مهد زندگي كودكانه
حرفه اي براي همه و هيچ كس
محمدسرابي
تنها سازمان هاي نظامي و امنيتي يا بانك ها و مراكز مالي نيستند كه با دوربين هاي مداربسته درون ساختمان هاي خود را كنترل مي كنند. در كودكستان ها نيز دوربين هاي مداربسته، مدير را در جريان لحظه لحظه فعاليت مربي و بچه ها قرار مي دهند. صفحه نمايشگر روبه اولياي كودكان كه در مقابل ميز مدير مي نشينند قرار دارد. كودكستان ها مي خواهند نشان دهند كه با استفاده از وسايل دقيق و پيشرفته كار مي كنند.
نمي توان به طور قطع مشخص كرد كه كاركردن در يك مهدكودك، شغلي آسان است يا مشكل و نيازمند تحصيلات مرتبط و تخصص ويژه اي است يا آنكه از عهده هر كس برمي آيد. كار در مهدكودك شغلي است كه بسياري از دختران جوان جوياي كار را جذب مي كند، ولي عواملي باعث مي شود كه نتوان به آن به عنوان يك شغل واقعي نگاه كرد.
موقعيت جغرافيايي
براي بررسي نحوه درآمد مربيان بايد در ابتدا منابع مالي مهدكودك ها را ارزيابي كنيم. مدير يكي از مهدكودك هاي شرق تهران مي گويد: مهدكودك ها در مناطق مختلف اين شهر بزرگ، تفاوت هاي فاحشي با يكديگر دارند. در مناطق جنوبي و حاشيه شهر، ساختاري كه يك مهدكودك با كاركرد كامل محسوب شود به سختي يافت مي شود. وضعيت شغلي و فرهنگي خانواده هاي اين نواحي، فرصت مناسبي براي رشد و توسعه مهدكودك ها را فراهم نياورده است. در مناطق شرقي و مركزي، مهدكودك ها ساختار متوسطي دارند و در مناطق شمالي و غربي از ظاهر پيشرفته و شادابي بهره مند هستند. بنابراين مقايسه اصلي بايد بين دو منطقه آخر انجام شود. جهت سهولت كار و باتوجه به وضعيت اقتصادي و رفاهي كشورهاي جهان كه آنها را به دو دسته شمال وجنوب تقسيم بندي كرده است، ما نيز اين دو منطقه را جنوب و شمال مي ناميم.
همچنين در منطقه شمال مي توان با اجراي برنامه هاي ظاهرا جذاب- به عنوان مثال دعوت از چهره هاي تلويزيوني كودكان- ميزان شهريه را تا سه برابر افزايش داد. شهريه يك ماه مهد كودك بنابر جدول اعلام شده از سوي بهزيستي در حدود 50 هزارتومان است. مجموعه عوامل فوق سبب مي شود تا مديران و صاحبان مهدكودك هاي منطقه جنوب براي مهاجرت به شمال تلاش كنند.
بازار رقابتي
مهدكودك ها چهارنوع هستند؛ دولتي كه با هزينه و امكانات دولتي اداره مي شوند و تعداد كمي دارند و برخي از آنها به نگهداري از كودكان بي سرپرست اختصاص پيدا كرده اند. خودكفا كه در كنار سازمان ها، كارخانه ها و اداره هايي كه كاركنان زن در آنها اشتغال دارند، ايجاد شده اند. فضاي مهدكودك هاي خودكفا اغلب قسمتي از ساختمان سازمان مذكور است و از تمامي امكانات آن بهره مند هستند. اداره اين مهدكودك ها توسط هيات مديره انجام شده و درآمد آن صرف پرداخت دستمزد مربيان مي شود. خصوصي كه با مجوز سازمان بهزيستي احداث مي شود و عمده مهدكودك هاي شهر را تشكيل مي دهد. جنبي مهدكودك هايي كه توسط ديگر موسسات مانند فرهنگسراها، مدارس غيرانتفاعي يا نهادهاي مذهبي ايجاد شده اند. اين موسسات با استفاده از فضايي كه دراختيار دارند و بدون اخذ مجوز، به نگهداري از كودكان مشغول مي شوند. به دليل اينكه عمده هزينه يك مهدكودك مربوط به مكان آن است. يك مدرسه غيرانتفاعي يا حتي دولتي كه از قسمتي از ساختمان خود براي برپا كردن مهدكودك نيمه وقت استفاده مي كند، مي تواند درآمد مناسبي را كسب كند.
مهدكودك هاي خصوصي تابع قوانين خاصي براي اخذ مجوز هستند. ساختمان نبايد كمتر از 500متر از ديگر مهدكودك ها فاصله داشته باشد و از آنجا كه هيچ ساختماني مخصوص مهدكودك ساخته نمي شود، وضعيت بهداشتي و ايمني آن بايد مورد تاييد قرار گيرد. در طول دوران فعاليت، بازرسان سازمان هاي اماكن، بهداشت و بهزيستي به شكايت تلفني اوليا رسيدگي مي كنند. برخلاف هتل ها كه به درجات 1، 2 و ... تقسيم مي شوند، مهدكودك ها درجه بندي مشخصي ندارند، تنها در صورت آموزش زبان خارجي در مهدكودك ها، مي توان مجوز مهد دو زبانه را اخذ كرد. مجوز احداث مهدكودك خصوصي پس از 2 سال باطل مي شود و مانند ساير امتيازها اشخاصي هستند كه از مجوز خود به دليل مشكلات عملي استفاده نمي كنند.
مربيان 30 هزار توماني
دستمزد رسمي يك مربي براي هشت ساعت كار در روز 120 هزار تومان است كه با تمامي مزايا به 134 و با كسر مبلغ بيمه به 127 هزار تومان مي رسد و مربياني كه يكي از شيفت هاي چهار ساعته صبح يا عصر را انتخاب مي كنند، بايد در حدود 60 هزار تومان دريافت كنند، اگرچه در هر مهدكودك دو يا سه مربي چنين حقوق ماهانه اي دارند، ولي ديگر كساني كه در آن مشغول هستند، دستمزدي كمتر از 50 هزار تومان و گاهي كمتر از 35 هزار تومان در ماه دارند.
اين رقم متعلق به هر دو منطقه شمال و جنوب است، ولي شباهت حقوق در دو ناحيه ناشي از عوامل جداگانه اي است كه در مورد آنها اثر تعيين كننده تري دارند.
۱ نياز مالي: كار در مهدكودك براي بعضي از زنان نيازمند تنها راه كسب درآمد است، خصوصا در مناطق جنوبي در مورد بسياري از زنان بيوه يا كساني كه همسر معتاد دارند يا به نوعي گرفتار ناهنجاري خانواده هستند، مبالغ هر چند اندك، مي تواند براي تامين قسمتي از مخارج آنها مورد توجه قرار گيرد.
۲ سرگرمي: انگيزه ديگري كه باعث جلب زنان (جوان و اغلب مجرد) به مهدكودك ها مي شود، گذراندن وقت تحت عنوان يك شغل است. اين افراد كه معمولا سه يا چهار ساعت در شيفت صبح و به طور نامنظم كار مي كنند، هيچ احتياج مادي خاصي ندارند و اصراري بر كسب درآمد از اين راه نمي كنند. گروهي كه به دليل خلاء عاطفي، علاقه به معاشرت با كودكان دارند را نيز بايد جزو همين دسته به شمار آورد. اساسا مبلغ دستمزد بر اساس توافق ميان مدير و مربيان و كمك مربيان تعيين مي شود. تقاضاي زياد براي كار و برخي سودجويي ها باعث شده است تا نابرابري هاي بزرگي ميان فعاليت و دستمزد به وجود بيايد. در يكي از مهدكودك هاي منطقه شمال مشاهده شد كه معلم زبان انگليسي با سابقه اقامت طولاني در آمريكا در مقابل درآمد ماهيانه۵۰ هزارتومان به تدريس در مهدكودك دوزبانه مشغول بود، در حالي كه شهريه هر يك از كودكان 150 هزارتومان تعيين شده بود.
امور منزل
مهدكودك ها در مورد فرستادن پرستار كودك به منزل اقدام نمي كنند و حتي از ورود جزئي به اين حوزه نيز پرهيز دارند، اين نوع خدمات كاملا در اختيار موسسات پرستاري است كه با درج آگهي در روزنامه ها تحت عنوان مراقبت از كودك و سالمند به جذب مشتري مشغول هستند. تعدادي از اين موسسات داراي مجوز ثبت شده هستند كه شماره آن را در كنار آگهي خويش درج مي كنند و با استفاده از يك سيستم اداري اطمينان بخش سعي دارند اعتماد مشتريان را جلب كنند، هزينه نگهداري از يك كودك چهار ساله براي هشت ساعت در روز با امور منزل، 130 هزارو بدون امور منزل 100 هزار تومان است. تمام اين موسسات پرستاري در منطقه شمالي فعاليت مي كنند. ظاهرا استفاده از پرستار خانگي هنوز با نوعي منع اخلاقي همراه است. زيرا تعداد قابل توجهي از مربيان مهدكودك ها، اين نوع كار را به هيچ وجه قبول نمي كنند و اظهار مي دارند كه خانه ها امن نيستند . برخي خانواده ها نيز هيچ تمايلي به پرستار خانگي ندارند، دليل اين واكنش را يك مدير مهدكودك كه حدود 42 سال سابقه كار دولتي و خصوصي دارد با اين جمله بيان كرد؛ اگر كسي را به منزل بياوري، خانه ات، زندگي ات و حتي شايد شوهرت ديگر مال تو نيست !
خانه دوم
مهمترين تفاوت در سطح درآمد مهد كودك ها از طريق اخذ شهريه است. بنابر قانون، والدين در هر زمان كه مايل باشند مي توانند از بردن كودك خود به مهد خودداري كرده و باقيمانده شهريه را مطالبه كنند، ولي در مناطق شمال اولياي كودك به دليل سطح درآمد و همين طور هنجارهاي اجتماعي در پي بازپس گرفتن شهريه كودك خود نيستند و علاوه بر آن براي ماه هاي طولاني تري ثبت نام مي كنند. همچنين يك عقيده غيررسمي مي گويد مادران اين ناحيه مشغوليت ها و تفريحاتي دارند كه باعث مي شود فرزند خود را ساعت هاي بيشتري به مهدكودك بسپارند.
|
|
سه هزار خانه براي فقرا
سازمان بهزيستي اعلام كرده كه با همكاري انجمن هاي غيردولتي تا پايان امسال، 3 هزار واحد مسكوني را به افراد نيازمند واگذار مي كند. مقام هاي مسئول سازمان بهزيستي همچنين مدعي اند كه اين سازمان در سال گذشته، يكهزار و 500 مسكن رايگان به نيازمندان واگذار كرده است.
مهدي سيدمحمدي - معاون مشاركت هاي مردمي و امور حقوقي سازمان بهزيستي - نيز در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين موضوع گفت كه اين واحدهاي مسكوني به معلولان جسمي و حركتي، زنان سرپرست خانوار و افرادي كه واقعا نيازمند باشند واگذار مي شود.
به گفته سيدمحمدي، در كل كشور 80 هزار نفر نيازمند مسكن هستند كه بهزيستي، امسال مي تواند تنها به 3هزار نفر از آنان خانه دهد.
براساس آمار منتشر شده، سازمان بهزيستي حدود 600 هزار معلول و 150هزار نيازمند را زيرپوشش دارد و خدمات درماني، حمايتي و توانبخشي به آنها ارائه مي كند.سيدمحمدي با اشاره به اينكه در سال گذشته 2ميليون نفر از خدمات سازمان بهزيستي استفاده كرده اند، معتقد است كه بهزيستي تنها با كمك هاي دولتي نمي تواند كار كند و نيازمند خدمات بخش هاي غيردولتي و مردمي نيز هست.مقامات مسئول سازمان بهزيستي، پيش از اين نيز بارها از نبود بودجه كافي و كمبود نقدينگي گلايه كرده اند.
اين در شرايطي است كه بهزيستي، سالانه 10 درصد كل هزينه هاي خود را از طريق مشاركت هاي مردمي تامين مي كند كه اين رقم حدود 24 ميليارد تومان است.
به گفته معاون مشاركت هاي مردمي و امور حقوقي سازمان بهزيستي، اين سازمان حدود 80 ميليارد تومان هم به صورت غيرمستقيم و كمك هاي مردمي از مراكز غيردولتي دريافت مي كند.
سيدمحمدي معتقد است كه هزينه نگهداري افراد نيازمند در مراكز غيردولتي، يك سوم هزينه هاي نگهداري از اين افراد در بهزيستي است.
واحدهاي مسكوني كه در اختيار گروه هاي مختلف نيازمند قرار مي گيرد، با كمك دولت و بخش هاي غيردولتي آماده مي شوند.
اعتبارات بخش مشاركتي بهزيستي در سال گذشته 240 ميليارد تومان بوده، در حالي كه 24 ميليارد تومان نيز كمك هاي مردمي بوده كه در سال گذشته به بهزيستي پرداخت شده است.
به گفته معاون مشاركت هاي مردمي و امور حقوقي سازمان بهزيستي، سال گذشته اين سازمان 89 ميليارد تومان درعيدقربان و 730 ميليون تومان در طرح احسان و نيكوكاري، جمع آوري كرده است.
|
|
كيوسك هاي اينترنت در شهر
|
|
ديگر لازم نيست براي وارد شدن به شبكه، كارت اينترنت تهيه كنيد، چون كيوسك هاي تلفن و اينترنت عمومي تا يكي دو ماه ديگر راه اندازي مي شود و شما مي توانيد با تهيه يك كارت، هم تلفن بزنيد و هم به اينترنت وصل شويد.
به گفته احمد نظرپور، مدير كل پشتيباني فني و ارتباطات شهري شركت مخابرات استان تهران، يكهزار دستگاه كيوسك تلفن و اينترنت عمومي با قابليت سرعت بالا تا يك ماه آينده در تهران نصب مي شود.
نظر پور ادامه داد: كيوسك هاي تلفن و اينترنت عمومي براي نصب در فضاهاي بسته مانند دانشگاه ها، فرودگاه ها، هتل ها يا ساختمان هاي اصلي وزارتخانه هاي بزرگ در نظر گرفته شده كه در فاز نخست يكهزار دستگاه از آن در نقاط مختلف شهر نصب مي شود.
اين كيوسك هاي چند رسانه اي به گونه اي طراحي شده كه قابليت استفاده از تلفن و اينترنت با سرعت بالاتر از آنچه كه به شكل
دايل آپ در منازل مورد استفاده قرار مي گيرد را داراست.نظرپور مي گويد: ورودي و خروجي هاي پورت و USB براي انتقال اطلاعات، قابليت استفاده از دوربين و پرينتر در اين كيوسك ها طراحي شده و امكان ارسال و دريافت اي ميل را در اختيار مشترك قرار مي دهد. كار نصب و راه اندازي اين كيوسك ها، در صورتي كه مشكل خاصي پيش نيايد از يك ماه آينده و از سوي شركت مخابرات استان تهران انجام خواهد شد.
در مورد هزينه استفاده از اين دستگاه ها نيز نظر پور گفت كه مشترك مي تواند با استفاده از كارت هاي تلفن معمولي از امكانات سيستم استفاده كند، اما در نتيجه هزينه ها به ميزان دانلود كردن، سرعت و حجم اطلاعات بستگي خواهد داشت.
اين در شرايطي است كه سيستم كنترل مركزي بر كار كيوسك ها نظارت دارد و بروز هر گونه مشكل و آسيب به شكل اخطار مشخص مي شود.
|
|
بچه ها دروغگو نيستند
|
|
هيچگاه كودك 2ساله اي را كه بدون اجازه، اسباب بازي خواهر يا برادرش را برداشته، متهم به دزدي نمي كنند، اما همين كودك اگر در 10سالگي به وسايل دوستش در مدرسه
دست درازي كند، مورد شماتت قرار گرفته و به دردسر مي افتد. دزدي متداول ترين جرم نوجوانان است. موفحت (1969 moffatt)جوان دزد را مورد مطالعه قرار داده است، در اين مورد عوامل موثر عبارت بودند از زمينه هاي دزدي در خانواده، بي توجهي والدين نسبت به نادرستي، جدايي پدر و مادر، گرفتاري و اشتغال پدر ومادر، سختگيري هاي افراطي، ناامني، ارائه الگوها و نمونه هاي بد به وسيله پدر و مادر، تاييد ضمني نادرستي كودك يا ازدحام و شلوغي بيش از حد خانه.
در اين ميان الگوهاي ارائه شده از سوي اوليا بسيار اهميت دارد.
اگر آنها براي فريب دادن دروغ بگويند( براي مثال هنگامي كه مادر از ديگران مي خواهد تا در پاسخ كسي كه براي ملاقاتش مراجعه كرده، بگويند در منزل نيست) غير منطقي است از كودك انتظار راستگويي و درستكاري داشته باشيم. دروغ ممكن است در ارتباط با ناامني باشد؛ مثلا براي مسائلي چون تمايل به جلب توجه و تحسين ديگران، كسب اعتبار و پرستيژ، به دست آوردن تعدادي دوست يا فرار از وضعيتي نامطلوب. هنگامي كه كودكي براي به زحمت انداختن دوستش دروغ مي گويد، ضروري است كوشش به عمل آيد تا دليل اين رفتار او كشف شود. از ديد يك متخصص اطفال، اغلب احساس مي شود تنبيه كردن براي اينگونه تقصيرها در مدرسه، عملي افراطي است ، هرچند كه معلم داراي موقعيت و وضعيت خاصي است اما بايد توجه داشته باشيم كه دزدي يا دروغگويي طفل بدون علت نيست و ريشه آن را احتمالا در خانه مي توان يافت. با اين حال اين كودك بيچاره است كه تنبيهات را دريافت مي كند.
|
|
نگاه
گردش دارا و سارا در جهان
|
|
پس از تسخير بازار كشورهاي اسلامي از سوي عروسك هاي آمريكايي باربي ، طراحان چند كشور اسلامي با كمك عروسك سازان ايتاليايي به اين فكر افتادند كه با طراحي و ساخت عروسك هاي بومي به رقابت با عروسك آمريكايي باربي برخيزند.
باربي به دليل رعايت نكردن برخي شئونات اسلامي با مخالفت مسئولان كشورهاي اسلامي روبه رو شد.
در همين رابطه روزنامه نيويورك تايمز در مقاله اي عروسك سارا در ايران و عروسك معروف و پرطرفدار فولا در سوريه را از جمله عروسك هاي محجبه در كشورهاي اسلامي نام مي برد.
نيويورك تايمز در اين مقاله نوشت هرچند كه باربي نام عروسكي آشنا و دوست داشتني براي كودكان در بيشتر كشورهاي دنياست؛ عروسكي كه با لباس هاي رنگارنگ متنوع و وسايل گوناگوني كه در كنار آن به كودكان معرفي شده، آنان را بيش از پيش علاقه مند به بازي با اين عروسك كرده است و به نوعي سبب شده تا به عنوان سمبل يك شخصيت دوست داشتني در ذهن كودكان نقش ببندد.
نيويورك تايمز در مقاله اي با بيان بي رونق شدن بازار عروسك باربي در كشورهاي خاورميانه مي افزايد: در چند سال گذشته عروسك محجبه و چشم مشكي فولا جاي باربي را در ويترين فروشگاه هاي خاورميانه پر كرده و به گفته سازنده اش فولا را با ارزش هاي اسلامي جايگزين باربي كرده است.
اين عروسك كه نماد يك دختر مسلمان با حجاب است، با انواع مانتو و روسري هاي زيبا و ظريف به بازار عرضه شده تا جايگزين مناسبي براي باربي نزدكودكان كشورهاي مسلمان شود. فولا كه در نوامبر 2003 ميلادي به بازار عرضه شده، به نوعي با عروسك باربي در رقابت است و طرفداران بسياري در كشورهاي اسلامي دارد.
نيويورك تايمز عروسك هايي همچون سارا در ايران و ليلا را كه ساخته مراكش است، از جمله عروسك هايي خواند كه پيش از فولا به عنوان عروسك حجاب دار به بازار معرفي شدند. سازنده عروسك فولا در رابطه با نقش اين عروسك در ذهن كودكان مي گويد: فولا به عنوان عروسكي كه راستگو، با محبت و با احساس است و به پدر ومادرش احترام مي گذارد، براي كودكان تبليغ شده است.
او در ادامه با بيان اينكه در آينده عروسك هايي را با عنوان دكتر فولا و معلم فولا به بازار معرفي مي كند، افزود: اين دو مشاغلي محترم و بزرگ براي زنان (مسلمان) است و ما سعي داريم كودكان را به چنين گرايش هايي تشويق كنيم.
|
|
دريچه
ميهماني زنان مسلمان
زنان دركشورهاي توسعه يافته واروپايي امكانات ورزشي خوبي دارند؛حتي درنقاط دورافتاده.آنها مي توانند هم پاي مردان، رشته ورزشي مورد علاقه خود را دنبال كنند. ورزش متضمن سلامت جسمي آنهاست. امكانات ورزشي زنان ايراني محدود است. سهم زنان ايراني از ورزش بسيار كم است و محدوديت امكانات درنقاط دورافتاده نمود بيشتري دارد. سهم مردان از امكانات ورزشي قا بل مقايسه با زنان نيست.
اين روزها بانوان ورزشكار 47كشور جهان ميهمان ما هستند . دو هزار ميهمان براي رقابت در 18رشته ورزشي به ايران آمده اند. ايران براي چهارمين دوره متوالي ميزبان اين مسابقات است. از 48كشور شركت كننده، 42 كشور با تيم هاي ملي خود به مسابقات آمده اند .
در كشورهاي توسعه يافته برنامه ريزي دقيق براي استعداد يابي، از مدارس آغاز مي شود و دانش آموزان دختر و پسر بدون دغدغه مالي در هر رشته ورزشي كه بخواهند فعاليت مي كنند. حتي مدارس شبانه روزي هم هستند كه دانش آموزان را به سمت ورزش حرفه اي سوق مي دهند، اما در ايران به ورزش همگاني اهميت چنداني داده نمي شود .
مدارس ما امكانات ورزشي خوبي ندارند و دخترها در زنگ ورزش بيشتر تفريح مي كنند تا ورزش. نكته مهم برگزاري مسابقات بانوان كشورهاي اسلامي حفظ موازين اسلامي است. قرار است ثابت كنيم زنان محجبه هم مي توانند ورزشكاران موفقي باشند. به دليل خلاء حضور زنان مسلمان در مسابقات جهاني، رقابت بانوان كشورهاي اسلامي به شكل اصيل در ايران برگزار مي شود. از آنجايي كه اطمينان كافي از برگزاري مسابقات كاملا اسلامي در ديگر كشورهاي مسلمان وجود ندارد، مسئولان ترجيح مي دهند مسابقات هر دوره در كشور خودمان برگزار شود. يك ميليارد تومان بودجه براي برگزاري اين مسابقات اختصاص داده شده است. عده اي مي گويند اين بودجه كم است، اما مخالفان معتقدند اين هزينه ضروري نيست وصرف بريز و بپاش مي شود. مسئولان برگزاري مسابقات معتقدند اين بودجه در همه ابعادبه ورزش بانوان كمك كرده و برگزاري اين مسابقات باعث ارتقاي ورزش بانوان مسلمان و ايجاد صلح و دوستي ميان كشورها مي شود. ورزش زنان در ايران زياد جدي گرفته نمي شود. راستي تعداد ورزشكاران زن حرفه اي ما چقدراست؟
|
|
مدرسه
مشق انضباط
|
|
زيبا باقري - هر كودكي نياز به يادگيري نظم و انضباط دارد. عده اي معتقدند كه بسياري از رفتارهاي بد و بزهكارانه به علت عدم وجود انضباط است، هر كودكي بايد ياد بگيرد چه رفتاري مورد قبول و قابل پذيرش و چه رفتاري نامطلوب است. كودكان بايد بدانند كه هميشه موافق ميل آنها عمل نخواهد شد. آنها بايد ياد بگيرند كه در مواردي بايد رفتار خود را مهار كنند و كلمه نه را براي احترام به حقوق ديگران و حفظ حرمت افراد بزرگتر بپذيرند. همچنين ياد بگيرند كه كارهاي سالم و خير را از كارهاي ناسالم و شر تشخيص دهند.
كودكاني كه با انضباط ناچيزي پرورش يافته اند، كودكاني لوس، بدرفتار، خودخواه و ناامن خواهند شد.
بسياري به علت ترس از سركوب شدن كودك، او را تابع هيچ انضباطي نمي كنند، در صورتي كه انضباط قاطع و سرشار از مهر و محبت بدون سختگيري هاي زائد، بهتر از هر روش ديگر بر روحيه كودك اثر مي گذارد و به او كمك مي كند تا در رابطه با ديگران بويژه در مدرسه، احساس امنيت بيشتري داشته باشد و با هر تغيير و تحولي، چه در مدرسه و چه در سالهاي بعد زندگي، با اعتماد بيشتري مقابله كند، همه كودكان بايد با استقلال و ابراز وجود، رشد يافته و از حمايت و مراقبت بيش از حد در مورد آنها خودداري شود.
اين سخن با لزوم وجود انضباط متناقص نيست، كودكان بايد فرق بين درست و غلط را فراگيرند و براي اين منظور انضباط يك اصل است.
طبيعي است كه بزرگسالان بايد قاطعيت و اعمال نفوذ داشته باشند. هر اندازه نظم و اداره اموري عاقلانه و منطقي تر اجرا شود، به اعمال زور و قدرت نياز كمتري خواهد بود. تنبيه مكرر نشانه بي نظمي و بي انضباطي است.
كودكي كه در سالهاي اول مدرسه بعد از برگشت به خانه مرتبا وسايل مدرسه اش چك مي شود كه چيزي را در آنجا جا نگذاشته باشد يا در منزل مرتبا تكاليفي كه بايد در منزل انجام دهد بررسي شده و تاكيد مي شود كه هر روز، به موقع به آن تكاليف برسد و در اين امر نظارت مستمر مي شود، از نظم و يادگيري بهتري در آينده برخوردار خواهد شد.
تعارض و سلامت رواني- يكي از دشواري هاي جامعه ما رشد تعارض هايي است كه دانش آموزان با آن روبه رو هستند.
يكي از اشكال تعارض را مي توان ميان خانه و مدرسه ديد؛ مثلا وقتي بچه خود را در اين محيط ها قرار مي دهد دچار تعارض مي شود، زيرا شيوه مورد پسند خانواده با آنچه كه مدرسه به وي توصيه مي كند متفاوت است، لذا اگر بخواهيم كودك را در جريان تربيتي از تعارضات دور كنيم بايد او را آماده روبه رو شدن با تعارض كنيم، يكي از اصول، اين است كه بايد سعي كنيم تا حدي در كودك ثبات و سكون به وجود آيد تا بتوان به طور موقتي يا محدود، كودك را از تعارض دور نگه داشت. به عنوان مثال روحيه آرام، چهره ملايم و برخورد مهربانانه مربي با بچه هاي دبستاني بسيار مهم است. بچه ها هنگامي كه با پدر و مادر، مربي و معلم خود روبه رو مي شوند، خيلي زود در شخصيت آنها حل مي شوند و از آنها الگوبرداري مي كنند، بنابراين مربي بايد در برخورد با كودك آرام و صبور باشد. والدين و مربيان نبايد در برخورد با اولين خطاي كودك، داد و فرياد راه بيندازند، زيرا اين طرز برخورد آستانه ذهني كودك را طوري تربيت مي كند كه حداقل كار براي حركت دادن او، فرياد است. در سالهاي اخير نيز به مسئله احترام به خود يا Self steem اهميت زيادي داده شده است، يكي از مهمترين خودشناسي ها در سالهاي اخير توجه به مسئله خود انقباضي و خود انبساطي است. كسي كه خود انقباض است از لحاظ فيزيكي مشكل ندارد، ولي دچار اشكالات رواني است.
در فرهنگ غني ما نيز توصيه به خوش خلقي و انبساط شده است، به طوري كه حتي مي توان گفت كسي كه ادعاي مسلماني مي كند بايد خوش خلق باشد و بدخلقي نشانه ناراحتي روح است.
به قول دكتر الكسيس كارل: اگر در سيستم اعصاب خود قصور كنيد، خداوند ممكن است شما را ببخشد، اما سيستم اعصاب، شما را نمي بخشد وممكن است شما آزار بدهد . بنابراين بايد كاري كنيم كه بچه ها درمدارس خوش خلق باشند، مدارس بايد شوقستان باشند- به قول اقبال در انجمن شوق تپيدن دگرآموز بدين معنا كه وقتي وجود انسان پيرو انجمن شوق شود، مي تواند با ديگران ارتباط خوبي برقرار سازد. يك توصيه به معلمان براي يادگيري بهتر دانش آموزان، توجه به صداي خود است. اولين نكته مورد توجه در پرورش صدا آن است كه براي هر ارتباطي بايد صداي لازمه آن را به كار برد. مثلا وقتي براي يك كلاس صحبت مي كنيد تن صداي خود را چنان تنظيم كنيد كه نفر آخر صدايتان را بتواند به خوبي بشنود و در واقع صداي ضعيف، شخصيت فرد را هم ضعيف جلوه گر مي كند، برخي افراد نيز بالعكس آنقدر بلند صحبت مي كنند كه باعث ناراحتي مستمعان مي شوند، خوشبختانه ما در امور اعتقادي خود داريم خير الامور اوسط ها ؛ يعني حد تعادل را در نظر بگيريد، نه خيلي داد بزنيد، نه ضعيف صحبت كنيد. مشكل ديگر آن است كه برخي خيلي تند حرف مي زنند. اين طرز صحبت حتي به مشاجرات خانوادگي دامن مي زند. خداوند بيش از هرسازي در وجود ما تنوع صدا به وديعه گذاشته است كه توناليته ما را تشكيل مي دهد. ما بايد توناليته؛ يعني آهنگ كلام خود را پرورش دهيم. يكي ديگر از اشكالات آن است كه برخي بدون مكث صحبت مي كنند و به اصطلاح نقطه در حرف هايشان نيست. اين طرز بيان مانع از آن مي شود تا مستمع به خوبي حرف ها را درك كند، بنابراين سخنراني، هنري است كه داراي چك ليست بوده، ولي متاسفانه به آن اهميت لازم داده نشده است. امروزه روان شناسي وارد مبحث جديدي شده، بدين معني كه در بهداشت رواني نبايد فقط بر جنبه پاتولوژيك تاكيد شود و فقط تعداد بيماران را كنترل كرد، بلكه بايد به سلامت روان تمامي افراد توجه داشت.
|