگري، ماهايا پطروسيان، رامبد جوان، رضا شفيعي جم، رابعه اسكوبي و مهدي اميني خواه و با هنرمندي بهزاد فراهاني همچنان فيلمبرداري خود را در خيابان هاي تهران ادامه مي دهد.اين فيلم اواخر مرداد ماه به پايان مي رسد. فيلمبرداري اين فيلم را جمشيد الوندي برعهده دارد و به گفته مريم حضرتي مدير روابط عمومي «زن بدلي» ، اين فيلم به جشنواره خواهد رسيد.«زن بدلي» در مدرسه سينمايي راه عرفان كه بيش از اين پخش فيلم دوئل را به عهده داشت تهيه مي شود.آيا آن هواپيما را مي بايست سوار شد توضيحي است كه درباره داستان فيلم داده شده است.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |