دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۴ - Sep 19, 2005
معارفه قاليباف در تالار حركت
شهردار جديد تهران امروز رسماً آغاز به كار مي كند
گروه شهري: مراسم معارفه دكتر قاليباف شهردار جديد تهران ساعت ۱۰ صبح امروز با حضور اعضاي شوراي شهر، مديران شهرداري تهران و شماري از مقامات سياسي كشور در تالار حركت برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما با برگزاري اين مراسم دكتر قاليباف رسما مسئوليت خود را به عنوان شهردار تهران به عهده خواهد گرفت.
وي هفته گذشته پس از چندين هفته بحث و بررسي در شوراي شهر با راي اكثريت اعضاي اين شورا به عنوان شهردار تهران انتخاب شد تا جايگزين دكتر احمدي نژاد، شهردار سابق تهران شود كه وي در انتخابات سوم تير از سوي مردم به عنوان رئيس جمهور برگزيده شد.
قاليباف داراي مدرك دكتراي جغرافيا از دانشگاه تربيت مدرس است و تز دكتراي او در زمينه چالش هاي اجتماعي كلانشهرها مي باشد.
ازجمله مسئوليت هاي مهم وي در گذشته، فرماندهي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران بوده است.

معضل مستمر چاله هاي تهران
آسفالت خيابانها چگونه خراب مي شوند
002385.jpg
گروه شهري: دست اندازها و خرابي آسفالت خيابان هاي تهران در طول دهه هاي متمادي، چنان آزاردهنده و لاعلاج مانده كه هر شهرداري در بدو پذيرفتن مسئوليت مديريت شهر به عنوان نخستين اقدام عزم مبارزه با اين غول مشكلات شهري را مي كند.
آنچه خوانديد ليد گزارش خبري است كه در ششمين شماره مجله «تاكسي »به چاپ رسيده است. دست اندركاران اين مجله با رويكردي به موضوعات شهري تلاش كرده اند مقوله آسفالت و چاله هاي موجود در سطح معابر را از زواياي مختلف نقد و بررسي كنند.
مهندسان راه سازي مهم ترين قسمت راه بعد از طراحي و محاسبات فني را زيرسازي آن مي دانند و اساسا واژه راه را به معناي زيرسازي و نه آسفالت روي آن به كار مي برند. اما معمولا شهرداري تهران  آن مقداري را كه در معرض ديد عموم است به عنوان راه تلقي مي كند و با بسنده كردن به ترميم ظاهري آسفالت يا تعويض و تجديد آن تنها ارتفاع خيابان هاي تهران را افزايش مي دهد. زيرسازي خيابان هاي تهران به شهادت مهندسان، داراي اشكالات متعددي است كه اگر اصلاح نشود ممكن است به فجايعي تبديل شود.
مهندس ميرفاضل نيكزاد كارشناس ارشد حمل و نقل و ترافيك در اين زمينه مي گويد: بي توجهي به زيرسازي خيابان هاي تهران باعث سست شدن روكش آسفالت در بسياري از نقاط شده و در قبال نشست گاه و بي گاه خيابان ها شهرداري فقط روي آن آسفالت مي ريزد. به عنوان مثال خيابان گاندي تا به حال چندين بار در نقاط خاصي نشست كرده، آيا زيرسازي آن درست شده؟ يا معابر كوي نصر كه نياز به اجراي پايداري شيب دارد بدون كار فني روي اين موضوع رها شده است.
اصولا بايد زيرسازي خيابان ها از لحاظ دفع آب ها، وجود چاه ها و سفره هاي زيرزميني آب، مكان هاي نشتي آب و زه كشي مدام بررسي و كنترل شود، نه اينكه فقط آسفالت ريزي شود.
از ديگر عوامل خراب شدن آسفالت خيابان ها استفاده نكردن از آسفالت با كيفيت بالا و استاندارد است. به طوري كه آسفالت تهران كمتر از ۵ سال عمر دارد؛ در حالي كه بايد حداقل ۱۵ سال عمر كند. گران شدن قير و استاندارد نبودن اين محصول در كشور و بي تعهدي برخي آسفالت سازان شرايط را به شكلي درآورده كه هيچ تضميني براي آسفالت تهران نمي توان ارائه كرد.
به گفته مهندس نيكزاد اكنون در دنيا آسفالت با ضخامت ۲ سانتي متر براي معابر و خيابان ها توليد مي شود. اما در تهران برخي خيابان ها بدون تراشيده شدن آسفالت قبلي و بدون زيرسازي سه يا چهار بار روكش آسفالت شده و اين كار از نظر مهندسي از هيچ اصل و دستور معقولي پيروي نمي كند.
وي مي افزايد: بزرگترين مشكل آسفالت خيابان هاي تهران از نظر متخصصان اين است كه معابر تهران شناسنامه ندارد و مشخص نيست خياباني كه ۱۰ بار آسفالت شده دليلش چه بوده و اشكال آن چه بوده است. در حالي كه خيابان بايد از نظر گرمسيري و سردسيري، نوع روسازي، زهكشي زير وضعيت بستر آن و هر نوع اقدامي كه روي آن انجام شده شناسنامه داشته باشد. تأسيسات شهري، پاشيدن شن و نمك،كنده كاري و حفاري وقت و بي وقت شركت هاي آب، برق، گاز و مخابرات از ديگر عوامل تخريب آسفالت خيابان هاست. متاسفانه يكي از نقايص شهر تهران عبور تأسيسات شهري آب و برق و گاز و تلفن از زير خاك است و اين نقيصه موجب شده هيچ آسفالت تازه اي بيش از سه يا چهار ماه دوام نياورد چون به هر حال يكي از چهار شركت خدمات رسان فوق به دليلي نياز پيدا مي كند تا به تأسيسات زير خاك دست پيدا كند.
از سوي ديگر، نبود هماهنگي ميان اين شركت ها و شهرداري در حفاري خيابان ها زمان ترميم آن را افزايش مي دهد و مشكلي بر مشكلات آسفالت خيابان ها مي افزايد.
كارشناسان يكي ديگر از عوامل تخريب آسفالت خيابان ها را استفاده از شن دانه درشت و لودر و گريدر براي برف روبي خيابان ها و بزرگراه ها در فصل زمستان مي دانند و معتقدند شهرداري بايد روش خود را عوض كند.
به اعتقاد اين كارشناسان روش سنتي، قديمي و مخرب پاشيدن شن درشت و نمك روي آسفالت براي زدودن برف حداقل ۵ دهه است كه در تهران به كار گرفته مي شود در حالي كه حداقل ۵ دهه است اين روش در دنيا منسوخ شده است.
از طرفي نمك با نفوذ به زير بستر آسفالت، تأسيسات شهري را خراب مي كند كه اين خود عامل غيرمستقيم تخريب آسفالت است و از سوي ديگر شن و لودر و گريدر روكش آسفالت را زخمي و نابود مي كند.
دو مشكل تاريخي
گذشته از اين، سالهاست كه مديران شهري با دو مشكل روبه رو هستند كه هيچگاه براي رفع آن اقدامي نكرده اند. نخست جمع شدن آسفالت زير چرخ هاي خودروها در فصل گرما خصوصاً در معابر داراي شيب كه با روش هاي مبتكرانه قابل اصلاح است.
دوم و ماندگارترين و تأمل برانگيزترين مشكل سطح معابر تهران را نيز مي توان دريچه هاي تاسيساتي شهري نصب شده بر كف خيابان ها دانست كه بدون استثنا يا پايين تر از سطح خيابان نصب شده يا بالاتر از آن و اين روندي قديمي است كه هنوز مديران شهري چاره اي براي آن پيدا نكرده اند. در تهران هر بار كه خياباني آسفالت مي شود دريچه هاي كف آن حداقل ۱۰ سانتي متر پايين تر قرار مي گيرد كه محصول آن چاله اي براي چرخ هاي خودرو است و پس از ماه ها كه قرار شد اين چاله اصلاح شود هيچ نوع اصول مهندسي روي آن اجرا نمي شود و براساس يك طرز فكر قديمي و بسيار عقب افتاده بالاتر از سطح خيابان نصب مي شود تا اگر روزي خيابان دوباره آسفالت شد همسطح آن باشد. طرز فكري كه از ذهن كارگر مجري كار ناشي مي شود تا مهندس درس خوانده و آگاه به اصول فني.

ورود موتورسيكلت به بزرگراه ها بايد ممنوع شود
002388.jpg
معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  با بيان  اينكه  بخش  عمده  تصادفهاي  منجر به  صدمات  جاني  براي  موتورسواران  در بزرگراهها و آزادراهها رخ  مي دهد، اجراي  فوري  قانون  ممنوعيت  ورود موتورسيكلت  به اين  معابر را خواستار شد.
حميد بهبهاني  معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت:  از ۱۰ تا ۲۰ تصادف  روزانه  موتورسواران  در شبكه  بزرگراهي  و آزادراهي  تهران  تقريبا تمامي  آنها جراحت  موتورسوار و ترك نشين  احتمالي  وي  را در پي  دارد و حتي  تعدادي  از آنها به  علت  استفاده نكردن  از كلاه  ايمني  به  فوت  منجر مي شود.

عكس برداري از خودروهاي فاقد مجوز طرح ترافيك
002391.jpg
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از اجراي طرح كنترل مكانيزه ورود خودروها به محدوده طرح ترافيك از سال آينده خبرداد و گفت: دوربين هاي نصب شده در ورودي هاي محدوده طرح ترافيك، از خودروهاي متخلف فاقد مجوز ورود به طرح عكسبرداري مي كنند. كامران حاج نصراللهي گفت: با اجراي اين طرح، از طريق نصب دوربين هاي بسيار پيشرفته و مدرن در ورودي هاي محدوده طرح ترافيك از پلاك خودروهايي كه وارد محدوده طرح ترافيك مي شوند، عكسبرداري شده و پلاك خودروهاي فاقد مجوز شناسايي و از آنها عكس گرفته مي شود تا نسبت به جريمه كردن متخلفان توسط راهنمايي و رانندگي اقدام شود.

اطلس اطلاعاتي بوستان هاي تهران
002394.jpg
واحد مركزي خبر: مدير عامل  سازمان  پاركها گفت:  اطلس  اطلاعاتي  بوستان هاي  تهران  تا دو ماه  آينده  تهيه  خواهد شد.
علي  محمد مختاري  افزود: در اين  اطلس ، اطلاعات  مربوط به  امكانات  و مشخصات  تمام  بوستانهاي  شهر تهران  موجود است. وي  موقعيت  ، مساحت  ، امكانات  و ديگر مشخصات  بوستان  را از اطلاعات درج  شده  در اين  اطلس  دانست  كه  شهروندان  با استفاده  از آن با طي كوتاه ترين  مسير به  بوستان  مورد نظر مي رسند. مختاري  توسعه  بوستانهاي  شهري  ، محله اي  و منطقه اي  و نيز توسعه  طرح كمربند سبز اطراف  شهر تهران   را از طرح  هاي  در دست  اجراي  اين  سازمان و كمبود زمين  بدون  معارض  را از مشكلات  اجراي  طرح  توسعه  فضاي  سبز پايتخت  بيان  كرد.

توسط شهرداري منطقه ۸ انجام شد
ايمن سازي ترافيك اطراف مدارس شرق تهران
002382.jpg
گروه شهري: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۸ تهران اعلام كرد ده ها طرح ترافيكي به منظور ايمن سازي فضاهاي پيراموني مدارس در شرق تهران اجرا شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۸ تهران، مهندس محمد خردمند گفت: به منظور جلوگيري از وقوع گره هاي ترافيكي و از سوي روان سازي آمدوشدها، كليه چراغ هاي راهنما، نوسازي شده و در عين حال با هماهنگي هاي به عمل آمده، ماموران راهنمايي و رانندگي در نيمه نخست مهرماه به گشت زني در سطح منطقه خواهند پرداخت.
وي به دليل وقوع ترافيك در تقاطع جانبازان و خيابان رشيد از شهروندان عذرخواهي كرد و افزود: خوشبختانه فانوس نصب شده در اين تقاطع رفع ايراد شد.
خردمند با بيان اين مطلب به منظور روان سازي ترافيك، هرگونه حفاري در معابر عمومي تا اطلاع ثانوي ممنوع است، افزود: در راستاي ايمن سازي محيطهاي آموزشي و معابر منتهي به آن، ضمن اجراي خط كشي معابر و نصب تابلوهاي راهنما به نصب سرعت گير و نرده گذاري در اطراف مدارس واقع در كنار معابر اصلي منطقه اقدام شده است. همچنين با هماهنگي به عمل آمده با اولياء مدارس، شماري از دانش آموزان به عنوان پليس مدرسه برگزيده شده تا بر نظم آمد و شد دانش آموزان نظارت كنند.معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۸ تهران در ادامه از نصب پل عابر پياده در بزرگراه شهيد باقري و بهره برداري از دوربرگردان واقع در تقاطع گلبرگ _ شهيد باقري به منظور روان سازي و ارتقاء سطح ايمني آمد و شدها خبر داد.
روان سازي ترافيك
همچنين همزمان با آغاز بازگشايي مدارس و افزايش حجم تردد در معابر شهري برنامه هاي ويژه ترافيكي توسط شهرداري منطقه ۱۳ اجرا مي شود
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۳ مهندس سيدعلي ادناني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اين منطقه با اشاره به اين كه اجراي پروژه هاي ترافيكي در اين نقطه از شهر در نيم سال دوم شدت مي گيرد. همچنين خاطرنشان كرد: در اين راستا براي مناسب سازي تردد معلولان و سالمندان در سطح منطقه ۹ پروژه مهم در خيابانهاي اول تا ششم نيروي هوايي ،صفا،خاقاني، ايرانمهر با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال در دست اقدام مي باشد كه بزودي به بهره برداري مي رسد.
وي از آرام سازي ترافيكي معابر مهم سطح منطقه خبر داد و گفت: در معابر خيابانهاي حافظ، سعدي، بلال حبشي و چندين معبر ديگر با هزينه اي بالغ بر چهارصد ميليون ريال ۱۲ پروژه به مرحله اجرا در مي آيد.
معاون حمل و ترافيك شهرداري منطقه ۱۳ با اشاره به اين كه ايجاد توقفگاه هاي ويژه اتوبوس از بي نظمي هاي ترافيكي مي كاهد گفت: با همين منظور احداث ۸ توقفگاه اتوبوس در مسيرهاي ضلع شمال و جنوب خيابان پيروزي با هزينه اي به مبلغ چهارصد ميليون ريال در دستور كار قرار گرفته و بزودي به بهره برداري مي رسد.

شناسنامه فني ساختمان در وزارت مسكن مانده است
خبرگزاري مهر: عضو كميسيون عمران و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران از مسكوت ماندن طرح صدور شناسنامه  فني ساختمان ها در وزارت مسكن و شهرسازي خبر داد. دكتر حمزه شكيب با اشاره به تهيه طرح شناسنامه فني براي ساختمان هاي تهران از سوي شوراي شهر و شهرداري گفت: به دنبال آماده  شدن اين طرح، مسئولان وزارت مسكن و نظام مهندسي كشور مدعي شدند چنين طرحي بايد از كانال اين وزارتخانه و به صورت كشوري ابلاغ شود.
وي افزود: بر همين اساس شوراي شهر پذيرفت طرح به وزارت مسكن و شهرسازي ارجاع شود و آنها نيز بر روي آن اصلاحاتي انجام دادند و در نهايت موافقت خود را با ارايه چنين طرحي اعلام كردند.

آغاز عمليات اجرايي خط ۲ مترو كرج
گروه شهري: عمليات اجرايي خط ۲ متروي كرج با اعتباري معادل ۱۴۰ ميليارد ريال آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، نادر رضانوري مديرعامل سازمان قطار شهري كرج افزود: بنا به پيش بيني هاي صورت گرفته، عمليات احداث مركز كنترل و فرمان قطار شهري كرج مربوط به ۶ خط قطار شهري در روزهاي آينده آغاز مي شود.
وي با اشاره به اين كه هم اكنون تعدادي واگن نو براي خط سريع السير كرج _ گلشهر خريداري شده، تصريح كرد: بنابر گزارش هاي موجود، هم اكنون شركت هاي چيني براي حضور و فعاليت در خطوط قطار شهري كرج در مناقصه شركت كرده اند ضمن آنكه چندي پيش براي ادامه احداث مسير متروي كرج _ هشتگرد نيز چيني ها برنده مناقصه اين مسير شدند.به گفته وي در حال حاضر، براي شروع عمليات احداث ايستگاه «محمدشهر» در مسير سريع السير آمادگي كافي وجود دارد اين در حالي است كه به  رغم مصوبات هيأت دولت، اراضي لازم براي شروع عمليات از سوي وزارت جهادكشاورزي تحويل داده نشده و اين وزارتخانه همچنان در تحويل زمين مورد نظر تعلل مي كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |