الهام اناري
امروزه كمتر كسي براي آشنايان خود نامه مي نويسد و به صورت مكاتبه اي با آنها احوالپرسي مي كند. فن آوري هاي نوين عصر ارتباطات، ارتباط با ديگران را سهل و ممتنع كرده است. برقراري ارتباط همراه با صدا و تصوير شيرين است، اما آنهايي كه در زمان هاي نه چندان دور با نامه نگاري احوالات نزديكان و دوستان را جويا مي شدند، مي دانند كه حلاوت ارتباط مكاتبه اي چيز ديگري است.
نمي توان گفت فرهنگ مكاتبه و نياز پستي مردم از بين رفته است، چون جوامع امروزي هنوز جايگزين مناسبي براي پست نيافته اند.
آمار ترافيك پستي در كشورمان حكايت از روند صعودي جا به جايي مرسوله در شبكه پستي دارد.
پست ايران با شناسايي و جذب بازارهاي جديدي كه از آنها به عنوان مشتريان كلان ياد مي شود، حركت ها و اقدامات نويني را آغاز كرده كه البته كشورهاي توسعه يافته پيشگام آن بوده اند. پست ايران امروزه به مراتب از مبادله صرف پيام هاي ميان فردي فراتر رفته و با تبيين و ترويج فرهنگ مكاتبه براي سازمان هاي دولتي و خصوصي كه با مردم سروكار بسيار دارند، به سمت زيربنايي كردن فعاليت پست در كل جامعه پرداخته است.
در واقع اين درست است كه همه ما به مراتب كمتر از گذشته براي هم نامه مي نويسيم، ولي همه ما به گونه اي سازمان يافته ناگزير شده ايم براي ثبت نام در آزمون ها، ارسال مدارك و گرفتن دفترچه آماده به خدمت، مدارك راهنمايي و رانندگي (خدمات خودرويي) و هزاران كار ضروري مورد نياز خود از پست و خدمات پستي استفاده كنيم. بنابراين كاهش نامه هاي ميان فردي به معناي كاهش مكاتبه در سطح جامعه نيست.
آنچه روي داده، بيشتر جا به جايي در نحوه ارتباطات ميان فردي مردم است. اتفاقا رويكردي كلان و واقع نگر به نقش و جايگاه پست در زندگي جمعي امروز بيانگر آن است كه جامعه به سمت گسترش فرهنگ مكاتبه به جاي مراجعه حركت مي كند و اين رويداد كاملا منطبق با جهت گيري ها و برنامه ريزي هاي كلان كشور و شبكه پستي است. ديگر كمتر سازماني است كه امور و فعاليت هاي خود در بخش ارتباط با مردم را بدون بهره گيري از اين شبكه گسترده و بهم پيوسته اي كه تا اعماق روستاها نيز كشيده شده است، انجام دهد. ثبت نام ميليون ها داوطلب كنكور در هر سال و توزيع دفترچه ها و جمع آوري مدارك آنها، ارائه انواع خدمات خودرويي با هماهنگي نيروي انتظامي، ثبت نام مشمولان آماده به خدمت سربازي، ثبت نام آزمون هاي استخدامي، صدور كارت ملي، توزيع انواع قبوض تلفن، برق، گاز، آب، عوارض و ... و هزاران كار ريز و درشت كه هر كدام از بار ترافيكي و تردد درون شهري و بين شهري مردم كاسته و تسهيلات لازم براي ارتباط مردم با سازمان ها را فراهم مي كند، نمونه هايي از گسترش فرهنگ مكاتبه در جامعه است. نقش و اهميت اين امر وقتي نمود بيشتري پيدا مي كند كه فرض كنيم اين چند صد ميليون ترافيك (يعني مكاتبه) هم بر تعداد مراجعات و رفت وآمد درون شهري و ميان شهري مردم افزوده شود. بي ترديد، افزايش فرهنگ مكاتبه، رويه ها و امور سازمان يافته، كاهش تردد، ترافيك و آلودگي هاي زيست محيطي، صرفه جويي در زمان، هزينه و منابع ملي و شخصي است. شناخت و استفاده درست مردم، سازمان ها، وزارتخانه ها و همه بخش هاي جامعه از امكانات و توانمندي هاي شبكه پستي، زمينه ساز گسترش و نهادينه شدن فرهنگ مكاتبه به جاي مراجعات غيرضروري و مضر است.
روزانه چند ميليون سفر درون شهري در تهران انجام مي شود كه بخش عمده آن غيرضروري است.
نامه رساني وظيفه پست است، در حالي كه برخي سازمان هاي دولتي به صورت موازي همين كار را انجام داده و هزينه اي مضاعف به دولت تحميل مي كنند.
گذشته از خدماتي كه پست در قالب توزيع قبوض آب، برق، گاز و تلفن براي مردم انجام مي دهد، ارائه سرويس هاي پست پيشتاز، پست مستقيم، مرسولات دو قبضه، امانات پستي، پيك ويژه و پست تصويري نيز در برنامه كار اين اداره قرار دارد.
ارائه هر يك از خدمات در تمامي دفاتر پستي و با تعرفه هاي مشخص به مشتريان صورت مي گيرد.