دكاني به نام سينما آزادي !
در دي مـــاه 1381، حسن بنيانيان، رياست حوزه هنري در مصاحبه با روزنامه ايران اظهار كرد: براساس تبصره مورد توافق سازمان برنامه و وزارت ارشاد، به سازندگان سينما معادل سطح سالن هاي سينما، امتياز تجاري داده مي شود و ما هم در مجتمع سينمايي آزادي، واحد هاي تجاري در نظر گرفته ايم تا هزينه ساخت خودش را تامين كند... .
در كنار مورد فوق، ظاهرا وزارت ارشاد نيز توافق خود را جهت تغيير كاربري سينما ركس سابق در لاله زار به كاربري تجاري، جهت تامين هزينه هاي ساخت سينما آزادي به حوزه هنري اعلام كرده است، به اين ترتيب موضوع تامين بودجه ساخت مجموعه سينمايي آزادي كاملا حل شده به نظر مي رسد.
در اين بين سئوالي كه باقي مي ماند اين است كه آيا هدف از ساخت سينما آزادي توليد فضاي تجاري است يا فرهنگي؟! اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه در تقاطع خيابان شهيد بهشتي قبل از خيابان وليعصر(عج) (يكي از پر ترددترين تقاطع هاي يكي از اصلي ترين شريان هاي شرق به غرب)، چنين فضايي چه بر سر ترافيك شهري خواهد آورد؟ چندين سينما و چندين و چند واحد تجاري در فضايي كه هيچ پاركينگي در طراحي آن پيش بيني نشده است!
لزوم ساماندهي به ميادين شهري
به رغم وجود خاطرات زيباي فراوان، فضاهاي مردمي شهرها و روستاهاي قديمي، اغلب شهرهاي امروزي فاقد فضاهايي همچون ميدان شهري هستند، البته نگاهي به تاريخ شهرها اين نكته را بر ما آشكار مي كند كه برخي شهرهاي تاريخي، سابقه فضاهاي عمومي چون ميدان هاي شهري را دارند، اما بي توجهي به اين ميراث عظيم طي دهه هاي گذشته، موجب از بين رفتن اين فضاهاي پررونق و سرزنده شهري شده است، چرا كه آنها لزوما مكان هايي با مراجعه كنندگان خاص نبوده، بلكه محلي براي برخورد و رويارويي روابط اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي شهروندان بودند.
با توجه به اينكه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تهيه طرحي قصد دارد برخي از ميدان هاي مهم تهران و برخي ديگر شهرهاي كشور را تبديل به مراكز گردشگري كند، جاي اميدواري است كه شوراهاي اسلامي شهر تهران و ساير شهرها نيز با تشكيل كميته هايي به استعداد شناسي مناطق مختلف شهري پرداخته، هويت و سرزندگي را بار ديگر در قالب ميدان هاي شهري به اين مناطق بازگرداند.