دوشنبه ۴ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۹ - Sep 26, 2005
دانشمندان راهكارهاي قديمي و جديد مقابله با طوفان را مرور مي كنند
ورودهرگونه كاترينا ممنوع
002961.jpg
002952.jpg
گروه دانش و فناوري- احسان لطفي: علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد، اما احتمال وقوع بعضي وقايع؛ مثل آن اتوبوس جهانگردي مشهور آن قدر كم است كه تا از روي سر كسي رد نشوند، به صرافت پيشگيري از آن ها نمي افتد. بعد از فاجعه  كاترينا در آمريكا، دانشمندان و پژوهشگراني كه كارشان با آب و هوا و اقيانوس و زمين ربط دارد، سراغ قفسه هايشان رفته اند و پرونده مقابله با طوفان را دوباره باز كرده اند، بلكه بتوانند پيش از آن كه طوفان هاي شديد شهري را روي سر ساكنانش آوار كنند، راهي براي تضعيف يا تغيير مسير اين طوفان ها بيابند. كاري كه پيش از اين هيچ وقت نشده و به ثمر نشستن اش احتمالا مدت ها طول خواهد كشيد.
اين روزها كه كاترينا رفته، سر و كله ريتا پيدا شده. انگار اين طوفان ها نمي خواهند دست از سر مردم بي چاره نيواورلئان و تگزاس و اطراف آن بردارند. سطح آب در سواحل خليج مكزيك بالا رفته. در نيواورلئان، كه از سطح دريا پايين تر است، آب 2 متر بالا آمده و از آب بندها گذشته. دوباره مناطقي را تخليه كردند كه زمان كاترينا تخليه كرده بودند و بعد سكنه اش برگشته بودند. ريتا به خاك تگزاس وارد شده. هوستون كاملا تخليه شده و راه بندان هاي عظيمي به طول 150 كيلومتر در اتوبان هاي خروجي تگزاس به وجود آمده. توليد نفت تگزاس متوقف شده. ناسا هم فعاليت هاي خود را در جنوب آمريكا متوقف كرده و كنترل ايستگاه فضايي را به روسيه سپرده. اما چه دارد بر سر اين مردم بيچاره مي آيد؟
طوفان هاي شديد اغلب وقتي شكل مي گيرند كه دماي آب هاي اقيانوس از حدود 26 درجه سانتيگراد بالاتر برود. محرك اين طوفان ها بخار آبي است كه از سطح اقيانوس بلند مي شود. اين بخار در ارتفاع بالاتر متراكم مي شود و گرمايي را كه موقع تبخير گرفته است آزاد مي كند. نيروي محركه طوفان همين انرژي گرمايي عظيم است كه شكل مكانيكي پيدا مي كند و باعث جابه جايي و چرخش شديد توده هاي هوا مي شود. همه روش ها و ايده هاي تضعيف طوفان ها هم روي دور كردنشان از اين محرك حياتي متمركز هستند.
در آوريل 2005 آلامارو، محققي از دانشگاه ام آي تي، طرحي داد كه در آن با تعدادي موتور جت كه روي آب شناور بودند، طوفان هاي مينياتوري اي سر راه يك طوفان بزرگ درست مي كردند. ايده اصلي، تخليه انرژي اقيانوس و جو پيش از رسيدن طوفان بود، اما منتقدين طرح معتقد بودند كه حتي يك گروه بزرگ موتورهاي جت هم نمي تواند انرژي اوليه لازم براي توليد يك طوفان كوچك را به جو تزريق كند.
روش ديگر، ريختن روغن ماهي روي سطح اقيانوس و پوشاندن آن در مسير طوفان با يك لايه روغن ماهي است. روغن آب را از هوا جدا مي كند و با كم كردن تبخير، جريان ورود انرژي به جو را مختل مي كند. اما آزمايش هايي كه كري امانوئل از دانشگاه ام آي تي، در سال 2002 انجام داد معلوم كرد كه بادهاي سريع مي توانند اين لايه روغن را بشكنند و مانع اثرش شوند.
ايده بعدي را ويليام گري از دانشگاه كلرادو، در 1973 مطرح كرد؛ توليد طوفان هاي كوچك با دوده. وقتي ذرات دوده در حجمي از بخار آب پراكنده باشند، مولكول هاي بخار به اين ذرات مي چسبند، چگاليشان بالا مي رود و با سرعت خوبي ابر مي شوند. انرژي اي كه دوده در اين فرايند جذب مي كند، مي تواند طوفان هاي كوچك بسازد و انرژي جو را كمتر كند. اما نتايج آزمايش هاي پژوهشگاه نيروي دريايي آمريكا در 1985 چندان اميدواركننده نبود.
با شكست ايده هاي تضعيف طوفان، اين طور كه امانوئل مي گويد، بهترين روش احتمالا استفاده از جنبه هاي آشوبناك – كه به اش اثر پروانه اي مي گويند – در سيستم هاي آب و هوايي براي تغيير جهت طوفان ها و هدايتشان به مناطق كم جمعيت تر است. اثر پروانه اي، يعني در يك سيستم آشوبناك مثل طوفان، شايد يك تلنگر كوچك در نهايت اثر بزرگي روي مسير و حتي شدت كل سيستم بگذارد. اما براي استفاده از اين پديده، هواشناسان ابتدا به اندازه گيري دقيق تر طوفان ها و همين طور مدل هاي بهتري پيش بيني اثر هر تلنگر و در نهايت راهي براي اعمال آن به سيستم، احتياج دارند. يك ايده براي چنين تلنگرهايي استفاده از آينه هاي فضايي براي بازتاباندن نور خورشيد و گرم كردن جو است.
البته حتي اگر بتوان اين روش را كاملا كنترل كرد، و مسير جديد هر طوفان را هم پيش بيني كرد، باز هم نمي تواني راحت تصميم بگيري كه طوفان را كجا بفرستي. اين تصميم هميشه هم به سادگي انتخاب بين نيواورلئان و صحراي نوادا نيست. اين را امانوئل مي گويد.
منبع:نيوساينتيست

جدي نگيريد
002958.jpg
احمد شريعتي
American Biographical Institute,Inc مؤسسه اي است انتفاعي ـ به معني بسيار دقيق كلمه. يادآوري مي كنيم كه Inc مخفف Incorporation است كه يعني نوعي شركت تجاري. اين مؤسسه از راه بسيار زيركانه اي پول درمي آورد. آدم هايي را گير مي آورد و به آن ها نامه مي نويسد كه به شما تبريك مي گوييم. مؤسسه ما شما را به عنوان يكي از بزرگ ترين مغزهاي قرن بيست و يكم انتخاب كرده است. اين به خاطر دستاوردهاي مهم شما است. ما كتابي با نام مغزهاي بزرگ قرن 21 چاپ مي كنيم، و با كمال خوشحالي مي خواهيم زندگي نامه شما را هم در اين كتاب بياوريم. فرصت را از دست ندهيد. تا پيش از فلان تاريخ فرم هاي پيوست را پر كنيد و براي ما بفرستيد.
اما فرم ها. يكي از اين فرم ها جاي خالي تعدادي اسم است كه شما مي توانيد پر كنيد. با اين كار شما اين عده را هم به عنوان مغزهاي بزرگ قرن بيست و يكم نامزد مي كنيد تا اين موسسه آن ها را هم كشف كند. فرم دوم مربوط به خود شما است، و در واقع زندگي نامه علمي شما است كه خودتان مي نويسيد: تاريخ تولد، مداركي كه گرفته ايد، كارهاي مهمي كه كرده ايد، جايزه هايي كه گرفته ايد، و چيزهايي كه خوب است در زندگي نامه يك مغز بزرگ بيايد ـ مثلا اين كه فلسفه شخصي شما براي موفقيت چيست.
فرم را امضا مي كنيد و مي فرستيد براي آن مؤسسه. مؤسسه آن را حروفچيني مي كند، و براي شما مي فرستد تا اشتباه هاي احتمالي را تصحيح كنيد. قرار است بعدا چاپ بشود. چاپ هم خواهد شد، و چه بهتر كه شما يك جلد از اين كتاب نفيس را به قيمت ناقابل 400 دلار پيش خريد كنيد. اما اين هنوز تمام ماجرا نيست. شما مي توانيد يك مدال نقره اي به قطر 5 سانتي متر را كه مزين به نام مبارك شما است سفارش بدهيد ـ مدالي كه براي هيچ كس در حال و آينده شكي باقي نمي گذارد كه شما يكي از برجسته ترين مغزهاي قرن بيست و يكم بوده ايد ـ به قيمت ناقابل 600 دلار! و يك گواهي نامه بسيار خوش چاپ (تقريبا در قطع A4) كه روي آن نوشته شده ABI آقا يا خانم X را به عنوان يكي از برجسته ترين مغزهاي قرن بيست و يكم انتخاب كرده. ايشان دستاوردهاي مهمي در زمينه T دارد. و واضح است كه T را قبلا خودتان در فرم نوشته ايد! هزينه اين هم 300 دلار است. مجموع اين پول ها مي شود 1300 دلار، كه اگر هر سه را بخواهيد 200 دلار تخفيف دارد. يقين بدانيد اين كتاب، روي كاغذ اعلا و با چاپي نفيس منتشر خواهد شد. در اين كتاب، اگر تقريبا 1000 صفحه باشد، دست كم نام 2000 نفر خواهد آمد. اگر هر نفر 1000 دلار داده باشد، مي شود 106*۲ دلار. اين كه چه كسري از اين عدد سود خالص است چندان به ما مربوط نيست. آن چه ما بايد از آن واهمه داشته باشيم اين است كه مبادا چند وقت ديگر متني شبيه به متن زير در مطبوعات ما چاپ شود.
آقا (يا خانم) X از طرف مؤسسه معتبر زندگي نامه نويسي آمريكا، ABI به عنوان يكي از برجسته ترين مغزهاي قرن بيست و يكم انتخاب شد. X كه تحقيقات وسيعي در زمينه شكاف اتم و نسبت محيط به ضلع مربع دارد به خبرنگار ما گفت كه متأسفانه بعضي از مقامات وزارت علوم، علي رغم اين كه تحقيقات او از سوي معتبرترين مراكز علمي جهان تأييد شده است، مانع تدريس نظريه او در دانشگا ه ها مي شوند، آن هم تنها با اين بهانه كه X مدرك دانشگاهي ندارد. Y، مسؤول روابط عمومي سازمان Z كه X در آن مشغول به كار است، به خبرنگار ما گفت كه شخصا تلفني از پروفسور هاوكينگ پرسيده، و ايشان درستي كشف X را با حركت سر تأييد كرده است. X در پاسخ به اين سؤال كه مهم ترين دستاورد او چيست به خبرنگار ما گفت: من ثابت كرده ام كه 2*۲ نمي شود 4، بلكه 9/3 است. اين تمام بنياد فيزيك و رياضي را دگرگون مي كند. وي اضافه كرد: در صورتي كه بودجه كافي (در حدود 000/100 دلار) در اختيار داشته باشد، مي تواند تمامي برق ايران را تا صد سال تأمين كند. اما كارتل هاي نفتي كه از اين موضوع واهمه دارند، با سعي بر ديوانه جلوه دادن من مانع از اين كار مي شوند. مسؤولان وزارت علوم و دانشگاه ها نه تنها حمايتي از من نكرده اند، بلكه من مجبور شده ام هزينه شناساندن خودم به جهان را كه حدود 1000 دلار بوده است از جيب خودم بپردازم، آن هم تنها به اين دليل كه اين كتاب به زعم آقايان در فهرست ISI نيست. سؤالي كه من دارم اين است كه آيا نمي شود اين 1000 دلار را، كه اسناد مثبته آن هم موجود است، از بودجه پژوهشي وزارت علوم داد؟
آيا ثبت كردن نام يك ايراني در فهرست برجسته ترين مغزهاي قرن بيست و يكم به اندازه يك طرح پژوهشي هم ارزش ندارد؟ چرا فقط شعار حمايت از پژوهش مي دهيد و در عمل اين قدر سنگ اندازي مي كنيد؟
اگر چنين چيزي در مطبوعات ديديد، جدي نگيريد.
* فيزيكدان، استاد دانشگاه الزهرا
منبع: فصلنامه تخصصي فيزيك؛ گاما- شماره 6

اپرا، مجاني، بدون تبليغات
002955.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمد كرباسي: نسخه 5/8 مرورگر اپرا مجاني و بدون تبليغات است. شركت اپرا براي جلب كاربران بيشتر و رسيدن به مقام دوم در ميان محبوب ترين مرورگرها، اين كار را كرده است.
Jon S. Von Tetzchner ، مـدير عامل اپرا گفت : به نظر ما گرفتن مقام نخست از مرورگري مانند IE بسيار مشكل است. ما فعلا مي خواهيم كاربران اپرا از فايرفاكس بيشتر باشند. تا قبل از اين، نسخه مجاني اپرا آگهي نشان مي داد و قيمت نسخه بدون آگهي 29 دلار بود. با حذف نمايش آگهي اين شركت درآمد زيادي از دست خواهد داد، ولي ظاهرا مسؤولان اين شركت به موفقيت روزهاي آينده اميدوارند. آن ها اميدوارند با افزايش كاربران اين مرورگر، درآمدهاي بيشتري را از شركت هايي مثل گوگل و Ebay كسب كنند. اگر كاربر در نسخه 5/8 اپرا از نوار ابزار جست وجوي گوگل استفاده كند يا روي تبليغات گوگل كليك كند، درصدي به عنوان كارمزد به شركت اپرا مي رسد. كارشناسان دوران سختي را براي اين شركت پيش بيني مي كنند، چون در حال حاضر كمتر از 1 درصد مردم از اپرا براي مرور صفحات وب استفاده مي  كنند. 86IEدرصد از بازار مرورگرها را دارد و در مقام نخست است. فايرفاكس 8 درصد را و در مقام دوم است. در سه روز بيش از 6/1 ميليون كاربر نسخه رايگان اپرا را دانلود كرده اند.
منبع: اينفورميشن ويك

كاهش سردرد با نانوتكنولوژي
002949.jpg
شركت ابتكارات پيشرفته (ASI) كه در مالزي تجهيزات پزشكي توليد مي كند، اعلام كرده توليد جديدش مي تواند دردهاي رايج كمر، سردرد و دردهاي دوران قاعدگي را تسكين دهد و بدخوابي را كاهش دهد.
محصول اين شركت كه به كارت نانويي شهرت يافته از چندين سطح پوشيده از پلاستيك ساخته شده كه در موارد گوناگون، از جمله كاهش درد و بي خوابي، افزايش سطوح شادابي و از بين بردن بوهاي ناخوشايند بدن كاربرد دارد. اين كارت حاوي مواد آلي در ذراتي در حجم و اندازه نانومتري است. اين مواد آلي كه در واقع به اندازه DNA انساني هستند، با گرماي بدن، تشعشعات مادون قرمز ساطع مي كنند. تحقيقات نشان مي دهد كه بدن اين تشعشعات مادون قرمز را آسان جذب مي كند. هنگامي كه كارت نانويي را روي نواحي آسيب ديده و دردمند بدن كار بگذارند، تشعشعات مادون قرمز موجب افزايش جريان خون و تنظيم فعاليت هورمون ها در زنان و در نهايت افزايش سطح عمل كرد آنزيم ها مي شود. مطالعه پزشكي روي 60 بيمار بين 18 تا 72 سال در بيمارستاني در پكن نشان داد كه سه ماه پس از كار گذاشتن كارت نانويي، سردردهاي مزمن حدود 80 درصد استفاده كننده ها كم تر شده است.
منبع: ايسنا

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |