سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۲ - Oct 11, 2005
صفحه آخر
Front Page

دعاي روز هفتم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ اَعِنّي فيهِ عَلي صِيامِهِ وَ قِيامِهِ وَ جَنّبني فيهِ مِن هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ وَ ارزُقني فيهِ ذِكرَكَ بِدَوامِهِ بِتَوفيقِكَ يا هادِيَ المُضِلّينَ.
اي خدا مرا در اين روز به روزه و اقامه نماز ياري كن و از لغزش ها و گناهان دورساز و ذكر دائم «كه تمام روز به ياد تو باشم» نصيبم فرما. بحق توفيق بخشي خود اي رهنماي گمراهان عالم.
امروز با حافظ
ياران صلاي عشق است گر مي كنيد كاري
شهري است پر ظريفان وز هر طرف نگاري
سال دگر كه دارد اميد نو بهاري
مي بي غش است بشتاب وقتي خوش است درياب

جعفري جلوه :سينماي انيميشن مي تواند كودكان
ما رابا تاريخ، فرهنگ و هويت ايراني آشنا كند
ايرنا: معاون  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاداسلامي گفت : سينماي  انيميشن  نقش مهمي در آشنايي  كودكان  و نوجوانان  با تاريخ ، فرهنگ  و هويت  ايراني  دارد.
محمدرضا جعفري جلوه  در ديدار با سازندگان  فيلم  انيميشني  جمشيد وخورشيد، افزود: اين  شاخه  سينمايي  فرصتي  بزرگ  براي  تجلي  معاني  و ذخائرفرهنگي ، تاريخي  - اسطوره اي  و تمدني  ايران  است .
به  گزارش  روابط عمومي معاونت  امورسينمايي ، وي  با اشاره  به گستره  موضوعي  اين  اندوخته ها و ميراث  گرانبها بر قابليت هاي  سينماي  انيميشن براي  تصويرگري  خيال انگيز هويت  شرقي ، ديني  و ايراني  تأكيد كرد.
معاون  امور سينمايي  وزارت  ارشاد، پرداختن  به  دوره هاي  درخشان  تاريخ  اديان ، اسلام  و ايران  و استفاده  ازادبيات  كهن  داستاني ، قصه ها، افسانه ها و اساطيرايراني  را از وظايف  سينماي  انيميشن  برشمرد.جعفري  جلوه  بر لزوم  استفاده  از تجربيات  بزرگان  و پيشكسوتان  هنر ايراني براي  توسعه  فرهنگ  و ميراث  اصيل  ملي  در انيميشن هاي  ايراني  و مخاطب  يابي جهاني  تأكيد كرد.
سازندگان  فيلم  بلند انيميشني  جمشيد وخورشيد نيز در ديدار با معاون  امورسينمايي  خواستار تعامل  نهادهاي  فرهنگي  در توليد آثار انيميشني  شدند.
جعفري جلوه در اين ديدار به احتمال تاسيس سازمان و يا موسسه سينماي انيميشن با هدف افزايش ظرفيت توليد سالانه فيلم هاي سينمايي انيميشن و برطرف ساختن برخي دغدغه ها و مشكلات تهيه و سرمايه گذاري اين شاخه سينمايي اشاره كرد و بر توجه خاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين زمينه تاكيد داشت.

اعتراض رئيس انجمن منتقدان سينماي ايران
به برنامه برره
محمود گبرلو رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران خطاب به رئيس سازمان صداوسيما گفت: آقاي ضرغامي؛ جلو «برره» ها را بگيريد!
به گزارش ايسنا، رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران اضافه كرد: از آقاي ضرغامي  مي خواهم جلوي هجويات سريال «برره» را بگيرند تا بيش از اين اعتبار رسانه ملي خدشه دار نشود.
گبرلو تأكيد كرد: دوران «مهران مديري» به سررسيده و مسئولان احتمالا از روي ناچاري و يا براي كسب درآمد بيشتر از طريق آگهي به او متوسل شده اند.
مردم در رسانه ملي به دنبال نوآوري، خلاقيت و احترام هستند اما «برره» فاقد اين جذابيت هاست.اين منتقد اظهار كرد: «برره» طنز نيست، بلكه هجو و تمسخر ادبيات فارسي و سطحي انگاشتن مخاطبان فهيم تلويزيون است.وي با تأكيد بر اين كه تعريف از رسانه ي ملي، ارايه يك برنامه سطحي و غير استاندارد نيست، خاطرنشان كرد: بلكه يك رسانه ملي در نظام جمهوري اسلامي  بايد بيانگر آداب و سنن و رفتارهاي درست انساني و اخلاقي باشد.محمد گبرلو گفت: ارايه  يك برنامه در قالب طنز بسيار پسنديده و جذاب است، اما بايد مطابق استانداردها ي حرفه اي باشد.همان طور كه آثار تلويزيوني طنز در جهان نيز در وهله اول در عين سادگي از محتواي غني و عميق برخوردارند، اما حركات و كلمات غير ادبي در برره ا لگوي مناسبي براي مخاطب نيست و فاقد محتواي عميق است.

جواد آرين منش نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس:
عرصه زيبايي شناسي در كشور ما
ناقص و برگرفته از شيوه غربي است
ايلنا: زيبايي يك امر روحاني و معنوي است و اسلام كه گفته مي  شود سراسر جمال است زيبايي  هاي خود را بر مبناي عدالت استوار كرده است.
«جواد آرين  منش» ، نائب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي  در گفت و گو با ستاد خبري همايش «زيبايي  شناسي دين» ضمن بيان اين مطلب افزود: من پرداختن به جنبه  هاي زيبايي  شناسانه دين اسلام را از موضوعات ضروري و الزامي  مي  دانم به اين دليل كه در عرصه زيبايي  شناسي، آنچه در كشور ما رواج دارد عمدتاً برگرفته از شيوه زيباشناسي غربي است كه تمام جوانب اين بحث را در بر نمي  گيرد.
وي در ادامه گفت: تفكر غربي، زيبايي  شناسي را علم و دانش مي  داند كه به بررسي احساس انسان نسبت به زيبايي مي  پردازد، اما منظور اسلام از زيبايي  شناسي، با اين برداشت متفاوت است.
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي افزود: منظور اسلام از اين بحث معرفت و دانشي است كه نه تنها زيبايي  هاي محسوس، بلكه زيبايي  هاي معنوي را هم در برمي  گيرد. به عبارتي، دامنه بحث آن، فراتر از ادراك حسي است.
وي درباره همايش «زيبايي  شناسي دين» گفت: براي اينكه چنين همايشي اثرگذار و نتيجه بخش باشد، بايد بحث توسط مراكز علمي، پژوهشي، دانشگاهي و ضمنا حوزوي پيگيري شود چرا كه بحث زيبايي  شناسي دين، نيازمند تعامل انديشمندان حوزه و استادان دانشگاه است. از سوي ديگر بايد نتايج اين همايش، كاربردي شود.مثلا در پايان همايش، اين نتيجه به دست آيد كه چگونه مي  توان از طريق زيبايي  ها، دين را به نسل جوان معرفي كرد.
همايش زيبايي  شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، پنجم و ششم دي   ماه در تهران برگزار خواهد شد.
دومين نشريه زيبايي شناسي دين
دومين  نشريه  زيبايي  شناسي  دين  از سوي  مركز مطالعات  هنري  وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامي منتشر شد.به  گزارش  ستاد خبري  همايش  زيبايي  شناسي  دين ، اين  شماره  از نشريه  شامل مطالبي  از انديشمندان  و صاحبنظران  در عرصه هاي  گوناگون  زيبايي  شناسي  دين است .لوح  محفوظ، درآمدي  بر حقيقت  و زيبايي شناسي  هنر اسلامي ، غزالي  و زيبايي شناسي ، هنر آينه  و اخلاق  و كمال  همايش  در گستره  مطبوعات  و رويدادهاي  همايش  زيباشناسي  دين  از مطالب  مندرج  در اين  نشريه  است .

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ماهواره اروپايي در اقيانوس سقوط كرد
آژانس فضائي اروپا تأييد كرده كه ماهواره آن موسوم به كرايو ست كه براي مطالعات يخ شناسي پرتاب شده بود، در آنسوي سواحل روسيه گم شده است.
اين ماهواره دقايقي پس از آنكه از مركز فضايي پلستك پرتاب شد، در آبهاي اقيانوس منجد شمالي سقوط كرد.اين سفينه ۹۰ ميليون پوندي (۱۳۵ ميليون يورويي) براي مطالعه تاثير تغييرات آب و هوايي بر پوشش يخي قطبهاي زمين طراحي شده بود.
دانشمندان گفتند كه اين حادثه يك فاجعه است و حتي اگر بودجه بيشتري هم فراهم آيد، سالها طول خواهد كشيد تا بتوانند سفينه مشابهي را به چنين ماموريتي ارسال كنند.
فضاپيماي آژانس فضايي اروپا (اسا) روز شنبه، دو دقيقه پس از ساعت هفت بعدازظهر به وقت محلي (چهار و دو دقيقه بعد از ظهر به وقت بريتانيا) از مركز فضايي پلستك در روسيه پرتاب شد اما به گفته مسئولان فضايي، اين سفينه متلاشي شد و به دريا سقوط كرد.فولكر ليبيگ، مدير برنامه هاي مشاهده زمين در اسا گفت اين فاجعه اي براي دانشمنداني بوده است كه سالها بر روي اين ماموريت كار مي كرده اند.او گفت: اين اتفاق بسيار اندوهباري براي بسياري از دانشمندان در سراسر اروپا و همچنين براي گروههايي است كه در ساخت ماهواره دخيل بوده اند.
زن نابيناي آلماني وشناسايي رنگهاي مختلف
يك زن نابيناي آلماني با توانايي شناسايي رنگهاي مختلف از طريق دست كشيدن روي هر رنگ، شگفتي دانشمندان را برانگيخته است.به گزارش سايت اينترنتي آنانوا، گابريل سايمن ۴۸ساله و ساكن شهر والن هورست آلمان به تازگي در يكي از پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيون آلمان به نام وتن داس، توانايي خارق العاده خود در شناسايي رنگها از طريق تماس با آنها را به صورت زنده به نمايش گذاشته است.وي در اين برنامه موفق شد درحالي كه مجريان برنامه چشمان نابيناي وي را با چشمبند پوشانده بودند، رنگهاي لباسهاي مختلفي را كه به دست او داده مي شد بلافاصله پس از لمس كردن آنها با سرانگشتان، بيان كند.سايمن كسب اين توانايي منحصر به فرد را حاصل ۲۰سال تلاش دانسته و آن را تركيبي از تمركز و تقويت ذهن از طريق يادگيري محض، ذكر مي كند.دانشمندان آلماني تاكنون موفق به ارائه توجيهي مناسب براي توانايي شناسايي رنگها از طريق تماس با سر انگشتان، نشده اند.
قد اورست كوتاه شده است
اندازه  گيري جديد از قله اورست نشان مي دهد كه قله اورست كوتاه تر شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه يواس اي تودي، دانشمندان چيني با توجه به تحقيقات و كاوش هاي مجدد اعلام كردند: بزرگترين قله دنيا، اورست، در حدود ۱۲ فوت معادل ۷/۳ متر كوتاه تر از آنچه كه قبلا تصور مي شده، است.چن بنگزو، سخنگوي مركز نقشه برداري چين در جمع خبرنگاران گفت:   نقشه برداري جديدي كه از قله اورست انجام شده، نشان مي دهد كه اين قله از سال ۱۹۷۵ كه اندازه گيري شده بود سه متر كوتاه تر شده است. اين تحقيقات توسط ۵۰ كارشناس نقشه برداري چيني در ماه مي انجام شده است. درعين كوتاه شدن اورست اين قله همچنان بلندترين قله در جهان است.

۵ نمايش در تالار سنگلج
تالار سنگلج تا پايان سال جاري پذيراي پنج نمايش است.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، نمايش «فتح نامه »نوشته و كار علي اكبر ارومي همزمان با هفته دفاع مقدس و از هجدهم مهر ماه در اين تالار به روي صحنه مي رود.بعد از اين نمايش نيز« من نمي شكنم »به كارگرداني احمد علامه دهر در آبان ماه اجرا مي شود.
« هفت بيجار »نيز عنوان نمايشي به كارگرداني پژمان بازرگان است كه درليست اجراي آذر ماه تالار سنگلج قرار گرفته است.البته اين نمايش بايد مجوز اجراي خود را از شوراي نظارت و ارزشيابي دريافت كند و در غير اين صورت كار ديگري جايگزين اين تئاتر مي شود.
نمايش« ارباب، پاك روان و نوكرانش» نيز نوشته و كار محمدحسين ناصربخت است كه در آذر و دي ماه سال جاري در تالار سنگلج به روي صحنه مي رود.
همزمان با شروع دهه محرم نمايش «ميراب »به كارگرداني كريم اكبري مباركه در اين تالار اجرا مي شود.
لازم به ذكر است كه پيش از اين نمايش «چهاردهم »نوشته و كار بنفشه توانايي نيزدر ليست برنامه هاي تالار سنگلج قرار داشت ولي هنوز تكليف اجراي اين نمايش مشخص نيست و محمود فرهنگ،  مدير تالار سنگلج اجراي اين اثر را منوط به مراجعه كارگردان دانسته است.

فرصت دوستي
به خداوند احترام بگذاريم
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:احترام و بزرگداشت مسلمان سالخورده و پير در واقع احترام و بزرگداشت خداست.
***
بزرگترهايمان ريشه هاي ما هستند، ريشه هايي كه هر شاخ و برگي داشته باشيم از اين ريشه ها برآمده است.
بزرگترهايمان پي و بنيان بناي وجود مايند. بنياني كه هرچه ساخته باشيم و هرچه بالا برويم بر آن تكيه كرده ايم.
پيران كه موي و روي خود را در بزرگ كردن ما سفيد كرده اند شايسته بزرگي و احترام هستند. وقتي روي ما سفيد خواهد شد كه به موي سفيد بزرگترهايمان احترام بگذاريم. قامتي در آينده نخواهد شكست كه امروز پيش پاي قامت هاي خميده برخيزد. سري در آينده به زير نخواهد افتاد كه امروز پيش روي پيران خم شود. دستي در آينده عزت خواهد يافت كه امروز دست سالخورده اي فرتوت را بگيرد. در ماه مبارك رمضان بايد خداي را گرامي داشت و احترام كرد با احترام پيران و سالخوردگان. ماه مبارك رمضان فرصتي است تا تكريم و احترام به بزرگترهايمان را بياموزيم و مرور كنيم.
راستي، چقدر خداوند را اينگونه بزرگ مي داريم و احترام مي كنيم؟
راستي، چقدر ادب را در برابر پيرهايمان مراعات مي كنيم؟
راستي، روزي آيا خودمان پير و سالخورده و فرتوت نمي شويم؟
آن روز آيا كسي هست كه به ما احترام كند و از ما احترام به بزرگترها را آموخته باشد؟

كوتاه از هفت هنر
قلم زرين «جشنواره» فيلم دفاع مقدس
ستاد برگزاري  دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  ۱۵ آبان  ماه  را آخرين مهلت  ارسال  طرح ، خلاصه  فيلمنامه  و فيلمنامه  براي  بخش  قلم  زرين  جشنواره  اعلام كرد.بخش  قلم  زرين  جشنواره  كه  به  انتخاب برترين  فيلمنامه ها و طرح هاي  دفاع  مقدس  مي پردازند، در پنج  بخش  جداگانه سينمايي ، سينمايي  ويديويي ، نيمه  بلند، كوتاه  و نماهنگ  مورد ارزيابي و داوري  قرار مي گيرد.
ملودرام در فرهنگسراي نياوران
بنياد هنري نياوران  چهارمين  دوره  نمايشنامه خواني  را با موضوع  ملودرام  از مهر تا پايان  اسفند ماه  ۸۴ برگزار مي كند.علاقه مندان  تا پايان  مهر ماه  تقاضاي  خود را به  همراه  مشخصات  و يك متن  نمايشي  براي  شركت  در اين  دوره  به  دبيرخانه  مستقر در فرهنگسراي  نياوران ارسال  كنند.
همايش حكمت معنوي و فلسفه هنر اسلامي
نخستين  همايش  حكمت  معنوي  و فلسفه  هنر اسلامي  ۲۱ آذر ماه  در تالار انديشه  حوزه  هنري  برگزار مي شود.اين  همايش  به  همت  پژوهشگاه  فرهنگ  و هنر اسلامي  حوزه  هنري  و با هدف  پاسداشت  سال ها فعاليت  علمي ، تحقيقاتي  و مطبوعاتي دكتر محمد مددپور برگزار مي شود.
از نقطه تا نور؛ آثار عكاسي محمدرضا لاهوتي
از نقطه تا نور عنوان نمايشگاهي است از آثار عكاسي محمدرضا لاهوتي كه در نگارخانه كمال الدين بهزاد برگزار خواهد شد.اين نمايشگاه روز شنبه ۲۳مهر گشايش مي يابد و تا ۳ آبان ماه براي بازديد علاقه مندان داير خواهد بود. نگارخانه كمال الدين بهزاد در بلواركشاورز نبش خيابان ۱۶ آذر واقع شده و ساعت بازديد آن ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر است.
توزيع همزمان فيلم در شبكه ويديويي
موسسه ويديويي رسانه پارسا در اولين مرحله از توزيع همزمان محصولات شبكه نمايش خانگي در كشور تعداد ۲۷ عنوان فيلم سينمايي را در فروشگاه هاي سراسر كشور ارائه كرد كه مورد استقبال مصرف كنندگان محصولات شبكه ويديويي قرار گرفت. مرحله دوم طرح سراسري فيلم هاي سينمايي به زودي با ارائه جديدترين آثار ايراني و خارجي آغاز خواهد شد.
خوانش انديشه مدرن در آثار نقاشي اروپايي
ميزگرد «خوانش انديشه مدرن در آٍثار نقاشي اروپايي» ۲۰ مهر در موزه  هنرهاي معاصر برگزار مي شود. در اين ميزگرد حبيب الله آيت اللهي، مرتضي گودرزي ديباج، علي رامين و مهرداد احمديان، به نقد و بررسي پيرامون گنجينه به نمايش درآمده در موزه  هنرهاي معاصر خواهند پرداخت.
تقدير هنرمندان تئاتر و اهداي لوح سپاس
هنرمندان اداره تئاتر از تلاش و خدمات مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران براي بازسازي و پي گيري خريد و راه اندازي كتابخانه تخصصي اداره تئاتر تقدير كردند.در مراسم جشن ديدار هنرمندان پيشكسوت اداره تئاتر، «عزت الله انتظامي» از طرف هنرمندان اداره تئاتر با اهداي لوح سپاس، از تلاشهاي «مينا خواجه نوري» تقدير كرد.
تمديد ارسال آثار براي مسابقه كاريكاتور
مهلت ارسال آثار براي نخستين مسابقه سالانه كاريكاتور دريايي كشور تا ۱۵ آبان ۸۴ تمديد شد. اين مسابقه كه با همكاري مؤسسه گل آقا و توسط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود، با موضوع كشتي، بندر، دريانورد و براي ۳ گروه سني كودك، نوجوان و بزرگسال در نظر گرفته شده است.

برگي از تاريخ
رحلت آيت الله كمره اي
آيت الله ميرزاخليل كمره اي در سال ۲۷۶ ش (۱۳۱۷ ق) در كمره از توابع اراك به دنيا آمد و پس از طي مقدمات و سطوح در خوانسار، راهي اراك گرديد. او جزو اولين شاگردان آيت الله حائري يزدي در اراك بود و به همراه استاد، راهي قم شد. آيت الله كمره اي همچنين دروس فلسفه و خارج فقه را با حضرت امام خميني(ره) مباحثه مي كرد. وي در قم در درس آيات عظام: ميرزاجواد ملكي تبريزي، حاج شيخ عباس محدث قمي و سيدمحمد حجت كوه كمره اي شركت كرد و پس از سالياني، به اجتهاد دست يافت. آيت الله كمره اي در زمان رضاخان، به سبب مخالفت با كشف حجاب، به دستور شاه، دستگير و زنداني شد و به تهران تبعيد گرديد. ايشان بعدها به عنوان نماينده آيت الله بروجردي به مصر رفت و از شيخ شلتوت، رئيس دانشگاه الازهر به خاطر به رسميت شناختن مذهب تشيع تشكر نمود. آيت الله كمره اي در چندين نوبت به رياست كنفرانس عالم اسلام انتخاب شد و به سخنراني پرداخت. ايشان همگام با مبارزات سياسي به همراه آيت الله طالقاني در دوره دكتراي دانشكده الهيات دانشگاه تهران نيز تدريس مي كرد. تفسير سوره نور، اسرار حج، فلسفه غيبت امام زمان، قبله اسلام، افق اعلي و افق وحي و ده ها اثر ديگر از اين عالم رباني به جاي مانده است. آيت الله خليل كمره اي سرانجام در نوزدهم مهر ۱۳۶۳ ش برابر با پانزدهم محرم ۱۴۰۵ ق در ۸۷ سالگي در تهران درگذشت.
عمليات فتح۱
همزمان با اجراي عمليات پي درپي برون مرزي و وارد كردن ضربات متعدد به ماشين جنگي عراق، عمليات جديدي با همكاري رزمندگان اسلام و نيروهاي اتحاديه ميهني كردستان عراق در داخل خاك دشمن، با نام فتح برنامه ريزي گرديد كه اولين هدف آن، شهر اقتصادي و نفتي كركوك بود. رزمندگان اسلام با نفوذ تا عمق ۱۵۰ كيلومتري خاك عراق، به انتظار اعلام عمليات از طريق قرارگاه رمضان بودند تا اين كه عمليات متوسط و پارتيزاني فتح ۱ از تاريخ ۱۹ مهر ۱۳۶۵ ش در منطقه عمومي كركوك عراق با هدف پاسخ به شرارت هاي دشمن در حمله به تأسيسات ايران، ضربه زدن به ضدانقلاب خودفروخته در عراق و اختلال در صادرات و جلوگيري از افزايش توليد نفت عراق آغاز شد. در اين عمليات نتايج زير به دست آمد: ۶۰۰ نفر كشته و زخمي؛ انجام عمليات در عمق خاك عراق و تعرضاتي محدود به نيروهاي دشمن و اجراي آتش ادوات با حجم زياد روي تأسيسات كركوك؛ انهدام تأسيسات پالايشگاه كركوك، انهدام نيروگاه حرارتي برق كركوك، انهدام سه پايگاه موشكي زمين به هوا، انهدام مقر منافقين و ضدانقلابيون؛ انهدام تأسيسات تفكيك نفت و گاز منطقه، اين عمليات، آغازي بر ديگر عمليات هاي نامنظم رزمندگان اسلام عليه ارتش بعث عراق بود كه ضربات متعددي را بر دشمن وارد آورد.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
كفش
دخترك گل فروش، سالها بود كه در آرزوي خريدن يك كفش قرمز پول هايي را كه از فروختن گلهاي مريم به دست آورده بود، در قلك كوچكش جمع مي كرد.
آن روز صبح هم مثل هميشه، در فكر رويايش بود كه ناگهان در اثر برخورد با اتومبيلي به گوشه اي پرتاب شد. وقتي چشمانش را باز كرد خود را روي تختي سپيد و تميز ديد كه در كنار آن هديه اي قرار داشت. دخترك با خوشحالي هديه را باز كرد. يك جفت كفش قرمز بود. چشمان دخترك لبريز از شادي شد. ولي افسوس...
... او نمي دانست كه پاهايش ديگر توان راه رفتن ندارد...
مونا ونكي
ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۵۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۸ دقيقه
بر ديوار نگارخانه ها
* موزه امام علي(ع): نمايشگاه نقاشي و نگاره هاي مريم زينتي / تا ۳۰ مهر / خيابان ولي عصر، مقابل نيايش، بلوار اسفنديار، شماره ۳۵
* نگارخانه فلاح زاده: نمايشگاه نقاشي هاي رضا فلاح زاده به نفع كودكان بي سرپرست / از ۲۲ مهر تا ۱۵ آبان / سعادت آباد، شمال ميدان كاج، خيابان پنجم، پلاك ۲ / تلفن: ۲۲۳۵۹۳۰۸
*نگارخانه بهمن: نمايشگاه دائمي تمبر جمهوري اسلامي ايران / ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۱-۵۵۳۱۲۳۰۰
*مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه دومين جشنواره هنري بسم الله / ۱۹ مهر تا ۱۲ آبان / خيابان طالقاني، جنب سينما فلسطين، خيابان مظفر، شماره ۵۳
*گالري الهه: نمايشگاه نقاشي هاي مريم اميني / ۲۰ تا ۲۹ مهر / خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۲۰۵۴۱۲۸
*نگارخانه بهاران: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۲۲ تا ۲۷ مهر / ملاصدرا، انتهاي شيراز جنوبي، كوچه بهاران، پلاك ۱/۲ / تلفن: ۸۸۰۴۷۳۳۱
گل و گياه
نخود گل معطر
004485.jpg
نام علمي: Lathyrus odoratus Bijou'
خانواده: LEGUMINOSAE
گياه يكساله و سريع الرشد با برگهاي تخم مرغي و منقسم و گلهايي بزرگ و معطر در رنگهاي صورتي، قرمز و يا آبي كه در طول فصل تابستان يا اوايل پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك غني از هوموس و داراي زهكش خوب، گلهاي پژمرده بايد مرتبا چيده شوند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اول پاييز و يا اول بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |