توضيح
حركت به سمت استانداردسازي آسفالت
|
|
در روزنامه همشهري صفحه 22 شماره 3757 مورخ چهاردهم مرداد ماه 84 ، مطلبي تحت عنوان ردپاي سست غلتك ها ، به قلم آقاي سيدمحمد سيدي، چاپ و در آن مطالبي پيرامون وضعيت آسفالت خيابان هاي شهر و جاده هاي كشور به همراه انتقادها و نظريه هاي اصلاحي آورده شده بود.
در اين مطلب نكاتي فني به چشم مي خورد كه ضرورت دارد مورد تشريح و نقد قرار گيرد تا خوانندگان و خصوصا دانشجويان و علاقه مندان با آگاهي بيشتري موضوع را مورد مطالعه و بررسي قرار دهند. بدون شك حساسيت نويسنده محترم به وضعيت جاده ها و خيابان هاي آسفالته و احساس مسئوليت ايشان در اين مورد قابل تقدير است. ضمن ارج نهادن به انگيزه و همت ايشان، موارد زير جهت تصريح مطلب در ارتباط با نكات مبهم مقاله مذكور و راهكارهاي علمي جهت حل معضل راه هاي آسفالته تقديم مي شود:
-1 در ارتباط با عمر آسفالت و عقيده ايشان مبني بر حداقل عمر آسفالت 40 سال است و در كشور ما به زحمت به هفت سال مي رسد. بايد گفت كه عمر آسفالت به عوامل مختلفي بستگي دارد. مشخص است كه عمر مفيد آسفالت در كشور ما در مقايسه با راه هاي آسفالته كشورهاي صنعتي بسيار كمتر است. هر راه پس از طي مدت زماني، نياز به تعمير و نگهداري دارد. هرچند راه هايي در كشور ما وجود دارد كه سالهاست ضمن سرويس دهي مناسب و نگهداري صحيح، هنوز سالم مانده اند، ولي راه هايي نيز ساخته شده است كه متاسفانه در كمتر از يك سال با ترك و خرابي مواجه شده اند.
-2 علت عدم كيفيت مصالح رودخانه اي به منظور تهيه آسفالت، به عقيده ايشان، همراه داشتن مقدار زيادي خاك بيان شده است. بايد تصريح كرد كه علت اصلي كيفيت پايين اين مصالح، عدم شكستگي كافي و عدم مقاومت لازم آنهاست وگرنه با شستن اين مصالح، امكان از بين بردن خاك همراه وجود دارد.
-3 در مقاله آورده شده است كه قيرهاي تهيه شده توسط شركت نفت، بخوبي پالايش نمي شود و حاوي مقادير معتنابهي نفت سياه هستند. با اينكه تشريح اين موضوع نياز به بحث مفصل دارد، صرفا متذكر مي شود كه قير آخرين فرآورده پالايشي در برج تقطير در خلا پالايشگاه است و در صورت وجود مواد سبك تر، تمامي خواص آن تغيير مي كند. بالا بودن نقطه اشتعال قيرهاي توليدي (بالاتر از 300درجه سانتيگراد) بيانگر اين مطلب است.
-4 ضمن تاييد مطلب ايشان در مورد صحيح نبودن گرمايش بيش از حد و طولاني مدت قير، خصوصا با روش شعله مستقيم، بايد گفت: اخيرا براي جلوگيري از اين كار با حمايت وزارت راه و ترابري و ديگر دستگاه هاي اجرايي، تانكرهاي دوجداره حمل قير با سيستم روغن داغ در شبكه حمل و نقل قير به كار گرفته شده است.
-5 در ادامه بند 3 آمده است، حتي يك نمونه از كارخانه هاي اتوماتيك آسفالت در ايران وجود ندارد و كارگران ناوارد و متخصصان تجربي... نامرغوب ترين آسفالت را توليد مي كنند. ضمن قبول بسياري از مشكلات و معايب كارخانه هاي توليد آسفالت، متذكر مي شود كه بسياري از كارخانه هاي توليد آسفالت كشور از خارج تهيه شده يا با همت متخصصان داخلي و با رعايت استانداردهاي لازم در داخل كشور ساخته شده اند و امكان كنترل تمامي پارامترهاي فني ساخت آسفالت در آنها وجود دارد.
در پايان نكاتي به منظور ادامه و تكميل بحث مفيد ايشان ذكر مي شود:
- واحدهاي قيرسازي پالايشگاه هاي كشور كه اخيرا به بخش خصوصي واگذار شده است بايد متناسب با شرايط آب و هوايي كشور و نوع جاده ها از نظر اهميت، اقدام به توليد انواع قيرهاي راهسازي بكنند. بديهي است اين مهم بايد پس از تدوين استانداردهاي ملي براي قيرهاي راهسازي مورد نياز كشور صورت گيرد.
- لازم است مصرف قيرهاي محلول در كشور و به تبع آن توليد اين قيرها متوقف و به جاي آن امولسيون هاي قيري توليد و مصرف شوند. خوشبختانه اخيرا واحدهاي توليد قيرهاي امولسيوني در كشور بتدريج نصب شده و در مرحله راه اندازي و توليد قرار گرفته است.
لازم به توضيح است كه در حال حاضر سالانه حدود 300 هزارتن قير محلول (MC250) در كشور توليد و مصرف مي شود كه تقريبا يك چهارم آن حلالي در حد نفت سفيد است كه نهايتا وارد محيط زيست مي شود، در حالي كه امولسيون مخلوط قير و آب است كه به كمك مواد امولسيفاير در يكديگر به صورت معلق قرار گرفته و آب به عنوان ماده روان كننده قير (به جاي نفت) عمل مي كند.
- تمامي مراحل توليد، حمل، نگهداري و مصرف قير و همچنين كارخانه هاي توليد و اجراي آسفالت بايد با تدوين استاندارد، تحت مراقبت و نظارت كامل قرار گيرند.
- در زمينه ساخت و اجراي آسفالت بايد ضمن آموزش تمامي مجريان، نظارت هاي دقيق و علمي توسط سازمان هاي مختلف صورت گيرد و همچنين از آزمايشگاه هاي مجهز و پيشرفته جهت كنترل كيفيت مواد و مصالح مصرفي استفاده شود.
- تحقيقات لازم جهت افزايش كيفيت و عمر آسفالت راه ها و بررسي علل خرابي آنها صورت گيرد.
- براي هر جاده و راه، شناسنامه كاملي تهيه و در نهايت با مجريان و ناظران متخلف و مقصر برخورد جدي صورت پذيرد.
كارشناس شركت ميلادكو
|