يكشنبه ۳ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۰۸
سازمان پانچيتا مدافع حقوق كارگران
سرپناه نامرئي پرويي ها
002043.jpg
كيارش طهماسبي
زماني كه هايدي ماسوني در جلسات سياستمداران يا رهبران اجتماعي در كوماس شركت مي كند، مردم حومه فقيرنشين ليما- پايتخت پرو- ديگر او را تحت عنوان هايدي يا خانم ماسوني خطاب نمي كنند، بلكه به جاي اين الفاظ محترمانه او را پانچيتا صدا مي زنند؛ پانچيتا در واقع نام گروهي در حومه فقيرنشين شهر ليماست كه هايدي ماسوني به نمايندگي از آنان در جلسات ياد شده شركت مي كند.
ماسوني يكي از چهارمسئول هماهنگي يكي از سازما هاي مدافع حقوق كارگران پرويي است؛ اين سازمان ها از جمله نهادهايي هستند كه طي ساليان سال به حاشيه رانده شده اند .
يكي از مشهورترين اين سازمان ها، پانچيتا نام دارد و اين نام عاميانه بوضوح نمايانگر نحوه فعاليت خانم ماسوني در عرصه هاي اجتماعي است.
ماسوني خود در اين باره مي گويد: از زماني كه من در اين عرصه فعاليت خويش را آغاز كردم و بويژه زماني كه به جلسات امور اجتماعي مي روم مردم من را با نام پانچيتا صدا مي زنند .
اين فعال اجتماعي در ادامه مي افزايد: اين علاقه مشخصه ما در ميان مردم است، اما هنوز راه زيادي وجود دارد تا اين سازمان(پانچيتا) به هدف اصلي خود يعني ايجاد زمينه هاي لازم براي پيشرفت زنان دست پيدا كند. البته فعاليت چنين نهادهايي در عرصه بين المللي نيز از سابقه زيادي برخوردار است .
بر همين اساس طي هفته جاري در نيويورك اهداف توسعه هزاره مورد بررسي قرار گرفتند و در اجلاسي كه به همين منظور برگزار شده بود، درباره مسائلي نظير حمايت دولت ها از سازمان هاي اجتماعي و نحوه پشت سرگذاشتن موانع پيش رو، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
خانه پانچيتا( در زبان اسپانيايي، كاسادپانچيتا) در سال 1998 به عنوان مركزي براي حل مسائل كارگران پرويي تاسيس شد. اين نهاد پرويي در واقع يكي از سازمان هاي غيردولتي (NGO) است كه با سرمايه هاي خارجي ناشي از فعاليت هاي خيريه بنيان گذاشته شد. به رغم اين مسائل، بودجه سالانه اختصاص يافته به اين سازمان بسيار پايين است(رقمي معادل 20هزار دلار).
بلانكا فيگرو، موسس اين سازمان مي گويد: يكي از مسائل اصلي ما در حال حاضر آمارگيري از تعداد زنان (تقريبا اكثر كارگراني كه در پرو براي منازل كار مي كنند، زن يا دختر هستند) پرويي است كه به كارهاي خانه داري اشتغال دارند .
خانم فيگروا مي گويد: به دليل اينكه مشاغلي نظير خانه داري و نظافت خانه ديگران، در پرو از ارزش اجتماعي چنداني برخوردار نبوده و بسياري آن را به ديد مشاغل پست مي نگرند، افرادي كه در اين زمينه به كار مشغولند، همواره و در زمان هايي كه در معرض پرسش ديگران قرار مي گيرند، مي گويندكه ما در حال كمك به يكي از اعضاي خانواده يا در حال ياري رساندن به يكي از همسايگان هستيم .
نامرئي
براساس آمارهاي منتشره از سوي وزارت كار پرو، حدود 300 هزار نفر نيز در اين كشور اسپانيايي زبان در زمينه كارهاي خانه داري به فعاليت مشغول هستند.
علاوه بر اين سازمان بين المللي كار (ILO) در گزارشي تكان دهنده، تعداد كودكان مشغول به كار در امور خانگي را 110هزار نفر ذكر كرده است؛ اين تعداد اغلب كمتر از 18 سال سن دارند.
اين در حالي است كه خانم فيگروا معتقد است كه حتي اگر آمار محافظه كارانه اي از افراد شاغل در بخش امورخانگي ارائه دهيم، نتيجه آن دو برابر تعداد افرادي است كه در آمار وزارت كار به آن اشاره شده بود.
موسس سازمان پانچيتا همچنين بر اين باور است كه در صورتي كه طرح مشترك خانه پانچيتا و سازمان بين المللي كار عملي شود، آنگاه آمارهاي تكان دهنده تري از ميزان كودكان شاغل در بخش امورخانگي به دست خواهد آمد.
او در توصيف اين گروه از كارگران اجتماعي مي گويد: زنان و كودكاني كه به كار در منازل اشتغال دارند، از نظر بسياري، موجوداتي نامرئي هستند، زيرا آنها صرفا درخانه به كار مشغولند و كسي فعاليت آنها را نمي بيند و نمي تواند مورد ارزيابي قرار دهد؛ از همين رو است كه آنان متاسفانه در زمره نيروهاي كار به حساب نمي آيند . مركز تحقيقات و انتشارات مسائل اجتماعي نيز با انتشار نتايج يك نظرسنجي، مهر تاييدي بر سخنان فيگروا زده است.
براساس نتايج اين نظرسنجي، 86 درصد از پرسش شوندگان هيچ مشكلي براي اختصاص 7روز از هفته به كار در منازل نداشتند و تنها 26 درصد از افراد، درخواست بهبود وضعيت پرداخت حقوق خويش را داشتند.
از اين تعداد پرسش شونده تنها 8 درصد، از وجود قوانيني دال بر وجود يك روز مرخصي هفتگي با خبر بودند؛ علاوه بر اين تنها 8درصد پرسش شوندگان از حق خويش درباره مذاكره بر سر حقوق مطلع بودند.
البته عدم اطلاع شهروندان پرويي از قانون كار در منازل بي دليل نيست، زيرا اين قانون بتازگي در سال 2003 توسط دولت پرو تصويب شده است. خانم فيگروا در اين باره مي گويد: به رغم آنكه تصويب اين قانون گام مثبتي بود، اجراي آن در جامعه زمان بسياري مي برد .
براي درك بهتر سخنان فيگروا ارجاع به بخش هايي از گزارش وزارت كار پرو ضروري به نظر مي رسد، براساس اين گزارش تنها 40درصد از كارگران شاغل در بخش امورخانگي، داراي بيمه سلامتي هستند، اين وضعيت در حالي در پرو رخ مي دهد كه براساس قانون جديد، آن دسته از كارگران منازل كه به طور تمام وقت به كار اشتغال دارند، بايد تحت پوشش بيمه سلامت قرار گيرند.
از همين روست كه اعضاي سازمان خانه پانچيتا درصدد آن برآمده اند كه آگاهي هاي كارگران منازل را نسبت به حقوق اجتماعي خويش بالا ببرند. در همين راستا قرار است طرح جامعي از سوي خانه پانچيتا در زمينه هاي مختلف به اجرا درآيد.
در اين طرح مسئولان خانه پانچيتا، كارگاه هاي علاقه مند مي توانند در كارگاه هاي آموزش عروسك سازي يا كلاس هاي زبان شركت كنند.

به بهانه اولين هفته بازگشايي مدارس در ايران
سال تحصيلي ماتادورها
001977.jpg
آرش نهاوندي - هنگام بازگشايي مدارس، حال و هواي خاصي در همه كشورها و فرهنگ هاي جهاني حاكم مي شود؛ حال و هوايي كه تنها آن را مي توان با تجربه شخصي درك كرد.
در اين زمينه بهتر است به تجربه شخصي خود، آن هم در جنوب اسپانيا و در طول فصل تحصيلي اشاره كنم. در موعد آغاز سال تحصيلي در جنوب اسپانيا - كه منطقه اي توريستي نيز هست جنب و جوش خاصي خانواده ها را فرا مي گيرد. در اسپانيا نيز مانند ايران، در اين فصل كسب وكار در بخش لوازم التحرير و لباس، از رونق خاصي برخوردار است و ترافيك سنگيني خيابان ها و كوچه ، پس كوچه ها را دربرمي گيرد و عبور و مرور در اين زمان به كندي انجام مي شود.
كوچه ها و خيابان ها نيز مملو از پدران و مادراني مي شود كه براي خريد مايحتاج سال تحصيلي فرزند خويش به مغازه ها و سوپرماركت هاي عمده خريد كالا مي روند.
پس از فروكش كردن تب و تاب اوليه و بازگشايي مدارس، شهرها مجددا حالت عادي خود را بازمي يابند و تنها حجم ترافيك نسبت به ساير مواقع سال به سبب تردد سرويس هاي مدارس بالا مي رود.
مدارس در جنوب اسپانيا به دليل شرايط خاص آب و هوايي و اقليمي (گرم و معتدل)، ديرتر از ساير مناطق اين كشور، ساعات كاري خود را آغاز مي كنند.
مدارس جنوب اسپانيا ساعت 9 صبح بازگشايي مي شوند و يكسره تا ساعت 4 يا 5 بعد از ظهر به فعاليت آموزشي خود ادامه مي دهند؛ البته بسته به دولتي يا خصوصي بودن آنها، ناهار نيز در مدارس و در ناهارخوري سرو مي شود.
در اغلب مدارس دولتي ناهار سرو نمي شود و دانش آموزان طي اين مدت مختارند به خانه بروند و غذاي خود را آنجا صرف كنند، يا غذا با خود به مدرسه بياورند، اما در مدارس خصوصي وضعيت به اينگونه نيست و والدين دانش آموزان با پرداخت مبلغي اضافه، فرزندان خود را از مزيت خوردن ناهار در مدارس بهره مند مي سازند، البته براي ناهار خوردن نيز آداب خاصي در نظر گرفته شده است؛ به اين معني كه دانش آموزان بايد تمامي غذاي خود را صرف كنند و در هر روز، يك كلاس مسئول سرو غذا و نظافت ناهارخوري خواهد بود.
صرفنظر از اين مسائل ماهوي، شيوه تدريس در مدارس اسپانيا بسيار متفاوت  از آن چيزي است كه در ايران به آن پرداخته مي شود. در كشور ماتادورها، از مشق ها و تكاليف سنگين درسي خبري نيست و آموزگاران بيشتر بر تمرينات و خودآزمايي هايي كه خود مبتكر آن هستند تكيه مي كنند؛ البته در كنار اين مسائل پرسش هاي روزانه، از دانش  آموزان نيز مرسوم است و هر دانش آموز موظف است هر فصل از كتب آموزشي را مطالعه كرده و فرداي آن روز، درباره آن در كلاس درس توضيحاتي را ارائه كند يا به عبارتي بهتر، طي كنفرانسي درباره آنچه كه از مضمون درس دريافته، سخنراني كند.
در اسپانيا برخلاف ايران، دو مقطع ابتدايي و راهنمايي پيوسته است و دانش آموزان موظف به گذراندن هشت سال تحصيلات مقدماتي تحت عنوان آموزش پايه اي كلي (Education General basica) هستند. نحوه ارزشيابي تحصيلي نيز با آنچه در ايران متداول است قدري فرق مي كند.
به عنوان مثال بالاترين نمره امتحاني 10 در نظر گرفته شده است و دانش آموزان مي توانند با كسب نمره 5، از قبولي خود در امتحان اطمينان حاصل كنند و در صورت كسب نمره پايين تر از 5، مجددا بايد در فصل تابستان واحد درسي مورد نظر را امتحان دهند.
ديگر وجوه افتراق ميان سيستم آموزشي ايران و اسپانيا را مي توان در تنوع استفاده از استادان، حتي در مقطع ابتدايي يافت؛ به اين معني كه برخلاف ايران كه تنها يك فرد در مقطع ابتدايي به آموزش دانش آموزان مي پردازد، در اسپانيا چندين آموزگار براي دانش آموزان مقطع ابتدايي در نظر گرفته مي شوند.
ديگر آنكه در مدارس اسپانيا و بويژه در شهرهاي بزرگ و مدارس مشهور، به امر ورزش اهميت زيادي داده مي شود.
از اين مسائل كه بگذريم در اسپانيا و اغلب كشورهاي غربي، برخلاف آنچه كه در ايران مرسوم است، دانش آموزان در روزهاي شنبه و يكشنبه از تعطيلات هفتگي برخوردارند، در حالي كه در ايران تنها يك روز جمعه در هفته تعطيل است؛ البته در مادريد شرايط نسبت به جنوب اسپانيا - كه همانگونه كه ذكر آن رفت از مناطق توريستي محسوب مي شود - قدري متفاوت است و امر آموزش با جديت بيشتري پيگيري مي شود.
به عنوان مثال در مادريد نيز همانند تهران، دانش آموزان صبح زودتر (ساعت۸) بر سر كلاس هاي درس حاضر مي شوند و به دليل وجود امكانات تحصيلي مناسب، سختگيري بيشتري در امور آموزشي معمول است. به رغم اين تفاسير نظر من بر اين است كه آموزش در ايران بويژه در مقاطع ابتدايي و متوسطه نسبت به اسپانيا جدي تر گرفته مي شود، زيرا هم تكاليف دانش آموزان بسيار سنگين است و هم اوقات فراغت كمتر.
در مدارس ايران همچنين واحدهاي درسي بيشتري طي يك سال ارائه مي شوند و برخلاف اسپانيا كه هر يك جلسه كلاس يك ساعت محسوب مي شود،  در ايران هر يك و نيم ساعت را به عنوان يك جلسه درسي كامل به حساب مي آورند. در مجموع مي توان گفت كه ايران نسبت به اسپانيا از شرايط مطلوب تري در مقاطع آموزشي پيش از دانشگاه برخوردار است؛ البته انجام تغييرات گسترده در ساختار آموزشي بويژه در مقطع متوسطه سبب شده است تا معيارهاي سنجش، قدري به هم بخورد و دستيابي به ديدگاهي واحد درباره نظام آموزشي ايران قدري دشوار شود.

اسپانيا از دريچه آمار
اسپانيا با وسعتي معادل 505 هزار كيلومتر مربع در جنوب غربي اروپا واقع شده است. جمعيت اين كشور بالغ بر 40 ميليون نفر است. اين در حالي است كه سالانه در حدود 40 ميليون توريست نيز از سرزمين ماتادورها ديدار به عمل مي آورند. پايتخت اسپانيا، مادريد است و از جمله بزرگترين شهرهاي آن مي توان به بارسلونا، والنسيا، سويا، مالاگا و بيلبائو اشاره كرد. اين كشور يكي از بزرگترين توليدكنندگان زيتون و مركبات در جهان است.
علاوه بر گاوبازي كه از سنت هاي رايج در اين كشور محسوب مي شود، فوتبال نيز از پرطرفدارترين ورزش ها در اسپانياست.اسپانيا از دريچه آمار

پيشخوان
001986.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز عنوان مهمترين خبر خود را به درخواست دولت عربستان سعودي براي حل هر چه سريع تر بحران انرژي اختصاص داده است.
سعودالفيصل، وزير امورخارجه عربستان سعودي، ضمن اشاره به وضعيت خطرناك بحران انرژي در جهان، خواستار اتخاذ راهكارهايي جهت رفع آن شد.
002061.jpg
سان
روزنامه سان، تيتر و عكس اول خود رابه وقوع توفان كاترينا در ايالات متحده آمريكا اختصاص داده است. با نزديك شدن توفان ريتا، ايالت تگزاس از دولت فدرال خواسته است براي كمك به تخليه يك ميليون نفر، 10 هزار سرباز را به حال آماده باش در منطقه مستقر كند.
002067.jpg
واشنگتن تايمز
روزنامه انگليسي زبان واشنگتن تايمز خبر اول خود را به موافقت كميسيون قضائي سناي ايالات متحده با انتصاب جان رابرتز، قاضي محافظه كار، به عنوان رئيس ديوان عالي آمريكا اختصاص داد.
اجلاس سنا هفته آينده، پيش از آغاز كار ديوان عالي در سوم اكتبر، راي نهايي در اين مورد را صادر خواهد كرد.
002034.jpg
مسكوتايمز
روزنامه مسكوتايمز موضوع رد تقاضاي تجديدنظر ميخاييل خودوركوفسكي، غول سابق نفتي روسيه از سوي دادگاهي در شهر مسكو را براي عنوان خبر اول خود برگزيد.
وكلاي رئيس سابق شركت يوكوس گفتند كه شتاب دادگاه در صدور حكم نشان مي دهد كه اين پرونده داراي انگيزه هاي سياسي بوده است.
خودوركوفسكي به جرم كلاهبرداري و گريز از پرداخت ماليات به 9 سال حبس محكوم شده است.

شهرهاي جهان
دانمارك كپنهاگ
سينا خاكياني- كپنهاگ قدمتي هزار ساله دارد. اين شهر تا اوايل قرن دوازدهم ميلادي فقط دهكده كوچكي محسوب مي شد، اما از آن زمان به بعد بتدريج گسترش يافت و اكنون نزديك به 600 سال است كه مهمترين شهر دانمارك محسوب مي شود. خورشيد چندان ميانه خوبي با اين شهر ندارد و مردم آن كمتر مي توانند از نور آن بهره مند شوند. شهر، بافتي قديمي دارد و به جز چند هتل نوساز، اكثر ساختمان ها و بناهاي شهر قديمي هستند.
مهم نيست كه چه سليقه اي داشته باشيد. كپنهاگ پر از جاهاي ديدني است و مسلما هر گردشگري را راضي مي كند. شهر پر از كليساهايي قديمي است كه از لحاظ تاريخي و معماري ارزش فوق العاده اي دارند. كپنهاگ موزه هاي جذابي دارد كه علاقه مندان به هنر را ساعت ها سرگرم مي كند و كافه هاي دنج و راحت آن براي رفع خستگي و صرف چاي يا قهوه كاملا ايده آل هستند.
مساحت كپنهاگ 500 كيلومتر مربع و جمعيت آن يك ميليون و صد هزار نفر است. پول رايج در شهر، كرون دانمارك و ولتاژ برق شهري 230 است.
كپنهاگ با مسكو در يك عرض جغرافيايي قرار دارند، اما به رغم اينكه اين شهر در نزديكي قطب شمال واقع شده، آب و هوايي تقريبا معتدل دارد. در سردترين روزهاي زمستان، دماي هوا بين صفر تا 10 درجه سانتي گراد نوسان دارد، اما رطوبت زياد هوا كه در اكثر روزهاي زمستان نزديك به 90 درصد است باعث مي شود كه هوا از آنچه دماسنج ها نشان مي دهند، كمي سردتر احساس شود.
براي اسكان در كپنهاگ انتخاب هاي زيادي خواهيد داشت. قيمت هر شب اقامت براي يك نفر در هتل هاي شهر بين 400 تا 2400 كرون است. قيمت هر وعده غذا هم بسته به نوع رستوراني كه انتخاب مي كنيد بين 150 تا 350 كرون متغير است. رستوران هاي كپنهاگ غذاهاي متنوعي طبخ مي كنند، اما شايد محبوب ترين غذاي شهر، هات داگ هاي معروف آن باشد. طي سالهاي اخير و به علت افزايش تعداد مهاجران از خاورميانه و آسيا غذاهايي مثل كباب يا فلافل هم در منوي برخي رستوران ها ديده مي شود.
فستيوال فيلم هاي شبانه هر سال در ماه مارس در اين شهر برگزار مي شود و در آن بيش از 100 فيلم دانماركي و خارجي نمايش داده مي شوند.
آتش بازي هاي شب عيد نيمه تابستان از ديگر مراسم مردم شهر بوده كه تماشاي آن براي گردشگران لذتبخش است.
فستيوال موسيقي جاز كپنهاگ از مهمترين جشنواره هاي موسيقي جاز در دنياست. اين جشنواره در دهه 60 ميلادي (1960) و با حضور چهره هاي سرشناس موسيقي جاز در آن، رونق و اعتبار ويژه اي به دست آورد كه آن را تا به امروز حفظ كرده است.
ديدني ها
قصر چارلوتنبرگ: اين قصر در سال 1683 و به عنوان قصر خانواده سلطنتي ساخته شده است، اما از سال 1754 ميلادي به عنوان موزه هنرهاي زيباي كپنهاگ مورد استفاده قرار گرفته. در اين موزه آثار زيادي از هنرمندان معاصر دانمارك و ساير كشورها به معرض نمايش گذاشته شده است.
موزه ملي: براي علاقه مندان به تاريخ و فرهنگ دانمارك، اين موزه بهترين جا جهت كسب اطلاعات است و همانطور كه از نامش مشخص است، اين موزه كاملترين مجموعه آثار تاريخي و فرهنگي دانمارك را در اختيار دارد.
موزه هنر: اين موزه استثنايي مجموعه اي از آثار تاريخي و هنري كشورهاي يونان، مصر و حتي روم باستان را در اختيار دارد. از آثار هنرمندان معاصري كه در اين موزه به چشم مي خورد، مي توان به مجموعه قابل توجهي از نقاشي هاي گوگن اشاره كرد. اين موزه بيش از يك قرن پيش و توسط بارون ياكوبسن ساخته شده است.
شهربازي كپنهاگ: اين پارك بزرگ سابقه اي 150ساله دارد. علاوه بر وسايل تفريحي مختلفي كه در اين پارك قرار دارد، سالن موسيقي آن نيز بسياري از علاقه مندان موسيقي را به خود جذب مي كند.
از آسيا گرفته تا آمريكا، هر هفته پروازهاي منظمي به كپنهاگ انجام مي شود، بنابراين مشكل خاصي براي دسترسي به اين شهر براي گردشگران وجود ندارد.
فرودگاه بين المللي اين شهر در 9 كيلومتري مركز آن ساخته شده و بسياري از هواپيماها كه سفرهاي طولاني را انجام مي دهند، اين فرودگاه را براي توقف در ميان راه انتخاب مي كنند. از اين فرودگاه تا مركز شهر با قطارهاي مستقيم مخصوص آن، 10 تا 12 دقيقه و با تاكسي حداكثر 15 دقيقه فاصله است.
مثل اكثر شهرهاي اروپا و دنيا، اتوبوس، ارزان ترين وسيله براي سفر به كپنهاگ است و بهترين شركت ارائه خدمات براي اين شهر، شركت معروف يورلاينز است. براي گردش در شهر و ديدن ديدني هاي آن احتياج چنداني به اتومبيل نخواهيد داشت، اما اگر قصد رفتن به خارج از شهر را داشته باشيد، داشتن اتومبيل مي تواند مفيد باشد. برخلاف اكثر پايتخت هاي اروپايي، خيابان هاي كپنهاگ خلوتند و رانندگي در آنها به جز در ساعات اوليه صبح، مشكل خاصي ندارد. مترو تازه تاسيس كپنهاگ، مناطق شرقي و غربي آن را به هم متصل مي كند. هنوز پروژه مترو شهر كاملا به اتمام نرسيده و در آخرين مرحله آن قرار است مسير ويژه اي براي فرودگاه شهر در نظر گرفته شود. اين پروژه قرار است تا پايان سال 2007 ميلادي به بهره برداري برسد.
در خيابان هاي كپنهاگ، مسيرهاي ويژه اي براي دوچرخه سواران در نظرگرفته شده است. آسفالت مناسب و نرم خيابان هاي شهر، دوچرخه را به وسيله مناسبي براي جا به جايي شهروندان تبديل كرده است، اما اگر قصد استفاده از دوچرخه را داريد قفل را فراموش نكنيد!

جهانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |