زندگي شهري در عتبات عاليات
اميد هايي كه رنگ باخته اند
مهرداد مشايخي
تا پيش از سال 1990 كه رژيم صدام به تلافي شورش شيعيان جنوب عراق به شهر كربلا حمله كرد و شيعيان اين كشور را در ليست سياه قرار داد، كمتر كسي مي توانست تصوري از وضعيت ناگوار زندگي در شهرهاي مذهبي شيعيان عراق داشته باشد، اما با اوج گيري كينه توزي صدام عليه مردم اين شهرها، مي شد حدس زد كه امكانات زندگي چگونه در شهرهايي چون نجف، كربلا، كاظمين و سامرا به تقليل مي رود و مردم مورد غضب قرار گرفته، چطور براي حيات در حال تلاشند.
ضربه هاي يك دهه تحريم و نزديك به دو دهه جنگ، چنان سهمگين بود كه سالها زمان لازم است تا مناطق شيعه نشين روي زندگي واقعي شهري را به خود ببيند. اگر جزو كساني نيستيد كه قدم به خاك اين كشور گذاشته اند، به هيچ وجه نمي توانيد تصور كنيد كه زندگي با كمرنگ ترين اميدها چقدر مي تواند دردناك باشد. زندگي در شرايط سخت كه حاصل بيش از سه دهه حكومت حزب بعث در اين كشور است، تجربه هر روز ساكنان عراق و بويژه شهروندان شهرهاي شيعه نشين كربلا، نجف، كاظمين و سامرا است.
كسب و كار اهالي
به جز كساني كه مشاغل دولتي دارند، اكثر اهالي كربلا در مغازه ها كاسبي مي كنند. در كربلا كالاهاي خاصي توليد نشده و خدمات خاصي براي شهروندان ارائه نمي شود. طي دو دهه گذشته به دليل جنگ و بي توجهي دولت مركزي، امكان رشد مشاغل توليدي و خدماتي وجود نداشته و تنها ايده براي اشتغال، همان فروشندگي بوده است. البته اين كار تا حدودي هم به ماهيت مذهبي عتبات عاليات برمي گردد. اين شهرها پس از سقوط رژيم صدام، پذيراي زائران و مسافران بسياري از كشورهاي اسلامي بوده اند و به همين دليل ميزباني خيل عظيم گردشگران مذهبي توانست تا حدودي ماهيت توريستي اين شهرهاي مذهبي را بازگرداند. به دنبال آن، اهالي توانستند به كسب و كار خود رونق بيشتري بدهند. زائران مرقدهاي ائمه اطهار (ع) روز به روز بيشتر مي شدند و اهالي كشورهاي پاكستان، ايران، هند و جمهوري هاي استقلال يافته شوروي و بعضي از كشورهاي حاشيه خليج فارس براي رفتن به عتبات عاليات بيش از پيش اشتياق نشان مي دادند.
اين اتفاق به قدري در اقتصاد شهرهايي مثل كربلا و نجف تاثير گذاشت كه گردشگري زيارتي، به ركني مهم در كسب و كار اهالي اين شهرها تبديل شد. فراموش نكنيم كه زائران، خطرات درگيري هاي داخلي و عمليات تروريستي را به جان مي خريدند و به شهرهاي بحران زده عراق سفر مي كردند. در اين شرايط گاه هتل ها توانايي پذيرايي از همه زائران را نداشتند و اهالي شهرهاي كربلا و نجف اتاق هاي خانه هاي خود را به زائران كرايه مي دادند، كاري شبيه آنچه اهالي شهر مشهد و بخصوص ساكنان اطراف حرم امام رضا (ع) انجام مي دهند. اين كار چنان درآمد خوبي براي ساكنان شهري مثل كربلا فراهم كرده بود كه بعضي از خانواده هاي ساكن اين شهرها از اين راه ماهانه 3 هزار دلار درآمد كسب مي كردند. كرايه اتاق ها بر اساس تعداد افراد محاسبه مي شد، به اين صورت كه به ازاي هر نفر شبي چند دلار دريافت مي كردند.
اين كسب و كار و اين رونق، مدتي است دچار ركود شده است. در حال حاضر مدتي است كه به دليل ناامني و مشكلات امنيتي زائران به شهرهاي زيارتي نمي روند و در نتيجه نه جنسي فروخته مي شود و نه اتاقي كرايه داده مي شود. ضمن اينكه از طرف دولت عراق، كرايه اتاق توسط اهالي به مسافران ممنوع شده و مسافران فقط بايد در هتل ها اقامت كنند.
ركود ناشي از ناامني گردشگري مذهبي عتبات عاليات همچنان اقتصاد اين شهرها را تحت تاثير قرار مي دهد و البته اين ركود، منطقي هم به نظر مي رسد. در حال حاضر اگر زائري از كربلا قصد رفتن به نجف را داشته باشد، مسير 45 دقيقه اي تا يك ساعته را بايد حدودا 3ساعته طي كند.
جاذبه هاي گردشگري مذهبي
اهميت مذهبي شهرهاي نجف و كربلا در جهان تشيع بر كسي پوشيده نيست. نجف علاوه بر اينكه ميزبان حرم مطهر امام علي (ع) است، در همسايگي شهر كوفه، يكي از شهرهاي مقدس شيعيان قرار دارد. ما شيعيان معتقديم حضرت مهدي (عج) پس از ظهور، در مسجد كوفه نماز خواهند خواند.
از اين گذشته، گورستان تاريخي و مقدس وادي السلام هم در نجف قرار دارد. اين گورستان كه يكي از قديمي ترين گورستان هاي جهان است، علاوه بر اينكه مرقد امام علي (ع) را در خود جاي داده، ميزبان مقبره هاي بسياري از پيامبران است. قبور مطهر حضرت آدم (ع)، حضرت نوح (ع) و حضرت ادريس (ع) در آنجا قرار دارد و گفته مي شود پيامبران بسياري از نجف عبور كرده اند.
همچنين اولين حوزه علميه شيعيان هم در اين شهر احداث شد. همين توضيحات مي تواند اهميت تاريخي و مذهبي شهرهايي چون نجف و كربلا را بازگو كند. بسياري از شيعيان كشورهاي اطراف سعي مي كنند در روزهاي تاسوعا و عاشورا خود را به كربلا و حرم مطهر امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) برسانند. زائران البته در مراسم اهالي كربلا هم شركت مي كنند، مثل مراسم پاياني زيارت كه با دويدن همراه است. در ظهر عاشورا بعد از اقامه نماز ظهر و رسيدن زمان شهادت امام حسين (ع)، زائران از ناحيه اي به نام توريج كه امروز سده الهنديه ناميده مي شود، با گام هايي شبيه دو ماراتن خود را به كربلا و حرم امام مي رسانند.
بايد اشاره كنيم كه علاوه بر مراكز مذهبي و زيارتگاه ها، برج تاريخي بابل هم در نزديكي كربلا قرار دارد.
آب، برق، بهداشت
لابد شما هم در اخبار و گزارش ها يا از زبان زائران بازگشته از عراق شنيده ايد كه مردم در شهرهاي عراق و بويژه شهرهاي شيعه نشين به شكل دردناكي از امكانات اوليه زندگي محروم هستند. برق، آب آشاميدني و شبكه بهداشت وجود دارد، اما به دليل فرسودگي و عدم رسيدگي و توسعه، كارايي خود را از دست داده اند.
شبكه برق پس از جنگ هاي پياپي در عراق، بشدت ضعيف شد و روي بازسازي را نديد. از سال 1999 تاكنون، توليد برق عراق سالانه 5 هزار مگاوات بوده است، در حالي كه ايران سالانه 37 هزار مگاوات برق توليد مي كند. همين مقايسه مي تواند نشان دهد كه ساكنان يكي از كشورهاي گرم و خشك خاورميانه در اوج گرماي تابستان، در حالي كه برق مرتب قطع مي شود و كولرها از كار مي افتند، چطور روزگار خود را مي گذرانند. علاوه بر اين، به دليل قطع مداوم برق، بسياري از اهالي عتبات عاليات از ژنراتورهاي كوچك برقي براي توليد برق استفاده مي كنند. مصرف سوخت بالاي اين ژنراتورها باعث مي شود كه ذخيره اندك سوخت در يكي از كشورهاي توليدكننده عمده سوخت، كمتر و كمتر شود. از طرف ديگر وضعيت آب آشاميدني و بهداشت هم در شهرهاي كربلا و نجف چندان تعريفي ندارد.
در كربلا آب آشاميدني با وجود تصفيه شدن، داراي آلودگي است. دليل آن هم اين است كه لوله هاي آب و فاضلاب به دليل فرسوده بودن، آب و آلودگي را به همديگر منتقل مي كنند و بنابراين همان تلاشي كه احتمالا كمي از آلودگي هاي آب آشاميدني را رفع كرده است، نقش بر آب مي شود.
در شبكه بهداشت هم سخت گيري چنداني وجود ندارد، چراكه با وجود كمبود امكانات اوليه زندگي، رعايت نكات بهداشتي، چندان در اولويت قرار نمي گيرد. در كربلا استفاده از كالايي به نام مايع ظرفشويي اصلا رواج ندارد و همان پودر رختشويي با حل شدن در آب، براي شستن ظروف استفاده مي شود، ضمن اينكه به دليل آلودگي ها و ناخالصي هاي آب، گاه حتي صابون براي شست وشو و نظافت كف نمي كند.
همه اين مشكلات يك ريشه دارد و آن سوء مديريت و تبعيض در رژيم بعث، جنگ و محروميت در آن دوران و بلاتكليفي مديريت دولتي دوران جديد و ناامني هاي اين دوره است.
مديريت شهري
در شهرهاي عراق، نظير كربلا و نجف، فرماندار به عنوان شخص اول شهر توسط شوراي شهر انتخاب مي شود. فرماندار هم به نوبه خود شهردار را تعيين مي كند، اما تصميم گيران اصلي، شوراي شهر و فرماندار هستند و شهردار، در شكل بازوي اجرايي فرماندار ظاهر مي شود. مجوز ساخت و سازها و كاربري ها، تعريض خيابان ها و ساير امور شهري در اختيار فرمانداري است؛ البته در حال حاضر اين شبكه مديريتي هم تا تعيين شدن تكليف وضعيت اداره عراق، در بلاتكليفي به سر مي برد.
نكته ديگر در مورد حكومت هاي محلي در مناطقي مثل كربلا و نجف اين است كه گروه هاي سني با وجود قرار گرفتن در اقليت، كماكان اداره اكثر امور را در دست دارند. در حال حاضر براساس آنچه كه در قانون اساسي جديد عراق آمده است، هرچند استان مي توانند يك حكومت فدرالي تشكيل دهند، اما اهل تسنن در حال حاضر بشدت با اين اصل مخالفت مي كنند. يكي از دلايل آن هم اين است كه دو استاني كه كربلا و نجف را در خود جاي داده اند و يكي از استان هاي جنوبي، بخش عمده اي از ثروت هاي ملي را در اختيار دارند و در صورت يكي شدن، اين استان هاي شيعه نشين بخش عمده اي از ثروت هاي عراق را به خود اختصاص مي دهند. البته اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه جمعيت شيعه به دليل دوري از عرصه مديريت، از دوره عثماني تاكنون، همچنان در اعمال مديريت ناتوان است و اهل تسنن در عراق همچنان قابليت مديريتي بالاتري دارد.
خوراكي ها و روحيات
از روزگار قديم اهالي نجف و كربلا، سازگاري زيادي با هم نداشتند و اين ناسازگاري هنوز تا حدودي باقي مانده است. اهالي نجف، مردم كربلا را حيله گر و پيچيده مي دانند و مردم كربلا هم به اهالي نجف، صفت عصبي مزاج مي دهند. اما در هر حال، اين مسائل هيچ وقت موجب اختلافات جدي بين مردم اين دو شهر نشد، ضمن اينكه پس از سه دهه حكومت پليسي و جنگ و قحطي، روحيات مردم عراق و بويژه شيعيان، تغيير زيادي كرده است.
در گذشته، اهالي شهرهاي نجف و كربلا را شهرونداني با روحيه گذشت و تسامح مي شناختند، اما مصائب و خشونت هاي اين چند دهه، از آنها انسان هايي تندمزاج ساخته است. البته حق هم دارند؛ بازگو كردن يك مورد از اتفاقات ناشي از فضاي پليسي حاكم در گذشته مي تواند علت اين روحيه تند امروز را روشن كند. گفته مي شود يكي از اهالي كربلا خواب مي بيند كه رئيس جمهور شده و پسرعمويش را هم به وزارت منصوب كرده است. او كه مثل اكثر عراقي ها به پرحرفي عادت داشته است، صبح فردا در قهوه خانه، ماجراي خوابش را با آب و تاب تعريف مي كند و چيزي نمي گذرد كه ماموران صدام او را به جرم ديدن چنين خوابي و تعريف كردن آن، دستگير كرده و به زندان انداختند و پسرعموي بدبختش كه در خواب به وزارت منصوب شده بود را نيز همچنين. هرچند خواب ديده بيچاره بعد از هشت سال از زندان آزاد شد و مجبور نشد حكم حبس ابد را كاملا تحمل كند، اما قبول داريد كه از دست دادن هشت سال از عمر، آن هم به جرم ديدن خواب، خود به اندازه كافي رنج آور و دردناك هست.
خوراكي ها
در كربلا و نجف به علت مهاجرت گروه هاي كثيري از ايراني ها، ترك ها و ديگر گروه ها از كشورهاي مجاور، پخت غذاهاي محلي اين گروه ها طي قرن ها رواج پيدا كرده است و غذايي مثل دلمه تركي البته با كمي تغيير جزو غذاهاي رايج مردم كربلاست. از ميوه هاي پرطرفدار كربلا هم مي شود به پرتقال پرآب اين شهر اشاره كرد. پرتقال كربلا در فصل خود طرفداران بسياري دارد و در ضمن، خوردن كاهوي اين شهر هم در بين اهالي شهر و مسافران رايج است. مردم كربلا هنوز هم خوردن كاهو و سكنجبين را روي پشت بام خانه هايشان كه با ديواري يك متري محصور شده است جزو تفريحات خود مي دانند.
شهري مثل كربلا امكانات تفريحي ندارد و مردم شهر، تنها گاهي به اين فكر مي افتند كه ناهار خود را در منطقه رزازه كه باغ هاي سرسبزي دارد، ميل و به اين ترتيب حال و هوايي عوض كنند.
حمل و نقل و خدمات شهري
فرسودگي امكانات خدمات شهري، سوء مديريت و جنگ و ناامني باعث شده است كه اهالي شهري مثل كربلا از امكانات شهري چنداني برخوردار نباشند. شركت اتوبوسراني شهري در كربلا، در خطوط بسيار محدودي فعال است و بيشتر ترددها به وسيله تاكسي يا مسافربران شخصي انجام مي شود.
در آنجا هم مثل شهرهاي بزرگ ايران، بيكاري باعث شده است كه هركس توانايي خريد خودرو دارد، دست به حمل و نقل مسافر بزند. فقط يك مشكل مي ماند و آن هم سوخت است. كمبود بنزين باعث شده كه گاه رانندگان از 12 ساعت تا دو شبانه روز را در صف خريد بنزين بگذرانند. دليل اين كمبود بنزين هم علاوه بر ناامني ها و آسيب ديدن شبكه سوخت، مصرف بي رويه آن توسط ژنراتورهاي برق است.
از طرف ديگر، در شبكه خدمات شهري هم كمبود بودجه و امكانات، همچنان حرف اول را مي زند. شهري مثل كربلا از نظر تجهيزاتي نظير ماشين حمل زباله هم در مضيقه است و مردم در گوشه و كنار شهر شاهد تلنبار شدن زباله هستند.
|