يكشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۱
در شهر
Front Page

دانش آموزان به مبارزه با گسترش ايدز برمي خيزند
زندگي پاك از طريق مدارس
000882.jpg
بنيامين صدر
با توجه به آخرين آمار ارائه شده از سوي وزارت بهداشت بيش از 11هزار نفر از مردم ايران مبتلا به ايدز هستند و اين به معناي 2 برابر شدن تعداد بيماران كشور در يك سال گذشته است
با ورود ايدز به جامعه ايران، دختران 14 تا 24 سال بيشترين گروه در معرض خطر بيماري ايدز محسوب مي شوند.
به اين دليل، پرداختن به راه هاي مبارزه با ايدز در مدارس و دانشگاه ها از اهميت ويژه اي برخوردار است.
هر چند كه به تعبير خانم كاري آگه نماينده پيشين يونيسف در ايران، شايد وجود 70 هزار مبتلا به ايدز در مقابل جامعه 70 ميليوني ايران، تعداد بسيار زيادي نباشد، اما با گسترش و نفوذ اين بيماري در ميان جوانان، ايدز مي تواند به سرعت برق و باد شيوع يابد.
اطلاع رساني با موضوع كودك و ايدز، مهمترين موضوعي است كه بايد از سوي دولتمردان هر كشور و سازمان ها و نهادهاي بين المللي فعال در زمينه حقوق بشر پيگيري شود، چرا كه ايدز مي تواند آينده تمام كودكان جهان را به خطر اندازد.
نتايج ارزيابي طرح آموزش پيشگيري از ايدز در مدارس 4 منطقه تهران و 4 مركز استان حكايت از آن دارد كه 94 درصد دانش آموزان پسر و 87 درصد دانش آموزان دختر پايه اول و دوم متوسطه كشور موافق آزمايش قبل از ازدواج تمامي افراد به لحاظ آلودگي به ويروس كشنده HIV هستند و نسبت مخالفت كامل دختران با اين امر در مقايسه با پسران، 5/2 درصد است.
در اين ارزيابي كه در بين 55 درصد دانش آموزان پايه اول دبيرستان، به عنوان گروه هدف و 50 درصد دانش آموزان پايه دوم به عنوان گروه شاهد صورت گرفت، مشخص شد كه امتياز آگاهي در پايه اول دبيرستان يك درصد كمتر از پايه دوم بوده و بين نگرش پسران و دختران اختلاف جزيي وجود دارد.
براساس نتايج ارزيابي طرح آموزش پيشگيري از ايدز در مدارس كشور، 46 درصد پسران و 31درصد دختران موافق شركت در گروه هاي گسترش دهنده پيشگيري از ايدز بوده اند.
نياز به همكاري بيشتر آموزش و پرورش
اجراي طرح آموزش مبارزه با بيماري ايدز در مدارس تهران، نيازمند همكاري بيشتر آموزش و پرورش است.
پيمان پيشگامي، معاون درمان و توانبخشي جمعيت هلال احمر تهران در اين خصوص مي گويد كه براساس توافق انجام شده با سازمان آموزش و پروش تهران از سال گذشته، هلال احمر مي توانست آگاهي هاي لازم را درخصوص بيماري ايدز از كانال مدارس به دانش آموزان منتقل كند.
پيشگامي معتقد است كه اجراي اين طرح در سال گذشته به دليل همكاري محدود آموزش و پرورش به كندي پيش رفت و در سال تحصيلي جاري، بدون همكاري اين سازمان، اجراي آن در سطح مدارس تهران امكانپذير نخواهد بود.
به گفته پيشگامي، در صورت اجراي موفق اين طرح، از آنجا كه برمبناي اين طرح، يكي از والدين دانش آموزان نيز همزمان با او بايد آموزش ببيند، بيشتر از يك سوم جمعيت شهر تهران از آموزش هاي لازم براي مبارزه با گسترش بيماري ايدز بهره مند مي شوند.از آنجا كه بيماري ايدز يك بيماري خطرناك قابل انتقال و غيرقابل درمان است، بهترين راه مبارزه با آن، پيشگيري از طريق آموزش است.
در همين رابطه سهيلا تبريزي، كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس تهران مي گويد: سال گذشته 2 هزار معلم و مربي بهداشت مدارس، آموزش هاي پيشگيري از ايدز را با كمك هلال احمر فرا گرفتند.تبريزي خاطرنشان مي كند: با توجه به آخرين آمار ارائه شده از سوي وزارت بهداشت، بيش از 11هزار نفر از مردم ايران مبتلا به ايدز هستند و اين به معناي 2 برابر شدن تعداد بيماران كشور در يك سال گذشته است.اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه آموزش دانش آموزان مي تواند در كنترل اين بيماري موثر باشد، مي گويد كه طرحي به وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است كه به موجب آن، آموزش پدر و مادرها و دانش آموزان شهر تهران در مقاطع راهنمايي و دبيرستان در اولويت برنامه هاي سال تحصيلي جديد قرار گيرد.
سال گذشته در 8 منطقه شهر تهران، آموزش هاي پيشگيري از ايدز به دانش آموزان مقطع راهنمايي ارائه شد كه به طور قطع اين آموزش ها بايد در سال تحصيلي جديد افزايش پيدا كند.
بي ترديد بايد نظام مراقبت بهداشتي براي گروه سني 16 تا 18 سال در سراسر كشور فعال شود تا بلكه بتوان از گسترش رفتارهاي پرخطر و شيوع احتمالي بيماري هايي همچون ايدز در بين نوجوانان و جوانان جلوگيري كرد.
اين درحالي است كه به گفته مسئول بهداشت و تغذيه مدارس تهران در سال گذشته، هيچ بودجه اي به طور مستقل براي آموزش هاي پيشگيري از ايدز در مدارس پيش بيني نشده است.
جزوه هايي براي سلامتي
جزوه ها و كتاب هاي بهداشتي و سلامت دانش آموزان تهيه شده است كه با آغاز سال تحصيلي در اختيار دانش آموزان قرار مي  گيرد.
رياض غيرتمند، مدير كل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش در اين خصوص مي گويد: اين كتاب ها براي تمام پايه هاي دوره ابتدايي تهيه شده است كه براي 800 هزار عضو بهداشتيار مدارس به تناسب گروهي كه در آن عضويت دارند، كتابچه هاي راهنما به صورت رايگان داده مي شود.
به گفته غيرتمند، سه جلد كتاب پيشگامان سلامت و چهار جلد كتاب سلامت نوجواني براي دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزي منتشر شده است، يك كتاب نيز در زمينه آموزش راه هاي پيشگيري از HIV براي تمام دانش آموزان منتشر شده است. از سوي ديگر تعدادي كتاب نيز در اين زمينه براي معلمان و يك بسته نرم افزاري براي مديران مدارس آماده شده است.
آموزش و پرورش يكي از مهمترين ارگان هايي است كه مي تواند در زمينه مبارزه با گسترش و شيوع بيماري ايدز اطلاع رساني كند، چرا كه آموزگاران مي توانند همچون راهنمايي مطمئن دانش آموزان را راهنمايي كنند و از طريق آموزش چهره  به چهره مشكلات آنها را برطرف كرده و به پرسش هاي آنان پاسخ مناسب و قانع كننده اي دهند.
خودسانسوري در بيان درد
در دنيا، براي مبارزه با ويروس HIV سياست هاي مختلفي وجود دارد. به عنوان نمونه در ايالات متحده آمريكا يك استراتژي واحد كه همه جاي دنيا تقريبا آن را پيش گرفته اند، استراتژي ABC است كه A مخفف Abstinence به معناي خودداري و پرهيزكاري ، B مخفف Betathful به معناي وفاداري، C نيز مخفف Condom به معناي ابزارهاي پيشگيري درنظر گرفته شده است.در ايران نيز طرح كشوري براي مبارزه با ايدز برنامه ريزي شده كه اصول آن به منظور مبارزه و جلوگيري از اشاعه اين بيماري بر آموزش و اطلاع رساني استوار شده است.
در اين ميان آگاهي مردم از اين بيماري و اينكه اطلاع رساني اين بيماري تا چه اندازه مي تواند موثر باشد مهمترين سياست كشورمان براي روشن كردن مردم است.
در همين رابطه حميد عمادي، فوق تخصص بيماري هاي عفوني با اشاره به وجود محدوديت هايي در خصوص مطرح كردن بيماري هاي مقاربتي در رسانه هاي ديداري و شنيداري مي گويد تا 5 سال پيش، بيشتر مردم در مورد ايدز اطلاع چنداني نداشتند و خوشبختانه صدا وسيما از معدود ارگان هايي بود كه سريع تر از بقيه اين مسئله را قبول كرد، ولي باز در اوايل، براي بيان خيلي از مطالب، محدوديت هايي قائل مي شدند كه به مرور زمان اين موضوع كم كم پذيرفته شد كه در مورد اين بيماري بدون هيچ سانسوري صحبت كنند.
اين فوق تخصص بيماري هاي عفوني با بيان اينكه اطلاع رساني درخصوص بيماري ايدز در سطوح مختلف جامعه تا حد قابل قبولي انجام شده است، معتقد است كه اين ميزان اطلاعات به هيچ عنوان كافي نيست، چون هنوز اطلاع بسياري از جوانان در مورد اين بيماري غلط است.
شايد بتوان اينگونه نتيجه گرفت كه براي از بين بردن اين بيماري بايد در سه زمينه كار شود، در وهله نخست بايستي به نحوي صحيح، اطلاع رساني كرد و آگاهي افراد جامعه را در اين زمينه گسترش داد.
مرحله دوم، نگرش افراد و مرحله سوم، عملكرد جامعه است.
ايران در مرحله نخست، يعني آگاهي قرار دارد و قدم بعدي بايد آن باشد كه براي تغيير نگرش مردم برنامه ريزي كنيم كه به مراتب از مرحله آگاهي مشكل تر و با اهميت تر خواهد بود.

دشمنان خفته همچنان مرگ  مي آفرينند
000915.jpg
كل اراضي آلوده به مين ايران، 240 هزار هكتار است و يك سوم كل اين اراضي آلوده در استان خوزستان قرار دارد.
پس از خاتمه جنگ 8 ساله عراق با ايران، بخش هاي وسيعي از اراضي آلوده به مين و گلوله هاي عمل نكرده در نوار غربي كشور كه از سوي ارتش عراق مين گذاري شده بود به جا ماند. فعاليت هاي پاكسازي اين مناطق از همان زمان از سوي نيروهاي مسلح ايران آغاز شد.
هيات دولت درجلسه مورخه 21/2/82 بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشوروظيفه پاكسازي ميادين مين را به وزارت دفاع محول كرد و معاون مهندسي و پدافند غيرعامل وزارت دفاع مسئوليت برنامه ريزي و هدايت عمليات پاكسازي را عهده دار شد.
ستاد پاكسازي وزارت دفاع پس ازعهده دار شدن اين مسئوليت تاكنون فعاليت هايي چون افزايش ظرفيت پاكسازي مناطق آلوده به مين با تشكيل 7 شركت خصوصي، حمايت از NGO هاي فعال در امر پاكسازي ميادين مين كه تاكنون دو NGO فعال هستند، توليد دو نوع تجهيزات سنگين مين كوبي تفتان۱ و تفتان 2 براي پاكسازي ميادين مين، توليد پوتين ضد مين براي جلوگيري از آسيب رسيدن به يگان هاي پاكسازي كه قابليت قابل قبولي را در ميدان نشان داده است، توليد لباس هاي ضد مين به گونه اي كه اثرات انفجاري بر آن تاثير ناچيزي دارد، توليد ويزور محافظ صورت و چشم (مقاوم در مقابل انفجار)، شناسايي تجهيزات مين كوب توليد شده در ساير كشورها و تست آنها در ميادين، تحويل تجهيزات توليدي پاكسازي به يگان هاي پاكسازي ارتش و سپاه و شركت هاي خصوصي را انجام داده است.
براساس اين گزارش، تاكنون درعمليات پاكسازي، 64 هزار و 946 هكتار از اراضي آلوده سنوات قبل پاكسازي و تحويل بهره برداران شده است كه پاكسازي
۲۹۱ پايگاه قديمي آلوده به مين در استان آذربايجان غربي، پاكسازي 462 پايگاه در استان كردستان، اتمام پاكسازي 11 هزار و 300 هكتار از اراضي آلوده در استان كرمانشاه، اتمام پاكسازي 9 هزار و 953 هكتار از اراضي آلوده در استان ايلام، اتمام پاكسازي محل بازارچه مرزي شلمچه و اتمام پاكسازي 3 هزار و 466 هكتار از اراضي آلوده در استان خوزستان را شامل مي شود.
از بدو شروع عمليات پاكسازي اراضي و پايگاه هاي آلوده تا پايان
سال 82 تعداد 154 نفر از پرسنل ارتش و سپاه در حين پاكسازي، شهيد و 614 نفر مجروح شده اند.حسين وزيري، قائم  مقام معاونت مهندسي و پدافند غيرعامل وزارت دفاع چندي پيش در جمع خبرنگاران اعزامي به خرمشهر و شلمچه نيز گفته بود كه به طور ميانگين، روزانه كمتر از 2/2 نفر در اثر برخورد با مين در كشور مصدوم مي شوند كه اين مسئله به خاطر ناآگاهي مردم و عدم توجه به مناطق آلوده، بخصوص در مناطق غربي كشور است كه اين آمار در فصل كوچ بهاره و پاييزه، گاهي اوقات افزايش مي يابد.
وزيري تصريح كرده بود كه اولويت هاي پاكسازي مناطق آلوده به مين، نياز مردم است. البته شرايط اجرا هم در اين موضوع موثر است و در مجموع، منطقه اي كه بايد در پاكسازي از مين در اولويت قرار گيرد مورد توافق وزارت دفاع، وزارت كشور و فرمانداري منطقه قرار مي گيرد.
اين در حالي است كه برخي از كشورها از جمله سوئيس براي پاكسازي ميادين مين به دولت ايران پيشنهاد همكاري داده اند.براي پاكسازي كامل مناطق مين  گذاري  شده، پنج تا هشت سال وقت لازم است و برآورد اوليه اعتبار مورد نياز براي اين كار در يك مدت پنج  ساله، 300 ميليارد تومان برآورد شده است. وزيري درباره تجهيزات پاكسازي مناطق مين گذاري شده گفت: تجهيزات مورد استفاده با توجه به تخصص و خودكفايي صنايع دفاعي كشور، شامل وسايل انفرادي مانند پوتين و لباس هاي ضدمين، ويزور و وسايل جانبي است كه تلفات را به حداقل و يا شكستگي عضو رسانده است. علاوه بر اين، از تجهيزات سنگين مانند مين كوب  تفتان۱ و تفتان 2 استفاده مي شود كه با ضربه  معادل 5 تن بر زمين تا عمق 70 سانتيمتري را پاكسازي مي كند. با توجه به عمق ميدان هاي مين عراق در زمان جنگ، زمان بسياري براي پاكسازي اين مناطق نياز است.
صداي وحشتناك
صداي دهشتناك ناشي از انفجار مين ها در روزهاي پنج شنبه، همچنان در شهرستان خرمشهر شنيده مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر در چند هفته گذشته شهروندان خرمشهري بازهم صبح خود را با صداي انفجارها و لرزش هاي شديدي آغاز كردند كه اين انفجارها در ادامه خنثي سازي ميادين گسترده مين واقع در منطقه عمومي شلمچه بود كه از سوي گردان هاي تخريب ارتش به وقوع پيوست.بنابر همين گزارش، اين بار انفجارها از شلمچه تا پل نو صورت گرفت و مردم خرمشهر همچنان به طولاني شدن مدت خنثي سازي و انفجارهاي شديد اعتراض داشته و از مسئولان، خواهان جمع كردن نهايي عمليات مين روبي شدند.

امروز
بيماري نظام سلامت
000879.jpg
امروز بيشترين بخش سرمايه هايي كه براي سلامت مردم هزينه مي شود، به هدر مي رود چون بيشتر بيماران با صلاحديد خود يا اطرافيان وارد نظام سلامت مي شوند و نظام سلامت نيز از ورود فرد ممانعتي به عمل نمي آورد.
اين در حالي اتفاق مي افتد كه در نظام ملي، سلامت اينگونه تعريف شده كه بيمار اجازه ندارد به هر متخصص كه خود تشخيص مي دهد، مراجعه كند و به طور مستقيم با پزشك معالج طرف حساب باشد چون اين اقدام مشكلاتي را براي بيمار و نظام سلامت ايجاد مي كند.
در سيستم سطح بندي خدمات، هر يكهزار تا يكهزار و 500 نفر جمعيت، زير پوشش يك پزشك خانواده قرار خواهند گرفت كه پزشك، سوابق بيماري، خانوادگي و شخصي و جراحي ها را در پرونده بيماران قيد مي كند تا در صورت بروز بيماري از اين اطلاعات استفاده كند. در حال حاضر تعداد جمعيت و پزشكان موجود براساس استاندارد يا تناسب هايي كه در نظر گرفته شده، توزيع نشده اند.
در كشورهاي توسعه يافته پيشرفته به ازاي هر ۱۰۰ نفر بيش از 2پزشك وجود دارد، بنابراين اجراي اين طرح مي تواند در توزيع عادلانه پزشكان در همه مناطق، حتي مناطق محروم كشور موثر باشد و تمام افراد دسترسي يكسان به خدمات پزشكي داشته باشند.
در همين رابطه حسين هويدا رئيس انجمن پزشكان عمومي ايران در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه سطح نخست نظام خدمات، پزشك خانواده و سطح دوم متخصصان هستند، مي گويد: در اين صورت اگر فرد بيمار شود، نخستين نقطه ورودش به نظام سطح بندي خدمات، پزشك خانواده است.
دكترهويدا معتقد است: پزشك خانواده باتوجه به سوابق شخصي و خانوادگي فرد و شكايت فعلي او، در صورت نياز، آزمايش هايي را جهت تشخيص بيماري درخواست مي كند تا بيمار را تحت درمان قرار دهد.
در صورت نياز به خدمات تخصصي تر، پزشك درخواست مي كند تا بيمار را به متخصص ارجاع دهد.
هويدا در زمينه هزينه طرح پزشك خانواده اظهار داشت: هزينه هاي اقتصادي و منابع مالي اين طرح بستگي به سرانه بهداشت و درمان دارد؛ يعني بايد منابع مالي اين طرح تامين شود كه جز با اصلاح و عادلانه  كردن سرانه بهداشت و درمان و واقعي كردن تعرفه هاي پزشكي امكانپذير نخواهد بود. او با بيان اينكه سيستم بيمه اي كشور اكنون پاسخگوي نشان ملي سلامت نيست، ادامه داد: بيمه ها بايد متحول شوند؛درحال حاضر در همه كشورهاي پيشرفته هزينه اي كه مردم در قبال سلامتي خود پرداخت مي كنند، كمتر از 15درصد است.
عضو هيات مديره سازمان نظام پزشكي تصريح مي كند: درحالي كه اين رقم در كشور ما حدود 40 درصد است، بايد تكليف افرادي كه خدمات ارائه مي دهند يا مي گيرند، روشن باشد.
به اعتقاد دكتر هويدا، به دليل واقعي نبودن تعرفه هاي پزشكي اين باور پيش مي آيد كه پزشك قصد دارد پول بيشتري از مردم مطالبه كند، در صورتي كه اين هزينه ها را سازمان هاي بيمه گر بايد پرداخت كنند و لذا در صورت عادلانه كردن سرانه بهداشت و درمان،
واقعي كردن تعرفه ها نيز اصلاح خواهد شد.
او اضافه مي كند: اگر فرد براي بهداشت و درمان از سيستم تعريف شده يا نظام سطح بندي خدمات استفاده كند، شركت هاي بيمه وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت مردم هزينه هايي را جهت بهداشت و ارتقاي سلامت او اختصاص مي دهند در غير اين صورت تمامي هزينه هاي بهداشت و درمان به عهده فرد است. هويدا با اشاره به اينكه طرح پزشك خانواده راهكار مقابله با مشكلات ناشي از اشتغال است و بايد اعتبارات كافي براي اجراي آن در نظر گرفته شود، گفت كه اكنون اين طرح به صورت آزمايشي در استان هاي آذربايجان شرقي، خراسان، چهارمحال و بختياري و بوشهر در حال اجراست.
از سوي ديگر، جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران خواستار واقعي شدن تعرفه هاي پزشكي هستند، چون پزشكان معتقدند كه تعرفه هاي درماني فعلي جوابگوي هزينه هاي سنگين مطب ها نيست.
با توجه به كم شدن تعداد بيماران، اغلب مطب ها، هزينه هاي سنگين مطب ها و مراكز درماني تعرفه هاي فعلي، حتي جوابگوي هزينه هاي مطب ها نبوده و بسياري از پزشكان مجبور به انجام كار دوم هستند كه اين امر در شأن جامعه پزشكي نبوده و باعث دور شدن پزشكان از دانش روز پزشكي شده و زيان آن به قشر آسيب پذير جامعه و بيماران وارد مي شود.

نگاه
نوع ديدگاه، مهمترين عامل موفقيت پوشش ملي
مريم پاپي- طراحي لباس با هويتي ايراني كه تاريخ ايران را در خود حفظ كرده باشد، بار ديگر موضوع رسانه ها قرار گرفته است. اين روزها صدا و سيما با دعوت از صاحبنظران اجتماعي، نوع پوشش افراد جامعه را مورد نقد قرار مي دهد؛ نقدي كه برخلاف گذشته يكسويه و با بدبيني نسبت به جوانان صورت نمي گيرد. صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از يك روان شناس دعوت به گفت وگو مي كند و از اين طريق ديدگاهي را انعكاس مي دهد كه معتقد است جوانان داراي ظاهر غربي و افرادي كه بدون حجاب كامل و پيرو مد، لباس مي پوشند هم اعتقادات مذهبي و ايمان قوي دارند؛ زنان و دختراني كه صدا و سيما هيچ گاه تصوير آنها را نشان نداده و براي مصاحبه هاي خياباني به سراغ آنها مي رود، در تلويزيون البته با تصويري شطرنجي نشان داده مي شوند. اين اتفاقات نشان از تحولي در برنامه ريزي فرهنگي مي دهد.
مجلس هفتم كه از نخستين روزهاي فعاليتش موضوع لباس ملي را مطرح و نسبت به فوايد و معايب آن اظهارنظر كرده است، اكنون نيز به طرح مجدد اين موضوع عكس العمل نشان داده است. محمدعلي مقنينان، مخبركميسيون اجتماعي مجلس هفتم در گفت وگو با خبرگزاري ايلنا اظهار داشت: من طرح هايي نظير ارائه مدلباس را اصلا مناسب نمي دانم، چون براي جامعه مشكلاتي به وجود مي آورد.
هنوز معلوم نيست كه هدف برنامه ريزان فرهنگي جامعه از طرح مسئله پوشش افرادجامعه، ارائه لباس ملي، احياي لباس هاي سنتي و محلي ايراني و كاهش استقبال از پوشش و مدهاي غربي يا حتي لباس كشورهاي نزديك و همسايه و روشن شدن تكليف مردم با پوشش خود است يا اصلاح اين پوشش به گونه اي كه حجاب افراد بيشتر رعايت شود. برخي از نمايندگان مجلس- كه بيشتر زن بودند- در روزهاي آغازين طرح موضوع  لباس ملي، ديدگاهي منفي نسبت به نوع پوشش رايج داشتند.
به هر حال مسئله اين است كه نوع ديدگاه يا به عبارت ديگر محكوم كردن جوانان به نوع پوششي كه اكنون دارند يا پذيرش اين ديدگاه كه اين نوع پوشش نتيجه يك نياز و خلاء اجتماعي است، در موفقيت برنامه ريزان فرهنگي و استقبال مردم و مشاركت آنها در پيشبرد اين هدف موثر است. صحبت هاي اخير مخبركميسيون اجتماعي مجلس از وجود ديدگاه معتدل تري در اين خصوص پرده برمي دارد؛ وي معتقد است كه مردم ما داراي اعتقادات والايي هستند و مطمئنا براساس اعتقادات خود تصميم گيري مي كنند، لذا بايد در انتخاب پوشش خود آزاد باشند. مقنينان افزود: مردم ما، خود به لباس هاي ملي و محلي بها مي دهند و تنها عده اي محدود از ساير فرهنگ ها الگوبرداري مي كنند و در مورد اين عده نيز نبايد از راهكار اجبار استفاده شود، بلكه بايد با فرهنگسازي مناسب مسئله را اصلاح كرد. فرهنگسازي براي پوشش جامعه نيز بايد از طريق رسانه هاي گروهي با تبليغات اصولي انجام گيرد و بهتر است اجازه دهيم مردم، خود با ميل و سليقه شخصي شان به انتخاب لباس  ملي و مذهبي بپردازند و اجبار اصلا به صلاح نيست.
نماينده بيجار گفت: البته در بررسي هاي علمي كه روي اين طرح انجام داده ايم، به رغم اينكه به ذهن  ها حالت اجباري را متبادر مي كند، ولي هيچ موردي از اجبار ديده نمي شود و بيشتر مورد نظر است تا از طريق رسانه ها و بويژه صدا وسيما نوعي از پوشش هاي ملي توصيه  شود. قطعا اگر در اين طرح مواردي از اجبار وجود داشته باشد، مجلس وارد آن نمي شود، زيرا مردم ما آگاه هستند و نبايد چيزي را به آنها تحميل كرد.
ممنوعيت ثبت نام دانش آموزان افغان بدون مجوز
ثبت نام دانش آموزان افغان كه برگه تردد تحصيلي ندارند، امكانپذير نيست. حميد موحدي زاده، مديركل
امور اتباع و مهاجران خارجي خراسان رضوي در گفت وگو با خبرگزاري مهر گفت: طبق مصوبه كار گروه اتباع بيگانه، دانش آموزان افغان كه نمي توانند به كشورشان بازگردند، بايد نسبت به تهيه برگه تردد تحصيلي از 11 شهريور ماه اقدام و والدين اين دانش آموزان مهلت دارند تا نيمه اول مهر آنها را ثبت نام كنند. حداقل هزينه تحصيلي براي اين دانش آموزان افغان 300 هزار ريال تعيين شده و هزينه دريافتي از دانش آموزان مقطع راهنمايي حداقل 300 و حداكثر 400 هزار ريال و دبيرستاني بين 400 تا 500 هزار ريال است. مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي خراسان رضوي با اشاره به اينكه يك ميليون و 400 هزار افغان در كشور هستند، اظهار داشت: پيش بيني مي شود طي امسال و سال آينده يك ميليون نفر آنها به كشورشان بازگردند. به گفته موحدي زاده، 240هزار نفر از اتباع افغان به صورت قانوني وارد ايران شده اند و روند متقاعد سازي با استدلال پيش روي مهاجران گذاشته شده است. موحدي زاده با اشاره به اينكه مقدمات ورود قانونمند مهاجران افغان به ايران مهيا شده ادامه داد: كنسولگري هرات و ديگر شهرها روزانه بيش از يكهزار ويزا صادر مي كند.
تصميم گيري، شروعي خوب براي دانش آموزان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش كه بتازگي معرفي شده است، با معاونان و روساي سازمان هاي اين وزارتخانه تشكيل جلسه داد تا مقدمات لازم جهت بازگشايي هرچه مطلوب تر و بانشاط تر مدارس فراهم شود.
علي اصغر فاني، سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر ضرورت آمادگي كامل براي بازگشايي مدارس گفت: براي تعمير، تجهيز و راه اندازي مدارس در روز نخست سال تحصيلي 85-84 بودجه لازم در اختيار مدارس قرار مي گيرد و به اين ترتيب اميدوار هستيم روز نخست بازگشايي مدارس شاهد حضور پرنشاط دانش آموزان و آمادگي كامل معلمان و اولياي مدارس باشيم. وزارت آموزش و پرورش با حسن تدبير مسئولان براي گشايش مدارس تمهيدات لازم از قبيل توليد و توزيع به موقع كتاب هاي درسي، ساماندهي نيروي انساني و... را انديشيد و اميد است در سال جاري شاهد رفع تدريجي مشكلات مدارس باشيم.

|  جهانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   زيبـاشـهر  |   سفر و طبيعت  |
|  شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |