تشكيل مشاغل كاذب و بازار سياه
توزيع كالابرگ ارزاق عمومي در ميان مردم با وجود اينكه برخورداري آنها را از حداقل معيشت تضمين كرد، در مورد برخي اقلام، زمينه رشد غيرواقعي مصرف را به بار آورد.
در شرايطي كه غذاي اصلي دهك هاي پايين جامعه ايران سيب زميني بود، توزيع عمومي برنج سبب افزايش مصرف آن در ميان مردم شد و بازار، اين محصول را به سمت شتاب گيري روند افزايش قيمت سوق داد. گذشته از اين، ناهمگوني الگوي بسياري از خانوارهاي ايراني با ميزان توزيع اقلام يارانه اي و نيز تمايل بسياري از آنها براي تامين كمبود مصرف برخي از كالاها با مبادله كالابرگ اقلام كم مصرف، زمينه را براي خلق شغل كاذبي چون كوپن فروشي فراهم آورد. سود فروش و مبادله كالابرگ به حدي افزايش يافت كه اين شغل به يكي از جذاب ترين مشاغل براي كارجويان در دهه 60 هجري در ايران كه عموما مهاجران روستايي به شهرها بودند- بدل شد.
گسترش شبكه فروش كالابرگ، آرام آرام بر فساد نهاد توزيع كالابرگ هم افزود. گردش مالي و حجم چاپ و توزيع بالاي اين نهاد، شرايط را براي برخي سوءاستفاده ها و زدوبندها ايجاد كرد. به اين ترتيب بازار سياه محصولات يارانه اي براي تامين نياز خانوارهاي ثروتمند و آنهايي كه نياز آني و ضروري به بعضي كالاها پيدا مي كردند، ايجاد شد. بنابراين واقعيات، تشكيل بازار سياه كالاها، پيش زمينه اصلي گسترش اقتصاد زيرزميني و شبكه هاي قاچاق كالا را ايجاد كرد كه طي سالهاي اخير، توليد و صنعت ايران را زمينگير كرده است؛ به طوري كه سازمان مديريت و برنامه ريزي، بيش از 50 درصد اقتصاد فعلي ايران را اقتصاد زيرزميني اعلام مي كند.
چنانچه براي نقيصه ها و چالش هاي پيش روي اقتصاد يارانه اي ايران چاره اي غيريارانه اي و هدفمند انديشيده شود و مردم نيز در جريان معضلات ناشي از چنين اقتصادي قرار گيرند، دولت راهكارهايي را براي هوشمندسازي مديريت، شناسايي اقشار محروم، سمت وسو دادن و تخصيص يارانه ها در نظر مي گيرد، اما از آنجا كه تغيير اين نظام ممكن است سالها به طول انجامد، بايستي راهكارهايي ضربتي به منظور كنترل بازار سياه و تبعات ناشي از آن درنظر گرفت.
اقتصاد يارانه اي نافي كنترل جمعيت
بسياري از اقتصاددانان و سياستگذاران بر اين عقيده اند كه اگرچه در سالهاي پس از جنگ، سياست هاي تشويقي جمعيت كاسته شده است، اما برخي زواياي اقتصادي كشور، خود مشوق زاد و ولد و افزايش جمعيت است.
در اين ميان ارائه كالابرگ به ازاي تعداد افراد تحت تكفل سرپرست خانواده، در كنار افزايش تورم و قيمت كالا هاي اساسي موجب بروز برخي مشكلات در نظام و سياست هاي كنترل جمعيت شده است.
مهمترين عامل چنين نقيصه اي، نبود برنامه اي جامع و مناسب، به منظور تخصيص يارانه ها به افراد نيازمند است. اقشار محروم نيز يكي از راهكارهاي گريز از مشكلات معيشتي را در داشتن فرزند به عنوان نيروي درآمد زا و عاملي براي افزايش سهميه دريافتي از كالاهاي يارانه اي تشخيص مي دهند. بي شك برنامه اطلاع رساني تاثير گذاري هم تا به حال در بين نبوده است، چرا كه ايران روز به روز با روند افزايش جمعيت و كاهش رفاه اجتماعي رو به روست. دولت در راستاي كنترل جمعيت و توزيع عادلانه منابع مي تواند براي ارائه خدمات، سقفي معقول تعيين كند تا در آينده افراد تعدد فرزندان را عاملي مثبت ارزيابي نكنند. همچنين شناسايي دقيق خانواده هاي محروم و اقشار كم درآمد به منظور تخصيص اعتبار بيشتر و شناسايي خانواده هاي مرفه به منظور حذف از فهرست ارائه كالاهاي اساسي، نقشي بنيادي در بهبود وضعيت اقتصادي كشور دارد.
رسانه ها نيز بايستي نقاط ضعفي را كه در ظاهر مثبت ارزيابي مي شوند و در اصل منوط بر بروز مشكلاتي در اقتصاد كلان هستند، مورد شناسايي قرار داده و اطلاع رساني و آگاه سازي عموم مردم را در اولويت كار خود قرار دهند. اهميت اين مسئله در توهم مسئولان و مردم نسبت به زواياي مثبت برخي سياست هاي نادرست اقتصادي روشن مي شود.
كالابرگ هاي ديجيتالي
چندي پيش كه خبر ادامه توزيع كالابرگ در برنامه چهارم توسعه اعلام شد، مدير كل اجرايي ستاد بسيج اقتصادي در گفت و گو با ايسنا، ستاد مذكور را موظف به ارائه كارت هوشمند يا اعتباري به جاي كالابرگ در مرحله سيزدهم توزيع ذكر كرده بود.
اين خبر از يك زاويه ديگر نيز قابل توجه بود و آن اينكه، تنها هزينه امور چاپ، خريد كالا و توزيع مرحله دوازدهم كالابرگ كالاهاي اساسي حدود 2 ميليارد تومان برآورد شده است. بنابراين به نظر مي رسد تا جايگزيني شيوه اي براي هدفمند ساختن نظام يارانه اي، اختصاص كالابرگ ديجيتال به اين امر مي تواند بازارسياه را كنترل كند. با توجه به پيشرفت صنعت الكترونيك، خدماتي كه قبلا به صورت فيزيكي صورت مي گرفت، در حال حاضر به صورت الكترونيكي در دسترس عموم قرار مي گيرد.
چنين فرآيندي مي تواند از طريق شبكه هاي اينترنتي تهيه و در صورت نياز به شخص ديگري انتقال يافته يا فروخته شود. براي تحقق سيستم كالابرگ ديجيتال نياز به دو سيستم صدور گواهي و بانكداري الكترونيك داريم.
چنانچه اين دو عامل به صورتي مناسب كارايي داشته باشند، صدور كارت هاي اعتباري نيز قابل بررسي است تا امكان هر گونه كپي برداري و سوءاستفاده به حداقل تقليل يابد.