دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۴ - Sep 19, 2005
اجتماعي
Front Page

مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح:
كاهش مدت سربازي تا پايان سال ۸۶ منتفي است
حقوق سربازان و فرصت اعزام مشمولان
در صورت تصويب لايحه جديد افزايش مي يابد
002415.jpg
گروه اجتماعي: مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرد: كاهش خدمت سربازي و ارتش حرفه اي تا پايان سال ۸۶ كاملا منتفي است.
سردار موسوي كمالي، ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به پيشنهاد مركز پژوهش هاي مجلس مبني بر كاهش مدت خدمت سربازي گفت: هيأتي از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح با حضور نمايندگاني از مجلس شوراي اسلامي و مركز پژوهش هاي مجلس و ستاد كل نيروهاي مسلح به منظور بازنگري قانون وظيفه عمومي تشكيل شد و كاهش مدت خدمت سربازي صرفاً به عنوان يك پيشنهاد از سوي مركز پژوهش هاي مجلس مطرح شد كه پس از بررسي مورد تأييد كميته قرار نگرفت.
وي با اشاره به اين كه تعداد مواليد ذكور، نياز نيروهاي مسلح، مدت دوره آموزشي و كارآيي يك فرد پس از دوره آموزشي در حين خدمت در تعيين مدت خدمت سربازي مؤثر هستند افزود: دو تا چهار برابر مدت آموزشي به عنوان خدمت سربازي محاسبه مي شود كه بر اين اساس هم اكنون خدمت آموزشي سه تا پنج ماه بوده و خدمت سربازي بين ۱۷ الي ۲۰ ماه است كه اين مدت تا پايان سال ۸۶ ثابت و در آن سال مجدداً بر اساس بررسي هاي صورت گرفته برابر قانون به ۲۴ ماه بازمي گردد و يا همچنان وضعيت كنوني حفظ مي شود.
به گزارش ايسنا، سردار كمالي با اشاره به خبري كه اخيراً در خصوص انجام خدمت وظيفه سربازان در مراكز دولتي در مطبوعات درج شده بود توضيح داد: اين مقررات جديد نبوده و در قوانين اول ، دوم و سوم و در تمام قوانين برنامه توسعه لحاظ شده  بود. چنانچه بر اين اساس نيروهاي مسلح به منظور كمك به دولت در امر سازندگي هر ساله تعداد قابل توجهي از كاركنان خدمت وظيفه را به مراكز دولتي مامور مي كند.
به گفته وي ، سالانه بالغ بر ۴۰ هزار نفر به صورت فردي يا گروهي تحت عنوان «سرباز معلم» ، «سرباز سازندگي» ، «سرباز پيام آور بهداشت» ، «سرباز بهيار» ، «سرباز هيأت علمي» ، و «سرباز حفاظت فيزيكي و امنيت» به مراكز دولتي مامور مي شوند كه اين موضوع در قانون برنامه چهارم نيز مشابه قوانين قبلي تكرار شده و دولت نيز آيين نامه آن را تمديد كرده است.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح همچنين در خصوص ادامه تحصيل مشمولان خدمت وظيفه گفت: كليه مشمولاني كه در مقاطع تحصيلي بالاتر پذيرفته مي شوند ، مي توانند با مراجعه به معاونت وظيفه نيروي انتظامي، معافيت تحصيلي بگيرند.
به گفته وي، متولدين سال هاي ۱۳۶۴ و ۶۵ در صورت قبولي در مراكز آموزش عالي مي توانند مستقيماً با مراجعه به آن مركز آموزش عالي ثبت نام كنند و نيازي به مراجعه به معاونت وظيفه عمومي نيست، ولي متولدين ۱۳۶۳ و قبل از آن بايد معافيت تحصيلي بگيرند.
سردار كمالي با بيان اين كه سربازي بايد خارج از بحث هاي جنجالي و تبليغاتي بررسي شود، افزود: انجام خدمت سربازي جز براي متاهلين و موارد خاص، در استان محل سكونت بطور كلي منتفي است؛ چرا كه اين موضوع با اصل سربازي منافات دارد و سربازان بايد آموزش هاي لازم را ببينند تا در مواقع ضروري از اقصي نقاط كشور خود دفاع كنند.
وي با اعلام اين كه در لايحه اصلاح قانون نظام وظيفه كشور افزايش حقوق سربازان لحاظ شده است ، افزود: پيشنهاد شده تا حقوق سربازان به چند برابر ميزان كنوني افزايش يابد و حداقل حقوق كاركنان دولت مبناي پرداخت حقوق به سربازان قرار گيرد ولي معتقديم امكان پرداخت حقوق به ميزان زحمت سربازان با توجه به توان مالي دولت وجود ندارد.
وي با اشاره به اين كه در لايحه اصلاح قانون نظام وظيفه كشور منزلت سرباز ، آموزش هاي فني و حرفه اي، تئوري و نظري معتبر در جامعه لحاظ شده است، افزود: سربازان در حين خدمت در قالب واحدهاي نظري و عملي آموزش هاي فني و حرفه اي لازم را با همكاري سازمان هاي ذي ربط مي بينند تا به هنگام ترخيص مدرك معتبر دريافت كنند.
به گفته سردار كمالي بحث خريد خدمت سربازي به علت تبعيض هايي كه پيش رو دارد، در قانون جديد مورد بررسي قرار نگرفته و به طور كلي منتفي است.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: بعضاً محدوديت هاي زمان اعزام مشمولان، موجبات مشكل براي افراد مي شود؛ چنانچه به محض احضار در موعد خاص بايد خود را معرفي كند كه در قانون جديد پيش بيني شده فرد در محدوده زماني ۶ ماه زمان اعزام خود را تعيين كند.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد: اين پيشنهاد پس از تأييد مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا، در قالب لايحه به مجلس مي رود.

پيامهاي تبريك سه تن از مراجع تقليد به مناسبت نيمه شعبان
بايد از طرح مسايل خرافي درباره
مسئله مهدويت جلوگيري شود
فارس: سه تن از مراجع تقليد در پيامهاي جداگانه اي به مناسبت نيمه شعبان و سالروز ميلاد حضرت مهدي (عج) بر پرهيز از طرح مسايل خرافي درباره مهدويت و توجه بيشتر به واقعيت ها و معارف اصيل و حقيقي اسلام تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس آيت الله نوري همداني از مراجع تقليد قم، در پيامي گفت: مراسم جشن و شادماني را هر چه با شكوه تر برگزار كنيم و در كنار اين مراسم به سيره ائمه اطهار(ع) توجه نماييم و از جهت اخلاق و عمل از پيشوايان معصوم ديني پيروي نماييم تا در صف منتظران واقعي ظهور آن حضرت باشيم.
آيت الله فاضل لنكراني نيز در آستانه نيمه شعبان با انتشار پيامي ضمن توصيه به پرهيز از طرح مسايل خرافي درباره مهدويت، خواستار توجه بيشتر به واقعيت ها و معارف اصيل و حقيقي اسلام شد. وي افزود: قضايا و حوادثي كه در دنيا اتفاق مي افتد و استكبار جهاني با يدك كشيدن قدرت منحصر جهاني از مقابله با آنها ناتوان و به وضوح در برابر آنها اظهار عجز مي كند، نمايانگر اين است كه قدرت خداوندي ما فوق همه قدرت ها و دست تواناي حق بالاترين دست هاست. آن حضرت با اتكا به قدرت مطلقه خداوندي است كه بر تمام قدرت ها غلبه مي كند و هيچ قدرتي در برابر او توان مقابله را ندارد. در اين جا تذكر اين نكته لازم است كه معناي انتظار اين نيست كه در لفظ بگوييم ما منتظر فرج هستيم بلكه انتظار آن است كه خود را واقعاً براي آمدن ايشان آماده كنيم، انتظار واقعي در شدت ارتباط با آن وجود مقدس و پيروي از اوست.
آيت الله صافي گلپايگاني نيز روز پانزدهم شعبان را يوم الله دانست و افزود: مشتاقان فيض تشرف بايد آماده خدمت گذاري و تعظيم يوم الله نيمه شعبان باشند و اين را بيشتر از گذشته بزرگ شمارند.

مجلس مسأله شهريه ها و كيفيت آموزش دانشگاه هاي آزاد
و غيرانتفاعي را بررسي مي كند
گروه علمي فرهنگي: نماينده  مردم مشهد در مجلس گفت: وزارت علوم بايد ميزان و حدود شهريه هاي دانشگاه آزاد را مشخص كند و وضعيت كنوني با آن چه رايج بوده مقايسه شود تا به اين وسيله دانشگاه هاي آزاد نيز متزلزل نشوند و در اين راستا اجحافي هم صورت نگيرد. دكتر علي سرافرازيزدي، در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به افزايش شهريه دانشگاه آزاد، اظهار داشت: دكتر جاسبي اعلام كرده سعي مي شود افزايش شهريه در حد تورم- حدود ۱۴ الي ۱۵ درصد- باشد و با توجه به افزايش حقوق هيأت علمي دانشگاه ها، مقداري از افزايش شهريه هم به اين دليل صورت مي گيرد. وي افزود: بحثي كه رئيس دانشگاه آزاد مطرح مي كرد اين گونه بود كه اين افزايش شهريه حول و حوش ۲۰ الي ۲۵ درصد و ماكزيمم ۳۰ درصد خواهد بود. ولي آنچه دانشجويان اذعان مي كنند اين است كه اين گونه نيست و بعضاً شهريه هاي آنها از ۵۰ درصد بيشتر شده و حتي در بعضي رشته ها ۱۰۰ درصد افزايش شهريه وجود دارد. لذا اين مسأله اعتراض دانشجويان و خانواده هاي آنها را دربرداشته است. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تصريح كرد: بحث دكتر جاسبي منطقي بود كه مطابق تورم افزايش شهريه داشته باشند و با توجه به افزايش حقوق هيأت علمي هم درصدي را افزايش داده اند كه اگر اين گونه باشد باز هم تا اندازه اي قابل تحمل است، ولي دانشجويان دانشگاه آزاد غير از اين اخباري به ما مي دهند.

با توجه به افزايش ترافيك در هفته پاياني تابستان
هنگام رانندگي داروهاي مسكن مصرف نكنيد
002418.jpg
گروه اجتماعي: با توجه به افزايش حجم ترافيك در هفته پاياني تابستان، مصرف داروهاي مسكن مثل: استامينوفن ها، آنتي هيستامين و ديفن هيدرامين كه عموماً براي سرماخوردگي به كار مي روند به دليل خواب  آور بودن اين داروها، مي تواند منجر به تصادف در جاده ها مي  شوند.
رئيس مركز فرماندهي و كنترل ترافيك پليس راه ناجا، از رانندگان خواست با توجه به افزايش حجم ترافيك در هفته پاياني تابستان با احتياط بيشتري تردد كنند.
سرهنگ محمد خارق، گفت: با توجه به تعطيلات پاياني تابستان، كليه محورهاي مواصلاتي به خصوص محورهاي زيارتي و سياحتي از ترافيك سنگيني برخوردار خواهند بود.
وي افزود: با توجه به اينكه بسياري از تصادفات به ويژه واژگوني خودروها در ساعت ۲۴ تا ۷ صبح اتفاق مي  افتد از رانندگان مي  خواهيم كه تا حد امكان از رانندگي در شب خودداري كنند؛ همچنين در هنگام رانندگي قرص  هاي خواب  آور يا مسكن استفاده نكنند. خارق خاطرنشان كرد: رانندگان طول مسير را بايد جزئي از سفر خود بدانند و از آنجا كه ۳۰ درصد تصادفات در محدوده ورودي شهرها است با احتياط كامل در اين نقاط رانندگي كنند.

پياده به مدرسه برويد
002421.jpg
ايسنا: به گفته پژوهشگران پياده به مدرسه رفتن براي سلامت و بهبود كارايي دانش آموزان در مدرسه بسيار مفيد است. به گزارش شبكه  خبري اي.بي.سي، طبق جديدترين مطالعات منتشره در اسكاتلند كودكان ۱۰ ساله و بزرگتر كه پياده به مدرسه مي روند در طول روز بسيار فعال تر و سرحال تر از آنهايي هستند كه با اتوبوس، ماشين و يا مترو مسير خانه تا مدرسه را طي مي كنند. نويسندگان اين گزارش مي گويند كه با پاي پياده به مدرسه رفتن و برگشتن براي دانش آموزان مزاياي بهداشتي، اجتماعي، امنيتي و محيط زيستي در پي دارد.

از مايع دستشويي براي شستن صورت استفاده نكنيد
مهر: يك متخصص پوست و مو گفت: نبايد از مايع صابون دستشويي براي شستن صورت استفاده شود چون ممكن است اين شوينده ها حاوي تركيباتي باشند كه موجب ايجاد حساسيت شده و پوست را تحريك كنند.
همچنين شستن پوست و مو بايد بر اساس نياز و ضرورت و متناسب با نوع آن صورت گيرد به گونه اي كه پوست و موي چرب، خشك و معمولي در زمان هاي متفاوت بايد شسته شود.دكتر محسني اظهار داشت:براي شستشوي پوست هاي خشك بايد از شامپو و صابون حاوي نرم كننده استفاده شود و ميزان مرتبه شست وشوي آن نوع موها مي تواند هر دو تا سه روز يك بار صورت گيرد.وي با بيان اين كه بر اساس پروتكل بهداشتي از سوي مسوولان بهداشتي وزارت آموزش و پرورش معاينه دانش آموزان در خصوص بهداشت پوست و مو طي سال تحصيلي در دوره هاي متفاوت بايد از سوي مربيان بهداشت صورت گيرد، گفت: زگيل از ديگر بيماريهاي شايع ميان دانش آموزان است كه به علت وجود منشأ ويروسي آن به راحتي با تماس دست هاي فرد بيمار با ديگران انتقال مي يابد.

غفلت زنان از بيماري  هاي ريوي
ايلنا: بنياد بيماري  هاي ريوي در انگلستان گزارش داد؛ نرخ بيماري  هاي ريوي مزمن به سرعت در حال افزايش است و پيش  بيني مي  شود كه به زودي چهارمين دليل اصلي مرگ ومير در زنان شناخته شود.
زنان سيگاري ۱۳ بار بيشتر در خطر بيماري  هاي ريوي مانند آمفيزم و برونشيت مزمن قرار مي گيرند كه موجبات سرفه و تنگي نفس را فراهم مي  كند. در معرض دود غيرمستقيم سيگار، گرد و غبار و دود قرار گرفتن، احتمال ابتلا به اين بيماري را افزايش مي  دهد. هر ساله حدود ۱۲ هزار زن بر اثر ابتلا به بيماري  هاي حاد ريوي مي  ميرند. طبق نظرخواهي ها تنها ۱۵ درصد افراد مورد مطالعه اين بيماري را جزو ۵ بيماري اصلي نگران كننده مي  دانند. زنان بيشتر از سرطان سينه ابراز نگراني مي  كنند و ۲۷ درصد آنها به اشتباه آن را در رده بزرگ  ترين عامل مرگ ومير زنان معرفي مي  كنند.

افزايش يارانه بهداشت و درمان محرومان
مهر: حضرات آيات عظام فاضل لنكراني، نوري همداني و مكارم شيرازي در ديدار وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، بر راه اندازي هرچه سريع  تر بيمارستان شهيد بهشتي قم و بهبود بخشيدن به وضعيت دارو و درمان در كشور تاكيد نمودند.
آيت الله العظمي مكارم شيرازي با تأكيد بر اين كه دولت بايد در بخش بهداشت و درمان يارانه بيشتري را مدنظر قرار دهد تا بدين  وسيله از اقشار مستضعف و محروم جامعه كه مراجعه بيشتري به مراكز درماني دارند، حمايت شود گفت: سرمايه گذاري در بخش بهداشت و درمان سودمند است و يكي از جاهايي  كه مي توان پول نفت را در سفره  مردم قرار داد، همين بخش است.استاد حوزه علميه قم ضمن انتقاد از دريافت وجوه اضافي از سوي برخي از پزشكان، گفت: بايد با تحقيقات علمي ريشه اين مساله شناسايي شود و اگر نقصي در سيستم درمان كشور وجود دارد برطرف گردد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |