گفت وگو: بهشته فارغي
دكتر كاظم معتمدنژاد در سال ۱۳۴۳ دكتراي تخصصي روزنامه نگاري را از انستيتوي مطبوعات و علوم نظري دانشگاه پاريس گرفت. او كه پيش از اين روزنامه نگاري را به صورت عملي در روزنامه كيهان تجربه كرده بود پس از اخذ دكتراي روزنامه نگاري به آموزش علمي و آكادميك اين رشته همت گماشت و «موسسه عالي مطبوعات» را بنيان گذاشت كه بعدها و در سال ۱۳۵۰ به دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي تغيير نام يافت. رشته ارتباطات و روزنامه نگاري بعد از انقلاب تا حد يك گرايش از رشته علوم اجتماعي تنزل يافت و دانشكده مذكور نيز منحل شد. اما دكتر معتمدنژاد از پاي ننشست و با تلاش هاي مجدانه خود پس از دو دهه موفق شد ارتباطات را به عنوان يك رشته دانشگاهي مجدداً تثبيت كند.
دكتر معتمدنژاد اكنون ه «پدر علم ارتباطات» ايران لقب گرفته است، رشد تكنولوژي هاي نوين ارتباطات و چشم انداز تغيير و تحولات آينده رسانه ها را در گفت وگوي كوتاهي با ايشان در ميان گذاشته ايم. ضمن تقدير و تشكر از استاد معتمدنژاد كه اين فرصت را در اختيار ما قرار دادند، متن گفت وگو با ايشان از نظرتان مي گذرد.
* با رشد تكنولوژيهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي بويژه اينترنت، چشم انداز آينده دنياي رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي را چگونه ترسيم مي كنيد؟
- اينترنت وسيله ارتباطي جديدي است كه مكمل امكانات ارتباطي گذشته است. از طريق اينترنت حوزه عمل ارتباطات گسترش پيدا كرده است. برخلاف وسايل ارتباط جمعي، اينترنت جنبه ارتباطي تعاملي دارد و افراد و گروه و سازمان ها مي توانند ارتباطات متقابل داشته باشند. به همين جهت مسائل سازماندهي و مديريت اينترنت بيش از ساير امكانات ارتباطي جديد مورد توجه قرار گرفته است.
بهترين نمونه آن برگزاري اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي است كه نخستين مرحله آن در سال ۲۰۰۳ در ژنو صورت گرفت و دومين مرحله آن در نوامبر ۲۰۰۵ برگزار خواهد شد.
* نقش تكنولوژيهاي نوين ارتباطي را در گسترش حق دسترسي به اطلاعات و آزادي نشر و پخش اطلاعات چگونه مي بينيد؟
- در سطح حوزه عمل، اهميت آنها در گسترش زمينه آزادي بيان و اطلاعات است كه در كنار آزادي، بايد حق ارتباط تعيين شود و گسترش يابد. اين موضوع دو سال پيش در اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي مورد توجه قرار نگرفت.اما سازمان هاي غيردولتي و برخي از دولت ها و از جمله رئيس جمهوري اسلامي ايران به آن تأكيد داشته اند.
* آيا تكنولوژي هاي نوين ارتباطي فضاي نابرابر دسترسي و بهره مندي از اطلاعات را خواهند شكست؟
- خيلي نمي توان خوش بين بود. كاربرد تكنولوژيهاي نوين ارتباطي از نظر اقتصادي براي توسعه پرهزينه است و اين گونه پيش بيني ها مشكل است. دو سال پيش در اجلاس جهاني سران كوشش شده كه سازماني بوجود بيايد كه بتواند با دريافت كمك مالي از كشورهاي پيشرفته امكانات توسعه اين تكنولوژي را فراهم سازد. اگرچه بر اساس آن تبصره در اوايل سال جاري براي كمك به كشورهاي آفريقايي، سازمان خارجي در ژنو تأسيس شده، اما نمي توان به گسترش كمك هاي كشورهاي ثروتمند در اين زمينه ها اطمينان پيدا كرد. در عين حال من اميدوارم با ديدگاه واقع بينانه بتوان راه حل هايي مناسب براي اين كمك جستجو نمود و از طريق توافق چهارچوب برنامه هاي سازمان هاي بين المللي كشورهاي سرمايه اي را به اجراي تعهدات قبلي آنها براي اين كمك ها ملزم ساخت.
* كنترل اطلاعات در دنياي جديد ارتباطي چه مشكلي پيدا خواهد كرد؟
- من فكر نمي كنم كه كنترل ارتباطات از طريق وسايل ارتباط نوين خيلي عميق تر و وسيع تر صورت گيرد و اگرچه ظاهراً در كشورهاي صنعتي وسايل ارتباطي آزاد هستند، ولي گردانندگان رسانه ها هميشه طوري عمل مي كنند كه پيام هاي خبري آنها براي موسسات بزرگ اقتصادي و منابع جهاني آن مناسب باشند؛ بنابر اين گرچه از طريق اينترنت امكاناتي فراهم مي شود كه مخاطبان جديد ارتباطي در سراسر دنيا نظرات خود را درباره همه اخبار و گزارش ها منعكس سازند، اما در عمل به سبب محروميت ها و عقب ماندگي هاي اقتصادي و فرهنگي نمي توانند از اين امكانات بهره مند شوند. در حالي كه در برابر اين ناتواني ها امكانات بسيار بزرگتري براي گسترش نفوذ قدرت هاي سياسي و موسسات بزرگ اقتصادي در روند جهاني سازي و گسترش بازار يكپارچه سراسر زمين پديد آورده اند.
* با توجه به گرايش رو به تزايد جوانان به استفاده از تكنولوژي هاي نوين ارتباطي و اينترنت تأثيرات مثبت و منفي اين تمايل غالب را چه مي دانيد؟
- نتيجه مثبت آن مي تواند خيلي زياد باشد به شرطي كه راهنمايي هاي لازم در كشورها راجع به اين موضوع وجود داشته باشد و در اين زمينه بايد كار را از دبستان آغاز كرد و تا دوره دبيرستان براي نوجوانان آن را ادامه داد به صورتي كه بتوانند هر چه زودتر با ارتباطات مستقيم اينترنتي آشنا شوند تا با برخورداري از كمك هاي آموزشي براي استفاده از اين ارتباطات براي زندگي بهتر در دنياي امروز آمادگي پيدا كنند. به طور كلي جوانان بايد اطلاعات سالمي به دست بياورند و تنها به عنوان سرگرمي از اينترنت استفاده نكنند. سازمان هاي دولتي، مدارس و دانشگاه ها و خانواده ها بايد با برنامه هاي مناسب و شيوه هاي مطلوب در اين باره اقدام نمايند.
* در كشورهايي مثل ما افراد چگونه مي توانند در فضاي ارتباطي جديد مصرف كننده و گيرنده صرف اطلاعات نباشند و نقش فعالي در توليد اطلاعات بازي كنند؟
- اگر ما تنها مصرف كننده باشيم نيروهاي انساني ما لطمه خواهند خورد. بايد سعي كنيم كه با كاربرد صحيح اينترنت و ايجاد مهارت هاي ضروري مربوط به آن ارتباطات جمعي، فارغ التحصيلان آينده را براي توليد و توسعه علم و انديشه آماده سازيم و در راه ايجاد جامعه اطلاعاتي، ارتباطي و معرفتي گام برداريم.
بايد سعي شود كه در اين زمينه پژوهش به عمل آيد و سياستهاي دقيق طراحي شود تا دانشگاه ها بتوانند با تكيه بر آن به پيشرفت هاي اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي مطلوب ايران كمك كنند و عقب ماندگي سه قرن اخير را جبران نمايند.
* آيا با رسانه هاي جديد روزنت ها دوران مرگ روزنامه ها، كتاب و فرهنگ مكتوب فرا رسيده است؟
- وسايل ارتباطي الكترونيكي جديد در واقع مكمل كتاب و مطبوعات و سينما و راديو و تلويزيون هستند و همان گونه كه به كتاب و مطبوعات پس از اختراع و توسعه رسانه هاي شنيداري و ديداري جديد(راديو، سينما، تلويزيون) لطمه اي وارد نشد و حتي به موازات آنها به تعداد عنوان ها و تيراژ كتاب ها و نيز تيراژ مطبوعات افزوده شد، در مورد اينترنت هم به كتاب و مطبوعات آسيبي نخواهد خورد و حتي مي توان گفت كه امكانات ارتباطي، الكترونيكي به ترويج و توسعه انتشار كتاب كمك مي كند. از طريق اينترنت مي توان در جريان انتشار آخرين كتاب ها در سطح علمي و جهاني قرار گرفت و آن را براي استفاده و احتمالاً ترجمه به سرعت سفارش داد. هم اكنون به كمك برخي پايگاه هاي اينترنتي با اطلاع از انتشار كتاب هاي جديد و سفارش آنها و همچنين سفارش كتاب هاي قديمي، با بهاي روز يا با بهاي داراي تخفيف (براي كتاب هاي دست دوم) اين امكانات به خوبي فراهم شده اند.
به طور كلي بايد انتظار داشت كه نهادهاي مسئول مراقبت و حمايت از پيشرفت و گسترش ارتباطات جمعي سنتي و ارتباطات اينترنتي نوين، بتوانند بر اساس مقتضيات آينده نگري جامع فرهنگي و ارتباطي كشورها از طريق پژوهشگري، سياست گذاري و برنامه ريزي، براي توسعه تمام امكانات ارتباطي و اطلاعات جديد و قديم و كاربرد آنها در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و سياسي اقدام كنند.