شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۴
نگاهي به آموزش زبان مادري و زبان دوم
مادري يا بيگانه؟
002520.jpg
بسياري بر اين باورند كه تا پيش از آغاز مدرسه آموزش زبان دوم به صلاح كودك نبوده و او را دچار اختلال تكلم كرده و كودك دير زبان باز كرده و به اصطلاح الكن مي شود. اما پژوهش ها نشان مي دهد آموزش زبان دوم نه تنها كودك را دچار اختلال گفتاري نمي كند بلكه مغز او نيز پرورش يافته و حتي مي توان زبان سوم و چهارم را نيز سريعاً به كودك آموزش داد.
كودكاني كه از سن بسيار پايين فراگيري زبان دوم را آغاز مي كنند، سريع تر و بهتر از كودكاني كه پس از فراگيري زبان مادري و آغاز مدرسه فراگيري زبان دوم را آغاز مي كنند، زبان دوم را ياد مي گيرند. اين آموزش زودهنگام مغز كودك را فعال كرده و يادگيري زبان مادري و زبان هاي ديگر را نيز براي كودك آسان تر مي كند.
كودكان تك زباني يا به عبارتي كودكاني كه فقط زبان مادري خود را فراگرفته اند فعاليت مغزي محدودي داشته و تنها بخشي از مركز فراگيري زبان و تكلم در مغز فعال مي شود، اما در كودكان ۲ و ۳ زبانه مغز فعال تر بوده و آموخته ها سريعتر از كودكان تك زباني به خاطر سپرده مي شود و بخش بيشتري از مركز فراگيري زبان و تكلم در مغز فعال مي شود.
يادگيري زبان دوم، كودك را با لهجه، اصطلاحات و كلمات زباني غير از زبان مادري آشنا كرده و اين آشنايي سرعت فراگيري زبان مادري و ديگر زبان ها را نيز چند برابر مي كند.
لزوم آموزش زبان دوم
تحقيقات نشان مي دهد از سن ۶ سالگي ذهن انسان معاني كلمات، آواها و واژه ها را به خوبي مي فهمند. در ۶ سال اول زندگي فراگيري مغز بسيار بالا بوده و فراگيري چندين برابر است.
با رشد ذهني كودك و تكامل مغزي او، توان و گنجايش فراگيري افزايش مي يابد. نكته مهم و قابل توجه اين كه سرعت فراگيري زبان چنان بالا است كه كودكان زير سه سال توان بالاتري نسبت به كودكان سه ساله و بالاتر دارند. بنابراين آموزش هرچه زودتر آغاز شود فراگيري نيز بهتر است.
آموزش زبان دوم در سنين پايين راه هاي ويژه اي را در مغز باز و فعال مي كند. كورتكس مغز نيز فعال شده و فراگيري در بالاترين سطح صورت مي گيرد. اين تأثير حتي در كودكان دچار اختلالات مغزي، اختلالات فراگيري و حتي كودكان داراي سندرم هاي (بيماري ها) خاص نيز چشمگير بوده و تأثير بسزايي در وضعيت فراگيري و فعاليت مغزي آنها دارد.
به هر ميزان كودك سن كمتري داشته باشد با سرعت بيشتري زبان دوم را فرا مي گيرد و به هر ميزان سن كودك بالاتر مي رود آموزش سخت تر و فراگيري كندتر مي شود. كودكان ۶ ساله نسبت به كودكان زير ۶ سال مشكلات بيشتري در تلفظ واژه ها، فراگيري معاني كلمات و ... دارند.
آموزش زبان دوم به كودكي كه هنوز نمي تواند به زبان مادري صحبت كند صحيح است يا خير؟
به عقيده روان شناسان و آموزگاران نه تنها مشكلي در آموزش زبان دوم به كودكي كه هنوز نمي تواند به زبان مادري صحبت كند وجود ندارد بلكه اين كار به فراگيري زبان مادري نيز كمك بسزايي مي كند.
كودكان به راحتي مي توانند تفاوت بين آواها و واژه هاي زبان هاي مختلف را شناسايي و تفكيك كنند. بنابراين ممانعتي در آموزش زبان دوم به كودكان وجود ندارد.
آيا والدين خود مي توانند به فرزندشان زبان دوم بياموزند؟
اگر چه والدين نيز مي توانند به فرزندشان زبان را بياموزند اما كمك گرفتن يا سپردن آموزش زبان به كودك به آموزگار مجرب نتايج بهتري را به دنبال خواهد داشت چرا كه آموزگار مجرب تعليمات ويژه اي در اين زمينه ديده است. بنابراين آموزگار مي تواند در زمان كمتر با شيوه بهتر و با سرعت بيشتر به كودك زبان دوم بياموزد.
به عقيده پژوهشگران بهترين و ثمربخش ترين شيوه هاي آموزشي، آموزش گروهي است. حضور كودك در بين همسالان خود، كودك را به مشاركت و حضور در جمع تشويق كرده و آموزش را به نوعي سرگرمي، بازي و رقابت سالم تبديل مي كند.
اما در صورت عدم دسترسي به آموزگار مجرب يا فراهم نبودن امكانات و شرايط مناسب والدين نيز مي توانند با تسلط به شيوه هاي صحيح آموزشي به فرزندشان زبان دوم بياموزند.
بهتر است والدين نيز از شيوه آموزش گروهي استفاده كنند و مهم ترين مسئله اين كه آموزش را به كلاس درس خشك و معمولي تبديل نكنند. تدريس به كودكان، نيازمند تسلط به شيوه هاي آموزشي خاص است كه والدين پيش از هر اقدامي بايد به اين شيوه ها آشنا و به آنها مسلط شوند.
رعايت چند نكته
۱- كودك را مجبور به صحبت كردن به زبان دوم نكنيد. اجبار شما نتيجه اي عكس خواهد داشت.
۲- از فرزندتان امتحان نگيريد.اگر او را امتحان كنيد، بي ترديد شكست خواهيد خورد.او عمدتاً به شما پاسخ اشتباه خواهد داد. مغز او به همان ميزان كه در فراگيري فعال است در رد آن نيز فعال است.
۳- تلفظ او را تصحيح نكنيد حتي اگر كلمه را كاملاً اشتباه تلفظ مي كند. او را باور كنيد و اطمينان داشته باشيد كه تلفظ او به مرور تصحيح مي شود.
۴- فقط فرزندتان را تشويق كنيد. براي هر كلمه اي كه مي آموزد اشتياق خود را نشان داده و موفقيت او را تبريك بگوييد.
۵- شادي و نشاط را فراموش نكنيد. كاري كنيد كه آموزش براي او به تفريح تبديل شود. كلاس خشك و جدي، او را از ادامه راه باز مي دارد.
رعايت اين نكات براي والدين و آموزگاران ضروري است.
آموزش با چه سرعتي منطقي و ثمر بخش است؟
فراموش نكنيم به هر ميزان كودك سريعتر بياموزد، آموزش براي او دلچسب تر است. براي پيشرفت سريع او نيازي به عجله شما نيست بلكه اگر زمينه مناسب فراهم كنيد، آموزش خود به خود تسريع مي شود. براي اين منظور هر روز زمينه اي فراهم كنيد تا كودك به نوارقصه، كارتون و... به زباني كه به او مي آموزيد گوش كند. اجبار نكنيد تنها زمينه را فراهم كنيد تا او به اين كار تشويق شود.
در آموزش با كتاب نيز سرعت مناسب را حفظ كنيد. زماني كه احساس كرديد حداقل ۵۰ درصد لغت هاي يك درس را آموخته درس بعدي را آغاز كنيد.
از چه كتاب هايي مي توان كمك گرفت؟
تا سن ۴ سالگي كودك جلب تصاوير، رنگ ها و ... كتاب مي شود، بنابراين كتاب هايي را انتخاب كنيد كه داراي ويژگي هايي چون تصاوير بزرگ، زيبا، رنگي و...باشد. به مضامين كتاب ها نيز توجه كنيد. بين ۵ تا ۱۰سالگي كتاب هايي را انتخاب كنيد كه متن ساده و جذاب داشته باشند. كودك از ۵ سالگي آرام آرام به داستان ها و مضامين كتاب ها توجه كرده و جلب داستان آن مي شود و از ۱۱سالگي به بالا انتخاب كتاب هايي مناسب است كه كودك را به خواندن و نوشتن تشويق كند.
بهترين روش انتخاب كتاب در ايران مراجعه به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و يا شهر كتاب است. با استفاده از اين كتاب ها و توجه به اصول صحيح آموزشي به ترتيبي كه ذكر شد، كودك پس از ۵ سالگي به راحتي مي تواند به زبان دوم صحبت كند و با كمي صرف وقت به راحتي بخواند و بنويسد. (فراموش نكنيد در حد كودك ۵ ساله) به اين ترتيب كودك در بدو ورود به آمادگي يعني در سن ۶ سالگي گنجينه لغاني معادل ۶هزار لغت داشته و به راحتي به زبان دوم در حد كودك ۶ساله صحبت خواهد كرد. اگر او را به نوشتن نيز تشويق كرده باشيد مي تواند تعداد محدودي لغت را نيز بنويسد.
و در پايان، آموزش به كودك نياز به تسلط به زبان كودكي دارد. كمي صبر و حوصله و كودكي كردن به همراه او آموزش را دلچسب تر و سريعتر كرده و كودك را به آموختن تشويق مي كند.
ترجمه : مهتاب صفرزاده خسروشاهي

بازار فرهنگ
علي(ع)، ابر مرد مظلوم
نويسنده: محمد تقي رهبر/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ دوم، ۱۳۸۴/ ۳۱۶ صفحه، وزيري/ ۲۵۰۰ تومان.
علي خليفه الله، وجه الله، سرالله، ولي الله، امين الله، سيف الله و اسدالله. علي، مظهر جلال الهي، آيينه صفات كبريايي، معجزه  اسرارآميز آفرينش، نيا عظيم و كتاب مبين. علي، ناطقه قرآن، تفسير و تاويل وحي، هم سوگند حق و هم پيمان عدل. علي، باب علم النبي، دروازه حكم نبوي، صراط مستقيم و ميزان اعمال. علي، گزينه خدا در ولايت و خلافت، «باب حطه» امت، اسطوره صبر و استقامت و اسوه مجاهدت. علي، مولاي مؤمنان، اسوه پارسايان، سند عارفان، سيد مجاهدان و سرور مظلومان. علي، فصل الخطاب حق و باطل، حليف قرآن، تجسم ايمان و تجلي كرامت انسان. علي فخرزمين و آسمان، زيور محفل قدسيان، پدرخاك و خاكيان، يعني «ابوتراب» . علي، صديق اكبر، فاروق اعظم، ركن اوليا، عماد اصفيا، يعسوب متقين، قدوه صديقين و امام صالحين. علي، مظهر رافت و رحمت خدا بر مؤمنان و صالحان و شراره خشم او بر كافران و بد انديشان و بدسيرتان. علي اخوالرسول، زوج البتول، ابوالائمه، امام البرره و قاتل الفجره، ... علي مؤمنان را سرور و سالار، اسلام را يار و ياور و پيامبر را بهترين برادر.با اين همه، علي(ع) مظلوم ترين فرد است، ستم زده ديار غربت، تبعيدي و زنداني خاك، غريب و تنها در ميان مردمان بي كفايت.سرانجام، شهيد محراب عبوديت و عدالت، شهيد تنها! تنهاي تنها! كه پيامبر گرامي در باره او فرمود: «بابي الوحيد الشهيد» . سلام و صلوات خدا و درود قدسيان و صديقان و صالحان بر علي پدر شهيدان، تا زمين و زمان پا برجاست و تا از درود و سلام، نامي و نشاني هست.
حديث مظلوميت علي(ع) بيانگر مظلوميت ابر مردي است كه ديباچه فضايل اولين و آخرين بود و روايت حماسه هايش اسطوره ساز ترين حماسه ها است و با وجود اقتدار و توان مندي، مصيبت ها و ستم ها را به جان خريد تا سنگ صبور و هم نواي مظلومان و ياور مستضعفان باشد. قلم، تصويرگر مظلوميت بزرگ مردي است كه به ميزان عظمتش مظلوم بود! اما كجا توان مظلوميت مردي را به تصوير كشيد كه ژرفاي شخصيتش ناشناخته ماند و ستم هايي كه بر او روا داشتند از شماره گذشت و در كتمان فضايلش كوشيدند. با اين همه آنچه از فضايل و مناقبش از پرده برون افتاد شرق و غرب عالم را در نورديد.
مؤلف در بخشي از پيش گفتار آورده است: عنوان اين اثر در آغاز امر، «مصائب امير مومنان(ع)» بود. اما همان گونه كه خوانندگان گرامي خواهند ديد، محتواي آن از بيان مصائب فراتر رفته و به تشريح علل مصائب و فلسفه مظلوميت آن حضرت پرداخته و برخي تحليل هاي تاريخي را از حوادث و وقايع زندگي درس آموز مولا ارايه داده كه براي رهبران هدايت در هر زمان تكرارشدني است و بدين سان مي تواند معيارهايي را در عرصه مسئوليت پذيري ارايه دهد. هم چنان كه براي عموم رهروان راه علي(ع) درسي و سرمشقي است كه از امام خود بياموزند چگونه بايد در پيمايش راه حق، ناملايمات را به جان پذيرا باشند و بر مظلوميت خود- آن گاه كه مصلحت دين اقتضا كند- شكيبايي ورزند و به حساب خدا بگذارند كه تاريخ دين و دينداري همواره با فراز و نشيب و رنج و درد همراه بوده و كساني در اين راه موفق اند كه با شجاعت و شهامت به مصاف مشكلات رفته و افق روشن آينده و پاداش آخرت را نظاره گر باشند.

همايش ها و سمينارها
دومين همايش بين المللي پزشكي آسيا
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳-۱۱ نوامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: سنگاپور / سنگاپور
۳- پست الكترونيكي: info@Jankossen.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.healthworldsasia.com
۵- نيم نگاه: همايش در دو بخش پزشكي و دندانپزشكي برگزار مي شود. در بخش پزشكي به بررسي  مباحثي چون؛ روش هاي رايج و جديد درمان بيماران مبتلا به سرطان، پژوهش هاي انجام شده و در دست اجرا در زمينه علم ژنتيك به ويژه شناخت ساختارهاي كروموزومي، سلول هاي بنيادي و كاربرد آنها در درمان سرطان، مشاوره ژنتيكي و جايگاه آن در علم پزشكي، علم شناخت ساختارهاي ژنتيكي، تلفيق اصول پزشكي قديمي و جديد در درمان بهتر بيماري ها، كامپيوتر و طراحي و مدل هاي ژنتيكي، نانوتكنولوژي و استفاده از طرح هاي نانو در شيمي درماني پرداخته و در بخش دندانپزشكي به بحث و بررسي درباره شيوه هاي جديد مراقبت از دندان ها و بهداشت دهان، سرطان دهان و مراقبت هاي دندانپزشكي در جلوگيري از ابتلا، دندانپزشكي MI و تغيير در روش كار در دندانپزشكي، شيوه هاي مدرن جراحي فك و صورت براي درمان ضايعات ناشي از سرطان فك و صورت، مراقبت هاي فردي در دندانپزشكي و... مي پردازند. كليه مباحث فوق داراي تعداد زيادي زيرگروه هستند كه با مراجعه به نشاني اينترنتي همايش از آنها آگاه خواهيد شد.
همايش و نمايشگاه بين المللي سلامت آسيا ۲۰۰۵((Praxis Asia
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۲ سپتامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: مالزي/ پوتراجايا
۳- پست الكترونيكي:
info@healthpraxisasia.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.healthpraxisasia.com
۵- نيم نگاه: همايش Praxis Asia ۲۰۰۵ با هدف بحث و گفتگو در زمينه مباحثي چون، دلايل فشار خون بالا، ارتباط بين سن و افزايش فشار خون، فشار خون بالا و ارتباط آن با بيماري هاي مختلف به ويژه بيماري قلبي، درمان هاي اختصاصي براي فشار خون بالا در افراد با زمينه هاي متفاوت، بهداشت دهان و دندان، موانع موجود در بعضي برنامه هاي بهداشتي در مراقبت از دهان و دندان، بيماري هاي لثه و ارتباط آن با بيماريهاي قلبي، نيازهاي ويژه دندانپزشكي، خون شناسي، بيماري هاي بدخيم خوني، شيوه هاي تشخيص و درمان سريع، سلول هاي بنيادي درمان بيماري هاي خوني، پزشكي اورژانس، مديريت كمك رساني به بيماران اورژانسي، داروسازي و داروشناسي، بينايي سنجي، خوددرماني با دارو و نتايج منفي آن، تغذيه و نقش آن در سلامت انسان برگزار مي شود. در بخش نمايشگاه نيز آخرين سازه هاي مورد استفاده در پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، تجهيزات مورد استفاده در اتاق عمل، تجهيزات ويژه بيماران اورژانسي، سيستم هاي اطلاعاتي در مديريت درمان و... ارائه مي شود.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |