سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۹ - Sep 13, 2005
جزئيات دستورالعمل پيشگيري از وبا
استفاده از قالب يخ و مواد غذايي باز
در مدارس ممنوع شد
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش گفت: دستورالعمل اجرايي پيشگيري و كنترل بيماريهاي منتقله از آب و غذا در مدارس به ويژه «وبا» تدوين شد.
دكتر رياض غيرتمند در گفت وگو با ايسنا دانش آموزان مدارس كل كشور، كاركنان مدرسه و والدين دانش آموزان را گروه هدف اين دستورالعمل خواند و گفت: بر اين اساس استفاده از صابون مايع در دستشويي ها ضروري بوده و بهتر است توسط مخزن صابون و لوله كشي انجام شود.
به گفته وي اين دستورالعمل همچنين سازمانهاي آموزش و پرورش استان را موظف كرده است كه قبل از بازگشايي مدارس جهت تامين منابع به منظور احداث و بهسازي سرويسهاي بهداشتي مطابق با آيين نامه بهداشت محيط مدارس، جداسازي آبخوريها از دستشويي ها، توسعه لوله كشي صابون مايع، كنترل و نظارت بر سرويسهاي بهداشتي، احداث حداقل يك سرويس بهداشتي در مدارس، تامين آب آشاميدني از طريق شركتهاي آب و فاضلاب شهري و روستايي، احداث پايگاههاي تغذيه سالم به جاي بوفه ها و هماهنگي جهت جمع آوري دستفروشان اطراف مدارس برنامه ريزي لازم را انجام دهند.
مديركل دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش تصريح كرد: بر اين اساس مديران نيز موظف شدند با همكاري انجمن اوليا و مربيان از محل سرانه دانش آموزي و كمكهاي مردمي نسبت به تامين صابون مايع مدارس داراي لوله كشي و تهيه صابون جامد براي مدارس فاقد لوله كشي اقدام كنند.وي ادامه داد: همچنين سازمانهاي آموزش و پرورش نيز بايد به تامين مواد ضدعفوني و گندزاديي سرويسهاي بهداشتي مدارس بپردازند.
غيرتمند درخصوص تامين آب سالم و قابل دسترس با اشاره به اين كه استفاده از تانكرهاي بهداشتي جهت ذخيره آب شرب و ساير مصارف بهداشتي با رعايت ضوابط آيين نامه بهداشت محيط مدارس به ميزان حداقل ۱۵ ليتر در روز به ازاي هر دانش آموز ضروري است، اظهار كرد: بنابراين آب مورد نياز مدارس بايد تنها از محل مورد تأييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تهيه شود، همچنين مديران مدارسي كه از مخازن آب براي مصارف مختلف استفاده مي كنند، موظف شده اند قبل از بازگشايي مدارس با هماهنگي مركز بهداشت شهرستان به بازديد و شستشوي مخازن بپردازند.
وي كلرينه كردن روزانه آب تانكرها را وظيفه مربيان يا رابطين بهداشت بيان و خاطرنشان كرد: در صورت عدم دسترسي به آب سالم و يا اطمينان نداشتن از سالم بودن آبهاي در دسترس، لازم است تا به دانش آموزان توصيه شود آب سالم را به همراه خود به مدرسه بياورند.
مديركل دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش استفاده از قالبهاي يخ را بر اساس دستورالعمل تهيه شده اكيدا ممنوع اعلام كرد و با اشاره به اين كه نظارت كامل بر بهداشت آبخوريها و دستشويي ها بر عهده مربيان و يا رابطين بهداشت است، تصريح كرد: بر اين اساس استفاده از سطلهاي درب دار جهت جمع آوري و دفع بهداشتي زباله هاي موجود در مدارس ضروري است.
وي با تأكيد بر اين كه عرضه سبزيجات خام و سالاد و ساندويچ و مواد خوراكي باز در بوفه مدارس ممنوع است، به ايسنا گفت: در اين زمينه بايد تنها مواد خوراكي بسته بندي شده داراي پروانه ساخت وزارت بهداشت و علامت استاندارد، در بوفه ها عرضه شود و بازديد مستمر مركز بهداشت شهرستان از آشپزخانه هاي متمركز مدارس دولتي، غيرانتفاعي و شبانه روزي ضروري است.
غيرتمند با تأكيد بر اين كه كليه دست اندركاران تهيه و توزيع مواد غذايي دانش آموزان بايد قبل از بازگشايي مدرسه كارت معتبر معاينه پزشكي مراكز بهداشتي و درماني مورد تأييد وزارت بهداشت را اخذ كنند، اظهار داشت: استفاده از روپوش سفيد و رعايت بهداشت فردي، استفاده از سطلهاي درب دار و كيسه زباله مخصوص در محل عرضه مواد غذايي مدارس و نظارت كامل بر رعايت بهداشت فردي و توزيع شير مدرسه ضروري است.وي در پايان خاطرنشان كرد: مربيان يا رابطين بهداشت نيز موظفند نسبت به تشخيص و ارجاع به موقع دانش آموزان مبتلا يا مشكوك به ابتلا اقدامات لازم را انجام دهند.

نتايج آزمون سراسري تا فردا اعلام مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي سازمان سنجش آموزش كشور از اعلام نتايج كنكور سراسري سال ۱۳۸۴ حداكثر تا روز چهارشنبه خبر داد.
دكتر محمد حسين پوركاظمي، در گفت وگو با ايرنا گفت: اسامي ۲۹۰ هزار پذيرفته شده كنكور تا پس فردا از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.orgاعلام مي شود.
نتايج آزمون كارداني پيوسته دانشگاه ها تا هفته آينده اعلام مي شود.
وي اظهار كرد: نتايج نهايي آزمون كارداني پيوسته دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور هفته آينده اعلام مي شود.
معاون سازمان سنجش در خاتمه خاطرنشان كرد: براين اساس اسامي حدود ۶۰ هزار نفر از ۶۳۰ هزار شركت كننده اين آزمون به عنوان پذيرفته شده نهايي از طريق ويژه نامه پيك سنجش اعلام مي شود.
ثبت نام پذيرفته شدگان بدون آزمون دكتراي دانشگاه  آزاد از ۳۰ شهريور آغاز مي شود
اسامي پذيرفته شدگان ۳۶ رشته دكتري تخصصي بدون آزمون به همراه پذيرفته شدگان نهايي رشته كارگرداني نمايش آزمون كارشناسي ارشد سال ۸۴ دانشگاه  آزاد اسلامي اعلام شد.
به گزارش ايسنا ايران، دكتر ناصر اقبالي، رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر، گفت: اسامي ۹۴ نفر از پذيرفته شدگان ۳۶ رشته دوره دكتري تخصصي بدون آزمون اين دانشگاه فردا سه شنبه از طريق هفته نامه فرهيختگان منتشر مي شود.
وي افزود: ثبت نام اين دسته از پذيرفته شدگان در روزهاي ۳۰ و ۳۱ شهريور ماه در واحدهاي دانشگاهي محل پذيرش انجام مي شود.
دكتر اقبالي در خاتمه با بيان اينكه اسامي پذيرفته شدگان نهايي رشته كارگرداني نمايش آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه نيز روز سه شنبه ۲۲ شهريور ماه منتشر مي شود، خاطرنشان كرد:ثبت نام اين دسته از پذيرفته شدگان نيز ۳۰ و ۳۱ شهريور ماه در واحد دانشگاهي محل پذيرش انجام مي شود.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |