سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۳
مردم خوشبخت امروز
رفاه اقتصادي، بهره مندي از تكنولوژي هاي پيشرفته و بالا بودن ميزان درآمد سرانه كشورها، نمي تواند به طور صد درصد احساس سعادتمندي و خوشبختي را در ميان انسان هاي يك جامعه برانگيزاند
001056.jpg
عكس :آرش يداللهي
يوسف بهمن آبادي
احساس سعادتمندي ، رضايت و خوشبختي سبب پويايي محيط بيروني زندگي مي شوند.
اينكه مردم در يك جامعه، احساس سعادتمند بودن زندگي را وابسته به چه مولفه هايي بدانند، بسته به اعتقادات، تفكرات، اميال، علايق، خواسته ها و نوع نگرش ها و عرصه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، سياسي و ... است كه هويت و جوهره افراد اين جامعه را مي سازند. از اين روست كه نمي توان چنين فرضيه اي را كه همه افراد يك جامعه و در يك زمان مشخص، احساس خوشبختي و سعادتمندي مي كنند مورد تاييد قرار داد يا اينكه به اين امر، اذعان كرد كه افراد درون يك جامعه، احساس خوشبختي خود را در فلان مسئله مي دانند، چرا كه مسئله خوشبختي و سعادت در جوامع مختلف و در ميان افراد گوناگون، پاسخ هاي يكساني ندارند. چه اينكه، بنا به دلايل ذكر شده، اين مولفه در جوامع مختلف و حتي در ميان دو نسل يك جامعه، ممكن است متفاوت باشد. به طور مثال، در گزارشي كه ايسنا ارائه كرده است، به مقايسه حس سعادتمندي در ميان كشورهاي جهان پرداخته و نكته جالب اين است كه دو كشور نيجريه و مكزيك بالاترين ميزان احساس خوشبختي را در ميان كشورهاي جهان به خود اختصاص داده اند و كشورهايي نظير كانادا و آمريكا به ترتيب در مكان سيزدهم و هجدهم قرار گرفته اند. اين مسئله نشان مي دهد كه رفاه اقتصادي، بهره مندي از تكنولوژي هاي پيشرفته و بالا بودن ميزان درآمد سرانه كشورها، نمي تواند به طور صد درصد احساس سعادتمندي و خوشبختي را در ميان انسان هاي يك جامعه برانگيزاند. اگرچه، نمي توان نقش تكنولوژي و ثروت را هم در اين مهم ناديده گرفت. با اين حال، بايد ديد كه مفهوم سعادتمندي و خوشبختي در زندگي انسان ها چگونه معني مي يابد. اين بحث از دو منظر قابل بررسي است: يكي جامعه شناسي و ديگري روانشناسي.
عوامل موثر بر احساس سعادتمندي
احساس سعادتمندي، در افراد يك جامعه، از يك سو به روح و روان افراد وابسته است و از سوي ديگر به بستري كه انسان در آن زيست مي كند. دكتر سعيد معيدفر، رئيس انجمن جامعه شناسي ايران، از منظر جامعه شناسي اين پديده را بررسي مي كند. به اعتقاد وي، عواملي نظير نظم و قانونمندي ، تعامل گروهي ، رفاه اقتصادي ، اوقات فراغت و ... در شكل گرفتن احساس رضايتمندي و سعادت افراد موثر است. وي در تشريح اين عوامل اظهار مي دارد: نظم و قانونمندي، به عنوان يكي از عوامل مهم در احساس خوشبختي افراد مطرح است. چون افراد، در بستر قانون و نظم، مطابق اهداف تعيين شده تلاش مي كنند و به نتيجه هم مي رسند و برعكس، در جوامعي كه فاقد نظم و قانونمندي است، افراد در تحقق اهداف شخصي خود دچار مشكل مي شوند كه پيامد  هاي آن به پرخاشگري افراد، نااميد شدن و ... مي انجامد. معيدفر تعامل انسان با گروه و روابط عاطفي را از ديگر موارد موثر در احساس سعادتمندي مي داند. وي بيان مي دارد: از آنجا كه انسان، موجودي اجتماعي است و تا حدود زيادي در تعامل با افراد، از جمله خانواده، همسالان، هم شغلي ها، هموطنان و ... قرار مي گيرد، اين نوع تعامل ها، خود زمينه برقراري شادي و نشاط را در افراد ايجاد مي كند و چنانچه در فرآيند كار گروه ها، اختلال ايجاد شود، قاعدتا انسان ها از اينگونه روابط متاثر مي شوند و شادي و نشاط در آنها رو به كاهش مي گذارد . معيدفر مي افزايد: در خانواده هايي كه روابط عاطفي تري وجود دارد، فرد احساس خوشبختي مي كند و متعاقبا نيز، در شرايطي كه خانواده از هم گسيخته باشد؛ (مثل طلاق، خشونت هاي خانوادگي و ...) اينگونه روابط خانوادگي موجب برهم زدن شادابي افراد مي شود و همين مي تواند دقيقا در روابط فرد و جامعه مثل محل كار يا گروه هاي دوستان كه دچار نوعي از هم پاشيدگي گروهي مي شود، اثر گذاشته، مسلما فرد را دچار آسيب هاي روحي خواهد ساخت . عوامل اقتصادي هم مي تواند تاثير بسزايي در احساس سعادتمندي افراد داشته باشد. به اعتقاد وي مسلما داشتن حداقل هايي براي زندگي سالم و آبرومند براي هر فردي احساس خوشبختي ايجاد مي كند، اگرچه تمايلات انسان براي داشتن يك زندگي محدود نيست، اما حداقل هاي يك زندگي شرافتمندانه در اين خصوص، ضروري است. اگر در زندگي اقتصادي فرد، ناكامي هايي وجود داشته باشد و عدالت اقتصادي در جامعه در حد مطلوبي نباشد، اين احساس به مراتب كاهش پيدا مي كند . يكي ديگر از عواملي كه معيد فر، به عنوان ايجاد كننده احساس خوشبختي در افراد مطرح مي كند، اوقاع فراغت است. وي مي گويد: انسان براي زندگي خود نياز به اوقات فراغت دارد. اوقات فراغت به نوبه خود با افزايش تعاملات فرهنگي از طريق شيوه هاي مختلف اعم از ايرانگردي، امكانات فرهنگي و تفريحات سالم، مي تواند در بهبود شرايط روحي و ايجاد سرور در افراد نقش داشته باشد . حسين گل محمدي، كارشناس مسائل اجتماعي، احساس سعادتمندي را از دو منظر مورد بررسي قرار مي دهد. وي مي گويد: احساس سعادتمندي و رضايت از يك نگاه، به جامعه اي كه فرد در آن تربيت مي شود و ميزان توقعاتي كه جامعه در فرد ايجاد مي كند و از ديگر سو، به ويژگي هاي روحي و رواني شخص برمي گردد . وي در تشريح نگاه اول بيان مي دارد: فرهنگ دراحساس خوشبختي، رابطه مستقيمي دارد. به طوري كه تربيت اجتماعي، برگرفته از فرهنگ جامعه است و هر جامعه، متناسب با رفتار فردي، اعتقادات، نگرش ها و آنچه در حوزه هاي مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و... تزريق مي شود، جهان بيني خاصي را در اذهان مردمانش شكل مي دهد . به نظر گل محمدي، از نظر روانشناسي سعادتمندي،  به عنوان يك حس، در افراد متفاوت است. چرا كه ممكن است در شرايطي مساوي، يك نفر احساس خوشبختي كند و فردي ديگر، احساس خوشبختي نكند. در اينجا ويژگي هاي فردي، در نگاه افراد به نوع زندگي موثر است .
احساس خوشبختي امروز در مقايسه با گذشته
اگر پاي سخن افراد مختلف جامعه بنشينيم و به كالبدشكافي روياها و احساسات آنها بپردازيم، به متفاوت بودن احساس خوشبختي افراد پي مي بريم،  البته چنين احساساتي در مقايسه با نسل هاي گذشته از تفاوت هايي برخوردار شده است كه اين امر بستگي مستقيم به رشد تكنولوژي، گسترش شهرنشيني و روابط بين انسان ها دارد. طي چنين روندي، جامعه شناسان و روان شناسان، عوامل مختلفي را در اين امر دخيل مي دانند.
دكتر سعيد معيدفر، جامعه شناس، در اين زمينه مي گويد: نوع روابط در گذشته، روابطي بود كه در آن، تعامل فرد با گروه، متفاوت از جامعه فعلي بوده است. در گذشته، فرد از حمايت گروهي بيشتري برخوردار بوده و در نتيجه، روابط ميان افراد هم صميمانه تر بوده است. اما امروزه، مي بينيم كه افراد، حتي در انتخاب شغل هم، آزاد هستند و در نتيجه، تعامل افراد در روابط اجتماعي كاهش يافته است؛ چرا كه حمايت گروه از فرد كم شده و روابط عاطفي نيز، در ميان انسان ها افت پيدا كرده است. همين امر، مي تواند صدماتي در احساس سعادتمندي افراد ايجاد كند .وي در ادامه مي افزايد: جامعه شناسان، عوامل افسردگي، طلاق، خودكشي و... را ناشي از تنهايي و احساس تجرد افراد قلمداد مي كنند. چرا كه فرد احساس مي كند كسي از او حمايت نمي كند. كسي او را دوست ندارد و در ميان انبوه خلق، احساس تنهايي مي كند؛ چيزي كه از آن تحت عنوان از خودبيگانگي يا فردگرايي يا تفرد نام مي برند و اين خلاء موجب كاهش يافتن نشاط و سرور افراد جامعه مي شود . اين مسئله از لحاظ روان شناسي نيز مورد بحث است. يك روان شناس كه نخواست نامش فاش شود، در مقايسه احساس سعادتمندي افراد نسبت به گذشته معتقد است: زندگي تكنولوژي وار امروزي، اگرچه رفاه و تجملات ظاهري را براي انسان ها به ارمغان آورده است، اما از آنجا كه متناسب با فرهنگ كشورها و روحيات افراد آن پيش نمي رود، نوعي سرخوردگي و افسردگي را در ميان افراد جوامع مختلف برانگيخته است. به اين معنا كه در خيلي از موارد، انسان ها احساس پوچي، نااميدي، خستگي هاي مفرط، سردردهاي مزمن و بيماري هايي دارند كه جسم و روح انسان ها را در خود درگير كرده اند و اين احساس ها، نگرش مثبت به زندگي را در افراد كاهش مي دهد .
اين روان شناس در ادامه مي گويد: گاهي اوقات، ديده مي شود كه افراد جامعه خودمان با آنكه به لحاظ مادي، در شرايط مطلوبي هم قرار دارند، اما در زندگي احساس خوشبختي نمي كنند،  اگرچه افراد ديگر، احساس خوشبختي را در وجود چنين افرادي مي بينند وحتي مايلند در شرايط آنها قرار گيرند .
گل محمدي، در مقايسه جوامع امروزي با گذشته، با اعتقاد به اينكه احساس سعادتمندي نسبت به گذشته كمتر شده است، به نظريه شوماخر - از نظريه پردازان سرشناس غرب- استناد مي كند. وي مي گويد: شوماخر در كتاب كوچك زيباست به ارائه نظريه اي مي پردازد كه كاهش يافتن سطح سعادتمندي را در جوامع غربي كه به لحاظ تكنولوژي و اقتصادي در سطح بالايي هستند، نشان مي دهد. منظور از اين نظريه، اين است كه جوامع كوچك و ساده اوليه به خاطر جمع و جور بودن و سادگي خود، احساس خوشبختي بيشتري دارند .
گل محمدي به جامعه ايران بعد از انقلاب اشاره مي كند كه ميزان احساس خوشبختي در افراد جامعه افت كرده و آن هم به دليل بحران اقتصادي است. وي در توضيح اين مطلب مي افزايد: در جامعه يك نوع احساس سيري ناپذيري مادي در افراد جامعه ايجاد شده كه باعث حس ناامني اقتصادي شده است .
اين كارشناس اجتماعي به مولفه ارتباطات جهاني اشاره مي كند كه كشورهاي مختلف با پيشرفت هاي سريعي كه دارند و مردم از وسايل ارتباط جمعي از جمله ماهواره،  اينترنت و... به اين پيشرفت ها مي نگرند و با خود به مقايسه مي پردازند و از سوي ديگر نيز پاسخ مناسبي در برابر اين فاصله تغييرات از سوي دولت نمي بينند، دچار نوعي احساس پس افتادگي مي شوند و خود را عقب مانده و نابرابر مي بينند. به نظر وي، وجود چنين تعارضاتي، موجب مي شود تا مردم همواره احساس خوشبختي را در ديگران تصور كنند و خود را از سعادت و خوشبختي دور مي بينند.در پژوهشي كه اخيرا در ميان كشورهاي مختلف انجام شده، ايران رتبه چهلم را در دنيا در احساس سعادتمندي كسب كرده است. با اين وجود،  باز مردم نگراني هايي را در اوقات روزمره خود دارند و با مشكلات مختلفي از جمله اعتياد جوانان ، طلاق ، خشونت هاي خانوادگي ، بيكاري ، مشكل مسكن و... دست و پنجه نرم مي كنند. اين عوامل، روند احساس خوشبختي را در ميان افراد جامعه كاهش مي دهد.

افزايش تدريس تربيت بدني به 3 ساعت درهفته
مديركل دفتر استانداردسازي و توسعه تربيت بدني مدارس با اعلام افزايش ساعات درس تربيت بدني به 3 ساعت در برنامه چهار توسعه، خبر داد: برنامه درسي تربيت بدني سال تحصيلي آينده در پايه هاي سوم، چهارم و پنجم ابتدايي براي اولين بار سراسري مي شود. دكتر عليرضا رمضاني در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اجراي آزمايشي برنامه درس تربيت بدني در دوره راهنمايي و متوسطه در سال تحصيلي آينده تصريح كرد: بر اين اساس 40 معلم درس تربيت بدني از 8 استان كشور براي اجراي آزمايشي طرح در 40 مدرسه دخترانه و پسرانه راهنمايي و متوسطه در 8 رشته ورزشي آموزش مي بينند. وي با اشاره به اينكه هم اكنون قريب به 100 هزار معلم دوره ابتدايي براي اجراي سراسري طرح آموزش ديده اند، خاطرنشان كرد: پيش بيني شده تا اين طرح طي 4 سال اجراي آزمايشي شود و با توجه به اينكه به طور طبيعي اجراي آن براي 11 پايه، 33 سال طول خواهد كشيد، اين امر انقلابي در تهيه، تدوين و اجراي برنامه درسي خواهد بود.
به گفته رمضاني بر اين اساس، پيش بيني شده است تا هر مدرسه كه با ظرفيت بالاي 10 كلاس ساخته مي شود، به يك سالن ورزشي مجهز شده و در مدارس كمتر از 10 كلاس نيز بايد فضاي لازم براي درس تربيت بدني جدا از حياط مدرسه پيش بيني شود كه در اين زمينه در 31 استان حدود 500 سالن ورزشي ساخته شده و پيش بيني مي شود، طي 2 سال تعداد زيادي از آنها بهره برداري شود. وي با اشاره به تغيير كاربري فضاهاي موجود در مدارس گفت: هم اكنون براي تغيير كاربري۶۰ سالن در 12 استان كشور اعلام آمادگي و ابلاغ اعتبار شده است. مديركل دفتر استانداردسازي و توسعه تربيت بدني مدارس با اعلام تجهيز فضاي 35 مدرسه به كفپوش هاي ويژه ادامه داد: 70 مدرسه ـ هر استان 2 مدرسه ـ كشور نيز به لحاظ تربيت بدني و برنامه، فضا، تجهيزات و نيروي انساني به عنوان مدارس الگو تجهيز شده اند.
وي با بيان ارسال 15 هزار بسته آموزشي شامل 72 قلم وسايل ورزشي به استان ها، اذعان داشت: امسال نيز براي دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه حدود 20 تا 30 هزار بسته تجهيزات تربيت بدني ارسال خواهد شد.
به گفته رمضاني، سرانه ورزش دانش آموزي نيز با توجه به اجراي اين برنامه از 500 ريال به 5 هزار ريال افزايش يافته است و هر استان بر اساس نياز خود مي تواند اين رقم را افزايش دهد، در اين راستا سالانه 8 ميليارد تومان بهره وري وارد سيستم مي شود. وي با اشاره به آموزش 100 هزار معلم تربيت بدني براي اجراي طرح خاطرنشان كرد: بر اين اساس با واحدهاي دانشگاهي هماهنگ شده است تا در صورت تمايل معلم ابتدايي به تدريس اين درس، در دوره دانشگاهي آموزش واحدهاي درس تربيت بدني را نيز ببينند. مديركل دفتر استانداردسازي و توسعه تربيت بدني مدارس با اشاره به هماهنگي با مراكز تربيت معلم تربيت بدني براي آموزش معلمان گفت: به علاوه حدود 3 هزار معلم نيز براي پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي آموزش مي بينند. به گفته وي هم اكنون فارغ التحصيلان 203 رشته مختلف، در حال تدريس درس تربيت بدني هستند كه اين امر مطلوب نيست.

نگاه
001017.jpg
تامين امنيت اجتماعي روستاييان
بيمه به عنوان يكي از مهمترين شاخصه هاي رفاه اجتماعي شمرده مي شود. تامين امنيت گروه هاي مختلف در جامعه از راه هاي گوناگوني انجام مي شود كه يكي نيز بيمه مردم جامعه است. گروه هاي آسيب پذير اما، حكايت ديگري دارند، اين گروه ها اغلب به دليل توان اندك مالي از پس هزينه هاي جاري زندگي شان برنمي آيند. پرداخت هزينه هاي درماني از سوي گروه آسيب پذير، امري محال و غير ممكن است. آنها معمولا با عقب  انداختن درمان هايي كه گمان مي كنند لازم و ضروري نيستند يا مراجعه به مراكزي كه هزينه هاي اندكي براي درمان دريافت مي كنند، سعي در حل مشكلات و بيماري خود دارند.
روستاييان نيز از اين قاعده مستثني نيستند؛ دوري از مراكز درماني، صرف هزينه هاي زياد براي رساندن بيمار به مركز درماني و عدم برخورداري از خدمات پشتيباني كه ممكن است ياريگر بيماران باشند، از جمله دلايلي است كه روستاييان را بر آن مي دارد تا از حداقل امكانات بهره ببرند. بغرنج شدن مشكل درماني ساكنان روستاها سبب شد تا دولت، تمركز بيشتري در اين زمينه به خرج دهد.
معاون بيمه و درمان سازمان بيمه خدمات درماني چندي قبل، از توزيع 5 ميليون دفترچه بيمه درمان در ميان روستاييان خبر داد. دكتر هوشنگي معتقد است كه تعداد دفترچه هاي درمان روستاييان به 20 ميليون جلد مي رسد. توزيع دفترچه كه در تمامي روستاهاي كشور آغاز شده، در برخي مناطق از سرعت بيشتري برخوردار است. وزارت بهداشت ارائه خدمات درماني به روستاها را از وظايف اوليه خود عنوان مي كند و مدعي است كه گام مهمي در زمينه عدالت اجتماعي در كشور برداشته است. اما واقعيت تلخ اين است كه هر چه روستاها كم جمعيت تر و فاصله شان از شهرها بيشتر باشد، ارائه خدمات، حتي با دفترچه نيز بسختي و كندي انجام مي شود. امكان دسترسي سريع روستاييان به مراكز درماني هنوز هم تا استانداردها فاصله فاحشي دارد و طرح پزشك خانواده كه با هدف برطرف شدن مشكل درماني روستاييان ريخته شده بود نيز يكي از راهكارهايي است كه وزارت بهداشت بر آن تاكيد دارد، هر چند تا اجراي اين طرح زمان زيادي باقي است.
اين در حالي است كه به گفته موسويان مدير عامل صندوق بيمه اجتماعي روستاييان، عشاير و روستائيان نبايد نگران تاخير در آغاز عضوگيري صندوق بيمه اجتماعي باشند، چراكه حتي با عضويت در نيمه دوم سال جاري مي توانند با پرداخت حق بيمه مربوط به چند ماه گذشته، از اول سال جاري بيمه شده تلقي شوند و امسال جزو سنوات آنها براي برخورداري از مستمري پيري محسوب شود.
001053.jpg
شوق سفر
تمايل روزافزون مردم ايران، براي زيارت امامان معصوم(ع)، موجب شده تا تورهاي مختلف سربرآورند. اغلب مردم كشورمان، در ايام فراغت خود، ترجيح مي دهند تا به اماكن مذهبي نظير قم، جمكران، مشهد مقدس و اماكن مذهبي ديگر در خارج از كشور نظير عتبات عاليات، سوريه، مكه و ...عازم شوند و گرايش به چنين سفرهايي، در عمق روح ايرانيان رسوخ كرده  است. از زماني كه سفر به عتبات عاليات آزاد شد، ايرانيان به خاطر عشق و علاقه اي كه به امامان خود (ع) داشته اند و آرزو به دل در سالهاي طولاني به انتظار چنين روزهايي مانده بودند، به يكباره به سرزمين مذهبي عراق سرازير شده و آرزوي ديرينه خود را پس از مدت ها پايان يافته تلقي كردند. در اين ميان، سفرهاي زيارتي به عتبات عاليات، در اين چند سال اخير، گسترش فراواني يافته است. حتي مشاهده مي شود، برخي از ايراني ها، بيش از يك بار سفر به عتبات عاليات را در برنامه هاي زيارتي خود گنجانده اند.
ضرورت طرح امنيتي زائران
با توجه به اينكه سفرهاي زيارتي خارج از كشور، مشكلاتي را نيز به همراه مي آورد، بنابراين تامين امنيت براي زائران ايراني، ضرورتي اجتناب ناپذير خواهد بود. اگرچه ، طرح اوليه امنيت زائران ايراني در عراق، مورد بحث قرار گرفته است، اما به گفته ابوالحسن رضوي ، اين طرح به دليل اينكه به شركت هاي اعتباري واگذار شده بود، از سوي هيات اعزامي ايران به اين كشور تاييد نشد. وي تصريح كرده  است: وزارت كشور عراق بايد امنيت زائران ايران را تامين كند، در حالي كه تاكنون اين مسئوليت را قبول نكرده است .
مرز خسروي: در انتظار بازشدن
مرز خسروي، به عنوان يكي از مراكزي تلقي مي شود كه هم مردم و هم مسئولان، خواستار باز شدن آن براي عبور زائران ايراني به عتبات عاليات هستند. رضا نجفيان، رئيس سازمان حج و زيارت استان كرمانشاه، در خصوص علل باز نشدن مرز خسروي روي زائران مي گويد: دولت عراق اعلام كرده، در اين قسمت اقتدار ندارد و نمي تواند امنيت زائران ايراني را تامين كند و مسدود ماندن مرز خسروي به دولت و سازمان حج و زيارت ايران هيچ ارتباطي ندارد . وي اضافه مي كند: تمام مسئولان براي باز شدن مرزهاي خروجي به عتبات عاليات تلاش مي كنند، ولي اگر از اين اقدام مطمئن نباشند، عاقبت خوبي نيز در انتظار زائران نخواهد بود . البته استاندار نجف، اخيرا اعلام كرده: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، بزودي استان نجف، مي تواند هر روز از 5 هزار زائر ايراني پذيرايي كند . بودجه اختصاص يافته براي اين طرح به گزارش ايرنا، 50 ميليون دلار است كه در اختيار استانداري نجف قرار گرفته است.

امروز
تردد دانش آموزان ايمن مي شود
001014.jpg
دستورالعمل ايمني تردد دانش آموزان در سال تحصيلي 85-84 اعلام شد.
بر اســـاس اين دستورالعــمل، بايد ايستگاه هاي سرويس مدارس به اندازه 50 متر جهت سوار و پياده كردن دانش آموزان ايجاد شده و پاكسازي ايستگاه هاي سرويس توسط عوامل راهنمايي صورت گيرد.
به علاوه، سوار و پياده شدن دانش آموزان فقط از در سمت راست خودروها مجاز بوده، استفاده از كمربند ايمني براي سرنشينان جلو سرويس ها اجباري است و بايد يك نفر به عنوان ارشد سرويس دانش آموزان با نام پليس سرويس كه به صورت اصلح از بين پليس هاي مدرسه انتخاب مي شود، تعيين شود.
گزارش وضعيت رعايت مقررات رانندگي سرويس توسط پليس هاي سرويس، حضور پرسنل راهور از ساعت 6:30 تا 9 و از ساعت 11 الي 14 بعدازظهر مقابل مدارس تعيين شده در ايام بازگشايي مدارس، بيرون نبودن دست دانش آموزان از پنجره هاي سرويس هنگام توقف و حركت و استفاده از پل مقابل مدارس توسط دانش آموزان با هدايت پليس ياران مهر، از ديگر مفاد اين دستورالعمل است.
بر اساس مفاد اين دستورالعمل، دانش آموزان بايد از محل خط كشي مخصوص عبور دانش آموزان و پل هاي روگذر با هدايت پليس ياران مهر عبور كنند. تنظيم زمان حضور سرويس ها با فاصله زماني مناسب نيز كه موجب تراكم در مقابل مدارس نشود، از ديگر نكات حائز اهميت است.
همچنين در مدارسي كه فضاي مناسب و كافي جهت توقف دارند، سرويس ها بايد قبل از زنگ آخر در محوطه مدرسه مستقر و پس از سوار شدن و خروج دانش آموزان بي نياز از سرويس، مدرسه را ترك كنند. در صورت تردد در طول خيابان نيز، اولياي دانش آموز دست راست دانش آموز را گرفته و در جهت عكس حركت وسايل نقليه تردد كنند.
در پايان اين دستورالعمل تاكيد شده است كه هنگام توقف در سواره رو جهت سوار شدن به سرويس، اوليا بايد دست دانش آموز را بگيرند، به نحوي كه وي در سمت راست قرار گيرد.
حضور نامحسوس پليس در سرويس مدارس
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: حضور نامحسوس پليس ياران در سرويس مدارس، از جمله برنامه هاي پيش بيني شده براي جلوگيري از تخلفات راهنمايي و رانندگي و تامين جان دانش آموزان است.
به گزارش مهر، سردار ساجدي نيا در حاشيه برگزاري همايش پليس يار مهر افزود: يكي از محورهاي مورد توجه پليس راهنمايي و رانندگي، ساماندهي سرويس مدارس است كه از همين رو تدابيري نيز در اين خصوص انديشيده ايم.
وي داشتن برگه معاينه فني را از جمله شرايط امتياز سرويس مدرسه دانست و گفت: حضور تك سرنشين مسافر در صندلي جلو، تشكيل پرونده براي سرويس هاي مدارس و همچنين شناسايي آنها و كسب تائيديه از آژانس هاي اتومبيل نيز از ديگر شرايط سرويس مدرسه بودن خودروها تلقي مي شود.
ساجدي نيا در عين حال به حضور نامحسوس افراد پليس يار در سرويس هاي عمومي مدارس اشاره كرده و گفت: راهنمايي و رانندگي 10 تخلف را براي سرويس مدارس در نظر گرفته كه در صورت مشاهده هر يك از موارد، نسبت به جريمه و جلوگيري از ادامه كار اقدام مي شود.
پيش از اين نيز نيروي انتظامي تهران بزرگ از اعمال تدابير ويژه براي حفظ امنيت دانش آموزان هنگام تردد در خيابان ها خبر داده بود.
اين اقدامات در حالي صورت مي گيرد كه در چند سال گذشته مواردي از نقض حقوق فردي دانش آموزان و همچنين بي احتياطي هايي از سوي رانندگان سرويس هاي مدارس صورت گرفته بود كه اين اتفاقات با واكنش والدين دانش آموزان همراه شد و مسئولان را به واكنش واداشت.

در شهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |