يكشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۴
ناكامي يا تجربه اي براي پيشرفت
شكست يا زمينه ساز پيشرفت؟
بررسي طرح بهداشت و اهداف توسعه هزاره جديد (طرح اجرايي سازمان بهداشت جهاني)
000672.jpg
طرح بهداشت و اهداف توسعه در قرن آينده(MDGS) نخستين بار در سال ۱۹۹۰ ميلادي توسط سازمان بهداشت جهاني (WHO) و با همكاري سران ۱۸۹ كشور جهان به منظور ساماندهي به وضع بهداشت و سلامت جوامع تا سال ۲۰۱۵ ميلادي تدوين شد.
تا سال ۲۰۰۰ ميلادي، يعني آغاز هزاره جديد، برنامه ها بر اساس آن چه انتظار مي رفت، به اجرا درآ مد و در نشست سال ۲۰۰۰ ميلادي نيز تغييراتي به منظور تكميل طرح صورت گرفت؛ اما پس از آن به ويژه در فاصله زماني سال ۲۰۰۴ ميلادي تا آگوست ،۲۰۰۵ برنامه ها آن طور كه بايد و شايد به اجرا در نيامد و نگراني هايي را براي متوليان طرح ايجاد كرد.
آنچه در پي مي خوانيد گزارشي است از نشست  سران سازمان بهداشت جهاني در ۲۴ آگوست سال جاري، در اين نشست مفادي به طرح گذشته افزوده شد تا با اجراي مفاد جديد همپاي برنامه هاي گذشته، روند اجراي برنامه ها متحول شده و به مسير اصلي خويش بازگردد.

سپتامبر ۲۰۰۰ سران بسياري از كشورها در پاسخ به فراخوان UN و WHO (سازمان بهداشت جهاني) در مقر سازمان بهداشت جهاني گرد هم آمدند تا برنامه اي تحت عنوان «اهداف توسعه در قرن آتي يا هزاره جديد» MDGS يا Millennium Development Goals را تدوين كنند. اين برنامه توسط WHO، UN و سران ۱۸۹ كشور جهان براي اجرا تا سال ۲۰۱۵ ميلادي در نظر گرفته شد.
در دور اول اين نشست كه در سال ۱۹۹۰ ميلادي در UN برگزار شد ۸ محور به عنوان اصلي ترين اهداف توسعه جهاني (MDGS ) شامل، فقرزدايي و رفع گرسنگي، سلامت عمومي به ويژه كمك رساني به بيماران مبتلا به بيماري هاي سخت و غيرقابل درمان، ريشه كني بيسوادي، تأمين آب آشاميدني سالم و حداقل نيازهاي تغذيه اي جوامع، جلوگيري از تخريب محيط زيست به عنوان ثروتي بي جايگزين، توجه به سلامت رواني افراد جامعه و جلوگيري از سوء استفاده از كودكان به هر شكل، مطرح شد و نشست سال ۲۰۰۰ ميلادي در واقع نشستي به منظور بازبيني مجدد طرح هاي پيشنهادي در سال ۱۹۹۰ ميلادي بود.
در اساسنامه نشست سال ۲۰۰۰ ميلادي آمده است: «WHO معتقد است كشورهاي توسعه يافته مي توانند از طريق كمك رساني به سازمان هاي جهاني به ويژه سازمان هايي چون WHO، UN ، FDA و... كه متولي بهداشت جوامع اند، كمبود جوامع نيازمند را برآورده كنند، اين نياز به ويژه درباره تأمين كمبودهاي بهداشتي درماني و تأمين سلامت جوامع ضروري است.»
دكتر لي جونگ ووك مدير ارشد سازمان بهداشت جهاني معتقد است: «توجه به بهداشت و توسعه بهداشت جهاني، امري است ضروري و دستيابي به اين هدف به تنهايي عاملي است جهت تحقق اهداف ديگر.»
او در ادامه مي افزايد:« معتقديم كه رشد اقتصادي- سياسي تنها معيار پيشرفت جوامع نيست، بلكه از ديدگاه ما جامعه توسعه يافته، جامعه اي است كه در آن توجه به بهداشت فردي و اجتماعي از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده و تك تك افراد جامعه موظف به رعايت اصول بهداشت به منظور حفظ سلامت خود و جامعه شان باشند.»
در سال ۲۰۰۰ ميلادي آن چه به عنوان اهداف اصلي برنامه بهداشت سازمان بهداشت جهاني مطرح شده و به مفاد طرح سال ۱۹۹۰ ميلادي افزوده شد، به اين شرح انتشار يافت، اين مفاد به منظور تكميل طرح سال ۱۹۹۰ ميلادي به طرح پيشين افزوده شد؛
- كاهش مرگ و مير مادران پس از زايمان؛ 
- جلوگيري از مرگ ومير كودكان به ويژه در ماه ها و سال هال اول پس از تولد؛ 
- مبارزه با بيماري ايدز(AIDS) براي جلوگيري از تبديل آن به فاجعه قرن؛
- فراهم آوردن شرايط مناسب براي دسترسي همه اقشار جامعه به داروهاي ضروري و مورد نياز؛
- حفظ سلامت بشر از هر رنگ و نژاد با همكاري كشورهاي توسعه يافته و در رأس آن كمك رساني به جوامع نيازمند. اندكي پس از نشست سال ۲۰۰۰ ميلادي، سازمان بهداشت جهاني به دليل اهميت مسأله بهداشت و لزوم رعايت استانداردهاي بهداشت WHO تصميم به ايجاد تحول در برنامه ها گرفت. از اين رو در اولين اقدام عنوان طرح را به« سلامتي و اهداف توسعه در هزاره جديد »تغيير دادند. اما با وجود تدابير WHO نشست اخير اين سازمان حاكي از نارضايتي سران اين سازمان از نحوه اجراي طرح است.
000669.jpg
نشست اخير سران WHO در ۲۴ آگوست سال جاري نشان داد با وجود تأكيد ويژه اين سازمان بر حفظ سلامت جوامع، برنامه ها آن طور كه بايد به مرحله  اجرا گذاشته نمي شود. به عقيده مجريان طرح برنامه ها به كندي و گاه با حذف بعضي موارد به اجرا درمي آيند كه عمده ترين دلايل آن به اين شرح اعلام شده است؛
- مشكلات اقتصادي جوامع به ويژه جوامع توسعه نيافته و در حال توسعه؛
- عدم همكاري مردم به جهت پاي بندي به عقايد سنتي به ويژه طب سنتي؛
- شيوع بيش از حد برخي بيماري ها و ناتواني در كنترل بيماري ها؛
- در اغلب موارد مردم با مسئولين اجراي طرح همكاري نمي كنند؛
- عدم همكاري لازم كشورهاي توسعه يافته به سازمان بهداشت جهاني به ويژه از جهت اقتصادي و ارسال نيرو.
از سوي ديگر، عده اي معتقدند ضعف اجرايي، نامناسب  بودن طرح ها، ناتواني  در اجراي صحيح آنها به دلايل مختلف و عمدتاً اقتصادي از دلايل اصلي ناكام ماندن طرح است.
اما با اين همه مجريان طرح معتقدند با ايجاد اندكي تحول در مفاد طرح و نحوه اجراي آن، ياري خواستن از كشورهاي توسعه يافته و عمدتاً ثروتمند و آموزش بيشتر و بهتر به مردم مي توان به نتايج چشمگيري دست يافت.
از اين رو در آخرين نشست WHO مفادي به شرح زير بر مبناي طرح قبلي طرح افزوده شد:
- تقويت طرح هاي بهداشتي و اطمينان از قابليت اجراي برنامه ها؛
- اطمينان از تقدم اجراي برنامه هاي بهداشتي بر برنامه هاي اقتصادي و سياسي؛
- تنوع و توسعه برنامه هاي بهداشتي به منظور برآوردن نيازهاي گوناگون جوامع؛
- تجهيز كردن منابع اطلاعاتي كشورها به ويژه كشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه به منظور دستيابي آسان به منابع اطلاعاتي در زمينه بهداشت به منظور اجراي بهتر و دقيق تر برنامه ها؛
- فعاليت رسانه هاي جمعي با هدف ارتقاي سطح اطلاعات جوامع به ويژه جوامع توسعه نيافته و در حال توسعه در زمينه مسائل بهداشتي خصوصاً فردي؛
WHO اميدوار است تا با توجه به مفاد جديد الحاقي به مفاد پيشين طرح،«طرح سلامت و اهداف توسعه در قرن آينده يا هزاره جديد »(MDGS) به بهترين نحو و در حداقل زمان ممكن به اجرا درآمده و مشكلاتي كه باعث كند شدن روند اجراي طرح شده است، از ميان برداشته شود.
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبع: http://www.WHO.org

نكته ها
خواص دارويي زنبق
000675.jpg
زنبق گياهي است چند ساله و داراي ساقه راست به ارتفاع ۳۰ تا ۷۰ سانتي متر كه غالباً به علت گل هاي زيبايي كه دارد، در باغچه ها كاشته مي شود و از طريق ريزوم خزنده و ضخيم خود نيز كه به رنگ سفيد و بوي بنفشه دارد، تكثير مي يابد. گل هاي درشت، سفيد رنگ، معطر با وضع منفرد يا دوتايي در انتهاي ساقه دارد.
تركيبات شيميايي: برگ زنبق، داراي مقادير زياد اسيد اسكوربيك است و از آن براي استخراج ويتامين C استفاده مي شود. ريزوم زنبق داراي ماده رزيني تلخ، تانن، آميدون و گلوكوزيدي به نام ايريدين است كه اگر تجزيه شود، تبديل به گلوكز و ايريژنين مي شود. همچنين يك ماده معطر با بوي بنفشه به نام Irone با فرمول O ۲۲C ۱۴H است. اسانس زنبق از ريزوم گياه به وسيله تقطير با بخار آب به دست مي آيد، ولي چون اين عمل به علت آميدون فراوان با اشكال صورت مي گيرد، بايد تحت اثر اسيدها و نشاسته آن را به مواد محلول تبديل كرد و يا پس از آنكه قطعات ريزوم تخمير حاصل نمود، عمل تقطير را انجام داد. به اين ترتيب الكل معطري به دست مي آيد كه از آن به مقدار بسيار كم اسانس استخراج مي شود.
خواص دارويي: ريزوم تازه زنبق به مقدار كم اثر مدر، خلط آور و دفع كرم ظاهر مي كند. مقادير زياد آن مسهل قوي و قي آور است، به طوري كه موجبات تحريك دستگاه هضم، و دردهاي شديد روده مي شود. گرد ريزوم زنبق به طور محسوس اثر درماني كمتري ظاهر مي كند، معهذا از آن نيز در رفع آسم، سياه سرفه، نزله مزمن ريه و غيره نتايج خوبي به دست آمده است. گرد خشك ريزوم آن نيز عطرآور است و ترشحات آب دهان را افزايش مي دهد. ضماد گرم برگ هاي تازه زنبق نيز جهت رفع تومورها و خستگي ها مؤثر است.
محل رويش اين گياه در نواحي شمال ايران، گرگان، قزوين، كرمان و لرستان است.
عاطفه لطفي جبلي

همايش ها و سمينارها
همايش امنيت دارو ۲۰۰۵
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰-۲۹ سپتامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ واشنگتن
۳- پست الكترونيكي:
S.Sousa@Canadianinstitute
۴- نيم نگاه: امروزه با افزايش تعداد داروهاي تقلبي در بازارهاي جهاني و داخلي و مشكلات تشخيص داروهاي اصل و تقلبي، صنعت داروسازي جهان با مشكلات فراواني روبه رو شده است كه در اين بين حفظ سلامت و امنيت بيماران نكته اي است مهم و حائز اهميت.
همايش به منظور بحث و بررسي درباره نكاتي چون؛ چگونه مي توان با تأسيس مراكز كنترل نسبت به كيفيت داروها به ويژه تقلبي نبودن آنها مطمئن شد؟ بررسي آخرين فعاليت ها و پژوهش ها در زمينه افزايش كيفيت داروها، داروي مطمئن چه دارويي است؟، نقش FDA (سازمان غذا و دارو آمريكا) به عنوان بزرگترين متولي كنترل بهداشت و سلامت جامعه و كنترل كننده توليدات خوراكي- دارويي چيست؟ مديريت بحران در زمان افزايش نياز به دارو، برنامه هاي جديد FDA براي افزايش امنيت توليدات دارويي، چگونگي برقراري ارتباط هماهنگ ميان آمريكا و اتحاديه اروپا براي توليد داروهاي مطمئن و جلوگيري از ورود انواع تقلبي به بازار مصرف و... برگزار مي شود. همايش با نمايشگاه و كارگاه آموزشي همراه است.
چهارمين همايش آسياي پاسفيك در زمينه داروهاي ضد افزايش سن
۱- تاريخ برگزاري: ۲۷-۲۲ سپتامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: اندونزي/ نسادوآ
۳- پست الكترونيكي:
mel@wellnessindonesia.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.asianantiaging.net
۵- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي A4M و مركز بين المللي بهداشت اندونزي
۶- نيم نگاه: همايش به منظور بحث و گفت وگو در زمينه داروهاي ضد افزايش سن برگزار مي شود. منظور از داروهاي ضد افزايش سن، مكمل هاي خوراكي و استفاده از بعضي از داروهاي گياهي مورد تأييد مراكز بهداشتي معتبر است. همراه با همايش، نمايشگاه نيز برگزار مي شود.
اولين همايش بررسي پزشكي مسافرت و بيماري هاي عفوني
۱- تاريخ برگزاري: ۱۱-۱۰ سپتامبر نوامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: انگلستان/ لندن
۳- پست الكترونيكي:
S.peters@elsevier.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.travelmedicine.elsevier.com
۵- نيم نگاه: تغيير شرايط محيطي امكان ابتلا به بيماري ها را افزايش مي دهد. اين بيماري ها را مي توان به دو گروه بيماري هاي بومي شامل مالاريا، سارس و... و بيماري هاي مسافرتي چون تهوع و استفراغ، اسهال، بي اشتهايي و... تقسيم بندي كرد. در اين همايش به شيوه هاي كنترل اين بيماري ها مي پردازند.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |