سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۹ - Sep 13, 2005
اطلاعيه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور:
تخفيف نرخ سود مناطق توسعه نيافته
به قوت خود باقي است
مهر: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ضمن تكذيب اخبار منتشر شده در خصوص حساب ذخيره ارزي اعلام كرد: تخفيف نرخ سود مورد انتظار تسهيلات براي استان ها و مناطق كم توسعه يافته به ميزان ۵/۱ درصد نسبت به ساير مناطق، همچنان به قوت خود باقي است.
در اين اطلاعيه آمده است: نظر به اينكه پس از اخذ راي اعتماد هيأت محترم وزيران از مجلس شوراي اسلامي هنوز اعضاي هيات امناي حساب ذخيره ارزي معين نشده و تاكنون در دولت جديد هيأت امناي حساب ذخيره ارزي تشكيل نگرديده و به تبع آن، مصوبه اي هم نداشته است.
بر اساس اين اطلاعيه هيات امناء در تاريخ ۱۰/۵/۸۴ در خصوص شرايط و ضوابط اعطاي تسهيلات ارزي، تصويب نموده است: نرخ سود مورد انتظار تسهيلات اعطائي به طرح هاي سرمايه گذاري بخش غير دولتي به طور عام، نرخ بين بانكي شش ماهه ارزهاي مربوطه در بازار بين المللي به اضافه ۲ درصد در سال است؛ در حالي كه نرخ سود مورد انتظار تسهيلات اعطائي به طرح هاي سرمايه گذاري استان ها و مناطق كم توسعه يافته كشور، به صورت ترجيحي و معادل نرخ بين بانكي شش ماهه ارزهاي مربوط در بازار بين المللي به اضافه نيم درصد تعيين شده است.بنابر اين گزارش عامل مهم مشوق سرمايه گذاري در مناطق كم توسعه يافته، سهم آورده متقاضي است كه كماكان معادل ۱۰ درصد هزينه هاي ارزي سرمايه گذاري طرح هاست.
سازمان مديريت در اطلاعيه خود افزوده است: دولت به منظور ايجاد تعادل هاي منطقه اي و محروميت زدايي، طرح هايي را براي توسعه مناطق محروم و ايجاد اشتغال با مشاركت هاي مردمي و استفاده از حساب ذخيره ارزي در دست بررسي دارد كه پس از نهايي شدن و تصويب در مجلس شوراي اسلامي، به مرحله اجرا در خواهد آورد.

به دنبال ادامه روند صدور سيمان به خارج از كشور رخ داد:
كاهش ۷ درصدي عرضه سيمان از ابتداي امسال تاكنون
افزايش يك ميليون تني صدور سيمان طي پنج ماهه اول امسال
001788.jpg
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: علي رغم اعلام مكرر مسئولان براي اجراي طرح جامع سيمان و اجراي طرح ويژه نظارتي سيمان در استان هاي كشور تا پايان هفته جاري، هنوز هم اين محصول استراتژيك در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ميزان ۷ درصد كمتر به دست متقاضيان مي رسد.
اين درحاليست كه چندي پيش مسئولان وزارت صنايع كه مسئوليت تنظيم بازار سيمان را از ابتداي امسال در دست گرفته اند، اعلام كردند كه از صادرات سيمان كه خود زمينه ساز كمبود اين محصول در داخل است، جلوگيري به عمل خواهند آورد.
اما ظاهرا عرضه سيمان به قيمت تني ۱۲۰ دلار در كشورهاي همجوار در قياس با قيمت پايين تر آن در داخل كشور، همچنان صادركنندگان را ترغيب به صادرات مي كند.
مديركل دفتر صنايع معدني وزارت صنايع و معادن با اشاره به كاهش ۷ درصدي عرضه سيمان از ابتداي سال جاري تاكنون مي گويد: طي پنج ماهه اول سال گذشته ۲۰۰ هزار تن سيمان از كشور صادر شد كه اين رقم در مدت مشابه سال جاري به ۲/۱ ميليون تن رسيده است.
به گفته مهندس صفاكيش براساس برنامه پيش بيني شده سال گذشته بايد ۵/۱ ميليون تن سيمان به كشور وارد مي شد كه تنها ۳۵۰ هزار تن وارد شده است. طي پنج ماهه امسال نيز ۱۴۰ هزار تن سيمان تاكنون به كشور وارد شده است كه براي ۳۰۰ هزار تن ديگر گشايش اعتبار انجام گرفته است.
وي ميزان توليد سيمان براي سال آينده را ۳۸ ميليون تن و درآمد حاصل از صادرات سيمان را ۵/۱ ميليون دلار عنوان مي كند و مي گويد: قرار بود ۲ شركت توليدكننده سيمان در كاشان و فارس با ظرفيت هاي به ترتيب ۶۰۰ هزار تن و يك ميليون تن در سال در تيرماه به بهره برداري مي رسيدند كه بروز تأخير در اين بهره برداري تا مهرماه سال جاري از ديگر دلايل بروز آشفتگي در بازار سيمان بوده است.
همچنان واسطه ها سود مي برند
در اين ميان رئيس انجمن صنفي كارفرمايي سيمان نيز بر اين باور است كه با اتخاذ تصميم عدم ممنوعيت صادرات سيمان در قانون برنامه سوم و چهارم، اختلاف قيمت سيمان داخل با سيمان صادراتي موجب شده تا دلالان و واسطه ها با جمع آوري سيمان در سطح شهر، به جز روانه كردن سود به جيب خودشان بازار سيمان را دچار نوسان كنند.
به گفته جلال صفارزاده بايد صادرات سيمان از كشور متوقف مي شد و حداقل اگر قرار بود صادراتي انجام شود، اين صادرات از نيمه دوم سال انجام مي گرفت.
وي تأكيد مي كند: همچنان صادرات سيمان از ايران به كشورهاي عراق و سپس عربستان و افغانستان انجام مي شود.
لزوم توزيع عادلانه سيمان
همچنين مدير امور سيمان سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در اين باره مي گويد: با توزيع عادلانه سيمان واردات سيمان به كشور حذف خواهد شد.
مهندس عباس شرفي مي افزايد: بخش عمده اي از كارخانجات سيمان كشور خصوصي هستند كه چندان تابع اجراي قوانين دولتي نيستند. از طرف ديگر گرايش به صادرات باتوجه به تفاوت قيمت سيمان داخلي و خارجي امري بديهي است.
وي تأكيد مي كند: با راه اندازي واحدهاي جديد توليد سيمان از سال ۱۳۸۶ به بعد با روبه رو شدن با مازاد توليد سيمان در حد ۱۲ ميليون تن در سال، ديگر نيازي به واردات سيمان نخواهيم داشت، بلكه بايد به صادرات در اين عرصه بينديشيم.
وي ميزان توليد سيمان تا پايان امسال را ۳۴ ميليون تن و تا پايان برنامه چهارم توسعه ۴۹ ميليون تن عنوان مي كند.

آخرين وضعيت تحقق اهداف توسعه هزاره در ايران
۶درصد از جمعيت ايران زير خط فقر مطلق شديد قرار دارند
001791.jpg
مهر: دبير تيم كميته ملي ايران در اهداف توسعه هزاره، آخرين وضعيت تحقق اين اهداف در كشورمان را تشريح كرد.
مسعود محمدي الموتي در سمينار اهداف توسعه هزاره در ايران، ريشه كني فقر و گرسنگي، دستيابي همگاني به آموزش ابتدايي، بهبود برابري جنسيتي و توانمند سازي زنان، كاهش مرگ ومير كودكان، بهبود سلامت مادران در چارچوب بهداشت باروري، مبارزه با «اچ آي وي- ايدز» و دستيابي به محيط زيست پايدار را از اهداف توسعه هزاره كه تا سال ۲۰۱۵ از سوي سازمان ملل تدوين شده اعلام كرد.
وي با اشاره به اين كه وضعيت تحقق اهداف توسعه هزاره با توجه به وضعيت كنوني كشورها و در سه حالت قوي، متوسط و ضعيف اما رو به بهبود از سوي سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است، گفت: براساس اعلام سازمان ملل، جمعيت زير خط فقر و دچار گرسنگي در ايران تا سال ۱۳۹۴ به طور قوي كاهش خواهد يافت.
الموتي خاطرنشان كرد: براساس اهداف توسعه هزاره، مرگ و مير كودكان زير پنجساله در ايران بين سال هاي ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۴ نيز به طور قوي ۴/۳ درصد كاهش خواهد يافت.
دبير تيم كميته ملي ايران در اهداف توسعه هزاره، نصف كردن افراد آلوده به ايدز تا سال ۱۳۹۴ و معكوس كردن روند گسترش آن به طور ضعيف اما رو به بهبود را از جمله اهداف سازمان ملل متحد در مبارزه با ايدز در ايران ذكر كرد.وي اظهار داشت: سازمان ملل متحد يكپارچه كردن سياست هاي زيست محيطي در برنامه ها و سياست هاي توسعه كشور و معكوس كردن روند تخريب محيط زيست، از بين بردن نابرابري هاي جنسيتي در آموزش ابتدايي و متوسطه تا سال ۱۳۸۴ ودر همه سطوح آموزش تا سال ۱۳۹۴ و حصول اطمينان از دسترسي همه دختران و پسران به يكدوره كامل آموزش ابتدايي تا سال ۱۳۹۴ را در ايران به طور مناسب در نظر گرفته است.
الموتي تاكيد كرد: براساس اعلام سازمان ملل متحد، نرخ مرگ و مير مادران بين سال هاي ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۴ به طور قوي ۳/۲ درصد كاهش خواهد يافت.
دبير تيم كميته ملي ايران در اهداف توسعه هزاره با اعلام اين كه سازمان ملل متحد وضعيت حمايت ملي كشورها را نيز به طور قوي، متوسط و ضعيف اما رو به بهبود لحاظ كرده است، گفت:عملكرد دولت ايران در ريشه كني فقر و گرسنگي تا پايان سال ۱۳۹۴ مناسب خواهد بود.وي همچنين گفت: نسبت جمعيت زير درآمد يك دلار در روز از ۲/۲ به ۶/۰ درصد در ايران كاهش يافته است.الموتي خاطرنشان كرد: براساس اعلام موسسه عالي آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي روند سهم بيست درصد فقيرترين اقشار در ايران نيز از ۸/۶ به ۴۰/۷ درصد افزايش يافته است.
دبير تيم كميته ملي ايران در اهداف توسعه هزاره در عين حال تاكيد كرد: ۶ درصد از جمعيت ايران زير فقر مطلق شديد قرار دارند. به گفته وي، خطر فقر (غذايي) ملي نيز از ۷۵/۱۲ به ۹۹/۸ درصد كاهش يافته است.

دبير هيأت امناي حساب ذخيره ارزي:
افزايش نرخ سود تسهيلات سرمايه گذاري
در مناطق محروم تصميم درستي است
فارس: دبيرهيات امناي حساب ذخيره ارزي گفت: افزايش نرخ سود تسهيلات حساب ذخيره ارزي براي سرمايه گذاري در مناطق محروم، به معناي عدم تأكيد بر سرمايه گذاري در اين مناطق نيست.
بايزيد مردوخي در پاسخ به اين پرسش كه افزايش نرخ سود تسهيلات حساب ذخيره ارزي در مناطق محروم بنا به چه هدفي بوده است، گفت: «مگر اين، تصميم غلطي بوده؟» وي در ارتباط با اين كه در دولت قبل براي تأكيد بر سرمايه گذاري در مناطق محروم، نرخ سود تسهيلات حساب ذخيره ارزي در اين مناطق ۳ درصد ثابت در نظر گرفته شده بود، افزود: «قبلا، قبلا بوده، اين تصميم نيز به معناي عدم تأكيد نيست!» مردوخي افزود: تعيين نرخ سود سه درصد براي متقاضيان حساب ذخيره ارزي براي سرمايه گذاري در مناطق محروم مربوط به برنامه سوم توسعه بوده و نرخ لايبور هم اكنون در دنيا تغيير كرده است.
دبيرهيات امناي حساب ذخيره ارزي همچنين در ارتباط با در نظر گرفتن ۱۲ درصد جريمه ديركرد براي استفاده كنندگان از تسهيلات حساب ذخيره ارزي گفت: «اگر پول شما را ندهند هزينه ندارد؟، شما اگر حافظ بيت المال باشيد، همينطوري پول مي دهيد؟» وي گفت: مصوبه جديد هيات امنا براي تمام طرحهايي كه امسال تصويب و گشايش اعتبار مي شوند، لازم الاجراست.
مردوخي همچنين در ارتباط با عدم گشايش اعتبار طرحهاي بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي با گذشت بيش از شش ماه از سال، نسبت به اين موضوع اظهار بي اطلاعي كرد.

بكارگيري قطعات تست نشده در برخي
خودروهاي داخلي نگران كننده است
فارس: عضو كميته تحقيق و تفحص مجلس از صنعت خودرو گفت: وضعيت تست قطعات خودرو و بكارگيري قطعات تست نشده در برخي خودروهاي داخلي نگران كننده است.
حميدرضا كاتوزيان در ارتباط با دلايل وجود اشكالات جدي در موتور خودروهاي توليدي در داخل، اظهارداشت: اشكالاتي كه مردم از خودروهاي توليدي در داخل مي گيرند، عمدتا ايرادات كيفي است و بروز اتفاقاتي نظير مشكل خودروهاي پژو ۴۰۵ و يا نشت بنزين در خودروهاي سمند از مواردي است كه يا قطعه به خوبي توليد نشده و يا قبل از استفاده در خودرو تست نشده است.

دعوت مسئولان شهرك اسقاط خودرو از بخش خصوصي
مهر: فاز اول شهرك اسقاط خودرو كه به مرحله بهره برداري رسيده است آماده سرمايه گذاري بخش خصوصي واجد شرايط است.
شكر الله فائز معاون برنامه ريزي و امور توليدي شركت شهركهاي صنعتي تهران گفت: فضاي فعلي شهرك به سه بخش مجزا با سيستم هاي كنترلي درجه بندي شده و با توجه به حساسيت محيط تقسيم شده است.
وي افزود: در بخش فرايند تمهيدات لازم به منظور رعايت مسائل زيست محيطي با استفاده از آخرين روشهاي متداول فراهم شده است و با در نظر گرفتن سيستم هاي كنترلي نهايت دقت در راستاي جلوگيري از استفاده مجدد قطعاتي كه در كاهش راندمان خودرو و نيز مصرف سوخت موثرند انجام شده است.
گفتني است: با توجه به استقبال سرمايه گذاران بخش خصوصي در احداث واحد اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده شركت شهركهاي صنعتي تهران تا يك ماه آينده شرايط و نحوه واگذاري اراضي آماده سازي شده را به واجدان شرايط اعلام مي كند.

فرودگاه امام تاكنون يك ميليارد تومان
درآمد براي كشور داشته است
مجري فرودگاه بين المللي امام اعلام كرد: اين فرودگاه از زمان بازگشايي (ارديبهشت ماه) تاكنون حدود يك ميليارد تومان درآمد براي كشور داشته است.
غلامحسين باقريان گفت: با انتقال تمامي پروازهاي خارجي به فرودگاه بين المللي امام ، درآمدي كه اين فرودگاه براي كشور خواهد داشت، بشدت افزايش خواهد يافت.
وي، شركت هواپيمايي آسمان و هما را ركورددار تاخير پروازي در بين شركت هاي هواپيمايي داخلي در فرودگاه امام در مردادماه ذكر كرد و گفت: شركت هواپيمايي آسمان و ايران اير به ترتيب در اين ماه ۳۰۰۰ و ۲۰۰۰ دقيقه تاخير پروازي در اين فرودگاه داشتند.
باقريان خاطرنشان كرد: پروازهاي شركت هواپيمايي امارات نيز در مردادماه با ۲۰۰۰ دقيقه تاخير مواجه بود كه از اين لحاظ در بين شركت هاي خارجي رتبه اول را به خود اختصاص داد.
مجري فرودگاه بين المللي امام تعداد فعلي پروازهاي روزانه فرودگاه امام را ۲۴ پرواز ذكر كرد و اظهار داشت: از زمان بازگشايي تا تاريخ ۱۸ شهريورماه جاري ۲۷ هزار و ۲۰ نشست و برخاست از اين فرودگاه انجام شده است.وي، تعداد مسافران ورودي و خروجي فرودگاه امام را تا تاريخ مورد اشاره۳۸۰ هزار نفر اعلام كرد و گفت: ميزان بار جا به جا شده از فرودگاه نيز به ۷ هزار و ۹۰۰ تن رسيده است.

در طول سال هاي برنامه سوم توسعه
عملكرد توليد مسكن بيش از هدف برنامه بوده است
001794.jpg
گروه اقتصادي: در فاصله سال هاي ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ توليد واحدهاي مسكوني در مناطق شهري كشور از ۳۰۴ هزار واحد به ۵۳۰ هزار واحد افزايش يافته است كه نشان دهنده رشد متوسط ساليانه اي معادل ۳/۱۰ درصد طي پنج سال برنامه سوم توسعه است.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، در اكثر قريب به اتفاق سال هاي مذكور، ميزان عملكرد توليد مسكن بيش از هدف برنامه سوم توسعه بوده و درصد تحقق بين ۱۰۰ تا ۱۰۷ درصد گزارش شده است.
بر همين اساس زيربناي كل ساختمان هاي مسكوني نيز از ۱/۳۸ ميليون متر مربع در سال ۱۳۷۸ به ۱/۶۳ ميليون متر مربع در سال ۱۳۸۳ افزايش يافته كه نشان دهنده رشد متوسط ساليانه ۳/۹ درصد در برنامه سوم توسعه مي باشد كه در اين مورد نيز در تمامي سال هاي برنامه سوم توسعه ميزان عملكرد بيش از هدف برنامه است.
به موجب اين گزارش از جمله نقاط قوت عملكرد برنامه سوم توسعه در بخش مسكن، بهبود توزيع جغرافيايي فعاليت هاي بخش مسكن بوده است. به طوري كه در سال ۱۳۸۳ براي دومين سال متوالي رشد توليد واحدهاي مسكوني در تهران منفي و در شهرهاي كوچك و متوسط مثبت بوده و بيانگر توزيع متعادل توليد مسكن در سطح كشور است.ايجاد اشتغال در بخش مسكن از ديگر نقاط قوت اين بخش بوده است، به گونه  اي كه تعداد شاغلان در بخش مذكور از ۵۴۰ هزار نفر در سال ۱۳۷۹ به ۷۷۱ هزار نفر در سال ۱۳۸۳ افزايش يافته است.

توكلي:
تاخير در ارايه لايحه تعيين قيمت كالاها
تنظيم بودجه را دچار مشكل مي كند
ايسنا: رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي گفت: الزام قانون سال گذشته مبني بر اين كه دولت قيمت كالاي ۹گانه را در شهريور تعيين كند، به اين خاطر بود كه قبل از رسيدن فصل تدوين بودجه، شركت هاي دولتي بتوانند درآمد خود را از اين ناحيه پيش بيني كنند و بودجه معقول تري بدهند. لذا دولت بايد حتما در شهريور اين كار را انجام دهد تا تنظيم بودجه راحت تر باشد.
وي تصريح كرد: منتظر مي شويم دولت جديد تلاش خود را در اين باره ابراز كند و تا پايان شهريور ماه نيز فرصت دارد.

تا هفته آينده مشخص مي شود
ميزان و چگونگي جبران خسارات
صادركنندگان ميوه و تره بار
گروه اقتصادي: اعلام ممنوعيت عرضه و مصرف سبزي و صيفي در كشورمان به دليل شيوع بيماري وبا، علاوه بر زيان توليدكنندگان اين محصولات، فروشندگان و صادركنندگان ميوه و تره بار را نيز دچار ضرر و زيان ساخته است.با مصوبه اخير هيات دولت مقرر شده تا ۱۵۰ ميليارد ريال براي جبران خسارات توليدكنندگان پرداخت شود. براي جبران خسارات صادركنندگان نيز كميته كارشناسي شوراي عالي صادرات تعيين ميزان و چگونگي جبران اين خسارات را در دستور كار خود قرارداده است.با ليلا باغبان دبير شوراي عالي صادرات پيرامون زيان صادركنندگان ميوه و تره بار و نحوه جبران آن گفت وگو كرده ايم.
***
* خسارات وارده به صادركنندگان ميوه و تره بار ناشي از چه مسايلي بوده است؟
- اعلام گسترده آلودگي سبزيجات به بيماري وبا و ممنوعيت مصرف آن در داخل كشور و رسانه هاي جمعي موجب شد تا كشورهايي كه واردكننده اين محصولات از ايران هستند نيز نسبت به موضوع حساسيت نشان داده و با مطرح كردن بحث گواهي قرنطينه نباتي، روند صادرات ميوه و تره بار كشورمان را با مشكل مواجه كردند. كشورهاي حاشيه خليج فارس ورود ميوه و تره بار از كشورمان را منوط به ارايه گواهي توسط ايران مبني بر عدم آلودگي اين محصولات به وبا يا نگهداري محصولات مذكور در قرنطينه نباتي كردند كه اين امر مستلزم نگهداري اين محصولات و انجام آزمايشات براي اجازه ترخيص است. از آنجا كه نگهداري محصولات مذكور در قرنطينه نباتي در برخي موارد حدود ۳ روز طول مي كشد به دليل نبود امكانات نگهداري مناسب در قرنطينه، بسياري از محصولات فاسدشده و افت قيمت در بازار محصولاتي كه فاسد نشده را نيز به دنبال داشته است. اين امر موجب شده تا كشورهاي مذكور محصولات ساير كشورها را بر ميوه و تره بار كشورمان ترجيح دهند. براين اساس خسارت وارده ناشي از گسترش بيماري وبا در كشورمان محدود به سبزيجات نبوده و بسياري از ميوه و تره بار صادراتي را نيز شامل مي شود. بازار اصلي ميوه و تره بار تازه كشورمان كشورهاي حاشيه خليج فارس است و از آنجا كه در كانتينرها انواع ميوه و سبزيجات باهم نگهداري مي شود اعمال قرنطينه موجب ضرر و زيان صادركنندگان ميوه و تره بار شده است.
* خسارات ناشي از بيماري وبا به صادركنندگان ميوه و تره بار چه ميزان بوده است؟
- ميزان خسارت صادركنندگان ميوه و تره بار به دليل اعمال سياست هاي كنترل و قرنطينه از سوي برخي كشورهاي واردكننده اين محصولات هنوز مشخص نشده است گرچه برخي ميزان اين خسارت را حدود ۲۰ ميليارد ريال اعلام كرده اند اما آنچه مشخص است اين خسارت رقمي كمتر از خسارات واردشده به توليدكنندگان است، چراكه ميزان صادرات جزئي از توليد مي باشد. هنوز برآورد دقيقي صورت نگرفته و درحال برگزاري جلسات و انجام كار كارشناسي در اين زمينه هستيم تا رقم خسارات اعلام شود.
* آيا در مصوبه اخير هيات وزيران راهكاري براي جبران خسارات صادركنندگان ميوه و تره بار نيز پيش بيني شده است، اين خسارت چگونه جبران خواهد شد؟
- مصوبه اخير هيات وزيران صرفا براي جبران خسارات وارده به بخش توليد ميوه و صيفي بوده و ارتباطي با جبران خسارت وارده به صادركنندگان ميوه و تره بار ندارد. براي جبران اين خسارت بايد ابتدا مبلغ آن برآورد شده و پس از اعلام به هيات دولت، اعتبار لازم احتمالا از محل منابعي كه براي جبران خسارت بخش توليد در اختيار رياست جمهوري است تامين شود. همچنين اين احتمال وجود دارد كه اعتبار مذكور از محل سرفصل يارانه هاي صادراتي دراختيار سازمان توسعه تجارت ايران در زمينه بحران هايي كه براي صادرات به وقوع مي پيوندد، پيشنهاد شود كه اين مورد نيز مي تواند ازجمله بحران هاي مذكور تلقي شود.
* نتايج بررسي ها و پرداخت خسارت به صادركنندگان ميوه و تره بار تا چه زماني مشخص خواهد شد؟
- به احتمال زياد تا دوشنبه هفته آينده جلسه برآورد اين خسارت برگزار شده و نتايج آن اعلام خواهد شد. اما زمان پرداخت اين خسارت به صادركنندگان بستگي به آن دارد كه سرفصل بودجه اي اين اعتبارات چگونه پيش بيني شود. اگر محل پرداخت اين اعتبارات دولت باشد بايد منتظر تصويب آن در هيات دولت باشيم اما درصورتي كه مقرر باشد از محل اعتبارات يارانه هاي صادراتي اين اعتبار تامين شود راهكار اجرايي آن را مشخص خواهيم كرد. اگر هيات دولت آمادگي تصويب سريع پرداخت اين اعتبارات را داشته باشد آن را از محل بودجه دولت درخواست مي كنيم اما درصورتي كه اين فرآيند زمانبر باشد تلاش مي كنيم از محل بودجه دراختيار سازمان توسعه تجارت ايران اقدام كنيم.
* اعمال محدوديت هاي قرنطينه نباتي براي صادرات ميوه و تره بار كشورمان توسط كشورهاي حاشيه خليج فارس چه زماني به پايان مي رسد؟
- اين محدوديت ها كه از مردادماه و با اعلام گسترش وبا در كشورمان آغاز شده هنوز نيز اعمال مي شود. پايان اين محدوديت ها بستگي به اقدام وزارت بهداشت و اعلام رسانه هاي عمومي مبني بر كنترل بيماري، برطرف شدن مشكل و اجازه مصرف و اطمينان به مصرف كنندگان داخلي اين محصولات دارد و با اين اعلام كشورهاي ديگر نيز با قدري تاخير اين محدوديت را لغو خواهند كرد. مكاتباتي با وزارت بهداشت براي صدور گواهي عاري بودن محصولات از بيماري وبا انجام داده ايم چراكه امكان نگهداري اين محصولات در كشورمان براي انجام قرنطينه و صدور گواهي بيشتر است تا پس از آن اين محصولات به كشورهاي حاشيه خليج فارس صادر شده و مشكل كنترل آلودگي و دادن اطمينان به خريداران مرتفع شود اما هنوز اين اعلام رسمي توسط وزارت بهداشت صورت نگرفته است.

قيمت طلا و ارز
نوع ---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۸۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۹۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۳۴
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۱۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۱۱۵

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |