دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۴
آواي صلح و عدالت از نقاشي ۳ هزار نوجوان
تا به امروز با تحقيق در اينترنت و كتاب «ترين هاي جهان» (گينس) ركوردي مبني بر طولاني ترين نقاشي كه ۳۰۰۰ متر باشد ثبت نشده است، اگر چه طبق شنيده هايي غير مستند ركوردي بيش از اين مندرج است، اما مشاركت ۳۰۰۰ نوجوان در خلق يك اثر هنري كه موضوع عدالت و صلح جهاني را دنبال مي كند، كه اقدامي استثنايي و در خور توجه است. در اين طرح كه با عنوان به سوي روشنايي دنبال مي شود هر نوجوان در كالبد يك انسان مي تواند قطره اي از هويت و نقش فرا انساني خود را در درياي ظهور موعود ارزاني كند.گزارش زير به چگونگي و نحوه اجراي طرح «به سوي روشنايي» به محوريت طولاني ترين نقاشي جهان مي پردازد.
001323.jpg
پانزدهم شعبان، مقارن با بيست و نهم شهريور ماه سال جاري، بلوار كشاورز، ميعادگاه و ميزبان بيش از ۳۰۰۰ نوجوان ايراني و غيرايراني است كه با خلق آثار نقاشي خود نغمه عدالت را سر مي دهند.
اين نوجوانان در مقطع سني ۱۲ تا ۱۹ سال در اقدامي جمعي با هماهنگي و پيشنهاد يكي از كوچكترين و فعال ترين فرهنگسراهاي تهران، قصد دارند يك «ترين» ديگر خلق نمايند.
«طولاني ترين» نقاشي جهان براي رسيدن به پيامي جهاني و پرمحتوا و ارائه با ارزش «ترين» مفهوم حيات آدمي از اهداف طرح «به سوي روشنايي» است.
توجه به هويت نوجوانان با توجه به اينكه نوجوانان در دوران بسيار پراهميتي قرار دارند همراه با مشاركت دهي آنان در برنامه اي هنري و فرهنگي پرنشاط و فراگير از ديگر اهداف جنبي اين طرح است.
هنر راهي براي رسيدن به عدالتي فرا گستر
خلق اثري با هويت با محتوايي پر بهاء از سوي انبوهي از نوجوانان در زمان ولادت حضرت ولي عصر (عج) و ارائه پيامي فراتر از حوزه دروني و كشوري، تمهيدي است در قالب هنر كه عدالت را از وادي نوجوانان پيش مي برد.
«مسعود شريفي» طراح و مسئول اجراي اين برنامه درباره چگونگي حضور مخاطبان يادآور شد:
تاكنون با تبليغات محدودي كه انجام شده است بيش از ۳۰۰۰ نفر اعلام حضور و ثبت نام كرده اند. به اين نوجوانان كه از تاريخ ۱۹ تا ۲۴ شهريور ماه در محل خانه هنرهاي ايراني در يك دوره آموزش نيم روزه شركت كرده اند كارت حضور در طرح به سوي روشنايي كه محل حضور، ساعت و جايگاه هر نوجوان در آن اعلام شده ارائه خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه نوجوانان مي توانند با همراهي خانواده خود در محل اجراي طرح حضور يابند تصريح كرد: اين طرح از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ در اطراف بلوار كشاورز حدفاصل ميدان ولي عصر تا پارك لاله برگزار مي شود و تمهيدات لازم شامل نصب بوم و قرار دادن لوازم نقاشي به صورت انفرادي و گروهي به شركت كنندگان است و عبور و مرور مردم از اين محل بلامانع است.
علاقه مندي و توانايي ترسيم نقاشي
از شرايط حضور در اين طرح علاقه مندي و توانايي ترسيم نقاشي و شناخت رنگ و مباني هنرهاي تجسمي و تفهيم موضوع نقاشي است . اين گروه پس از اتمام دوره هاي آموزشي در روز اجرا حاضر مي شوند. «شريفي» در زمينه اجراي طرحهاي برجسته و ايجاد رقابت سالم در خلق آثار يادآور شد: در انتهاي مراسم و پس از نظرات كارشناسي شده به بهترين افراد و گروهها تنديس و نشان نوجواني تعلق خواهد گرفت.
وي از حضور مدعوين عالي رتبه براي شركت در اين مراسم و برنامه هاي جنبي آن ياد كرد وگفت: بعضي از مسئولين و نهادها در اجراي اين طرح همكاري و مشاركت لازم را نداشتند و تنها رئيس اسبق سازمان فرهنگي هنري در طرح و اجراي آن نهايت همكاري و حمايت را مبذول داشتند.
پيامي جهاني در ركورد هنري
در جهاني كه ما زندگي مي كنيم و معنويت سرمتن اين زندگي است و در كنار آن ما كه مدعي دين مداري هستيم و در جهان بيني مان فلسفه اي تحت عنوان انتظار را فراسوي زندگي در پيش داريم اجراي طولاني ترين نقاشي با آواي فرا منطقه اي، حاوي پيامدي در قالب انتشار و تبليغ است و هر اثر انديشه اي و مفهومي كه معنايي برگرفته از هنر داشته باشد، قطعا با كمك و زبان هنر ماندگار خواهد شد و چه تلميح و اشاره زيبايي از بيان امام خميني(ره) كه مي فرمايد: «هر انديشه اي كه در قالب هنر بگنجد، ماندگار خواهد شد.»
بدون شك زيبايي شناختي انسانها و ارتباط هر انسان با دنياي هنر نتيجه اش درك و دريافتي از زيبايي حق تعالي است كه از سرشت و خوي انسانها نشأت مي گيرد .
حضور نوجوانان غير ايراني
حجم تمايل حضور نوجوانان خارج از كشور با مليت غيرايراني و همچنين هماهنگي با سفارت هاي خارجي جهت شركت و دعوت نوجوانان سفرا، حضور مليتهاي مختلف را نويد مي دهد و اين حاكي از آن است كه صلح و عدالت به نژاد، قوم و منطقه خاصي مرتبط نمي شود.
اعلان شركت نوجوانان شهرستاني نيز در نوع خود بي نظير است و اين در حالي است كه هنوز تبليغات گسترده و عمومي شروع نشده است.
هدايت گروه ۵۰۰ نفري
ارايه طرح به سوي روشنايي مجموعه طرحهاي تصويري پيشنهادي براي نقاشي، اجراي كار و راهبرد آن توسط تيم كارشناسان هنرهاي تجسمي كه اغلب از دانشجويان هنرهاي تجسمي دانشگاههاي تهران مي باشند انجام پذيرفته و اجرا خواهد شد.
«شريفي»، فرهنگسراي نوجوان را متولي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري را از جمله نهادهاي همكار طرح برشمرد و از هدايت يك گروه ۵۰۰ نفري جهت راهبرد، پذيرايي، ارشاد حضار و شركت كنندگان و اجراي مراسم جنبي پايان برنامه خبر داد.
تسهيلات مهياست
روز اجراي طرح، خيابانهاي اطراف و تقاطع هاي بلوار كشاورز و ميدان وليعصر توسط راهنمايي و رانندگي شهر تهران مسدود خواهد شد و تمهيدات لازم براي كنترل ترافيك، جايگاه اتوبوس ها و پاركينگ براي اتومبيل خانواده ها و مدعوين و ايجاد امنيت فراگير توسط نيروهاي انتظامي تهران بزرگ فراهم مي شود.
در ضمن تسهيلات ويژه اقامت مدعوين و ميهمانان شهرستاني و برنامه پذيرايي و اياب و ذهاب نيز در نظر گرفته شده است.
حضور صدا و سيما، مطبوعات و كانونهايي كه در راستاي نوجوانان قدم برمي دارند حتمي و مسجل است.
شريفي در پاسخ اين سؤال كه آيا شما نمي دانيد كه ركوردي بيش از اين احتمالا در كشور مكزيك به ثبت رسيده است، با تأكيد گفت: هر چند كه اين ركورد تا به حال در كتاب گينس ثبت نشده است، وليكن اگر هم چنين چيزي به انجام رسيده باشد، اين طرح در هر حال يكي از ترين هاست و سواي ركورد به موضوعي فراتر از ثبت و ركورد مي انديشد و هدف از اجراي چنين طرحي در وهله اول پيام و پيامدهاي آنست و ركورد فرضي چيزي از ارزش اين حركت كم نمي كند.
وي تصريح كرد: پس از پايان مراسم، نقاشي هاي خلق شده پس از جمع آوري در نمايشگاهها و اماكن مختلفي به معرض نمايش عمومي درمي آيد و اين ركورد در كتاب ترين ها به ثبت مي رسد و حتي اين نمايشگاهها در خارج از كشور نيز در معرض ديد مخاطبان قرار مي گيرد.
نوجوانان هنوز فرصت باقي است، اگر صرفا علاقه منديد كه در محل اجرا حضور داشته باشيد، بيست و نهم شهريور ماه بلوار كشاورز منتظر شما هستيم.
اميد سليماني فاخر

جوانان و فشارهاي دوستان
فشار دوستان چگونه باعث موفقيت يا شكست شما مي شود؟ 
هر فردي در هر سني تحت فشار ديگران قرار مي گيرد تا همرنگ اجتماع شود. اما در جواني اين فشار بيشتر است. فشار دوستان در زندگي افراد نقش مهمي دارد. دوستان شما را وادار مي كنند آنچه كه نمي خواهيد انجام دهيد.
فشار دوستان
معمولاً دوستان يك گروه هم سن هستند و دوست واقعي به نظر مي رسند. با آنان در دبيرستان، دانشگاه، مكان هاي عمومي يا چت آشنا مي شويد.گاهي دوستان با صحبت و رفتارشان شما را به كارهاي مختلف وامي دارند.شما را تشويق مي كنند كاري انجام دهيد.براي مثال مي گويند:
- «تو كه آن قدر بزدل و ترسو نبودي، حالا يك شب تا ديروقت با ما باش و دير به خانه برو»
- «بچه ننه، آنقدر ضعيف و بي عرضه نباش، بيا سيگار بكش.»
- «پسر، مگه نمي خواهي خوش تيب باشي، بياموهات رو رنگ كن. اگر بابات دعواكرد، بگو دلم خواست.»
* از شما انتظار دارند از نظر ظاهري و طرز لباس پوشيدن و بسياري موارد، مشابه افراد گروه باشيد، در غير اين صورت شما را مسخره مي كنند.
- دوستان با زيركي، شما را وادار به كاري مي كنند كه اصلاً متوجه نمي شويد. يا با استناد به دلايل و حقايق شما را ترغيب مي كنند تا همرنگ آنان شويد. فشار دوستان هميشه نتايج بد و منفي به دنبال ندارد؛در عوض فشار دوستان خوب، تأثيرات مثبت دارد كه مي توان به موارد زير اشاره كرد:
- محدوديت ها و نقاط ضعف خود را مي شناسيد.
- توانايي شما براي تصميم گيري مستقل افزايش مي يابد.
- خود را به عنوان فرد خاص و منحصر به فرد مي شناسيد.
- گاه برخي ازدوستان دنياي زيباي هنر، موسيقي و ادبيات را به شما معرفي مي كنند.
- براي خود ارزش قائل مي شويد و خود را براي آنچه كه هستيد دوست داريد.
- اعتماد به نفس و احساس امنيت شما افزايش مي يابد.
- مذاكره، پذيرش و سازگاري با ديگران را مي شناسيد.
- خطر پذيري مثبت را مي آموزيد.
- با عقايد ديگران آشنا مي شويد.
نتايج منفي فشار دوستان
برخي ازانسان ها در هر شرايط سني كه قرار مي گيرند در پي آن هستند كه همرنگ اجتماع شوند. ولي اين نياز براي برخي شديدتر است. بنابر اين نياز جوانان به تأييد و پذيرش اجتماعي و عضويت در گروه و نياز به همرنگي در اين مقطع افزايش مي يابد. عضويت در گروه هاي منفي باعث مي شود آنچه كه به صلاح شما نيست، انجام دهيد و به بيراهه برويد. براي مثال:
* آرايش موي سر و لباس شما شبيه دوستان مي شود. نوع خاص آرايش موي شما باعث مي شود والدين با شما دعوا كنند زيرا با ظاهر و طرز لباس پوشيدن شما كه اصلاً مناسب اجتماع نيست، مخالف هستند. يا براي خريد لباس هاي رنگارنگ و مد روز و متفاوت، دائماً از والدين پول مي خواهيد. برخي از جوانان به دليل نياز شديد به همرنگي در صورت نداشتن پول كافي براي خريد لباس، دزدي مي كنند.
* سيگار مي كشيد، مواد مخدر ياقرص هاي روان گردان مصرف مي كنيد. با دوستان به پارتي هايي مي رويد كه جوانان مواد فوق را مصرف مي كنند. با بچه هاي خياباني دوست مي شويد. در ابتدا اين جاذبه ها برايتان لذت بخش است و از همرنگي با دوستان لذت مي بريد، ولي پس از مدتي خودتان متوجه مي شويد كه چگونه به سلامتي تان لطمه وارد كرده ايد. رفتارتان تغيير مي كند. حتي به نزاع هاي خياباني دست مي زنيد. يك روز چشم خود را باز مي كنيد كه نيروي انتظامي شما را دستگير كرده است.
* ترك تحصيل مي كنيد. به دليل فشار شديد دوستان، درس و مدرسه را كنار مي گذاريد، ناسازگار مي شويد، در مدرسه، دانشگاه با دوستان، همكلاسي ها، معلمان و استادان در خانه با خانواده درگير مي شويد.
* ديگران را مسخره مي كنيد و به آنان آسيب مي رسانيد. شما احساسات منفي خود را با مسخره كردن ديگران نشان مي دهيد.
* رژيم مي گيريد و به پرورش اندام خود بيش از حد توجه مي كنيد. با تغذيه ناسالم و ورزش نامناسب مي كوشيد لاغر شويد تا اندام خوبي داشته باشيد و مورد توجه ديگران باشيد و شما را دوست داشته باشند، ولي غافل از آن هستيد كه با اين بي توجهي، به سلامت خود آسيب مي رسانيد.آنچه كه مطرح شد، تنها چند نمونه از تأثيرات منفي فشار دوستان است.
نحوه برخورد با فشار دوستان
نحوه رويارويي افراد با فشار دوستان متفاوت است. موارد زير به شما كمك مي كند تا با فشار دوستان برخورد منطقي داشته باشيد.
* با خود صادق باشيد. مسائل را به دقت بررسي كنيد و خودتان تصميم گيري كنيد. خود را بشناسيد. خودتان خوب را از بد تشخيص دهيد. اعتماد به نفس تان را افزايش دهيد.
* از خودتان بپرسيد از تحت فشار قرار دادن شما براي انجام كاري، چه عايد ديگران مي  شود؟ آيا اين كار به نفع من است يا ديگران؟ چرا آنان شما را وادار به كاري مي كنند كه شما موافق آن نيستند؟
*  بررسي كنيد انتخاب شما چه نتايجي برايتان دارد؟ چه اهدافي براي آينده داريد؟ آيا انتخاب شما كه ناشي از فشار دوستان است، شما را از رسيدن به اهداف تان باز مي دارد يا به اهداف تان نزديك مي كند؟ بهترين راه دست يابي به موفقيت كدام است؟
* مهارت هاي قاطعيت را بياموزيد. به راحتي نظرات را بگوييد. جملات خود را با «من» آغاز كنيد براي مثال:
«من فكر مي كنم نظر تو به نفع من نيست.»
« من احساس مي كنم كه پيشنهاد تو به صلاح من نيست.»
«من مي خواهم راه خودم را دنبال كنم.»
«من مي توانم استقلال فكري داشته باشم.»
اگر كسي شما را وادار به انجام كاري مي كند كه با آن مخالفيد، با آن فرد صحبت كنيد و به راحتي نظرتان را بگوييد. اگر ناراحتي و نگراني تان را مطرح نكنيد شرايط دشوارتر مي شود.
* به دنبال سرگرمي هاي جديد باشيد. با افراد گروه هاي مختلف و سرگرمي هاي آنان آشنا شويد. بررسي كنيد چه مسائلي براي شما مهمتر است و به عنوان فرد مستقل در گروه بهترين رفتار كدام است.
* از اشتباهات خود و دوستان عبرت بگيريد. اين امر به شما كمك مي كند تا انتخاب هاي درست در زندگي داشته باشيد تا از زندگي راضي باشيد.
* از نظرات والدين و افراد دانا استفاده كنيد. خانواده مي تواند به شما كمك كند تا در برابر فشارهاي دوستان مقاومت كنيد. ما در هر سني حتي سالمندي به حمايت خانواده و اطرافيان براي پشت سر گذاشتن موانع نياز داريم. ناراحتي  ديگراني خود را با خانواده  مطرح كنيد تا شما را راهنمايي كنند.
الهام مؤدب

زندگي
آلبوم
انديشه
فرهنگ
ورزش
هنر
|  آلبوم  |  انديشه  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |