چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۱
سرنوشت جذاب براي مسافر تي.بي.تي
دكتر فرهاد فريد، فوق تخصص آرتروسكوپي پزشك معالج بسياري از ورزشكاران دنياست
002274.jpg
شهرام اصغري
كاش مي شد دل كند اگر پاي رفتني بود؛ اگر آن سوي زمين، رويايي، پله  اي براي بالا رفتن مي شد. اما اگر هم بالا بروي بايد باز به همان سرآغاز برگردي .
كمتر كسي در سن 17 سالگي سوار اتوبوس
تي.بي.تي شده و از كشور خارج مي شود؛ به دنبال سرنوشتي كه به عنوان يكي از بهترين جراحان ارتوپد ورزشكاران بزرگ دنيا برايش رقم خورده است؛ خودش نمي داند كه مي رفت يا به سمت سرنوشت كشيده مي شد؛ به جايي كه براي مداواي انسان هايي كه از ميان آنها برخاسته بود و قهرماناني كه دوستشان مي داشت، تربيت شود.
هر كسي در 17 سالگي سوار بر اتوبوس تي.بي.تي نمي تواند به جايي برود كه بشود پزشك جراح قهرماناني مثل علي دايي، بوريس بكر، ماتياس سامر، استفي  گراف يا شخصيت هايي سياسي مثل شيخ المعمر، وزير بهداشت قطر. دكتر فرهاد فريد، جراح ارتوپد و فوق تخصص جراحي آرتروسكوپي از دانشگاه U.C.L آمريكا، همان نوجوان اتوبوس سوار 17 ساله اي است كه حالا براي خودش كسي شده؛ هر چند خود را هيچ مي پندارد و از ما مي پرسد: آخر براي چي با من مصاحبه مي كنيد، مگر من چه كار فوق العاده اي انجام داده ام؟
او عضو انجمن جراحي بسته مفاصل و تكنولوژي جديد giamos است و بعد از سالها تحصيل و تدريس و كسب تجارب ارزنده پزشكي به ايران بازگشته و اقدام به جراحي بسته مفاصل مي كند.
فرهاد فريد متولد شهر اراك است و براي رسيدن به برلين آلمان، با اتوبوس هاي قديمي، كشورهاي تركيه، بلغارستان و يونان را طي كرده است.
براي هر كسي حتي اگر ساكن ايران نباشد، حتي اگر در دلهره هاي مسابقات تيم ملي فوتبال ايران شريك نباشد، علي دايي يك قهرمان است و مداواي او كاري است غرورآميز. وقتي علي دايي در يكي از مسابقات فوتبال دچار آسيب شد من در آلمان بودم. به من اطلاع دادند كه يكي از قهرمانان فوتبال تيم ايران زانويش ضرب ديده و احتمال دارد شكسته باشد. وقتي بر بالينش حاضر شدم، ديدم او علي دايي است؛ هم خوشحال شدم و هم ناراحت. با بررسي اوليه متوجه شدم كه بايد از طريق ليزر درماني - يكي از روش هاي جراحي بسته- او را مداوا كنم كه البته عمل جراحي بخوبي انجام شد و دايي مدتي بعد توانست تمريناتش را مجددا آغاز كند . او به عنوان پزشك معالج دايي معتقد است كه زمان بازي دايي رو به پايان است. دايي 36 ساله فقط دو سال ديگر مي تواند فوتبال بازي كند و در اين دو سال بايد مراقب باشد كه صدمه نبيند. به نظر من دايي نهايتا تا بعد از جام جهاني آلمان 2006 در تيم ملي عضويت خواهد داشت؛ البته عضلاتش خيلي خوب است، بدن سالم و قدرتمندي دارد و چون او زيرنظر مربيان، پزشكان و بدنسازان آلماني تمرين كرده تا 39 سالگي مي تواند در تيم هاي باشگاهي به فوتبالش ادامه دهد. او فقط فرشته نجات علي دايي نبود؛ چهره هاي شاخص ورزشي ديگري مثل ماتياس سامر، بوريس بكر و استفي گراف (بهترين تنيسورهاي مرد و زن جهان)و ولفگانگ رومنينگه، برادر كارل هاينس رومنينگه از كساني هستند كه دكتر فرهاد آنها را مداوا كرده است. هميشه دوست داشتم ورزشكاران آسيب ديده هر چه سريع تر به ميادين مسابقات برگردند و مصدوميت آنها طولاني مدت نباشد .
شايد باور نكنيد كه دكتر جوان ما، خود زماني فوتباليست بود. در سن 18 سالگي عضو تيم جوانان هرتابرلين شدم و همين موضوع انگيزه ام را براي كار و تحصيل بيشتر تقويت كرد؛ اصلا طب من، طب ورزشي است و بيشتر براي مداواي مصدومان ورزشي كاربرد دارد . دكتر فرهاد فريد در مسابقات جام جهاني فوتبال 98 در فرانسه حضور داشته و ملاقات با بازيكنان شاخصي مثل هاشميان، مهدوي كيا و دايي برايش خيلي دلچسب بوده است. اخبار فوتبال را مرتب پيگيري مي كند:  وقتي شنيدم كه فريدون زندي به تيم ملي ايران مي آيد، خيلي خوشحال شدم. ما ايراني ها آدم هاي مغروري هستيم؛ بشدت وطن  دوست هستيم و به تمامي كوه ها، سنگ ها و خاك ايران  وابستگي داريم. حتي اگر بهترين جاي دنيا باشيم ايران را فراموش نمي كنيم. فريدون زندي هم حتي اگر از يك مادر ايراني نباشد، هرگز ايران را فراموش نمي كند . او خيلي از صعود ايران به جمع 8 تيم برتر جهان مطمئن است. ما با بازيكناني چون علي كريمي اين توانايي را داريم كه در راه حضور ايران در بين تيم هاي برتر هر مشكلي را از پيش پا برداريم .
وضعيت پزشكي ايران براي مردمي كه پس از سالها غربت را رها كرده اند، چندان دلخوش كننده نيست. استعداد، كاربرد و بيس علمي پزشكان ايران با پزشكان اروپا و آمريكا رقابت مي كند، اما متاسفانه تجهيزات و تكنولوژي پزشكي جديد در ايران كم است؛ اين خيلي بد است كه در كشور بزرگي مثل ايران فقط يك دستگاه Holmiun yaq- Lajer Spliu 40 watt (يك دستگاه بسيار مجهز ليزر درماني) وجود دارد. هرساله اين همه پزشك در ايران فارغ التحصيل مي شوند، اما ما متخصص كم داريم. تجهيزات روز دنيا را نداريم يا اينكه اين تجهيزات بشدت ناياب و دور از دسترس است، وگرنه تخصص گرفتن كار چندان مشكلي نيست. خيلي از همكاران متخصص ما دوست دارند به ايران بازگردند. اميدوارم حضور تمامي نخبگان را در ايران شاهد باشيم.
او در ايران طرفدار پروپا قرص تيم پيروزي يا همان شاهين سابق است. در آلمان هم هميشه طرفدار تيمي هستيم كه يك ايراني در آن توپ بزند .

كشش سرزمين مادري
فرهاد فريد خيلي از ايرانيان مقيم آمريكا را ياد پروفسور فوآد فريد مي اندازد. او يكي از اساتيد برجسته دانشگاه لس آنجلس است و دانشجويان زيادي را نيز تربيت كرده است. دو برادر ديگر فرهاد فريد نيز تجار موفقي هستند، آنها چه در علم و چه در تجارت هميشه سرآمد هستند.
تربيت چنين فرزنداني توسط پدري كارمند و مادري خانه دار، تحسين برانگيز است. زندگي  كردن در شهر آلمان به عنوان استاد دانشگاه و عضويت در مركز ليزردرماني، براي فريد بسيار مهم است، اما خاك ايران انسان را به طرف خود مي كشد، چون استاد فريد هم بعد از مدتي آلمان را رها كرده و يك كلينيك تخصصي در ايران داير مي كند. خودش مي گويد دارم كم كم عادت مي كنم كه ديگر به آلمان نروم...

چه كوكوي بزرگي!
002271.jpg
شهره مهرنامي - بعد از آن روز، همه چيز را در ابعاد بزرگ مي ديدم؛ خيلي بزرگ. در خواب هم همه روياهايم بزرگ شده بود. دور سفره سفيدي نشسته بودم كه انتها نداشت و سيني بزرگ برنجي روبه رويم بود كه ابتدا و انتهايش قابل تشخيص نبود. تنگ دوغ آنقدر بزرگ بود كه من در برابرش خال سياهي بودم روي تنگ سفيد.
اصلا آن پنج شنبه، پنج شنبه اي ديگر بود. روزي متفاوت براي ثبت اتفاقي بزرگ در صفحه آشپزي دنيا. روزي متفاوت براي ميهمان بودن بر سر سفره بزرگ 4 هزار نفري فرهنگسراي ملل.
همه چيز در حجم و اندازه بزرگ و زياد موجود بود تا بزرگترين كوكوي ماهي دنيا طبخ شود. قابلمه اي بزرگ، ملاقه اي بزرگ، كفگيرهاي بزرگ، يك دنيا تخم مرغ، يك عالم تن ماهي و دنيايي ديدني از قارچ ها در اندازه و شكل هاي متفاوت. شنيده بودم وقتي آشپز دوتا شد غذا يا شور مي شود يا بي نمك، اما براي خلق بزرگترين كوكوي ماهي دنيا، حتما به بيش از دو آشپز نياز بود.
آشپزها با آن لباس و كلاه سفيد بلندشان و با آن دستمال گردن هاي رنگي كه شايد بيشتر نقش آشپزها را در آنها زنده مي كرد، خيلي ماهر بودند؛ با يك دست تخم مرغ ها را مي شكستند؛ البته كه ماهر بودند، وگرنه چگونه مي توانستند بزرگترين كوكوي دنيا را در فضاي باز وجلو ديد عموم طبخ كنند؟
همه منتظر بودند؛ صداي ساز هم از دور مي آمد. نوجواناني با نواي ساز خود دهن هاي آب افتاده را دعوت به انتظار مي كردند. آنها از ساعت 9 صبح كار خود را آغاز كرده بودند. ساعت 4 بعدازظهر، پخت كوكوي خوشمزه شروع و ساعت 6 بين مردم توزيع شد. شهرونداني كه براي پياده روي و گردش يك عصر پنج شنبه به پارك قيطريه آمده بودند از بوي طبخ غذا به محل جشنواره هجوم آورده بودند و حالا دهانشان آب افتاده بود.
آماده سازي كوكوي ماهي 9 متري، 10 ساعت طول كشيد. در طبخ اين كوكو، 600 عدد تن ماهي، 5 هزار و 600 عدد تخم مرغ و تخم بلدرچين، 200 كيلو قارچ و 130 ليتر روغن به كار رفت كه 5 آشپز و 10 كمك آشپز در پخت آن سهيم بودند. قرار بود اين كوكو بين 4 هزار نفر از شهروندان تقسيم شود.
طول اين غذاي خوشمزه 9 متر، ارتفاع آن 15 سانتي متر و عرض آن يك متر بود كه با همكاري شيلات ايران و 30 شركت موادغذايي در فرهنگسراي ملل پخته شد.
سميه تاجيك، مدير اجرايي اين جشنواره گفت: نام اين برنامه، جشنواره صنايع غذايي آبزي و فرآورده هاي دريايي است و قرار است بعد از اين، بزرگترين پيتزاي ميگوي دنيا پخته شود تا مردم با صنايع غذايي آبزي و فرآورده هاي دريايي از اين طريق بيشتر آشنا شوند .
او مي گويد: خوردن ماهي باعث كاهش سكته هاي قلبي مي شود، ضمن اينكه براي تقويت حافظه نيز مفيد است. در شهري مثل تهران كه مردمش وقت سر خاراندن هم ندارند و از بد روزگار به اجبار، معمولا ميهمان غذاهاي آماده هستند و بچه ها شكمشان را با هله هوله (junk food) پر مي كنند، آهسته آهسته فرهنگ خوردن غذاهاي مقوي به دست فراموشي سپرده مي شود و شايد اين بهترين راه يادآوري فرهنگ تغذيه درست در بين مردم باشد. تمام بچه ها وقتي اسم پيتزا يا ساندويچ فلان اغذيه فروشي مي آيد، دست و پايشان را گم مي كنند يا زماني كه بيرون از خانه هستند، شكمشان را با خوردن چيپس و پفك و بيسكوئيت پر مي كنند .
حالا اينكه آيا اين غذاها مي تواند كالري لازم براي رشد آنها را فراهم كند يا نه، خود سئوالي است كه بارها جواب آن با صداي رسا فرياد زده شده، ولي كسي به آن توجهي نكرده است.
شايد برگزاري هر چه بيشتر اين جشنواره ها باعث شود تا شهروندان با صنايع غذايي بيشتر آشنا شوند و حركتي در تغيير ذائقه خود دهند تا در آينده (همچون گذشته) ايران صاحب فرزنداني قوي و باهوش و بلندقامت باشد؛ فرزنداني كه كمتر از عينك هاي طبي و پودرهاي پروتئين استفاده كنند و همچون مردان افسانه اي، قوي و توانا باشند.

جايزه جيمز تربر براي يك ايراني
002292.jpg
CHN - كتاب فيروزه دوماس، مهاجر ايراني مقيم آمريكا، يكي از سه كتاب نامزد جايزه جيمز تربر شد. اين كتاب از ديد يك كودك هفت ساله و با لحني سراسر طنز، زندگي در آمريكا را توصيف مي كند. فيروزه دوماس، مهاجر ايراني، با نوشتن كتابي به نام جالب به فارسي ، نگاه ها را به خود جلب كرد. اين نويسنده ايراني در كتاب خود از ديد يك كودك هفت ساله و با لحن طنز، زندگي در آمريكا را توصيف مي كند. اين كتاب را انتشارات معتبر راندوم هاوس در 208 صفحه منتشر كرده است.فيروزه دوماس در سال 1972 به همراه خانواده به آمريكارفت. پدر فيروزه كه كارمند شركت نفت بود، براي گذراندن يك دوره آموزشي به آمريكا فرستاده شد؛ او در اين سفر خانواده اش را نيز به همراه خود برد و در آنجا ماندگار شد.كتاب جالب به فارسي به همراه دو كتاب ديگر به عنوان نامزد جايزه جيمز تربر معرفي شدند. فيروزه دوماس با دو نويسنده معروف به نام هاي جان استيووارت و اندي بوروويتس براي بردن جايزه جيمز تربر رقابت مي كند.اين جايزه كه در سال 1996 اهداي آن آغاز شد و به نويسندگان آثار طنز تعلق مي گيرد، شناخته شده ترين جايزه اي است كه در آمريكا به آثار ادبي طنزآميز تعلق مي گيرد. نويسنده برگزيده اين جايزه،
۵ هزار دلار و يك پلاك يادبود دريافت مي كند. مراسم اهداي اين جايزه هر چند سال يك بار برگزار مي شد، اما از سال گذشته قرار شد سالانه برگزار شود. يان فريزيير، ديويد سداريس و كريستوفر باكلي از جمله نويسندگان معتبري هستند كه در سالهاي گذشته برنده جايزه جيمز تربر شدند.اين شايد اولين بار باشد كه يك نويسنده ايراني تبار با كتاب خود، برنده يك جايزه معتبر ادبي در آمريكا مي شود.

جشن تولد مولانا در نيويورك
002319.jpg
CHN- هشتم مهرماه، سالروز تولد مولانا همزمان در سه كشور ايران ، افغانستان و آمريكا جشن گرفته مي شود.
همايش بزرگداشت مولانا جلال الدين در سالروز تولد او، هشتم مهرماه، به همت خانه مولانا در شهرهاي تهران، نيويورك و بلخ برگزار مي شود و در آن، نمايندگان فرهنگي كشورهايي كه داراي ميراث مشتركي با ايران هستند، شركت خواهند كرد.
در اين همايش با موضوع عرفان در آينده جهان ، نمايندگاني از كشورهاي تركيه، افغانستان، هند، تاجيكستان، ازبكستان و پاكستان در هر سه شهر برگزاركننده حضور  خواهند داشت و درباره شخصيت عرفاني مولانا صحبت خواهد شد.
سخنرانان همايش تهران، استاداني از پژوهشكده امام خميني(ره)، انجمن حكمت و فلسفه، انجمن خوشنويسان، انجمن شعر و ادب ايران، انجمن مفاخر ايران و ساير انجمن هاي ادبي و فرهنگي كشور هستند كه از آن ميان مي توان به دكتر وكيلي، دكتر فاطمه طباطبائي، رئيس گروه عرفان پژوهشكده امام خميني (ره) و استادان خوشنويسي امير فلسفي، يدالله كابلي و محمد حيدري اشاره كرد.
همچنين استاداني از دانشگاه هاي تهران، علامه طباطبايي، الزهرا و شهيدبهشتي در اين همايش شركت مي كنند. نماينده فرهنگي سفارت افغانستان در ايران نيز از سخنرانان همايش مذكور است.
به گفته حامد استادحسيني، نماينده خانه مولانا در ايران و دبير اجرايي همايش، علاقه مندان مي توانند با مراجعه به بخش فارسي وب گاه خانه مولانا به نشاني www.maulanahouse.com براي شركت در اين همايش ثبت نام كنند.

يادداشت
مشكلات تبليغات هنري
سهراب نيكخواه - گسترش شهر تهران از نظر وسعت و جمعيت هر علت و دليلي كه داشت، بدون برنامه صورت گرفت. كسي خود را براي هجوم اين همه آدم به پايتخت آماده نكرده بود. هرچند مي شد از سالها پيش وضعيت كنوني را پيش بيني كرد، اما در هر صورت اتفاقي كه نبايد، افتاد. جمعيت زيادي به تهران سرازير شدند و بالاجبار شهر هر روز بزرگ و بزرگتر شد، چه در سطح و چه در ارتفاع. شهري كه جمعيت ساكنش بيش از دو برابر كل جمعيت كشوري مانند نروژ است، طبيعتا مشكلات فراواني دارد؛ مشكلاتي كه حل آنها به سادگي امكانپذير نيست. گرچه شيوه مدرن شهرداري كه از آغاز دهه 70 در تهران رايج شد توانست برخي از معضلات را سامان دهد، اما نتوانست به همه مسائل بپردازد و به بيان ديگر كلي نگري كند. وقتي برج ها سر برآوردند و كركره ها و سايه بان ها و تابلوهاي مغازه ها رنگ هاي بهتري به خود گرفتند، وقتي كم كم آثار جنگ از شهر دور شد و شهر خاكستري مان رنگ هاي ديگري به خود گرفت، وقتي بزرگراه ها شهر را در تسخير خود گرفتند، همه فكر كردند مشكل حل شده است، اما به ناگاه مشكل از جاي ديگري سر برآورد. هوا آنقدر آلوده شد كه نتوانستيم نفس بكشيم. توليد روزافزون اتومبيل و موتورسيكلت شهر را به پاركينگ تبديل كرد. شب ها كاميون ها و جرثقيل ها كار كردندو روزها ماشين ها بوق زدند و صداي پاي غول مدرنيته آسايش را از ما گرفت.
بيل بوردها از ميان بزرگراه ها روييدند و تبليغات مختلف حتي به در خانه ها هم رحم نكردند. اينطور بود كه نه تنها آلودگي هوا و صوت به وجود آمد كه آلودگي بصري هم چشم ها را آزرد.
بسياري از كارشناسان مسائل شهري حجم وسيع تبليغات در شهرهاي بزرگ را از انواع آلودگي هاي بصري مي دانند. برخي از كارشناسان ترافيك نيز بيل بوردها را يكي از عوامل تصادف در بزرگراه ها مي دانند. در اين ميان عرضه يك محصول فرهنگي بسيار سخت است. اگر بخواهيم براي نمايشگاه نقاشي و خطاطي يا يك جشنواره هنري تبليغ كنيم، فضاي مناسبي وجود ندارد. پوسترهاي تبليغاتي هنري كه به دلايل مختلف توان رقابت مالي با تبليغات بازرگاني را ندارند، در محل هايي نصب مي شوند كه ديد كمتري دارند. اندازه چنين پوسترهايي هم بسيار كوچكتر از تبليغات بازرگاني است و در چنين وضعي به سختي مي توان برگزاري يك اتفاق هنري را به اطلاع عموم مردم رساند.
از سوي ديگر نوع تبليغات هنري نيز در بسياري از موارد به گونه اي است كه توان جذب مخاطب عام را ندارد.
پوسترهاي هنري يا آنقدر نخبه گرا هستند كه نمي توانند با مردم كوچه و بازار ارتباط برقرار كنند يا آنقدر بي بهره از فن گرافيك هستند كه كسي به آنها توجه نمي كند. تكرار نيز يكي ديگر از مشكلات تبليغات هنري در ايران است. در كمتر تبليغي مي توان يك ايده  نو وجالب را ديد. دو سالانه نقاشي جايش را به جشنواره فيلم مي دهد و بقيه اجزا به جاي خود باقي مي مانند.
در به وجود آمدن چنين مشكل هايي چند عامل دخيل است:
۱ - ورود افراد غير ماهر در اين عرصه: بسياري از كساني كه اكنون پوستر تبليغاتي تهيه مي كنند هيچ اطلاعي از گرافيك ندارند و تنها بر اثر تكرار، نكاتي را ياد گرفته  اند. اين افراد قطعا نمي توانند ايد ه هاي نويي را وارد كارهاي خود كنند و تنها به تكرار مكررات مي پردازند.
۲ - دخالت هاي بي جا: اغلب مديراني كه سفارش پوسترهاي تبليغاتي مي دهند نه از تبليغات سررشته اي دارند و نه از گرافيك چيزي مي دانند، اما به علت  آنكه پول اثر را مي پردازند خود را محق مي دانند كه در جزئي ترين امور هم دخالت كنند. دخالت اين مديران در نهايت به بي انگيزگي طراحان و كارشناسان تبليغات منجر مي شود كه اين خود بركيفيت اثر، تاثير ملموسي مي گذارد.
۳ - خروج افراد باسابقه: به دلايل و علل مختلف، بسياري از بزرگان حوزه گرافيك ديگر در طراحي پوستر تبليغاتي فعاليت نمي كنند. اينكه چه عواملي اين استادان را از حوزه تبليغات فراري داده، خود موضوعي جداگانه است اما در هر صورت اين امر باعث عدم انتقال تجربيات به نسل هاي جديد شده است. جوانان اين عرصه بدون آنكه چند سالي را در كنار استادي به
كار آموزي بگذرانند، يك شبه استاد مي شوند و در نتيجه كاري كه ارائه مي دهند در حد استاندارد نيست.
۴ - طراحي پشت درهاي بسته: هنرمندي كه مي خواهد محصول كارش را به مردم عرضه كند، بدون توجه به آنكه در كدام زمينه هنري فعاليت مي كند، بايد با سليقه مخاطبان خود آشنايي كامل داشته باشد. شايد بيش از اين بايد جامعه هدف خود را مشخص كند و بداند اثرش را براي كدام بخش، دسته، گروه يا طبقه اجتماعي توليد مي كند و سپس نظر آن گروه را بداند. گرچه هنرمند بايد از عوام زدگي بپرهيزد و با اثر خود سليقه مخاطب را تغيير دهد، اما نبايد اين كار ،او را به جدايي از جامعه و نقطه اي كه ديگر مردم حرف او را نفهمند بكشاند.

خبرسازان
موفقيت در غربت
پرهام اعرابي، استاد ايراني دانشگاه تورنتو با بهره گيري از تكنيك هاي هوش مصنوعي موفق به ابداع سيستم كاملا جديدي براي جست و جو و بازيابي تصاوير شده كه بزودي انقلابي در سيستم هاي جست و جوي تصوير در شبكه اينترنت ايجاد مي كند.
اين دانشمند ايراني كه در 29 سالگي به عنوان يكي از جوان ترين استادان دانشگاه هاي كانادا به تحقيق و تدريس در زمينه علوم رايانه و سيستم هاي هوش مصنوعي فعاليت دارد، درباره طرح ابتكاري خود گفت: اين سيستم جديد بر خلاف شيوه هاي رايج جست وجوي تصوير كه براساس اسم ثبت شده تصاوير آنها را جست وجو و بازيابي مي كند، براساس شكل و ماهيت واقعي تصاوير عمل مي كند؛ بدين ترتيب بسياري از تصاويري كه به دليل نحوه نامگذاري و عبارت خاصي كه با آن ثبت شده اند در شيوه هاي كنوني قابل بازيابي نيستند، در اين سيستم براحتي تشخيص داده شده و بازيابي مي شوند.
اواضافه كرد: اين سيستم همچنين اين قابليت را دارد كه با بهره گيري از هوشمندي مصنوعي خود در مواقعي كه كاربر، اسم دقيق چيزي را كه در جست وجوي تصوير آن است، نمي داند، بر اساس نوع انتخاب هاي كاربر در جست و جوي تصاوير مشابه، خواسته واقعي او را درك كرده و تصوير آن را به كاربر ارائه كند.
او خاطرنشان كرد: به عنوان مثال اگر فردي در حال حاضر بخواهد تصوير گونه اي درخت يا گل خاص را كه اسم آن را نمي داند، پيدا كند نمي تواند آن را در اينترنت جست وجو كند، ولي در سيستم جديد كه با همكاري تعدادي از دانشجويانم در حال طراحي آن هستيم، فرد مي تواند با چند بار جست وجو و انتخاب تصاويري كه از لحاظ برخي ويژگي ها، مشابه مورد
مد نظر اوست، منظور خود را به سيستم جست و جو تفهيم كرده و تصوير مورد نظر خود را پيدا كند.
دكتر اعرابي تصريح كرد: به عنوان يك مثال ساده اگر كاربر دنبال يافتن يك گل سرخ باشد در سيستم ابتدا گل هايي را كه مي تواند هر رنگي داشته باشند انتخاب مي كند و در مرحله بعد چند تصوير ديگر
ــ مثلا خودرو و هر شيء ديگر ــ را كه همه قرمز رنگ هستند، انتخاب مي كند؛ به اين ترتيب، سيستم مي فهمد كه كاربر به دنبال تصاويري از يك گل به رنگ سرخ است و در مرحله بعد آنها را به كاربر ارائه مي كند.
او در توضيح بيشتر اين مسئله مثالي ديگر ارائه كرده و گفت: مثلا اگر كاربري در جست و جوي تصويري از يك ساختمان خاص نظير پارلمان كانادا باشد و نداند كه بايد با چه عبارتي آن را جست وجو كند، مي تواند ابتدا چند تصوير از ساختمان هاي مختلف كانادا و چند تصوير از پارلمان ايران و ساير كشورها را انتخاب كند و سيستم با تركيب اين تصاوير منظور كاربر را درك كرده و تصويري از پارلمان كانادا را جست و جو مي كند.
اعرابي خاطر نشان كرد: طراحي سيستم به صورتي است كه موارد متنوعي از مولفه هاي هر تصوير نظير رنگ، شكل، اندازه ، نوع و ... در آن لحاظ شده تا بتواند منظور دقيق كاربر و ارتباط بين تصاوير انتخابي وي را به درستي درك كند؛ البته ممكن است در مواردي اندك اشتباهاتي نيز در تشخيص تصاوير ايجاد شود، ولي به هر حال با توجه به كارايي اين سيستم، درصدي اشتباه قابل اغماض است، همچنان كه در سيستم هاي رايج نيز كه جست و جوي تصاوير بر اساس text صورت مي گيرد، اشتباهات و كاستي هايي وجود دارد.
اين استاد ايراني دانشگاه تورنتو كه به دليل ارائه اين طرح و ابداعات ديگر خود از جمله سيستم پيشرفته تشخيص صوت توسط رايانه از سوي مجله تكنولوژي ريويو موسسه فن آوري ماساچوست (MIT) به عنوان يكي از 35 مخترع جوان جهان در سال 2005 انتخاب شده است، درباره ميزان توانايي سيستم جست وجوي عكس در تشخيص صحيح محتواي تصوير گفت: اين سيستم با استفاده از تكنيك هاي پيشرفته هوش مصنوعي از توانمندي بالايي در تشخيص تصاوير برخوردار است؛ البته اگر سوژه اصلي تصوير مثلا يك خودرو در نمايي دور قرار داشته يا كيفيت تصوير پايين باشد ممكن است سيستم قادر به تشخيص صحيح آن نباشد؛ البته در حال حاضر يكي از دانشجويانم در حال بررسي امكان تلفيق قابليت هاي فهم تصوير سيستم طراحي شده با قابليت هاي سيستم رايج مبتني بر text است تا به اين ترتيب بتوان از قابليت ها و امتيازات هر دو نوع سيستم براي افزايش دقت تشخيص سيستم طراحي شده استفاده كرد.
دكتر اعرابي درباره روند اجراي اين پروژه و زمان عرضه تجاري سيستم نيز اظهار داشت: پروژه سيستم جست وجو مبتني بر درك تصوير از حدود يك سال قبل با حمايت تعدادي از شركت هاي اينترنتي آغاز شده و پيش بيني مي شود كه تا سال آينده نسخه قابل عرضه آن آماده شود و قصد داريم تا نوامبر 2006 آن را به صورت يك سايت اينترنتي مستقل جست و جوي تصوير عرضه كنيم.
پرهام اعرابي- استاد جوان ايراني دانشگاه تورنتو- در سال 1355 در تهران به دنيا آمده و تحصيلات خود را تا 12 سالگي در ايران ادامه داده است.
وي پس از مهاجرت خانواده به كانادا در سال 67 تحصيلات خود را در تورنتو ادامه داده و مدارج ليسانس و فوق ليسانس خود را در رشته مهندسي برق به ترتيب در سالهاي 1998 و 1999 دريافت كرده است. اعرابي تحصيلات دكتراي مهندسي برق را نيز در مدت دو سال در دانشگاه استنفورد به پايان برده و از همان سال (2001)، يعني در 24 سالگي به عنوان يكي از جوان ترين استادان دانشگاه هاي كانادا به كادر علمي دانشگاه تورنتو ملحق شده و از جولاي امسال (دو ماه پيش) به درجه پروفسوري رسيده است.
پروفسور اعرابي به واسطه فعاليت هاي تحقيقاتي و موفقيت هاي آموزشي تاكنون جوايز داخلي و بين المللي متعددي را در كانادا دريافت كرده است كه از جمله آنها جايزه محقق كانادايي در سال 2002 و جايزه بين المللي آموزش مهندسي برق (ويژه استادان جوان) در سال 2004 است.موفقيت در غربت
پرهام اعرابي، استاد ايراني دانشگاه تورنتو با بهره گيري از تكنيك هاي هوش مصنوعي موفق به ابداع سيستم كاملا جديدي براي جست و جو و بازيابي تصاوير شده كه بزودي انقلابي در سيستم هاي جست و جوي تصوير در شبكه اينترنت ايجاد مي كند.
اين دانشمند ايراني كه در 29 سالگي به عنوان يكي از جوان ترين استادان دانشگاه هاي كانادا به تحقيق و تدريس در زمينه علوم رايانه و سيستم هاي هوش مصنوعي فعاليت دارد، درباره طرح ابتكاري خود گفت: اين سيستم جديد بر خلاف شيوه هاي رايج جست وجوي تصوير كه براساس اسم ثبت شده تصاوير آنها را جست وجو و بازيابي مي كند، براساس شكل و ماهيت واقعي تصاوير عمل مي كند؛ بدين ترتيب بسياري از تصاويري كه به دليل نحوه نامگذاري و عبارت خاصي كه با آن ثبت شده اند در شيوه هاي كنوني قابل بازيابي نيستند، در اين سيستم براحتي تشخيص داده شده و بازيابي مي شوند.
اواضافه كرد: اين سيستم همچنين اين قابليت را دارد كه با بهره گيري از هوشمندي مصنوعي خود در مواقعي كه كاربر، اسم دقيق چيزي را كه در جست وجوي تصوير آن است، نمي داند، بر اساس نوع انتخاب هاي كاربر در جست و جوي تصاوير مشابه، خواسته واقعي او را درك كرده و تصوير آن را به كاربر ارائه كند.
او خاطرنشان كرد: به عنوان مثال اگر فردي در حال حاضر بخواهد تصوير گونه اي درخت يا گل خاص را كه اسم آن را نمي داند، پيدا كند نمي تواند آن را در اينترنت جست وجو كند، ولي در سيستم جديد كه با همكاري تعدادي از دانشجويانم در حال طراحي آن هستيم، فرد مي تواند با چند بار جست وجو و انتخاب تصاويري كه از لحاظ برخي ويژگي ها، مشابه مورد
مد نظر اوست، منظور خود را به سيستم جست و جو تفهيم كرده و تصوير مورد نظر خود را پيدا كند.
دكتر اعرابي تصريح كرد: به عنوان يك مثال ساده اگر كاربر دنبال يافتن يك گل سرخ باشد در سيستم ابتدا گل هايي را كه مي تواند هر رنگي داشته باشند انتخاب مي كند و در مرحله بعد چند تصوير ديگر
ــ مثلا خودرو و هر شيء ديگر ــ را كه همه قرمز رنگ هستند، انتخاب مي كند؛ به اين ترتيب، سيستم مي فهمد كه كاربر به دنبال تصاويري از يك گل به رنگ سرخ است و در مرحله بعد آنها را به كاربر ارائه مي كند.
او در توضيح بيشتر اين مسئله مثالي ديگر ارائه كرده و گفت: مثلا اگر كاربري در جست و جوي تصويري از يك ساختمان خاص نظير پارلمان كانادا باشد و نداند كه بايد با چه عبارتي آن را جست وجو كند، مي تواند ابتدا چند تصوير از ساختمان هاي مختلف كانادا و چند تصوير از پارلمان ايران و ساير كشورها را انتخاب كند و سيستم با تركيب اين تصاوير منظور كاربر را درك كرده و تصويري از پارلمان كانادا را جست و جو مي كند.
اعرابي خاطر نشان كرد: طراحي سيستم به صورتي است كه موارد متنوعي از مولفه هاي هر تصوير نظير رنگ، شكل، اندازه ، نوع و ... در آن لحاظ شده تا بتواند منظور دقيق كاربر و ارتباط بين تصاوير انتخابي وي را به درستي درك كند؛ البته ممكن است در مواردي اندك اشتباهاتي نيز در تشخيص تصاوير ايجاد شود، ولي به هر حال با توجه به كارايي اين سيستم، درصدي اشتباه قابل اغماض است، همچنان كه در سيستم هاي رايج نيز كه جست و جوي تصاوير بر اساس text صورت مي گيرد، اشتباهات و كاستي هايي وجود دارد.
اين استاد ايراني دانشگاه تورنتو كه به دليل ارائه اين طرح و ابداعات ديگر خود از جمله سيستم پيشرفته تشخيص صوت توسط رايانه از سوي مجله تكنولوژي ريويو موسسه فن آوري ماساچوست (MIT) به عنوان يكي از 35 مخترع جوان جهان در سال 2005 انتخاب شده است، درباره ميزان توانايي سيستم جست وجوي عكس در تشخيص صحيح محتواي تصوير گفت: اين سيستم با استفاده از تكنيك هاي پيشرفته هوش مصنوعي از توانمندي بالايي در تشخيص تصاوير برخوردار است؛ البته اگر سوژه اصلي تصوير مثلا يك خودرو در نمايي دور قرار داشته يا كيفيت تصوير پايين باشد ممكن است سيستم قادر به تشخيص صحيح آن نباشد؛ البته در حال حاضر يكي از دانشجويانم در حال بررسي امكان تلفيق قابليت هاي فهم تصوير سيستم طراحي شده با قابليت هاي سيستم رايج مبتني بر text است تا به اين ترتيب بتوان از قابليت ها و امتيازات هر دو نوع سيستم براي افزايش دقت تشخيص سيستم طراحي شده استفاده كرد.
دكتر اعرابي درباره روند اجراي اين پروژه و زمان عرضه تجاري سيستم نيز اظهار داشت: پروژه سيستم جست وجو مبتني بر درك تصوير از حدود يك سال قبل با حمايت تعدادي از شركت هاي اينترنتي آغاز شده و پيش بيني مي شود كه تا سال آينده نسخه قابل عرضه آن آماده شود و قصد داريم تا نوامبر 2006 آن را به صورت يك سايت اينترنتي مستقل جست و جوي تصوير عرضه كنيم.
پرهام اعرابي- استاد جوان ايراني دانشگاه تورنتو- در سال 1355 در تهران به دنيا آمده و تحصيلات خود را تا 12 سالگي در ايران ادامه داده است.
وي پس از مهاجرت خانواده به كانادا در سال 67 تحصيلات خود را در تورنتو ادامه داده و مدارج ليسانس و فوق ليسانس خود را در رشته مهندسي برق به ترتيب در سالهاي 1998 و 1999 دريافت كرده است. اعرابي تحصيلات دكتراي مهندسي برق را نيز در مدت دو سال در دانشگاه استنفورد به پايان برده و از همان سال (2001)، يعني در 24 سالگي به عنوان يكي از جوان ترين استادان دانشگاه هاي كانادا به كادر علمي دانشگاه تورنتو ملحق شده و از جولاي امسال (دو ماه پيش) به درجه پروفسوري رسيده است.
پروفسور اعرابي به واسطه فعاليت هاي تحقيقاتي و موفقيت هاي آموزشي تاكنون جوايز داخلي و بين المللي متعددي را در كانادا دريافت كرده است كه از جمله آنها جايزه محقق كانادايي در سال 2002 و جايزه بين المللي آموزش مهندسي برق (ويژه استادان جوان) در سال 2004 است.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
علمي
فرهنگ
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |