دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۴
ميشائيل شوماخر
اعجوبه سرعت
001335.jpg
جهانگير كوثري
شوماخر: من عاشق رانندگي در فراري هستم و مي خواهم تا حد توانم مسابقه بدهم و قهرمان شوم. من بايد با اين رشته ورزشي به انتهاي زندگي برسم.پنج مقام قهرماني جهان برايم زياد نيست و هنوز فرصت دارم.واقعا اين شوماخر كيست كه با وجود ۱۸ بار آسيب ديدگي و چندين بار واژگوني اتومبيل خود در مسابقات همچنان مرد اول مسابقات است. اين رشته ورزشي هم براي خود حكايتي دارد. قهرمان آن كيست؟ يك از جان گذشته يا يك قهرمان ديوانه؟ آيا جوائز اغواكننده آنها را وامي دارد تا به اين رشته روي بياورند. شوماخر مي گويد: من از نوجواني به سرعت واتومبيل عشق مي ورزم، من سرعت را بخشي از زندگي انسان مي دانم .در تمام زمينه هاي زندگي سرعت نقش مهمي دارد.در ديگر رشته هاي ورزشي نيز سرعت يكي از عوامل پيروزي است. در دوچرخه سواري، اسكي، اسب سواري، چوگان، بيسبال، راگبي و حتي فوتبال. دو و ميداني كه جاي خود دارد. ما با اتومبيل سرعت مي گيريم، اسب سوار با اسب، موتورسوار با موتور، قهرمانان بنام فوتبال نيز با سرعت خود، توجه كنيد در فوتبال سرعت چه نقشي دارد. به دو و ميداني نگاه كنيد، سرعت ها در ۱۰۰ متر پايين تر از ده ثانيه است، اين اعجاب انگيز نيست. ما هم با اتومبيل به حدي جنون آسا سريع مي رويم تا مانند يك فوتباليست كه گل مي زند به هدف برسيم. زماني كه اتومبيل شما سرعت مي گيرد، ديگر در اين دنيا نيستيد و قدم به فضايي مي گذاريد كه گاه وهم انگيز است.در اتومبيلراني يك لحظه اشتباه علاوه بر اينكه راننده را از رسيدن به مقام قهرماني دور مي كند، خطر مرگ هم در كمين مي نشيند، پس آنان كه اين رشته را انتخاب مي كنند، در واقع به استقبال مرگ مي روند. شوماخر در اين مورد مي گويد: ما كه درگير سرعت و رقابت هستيم اين حس وقت را كمتر از تماشاگران و بينندگان داريم .ما درگير يك رقابت جنون آميز هستيم، پس در آن لحظه تنها به سريع رفتن، زودرسيدن و قهرمان شدن فكر مي كنيم و هرگز ذهن خود را به خطرات ناشي از اين سرعت معطوف نمي كنيم. ما مي رويم تا از رقيبان زودتر به خط پاياني برسيم و تنها به همين مسئله فكر مي كنيم و بس.
- مدير برنامه ها: از سال ۱۹۸۹ تاكنون، ويلي وبر به عنوان مدير او فعاليت مي كند و در ازاي اجازه رانندگي شوماخر در تيم WTS وبر بيست درصد كل درآمد او از رقابت ها را دريافت مي كند. اين قرارداد ابتدا براي مدت ده سال منعقد شد و پس از آن نيز تمديد شد.
- داستان كلاه رانندگي شوماخر:
بنا به گفته خود او طرح كلاهش را از طرح هاي دوران قديمي آلمان و از ناحيه ويزور آلمان اخذ كرده است كه شامل سه رنگ مشكي، قرمز و طلائي است البته با كمي تغييرات براي تبليغات و افزودن دايره اي آبي به همراه چند ستاره كه خود شوماخر بعدها آرم اسب را به پشت كلاه اضافه كرده است.
001332.jpg
وقتي در تابستان سال ۱۹۹۱ تلفني از سوي يكي از دست اندركاران تيم جردن به من شد، تنها چند روز به رقابت فرمول يك در بلژيك باقي مانده بود. آنها راجع به راننده جوان آلماني تيمشان كه پنهاني شروع به آزمايش وي كرده بودند با من صحبت كردند. تيم جردن يك راننده كم داشت زيرا يكي از اعضاي تيمشان به نام برتراند گاشو در زندان به سر مي برد. قبل از اين دست اندركاران تيم هيچ يك شناختي از اين راننده تازه وارد نداشتند اما از ركوردهاي او شگفت زده شدند و همگان او را بسيار خاص مي دانستند. اين پسر جوان كه همه را تحت تأثير قرار داده بود، ميشائيل شوماخر نام داشت. درست دو روز پس از گراند پري بلژيك يك جوان ۲۲ ساله بلوند، با چشماني سبز براي تيم جردن پا به عرصه رقابت هاي فرمول يك گذاشت. او پس از اولين دور رقابت ها با قرار گرفتن در مكان هفتم همه را شگفت زده كرد تا اين باور به وجود بيايد كه او آينده اي درخشان را پيش رو خواهد داشت زيرا شوماخر براي نخستين باري كه در فرمول يك حضور يافت به اين مقام دست يافته بود آن هم در جاده اي كه رانندگي در آن بسيار سخت و نيازمند تجربه و تمرين فراواني بود و تنها شش نفر از او زودتر به خط پايان رسيدند كه چهار تن از آنان به مقام قهرماني نيز دست يافته بودند. چهارده سال بعد از اين ماجرا شوماخر به عناويني دست يافت كه هيچ يك از رانندگان تاريخ فرمول يك به آن دست نيافته اند. او تنها پس از يك سال حضور در رقابت ها به مقام قهرماني دست يافت.
شوماخر پس از قهرماني در بنتون و جردن، در سال ۱۹۹۶ به تيم مشهور فراري پيوست كه پس از آن او به يك دستگاه پيروزي تبديل شد و افتخارات را يكي پس از ديگري فتح كرد. در سال ۲۰۰۰ تيم فراري پس از بيست ويك سال ناكامي دوباره به مقام قهرماني دست يافت و تا سال گذشته كه شوماخر ۸۳ مسابقه را با مقام نخست به پايان برده بود اين مقام را در اختيار داشت، اما در فصل اخير، به دليل عدم كارآيي ماشين هاي فراري در فرمول يك برابر مك لارن و كاهش ميانگين سرعت اين ماشين بنابه اظهارات خود شوماخر، قهرماني اين تيم در سال جاري بعيد به نظر مي رسد.اما چند سوال وجواب كوتاه با شوماخر كه روزنامه ابزرور با اوكرده .
001380.jpg
* به نظر شما چه رانندگاني برتر از ديگران هستند؟
- هم تيمي ام روبنز باريچلو، زيرا او نيز رقابت هاي زيادي را فتح كرده، البته برادرم رالف و كيمي رايكونن نيز به همراه خوان پابلو مونتويا از رانندگان درجه يك به شمار مي روند.
* به نظر شما چطور از كشوري مثل آلمان در سال هاي پس از جنگ راننده اي مثل يوخن ماسي ظهور كرد تا يكي از برترين رانندگان تاريخ باشد؟
- فكر مي كنم كه اين استعداد در خون او جريان داشت.
* شما رموز موفقيت را در چه مي دانيد؟
- بعضي عقيده دارند كه اين مسئله كاملاً به آمادگي و تناسب مرتبط است. تمرينات مستمر و پرداختن به ورزش هاي ديگر مي تواند در دست يافتن به پيروزي بسيار مؤثر باشد؛ زيرا توأمان تمركز و آمادگي جسماني را بالا مي برد و باعث افزايش روحيه مي شود.

فرمول يك
001329.jpg
فرمول يك چيست؟ مكان قدرت نمايي اتومبيل هاي برتر يا قهرمانان بي نظير؟ فرمول يك يكي از ديدني ترين و پرجاذبه ترين مسابقات اتومبيلراني حرفه اي است كه هر سال يكبار در ابعادي وسيع و بين المللي انجام مي شود. طرفداران اين رشته عجيب كمتر از ديگر رشته هاي ورزشي جهان نيست. اين مسابقه در ۱۸ مرحله اصلي برگزار مي شود و تمام كارخانه هاي بزرگ اتومبيل سازي جهان در آن شركت دارند. پيروزي در اين مسابقات مصادف است با افزايش فروش اتومبيلي كه به مقام نخست رسيده است. اين مسابقات متكي به سرعت است و در اصل اين عامل است كه اساس اين مسابقات را تشكيل مي دهد. در فرمول يك هر مرحله از مسابقه طي سه روز پي درپي انجام مي شود.
قبل از مسابقات هر راننده مي تواند در طول پيست به تمرين بپردازد تا با پيچ و خم هاي آن آشنا شود. مسابقه اصلي فرمول يك در روز سوم است. هر راننده اي كه در روز دوم مسابقات بهترين نتيجه را گرفته باشد در جلوي خط قرار مي گيرد. بديهي است كه اتومبيل هايي كه در خط هاي جلوتر قرار مي گيرند شانس قهرماني بيشتري هم دارند. كمتر اتفاق مي افتد كه اتومبيل هاي پشت سر بتوانند به رتبه اول برسند.
مسابقه فرمول يك در ۵۵ سال پيش شكل گرفت. شكل امروزي فرمول يك درواقع بيش از نيم قرن سابقه دارد. اما در مسابقات جاده اي اين قدمت به يك قرن پيش برمي گردد. آلمان ها، فرانسوي ها، ايتاليايي ها و سوئيسي ها در اين رشته هميشه پيشقدم بودند.
در مسابقات جاده اي اوليه حوادث غيرقابل پيش بيني روي مي داد كه گاه مسئولان را دچار ترديد مي نمود و تصميم مي گرفتند اين مسابقه را تعطيل كنند. جاده هاي خالي و پر از شن و ماسه و گاه سنگ، چاله هاي عميق و نبود امكانات برگزاري اوليه باعث شده بود كه بي باك ترين راننده ها در اين مسابقات شركت كنند. اولين مسابقه سازمان يافته بين دو شهر بوردو و پاريس به فاصله ۱۲۲۰ كيلومتر انجام شد و آن را مسابقه بزرگ ناميدند و به دنبال آن فرمول يك شكل گرفت و شوماخر در اين رشته سرآمد شد.

ورزش
آلبوم
انديشه
زندگي
فرهنگ
هنر
|  آلبوم  |  انديشه  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |