سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۹ - Sep 13, 2005
احمدي نژاد امروز به نيويورك مي رود
001899.jpg
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد براي شركت در اجلاس سران كشورهاي جهان در سازمان ملل، امروز تهران را به مقصد نيويورك ترك مي كند.
رئيس جمهور در حاشيه نشست سران كشورهاي جهان در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك، با رؤساي جمهور ۲۵ كشور ديگر از جمله روسيه، كويت، مالزي ديدار و گفتگو خواهد داشت.
وي قرار است در جريان اين سفر، روز چهارشنبه در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به ايراد سخن بپردازد و ضمن تبيين مواضع دولت جديد ايران با سران كشورهاي مختلف جهان نيز ملاقات هايي را داشته باشد.سخنراني در سازمان ملل در اولين سفر خارجي احمد ي نژاد، به دليل حضور روساي جمهور كشورهاي سراسر جهان، همزماني اين سفر با اوج گيري تنش هاي ميان ايران و اروپا درباره مسائل هسته اي و طرح ديدگاههاي رئيس جمهور كشورمان در نزد سران كشورهاي جهان از اهميت فوق العاده برخوردار است.
بنابه رويه پيشين متن سخنراني رئيس جمهور در سازمان ملل پيش از سفر هيأت ايراني به محضر رهبر معظم انقلاب تقديم مي شود و رهبري نيز در ديدار رئيس جمهور با ايشان، قبل از سفر رهنمودهاي لازم را به رئيس جمهور ارائه مي كند.
ملاقات با ايرانيان مقيم آمريكا نيز از جمله برنامه هاي پيش بيني شده در جريان اين سفر مي باشد.
هيأت همراه رئيس جمهور
طبق آخرين اخبار رسيده فهرست نهايي اصلي اعزامي به نيويورك نيز مشخص شده است.در اين هيأت ۱۰ نفره كه به رياست رئيس جمهور به مقر سازمان ملل مي رود؛ آقايان علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، منوچهر متكي وزير امور خارجه، سعيد جليلي معاون اروپا آمريكاي وزارت خارجه، مسعود زريبافان دبير و سخنگوي دولت، هاشمي ثمره مشاور ارشد رئيس جمهور، حميدرضا رازقي از مشاوران رئيس جمهور، علي اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور و احمد خادم المله مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران و مظفري مدير كل تشريفات رياست جمهوري حضور دارند.
شنيده ها حاكي از همراهي هيأت ۳۰ نفره اجرايي شامل؛ خبرنگاران ،كادر تشريفات و محافظان با هيأت اصلي در اين سفر است.
به گزارش مهر ويزاي بيشتر اعضاي هيأت اعزامي صادر شده است و فقط چند خبرنگار در انتظار صدور ويزا هستند كه احتمالا ويزاي آنان نيز يكي دو ساعت ديگر صادر خواهد شد.
مسائل دشوار جهاني
در اجلاس سران ملل متحد
مسائل دشوار جهاني اواسط سپتامبر در نيويورك و در اجلاس سران ملل متحد مورد بحث و بررسي بيش از ۱۷۰ نفر از سران كشورها و دولتها قرار مي گيرد.
جمع كثيري از سران كشورها و دولت ها از ۱۴ تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۵ (۲۳ تا ۲۵ شهريور ۱۳۸۴) به مركز سازمان ملل در نيويورك مي روند تا در فرصتي كه در هر نسل يك بار پيش مي آيد، تصميم هاي مهمي درباره خاتمه دادن به فقر، حمايت از حقوق بشر، مبارزه با تروريسم و كمك به كشورها براي رهايي از مناقشات مرگبار اتخاذ كنند.
اجلاس جهاني سران ۲۰۰۵ همچنين انجام هرگونه اصلاحاتي در سازمان ملل را بررسي مي كند تا كارآمدي و تاثير آن را در سراسر جهان بيشتر كند.
به گزارش فارس بيش از ۱۷۰ نفر از سران كشورها و دولتها با اعلام قصد خود براي شركت در اين اجلاس، آن را به بزرگترين گردهمايي جهاني سران تبديل كرده اند.
روساي كشورها و دولتها در تالار مجمع عمومي درباره مسائل سياست جهاني سخنراني خواهند كرد و انتظار مي رود «عمر بونگو اونديمبا» رئيس جمهور گابن و «گوران پرسون» نخست  وزير سوئد از طرف كشورهاي رئيس پيشين و آينده مجمع عمومي به صورت مشترك رياست اين جلسات را به عهده گيرند.
گفتني است بخشي ويژه نيز در روز ۱۴سپتامبر فرصتي در اختيار كشورها و گروه بندي هاي منطقه اي قرار مي دهد تا تعهدات يا ديدگاههاي نوآور براي مبارزه با فقر و تحقق هدف هاي توسعه را اعلام كنند.
ويژگي مهم ديگر اين اجلاس، وجود امكان امضاء، تصويب يا پيوستن سران كشورها و دولت ها به كنوانسيون هاي بين المللي است.
۳۲ معاهده اي كه امسال مورد توجه قرار گرفته اند طيفي از مسائل مربوط به اجلاس از جمله حقوق بشر، پناهندگان، مسائل كيفري، تروريسم، فساد و جرايم سازمان يافته، محيط زيست و خلع سلاح را در بر مي گيرد.
لازم به ذكر است كه رهبران جهان علاوه بر سخنراني هاي رسمي در مجمع عمومي در بحث هاي غير رسمي از جمله در چهار ميزگرد تعاملي نيز شركت خواهند كرد.
در جريان مذاكرات تداركاتي اجلاس جهاني سران ۲۰۰۵ به مسائل اساسي از تجارت، كمك و بدهي تا بهداشت و آموزش و پرورش، اشتغال، مهاجرت، علم و فناوري اهميت بيشتري داده شده است.
در زمينه مسائل اقتصادي نيز در اجلاس سران، موضوعاتي چون ايجاد انگيزه براي خاتمه دادن به فقر و تامين نيازهاي ويژه قاره آفريقا مورد بررسي قرار مي گيرد.
درخصوص حقوق بشر، دموكراسي و حكومت قانون نيز علاوه بر طرح ايجاد شوراي دائمي حقوق بشر بحث تاسيس صندوق دموكراسي سازمان ملل براي كشورهايي كه خواهان ايجاد يا تقويت نظام ها و شيوه هاي دموكراتيك مي باشند در ژوئيه ۲۰۰۵ از سوي دبير كل مطرح كه در اين اجلاس درمورد آن بحث خواهد شد.
گفتني است با توجه به پيشنهاد دبيركل براي جايگزين كردن كميسيون حقوق بشر با شوراي دائمي حقوق بشر در متن سند نهايي كه قرار است در سپتامبر براي تصويب كشورهاي عضو تسليم شود پيشنهاد شده تا شوراي جديد ارگان تابع مجمع عمومي و نه شوراي اقتصادي و اجتماعي باشد.
در پايان ذكر اين نكته شايان توجه است كه با توجه به هشدار دبير كل سازمان ملل درخصوص خطر از بين رفتن امنيت مشترك جامعه جهاني دولت ها در حال مذاكره سندي هستند كه قرار است در اجلاس مذكور تصويب شود.

زريبافان سخنگو، دبير و رييس دفتر هيأت دولت
مهر: يك مقام آگاه از انتخاب قريب الوقوع مهندس مسعود زريبافان عضو شوراي اسلامي شهر تهران، به عنوان سخنگو، دبير و رييس دفتر هيات دولت خبر داد.
اين مقام آگاه افزود: حكم زريبافان به زودي از سوي دكتر احمدي نژاد رييس جمهور صادر خواهد شد.
مسعود زريبافان عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران و از اعضاي ارشد ائتلاف آبادگران ايران اسلامي است. وي در دوران انتخابات رياست ستاد هاي مردمي دكتر احمدي نژاد را بر عهده داشت.

هاشمي شاهرودي: قوه قضائيه آماده
همكاري با تيم اقتصادي دولت است
فارس: رئيس قوه قضائيه آمادگي اين قوه براي هرگونه همكاري با تيم اقتصادي دولت در راستاي حل مشكلات مردم و سرمايه گذاري سالم را اعلام كرد.
در نشست ديروز مسئولان عالي قضايي به رياست سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه، اصلاح مقررات ثبت اسناد و املاك در راستاي رسيدگي به قضازدايي از پرونده هاي ثبتي، بخشي از موارد مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد براي شكايت در اجراي اسناد رسمي هيات نظارت در محل ادارات ثبت استانها تشكيل شود.
براساس مصوبه ديروز اين شورا، از اين پس هرگونه دريافت و پرداخت مابه التفاوت مهريه به نرخ روز از طريق دفترخانه هاي اسناد رسمي انجام خواهد شد.پرداخت مهريه و مابه التفاوت آن تاكنون با ارايه دادخواست از طريق دادگستري هاي كشور انجام مي گرفت.همچنين طبق مصوبه جلسه روز گذشته مسئولان عالي قضايي رسيدگي به كليه امور حسبيه راجع به متوفي و تركه وي از جمله مهر و موم و تحرير تركه، برداشت تركه، امور راجع به وصيت و صدور گواهي امضا و وراث و موضوع تقسيم اموال مشاع به جاي رسيدگي در دادگستري ها يا ادارات ثبت در دفترخانه هاي ثبت مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
رئيس قوه قضائيه در اين جلسه طي سخناني با اشاره به تيم جديد اقتصادي دولت اعلام كرد: قوه قضائيه آمادگي هرگونه همكاري با اين تيم اقتصادي، در راستاي حل مشكلات مردم و سرمايه گذاري سالم را دارد.
رئيس قوه قضائيه افزود: اميدواريم با حضور مشاور اقتصادي قوه قضائيه به عنوان معاون اول رئيس  جمهور، هماهنگي لازم در تيم اقتصادي دولت به وجود آيد.هاشمي شاهرودي خاطرنشان كرد: تيم جديد اقتصادي با رويكردي هماهنگ آمادگي لازم درجهت تحقق امنيت اقتصادي و مبارزه با مفاسد اقتصادي را فراهم خواهد كرد و اميدواريم اين تيم با هماهنگي بانك مركزي، وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان مديريت بتواند موضوع عدالت اقتصادي را محقق كند.

تغييرات گسترده سازماني در حوزه اجرايي دستگاه قضايي
فارس: نمودار جديد سازماني دستگاه قضايي كه به تصويب رئيس قوه قضائيه رسيده به زودي اجرايي مي شود و بر اساس آن بسياري از وظايف معاونت اجرايي به بخشهاي ديگر محول خواهد شد.با تغييرات جديد در بخشهايي از تشكيلات درون سازماني قوه قضائيه برخي از ادارات كل به معاونت اداره كل مبدل خواهد شد.
براساس اين تغييرات معاونت اجرايي به معاونت اداري - مالي تبديل خواهد شد و بخش كارگزيني به ۲ حوزه اداري و قضايي تفكيك خواهد شد.با تغييرات انجام گرفته عبدالعظيم توسلي به عنوان سرپرست اداره كل كارگزيني اداري قوه قضائيه منصوب شد.
وي پيش از اين مشاور معاون اجرايي و سرپرست اداره كل گزينش قوه قضائيه بود.بر اساس اين تغييرات، بخش ستادي كمتر دچار تغيير خواهد شد و واحد انفورماتيك به حوزه معاونت حقوقي محول خواهد شد.
براساس تغييرات جديد در نمودار سازماني قوه قضائيه اداره كل حقوق شهروندي نيز با اداره كل امور اجتماعي قوه قضائيه تلفيق گرديد.

رويتر: اجماع درباره ارجاع ايران
به شوراي امنيت غيرعملي است
ايسنا:ديپلمات هاي اروپايي اعلام كردند: تلاش اروپا و آمريكا براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت امري اشتباه است. رويتر به نقل از يك ديپلمات اروپايي نوشت: بيش از شش كشور عضو آژانس بين المللي انرژي هسته اي با ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت مخالفند. اجماع در اين خصوص امري غير عملي است.
اين ديپلمات اروپايي تاكيد كرد: پاكستان و برزيل مخالفت قاطعانه خود را با اين امر اعلام كرده اند و كشورهاي ديگري نيز وجود دارند كه قانع كردن آنها در اين خصوص سخت به نظر مي رسد. يك ديپلمات اروپايي ديگر نيز در اين باره گفت: چين و روسيه را نيز نمي توان در خصوص ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت قانع كرد و عدم مشاركت پكن و مسكو در اين تصميم مسلما طرح افزايش اعمال فشار عليه ايران را با شكست رو به رو مي سازد.
ديپلمات هاي اروپايي معتقدند كه شش كشور از ۳۵ كشور عضو آژانس بين المللي انرژي هسته اي در نشست ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهريور) با اين موضوع مخالفت خواهند كرد؛ زيرا دليلي براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت نمي بينند.

پاسخ ۱۳۱ صفحه اي تهران به گزارش البرادعي
ايران از آژانس اتمي به دليل اطلاعات
اغراق آميز و سياسيش انتقاد كرد
فارس: جلسه توجيهي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره گزارش «محمد البرادعي» مدير كل آژانس، در مورد برنامه هسته اي ايران ديروز در وين برگزار شد. در اين جلسه كه با حضور نمايندگان ۳۵ عضو شوراي حكام آژانس برگزار شد، «علي اصغر سلطانيه» به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران پس از ارائه گزارش البرادعي، نقد تهران به اين گزارش را ارائه كرد. ايران در نقد ۱۳۱ صفحه اي خود از گزارش اخير مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي درمورد فعاليتهاي هسته اي ايران اعلام كرد:   با نگاهي مختصر به ابعاد حقوقي و فني، به سادگي مي توان به اين نتيجه گيري رسيد كه جامعه بين المللي تا اندازه زيادي با جانبداري، و اطلاعات اغراق آميز و سياسي شده در ارتباط با برنامه ها و فعاليتهاي هسته اي ايران به راه خطا رفته است.
در اين گزارش از برخورد سياسي آژانس با موضوعات هسته اي ايران كه بايستي به شيوه اي كاملاً فني در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي مورد بررسي قرار گيرد، انتقاد شده است.
بر اساس اين گزارش، اين امر به منظور منحرف ساختن توجه جامعه بين المللي از نگرانيهاي امنيتي فوري و جدي ناشي از نقض ماده ۶ معاهده عدم اشاعه سلاحهاي هسته اي، وجود تعداد انبوهي از كلاهكهاي هسته اي، تحولات اخير در ساخت انواع جديد تسليحات هسته اي بوسيله دو دولت هسته اي و مورد ديگر اما نه آخرين آنها يعني تهديد بالقوه اتمي اسرائيل، كه تنها كشور غيرعضو در NPT در منطقه استراتژيك خاورميانه مي باشد صورت مي گيرد.
در اين گزارش با اشاره به كل مقدار پلوتونيوم جداسازي شده در فعاليتهاي تحقيقاتي از سوي آژانس كه حدود ۲۰۰ ميليگرم تخمين زده شده، آمده است: اين در حالي است كه چندين تن پلوتونيوم مستمراً در حال توليد و جداسازي توسط كشورهاي داراي سلاحهاي هسته اي و همچنين كشورهاي فاقد سلاحهاي هسته اي عضو NPT مي باشد. همانطور كه توسط مديركل گزارش شده، پروژه تحقيقاتي پلوتونيوم در سال ۱۹۹۳ خاتمه يافت.
در گزارش نقدگونه ايران از گزارش محمد البرادعي، مدير كل آژانس به همكاريهاي ايران با اين نهاد بين المللي اشاره شده و آمده است: ايران همكاري نزديكي با آژانس داشته است حتي فراتر از تكاليف حقوقي اش (از جمله اعطاي دسترسي حتي به سايتهاي نظامي، تسهيل مصاحبه با چندين نفر، اجراي پروتكل الحاقي بنحوي كه گويي تصويب شده است، ارائه اطلاعات غيرمرتبط با پادمانها، تعليق داوطلبانه،...)، ايران دو سال اخير بطور فعالانه و به شيوه اي فوق العاده و بهمراه بازرسيهاي تقريباً مستمر كه به ۱۳۰۰ ساعت نفر روز بالغ مي گردد با آژانس همكاري داشته است كه در تاريخ آژانس بي سابقه است، همچنين ايران در يك اقدام تاريخي و بي سابقه، تصميم به تعليق داوطلبانه و موقت فعاليتهاي غني سازي و بازفرآوري خود گرفت تا به آژانس فرصت دهد كه فعاليتهاي فني خود را از جمله نمونه گيري و تجزيه و تحليل نمونه هاي آلوده در نطنز را انجام دهد.
ايران در اين گزارش، عملكرد آژانس را بر مبناي كار ويژه ها و تصميمات شوراي حكام و دبيرخانه بطور خلاصه ارزيابي كرد. به نظر ايران، اين گزارش تحت فشارهاي سياسي از سوي كشورهاي غربي و شوراي حكام در موارد بسياري سياسي شد تا حدي كه مسائل فني فدا شدند و قطعنامه ها عمدتاً فراتر از نص و روح اساسنامه آژانس و NPT بودند. مقايسه ميان مورد ايران و موارد ديگر كه توسط شوراي حكام طي اين دوره بررسي شدند، اظهار ايران مبني بر اينكه مورد تبعيض واقع شده و اينكه اين نهاد فني بين المللي تا حد زيادي سياسي شده است را حمايت مي كند.
مواضع و انتقادات تاريخي كشورهاي عدم تعهد طي جلسات شوراي حكام و نيز چهل و هشتمين نشست كنفرانس عمومي نشانه اي روشن از وضعيت موجود ناموجه است. ايران اعلام كرد: عبارت پنهانكاري كه اولين بار توسط آمريكا و سپس توسط دبيرخانه در گزارشهايش استفاده شد كاملاً نادرست و گمراه كننده است.
بر اساس اين گزارش، اگرچه دبيرخانه قصد داشت و تلاش كرد تا بيطرفانه و در چارچوب مقررات پادمانها و پروتكل الحاقي رفتار كند اما در مواردي فراتر از اين مقررات عمل كرد و از ايران تقاضا كرد تا اطلاعاتي ارائه نمايد.
مقامات ايراني با انتقاد از انعكاس نادرست برخي موارد مربوط به نگرانيهاي امنيتي از سوي دبيرخانه آژانس به عنوان نقض تعهدات، اظهار داشته اند: در پاره اي موارد كه ايران به دليل تنگناهاي زماني، لجستيك يا نگرانيهاي امنيت ملي قادر به اجابت درخواستهاي فوق العاده دبيرخانه نبود، دبيرخانه موضوع را به گونه اي به شوراي حكام منعكس كرد كه گويي ايران به تعهدات قانوني خود عمل نكرده است.همچنين ايران از عدم امانتداري دبيرخانه آژانس درمورد گزارشهاي مربوط به تهران اعلام كرد: اخيراً گزارش خيلي محرمانه معاون دبيركل درخصوص طرح تحقيقاتي پلوتونيوم، قبل از آنكه وي اين گزارش را به شوراي حكام در ژوئن ۲۰۰۵ ارائه دهد توسط رسانه هاي جمعي غربي منتشر شد.

رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه در گفتگو با آقازاده:
تهران به مسكو اطمينان داشته باشد
ايسنا: رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان ديروز با همتاي خود در روسيه ديدار و بر راه اندازي نيروگاه بوشهر در موعد زماني مقرر شده تاكيد كرد. دكتر محمد سعيدي، معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان با اعلام اين مطلب اظهار داشت: غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در ديدار با الكساندر روميانتسف، رييس سازمان انرژي اتمي روسيه بر توسعه  همكاري هاي صلح آميز دو كشور در بخش انرژي هسته اي تاكيد كرد.
رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان هم چنين بر راه اندازي نيروگاه بوشهر براساس زمانبندي تعيين شده و ارسال سوخت به اين نيروگاه و همچنين توسعه  همكاري هاي هسته اي بين دو كشور تاكيد كرد. در اين ديدار كه دكتر سعيدي، اسدالله صبوري، معاون نيروگاه هاي سازمان انرژي اتمي و سفير كشورمان در مسكو نيز حضور داشته اند، آقازاده بر توسعه  روابط دو كشور تاكيد كرد و روسيه را شريك استراتژيك ايران خواند. آقازاده اظهار داشت كه دولت جديد ايران براي روسيه به عنوان همسايه و شريك اهميت زيادي قائل است و تلاش دارد همكاري ها با مسكو را در سطح منطقه اي گسترش دهد. الكساندر روميانتسف، رييس سازمان انرژي اتمي روسيه نيز در اين ديدار ضمن تاكيد بر اهميت دو كشور در منطقه اعلام كرد: طرف ايراني به روسيه درباره  اين كه بهره برداري از نيروگاه بوشهر و ارسال سوخت هسته اي به اين نيروگاه در موعد مقرر انجام خواهد گرفت، اطمينان داشته باشد.
روميانتسف هم چنين روابط دو كشور را استراتژيك و بسيار با اهميت خواند و خواهان گسترش روابط دو كشور در تمام زمينه ها شد.

دفتر فرمانده كل ارتش:
فرماندهان و مسئولين از درج هرگونه
پيام تبريك و ارسال هدايا پرهيز نمايند
فارس: امير سرلشكر عطاءالله صالحي فرمانده كل ارتش در اطلاعيه اي از تمامي همرزمان، كاركنان ارتش و مسئولين كشوري خواست تا از درج هرگونه پيام تبريك مطبوعاتي و ارسال هدايا پرهيز نمايند.
دفتر فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه اي كه از طريق روابط عمومي ارتش منتشر گرديد، اعلام نمود: ضمن قدرداني از محبت و ابراز علاقه همرزمان، فرماندهان محترم نيروهاي مسلح، آحاد كاركنان ارتش جمهوري اسلامي ايران، مسئولين محترم كشوري و محبين اهل بيت عليهم السلام تقاضا مي شود كه از درج هرگونه پيام تبريك مطبوعاتي و ارسال هدايا و گل پرهيز نمايند.

گردهمايي ائمه جمعه شهرستان هاي تهران
ايسنا: گردهمايي ائمه  جمعه شهرستان هاي استان تهران با تأكيد بر نقش ائمه  جمعه در حل مشكلات و مسائل فرهنگي و اجتماعي در مصلاي شهرستان شميرانات برگزار شد.در اين مراسم كه ائمه  جمعه شهرستان هاي استان تهران، رئيس شوراي سياستگذاري ائمه  جمعه كشور، فرماندار و مسئولان ادارات شهرستان شميرانات حضور داشتند، رئيس شوراي سياستگذاري ائمه  جمعه كشور با اشاره به اهميت توجه به انديشه هاي امام راحل و راهبردهاي مقام معظم رهبري در پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي، گفت: براي پايداري انقلاب اسلامي بايد با معرفي، تبيين و تفسير انديشه هاي امام راحل، انقلاب اسلامي را بيشتر به جهانيان بشناسانيم و با ارزيابي تحولات جهاني از انقلاب اسلامي دفاع كنيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |