سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۳
روزهاي پر تب و تاب خريد كيف دانش آموزان
كوله اي براي كتا ب ها يا همراهي براي تحصيل
001041.jpg
عكس:گلناز بهشتي
ماه شهريور بيشتر از آنكه بوي تابستان و تعطيلي را داشته باشد، بوي پاييز مي دهد، اما براي بچه مدرسه اي ها با بوي مدرسه و كلاس درس همراه است. شهريور كه مي آيد، پدر و مادرها يادشان مي افتد كه وقت خريد مدرسه بچه ها سررسيده است. آنها بايد خريد را شروع كنند؛ روپوش، كفش، دفتر، مداد، خودكار و البته كيف.
كيف مدرسه، يكي از دوست داشتني ترين ملزومات مدرسه رفتن است؛ وسيله اي كه شب به شب پر و خالي مي شود و در طول روز در دست يا روي كول بچه ها جا خوش مي كند. بچه ها وقتي بزرگ هم مي شوند، از اين ياران هميشگي دوران درس و مدرسه بخوبي ياد مي كنند.
كيف هاي چرمي مكعبي شكل كوچك و بزرگ، بعضي هايشان قفل هم داشت. كوچكش براي كوچكترها و بزرگش براي سنين بالاتر. بچه هاي كوچكي كه اين كيف ها را در دست مي گرفتند، مثل مهندس هاي كوچولو مي شدند. اين كيف ها در جاي كيف نيمكت ها هم بخوبي جا مي گرفتند. موقع امتحان هم كه مي شد، اگر قرار بود بين دو نفر كيفي قرار بگيرد، باز هم مناسب بودند، اما يك مشكل داشتند، آن هم اينكه اين كيف ها دستي بودند، البته بعضي از انواع آن يك بند بلند هم داشت، اما بچه ها معمولا عادت به استفاده از اين بند بلند نداشتند و مجبور بودند كيف سنگين را در دست بگيرند، اما آنهايي كه كوله پشتي داشتند، آن را پشت خود مي انداختند. كوله پشتي ها جديدتر بودند و چون استفاده از آنها راحت تر بود، در موقع مدارس با استقبال خوبي مواجه مي شدند.
اما دانش آموزان وقتي به پايه دبيرستان مي رسيدند، گه گاه تغيير سليقه مي دادند. پسرها كيف هاي چمداني را مي پسنديدند؛ كيف هايي كه با رمز باز مي شد، بعضي از انواعشان هم علاوه بر رمز، كارت داشت. دخترها هم كيف هاي چمداني دخترانه را انتخاب مي كردند و شايد در خيال خودشان، با اين كار خود را به فضاي تحصيل در دانشگاه نزديك مي كردند و ...
اما از ديروز تا امروز، مدل كيف هاي مدرسه همچنان همان است كه بود. باز هم انواع كوله پشتي ها، بندي ها، چمداني ها، رمزدارها و ... در بازار موجود هستند، اما آنچه جلب توجه مي كند، افزايش تنوع مدل انواع كيف هاست. اين روزها بچه ها حق انتخاب بيشتري دارند.
كوله پشتي ها در انواع و اقسام جنس، رنگ، مدل و اندازه در بازار موجودند. براي بچه هاي پنج ساله كودكستاني تا سنين دانشگاه اين نوع از كيف را مطابق هر سليقه اي مي توان پيدا كرد. كوله پشتي هاي كوچك كه براي بچه هاي كم سن و سال تر مناسبند، تنوع رنگ زيادي دارند و اغلب روي آنها عكس شخصيت هاي مختلف كارتوني مورد علاقه بچه ها هم نقش بسته است كه البته اخيرا برخي بچه ها مي توانند با انتخاب برخي انواع كيف ها، جامدادي، مداد و دفترهاي خود را هم با همان طرح تهيه كنند. يك ايراد كوله پشتي هاي كوچك اين است كه به طراحي و زيبايي ظاهر آنها بيش از جنس كيف اهميت داده مي شود. جنس اغلب اين كوله پشتي ها نوعي پلاستيك است كه مقاومت چنداني هم ندارد. كوله پشتي ها هرچه بزرگتر مي شوند، از تنوع رنگ و طرح آنها كاسته مي شود كه البته دليل اين امر مشخص است. دانش آموزان هر سال كه به پايه بالاتر مي روند، به رنگ هاي تيره تر و طرح هاي ساده گرايش پيدا مي كنند.
البته جنس كيف ها باز هم ممكن است پلاستيكي باشد، برخي هم برزنتي و تعداد معدودي هم چرمي هستند.در اين ميان حساب كوله پشتي هاي ماركدار هم از بقيه جدا مي شود. اين كوله ها اگر اصل باشند، قيمت بالاتري نسبت به ساير انواع مشابه خود دارند.
قيمت كوله هاي پلاستيكي باتوجه به اندازه و نوع طراحي و مدل از 3 هزار تا 10 هزار تومان متغير است. انواع برزنتي كه تقريبا استحكام بيشتري هم دارند، قيمت بالاتري داشته و بسته به كيفيت جنس و سايز و مارك كيف، قيمتشان از 5 هزار تومان شروع شده و حتي ممكن است به 50 هزار تومان برسد.
كوله هاي چرمي هم كه به تعداد محدودتري در بازار موجودند، اگر از چرم طبيعي باشند، بسته به اندازه و نوع طراحي شان قيمت هاي متفاوتي دارند و از 20 هزار تومان به بالا يافت مي شوند.اما كيف هاي چمداني قضيه ديگري دارند؛ معمولا بچه هاي كوچك ديگر علاقه چنداني به اين مدل كيف ها ندارند و شايد فقط دبيرستاني ها، آن هم به تعداد معدود به چمداني ها روي خوش نشان بدهند.
اين كيف ها اگر از چرم اصل باشند، حداقل 40 هزار تومان قيمت دارند، اما هرچه درجه مرغوبيت جنس آنها پايين مي آيد، قيمت ها نيز به همان نسبت دچار كاهش مي شوند.چند سالي است كه استفاده از كيف هاي مكعبي شكل شيشه اي هم رواج پيدا كرده كه البته طرفداران اين نوع كيف ها معمولا دانشجويان هستند، چون اين كيف ها به تناسب جنسي خود، استحكام چنداني نداشته و علاوه بر آن، فضاي محدودي دارند و البته اقبال دخترها به اين نوع بيشتر است.تعدادي از كيف هاي كوچك شيشه اي هم با طرح هاي كارتوني براي بچه هاي سنين مهدكودك، روانه بازارها شده اند كه نقش روي كيف ها معمولا بچه ها را به آنها علاقه مند مي كنند و از آنجايي كه كودكستاني ها معمولا وسايل چنداني ندارند، اين مدل ها براي آنها نسبتا مناسب است.كيف هاي شيشه اي بين 4 تا 10 هزار تومان قيمت دارند.
اما كلاسورها هم كه هميشه در كنار كيف هاي چمداني و كوله پشتي ها جاي جداگانه اي براي خود داشتند، هر وقت تعداد كتاب و دفترها كم مي شود، كلاسورها جايگزين كيف مي شوند.
كلاسورها هم ممكن است جلد پلاستيكي يا چرمي داشته باشند و تنوع طرح هايشان هم محدود است، البته ممكن است جاي ورقه هم داشته باشند، بعضي از انواع جديد كلاسورها داخلشان ورقه هم موجود است، برگه هايي با رنگ هاي متنوع كه باعث زيباتر شدن كلاسورها مي شود.
انواع و اقسام كلاسور را در بازار با قيمت هايي بين 2 تا 7 هزار تومان پيدا مي كنيد. حالا كه با انواع و اقسام كيف ها و قيمت آن آشنا شديد، مي توانيد براي خريد كيف بچه ها با آنها روانه بازار شويد، اجازه بدهيد خودشان كيفشان را انتخاب كنند، البته اين را هم بدانيد كه كيف مدرسه بايد متناسب با سن و جثه دانش آموز انتخاب شود و در اين مورد كوله پشتي اگر درست استفاده شود، بهترين وسيله براي استفاده دانش آموزان است.
از طرف ديگر انتخاب كيف بزرگ موجب مي شود، دانش آموزان تا جايي كه مي توانند داخل آن را پر كنند و ديگر اجباري براي خارج كردن وسايل غيرضروري نمي بينند، در حالي كه وزن كيف به همراه وسايل داخل آن نبايد از پنج تا شش كيلوگرم بيشتر باشد و از سوي ديگر كيف نبايد به طور دائم با يك دست حمل شود.
كيف هايي كه يك بند دارند، معمولا باعث بروز ناراحتي در شانه مي شوند. بهتر است وزن كيف به طور متقارن روي هر دو شانه تقسيم شود. پس كوله پشتي ها از كيف هاي بندي بهتر هستند، چون بندي ها همه فشار را به يك طرف بدن وارد مي كنند. از طرف ديگر اگر كيف بندي انتخاب مي كنيد، به سراغ انواعي برويد كه بند پهن دارند و بندشان قابليت كوتاه و بلند شدن دارد. با اين كار مي توانيد بند را به تناسب جثه تنظيم كنيد.
كيف هاي بندي علاوه بر فشار آوردن به شانه احتمالا باعث بروز ناراحتي هايي در مچ، بازو، آرنج و گردن و حتي ستون فقرات مي شوند.
حالا كه قرار است دانش آموزان 9 ماه متوالي از يك كيف استفاده كنند، بهتر است به سراغ انواع كوله پشتي ها بروند. در ميان كوله ها هم آنهايي كه به اصطلاح سفت و سخت تر هستند، از شل و وارفته ها بهترند. كوله ها را به پشت بيندازيد، اگر با آنها احساس راحتي كرديد، آن را خريداري كنيد.معمولا كوله هايي كه جنس چندان خوبي ندارند، راحت هم نيستند، پس به سراغ انواع مرغوب تر برويد. با صرف چند هزار تومان اضافه يك كوله پشتي مناسب تهيه كنيد. شما مي توانيد از اين كوله چند سال متوالي هم استفاده كنيد.
استفاده از كيف هاي بندي براي دانش آموزان پايه هاي پايين توصيه نمي شود، اما آنهايي كه معمولا كيف هايشان را آنقدر پر نمي كنند كه حملش دشوار شود، مي توانند هر از گاهي از بندي ها هم استفاده كنند.
براي خريد كيف مدرسه در وهله اول، كيفيت جنس و ميزان رعايت اصولي را كه ارتباط مستقيم با سلامتي بچه ها دارد، در نظر بگيريد، چون قرار است اين كيف ها همراه و دوست هميشگي بچه ها در مدارس باشند.

نگاه
دوست مدرسه يا دشمن سلامت
001044.jpg
در پژوهشي كه در يكي از شهرهاي كشورمان به دست آمده، مشخص شده 18 درصد دانش آموزان مقطع ابتدايي در موقع حمل كيف، احساس ناراحتي مي كنند و در حالي كه وزن كيف اين دانش آموزان حداكثر بايد برابر 10 درصد وزنشان باشد، 12 درصد بچه ها كيفي با بيش از 10 درصد وزن خود را حمل مي كردند.دختران دانش آموز معمولا بيشتر از پسران در موقع حمل كيف احساس ناراحتي مي كنند. ميانگين وزن كيف دختران در اين پژوهش 320 گرم سنگين تر از كيف پسران بود و ظاهرا اين اضافه وزن مربوط به تغذيه اي مي شود كه دختران همراه خود به مدرسه مي آورند.بدون احتساب تغذيه هم، دختران معمولا بار بيشتري با خود به مدرسه مي آورند. در اين پژوهش، وزن كيف دانش آموزان مدارس ابتدايي، نسبت به ميانگين وزن استاندارد، در سن هفت سالگي 140 گرم، در هشت سالگي 220 گرم، در 9 سالگي 200 گرم، 11 سالگي 230 گرم و در سن 12 سالگي 300 گرم اضافه تر است.
ميانگين وزن كيفي كه دانش آموزان با تغذيه به مدرسه مي آورند در سن هفت سالگي 200 گرم بيشتر از استاندارد است، يعني كلاس اولي ها بيش از كلاس دومي ها بار حمل كرده و به مدرسه مي برند.
اهميت انتخاب كوله پشتي مناسب تا آنجاست كه حتي اداره كل سلامت و تندرستي وزارت آموزش  و پرورش هم براي پيشگيري از بروز هرگونه آسيب هاي جسماني در دانش آموزان، شرايط و ويژگي هاي كوله پشتي و كيف مناسب دانش آموزان را اعلام كرده و از خانواده ها خواسته تا در انتخاب و خريد اين كالا دقت كنند.
وزن كيف به همراه محتويات داخل آن بايد بين 5 تا 10 درصد وزن دانش آموز باشد. برخي دانش آموزان كوله ها و كيف هايي برابر با 15 درصد وزن خود را حمل مي كنند كه اين وزن اضافي باعث خستگي زودرس و مشكلات مزمن در ناحيه دست، كتف، سر و گردن مي شود.اگر قصد داشتيد شيئي حجيم داخل كيف بگذاريد بايد آن را طوري جاسازي كنيد كه به پشت و كمر دانش آموز آسيبي نرسد.
بهتر است از كوله پشتي ها استفاده شود. كوله هايي كه دو بند براي شانه و يك بند براي بسته شدن دور كمر دارند. كوله هايي كه در محل بند شانه ها داراي بالشتك هستند، مناسبت تر از انواع ديگرند.
كوله پشتي حتي الامكان بايد ساده، كوچك و مناسب سن و نياز دانش آموز بوده و فاقد تزئينات و دستگيره هاي اضافي باشد.دانش آموز بايد فقط وسايل ضروري را در كيف خود قرار دهد و كيف هاي داراي يك بند، بايد به طور متناوب روي هر دو شانه يا توسط هر دو دست حمل شود.
حتما دو بند كوله پشتي بايد روي دو شانه دانش آموز قرار گرفته و سپس بند، دور كمر او بسته شود. بندها بايد متناسب با بدن دانش آموز تنظيم شود، به گونه اي كه كوله دقيقا در ناحيه پشت قرار گيرد و خيلي سفت يا شل نباشد.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |