سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۳ - Sep 6, 2005
طي دو روز آينده منتشر مي شود
اعتراض رسمي ايران
به تناقضات حقوقي گزارش البرادعي
001161.jpg
مهر: جمهوري اسلامي ايران تا روز چهارشنبه اعتراضيه اي را نسبت به ايرادات متعدد حقوقي گزارش البرادعي منتشر و به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه خواهد كرد.
در اين متن از ايرادات متعدد حقوقي و غير واقعي بودن گزارش اخير البرادعي به شدت انتقاد و تاكيد شده است كه جمهوري اسلامي ايران خود را مقيد مي داند كه همكاري هايش را با آژانس بين المللي انرژي اتمي در چارچوب قوانين حقوقي بين المللي موجود تنظيم كند و با شفافيت پيش ببرد و در عين حال به هيچ عنوان درخواست ها و رويكردهاي غيرحقوقي كه نشانگر تاثيرپذيري آژانس از فشارهاي سياسي است را نخواهد پذيرفت.
يك مقام آگاه با بيان اينكه برخي از بندهاي گزارش البرادعي كاملا خلاف واقعيت و دروغ است افزود: گنجاندن اين بندها در گزارش نشان مي دهد كه افرادي در بخش هاي بازرسي آژانس مطالبي غيرواقعي را به طور هدفمند به مدير كل منتقل كرده اند و اين موضوع در اعتراضيه ايران مورد تاكيد قرار گرفته است.
وي گره زدن سرنوشت پرونده هسته اي ايران به موضوعات و تحقيقات خارج از آژانس و طرفهاي ثالث و همچنين نشانه هاي ناتواني آژانس در گشودن اين گره ها از موارد اعتراض ايران نسبت به گزارش برشمرد و افزود: مديركل طبق ان.پي.تي موظف است درخصوص واقعيت هاي عيني حاصل از بازرسي ها اعلام نظر كند و به هيچ وجه نمي تواند بر اساس احتمالاتي كه ممكن است در روند فعاليت هاي هسته اي رخ دهد پرونده ايران را باز بگذارد.
وي تصريح كرد: اين اقدام بدين معناست كه خود مديركل هم به جايگاه حقوقي و فني آژانس و توانايي هايش شك دارد.
اين مقام آگاه در پرونده هسته اي اعلام كرد كه متن اعتراضيه ايران به طور مشروح بند به بند گزارش البرادعي را با سه مبناي حقوقي اصلي آژانس، اساسنامه و متن ان.پي.تي پاسخ مي گويد و اعلام مي كند كه موارد سياسي گزارش را نخواهد پذيرفت.
جلسه اضطراري كميسيون امنيت ملي مجلس
علاء الدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم خبر داد كه در روزهاي آينده اين كميسيون به منظور بررسي آخرين تحولات هسته اي و واكنش به فشار هاي سياسي در پرونده هسته اي ايران جلسه اضطراري تشكيل مي دهد.
بروجردي درخصوص احتمال اتخاذ تصميماتي از قبيل از سر گيري غني سازي يا خروج از ان پي تي در پي افزايش فشار هاي سياسي يا تهديدات شوراي امنيت گفت: مجلس شوراي اسلامي نسبت به اين مساله حساس است و علي رغم تعطيلي تابستاني مجلس در روز هاي اخير نمايندگان در تماس با كميسيون امنيت ملي حساسيت هاي جدي خود را ابراز داشته و خواستار واكنش جدي مجلس به عنوان نهاد قانون گذاري شده اند.
وي با اشاره به تبليغات آمريكا درمورد آلودگي هاي اورانيومي يافت شده در ايران، تاييد منشأ خارجي آنها را در گزارش البرادعي و اعلام قطعيت آن را در پي آزمايشات آژانس از نكات برجسته گزارش برشمرد و تاكيد كرد: آشكار شد كه ايران در اظهارات خود صادق بوده است و بر اين اساس حربه مهمي از دست آمريكايي ها به عنوان عاملان اصلي فشار سياسي عليه ايران گرفته شد.
بروجردي با ياد آوري اين نكته كه در گزارش البرادعي به همكاري ايران براي رفع ابهامات اشاره شده است، افزود: در مذاكرات اخير دكتر لاريجاني دبير شوراي امنيت ملي با دكتر البرادعي نيز همكاري سازنده ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي مورد تاييد قرار گرفته است.وي در عين حال افزود: واقعيت اين است كه متن پيش نويس گزارش البرادعي صرفا با گزارشات فني نوشته نمي شود بلكه بسيار متاثر از فشار ها و اعمال نظر هاي سياسي است كه طبيعتا باعث مي شود هميشه نقاط ابهامي در پرونده باقي بماند.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كرد: تاقبل از اجلاس شوراي حكام استدلال هاي منطقي جمهوري اسلامي ايران و ايرادهاي فني و حقوقي گزارش البرادعي مشخص و اعلام خواهد شد و اميدواريم تغييرات لازم در آن براي طرح در نشست ۱۹ سپتامبر شوراي حكام اعمال شود.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره اخباري مبني بر درخواست ارجاع پرونده ايران يا ارائه گزارشي در اين خصوص به شوراي امنيت و همراهي اروپا با آمريكا در اين مسير گفت: اين گونه اقدامات مبناي حقوقي و قانوني ندارد بلكه صرفا نوعي فشار سياسي براي پيشبرد اهداف آمريكاست.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران بر اساس منطق شناخته شده بين المللي و قوانين مرتبط با فعاليتهاي هسته اي در قالب پادمان و ان پي تي عمل مي كند افزود: طبيعتا كشور ما زير بار فشارهاي بي منطق سياسي نخواهد رفت و عملكرد خود را پي خواهد گرفت.
بروجردي همراهي اروپا در استفاده از زبان تهديد عليه ايران را شكست سياست اروپا در برابر يكجانبه گرايي آمريكا دانست و با بيان اينكه اروپايي ها تا اين مقطع نشان داده اند كه نمي توانند استقلال خود را حفظ كنند گفت: اروپا بايد از فرصت كم باقيمانده در ترميم اشكالات عملكرد خود بهره جويد و به عنوان مجموعه اي با ۲۵ كشور تحت فشار آمريكا قرار نگيرد و منطقي عمل كند.
كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي مجلس هم گزارش اخير البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي را در بردارنده نكات مثبت و منفي متعدد خواند و گفت: در اين گزارش به صراحت اعلام شد كه مطابق با اظهارات ايران آلودگي دستگاه هاي سانتريفيوژ در ايران خارجي است و اين موضوع بر ادعاهاي مكرر آمريكا خط بطلان كشيد.
وي درعين حال تاكيد البرادعي بر لزوم همكاري ايران و بازبودن پرونده تا كشف شبكه مافيايي قاچاق مواد هسته اي را از نكات منفي گزارش خواند و گفت: بر اين اساس هر نوع همكاري، آژانس را به نهايت و سرانجام كار نمي رساند و پرونده را سالها باز نگاه مي دارد.
نماينده مردم شاهرود در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به درخواست البرادعي در گزارشش مبني بر تعليق يو.سي.اف اصفهان و ساير فعاليت هاي هسته اي ايران براي دستيابي آژانس به نتيجه اي مشخص علي رغم اثبات صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران تاكنون گفت: اين درخواست نشان از ناهماهنگي ادبيات كارشناسي و سياسي البرادعي در گزارش اخير دارد.
مخالفت روسيه با ارجاع
پرونده ايران به شوراي امنيت
معاون وزير امور خارجه روسيه تاكيد كرد كشورش ضرورتي براي ارجاع موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل نمي بيند.الكساندر ياكوونكو معاون وزير امور خارجه روسيه در پي انتشار گزارش محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره بكارگيري پادمان هاي آژانس در ايران گفت: مسكو هيچ دليلي براي كشانده شدن موضوع برنامه هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل نمي بيند.
وي گفت: ما پيش بيني مي كنيم كه در نشست ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهريور) شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، درباره اين گزارش بحث و گفتگو شود و اقدامات بيشتري به منظور حل و فصل مسائل باقيمانده صورت گيرد.

آخرين اجلاس دور سوم مجلس خبرگان فردا برگزار مي  شود
001158.jpg
گروه سياسي-ياسر مرادي: چهاردهمين و آخرين اجلاس دور سوم مجلس خبرگان رهبري از امروز در تهران و در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي كار خود را آغاز خواهد كرد.
مجلس خبرگان طبق قانون اساسي مقتدرترين و مستقل ترين نهاد قانون اساسي است. از آنجايي كه اين مجلس، در انتخاب و نظارت بر رهبري نظام كه ركن اساسي و محور اصلي نظام است، اشراف و نظارت دارد، مي توان جايگاه ويژه اي را براي مجلس خبرگان قائل شد.
سه وظيفه كلي شناسايي، انتخاب و نظارت بر رهبري برعهده اعضاي اين مجلس است كه آنان نيز منتخبان مستقيم مردم از بين عالمان ديني مي باشند.
براين اساس انتخابات اولين مجلس خبرگان رهبري در شرايطي كه كشور در حال جنگ با عراق بود، با حضور ۱۸ ميليوني مردم در۱۹ آذر۱۳۶۱ برگزار شد و ۷۵ نفر از نمايندگان اين مجلس تعيين شدند.
اعضاي اين مجلس در ۲۳ تير ماه ۶۲ كار خود را به طور رسمي آغاز و پس از رحلت امام (ره) و تعيين حضرت آيت ا... خامنه اي به عنوان دومين رهبر جمهوري اسلامي، در سال ۶۹ به كار خود پايان دادند.
روند تعريف شده در قانون اساسي درمورد وظيفه مجلس خبرگان نشان دهنده وجود آزادي و دموكراسي واقعي در جامعه اسلامي ايرا ن است و اينكه مردم در تعيين سرنوشت جامعه خود حتي براي تعيين بالاترين مقام نظام اختيار و آزادي و امكان دارند.
مجلس خبرگان، چگونگي تشكيل
براساس اصل ولايت فقيه، كه استمرار اصل اعتقادي امامت است، قانون اساسي زمينه تحقق رهبري فقيه جامع الشرايط را كه از طرف مردم به عنوان رهبر شناخته شده باشد، آماده كرده تا عدم انحراف نظام را از مكتب و مشروعيت الهي آن تضمين كند.
اصل ولايت فقيه يك بار در نخستين فصل قانون اساسي (اصل پنجم) به عنوان يك خصيصه ممتاز براي نظام آمده و يك بار ديگر در فصل هشتم طي ۴ اصل به طور كامل و مشروح بيان شده است.
در قانون اساسي قبل از بازنگري سال ۶۸ سه شيوه براي انتخاب رهبري در اصل ۱۰۷ در نظر گرفته شده بود: الف: «يكي از فقهاي واجد شرايط مذكور در اصل پنجم، از طرف اكثريت قاطع مردم به مرجعيت و رهبري شناخته و پذيرفته مي شود همانگونه كه درمورد امام (ره) تحقق يافت.»
ب: «اگر چنين انتخابي به دليل متعدد بودن افراد واجد صلاحيت يا به دلايل ديگر صورت نگرفت خبرگان منتخب مردم درباره همه كساني كه صلاحيت مرجعيت و رهبري دارند بررسي و مشورت مي كنند و يكي از مراجع را كه داراي برجستگي خاص براي رهبري مي باشد به عنوان رهبر به مردم معرفي مي نمايد.»
ج: «در صورتي كه به دليل عدم برجستگي يا عدم امكان ترجيح انتخاب خبرگان نيز ممكن نگرديد، خبرگان ۳ يا ۵ مرجع واجد شرايط رهبري را به عنوان اعضاي شوراي رهبري انتخاب و به مردم معرفي مي كنند.»
اين اصل با ۵۹ موافق و ۳ مخالف به تصويب رسيده بود.پس از بازنگري سال۶۸، شرط مرجعيت طبق نظر امام (ره) حذف شد و همچنين حالت سوم يعني شوراي رهبري را نيز از قانون اساسي حذف نمودند.
با توجه به وظايفي كه بر عهده مجلس خبرگان نهاده شده بود، قرار شد قانون مربوط به تعداد و شرايط خبرگان، كيفيت انتخاب آنها و آئين نامه داخلي جلسات آنان براي نخستين دوره به وسيله فقهاي شوراي نگهبان تهيه و به تصويب رهبر انقلاب برسد.از آن پس هرگونه تغيير و تجديد نظر در اين قانون در صلاحيت خود اين مجلس قرار بگيرد از اين رو اين امر به عنوان اولين وظيفه مجلس خبرگان تعيين شد.
اين اختيار مجلس خبرگان بيانگر جايگاه مستقل اين نهاد است كه براي تصويب مقررات خود حتي به تأييد هيچ نهاد يا فردي نياز ندارد.
مجلس اول سه اجلاس فوق العاده برگزار كرد كه اجلاس اول در آبان ۶۴ بود كه در آن قائم مقام رهبري را انتخاب كردند.
دومين اجلاس در خرداد۶۸ براي تعيين دومين رهبر جمهوري اسلامي پس از رحلت امام بود و سومين اجلاس هم در مرداد۶۸ بعد از تصويب بازنگري قانون اساسي توسط مردم بود.در مجلس اول خبرگان چهره هاي مطرحي چون آيات عظام سيد علي خامنه اي، هاشمي رفسنجاني، موسوي تبريزي، مجتهد شبستري، آذري قمي، جلال الدين طاهري، راستي كاشاني، صادق خلخالي، موسوي اردبيلي، علي اكبر مشكيني، غلامرضا رضواني، امامي كاشاني، محمدي گيلاني، يوسف صانعي، ابراهيم اميني، باقري كني، ابوالقاسم خزعلي، واعظ طبسي، رباني املشي، احمد جنتي، موسوي خوئيني ها، محمد مؤمن، موحدي كرماني، مجتبي حاج آخوند، طاهري خرم آبادي، كاظم نورمفيدي، جوادي آملي، فاضل لنكراني، روح ا... خاتمي  و... حضور داشتند.
اجلاس هاي مجلس خبرگان عمدتا داراي دستور كارهاي مشخص هستند، هم چنين از مسئولان مختلف كشوري يا لشكري در هر اجلاس براي ارائه گزارش دعوت مي شود.
طبق آيين نامه فعلي مجلس خبرگان مذاكرات اين مجلس جز در مواردي كه هيات رئيسه تشخيص دهد، غيرعلني است؛ گرچه علني كردن مذاكرات خبرگان و برقراري ارتباط بيشتر با مردم عمدتا از سوي اعضاي منتسب به جريان چپ مورد اشاره و تأكيد قرار گرفته اما اين مجلس تا كنون از قاعده پيشين پيروي كرده است.
از سويي گرچه تعدادي از نمايندگان خبرگان اعلام كرده اند كه اجلاسيه اخير دستور كار خاصي ندارد اما احتمالا طرحهايي چون تعويق زمان برگزاري انتخابات خبرگان از تابستان آينده كه چندي پيش در برخي از محافل مطرح شد و تغيير و يا تكميل نحوه بررسي صلاحيت اعضا با اضافه كردن نظرات علماي حوزه از جمله مباحثي است كه در نشست ديروز مطرح مي شود.
در همين زمينه، سيداحمد خاتمي از اعضاي هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر لزوم طي مراحل قانون براي بررسي طرح هايي كه در مجلس خبرگان مطرح مي شوند، اظهار مي كند: طرح مربوط به بررسي صلاحيت اعضاي مجلس خبرگان توسط حوزه در گذشته هم مطرح بوده است.
وي مي افزايد: دليل واگذاري امر بررسي صلاحيت اعضاي خبرگان رهبري به شوراي نگهبان اين بود كه در انجام اين امر توسط بزرگان حوزه وحدت نظر وجود نداشت.
علاوه بر اين فقهاي شوراي نگهبان فقهاي مورد تأييد نظام هستند و امور را قانونمند انجام مي دهند.
خاتمي با تأكيد بر اين كه در مجلس خبرگان ارايه  طرح آزاد است، مي گويد: طراحان محترم اين طرح مي دانند از آن جا كه مجلس خبرگان اين مرحله را پشت سر گذاشته طرح مورد نظر آنها در مجلس راي نمي آورد و اعضاي مجلس خبرگان نيز نبايد در مسير چالش هاي جناحي قرار بگيرند و اظهارنظرهاي آنها بازتاب نظريات جناح ها باشد.
عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان هم چنين روند موجود در بررسي صلاحيت اعضاي خبرگان را غيرجناحي خواند و گفت: نمي گويم اين گزينه بدون اشكال بوده اما از گزينه قبلي كه در آن وحدت رويه وجود نداشت، بهتر است.
خاتمي هم چنين با يادآوري زمان برگزاري انتخابات مجلس خبرگان رهبري در تابستان آينده، درباره  احتمال بررسي زمان اين انتخابات در اجلاسيه اخير اين مجلس گفت: تا به حال طرحي در اين زمينه دريافت نشده اما به نظر مي رسد عده اي در پي آن هستند تا مساله اي را كه به هيچ وجه سياسي نيست، سياسي كنند.تعويق زمان انتخابات اين مجلس كه برخي آن را سياسي مي دانند امري علني و غيرسياسي است.
وي افزود: [درمورد] كساني كه نگرانند بدانند اگر سال آينده يا دو سال آينده انتخابات خبرگان رهبري برگزار شود نيز تركيب فكري آن همين خواهد بود بايد بگويم آقايان بايد از انتخابات هاي اخير عبرت بگيرند و به جاي روآوردن به شارلاتانيسم سياسي دوباره تلاش كنند تا اعتماد مردم را جلب كنند و بدانند انگ سياسي زدن به هر امري صحيح نيست.
در هر صورت براي نحوه طرح و يا بررسي اين طرح ها در مجلس خبرگان بايد تا روزهاي آتي و برگزاري اجلاسيه اخير صبر كرد.

جلسه هيأت دولت به رياست دكتر احمدي نژاد تشكيل شد
ايرنا :هيات دولت به رياست دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري تشكيل جلسه داد.به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، وي در جلسه هيات وزيران بر ضرورت اعتماد مسئولان اجرايي كشور به توانمنديهاي جوانان در عرصه هاي  مختلف تأكيد كرد و فراهم كردن بستر مناسب براي مشاركت فعال جوانان در اداره كشور را يكي از اهداف مهم دولت برشمرد.
دكتر احمدي نژاد گفت: جوانان بايد زندگي هدفمند و آرماني را تجربه كنند، با خوشي ها و سختي ها آشنا شوند و براي رسيدن به اهداف متعالي، جهت گيري اصولي و درست داشته باشند.رئيس جمهوري  افزود: زندگي مصنوعي در فضاي مجازي هيچ نسبتي با اعتقادات و آرمانهاي اصيل ملت ايران ندارد، بنابراين بايد كاري كنيم كه جوانان برومند ما بتوانند با داشته ها و نيازهاي ملي خود آشنا شوند، غم ها و شادي هاي مردم را با تمام وجود حس كنند و با مردم همراه، همسو و همساز شوند.
دكتر احمدي نژاد بر ضرورت و اهميت آشنايي جوانان با هويت و گذشته تاريخي ايران تأكيد كرد و گفت: تيرهاي زهرآگين دشمن جوانان عزيز و افتخارآفرين اين سرزمين مقدس را هدف گرفته است و تلاش مي شود تا نسلهاي امروز و فرداي كشور با هويت تاريخي خود هيچ ارتباطي برقرار نكنند.
شناخت ايران و توانمنديهاي آن و اتصال به گذشته تاريخي اين سرزمين، معرف و مبين هويت امروز جوانان ايران است و ما بايد اهتمام ويژه اي را براي اين منظور به كار گيريم.رئيس جمهوري حركت يك ملت در مسير كمال را مستلزم برخورداربودن از آرمانهاي بلند الهي دانست و افزود: تغيير آرمانها و جداسازي نسلها از آرمانهاي متعالي زمينه را براي سرشكستگي، حقارت، تسليم و وابستگي نسلها آماده مي كند، اما ملت ايران با انتقال آرمانهاي بلند الهي به نسلهاي پس از خود، همانند خورشيد در آسمان بشريت خواهد درخشيد.
دكتر احمدي نژاد در جلسه هيات وزيران حجت الاسلام حاج علي اكبري را به عنوان معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ملي جوانان معرفي كرد و از تمامي  دستگاههاي اجرايي كشور خواست تا با اين سازمان همكاري صميمانه اي داشته باشند.
رئيس جمهوري همچنين از خدمات آقاي عبادي رئيس سابق سازمان ملي جوانان تقدير و تشكر كرد.در اين جلسه لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي  ايران به معاهده همكاري در ثبت اختراعات به تصويب هيات وزيران رسيد.

اعضاي هيأت دولت موظف به ديدار عمومي با مردم شدند
ايرنا: هيات وزيران تصويب كرد: اعضاي هيات دولت موظفند بصورت منظم و مستمر ديدار عمومي با مردم داشته باشند.
هيات دولت در جلسه سوم شهريورماه خود به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسي تصويب كرد: اعضاي هيات وزيران موظفند به صورت منظم و مستمر، ديدار عمومي با مردم داشته باشند. براساس اين مصوبه، اعضاي هيات وزيران بايد يكي از معاونان يا مديران ارشد سازمان متبوع را مسئول پيگيري مسايل و مشكلات مردم كنند. بر پايه اصل ۱۳۸قانون اساسي هيات وزيران حق دارد براي انجام وظايف اداري و اجراي قوانين و تنظيم سازمان هاي اداري به وضع تصويب نامه و آيين نامه بپردازد.

براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل احمدي نژاد
اوايل هفته آينده عازم نيويورك مي شود
مهر: دكتر احمدي  نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران اوايل هفته آينده به منظور شركت در مجمع عمومي سازمان ملل از تهران به نيويورك پرواز مستقيم خواهد داشت. يك مقام آگاه با اعلام اين خبر گفت: هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) مسئوليت انتقال احمدي نژاد به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل را بر عهده گرفته است.وي افزود:كليه مراحل مقدماتي براي انجام پرواز رييس جمهور از تهران به نيويورك انجام شده است.
رييس جمهور قرار است با يك هواپيماي شركت هواپيمايي هما به آمريكا سفر كند.اين مقام آگاه تصريح كرد: ويزاي حداد عادل و هيات پارلماني ايران نيز به زودي صادر و آنان نيز قبل از احمدي نژاد به نيويورك سفر خواهند كرد.

معاون رئيس جمهور خبر داد:
برنامه ويژه دولت براي تعامل با مجلس
معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهوري گفت: دولت در تعامل با مجلس برنامه مدوني را با كمك برخي از نمايندگان مجلس و اعضاي هيات رئيسه و نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تهيه و تدوين كرده و اميد است كه با توجه به اين برنامه ارتباط مجلس و دولت تقويت شود.
معتقديم هر چه مجلس و دولت رابطه تنگاتنگ و بهتري با يكديگر داشته باشند برنامه هاي بهتري مي توان تهيه و تدوين كرد و شاهد مصوبات خوب و رهگشا براي مردم خواهيم بود.
موسوي گفت: طبق ماده ۱۴۱ آيين نامه داخلي مجلس، دولت جديد مي تواند لوايحي كه مورد نظرش نيست و لوايحي كه نياز به اصلاح داشته باشد را از مجلس استرداد نمايد، لذا اين اولين اقدامي بود كه ما انجام داديم.درحال حاضر منتظر پاسخ وزراي محترم در اين زمينه هستيم.
وزرا طبق قانون وظيفه دارند يا لايحه را تأييد و يا اصلاحات مدنظرشان را اعلام كنند، پس از آن لوايح سير خود را طي خواهد كرد و در اختيار مجلس قرار داده مي شود تا در دستور كار قرار گيرد.وي ادامه داد: لوايحي كه وزرا معتقدند بايد از مجلس استرداد شود، در هيات دولت مطرح مي شود و پس از تصويب هيات دولت آنها را از مجلس استرداد مي كنيم.
معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهور، درمورد واكنش دولت به جدايي حفاظت اطلاعات از وزارت اطلاعات نيز گفت: دولت در اين راستا واكنش كارشناسي خواهد داشت البته ما اين حق را به مجلس مي دهيم كه درمورد اموري كه طبق قانون اساسي حق اظهارنظر دارند نظرات خود را ارائه و اگر لازم ديدند قانوني را تصويب كنند.ما نيز موظف هستيم كه آن را اجرا كنيم.اما دولت مطمئنا در اين زمينه نظر كارشناسي خود را ارائه مي كند.
وي درمورد ادغام وزارتخانه تعاون و كار نيز گفت: در اين رابطه در مجلس مباحثي مطرح شد ولي هيات دولت تصميم گرفت فعلا در اين مورد به مدت شش ماه سكوت و بعد از شش ماه نظر خود را به صورت رسمي اعلام كند.
اكنون نيز اعتقاد داريم كه به صلاح نيست اين موضوع مطرح شود و وزارت تعاون بايد به كار خود با قوت و قدرت ادامه دهد تا ببينيم شش ماه ديگر چه تصميمي گرفته مي شود.معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهور، درمورد معرفي وزراي باقي مانده نيز گفت: همانطور كه مي دانيد رئيس جمهور طبق قانون سه ماه فرصت دارد كه وزيران پيشنهادي خود را به مجلس معرفي كند و درحال حاضر نيز سرپرست هايي براي اين چهار وزارتخانه معرفي كرده كه هر چهار نفر آنها از لحاظ اجرايي قوي هستند و من احتمال مي دهم كه رئيس جمهور بعد از بازگشت خود از نيويورك اين امر را در دستور كار خود قرار دهد و وزرا را زودتر از فرصت قانوني سه ماهه معرفي كند.

لايحه تشكيل پليس قضايي به مجلس ارائه شد
فارس: بر اساس لايحه جديد ارائه شده دولت به مجلس، با تشكيل پليس قضايي، وظايفي چون تسهيل و تسريع در كشف جرم، حفظ آثار و دلايل جرم، انجام تحقيقات و دستگيري متهم و ابلاغ اوراق و اجراي احكام و تصميمات قضايي توسط آن انجام خواهد شد. در مقدمه توجيهي اين لايحه، تحقق توسعه قضايي و پيشگيري از جرم از جمله ديگر دلايل تشكيل پليس قضايي عنوان شده است.
بر اساس ماده واحده اين طرح به منظور تسهيل و تسريع اجراي وظايف و اختيارات قوه قضائيه در جهت كشف، حفظ آثار و دلايل جرم، جلوگيري از فرار و مخفي شدن متهمان و مجرمان و انجام تحقيقات و همچنين ابلاغ اوراق و اجراي احكام و تصميمات قضايي و پيشگيري از وقوع جرم پليس قضايي زير نظر رئيس قوه قضائيه تشكيل مي شود.
بر اساس تبصره هاي اين لايحه، رياست و نظارت بر پليس قضايي در هر حوزه قضايي با دادستان عمومي و انقلاب اسلامي همان حوزه مي باشد و رئيس پليس قضايي كشور توسط رئيس قوه قضائيه منصوب مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |