سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۹ - Sep 13, 2005
كوله پشتي جديدي كه انرژي قدم هاي انسان را به الكتريسيته تبديل مي كند
راه نمي روم، برق توليد مي كنم!
001800.jpg
001809.jpg
طرح كوله پشتي توليدكننده برق
گروه دانش و انفورماتيك- احسان لطفي: خوره هاي تكنولوژي و عاشقان استفاده از آخرين ابزارهاي الكترونيك، به زودي غير از هدفون هاي توي گوششان يك وجه اشتراك ديگر هم پيدا مي كنند: كوله پشتي. نه. قرار نيست موبايل ها يا سيستم هاي صوتي، بزرگ تر و سنگين تر شوند. اين بار متخصصان آمريكايي، كوله اي ساخته اند كه از پرسه زدن هاي صاحبش برق توليد مي كند.
سيستم پاندول مانند اين كوله، مي تواند با بهره گيري از بالا و پايين رفتن هاي ملايم بخش بالايي عضلات و استخوان هاي ران در هنگام راه  رفتن، تا 7 وات برق توليد كند كه راحت برق تلفن هاي همراه انرژي بري مثل آن ها كه صفحه هاي نمايش رنگي بزرگ يا سيستم هاي
Wi-Fi و GPS دارند را مي دهد.
سه  قدم و نيم ولت
لري رام و همكارانش در دانشگاه پنسيلوانيا اين ژنراتور سيار را با بودجة مركز مطالعات نيروي دريايي آمريكا طراحي كرده اند و هدف اولشان اين بوده كه چيزي جاي گزين كوله پشتي هاي 36 كيلو يي پر از باتري كنند كه براي تأمين انرژي دستگاه هاي تعيين موقعيت (GPS) و ابرازهاي ديد در شب، بايد همراه سربازان باشد. چون كوله ي باتري ها سنگين است، سربازان نمي توانند غذا، دارو و سلاح كافي بردارند.
پيش از اين، براي حل اين مشكل ژنراتور پاشنه اي را ساخته بودند. اين ژنراتور در واقع ابزاري بود شامل يك بلور پيزوالكتريك در پاشنة پوتين كه فشار قدم سربازها را با استفاده از خواص پيزوالكتريك به برق تبديل مي كرد. البته توان اين ژنراتورها از 10 تا 20 ميلي وات بيش تر نبود، اما يك تلفن همراه عادي 1 تا 2 وات انرژي مصرف مي كند.
ول گشت هاي مفيد
اين شد كه رام و همكارانش به فكر افتادند بخشي از انرژي اي را كه انسان موقع حمل چيزي مثل كوله صرف مي كند به برق تبديل كنند. ايدة اصلي اين است، حركت آدمي كه راه مي رود، مثل يك پاندول وارونه است. اگر بشود از پاندول برق گرفت، پس از راه رفتن آدم هم مي شود. لري رام در توصيف اين حركت مي گويد: موقع راه رفتن، يك پا را زمين مي گذاريم، بعد تمامي بدن، لولا وار از روي آن مي گذرد، ضمن اين حركت، لگن و قسمت بالاي پا در هر گام بين 4 تا 7 سانتي متر بالا و پايين مي روند. تيم تحقيقاتي براي اين كه بخشي از اين انرژي را تبديل به برق كند، محفظة كوله را از چارچوب اصلي اش جدا كرد و آن  را به يك صفحه فلزي چسباند. اين صفحه از بالا با يك فنر و از كناره ها با 2 ريل به چارچوب اصلي كوله وصل است و مي تواند آزاد روي ريل ها بالا و پايين برود.
وزن، سرعت و برق
در نتيجه موقع راه رفتن، افت و خيزهاي كوچك لگن، مرتب بار كوله را بالا و پايين مي كند، درست مثل نوسان پاندول. براي استفاده از اين نوسان، ميلة دندانه داري به صفحه وصل كرده اند كه بالاي چارچوب با چرخ دندة يك دينام درگير است و بالا و پايين رفتن صفحه را به چرخش دينام و جريان برق تبديل مي كند.
براي آزمايش نمونه هاي اوليه، 6 مرد، بارهاي متفاوتي را توي كوله هاشان گذاشتند و با سرعت هاي مختلف راه رفتند. نتيجه اين بود كه هر چه بار و سرعت بيش تر باشد، برق هم بيش تر است.
رام البته ادعا مي كند كه به دوش كشيدن اين كوله خيلي راحت تر از كوله هاي معمولي است، چون فنرها بار را معلق مي كنند. بنابراين همه، چه سرباز، چه بچه مدرسه اي، مي توانند راحت از اين كوله ها استفاده كنند.
بقيه چه مي گويند؟
كريس بونينگتون كاشف وكوه نورد انگليسي كه مدتي است از پانل هاي خورشيدي سيار براي شارژ باتري هاي دوربين ديجيتالش در مناطق دورافتاده استفاده مي كند، دربارة اين اختراع جديد مي گويد: مفيد بودن يا نبودنش، به وزن و حجمش بستگي دارد. اما من واقعا دوست دارم امتحانش كنم.
ترور بيليس مخترع راديوي كوكي هم مي گويد بعد از حوادثي مثل بمب گذاري در لندن آدم نمي تواند راحت يك كوله ي عجيب و غريب دوشش بيندازد و اين طرف و آن طرف برود. به همين دليل هم خودش طرح ژنراتور پاشنه اي را كه در سال 2001 ابداع كرده بود، رها كرد و از توليد انبوهش منصرف شد. خودش مي گويد: آن كفش ها و تجهيزات الكترونيكي اي كه كنارشان نصب مي كرديم، كاملا شبيه بمب هاي كفشي بودند و در فرودگاه ها به شان حساس مي شدند.

به هرحال، براي لري رام اين چيزها زياد مهم نيست و از همين اول براي تجاري كردن ايده اش شركتي به نام Lightning Packs راه انداخته است.
منبع: نيوساينتيست

حل پارادوكس ژنتيكي
001806.jpg
گروهي از پژوهشگران دانشگاه بوداپست، يكي از پارادوكس هاي مهم ژنتيك مولكولي را حل كرده اند. پارادوكس ايگن اين است: مولكول DNA براي ايجاد نسخه هاي مشابه خود، از آنزيم هاي پيچيده اي استفاده مي كند. DNA اين آنزيم ها نمي گذارند DNA در نسخه برداري اشتباه كند و جلوي جهش ژنتيكي را مي گيرند. اما اين آنزيم ها، خود بايد از روي يك دنباله ژني ساخته شوند. پس چه تضميني هست كه اين عمل درست انجام شود؟
دكتر ييورس زاتمري رئيس اين تيم پژوهشي، براي حل اين مشكل، تعريف تازه اي از نسخه برداري بدون اشتباه، در DNA ارائه داده است. طبق نظر او، علاوه بر راه هاي شناخته شده جلوگيري از خطا ، ريبوزوم ها نيز در تصحيح خطاهاي ژنتيكي موثرند. ريبوزوم اندامكي درون سلولي است كه در آن از رشته هاي نسخه برداري شده از روي ژن ها، آنزيم ها و پروتئين هاي لازم براي بدن توليد مي شوند. آن ها نشان داده اند كه شكل ظاهري ريبوزوم ها، جلوي تعداد زيادي از جهش هاي ژنتيكي را مي گيرد. بنابراين، صرفا جهش هاي ژنتيكي تغييرات اساسي اي در موجود زنده ايجاد نمي كند و ژنوم ها، علي رغم بروز چندين جهش، مي توانند همچنان بدون اشتباه به عملكرد خود ادامه دهند. البته اين فرآيند نيز حدي دارد و جهش هاي بيشتر از آن باعث تغيير در كاركرد ژنوم خواهند شد.
منبع: نيچر ژنتيك

فايرفاكس 5/1 را امتحان كنيد
001812.jpg
گروه دانش و انفورماتيك- محمد كرباسي :موزيلا نسخه آزمايشي (بتا) مرورگر منبع باز فايرفاكس را عرضه كرد. اين اصلي ترين ارتقاي فايرفاكس است. در اين نسخه سرعت مرور وب افزايش يافته و استفاده از پروتكل RSS بسيار راحت تر شده است. مهم ترين پيشرفت اين نسخه امكان به روز كردن سريع نرم افزار است. برخلاف گذشته كه براي به روز كردن نرم افزار بايد نسخه جديد كامل را مي گرفتيد، در نسخه 5/1، فقط لازم است فايل هاي كم حجم Patch را بگيريد.
علاوه بر اين سيستم بستن پنجره هاي تبليغاتي (پاپ آپ) هم بسيار پيشرفت كرده است. در نسخه ي Deer Park، فايرفاكس پنجره هاي تبليغاتي بيشتري را تشخيص مي دهد و مي بندد. امكان پاك كردن صفحات History، كلمه هاي عبور ذخيره شده و امثال اين ها هم آسان تر شده است تا امنيت كاربر بيش تر شود. علاوه بر اين كاربر مي تواند با استفاده از Drag and Drop ميان تب هاي مرورگر هر پنجره آسان تر حركت كند. نسخه آزمايشي دوم اين نرم افزار به نام
FIREFOX 1.5 RELEASE CANDIDATE 1 ماه آينده عرضه خواهد شد.
موزيلا در حال حاضر طراحي فايرفاكس 0/2 را هم شروع كرده و احتمالا آن را در سال آينده عرضه مي كند. مسئولان موزيلا نيز مانند ديگران شنيده اند نرم افزار IE7 نسبت به نسخه هاي قبلي پيش رفت زيادي خواهد كرد و نگران از دست دادن كاربران خود هستند.
منبع: پي سي  ورد

آب، سوخت جديد كشتي ها
001818.jpg
گروه دانش و انفورماتيك- مهدي صارمي فر: به گزارش روزنامه كيزاي ژاپن، شركت كشتيراني اين كشور (NYK) پس از بالا رفتن قيمت نفت در بازارهاي جهاني به دنبال سوختي ارزان تر براي كشتي هاي بزرگ، از تركيب نفت و  آب، روش جديدي را براي توليد انرژي ابداع كرده است. براي سوخت كشتي از سه نوع نفت سنگين A و B و C استفاده مي كنند كه نوع سوم به دليل كيفيت پايين اش ارزان تر است. محققان ژاپني دستگاهي ساخته اند كه اين نفت را با 20درصد حجمي آب مخلوط مي كند، اين مخلوط را به صورت ذرات بخار به درون سيلندرها مي پاشند. با اين روش كه احتراق امولسيون ناميده مي شود، ضمن صرفه جويي در مصرف نفت، قيمت سوخت را نيز مي توان كاهش داد.

كيسه هوا در موتوسيكلت ها
يك شركت ژاپني روز پنجشنبه نخستين كيسه  هواي مناسب موتوسيكلت را در توكيو نمايش داد. اين كيسه كه قرار است روي موتوسيكلت سوار شود و در بهار آينده در آمريكا عرضه خواهد شد، بين دو دسته موتوسيكلت تعبيه شده است. اين كيسه چهار حسگر دارد كه وقتي ضربه شديدي را حس كنند و تصادم شديدي را از روبه رو ثبت كنند، به سرعت باد مي كنند و وقتي موتورسوار به جلو پرت شود، او را نگه مي دارند.
براساس آمار و ارقام، اكثر تلفات و جراحات در سرنشين هاي موتوسيكلت ناشي از تصادف هاي رودررو است و اين كيسه هوا ميزان تلفات و جراحات سنگين را به شدت كاهش خواهد داد.
با وجود فوايد فراوان كيسه  هوا روي موتوسيكلت ها فعلا نمي توان روي هر موتوسيكلتي كيسه هوا گذاشت. از يك سو موتوسيكلت بايد به اندازه كافي سنگين باشد كه بر اثر تصادف سرنگون نشود، بلكه راننده را به جلو پرت كند و نكته ديگر آن است كه بايد كيسه هوا به اندازه كافي جاي خالي داشته باشد تا در صورت تصادف، بدون اشكال و بي خطر باد شود؛ در نتيجه استفاده از اين كيسه روي موتوسيكلت هاي اسپورت كه راننده آن را خميده مي راند، ممكن نيست.
با اين حال، كيسه هوا در موتوسيكلت، مي تواند راننده را از مرگ حتمي نجات دهد. بهترين عملكرد اين سيستم زماني است كه موتور با سرعت 50 كيلومتر در ساعت از رو به رو تصادف كند كه كيسه هوا باز مي شود و سرعت پرتاب را كم مي كند. آن قدر كه تصادف هاي مرگ آور تنها به يك جراحت مختصر مي انجامد.
منبع: اتواسپكتيتور

فرآيند ذهني انتخاب دوست
001803.jpg
مطالعات دانشمندان دانشگاه ليورپول نشان مي دهد ذهن انسان به هنگام انتخاب همسر يا دوست، به سمت چهره هايي كه آشناتر است و سابقه اي از آن ها دارد، مي رود. براساس اين گزارش، محققان دانشگاه ليورپول همچنين دريافتند كه ذهن بشر مي تواند تفاوت هايي را كه در چهره زن و مرد وجود دارد، تشخيص دهد.
دكتر آنتوني ليتل از دانشكده علوم زيست شناسي دانشگاه ليورپول، عملكرد ذهن را در تشخيص چهره در زن و مرد مورد آزمايش قرار داد. براساس اين تحقيق، ذهن بشر با توجه به آن چه چشم مي بيند، الگوي خاصي را در خود شكل مي دهد. به طور مثال، با توجه به تفاوت چهره در زن و مرد، ذهن اين تفاوت را دريافت مي كند و سپس در زماني كه لازم است، از آن براي تشخيص چهره استفاده مي كند.
منبع: ايرنا

سريع ترين چرخنده منظومه شمسي
گروه دانش و انفورماتيك- مهدي صارمي فر: كيهان شناسان يكي از سريع ترين چرخنده  هاي منظومه شمسي را پيدا كرده اند. اين جسم در كمربند كوييپر است، جايي كه منشأ اكثر سنگ هاي آسماني و دنباله دارها هست. اين كمربند بسيار دورتر از مدار پلوتو است. نام اين جسم آسماني 61LA2003 است، هر 4 ساعت يك بار دور خود مي چرخد و تقريبا هم اندازه پلوتو است.
اما برخلاف ديگر اجسام بزرگ منظومه شمسي كه كروي هستند، اين جسم به دليل سرعت بسيار بالاي چرخش، شبيه يك توپ راگبي لهيده است.
چگالي اين جسم 5/2 برابر يخ است و ميزان تابش نور آن شبيه سرزمين هاي برفي است. دكتر ديويد رابينوويتز از دانشگاه ييل آمريكا گفته احتمالا سرعت غيرعادي چرخش وضعي اين جسم، از اثر متقابل آن جسم و تنها قمرش پديد آمده است.
منبع: بي بي سي

آنفلوانزاي مرغي را جدي بگيريد
001815.jpg
گروه دانش و انفورماتيك- شيدا عظيمي: خبرگزاري فرانسه در گزارشي كه از بانكوك فرستاده نوشته پرندگان وحشي در گسترش آنفلوانزاي مرغي در آسيا موثر بوده اند. ويروس آنفلوانزا مي تواند دستگاه تنفسي را بيمار كند. اين ويروس با ذره هاي معلق در هوا راحت وارد دستگاه تنفس مي شود، بسيار مسري است، مي تواند در هر چرخه از زندگيش در سلول ميزبان، ويروس جديدي ايجاد كند كه خطرناك تر است و با اين روش توانايي سرايت به گونه هاي جديد ميزبان را به دست مي آورد. ويروس شناسان هشدار داده اند كه ممكن است انواع ويروس با هم تركيب شوند، در ويروس ها جهش ايجاد شود و ويروس هايي بسيار مرگبار تر پديد بيايند. ويروس آنفلوانزاي مرغي (H5N1) راحت ميان پرندگان جابه جا مي شود و ممكن است پرندگان وحشي، آن را از منطقه اي به مناطق ديگر ببرند. تجارت نيز راه ديگر جا به جا شدن ويروس است. ممكن است در همين حين در ويروس جهش ايجاد شود و انسان ها نيز به اين بيماري مبتلا شوند. شيوع و پراكندگي اين بيماري هنوز در آسيا است، اما گزارش هايي كه از بيماري در بخش هايي از روسيه و پاكستان خبر مي دهند، نگران كننده اند، چرا كه به اين ترتيب ممكن است بيماري در اروپا نيز شايع شود. در هلند، بزرگ ترين توليدكننده مرغ اروپا، براي اين كه باز مانند دو سال پيش آنفلوانزا شايع نشود، نگهداري مرغ در هواي آزاد را ممنوع كرده اند. آنفلوانزاي دو سال پيش به هلند ضررهاي زيادي زد.

كشف شيوه ديگر ارتباط ميان سلول هاي عصبي
001797.jpg
راه جديدي براي انتقال پيام هاي عصبي در بدن موجودات زنده، از يك سلول عصبي به سلول عصبي ديگر كشف شد. به گزارش مجله نورون ، گروهي از عصب شناسان مؤسسة پژوهشي ماكس پلانك در آلمان، به اين نتيجه رسيده اند كه سلول هاي عصبي دو نوع گيرندة پيام دارند.
پيام هاي عصبي در طول يك سلول عصبي، با جابه جايي يون هاي سديم و پتاسيم در غشاء، منتقل مي شود. اما وقتي كه پيام به انتهاي سلول مي رسد، براي رساندن آن به سلول بعدي، آنزيمي به نام تايروسين كيناز آزاد مي شود. گيرنده هاي اين آنزيم روي سلول بعدي، با بالا رفتن غلظت اين آنزيم در محيط، فعال شده و پيام عصبي را گرفته و انتقال مي دهند. اين پژوهشگران با استفاده از روش هاي مهندسي ژنتيك به اين نكته پي برده اند كه حتي اگر اطلاعات داخل سلول هاي عصبي درست جابه جا نشود، اين سلول ها مي توانند با گيرنده هايي كه تازه كشف شده اند، پيام هاي عصبي را بدون اختلال، به سلول ديگر برسانند.
اين پژوهشگران روي موش هايي كه ژن آن ها را دست كاري كرده بودند، آزمايش هايي كردند و به اين نتيجه رسيدند كه آنزيم افز A4 در اين فرآيند، موثر است. البته سازوكار كامل اين روش پيام رساني هنوز مشخص نشده است.

پيري از 80 سالگي آغاز مي شود
تحقيقات يك پژوهشگر ارشد انگليسي نشان مي دهد تحولات قلمروهاي فرهنگي و زيستي در دو هزار سال اخير موجب شده زمان آغاز پير شدن خواه از نظر روان شناسانه و خواه از حيث زيست شناسانه به ميزان زيادي تغيير كند و تا
۸۰ سالگي عقب بيفتد.
ايان رابرتسن، رئيس مؤسسه زيست عصب شناسي كالج ترينتي دانشگاه كيمبريج كه نظريه خود را در جريان جشنواره يك هفته اي اتحاديه علوم در انگلستان ارائه كرده، بر اين نكته تاكيد دارد كه تغيير زمان آغاز پيري به اين معنا است كه آدم از۵۰ سالگي تا۸۰ سالگي كه دوره اي به مراتب طولاني تر از دوره جواني است، فرصتي سي ساله براي در پيش گرفتن يك شيوه تازه زندگي در اختيار دارد.
رابرتسن كه تحقيقات خود را درباره توانايي هاي مغز آدم  در سال۱۹۸۴ آغاز كرد، روي كساني مطالعه كرده است كه سكته مغزي كرده اند و برخي توانايي هاي ادراكي خود را از دست داده اند. در ابتدا متوسط عمر اين قبيل اشخاص 72 سال بود،اما 15 سال بعد، حدود سال 1984، متوسط سن اين قبيل بيماران به 82 سال رسيده بود. به اين ترتيب در مدت كوتاهي، سن متوسط آدم 10 سال اضافه شده است. نكته مهم اين است كه مغز آدمي  در همه مقاطع زندگي قابليت انعطاف بسيار زيادي دارد و دائم بر اثر تجربه هاي تازه، فكر، و آموزش، به ظرفيت ها و توانايي هاي خود مي افزايد. تحولاتي كه در زمينه هاي فرهنگي و زيستي از زمان روميان باستان تاكنون رخ داده، موجب شده اميد به زندگي در ميان همه جوامع تا حد زيادي بالا برود. در روم باستان متوسط طول عمر 22 سال بود و در اروپا در آغاز قرن بيستم اين حد متوسط به 72 سال افزايش يافته بود. در حال حاضر متوسط عمر خانم ها در كشوري مانند انگليس 83 سال است. هر قدر فعاليت ذهني آدم پس از 50 سالگي بيشتر باشد، حجم بيشتري از توانايي هاي ذهني و ادراكي خود را حفظ خواهد كرد.
منبع: ايرنا

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |