دوشنبه ۴ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۹ - Sep 26, 2005
حضرت رسول اكرم(ص): درهمي كه انسان از ربا به دست مي آورد گناهش نزد خداوند از سي و شش زنا بزرگتر است و بالاترين ربا، معامله كردن با آبروي مسلمان است.
حجت البيضاء ج ۵ ص ۲۵۳
امروز با حافظ
ياد باد آن روزگاران ياد باد
روز وصل دوستداران ياد باد
بانگ نوش  شادخواران ياد باد
كامم از تلخي غم چون زهر گشت
معاونت امور سينمايي:
گسترش سالن ها عامل رونق سينماي ملي است
ايرنا: معاون  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : گسترش  سالن هاي  نمايش فيلم ، فضاي  فرهنگي  و پررونق  براي  سينماي  ملي  و اصيل  كشور فراهم  مي كند.
«محمدرضا جعفري  جلوه» در بازديد از موسسه  سينماشهر، به  برخي  از مشكلات موجود در روند اجراي  طرح هاي  مهم  حمايتي  از سالن هاي  سينمااشاره  كرد و برساخت  و احياي  سالن ها و همچنين  گسترش  فعاليت هاي  زيرساختي  و حمايتي  تأكيدكرد.
موسسه  سينماشهر نهاد زير مجموعه  معاونت  امور سينمايي  وزارت  ارشاد است كه  احداث  و ساماندهي  سالن هاي  سينما را برعهده  دارد.جعفري جلوه  عملكردكميته هاي  استاني  توسعه  و تجهيز سالن هاي  سينماي  كشور را مثبت  خواند وخواستار افزايش  كارايي  و فعاليت  بيشتر اين  كميته ها شد.
معاون  وزير فرهنگ  وارشاد اسلامي ادامه  داد: توسعه  و تجهيز سالن هاي  سينمالازمه  جذب  مخاطب  و داشتن  سينمايي  پرنشاط است .
وي ، همكاري  همه  جانبه  نهادهاو سازمان هاي ذيربط و عضو كميته هاي  استاني را در گسترش  كمي و كيفي  سالن هاي  سينما عنوان  كرد.

نمايشنامه و نمايشنامه نويس جايگاهي ندارند
مهر: عزت الله مهرآوران برنده جايزه اول نمايشنامه نويسي ايران و برنده جايزه دو سالانه نمايشنامه نويسي اهواز گفت: متأسفانه به نمايشنامه و نمايشنامه نويس در كشور ما وقعي گذاشته نمي شود و نمايشنامه نويس مانند روزنامه نگار همچنان مهجور و با خطر زندگي مي كند.
برنده جايزه اول مسابقه ادبيات نمايشي ايران در گفت وگو با مهر افزود: تمام ثروت اين كشور نمايشنامه است، اما مطبوعات و مسئولان ما به اين رشته تئاتر توجه اي ندارند.
وي تصريح كرد: به نظر من مسئولان ما بايد ياد بگيرند كه به نمايشنامه نويس احترام بگذارند و فقط با جايزه به آنها بها ندهند وزمينه اي فراهم شود كه نمايشنامه نويس بتواند به حيات خود ادامه دهد.برنده جايزه دوسالانه نمايشنامه نويسي اهواز همچنين متذكر شد من تئاتري هستم كه ۴۰ سال كار تئاتر كرده ام اما جريان زندگي مرا به سمت سينما و تلويزيون كشانده است.
عزت الله مهرآوران همچنين درباره بيوگرافي حرفه اي خود در زمينه نمايشنامه نويسي به خبرنگار تئاتر مهر گفت: من نمايشنامه نويسي را از سال ۱۳۴۵ آغاز كردم و در آن سال به عنوان بهترين نمايشنامه نويس امور تربيتي كشور براي نوشتن نمايشنامه فرشته مي آيد جايزه گرفتم. تاكنون ۱۶ جايزه داخلي و خارجي ادبيات نمايشي را دريافت كرده ام و دو بار نيز برنده بهترين گويندگي راديو و تلويزيون شده ام و نمايشنامه هاي راديويي من در جشنواره راديو نيز جايزه اول را گرفت و تاكنون ۳۲ نمايشنامه تأليف كرده ام.

ويژه برنامه هاي صدا و سيما در هفته دفاع مقدس
ايسنا:همزمان با هفته دفاع مقدس برنامه هاي نمايشي مختلفي در قالب فيلم، سريال و تله تئاتر از شبكه هاي مختلف سيما برروي آنتن رفته و پخش آنها ادامه دارد.به گزارش ايسنا، سريال سقوط به كارگرداني سعيد اكبريان براي هفته دفاع مقدس از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.تله تئاتر عزيزمايي به نويسندگي و كارگرداني مهرداد راياني مخصوص و تهيه كنندگي رحمان سيفي آزاد نيز چهارشنبه، ساعت ۲۲ و ۱۵ دقيقه از شبكه چهار سيما پخش مي شود.
ويژه   برنامه سينما يك در ايام دفاع مقدس هر شب از شبكه اول سيما در حال پخش است. در اين برنامه فيلم هايي چون مزرعه پدري ، سرزمين خورشيد و دفتري از آسمان به نمايش در مي آيند.
همچنين شبكه اول سيما فيلم عصر جمعه خود را نيز در ژانر جنگي به روي آنتن مي برد. بدين ترتيب فيلم تلويزيوني دشمن + من در آخرين روز از هفته دفاع مقدس از شبكه اول سيما پخش مي شود.
جشنواره تابستاني فيلم هاي سينمايي شبكه دو سيما نيز در هفته دفاع مقدس هر شب فيلمي با اين موضوع را پخش كرد. هيوا ، از كرخه تا راين و مريم مقدس از جمله فيلمهاي اين هفته شبكه دو سيما بودند. علاوه بر آن صندلي داغ شبكه دوم سيما نيز به گفت وگو با رزمندگان دفاع مقدس با حضور داريوش كاردان، مجري موفق آن مي پردازد.بخش نمايشي راديو نيز در هفته دفاع مقدس بيكار ننشسته است و برنامه نمايش روز اين رسانه به مناسبت هفته دفاع مقدس نمايش هاي ويژه اين هفته را پخش مي كند.
به گزارش ايسنا، از ۳۱ تا ۶ شهريور ماه سه نمايش به كارگرداني مهين فردنوا و نمايش هايي به كارگرداني ژاله علو، محمد عمراني، جواد پيشگر و ميكائيل شهرستاني پخش مي شود.
امانت هاي فاطمه، دست خطي از بهشت، شمعداني  عاشق، بازگشت سرباز تنها، پرده هشتم، خاطرات حمدون و شب چهارشنبه سوري،  عناوين نمايش هايي است كه ساعت ۱۳ و ۳۰ دقيقه به مناسبت هفته دفاع مقدس از نمايش روز پخش مي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
گفتگو براي كار
مركزي كه قبل از اين قرار بود بين تمدن هاي بين المللي گفتمان راه بياندازد حالا دركش و قوس رتق و فتق پول آب، برق، گاز و تلفن و جايابي كاركنان آن است، به هر حال طبق نوشته بازتاب، رفتن يا نرفتن به حوزه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بحث اصلي متوليان مركز بين المللي گفتگوي تمدن هاست. با اين حال اميدواريم ابتدا مسئولان ذيربط براي كاريابي كاركنان آن چاره اي بينديشند سپس براي گفتگوي تمدن ها اقدامي صورت گيرد.
سند داريم
حالا اگر يك روز آقاي متشخصي آمدند و اعلام كردند كه سند خرابه هاي تخت جمشيد را دارند تعجب نكنيد و يا حتي اگر يك روزي يكي از همان همشهري هاي آذري  بنچاقي از قديم و نديم آوردند كه درياچه اروميه يا به تعبير قديمي ها «چي چست» ملك آبا و اجدادي اوست شگفت زده نشويد.اخيرا ، مدير يك شركت خصوصي سازمان مناطق گردشگري با ارائه سند مالكيتي مدعي مالكيت ۳۸۰ هكتار از زمين هاي جزيره آشوراده شده است. به نوشته ميراث خبر، فروش اين زمين ها با حمايت مسئولان استاني و سازمان هاي ذيربط صورت گرفته است، به هر حال ما هم مانده ايم كه چگونه اموال عمومي كه مالكيت آن متعلق به ۷۰ ميليون ايراني است اينگونه آسان به شركتي واگذار مي شود.
قانوني يا غيرقانوني
اين روزها نداشتن مجوز قانوني، برخي از موسسات آموزشي به يك پديده فراگير تبديل شده است .گويا برخي از متوليان چنين آموزشگاه هايي از خلاء قانوني بهره گرفته و به راه اندازي موسسات آموزشي مي پردازند، آنگاه عده اي خلق الله هم با واريز پول هاي ريز و درشت اينگونه موسسات را فربه و فربه تر مي كنند. تازه وقتي موضوع مجوز بر ملا مي شود كه يك جاي كارشان عيب داشته باشد. معلوم نيست چرا ابتدا اينگونه موسسات توسط مراكز آموزشي ذيربط كنترل نمي شوند؟ ولي وقتي كه راز آنها بر ملا مي شود به يكباره متوليان آموزشي هياهو به راه مي اندازند. بنابه اعلام خبرگزاري موج، پنج موسسه آموزشي در تهران، شيراز و كرمان، از سوي وزارت علوم غيرقانوني اعلام شدند.

پنجمين جشنواره شعر و داستان
جلوه هاي ايثار برگزار مي شود
مهر : توسط دفتر هنر و ادبيات داستاني بسيج دانشجويي پنجمين جشنواره شعر و داستان يادمان جلوه هاي ايثار برگزار مي شود.
دفتر هنر و ادبيات داستاني، فراخوان ارسال آثار براي پنجمين جشنواره جلوه هاي ايثار را كه دردي ماه ۱۳۸۴ برگزار مي شود، منتشر كرد.
اين دفتر در فراخوان خود از همه علاقه مندان به ادبيات دفاع مقدس خواست تا تاريخ پايان آذرماه ۱۳۸۴ آثار خود را به دبيرخانه اين جشنواره واقع در تهران، خيابان كريمخان زند، خيابان خردمند جنوبي، سازمان بسيج دانشجويي ارسال كنند.
پنجمين جشنواره شعر و داستان، يادمان جلوه هاي ايثار از۱۶ آذر تا ۱۶ دي ماه به مناسبت سالگرد شهادت حسين علم الهدي برگزار مي شود.
دفتر هنر و ادبيات داستاني بسيج دانشجويي اعلام كرد اين جشنواره در موضوعات شعر، داستان، خاطره، مقاله، ادبيات نمايشي، آثار رسيده به دبيرخانه را داوري خواهد كرد.
اين جشنواره با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي، وزارت علوم تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس و بنياد شهيد و امور ايثارگران برگزار مي شود.

همايش جنبش هنر مدرن
همزمان با برگزاري نمايشگاه جنبش هنر مدرن، همايش دو روزه اي در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران در اين همايش كه روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۶ و ۷ مهرماه ۸۴ از ساعت ۱۶ تا ۳۰/۲۰ در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر برگزار مي گردد، صاحب نظران هنرهاي تجسمي به ايراد سخنراني خواهند پرداخت:در نخستين روز همايش (چهارشنبه ششم مهرماه) رويين پاكباز تحت عنوان «كاووش در گنجينه: رديابي مدرنيسم» دكتر عليرضا سميع آذر با موضوع «پويش و فرجام انتزاع» ، محمد باقر ضيايي با عنوان «دادا و سوررئاليسم، فرزندان دوران آشوب و اميدهاي بيكران» و عليرضا صحاف زاده با موضوع «Flll: نشانه شناسي سياسي پاپ آرت» .ورود براي عموم علاقه مندان آزاد است.

سومين جشنواره ادبي قند پارسي گشايش مي يابد
مهر: جشنواره قند پارسي كه به شعر و قصه جوان افغانستان اختصاص دارد، امروز - چهارم مهر ماه - با پيام دكتر رنگين دادفر سپنتا - مشاور حامد كرزي در تهران آغاز به كار مي كند.در دو روز برپايي اين جشنواره، شاعران و داستان نويسان جوان افغانستان كه به مرحله نهايي داوري راه يافته اند، به شعر و داستان خواني مي پردازند.
شش تن از شاعران و نويسندگان جوان ايران نيز در بخش ويژه ايران، ميهمان اين جشنواره هستند.روز دوم جشنواره با برنامه بزرگداشت سيد ابوطالب مظفري، شاعربرجسته افغان آغاز مي شود كه درآن محمد كاظم كاظمي، شاعر و پژوهشگر افغان و مصطفي محدثي خراساني، شاعر و نويسنده ايراني سخنراني مي كنند.سومين جشنواره ادبي قند پارسي با معرفي برگزيدگان دو بخش شعر و داستان به كارخود پايان خواهد داد.گفتني است منوچهر آتشي و سيد رضا محمدي در بخش شعر و حسين سناپور، فتح الله بي نياز و محمد حسين محمدي دربخش داستان، آثارجوانان شاعر افغان را داوري كرده اند.

برگي از تاريخ
اعتراض مردم تهران نسبت به كمبود نان
در اواخر تابستان ،۱۳۰۴ به علت كمبود گندم و آرد، ميزان دريافت آرد نانوايي هاي تهران از سهميه معين شده كمتر شد و تهيه نان در شهر با سختي روبرو گرديد. ادامه اين مشكل، موجب نارضايتي مردم از دولت شد. همزمان با گسترش دايره نارضايتي مردم، مأموران نظميه نيز با تحريك احساسات مردم و ايجاد ناامني كوشيدند كه مانع از بازگشت احمدشاه به كشور شوند. احمد شاه نيز كه در اروپا به سر مي برد با مشاهده اين اوضاع، از بازگشت به ايران منصرف شد. در روزهاي آغازين مهرماه، جمعيت زيادي از زنان و مردان معترض به منازل علما رفتند و در روز چهارم مهر جمعيتي در حدود بيست هزار نفر به سمت مجلس حركت كردند و در مقابل مجلس به نمايندگان اهانت نمودند. در اين حال، رضاخان سردار سپه، دستور تيراندازي داد و تعدادي كشته و مجروح شدند و حكومت نظامي اعلام شد. در اين فرصت حكومت نظامي، رضاخان مخالفان خود را به بهانه بازداشت عاملان بلواي نان دستگير نمود و آرامش را به تهران بازگرداند. در واقع سردار سپه با آشوب آفريني نسبت به تأمين نان، هم مجلس را مرعوب نمود، هم قدرت خود را نشان داد و هم موجبات تنفر و بدبيني مردم را نسبت به نمايندگان فراهم ساخت. اين جنبش  در اواخر مهرماه به نهضتي بر ضد قاجار تبديل شد و رضاخان كه خود را فعال مايشاء و همه كاره ايران مي دانست در تصميم خود بر انقراض قاجار و ايجاد سلسله پهلوي راسخ تر شد، تا اين كه يك ماه بعد در نهم آبان ۱۳۰۴ به آرزوي ديرينه خود يعني كسب قدرت مطلق رسيد.
تشكيل جلسه سازمان كنفرانس اسلامي
سازمان كنفرانس اسلامي از نخستين روزهاي جنگ ايران و عراق وارد صحنه شد. وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كه براي شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومي در نيويورك بودند در تاريخ چهارم مهر ،۱۳۵۹ به منظور بررسي جنگ ايران و عراق تشكيل جلسه دادند. برگزاري اين جلسه به پيشنهاد نمايندگان اندونزي و ليبي بود كه در اجلاس تصميم گرفته شد تا كميته اي به نام كميته حسن نيت به منظور پايان دادن به جنگ تشكيل دهد. اين كميته در طول كار خود، ۹ بار نشست و چند بار سفر به تهران و بغداد داشت اما كار آن، در حالي كه جنگ همچنان ادامه مي يافت و شرايط جبهه ها به نفع جمهوري اسلامي ايران در حال تغيير بود، به جايي نرسيد.
درگذشت استاد مافي
استاد رضا مافي در سال ۱۳۲۲ ش در مشهد به دنيا آمد. از كودكي به هنر گرايش داشت. اولين استاد وي در زمينه هنر خطاطي، استاد اعتضادي بود كه در آن زمان، كتب خطي موزه آستان قدس رضوي را مرمت مي كرد. بعدها نزد استاد حسين ميرخاني در تهران تلمذ نمود و از شيوه ميرزا غلامرضا اصفهاني هنرمند قرن سيزدهم تأثير مي پذيرفت. او سپس به خط نقاشي روي آورد و نستعليق را وارد خط نقاشي كرد. استاد مافي نخستين هنرمند خطاطي بود كه خط و نقاشي را به صورت تابلو عرضه كرد و خط نستعليق را به شكل نقاشي خطاطي ترسيم نمود. اين هنرمند خطاط، بيش از هشتصد تابلو خلق كرد و تعدادي نمايشگاه از آثار خود، در داخل و خارج از ايران، برپا نمود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۸ نمايشگاهي با عنوان شهيدان راه آزادي شامل آخرين كارهايش را بر پا كرد و درآمد اين نمايشگاه را براي نوشتن سنگ نبشته اي براي شهداي انقلاب اسلامي در نظر گرفت. رضا مافي در ۳۹ سالگي بر اثر سانحه اي درگذشت و در حرم حضرت عبدالعظيم دفن شد.

كوتاه از هفت هنر
نسخه ناتمام  تاريخ بيهقي منتشر مي شود
نسخه ناتمام مانده تاريخ بيهقي علي اكبر فياض در سال ۱۳۵۰ كامل مي شود.
به گزارش ايسنا، محمدجعفر ياحقي به همراه مهدي سيدي، مشغول كار بر روي تاريخ بيهقي، ارايه شرح و توضيحات مفصل و همچنين كامل كردن تعليقات و توضيحات ناتمام مرحوم دكتر فياض هستند كه در بين كار فوت كرد.چاپ سوم تاريخ بيهقي به كوشش فياض و به اهتمام ياحقي، با مقاله اي از او و اضافه شدن مطالبي در سال ۱۳۸۳ توسط انتشارات دانشگاه فردوسي مشهد عرضه شده است.ياحقي با بيان اين كه حاصل همكاري او و سيدي كه در دو جلد عرضه خواهد شد، تا يكي دو سال ديگر زمان مي برد، گفت: يكي از مشكلاتي كه در تاريخ بيهقي وجود دارد، اسم هاست كه به آن كمتر پرداخته شده است.اما در كار ما توضيح اسم اشخاص و اسم مكان ها مورد توجه است.
بزرگداشت مولانا همزمان در ايران، افغانستان و آمريكا برگزار مي شود
همايشي با عنوان عرفان در آينده جهان به صورت همزمان در ايران (تهران)، افغانستان و آمريكا (نيويورك) برگزار مي شود.به گزارش ايسنا، در اين برنامه كه هشتم مهرماه جاري ، در سال روز ميلاد كيمياساز سخن، مولانا جلال الدين محمد و ازسوي خانه مولانا برگزار مي شود، بزرگان ادب و فرهنگ و هنر ايران زمين و همچنين نمايندگان فرهنگي كشورهاي تركيه، افغانستان، هندوستان، تاجيكستان، ازبكستان و پاكستان حضور خواهند يافت.از ايران، كساني چون رئيس گروه عرفان پژوهشكده امام خميني (ره) وكيلي، چند عضو انجمن حكمت و فلسفه ايران، اعضايي از انجمن خوشنويسان ايران يدالله كابلي، امير فلسفي و محمد حيدري ، چند عضو هيات علمي و استاد دانشگاه هاي تهران صادقي، مسگري و رحيم زاده ، مسؤول بخش امور افغانستان در وزارت امور خارجه سيدرسول موسوي ، وزير پيشين امور خارجه كمال خرازي و... حضور خواهند يافت.
انتشار كارت پستال آثار برگزيده نقاشان جهان
همزمان با ادامه نمايشگاه جنبش هنر مدرن _ آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران _ هجده كارت پستال آثار برگزيده از نقاشان جهان به چاپ رسيد.به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران از ميان آثار به تماشا گذاشته شده در نمايشگاه جنبش هنر مدرن هجده اثر برگزيده به صورت كارت پستال و همچنين جزوه اي شامل مطالبي در آشنايي با تمامي نقاشان و مجسمه سازان از نمايشگاه منتشر شده است.نمايشگاه آثار خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران با عنوان «جنبش هنر مدرن» كه از هفتم شهريور ماه افتتاح شده است تا پايان مهرماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ و جمعه ها از ساعت ۱۴ تا ۱۸ داير است.
مسعود كيميايي و آموزش فيلمسازي
برا ي اولين بار مسعود كيميايي فيلمساز پيشكسوت در يك آموزشگاه سينمايي تدريس مي كند. كيميايي قرار است كارگرداني و بازيگري را به شيوه اي نوين تدريس كند. او گفته است كه «من سينما نخوانده ام، سينما را ياد گرفته ام پس سينما را درس نمي دهم، سينما را ياد مي دهم» حضور در صحنه فيلمبرداري، نمايش و تحليل فيلم و حضور در لوكيشن هاي فيلم هاي قديمي از ديگر برنامه هاي كيميايي در كارگاه آزاد سينمايي فرهنگ و هنر است.
فيلم مهر منتشر شد
سيصد و سي  و هفتمين  شماره  ماهنامه  فيلم  به  صاحب  امتيازي  و مديرمسئولي  مسعود محرابي ، ويژه  مهرماه  ۸۴ منتشر شد.فلاش  بك ، خشت  و آينه ، رويدادها، درتلويزيون ، صداي  آشنا، فرصت هاي  كوتاه ، برنامه هاي  بزرگ ، ايروني  بازي  در تاريخ  محاوره اي  و نوستالژي دهه  چهل ، سينماي  جهان ، نقد فيلم ، شب  حكم ، جامپ  كات ، نامه ها و بيست  سال  پيش  در همين  ماه  از عنوان هاي  بخش هاي  اين  شماره  ماهنامه  فيلم است ،نيزگزارش  نهمين  جشن  خانه  سينما در قالب  بخش  ملال  شب  نهم ، بدون  ستاره هايش  ، گپي  با جلال  مقامي ، خبرهاي  دوبله ، نگاهي  به  دوبله  فيلم  اين  گروه  خشن.
۳۰ سينما به فروش مكانيزه مجهز مي شوند
ايرنا: ۳۰ سالن  سينماي  درجه  يك  و ممتاز تهران  تا پايان  ماه  مبارك  رمضان  به سيستم  فروش  مكانيزه  بليت  مجهز مي شوند.طرح  فروش  مكانيزه  بليت  سينما حدود دوسال  ونيم  پيش  مطرح  شد و قرار بودسال  گذشته  در دو مرحله  و در قالب  تجهيز سينماهاي  ممتاز و عادي  اجرا شود.فرشيد موتمني آذر نايب  رئيس  انجمن  سينماداران  افزود: در مرحله  نخست  حدود ۱۲ سالن  وارد شبكه  فروش مكانيزه  بليت  شدند.وي  توضيح  داد: بااجراي  اين  طرح  اطلاعات  فروش  سينماها علمي و دقيق  شده  وعرصه  مالي  حوزه  تهيه  و توزيع  نيز سامان  مي يابد.
برگزاري دوره كارشناسي ارشد ايران شناسي
همزمان با شروع سال تحصيلي دانشگاه ها و مؤسسات آموزشي- پژوهشي دومين دوره كارشناسي ارشد ايران شناسي در محل بنياد ايران شناسي آغاز به كار كرد. به گزارش روابط عمومي بنياد ايران شناسي در دومين دوره كارشناسي ارشد ايران شناسي همانند دوره نخست،دانشجويان در سه گرايش، ايران شناسي عمومي، ايران شناسي - تاريخ و ايران شناسي _ فرهنگ مردم، آداب و رسوم و ميراث فرهنگي به تحصيل مي پردازند.هدف از راه اندازي اين دوره، آموزش و تربيت پژوهشگراني است كه در بستر مطالعات و تحقيقات بين رشته اي به مباحث و مسائل مربوط به جلوه هاي گوناگون فرهنگ و تمدن ايراني بپردازند.
ديدار با نويسندگان دفاع مقدس در فرهنگسراي جوان
نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با همكاري فرهنگسراي جوان مراسم ديدار با نويسنده برگزيده دفاع مقدس را برگزار مي كند.به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي جوان، مراسم ديدار با نويسنده برگزيده دفاع مقدس امروز دوشنبه ۴ مهرماه با حضور نويسندگان و شاعران معاصر حبيب احمدزاده (نويسنده بزرگ دفاع مقدس) از ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.جوانان علاقه مند به منظور آشنايي بيشتر با آثار و نوشته هاي اين نويسنده مي توانند به سالن فرهنگ فرهنگسراي جوان مراجعه نمايند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آغ داش
با گام هاي استوار به راه افتاد، دم در خانه اربابي، تفنگ چي ها با نيش و كنايه مسخره  اش كردند. صداي غر و لند ارباب از حياط شنيده مي شد. بي آنكه چيزي بگويد يا بشنود، به راه افتاد.
ارباب با صداي نكره چند رعيت را به باد فحش و ناسزا گرفته بود. گيج و منگ جلوتر رفت. صداي سيلي در گوش ارباب طنين افكند. صدا در هفت آبادي پيچيد. اهالي دهكده آغ داش، همه ساله هنگام درو گندم، دور قبر رشيد حلقه مي زنند و فاتحه مي خوانند.
هوشنگ صدفي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۶ دقيقه

گل و گياه
گل آويز
003012.jpg
نام علمي: Fuchsia Tom West
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه گلداني به بلندي و گستردگي ۶۰-۳۰ سانتي متر است داراي برگهاي ابلق سبز و كرمي بوده و گلهاي كوچك و كم گلبرگ آن به رنگ قرمز و ارغواني از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد در فصل رشد ماهيانه يا دو هفته يكبار با كود مايع تغذيه شود. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |