دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۵ - Oct 3, 2005
در جلسه معارفه قائم مقام، معاون اقتصادي و معاون اداري مالي وزارت خارجه اعلام شد
هماهنگي بخش هاي اقتصادي با سياست خارجي
از اولويتهاي وزارت خارجه است
گروه سياسي: روز گذشته با حضور علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، منوچهر متكي وزير امور خارجه ، دو تن از اعضاي دفتر مقام معظم رهبري و عضو شوراي شهر تهران و مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت خارجه مراسم معارفه مهدي مصطفوي قائم مقام وزير امور خارجه، عليرضا شيخ عطار معاونت اقتصادي و مهدي نبي زاده معاونت اداري و مالي اين وزارت برگزار گرديد و از بانك معاونت قبلي اداري و مالي اين وزارتخانه تقدير به عمل آمد.
در اين مراسم وزير امور خارجه، انتخابات رياست جمهوري را آغاز و طرحي نو با مديريتي نوين در امر خدمتگزاري خواند و افزود: رئيس جمهوري مصمم هستند با كابينه انتخابيش و همراهي مردم گام هاي مؤثري در جهت توسعه همه جانبه بردارند و اين حركت با بهره گيري از نيروهاي جديد به همراه تجارب ۲۷ ساله انجام خواهد گرفت.
متكي شرايط ايجاد شده را فرصتي براي ياران انقلاب دانست كه بار ديگر رداي عشق و خدمت بر تن كرده و در اين عرصه گام هاي اساسي بردارند.
وزير امور خارجه در بخشي از سخنان خود افزود: از همراهي همه كساني كه بر اهميت ميدان سياست خارجي وقوف دارند و در كنار تدبير و انديشه، مرعوب قدرتهاي ديگر نيستند، استقبال مي كنيم. از همه تجارب آگاهان اين عرصه گسترده و وسيع كه در جهت اهداف سياست خارجي نظام مفيد و موثر باشد، بهره خواهيم برد.وي افزود: با ايجاد فضايي صميمي و بسيج همه توانمنديهاي عرصه سياست خارجي طرحهاي نو و پيامهايي صريح و روشن و همسو با منافع و ارزش هاي اصيل انقلاب و بر مبناي صلح و دوستي به همه دنيا و دولتهايي كه در صدد گسترش روابط دوجانبه براساس احترام متقابل هستند ارسال خواهيم كرد.
وي سپس به اهميت و جايگاه قائم مقام در وزارت خارجه اشاره كرد و گفت: با توجه به گستردگي امور و طبيعت كار سياست خارجي كه بخش اعظم وقت وزير صرف ميزباني، سفرهاي دوجانبه و اجلاس ها مي گردد، حضور فردي توانمند، آشنا و متعهد در اين سمت كه بتواند اختيارات حوزه وزير را بر عهده داشته و امور را ساماندهي و هماهنگي هاي لازم را بين حوزه هاي مختلف داخلي ايجاد نمايد، و همچنين با حضور در جلسات هيات دولت امور را پيگيري كند ضروري بود كه ما از مجموعه وزارت خارجه به آقاي مصطفوي رسيديم كه جامع همه اين صفات است و با توجه به تجربه و دقت در پيگيري امور، مطمئنيم با حضور ايشان شاهد تحولات زيادي در همه حوزه هاي وزارت خارجه خواهيم بود.
وزير امور خارجه آنگاه به اهميت ويژه معاونت اقتصادي و تاكيد مقام معظم رهبري و رياست جمهوري بر ايجاد رابطه بين حوزه سياسي و اقتصادي اشاره كرد و گفت: اين معاونت تاكنون نتوانسته جايگاه واقعي خود را بدست آورد، لذا ضرورت هماهنگي بخش هاي اقتصادي و سياست خارجي و ايجاد رابطه مستقيم بين اين دو بخش از اولويت هاي اساسي وزارت خارجه است. ما نيازمند معرفي مديري قوي در اين حوزه بوديم كه آقاي مهندس شيخ عطار با كوله باري ارزشمند از تجارب و صاحب نظر در امور سياسي و بين المللي و تجربه طولاني در حوزه هاي مديريت اقتصاد و صنعتي كشور فردي است كه مي تواند با توجه به اهميت اين معاونت آنرا فعال و پويا نمايد و اين خواسته نظام و رهبري برآورده سازد.
در ادامه اين مراسم، آقاي بروجردي حضور متكي را در وزارت امور خارجه فرصت مناسبي براي تعامل بين وزارت امور خارجه و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خواند و برنامه كارشناس محوري وزير امور خارجه را كمك بزرگي به پيشرفت امور ديپلماسي كشور دانست.
وي سپس سكينه و آرامش را در كنار تجربه و تخصص از ويژگي هاي آقاي مصطفوي خواند و گفت: اين مايه اطمينان است كه وزير امور خارجه شخصي مطلع و آگاه را به سمت قائم مقام خود برگزيده كه مورد پذيرش داخلي مجموعه و بيرون مجموعه است. بروجردي همچنين شيخ عطار را فردي فعال و شناخته شده در درون وزارت خارجه معرفي كرد كه در كنار آشنايي با سياست خارجي شناخت دقيقي از سياست هاي داخلي دارد.
بروجردي افزود: اميدوارم كه با حضور شيخ عطار انتظار نظام در هماهنگي بين حوزه هاي اقتصادي و سياست خارجي با دست باكفايت ايشان محقق شود.
در اين مراسم از زحمات آقاي بانك، معاونت قبلي وزارت امور خارجه قدرداني شد. در ادامه مهدي نبي زاده به عنوان معاونت جديد اداري مالي پيرامون برنامه هاي خود مطالبي را عنوان كرد.
آقاي مصطفوي قائم مقام وزير امور خارجه هم با اشاره به حضور نيروهاي پرتوان فعال و ولايتمدار اين وزارتخانه گفت: با استفاده از اين نيروهاي متعهد و ولايتمدار مي توانيم پايه گذاري وزارت خارجه اي مقتدر و توانمند را پي ريزي نموده و از اين سرمايه انساني مومن و متخصص بهره مند شويم.
آقاي شيخ عطار هم با توجه به اهميت معاونت اقتصادي و نوپا بودن اين معاونت خواستار هماهنگي معاونت هاي داخلي و حوزه هاي اقتصادي براي رسيدن به هدف مهم ارتباط منطقي بين روابط اقتصادي با سياست خارجي شد.
لازم به ذكر است مهندس شيخ عطار قبل از تصدي معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه مديرعامل موسسه همشهري وسردبيري روزنامه همشهري را بر عهده داشتند.

مجلس روز گذشته تصويب كرد؛
ممنوعيت بكارگيري مجدد بازنشسته ها
در وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي
گروه سياسي: براساس مصوبه ديروز مجلس شوراي اسلامي هر نوع بكارگيري افراد بازنشسته در وزارتخانه ها، مؤسسات و سازمانهاي دولتي و شركتهاي وابسته و تابع آنها و هر دستگاهي كه به نحوي از بودجه كل كشور استفاده مي كنند و با تصويب هيات وزيران تحت هر عنوان ممنوع شد.
به گزارش خبرنگار ما ايثارگران تا قبل از ۳۰ سال خدمت از حكم اين ماده مستثني هستند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز در ادامه بررسي لايحه الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت پرداختند و براساس يكي از مواد اين لايحه وزارتخانه ها، مؤسسات و شركتهاي دولتي، صدا و سيما و همه سازمانها و شركتهايي كه به نحوي از بودجه دولت استفاده مي كنند مكلفند يكي از فرزندان كاركنان شهيد، جانباز ۲۵ درصد به بالا و آزاده (اعم از شاغل، فوت شده و يا از كار افتاده) را كه واجد شرايط عمومي استخدام هستند علاوه بر سهميه استخدامي ايثارگران در همان دستگاه استخدام كنند.
همچنين دولت مكلف شد صددرصد هزينه بيمه همگاني و مكمل جانبازان و درمان خاص آنها شامل بازنشستگي و از كارافتادگي به صددرصد حق سرانه جانبازان و بيمه مضاعف جانبازان ۵۰ درصد به بالا و حقوق ورودي تجهيزات پزشكي و توانبخشي مورد نياز جانبازان را در لوايح بودجه سنواتي پيش بيني و منظور كند.
طبق يكي ديگر از مواد مصوب شده اين لايحه به دولت اجازه داده شده اعتبارات خدمات رفاهي كاركنان دولت و كمك هزينه مسكن را به صورت نقدي يا صور ديگر در اختيار كاركنان دولت قرار دهد.
همچنين دستگاه هاي اجرايي مكلف شدند در هر مرحله از جذب نيرو حداقل بيست درصد از رديف هاي استخدامي را به ايثارگران واجد شرايط اختصاص دهند و گزارش آن را به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال كنند.سازمان مديريت و برنامه ريزي مكلف است در صدور مجوزهاي استخدامي سهميه فوق الذكر و همچنين سهميه استخدام سه درصد واجد شرايط معلولان را رعايت كند.براساس يكي ديگر از مواد لايحه مذكور به دستگاه هاي اجرايي اجازه داده شد جهت اصلاح ساختار نيروي انساني دو درصد از اعتبارات هزينه اي و يا منابع داخلي خود را براي پرداخت وجوه تشويقي علاوه بر قوانين و مقررات موضوع بازخريد و بازنشستگي به نيروهاي مازاد بر نياز خود در صورت دارابودن شرايط بازنشستگي و با كمتر از ۳۰ سال خدمت اختصاص دهند.
در حاشيه
* تعدادي از بازنشستگان وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي صبح ديروز مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. اين افراد خواستار تسري لايحه مديريت خدمات كشوري موسوم به نظام هماهنگ پرداخت حقوق و كاركنان دولت به بازنشستگان مي باشند و به تبعيض ميان پرداختهاي متفاوت ميان دستگاه هاي مختلف دولتي معترض هستند.
همچنين تعدادي از بازنشستگان وزارت بهداشت نيز خواستار پرداخت پاداش ۵/۱ ميليون تومان خود هستند.
* عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز روز گذشته طي تذكري خطاب به رئيس جمهور، رسيدگي به تخلفات واضح و روشن در منطقه ويژه اقتصادي پارس جنوبي را يادآور شد.
نماينده مردم تبريز ديروز در مجلس گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام خارج از اختيارات خود در عرض قوه مقننه مبدل به يك نهاد قانونگذار شده و عرصه را براي مجلس تنگ مي كند.

ديدار هاشمي رفسنجاني با سفير يمن
مهر: هاشمي رفسنجاني در ديدار سفير يمن، حل مشكلات موجود جهان اسلام را نيازمند همكاري سازنده اين كشورها عنوان كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مسائل فلسطين، عراق، افغانستان و لبنان را از مهمترين مشكلات جهان اسلام عنوان كرد و افزود: مسئوليت كشورهاي اسلامي بسيار سنگين است و بايد شخصيت هاي سياسي و فرهنگي اسلامي راهي براي حل اين مسائل بيابند.هاشمي رفسنجاني روابط ايران و يمن را رو به رشد عنوان كرد و گفت: نزديكي فرهنگي و ديني مردم دو كشور مي تواند سر فصل مطلوبي براي گسترش روابط ايران و يمن باشد و بايد از آن استفاده مطلوب به عمل آيد.وي با اشاره به تلاش هاي برخي دشمنان براي تفرقه ميان كشورهاي اسلامي، تصريح كرد: با تدبير در زمان بروز مشكل مي توان تمام اين توطئه ها را خنثي و دشمنان را در رسيدن به اهدافشان ناكام گذاشت.
در اين ديدار عبدالقوي عبدالواسع الارياني گسترش روابط جمهوري اسلامي ايران و يمن را در سال هاي اخير مطلوب عنوان كرد و گفت: رهبران دو كشور اراده اي قوي براي تحكيم روابط دارند.

وزير دفاع : ايران آمادگي دارد تجربيات دفاعي خود
را در اختيار كشورهاي همسايه قرار دهد
فارس: وزير دفاع كشورمان در ديدار رئيس عماني كميسيون مشترك نظامي ايران و عمان گفت: ايران آمادگي دارد توانمندي ها و تجربيات دفاعي خود را براي تحكيم صلح و ثبات در اختيار كشورهاي حاشيه خليج فارس قرار دهد.
سرتيپ مصطفي محمد نجار روز گذشته در ملاقات سعود الحبسي، رئيس عماني كميسيون مشترك نظامي ايران و عمان با وي، شرايط ملتهب و بحراني منطقه را عامل حضور و دخالت نيروهاي فرامنطقه اي و عدم تشكيل يك نظام امنيتي مشترك توسط كشورهاي منطقه خليج فارس دانست.
وزير دفاع كشورمان با اشاره به اهميت ژئوپليتيك، ژئواكونوميك و ژئواستراتژيك خليج فارس و تنگه هرمز گفت: ايران و عمان در دو سوي تنگه هرمز نقش تعيين كننده اي در تامين امنيت اين آبراه حياتي بر عهده دارند.
در ادامه اين ملاقات، سعود الحبسي رئيس عماني كميسيون مشترك نظامي ايران و عمان پس از تسيلم پيام ويژه وزير دفاع عمان، در سخناني با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي ايجاد ثبات در منطقه به عنوان محور اقدامات كميسيون مشترك نظامي دو كشور گفت: ما اطمينان داريم گام هايي كه با درايت در جهت توسعه روابط دو كشور برداشته مي شود، با موفقيت همراه خواهد بود.

آقامحمدي: اظهارنظرهاي داخلي
بايد منطبق بر واقعيات باشد
ايسنا: آقامحمدي گفت: تغييرات در تركيب اعضاي شوراي حكام كمك مي كند رويكردها درباره ايران در اجلاس آتي شوراي حكام منطقي تر باشد.
علي آقامحمدي، سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به تغييرات در تركيب اعضاي شوراي حكام و تاثير ديدگاه اين كشورها درباره ايران در اجلاس آتي شوراي حكام اظهار داشت: تغييرات صورت گرفته سبب مي شود به جاي احساسات و روابطي كه در قطعنامه اخير مشهود بود، مقداري عقلانيت و ضوابط بيشتر در شوراي حكام رعايت شود. وي با بيان اين كه تصور مي كنيم رويكرد اين كشورها نسبت به مساله هسته اي ايران منطقي تر خواهد بود، گفت: البته به اين معنا نيست كه تصور كنيم همه چيز در شوراي حكام نسبت به موضوع ايران تغيير خواهد كرد، بلكه فكر مي كنيم گروهي از كشورها وجود دارند كه مي توانند تا حدودي مصالح جهاني و منطقه اي را بيشتر مورد بحث قرار دهند و توجه افكار عمومي و دولتمردان دنيا را به اين مساله جلب كنند كه تصميمات ناپخته به ضرر منطقه خاورميانه و جامعه بشري و نهادهاي بين المللي است.
وي گفت: ديپلماسي كشور بايد در اين خصوص اقداماتي فعال را صورت دهد و اين كشورها را در جريان مواضع ايران قرار دهد و به بحث و تبادل نظر بپردازد؛ همچنين زمينه همكاري در زمينه هاي مختلف را فراهم كند و مسئوليت ها و توانايي هاي هر يك از اعضا را بهتر تشخيص دهد و نسبت به رفتار اين كشورها در شوراي حكام نگاهي همه جانبه و درون نگر داشته باشد.

بررسي دستورالعمل روابط دولت و مجلس
فارس: در جلسه شوراي معاونين پارلماني وزارتخانه ها و دستگاههاي اجرايي به رياست سيد احمد موسوي معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور، «دستورالعمل روابط دولت و مجلس شوراي اسلامي» مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
موسوي در ابتداي جلسه ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: در جلسات هيات دولت بر اين نكته تأكيد شده است كه يكي از دشوارترين مسؤوليتها در وزارتخانه ها و دستگاههاي اجرايي، مسؤوليت معاونين پارلماني است و حتي المقدور وزير و مسؤول دستگاه بايد امكانات و لوازم كافي را در اختيار آنها بگذارند.وي تأكيد كرد: معاونين پارلماني طبق وظايف خود بايد حداقل در يكي از ايام برگزاري جلسات علني مجلس (روزهاي يكشنبه، سه شنبه و چهارشنبه) در مجلس حضور داشته و با نمايندگان در تعامل و ارتباط باشند.
در اين جلسه با توجه به اهميت حضور وزراء در مجلس مقرر شد معاونان پارلماني برنامه حضور و ملاقات وزراء با نمايندگان در مجلس را تنظيم و ارائه نمايند.

رئيسي: دانشگاه علوم قضايي به كمك قوه قضائيه مي آيد
فارس: معاون اول قوه قضاييه با اشاره به ارتقاء دانشكده علوم قضايي به دانشگاه تصريح كرد: دانشگاه علوم قضايي در همه حوزه هاي مورد نياز، به كمك قوه قضائيه مي آيد.
سيد ابراهيم رئيسي، در حاشيه آغاز سال تحصيلي دانشكده علوم قضايي و خدمات اداري و در جمع خبرنگاران با تأكيد بر اين كه كادر دستگاه قضايي بايد متشكل از دانشمندان برجسته حقوق باشد، اظهار داشت: ارتقاء سطح تحصيلات كادر به كيفيت رسيدگي پرونده ها و افزايش اعتماد مردم كمك مي كند.
وي افزود: طبق بررسي ها دوستاني كه از سطح دانش و اطلاعات بيشتري در دستگاه قضايي برخوردار هستند ايفاي نقش بيشتري داشته اند و از اين رو تصميم گرفته شد كه با همكاري وزارت علوم دانشكده علوم قضايي تبديل به دانشگاه شود كه موافقت اصولي آن انجام شده و به زودي اين كار اجرايي خواهد شد.

باهنر: عضويت در شوراي شهر شغل به حساب نمي آيد
مهر: نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس بايد درباره طرح تفسير قانون وظايف شوراي شهر تصميم بگيرد، اما عضويت در شوراي شهر شغل به حساب نمي آيد و ممنوعيت قانوني را شامل نمي شود.
محمدرضا باهنر در حاشيه بازديد از نمايشگاه نيروي انتظامي كه در محل مجلس برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: به عقيده من مسئوليت همزمان اعضاي شوراي شهر و دولت شغل محسوب نمي شود چرا كه كار در شوراي شهر تمام وقت نيست و هفته اي يكي دو جلسه بيشتر جلسه ندارند بنابراين مي توانند شغل ديگري داشته باشند و در نهايت اين مجلس است كه بايد به اين مساله پاسخ حقوقي دهد.نماينده كرمان از رسيدن طرح تفسير قانون و وظايف شوراي شهر به هيات رئيسه مجلس اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: من هنوز شخصا اين طرح را مشاهده نكرده ام.باهنر در پاسخ به سئوالي مبني بر انتقاد به انتصابات در وزارت كشور اظهار داشت: از انتقادات خبر ندارم اما ميزان آراي وزراي دولت احمدي نژاد در راي اعتماد از مجلس متفاوت بود، در نتيجه امروز كساني كه آراي كمتري دارند بايد بيشتر مواظب رفتار خود باشند.

ايزدپناه: اعلام اسامي مفسدان اقتصادي نيازمند قانون است
فارس: سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي از اطلاع رساني درمورد هشت پرونده مهم مفاسد اقتصادي در آينده نزديك خبر داد و گفت: در اين اطلاع رساني اسامي افراد ذكر نخواهد شد زيرا اعلام اسامي مفسدان اقتصادي نيازمند قانون است.
عبدالرضا ايزدپناه ديروز يكشنبه در حاشيه مراسم توديع و معارفه رئيس كل دادگستري استان تهران درخصوص اطلاع رساني درمورد ۱۰ پرونده مهم مفاسد اقتصادي گفت: به زودي درباره هشت پرونده مفاسد اقتصادي كه برايمان ارسال شده است، اطلاع رساني مي كنيم.وي اظهار داشت: پرونده هاي ارسالي به ما ۸ فقره است نه ۱۰ تا و من اسامي آنها را نمي دانم.به گفته وي اسامي اشخاص در اين پرونده اعلام نخواهد شد و پرونده ها به محض كامل شدن اطلاع رساني خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |