سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۳ - Sep 6, 2005
لايحه بيمه اجتماعي كارگران ساختماني به مجلس رفت
كارگران با كارت مهارت فني از مستمري ازكارافتادگي،
بازنشستگي و فوت برخوردار مي شوند
گروه اجتماعي: لايحه بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني كه به پيشنهاد وزارت رفاه و تامين اجتماعي به تصويب هيات وزيران رسيده است، براي تصويب نهايي به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد.
به گزارش ايسنا، كارگران شاغل در امور ساختماني از جمله اقشاري هستند كه به علت عرضه بيش از حد نيروي انساني در گذران زندگي و كسب درآمد با مشكل روبرو هستند و فصلي و روزانه بودن شغل آنها تداوم اشتغال آنها را تهديد مي كند.
اين افراد به دليل بيكاري مقطعي در معرض آسيبهاي اجتماعي از جمله حوادث و بيماري ها قرار دارند و عمدتا به هنگام سالمندي داراي پس انداز كافي براي تامين زندگي خود و خانواده نيستند.
در سال ۱۳۵۲ براي نخستين بار براي بيمه اين افراد اقدام و قانون بيمه اجباري كارگران ساختماني به تصويب رسيد.
كارگران ساختمان مؤسسات دولتي و يا وابسته به دولت، شهرداري ها، كارخانجات، پيمانكارها و…كه مشمول قانون بيمه هاي اجتماعي وقت و قانون تامين اجتماعي هستند، از شمول اين قانون مستثني شدند.
در اين قانون بيمه اجباري كارگران ساختماني به علت حوادث ناشي از كار بوده و در حال حاضر اين بيمه از سوي سازمان تامين اجتماعي اجراء مي شود، كه تا حدودي موجبات آرامش خيال كارگران مشغول به كار را فراهم كرده است.
اين اقدام در سال ۱۳۵۲ به عنوان نخستين گام تاكنون دچار تغيير و تحول نشده است.در نتيجه كارگران ساختماني در مقابل بيماري عادي از كارافتادگي غيرناشي از كار، بازنشستگي و فوت عادي، هيچ گونه پوشش بيمه اي نداشته و خانواده نيز به تبع آنها از هيچ نوع نظام بيمه اي برخوردار نمي شوند.
لذا به منظور انجام وظايف قانوني وزارت رفاه لايحه بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني براي سير مراحل تصويب تقديم مجلس شد.
به گزارش ايسنا، بر اساس اين لايحه كارگران شاغل در كارگاههاي ساختماني اعم از ايجاد و يا توسعه ساختمان، تجديد بنا، تعميرات اساسي و يا تخريب مربوط به ساختمان داراي كارت مهارت فني از سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و با نام نويسي و اخذ كد ملي نزد سازمان تامين اجتماعي بيمه مي شوند.گفتني است كارگران شاغل در كارهاي ساختماني تا زمان تحت پوشش قرار گرفتن به موجب اين قانون كماكان از خدمات مشمول قانون بيمه اجباري كارگران ساختماني مصوب سال ۱۳۵۲ برخوردار خواهند شد.
همچنين كارگران شاغل در كارهاي ساختماني وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شركت هاي دولتي و وابسته به دولت، مؤسسات عمومي غيردولتي، شهرداري ها، بانك ها، مؤسسات عام المنفعه و نيز كارخانجات داراي پروانه بهره برداري اعم از اين كه انجام كار را به پيمانكار واگذار يا رأسا انجام دهند، از شمول اين قانون خارج و كماكان تابع قانون تامين اجتماعي هستند.
بر اساس اين لايحه وزارت كار و امور اجتماعي موظف است نسبت به فراخوان و آموزش كارگران شاغل در كارهاي ساختماني و صدور كارت مهارت فني براي آنها اقدام كند.همچنين زمانبندي، شرايط و ترتيب صدور، تمديد، تعليق، كارت مهارت فني و نحوه شناسايي كارگران شاغل در كارهاي ساختماني و اشتغال آنها در طول دوره اعتبار كارت طبق آيين نامه اي خواهد بود كه مشتركا توسط وزارتخانه هاي رفاه، كار و امور اجتماعي، مسكن و شهرسازي و كشور تهيه و به تصويب شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي خواهد رسيد.
كارگران شاغل داراي كارت مهارت فني معتبر از تاريخ نام نويسي در سازمان تامين اجتماعي مبتني بر كد ملي مشمول مقررات اين قانون هستند و از تعهدات آن بهره مند مي شوند.
به گزارش ايسنا، تعهدات اين قانون شامل حوادث و بيماري ها، غرامت دستمزد، ازكارافتادگي، بازنشستگي و فوت است.
همچنين در مراحلي كه انجام كارهاي ساختماني مستلزم اخذ پروانه است مراجع ذيربط مكلف اند صدور پروانه را به ارائه رسيد پرداخت حق بيمه براي هر مترمربع سطح زيربنا معادل ۴ درصد حداقل دستمزد ماهانه سال درخواست پروانه به حسابي كه سازمان تامين اجتماعي اعلام خواهد كرد، منوط كنند.
در صورتي كه حوادث ناشي از كار منجر به مصدوميت، فوت، يا از كار افتادگي شود ولي متقاضي با وجود الزام به گرفتن پروانه نسبت به اخذ آن اقدام نكرده باشد.
سازمان تامين اجتماعي حق بيمه را با رعايت خسارات بيمه شده محاسبه و وصول خواهد كرد.
بر اساس اين لايحه حق بيمه سهم بيمه شده معادل ۷ درصد دستمزد ماهانه اي خواهد بود كه طبق ماده ۳۵ قانون تامين اجتماعي براي كارگران نيمه ماهر و ماهر تعيين مي شود.
همچنين دولت مكلف است معادل سه درصد ماخذ كسر حق بيمه را به عنوان سهم مشاركت خود به سازمان تامين اجتماعي پرداخت كند.
نقل و انتقال سابقه پرداخت حق بيمه فيمابين صندوق هاي بيمه و بازنشستگي بر اساس قوانين مربوطه انجام مي شود.
به گزارش ايسنا، چگونگي استفاده از خدمات درماني و مدت و شرايط، ميزان غرامت دستمزد براي حوادث ناشي و غيرناشي از كار ،شرايط پرداخت غرامت نقص عضو و برقراري مستمري جزئي و كلي نحوه محاسبه ميزان آن و تغيير درجه از كار افتادگي جزئي و كلي تابع مقررات قانون تامين اجتماعي خواهد بود.
همچنين مشمولان اين قانون در صورت داشتن حداقل سابقه مقرر در قانون تامين اجتماعي و ۶۰ سال تمام و يا داشتن ۳۵ سال كامل سابقه پرداخت حق بيمه مي توانند درخواست بازنشستگي كنند.
بر اساس اين لايحه در صورت بروز هر گونه حادثه ناشي از كار و همچنين در صورتي كه ثابت شود كه وقوع حادثه ناشي از كار مستقيما ناشي از عدم رعايت مقررات حفاظت فني كارفرما است سازمان تامين اجتماعي طبق مقررات اين قانون هزينه هاي مربوط را از كارفرما مطالبه و وصول خواهد كرد.

قتل ۵ نفر در نيواورلئان به ضرب گلوله پليس
001125.jpg
بدنبال اوج گيري آشوب و هرج و مرج در شهر نيواورلئان آمريكا دست كم ۵ نفر با شليك نيروهاي پليس ازپا درآمده اند.
به گزارش سايت خارجي بي.بي.سي در اين شهر بزرگترين عمليات كمك به بازماندگان توفان كاترينا در جريان است.
پليس مي گويد: اين ۵ نفر بخشي از گروه بزرگتري بوده اند كه با داشتن اسلحه از روي پلي كه يك درياچه محلي را به رودخانه مي سي سي پي مي پيوندد، در حال عبور بوده  اند.
روشن نيست كه آيا مردان مسلح نخست به سوي پليس آتش گشوده باشند.
دولت آمريكا پيشتر گفته بود كه شش روز پس از توفان كاترينا كه شهر را دچار سيلاب و هرج و مرج كرد نظم را به نيواورلئان بازگردانده است.دولت متهم مي شود كه در زمينه نجات جان مردم بسيار كند عمل كرده است.
وزير بهداشت و خدمات انساني آمريكا گفته است كه شمار تلفات ناشي از توفان كاترينا هزاران نفر است. اين اولين اظهار نظر يك مقام رسمي فدرال در اذعان به شمار زياد تلفات است.
وزير دفاع آمريكا نيز گفته است كه سالها طول خواهد كشيد تا شهر از آنچه بر سرش رفته است قد راست كند.
دولت آمريكا فهرستي از كمكهاي مورد نياز خود در عمليات نجات را به اتحاديه اروپا و ناتو ارائه كرده است.
مردم منطقه در آنچه بزرگترين عمليات تخليه هوايي در اين كشور خوانده شده، از مناطق توفان زده به نقاط امن انتقال مي يابند.
نورمن مينتا، وزير حمل و نقل آمريكا گفت :هواپيماها و هلي كوپترها ۲۴ ساعته در حال كار هستند و تاكنون بيش از ۱۰ هزار نفر را از مناطقي در نيواورلئان كه بيشترين آسيب را ديده اند، تخليه كرده اند.
مقامات نظامي مي گويند :تاكنون ۴۲ هزار نفر از توفان زدگان اين شهر ويران نجات يافته اند. با اين اوصاف، خبرنگاران بي بي سي در نيواورلئان مي گويند :اوضاع براي هزاران نفر از مردم سرگردان، مصيبت بار است.
افرادي كه از توفان جان بدر برده اند، اكنون آخرين محل پناه خود يعني استاديوم ورزشي «سوپر دوم» و يك مركز اجتماعات در شهر را ترك كرده اند.
در همين حال ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس گزارش مي دهد كه در پي انتقادات شديد داخلي و خارجي از كندي بي سابقه امدادرساني به آسيب ديدگان اين فرايند تحرك بيشتري پيدا كرده و از آن جمله مي توان به جمع آوري تدريجي اجساد از روي آب و انتقال آنها به اماكن ويژه اشاره كرد.
به گزارش ايسنا، براساس اطلاعات اعلام شده از سوي مقامات مسئول كمك به آسيب ديدگان طي عمليات هاي گسترده كه در ۲۴ ساعت گذشته انجام شده است بيش از ۲۵ هزار فاجعه ديده آمريكايي به مكان هاي امن انتقال داده شده اند.
در اين ميان نيروهاي امداد و نجات تلاش خود را براي جمع آوري اجسادي متمركز كرده اند كه برخي از آنها روزهاست كه در سيلاب ها در حال حركت بوده و در گرماي گاها طاقت فرساي «نيواورلئان» در گوشه و كنار خيابان ها باقي مانده اند.
آنچه كه بيش از حد درخصوص اين فاجعه طبيعي تكان دهنده است ارائه انتقادات شديد از دولت جورج بوش مبني بر نگرش نژادپرستانه دولت وي به اين حادثه و امر امدادرساني به آسيب ديدگان است.
نزديك به ۷۰ درصد جمعيت «نيواورلئان» را سياه پوستان آفريقايي _ آمريكايي تشكيل مي دهند و در حالي كه اكثر آنان در فقر كامل به سر مي برند، به نظر مي رسيد كه دولت آمريكا بيش از هر زمان ديگري بايد در روند امدادرساني تعجيل مي كرد.
گفته مي شود كه براساس تصاوير دريافتي از دوربين هاي ماهواره اي بسياري از سياه پوستان بر روي بام هاي خانه ها به اطراف نظاره گر شده اند تا شايد بتوانند طلب كمك كنند و بدين ترتيب خود را از اين وضع اسفناك نجات دهند.

رئيسي: دادسراي انتظامي تضمين كننده سلامت قضا است
ايرنا: معاون  اول  قوه  قضاييه  گفت : دادسراي  انتظامي قضات ، مجموعه  بسيار مهم  وحساس  در دستگاه  قضايي  و تضمين كننده  اجراي  صحيح  قانون ، حسن  اجراي  امور و سلامت  اين  دستگاه  است .
حجت الاسلام  والمسلمين  ابراهيم  رئيسي  ديروز در جلسه  معارفه دادستان  جديد انتظامي قضات ، در محل  كاخ  دادگستري ، افزود: امنيت  شغلي قضات  به  دو عنصر اطلاع  دقيق  و بهنگام  قضات  از قوانين  و مقررات و پايبندي  به  قانون  و عدالت  قضايي  بازمي گردد.
وي ، تأكيد كرد: تعهد قضات  و اطلاع  از مباني  حقوقي  اگر همراه  با يك نظارت  دقيق  و حساب  شده  نباشد ناقص  است  و تداوم  اعتماد به  همكاران  نيازمندتداوم  نظارت  است .
رئيسي  گفت : با بررسي  مجموعه  شكواييه ها بايد ديد كه  ضعف  كجاست . ممكن است  ضعف  در گزينش ، ضعف  در آموزش ، دقيق  نبودن  دوره  كارآموزي  و يا ضعف  درنقل  و انتقال  افراد باشد.
معاون  اول  قوه  قضاييه ، گفت : دادسراي  انتظامي قضات  مي تواند با دستيابي  به  يك  آسيب  شناسي ، بخشهاي  ستادي  را پشتيباني  و مديران  از آمار و ارقام  به  مشكلات  دست  يابند. وي ، با اعلام  اين  مطلب  كه صلاحيت  تمامي قضات  مورد بازنگري  قرار گرفته است ، گفت : شريف ترين  و پرتلاش ترين  اقشار جامعه  قضات  كشور هستند و برخلاف  شايعات ، سخت ترين  كارها را با كرامت  و شرافت  انجام  مي دهند.
رئيسي  اظهار داشت : دادسراي  انتظامي قضات ، ديوانعالي  كشور و بخشهايي كه  كار نظارت  و يا آموزش  را انجام  مي دهند، بايد سهمي در نقل  و انتقال  و ارتقاء و يا ديگر مسائل  اداري  قاضي  ايفاء كنند و دستگاه  قضايي  در پي تدوين  آيين  نامه اي  در اين  زمينه  است . معاون  قوه  قضاييه ، دكتر علي  خلفي  را از مديران  خوشنام  دستگاه  قضايي معرفي  و براي  وي  آرزوي  موفقيت  كرد.
جمال  كريمي راد، وزير دادگستري  نيز در اين  جلسه  گفت : دادستاني انتظامي قضات  جايگاه  حساسي  است ، گرچه  ممكن  است  در ديگر كشورها اين  عنوان وجود نداشته  باشد، اما در تمام  جهان  يك  مرجع  نظارتي  بر دستگاه  قضايي  پيش بيني  مي شود.
وي  اظهار داشت : در دوره  خدمت  اينجانب  سعي  شد، شان  محور دستگاه  قضايي يعني  قاضي  حفظ شود و از قضات  شجاع  و پاكدامن  دفاع  و از طرف  ديگر شان دستگاه  قضايي  را به  لحاظ مخدوش نشدن  اعتبار آن توسط خود قاضي  و يا شخص ديگري ، محافظت  كنيم .

استفتائات جديد از مقام معظم رهبري
فارس: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به چند استفتاء جديد پيرامون مسائل مختلف اجتماعي پاسخ داده اند.
متن برخي از اين استفتائات به نقل از پايگاه اطلاع رساني رهبر انقلاب (leader.ir) به اين شرح است.
استفاده نادرست از اينترنت
سؤال: اگر كسي كافي نت داشته باشد و بداند كه برخي مشتريان براي چت (گفتگو) با افراد نامحرم و همچنين رفتن به سايتهاي غير اخلاقي به كافي نت مي آيند، در اين وضعيت تكليف ما به عنوان صاحب كافي نت چيست و كسب درآمد از اين راه (با شرايط ذكرشده) چه حكمي دارد؟
جواب: با علم به اينكه مشتري استفاده حرام از ابزاري مي كند كه در اختيار او قرار داده مي شود، جايز نيست و كسب درآمد از اين طريق نيز اشكال دارد، ولي در صورت شك در استفاده حرام كردن مشتري، اشكال ندارد.
تقلب
سؤال: تقلّب در موارد درسي چه حكمي دارد؟
جواب: جايز نيست.
چاپ عكس نامحرم
سؤال: ظهور و چاپ عكسهاي خانوادگي و يا عروسي كه در آنها خانمها با محارم خود و بدون حجاب كامل مي باشند توسط عكاسي ها چه حكمي دارد؟
جواب: ظاهر كردن و چاپ آن نزد عكاسي كه آنها را نمي شناسد بدون قصد ريبه و لذت و خوف وقوع در فتنه و فساد اشكال ندارد.
مصرف نذورات در امور ديگر
سؤال: آيا مي توان نذوراتي كه در هياتهاي سينه زني و زنجيرزني جمع مي شود در مدرسه هايي كه در حال خراب شدن است خرج كرد يا نه؟
جواب: اگر نذر با شرايط شرعي (صيغه عربي و يا فارسي كه همان معنا را برساند) تحقق يافته باشد، بايد در همان هياتهاي سينه زني مصرف شود والاّ با رضايت صاحبان اموال، صرف آن در موارد خير ديگر اشكال ندارد.
هزينه سفر حج تمتع و ميزان تعلق خمس
سؤال: اگر فردي مستطيع گرديده و براي حج تمتع ثبت نام نموده ولي تا ۲ سال ديگر نوبتش نمي رسد، آيا در طي اين مدت به پولش كه در بانك به حساب سازمان حج و زيارت واريز شده خمس تعلق مي گيرد؟
جواب: اگر با پولي كه به حساب سازمان حج و زيارت واريز نموده امتياز حج خريده است، خمس ندارد وگرنه خمس دارد.
سؤال: اگر فردي مستطيع شده و سال خمسي اش نيز قبل از ثبت نام حج تمتع فرا مي رسد، اگر بخواهد خمس بپردازد ديگر وجه كافي براي ثبت نام نخواهد داشت. آيا خمس به آن تعلق مي گيرد؟ وآيا اين فرد از استطاعت ساقط مي شود؟
جواب: در فرض سؤال اگر از درآمد كسب همان سال است، خمس دارد.
بدهكاري و ربا
سؤال: مبلغ پولي را به رباخواري بدهكارم آيا بايد آن را پرداخت نمايم؟
جواب: مبلغ باقيمانده بدهي اگر بابت ربا باشد ضامن نيستيد.
رزق حلال
سؤال: در مغازه اي مشغول به كار هستم كه سرمايه اوليه از كسي قرض گرفته شده و اصل سرمايه و سود آن به شخص برگردانده شده است. من هم اكنون يكي از شركاي مغازه ام. آيا رزقي كه به دست مي آورم حلال مي باشد يا حرام؟
جواب: اگر در برابر كارهاي حلال باشد، اشكال ندارد.
سودي به اقساط تعلق مي گيرد
سؤال: جنسي كه بصورت قسطي فروخته مي شود و روي هر قسط آن سود كشيده ميشود چه حكمي دارد؟ آيا اين سود بايد به مقدار مشخص باشد؟
جواب: اگر به هنگام فروش جنس، قيمت آن را به طور نسيه و يا قسطي تعيين كنند، معامله صحيح است، هر چند قيمت قسطي بيشتر از قيمت نقدي باشد. ولي اگر معامله بر قيمت نقد انجام گيرد و در تقسيط پرداخت ثمن چيزي بر آن بيفزايد، چنين قراردادي حرام و باطل است.
غيبت
سؤال: لطفاً غيبت را با توجه به مسائل ذيل بيان فرماييد.
۱- اگر بين دو نفر مسأله معلومي درباره نفر سوم در حال گفتگو باشد.
۲- اگر گفتگو در مورد محسنات يك نفر باشد.
۳- اگر والدين براي تربيت صحيح فرزندان خود رفتار يكي از آشنايان را نقد مي كنند.
جواب: بطور كلي اگر پشت سر مؤمن، مطلبي گفته شود كه حقيقت دارد لكن اگر او مطلع شود ناراحت ميشود و اين مطلب به قصد تنقيص گفته مي شود يا نزد عرف تنقيص به حساب مي آيد، غيبت است و جايز نيست وِصرف معلوم بودن براي هر دو طرف يا تربيت فرزند و مانند آن مجوّز غيبت نيست ولي گفتگو درباره خوبي هاي يك فرد حكم غيبت را ندارد، همچنين در مورد مشاوره نيز اطلاع دادن مانعي ندارد.
نماز در محدوده حريم اماكن تخيير
سؤال: محدوده حريم اماكن تخيير (مكه، مدينه، كربلا، كوفه) كه مسافر مي تواند در آنها نماز را كامل بخواند چقدر است، مشخص بفرماييد.
جواب: در تمام دو شهر مكّه معظمه و مدينه منوّره فعلي و همچنين در مسجد كوفه حكم تخيير بين قصر و اتمام براي مسافر جاري است، ولي در كربلا احوط اقتصار برخصوص محوطه حائر است.

وزير بهداشت:
برنامه امنيت غذايي طبق سند ۲۰ساله ملي بايد تدوين شود
وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ، تأكيد كرد: امنيت  غذا بايد مطابق سند ۲۰ ساله  ملي  تدوين  شود.
به گزارش  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ، دكتر كامران باقري  لنكراني  در مراسم  معارفه  دكتر ديناروند، معاون  جديد غذا و داروي اين  وزارتخانه ، گفت : نظام  دارويي  كشور نيز يكي  از نقاط آسيب پذير چرخه سلامت  محسوب  مي شود و بايد به  دور از سياست  زدگي  و برخوردهاي  سليقه اي مبتني  بر مباني  علمي مديريت  شود.
دكتر ديناروند، معاون  جديد دارو و غذاي  وزارت  بهداشت  نيز در سخناني با تأكيد بر تامين  كيفيت  بالاي  دارو و امكان  دسترسي  آسان  مردم  به  آن ، از اين  امر به  عنوان  مهمترين  اهداف  حوزه  كاري  خود ياد كرد.
وي  افزود: طب  جايگزين  و گياهي  در كشور ما سهم  ناچيزي  دارد، كه  بايدتوجه  بيشتري  به  آن شود.
دكتر ديناروند تأكيد كرد: تقويت  زيرساخت هاي  دارويي  و حمايت  ازصنايع  داخلي  بايد در جهت  حمايت  از مردم  باشد و ضروري  است  بيش  از گذشته به  تامين  سلامت  غذايي  توجه  شود.

در آستانه سالروز ۱۷ شهريور اعلام شد:
زندگي نامه ۲۱۹ هزار شهيد فرهنگ نامه مي شود
گروه اجتماعي: نگارش فرهنگ بزرگ اعلام ۲۱۹ هزار شهيد توسط معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، دكتر خامه يار معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران با اعلام اين مطلب گفت: مراحل جمع آوري اطلاعات اين فرهنگ از سال ۱۳۷۷ در مراكز استانها و شهرستانهاي كشور با نظارت و هدايت اداره كل مطالعات و تحقيقات معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي آغاز شده است و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري زندگي نامه پنجاه هزار شهيد به نگارش درآيد. در اين فرهنگ كه هم اينك ده نويسنده در نگارش آن همكاري دارند زندگي نامه هر شهيد در حداقل ۳۰ و حداكثر ۱۰۰ كلمه نوشته مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در مرحله اول، فرهنگ اعلام شهدا به صورت استاني منتشر خواهد شد و پس از پايان نگارش زندگي نامه هاي شهدا، به صورت سراسري منتشر مي شود.
شايان ذكر است در اين زندگي نامه ها، اطلاعات مفيدي از جمله ميزان و رشته تحصيلي، سال تولد، سال شهادت، سال ازدواج، شغل پدر، تعداد فرزندان، محل شهادت و نحوه شهادت درج مي شود. همچنين چند مجلد فهرست هاي آماري گوناگون برمبناي سن، مسئوليت در جبهه، ميزان تحصيلات و... نيز از ضمائم مجلدات اين فرهنگ خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان بهشت زهرا (س)
زنان خانه دار بيشترين متوفيان شهر تهران هستند
بر اساس اعلام سازمان بهشت زهرا (س) طي هفته گذشته بيش از ۸۰۰ مورد مرگ و مير در تهران اتفاق افتاده كه در اين ميان زنان خانه دار همچنان بيشترين و كشاورزان كمترين تعداد اين متوفيان طي هفته گذشته بوده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شهرداري تهران، طي يك هفته گذشته ۸۱۶ نفر شامل ۴۶۲ مذكر، ۳۱۵ مونث و ۳۹ نوزاد فوت كرده اند كه منطقه ۴ بيشترين تعداد فوت شدگان و ايست قلبي شايعترين دليل مرگ و مير شهروندان تهراني طي اين مدت بوده است.
بر اين اساس همچنين از لحاظ شغل، زنان خانه دار با ۰۲/۳۱ درصد، همچنان بيشترين و كشاورزان با ۲۶/۰ درصد، كمترين تعداد متوفيان طي يك هفته گذشته بوده اند؛ اين در حالي است كه از لحاظ سن، ۶۵ سال به بالاها با ۴۹۸ نفر بيشترين و ۵ تا ۹ ساله ها با ۶ نفر كمترين تعداد فوت شدگان تهراني بوده اند.
منطقه ۴ بيشترين و منطقه ۲۱ كمترين تعداد متوفيان را دارد همچنين بر اساس اين گزارش منطقه ۴ با ۶۲/۶ درصد بيشترين و منطقه ۲۱ با ۱۲/۰ درصد كمترين تعداد فوت شدگان را در بين مناطق داشته اند.
ضمن اينكه ايست قلبي با ۴۹/۹ درصد همچنان شايعترين و بيماريهاي داخلي با ۱۰/۱ درصد كمترين دليل مرگ و مير شهروندان تهراني طي يك هفته گذشته بوده است.

سفر لاريجاني به پاكستان به تعويق افتاد
ايسنا: سفر دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به پاكستان در حال حاضر تا زمان نامشخصي به تعويق افتاده است.
وي قرار بود ديروز به اسلام آباد عازم شود تا با مقامات پاكستاني درخصوص مسايل مختلف و به طور مشخص موضوع هسته اي كشورمان مذاكره و رايزني كند.
پيش از سفر لاريجاني به اسلام آباد روزنامه هاي پاكستاني با انتشار گزارش هايي گمانه زني كرده بودند كه وي در ديدارهايش با مقامات اين كشور خواستار جلب حمايت پاكستان در نشست شوراي حكام خواهد شد.
اگرچه دليل تعويق اين سفر تاكنون اعلام نشده است، اما تحولات اخير در پاكستان مي تواند قابل توجه باشد. روز گذشته حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در سوالي مبني بر اينكه ديدار مقامات پاكستان و رژيم صهيونيستي را چطور ارزيابي مي كند؟ اظهار داشت: ما از اقدام پاكستاني ها متعجب شديم، چرا كه پاكستان مواضع خوبي نسبت به مردم فلسطين و آرمان آنها داشته اند. وي گفت: اين اقدام پاكستان توجيهي ندارد، پاكستاني ها بايد به شرايط كنوني جهان عرب و اسلام توجه كنند، ديدار مقامات پاكستان و رژيم صهيونيستي حساسيت هاي زيادي نه تنها از سوي ما و كشورهاي منطقه و حتي در جهان به وجود آورده است.

وزير كشور:
بسيج توانسته نقش خود را به خوبي ايفا كند
ايسنا: حجت الاسلام پورمحمدي، وزير كشور در اولين حضور خود در جمع كاركنان وزارت كشور در جلسه معارفه فرمانده جديد بسيج اين وزارتخانه حضور يافت و اولين ديدار خود با بسيجيان وزارت كشور را مايه مباهات خواند .
پورمحمدي با بيان اينكه نيروي بسيج نه تنها نيروي بازدارنده در مواجهه با تهديدات است ، بلكه در توليد مؤلفه هاي امنيت و توزيع آن در جامعه نيز نقش بسزايي دارد ، گفت : بسيج در مأموريت ها و مطالبات فزاينده اي كه از آن وجود داشت ، توانسته نقش خود را به خوبي ايفا نمايد .
وزير كشور منش و تفكر بسيجيان را متمايز از تفكرات معاصر در جهان ذكر كرد و با بيان اينكه بسيج صاحب الگوهاي جديد در جامعه جهاني است ، گفت : برخلاف فلسفه هاي رايج كه قدرت اقناع اذهان و تصاحب قلوب مخاطبان خود را ندارند ، بسيجيان توان برنامه ريزي و قدرت پاسخگويي به مطالبات جوامع خود را دارند .
وي تعارض موجود با تمدن غرب را نه در حوزه تكنولوژي ، جغرافيا و اقتصاد ، بلكه در حوزه مفاهيم تمدني ، ارزش ها و الگوهاي در حال تغيير دانست و با بيان اهميت الگوهاي نرم افزاري در تحولات بين المللي ، تفكر بسيجي را با توجه به اينكه از حركت زمان خود عقب نمي ماند و با نگرشي الهي از منبع لايزال استمداد مي جويد ، الگويي جديد در ميان انديشه هاي معاصر خواند و گفت : مدل جديدي كه هم اكنون مي تواند جايگزين مدلهاي ناكارآمد شود ، مي تواند از سنخ رفتار و تفكر بسيجي پديد آيد .
پورمحمدي تفكر و رفتار بسيجي را به عنوان مدل برتر براي زندگي بشر و از فرد بسيجي به عنوان فردي ياد كرد كه در قرن ۲۱ زندگي مي كند، دنيا را مي فهمد و از دنيا عقب نمي ماند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |