سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۲ - Oct 11, 2005
مصوبه اي براي پرداخت وام خريد سهام صادر نشده است
مخالفت با پرداخت وام خريد سهام
004467.jpg
گروه بورس: واكنش ها به طرح سازمان بورس در خصوص اعطاي وام خريد سهام روز گذشته نيز ادامه يافت. از يكسو در حالي كه مخالفان طرح معتقدند: اعطاي تسهيلات براي خريد سهام در يك بورس بحران زده، بازار پول را نيز به دنبال بازار سرمايه دچار مشكلات جدي مي سازد، برخي سهامداران و مديران شركت هاي سرمايه گذاري از اين موضوع استقبال مي كنند.
در اين بين واكنش هاي مسئولان نظام بانكي نيز جالب توجه است از يكسو به دنبال مخالفت رسمي بانك پارسيان با چنين اقدامي، رئيس پژوهشكده پولي و بانكي- وابسته به بانك مركزي- نيز در مخالفت با اجراي طرح ياد شده سخن گفته است. اما از سوي ديگر مدير عامل بانك صادرات كه مالك شركت سرمايه گذاري غدير، بزرگترين شركت بورس به حساب مي آيد اين موضوع را مورد قبول بانك ها دانسته اما در عين حال تأكيد كرده است: نظر نهايي را در باره اين اقدام بايد بانك مركزي بدهد. سيد بهاءالدين هاشمي خاطرنشان مي كند: اصولا بانكها با حمايت از بازار سرمايه موافق هستند و در اين خصوص جلساتي داشتيم كه تمام مديران بانكها نظر موافقي نسبت به حمايت از بازار سرمايه داشتند.
به گفته وي، بانك ها نيز براي حمايت از سهام خودشان و جلوگيري از كاهش ارزش آن در بورس تلاش مي كنند كه مردم ضرر نكنند. چنانچه اين طرح از سوي بانك مركزي مورد تأييد قرار گيرد و به بانك ها ابلاغ شود، بانك ها حاضر به اجراي دستورالعمل تدوين شده هستند.
وي در ادامه پا را از اين هم فراتر گذاشته و مي گويد: نرخ سود وام و تسهيلات خريد سهام ۱۶ درصد است.
اما رئيس پژوهشكده پولي و بانكي بانك مركزي در پاسخ تصريح مي كند: خريد سهام از سوي بانك ها توجيه اقتصادي ندارد چرا كه قيمت سهام را به صورت مصنوعي افزايش مي دهد.
دكتراحمد مجتهد مي گويد: اين امر در حد يك پيشنهاد است و مصوبه اي در مورد آن در جايي صادر نشده است و تنها در حد پيشنهاد دبيركل بورس اوراق بهادار تهران بوده و تصميم گيري در مورد اين پيشنهاد به عهده بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار است.
وي با بيان اينكه اگر چنين تصميمي مورد تصويب واقع شود بانك ها براي اعطاي تسهيلات بايد از منابع مربوط به پروژه هاي ديگر خود استفاده كنند، خاطرنشان مي كند: بنابراين در اين حالت سودآوري و اشكالات چنين پيشنهادي بايد برآورد و بر اساس آن تصميم گيري شود. مجتهد مي گويد: مسأله خريد سهام با استفاده از وام بانكي از نظر مسائل شرعي نيازمند مشخص شدن عقد مربوط به فعاليت مورد نظر است. در اين حالت نحوه فعاليت مورد نظر نيز بايد تعيين شود. اما تاكنون بحثي در اين زمينه در شوراي پول و اعتبار مطرح نشده است.
او در عين حال با بيان اينكه بايد اين امر مورد بررسي قرار گيرد كه اعطاي تسهيلات بانكي به سهامداران راه حلي كوتاه مدت يا بلندمدت است، تأكيد دارد: به نظر مي رسد اين راه حلي مقطعي و كوتاه مدت است و هدف آن رفع بحران است. البته مشكل بورس به اين ترتيب حل نمي شود زيرا بحث عمده اي كه در حال حاضر وجود دارد كمبود نقدينگي نيست.
وي ادامه مي دهد:   موارد مشابهي كه ظرف دو هفته گذشته اتفاق افتاده نشان مي دهد كه مردم داراي نقدينگي هستند اما به دليل نااطميناني به شرايط اقتصادي بورس حاضر به خريد سهام نيستند. به طوري كه راه حل پيشنهادي براي زماني صحيح به نظر مي رسد كه نقدينگي كم باشد.
رييس پژوهشكده پولي و بانكي به خريد سهام بانك سرمايه در ظرف دو ساعت اشاره و اين اتفاق را ناشي از نقدينگي مطلوب موجود در جامعه اعلام مي كند و مي گويد: به اين ترتيب در بلندمدت راه حلي بايد انديشيده شود كه اطمينان مردم را افزايش دهد.
مجتهد در باره خريد سهام به وسيله برخي بانك ها مي گويد: خريد سهام از سوي بانك ها توجيه اقتصادي ندارد و منطق صحيحي در اين امر نهفته نيست زيرا به صورت مصنوعي قيمت ها افزايش مي يابد.

رونق در بازار سهام خارج از بورس
گروه بورس: تازه ترين گزارش هاي دريافتي از بازار مبادلات سهام در خارج بورس حاكي است: برخلاف بازار رسمي مبادلات سهام، بازارهاي غيررسمي از رونقي جالب  توجه برخوردارند. براساس اين گزارش ها، در حالي كه مسئولان بازار سرمايه در هفته هاي اخير عوامل برون زا را به عنوان عامل بحران بورس معرفي كرده اند، ايجاد صف هاي طولاني خريد در مقابل بانك ها براي پذيره نويسي سهام جديد از فضايي متفاوت با اين ديدگاه حكايت دارد.
خبرگزاري مهر نيز روز گذشته با انتشار خبري اعلام كرد: قيمت سهام بانك هاي پاسارگاد و سرمايه در بازار آزاد بين ۲۵ تا ۵۵ درصد نسبت به زمان پذيره نويسي افزايش يافته است.
اين دو بانك ظرف دو ماه گذشته مراحل پذيره نويسي سهام خود را پشت سرگذاشته اند، سهام اين بانك ها فقط ظرف چند ساعت به پايان رسيد.سهام اين دو بانك هنوز در بورس تهران پذيرفته نشده است.
خبرگزاري مهر در ادامه گزارش خود آورده است: در حال حاضر آگهي هاي فروش سهام اين دو بانك به طور روزانه در يكي از روزنامه هاي پرتيراژ صبح به چاپ مي رسد. طبق اين گزارش، سهام بانك سرمايه در بازار خارج از بورس ۱۲۵ تومان و سهام بانك پاسارگاد ۱۵۵ تومان دادوستد مي شود. قيمت سهام اين دو بانك در پذيره نويسي اوليه ۱۰۰ تومان بوده است.

كارگاه آموزش حسابرسي مالياتي
گروه بورس: كارگاه آموزش حسابرسي مالياتي با همكاري سازمان امور مالياتي و جامعه حسابداران رسمي ايران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي جامعه حسابداران رسمي، اين كارگاه به منظور افزايش آگاهي مأموران تشخيص و به هنگام كردن دانش آنان تشكيل خواهد شد، دو نهاد برگزار كننده اين كارگاه آموزشي از همه اعضاي جامعه حسابداران و كارشناسان مالياتي خواسته اند مطالعات و بررسي هاي خود را در قالب مقاله هاي مرتبط با موضوع ارسال كنند. از سوي ديگر كارشناسان مالياتي مي توانند تا ۲۰ آبان ماه سؤالات و ابهامات خود را براي جامعه حسابداران جهت طرح در اين كارگاه آموزشي ارسال كنند.

داد و ستد مكرر حق تقدم سهام امكان پذير شد
ايران بورس: بر اساس مصوبه هيأت مديره سازمان بورس امكان دادوستد مكرر حق تقدم سهام فراهم شد. به اين ترتيب، دارنده گواهينامه حق تقدم سهام كه مايل به فروش حق تقدم باشد، مي تواند با مراجعه به كارگزاري و تكميل درخواست به فروش حق تقدم اقدام كند.

سهام بزرگان بورس در صف فروش
گروه بورس: روز گذشته سهامداران دو شركت بزرگ بورس تهران يعني غدير و سرمايه گذاري بانك ملي در صف فروش ايستادند تا بار ديگر بازار سهام نزولي شود.به گزارش «همشهري» غدير بزرگترين و سرمايه گذاري بانك ملي پنجمين شركت بزرگ بورس از نظر ارزش بازار به حساب مي آيد. در كنار اين دو حضور گسترده سهامداران ساختمان ايران هم به عنوان يكي از شركت هاي بزرگ انبوه ساز بورس تهران در جدول فروش وزن كفه عرضه را بيش از پيش سنگين ساخته بود.
در حالي كه در طرف عرضه ۳۶۳ نفر براي ۵/۳ ميليون سهم غدير، ۳۹۴ نفر براي ۲/۲ ميليون سهم ساختمان ايران و ۱۸۶ نفر براي ۸/۱ ميليون سهم سرمايه گذاري بانك ملي دستور فروش صادر كرده بودند در كفه تقاضا كارگزاران بازارگردان نتوانستند براي جمع كردن صف هاي عرضه كاري از پيش ببرند.طي روز گذشته سهام دو شركت پتروشيمي آبادان و حمل ونقل توكا با تقاضاي خريد سهامداران جزء روبه رو شد.

گزارش يك مؤسسه بين المللي
درباره خصوصي سازي در ايران
مهر: مؤسسه گلوبال اينسايت در گزارشي از وضعيت خصوصي سازي در ايران، ناهماهنگي سياستها و تصميم گيري هاي اقتصادي و سياسي را مهمترين مانع رشد خصوصي سازي در ايران دانست.
به گزارش گلوبال اينسايت، در يك دهه گذشته سياستگذاران ايران سياستهاي ناهماهنگ و بي ثباتي را در قبال خصوصي سازي و جذب سرمايه گذاريهاي خارجي در پيش گرفته اند. اين ناهماهنگي ها كه اغلب نتيجه اختلاف ميان گروههاي سياسي مختلف بوده، موجب شده كه تاكنون روند خصوصي سازي در ايران به سطح مطلوب نرسد.
تاكنون بسياري از خصوصي سازي هاي بزرگ در ايران سامان نگرفته اند و در محاق دعواهاي سياسي باقي مانده اند، به علاوه اينكه رئيس جمهوري جديد ايران نيز نسبت به خصوصي سازي هاي بي قيد و بند و صوري انتقاد كرده است.
گلوبال اينسايت معتقد است: هنوز در ايران تصميم جامعي در رابطه با چگونگي خصوصي سازي گرفته نشده است و در حالي كه بارها خبر از خصوصي سازي در بخشهاي خاصي مي شود، در عمل هيچ گونه فعاليتي در اين زمينه صورت نمي گيرد. به عنوان مثال در حالي كه وزارت نفت ايران اعلام كرده بود قصد دارد طي پنج سال آينده بخش هايي از صنايع پايين دستي را به بخش خصوصي واگذار كند، اين بحث به مجلس كشيده شد و هنوز هم تصميم نهايي در رابطه با آن گرفته نشده است.

در پي عملي نشدن وعده هاي سازمان بورس
شاخص ها بار ديگر نزولي شدند
004464.jpg
گروه بورس: سرانجام پس از آن كه مشخص شد دو وعده اصلي سازمان بورس براي خروج از بحران غيرقابل اجرا به حساب مي آيند بار ديگر شاخص هاي عملكرد بازار سهام روندي نزولي را در پيش گرفتند.
به گزارش همشهري پيش از اين در اواخر هفته گذشته دبير كل بورس تهران از اجراي دو طرح اعطاي وام خريد سهام و همچنين عرضه سبدهاي مشاع در بورس خبر داده بود اما ظاهراً هر دو طرح در مرحله اجرا با مشكلاتي نظير موانع مالياتي و قانوني روبه رو هستند.اين گزارش  حاكي است: طي روز گذشته مدير عمليات و نظارت بر بازار اعلام كرده بود شركت هاي سرمايه گذاري وابسته به بانك ها براي خروج بورس از بحران وارد عمل شده اند.
اما ظاهراً بار ديگر سهامداران و متقاضيان سرمايه گذاري ترجيح داده اند به جاي توجه به گفته ها به انتظار اجراي عملي «وعده ها» بنشينند. در جريان سقوط دوباره بازار طي روز گذشته شاخص كل قيمت سهام ۳۴ واحد كاهش يافت و به سطح ۱۰ هزار و ۱۴۱ واحد بازگشت، به اين ترتيب شاخص كل در عمل بخش اعظم راه رفته را دوباره به سوي پايين بازگشت.در تالار اصلي هم شاخص كل۳۵ واحد منفي بود ضمن اين كه شاخص تالار فرعي نيز ۵/۱۰ واحد كاهش يافت.ديروز پس از چند روز صعود مداوم شاخص مالي هم بر خلاف تصور همگان ۳۷۷ واحد نزول كرد.فعالان بازار انتظار داشتند با توجه به اعلام مدير نظارت بر بازار در بورس تهران مبني بر حضور بانك ها براي حمايت از سهام شركت هاي سرمايه گذاري شاخص  مالي به سرعت صعودي شود.در سوي ديگر بازار هم شاخص صنعت ۱۲ واحد ديگر كاهش يافت و در سطح ۷ هزار و ۸۰۰ واحد ايستاد.

شاخص كل در انتظار
گروه بورس: گزارش گروه تحليلگران آتي نگر نشان مي دهد: نوسانات شاخص در هفته قبل حاكي از انتظار سرمايه گذاران براي دريافت اخبار جديد است، به نظر مي رسد سرمايه گذاران پس از تحمل ضررهاي محسوس در ماههاي اخير ، براي قانع كردن خود به دنبال اخبار مثبت هستند. برخي معتقدند: زمينه لازم براي برخي اقدامات مفيد فراهم شده ولي بيشتر سرمايه گذاران به انتظار نشسته اند و از
داد و ستد هاي عجولانه و احساساتي دور شده اند.
از سوي ديگر مي توان اين موضوع را با كاهش هاي شديد قيمت برخي سهام شركت ها در هفته منتهي به ۷ مهر ماه نسبت داد. سهامداران در اين دوره اقدام به فروش هاي افراطي كردند. برخي سرمايه گذاران كوتاه مدت در آن هفته از فرصت استفاده كردند و اقدام به خريد برخي سهام زير قيمت واقعي كردند. به نظر مي رسد كه اين سرمايه گذاران كوتاه مدت در هفته گذشته اقدام به فروش جدي نكرده اند بنابر اين در هفته جاري بايد مراقب حركت برخي از آنها بود .
چنين به نظر مي رسد كه شاخص كل در سطح فعلي تمايل دارد واكنش مثبتي نشان دهد، مقدمات آن نيز فراهم شده است وضعيت شكل گرفته حاكي از آن است كه سرمايه گذاران در حالت انتظار به سر مي برند اما بايد اين واقعيت را بپذيريم كه اوضاع كماكان مثل گذشته است و تغييرات محسوسي بوجود نيامده و از نظر قوانين تكنيكي هنوز روند شاخص كل نزولي است.
هر چند اين روند مي تواند زمينه ساز ايجاد كفي مناسب براي افزايش آن در آينده باشد ولي هنوز به طور قطع از منظر قواعد تكنيكي كف مورد نظر شكل نگرفته و بايد به انتظار نشست.
در هفته گذشته از هيجانات و احساسات سرمايه گذاران كاسته شد و تا حدودي فروشندگي هاي شديد مشاهده نشد، اما سرمايه گذاران به اين نتيجه رسيده اند كه عجولانه تصميم نگيرند و منتظر بمانند تا اخبار جديد منتشر شود ، اما بدون ترديد بايد گفت : هنوز فروش ها به پايان نرسيده و امكان تداوم روند نزولي وجود دارد.
بنابر اين توصيه مي شود، استراتژي محافظه كارانه اتخاذ شود و براي خريد سهام شركت ها ابتدا به بررسي وضعيت آن پرداخته شود .

ديدگاه هاي موافقان و مخالفان پرداخت وام خريد سهام
پرداخت تسهيلات براي خريد سهام در يك بورس بحران زده منطقي نيست
گروه بورس: پس از آن كه وعده پرداخت وام خريد سهام به وسيله دبيركل بورس با واكنش منفي نظام بانكي مواجه شد كارشناسان بسياري در اين باره به اظهار نظر پرداختند.
يك عضو انجمن حسابداران خبره گفت: دريافت تسهيلات براي خريد سهام در بورسي كه در شرايط بحراني به سر مي برد، غيرمنطقي است.
غلامرضا سلامي اظهار داشت: شخصاً حاضر نيستم در شرايط فعلي بورس با قرض كردن اقدام به خريد سهام كنم.
وي خاطرنشان كرد: استدلال مسئولان بورس اين است كه قيمت برخي از سهام در حال حاضر از قيمت ذاتي آن پايين تر است و اگر افرادي با دريافت تسهيلات سهام  موجود در بازار را جمع آوري كنند، پس از خارج شدن بورس از ركود، سود قابل توجهي را خواهند برد كه مي توانند سود تسهيلات بانك را پرداخته و سودي نيز نصيب خودشان شود. بورس عرصه ريسك پذيري است و بنابراين دليلي براي اين كه وضعيت بورس از شرايط موجود بدتر نشود وجود ندارد.
استاديار دانشكده اقتصاد دانشگاه اصفهان هم گفت: اعطاي تسهيلات بانكي براي خريد سهام به وسيله مردم مشكلي از بحران بورس را حل نمي كند. بلكه مشكل بورس را تنها به آينده منتقل مي كند. محمد واعظ با بيان اين كه مشكل بورس در گرو چندين موضوع قرار دارد، افزود: به جاي وام دادن به خريداران سهام، تسهيلات بايد در اختيار خود بنگاههاي اقتصادي در بورس قرار گيرد تا اين وام ها به فعاليت اقتصادي تبديل شود.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) نيز گفت: طرح اعطاي تسهيلات سيستم بانكي براي خريد سهام مي تواند در كوتاه مدت موثر باشد. حسين عيوض لو افزود: منابع مالي در اختيار بانك ها سپرده هاي مردم است، بنابراين اعطاي تسهيلات بانكي براي خريد سهام مستلزم اين است كه يك بازدهي مورد قبولي ايجاد كند، زيرا بانك به عنوان وكيل مردم بايد پيش بيني درستي از روند بورس و بازدهي مثبت يا منفي آن داشته باشد. از سوي ديگر عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: در طرح اعطاي تسهيلات بانكي براي خريد سهام از سوي دبيركل بورس هيچ اشاره اي به نرخ سود اين تسهيلات نشده است.
امرالله اميني اظهار داشت: اين طرح چنانچه مورد استقبال عمومي مردم قرار بگيرد مي تواند مثمر واقع شود، البته بايد نرخ سود تسهيلات اعلام شود.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴.۹۳-
۵۷-
۱,۱۰۰
آبسال
۲.۲۹-
۳۶-
۱,۵۳۴
آبگينه
۴.۹۹-
۳۷۱-
۷,۰۶۵
آلومتك
۴.۹۷-
۵۸-
۱,۱۱۰
ارج
۰.۰۲-
۳-
۱۲,۶۱۳
افست
۰.۸۲
۳۳
۴,۰۳۹
الكتريك خودرو شرق
۲.۹۴-
۱۴۹-
۴,۹۱۶
ايران ارقام
۴.۹۶-
۸۲-
۱,۵۷۰
ايران تاير
۰.۰۱-
۱-
۸,۱۸۲
ايران ترانسفو
۰.۲۹
۹
۳,۱۳۱
ايران خودرو
۱.۹۹-
۷۴-
۳,۶۴۵
ايران خودروديزل
۴.۵۳
۳۰۵
۷,۰۳۹
ايران گچ
۱.۱۱-
۴۲-
۳,۷۴۴
ايرانيت
۰.۱۳-
۴-
۳,۰۰۴
بانك اقتصادنوين
۳.۴۱-
۸۵-
۲,۴۰۶
بانك پارسيان
۰.۲۱-
۶-
۲,۸۶۲
بانك كارآفرين
۴.۹۸-
۳۰۹-
۵,۸۹۰
بسته بندي پارس
۲.۲۹
۱۳
۵۸۱
پارس الكتريك
۴.۹۲-
۶۰-
۱,۱۶۰
پارس خودرو
۰.۱۹-
۱۱-
۵,۷۹۸
پارس دارو
۰.۳-
۱۳-
۴,۳۹۰
پارس سويچ
۰.۵۴
۱۰
۱,۸۷۶
پاكسان
۲.۱۶
۱۵۴
۷,۲۶۸
پتروشيمي آبادان
۰.۴۱-
۴۱-
۱۰,۰۵۰
پتروشيمي اراك
۰.۶۵-
۸۵-
۱۳,۰۴۱
پتروشيمي اصفهان
۵
۸۲
۱,۷۲۲
پمپ سازي ايران
۲۴.۹۸-
۹۹۹-
۳,۰۰۰
تجهيزنيروي زنگان
۰.۰۳-
۱-
۳,۵۲۷
تراكتورسازي ايران
۰.۸۲-
۱۴-
۱,۶۸۶
تكنوتار
۰.۲۶-
۵-
۱,۹۰۵
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۲.۹۱-
۱۲۹-
۴,۳۰۵
توسعه معادن روي ايران
۳.۸۴-
۶۴-
۱,۶۰۲
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۳.۵۶-
۴۷۶-
۱۲,۸۹۰
توليد سموم علف كش
۰.۱-
۱-
۱,۰۵۱
توليد محور خودرو
۵
۸۶
۱,۸۰۶
جوش و اكسيژن ايران
۴.۹۷-
۹۹-
۱,۸۹۱
چيني ايران
۴.۱۸-
۳۱۳-
۷,۱۶۹
حمل و نقل پتروشيمي
۴.۹۸
۲۳۴
۴,۹۳۱
حمل و نقل توكا
۰
۰
۱۰,۰۵۹
خدمات انفورماتيك
۱.۳۹
۱۱۱
۸,۱۰۱
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۰.۲۷-
۶-
۲,۱۹۳
داده پردازي ايران
۴.۹۹-
۳۹۳-
۷,۴۷۶
داروسازي جابرابن حيان
۴.۹۹
۴۱۰
۸,۶۲۸
داروسازي زهراوي
۱.۵۹-
۴۷-
۲,۹۰۰
داروسازي سبحان
۰.۰۵-
۳-
۵,۵۶۵
داملران
۲.۴۹-
۲۶-
۱,۰۱۸
درخشان تهران
۰.۰۶-
۲-
۳,۳۷۵
دشت مرغاب
۴.۹۷
۵۶
۱,۱۸۳
روغن نباتي ناب
۰.۲۷-
۳-
۱,۱۱۴
رينگ سازي مشهد
۰.۱۷-
۵-
۲,۹۳۸
ساختمان اصفهان
۴.۳۶-
۵۶-
۱,۲۲۷
ساسان
۰.۰۴-
۱-
۲,۵۹۱
سالمين
۰.۱۸-
۵-
۲,۷۵۳
سامان گستراصفهان
۰.۰۶-
۲-
۳,۴۱۹
سايپا
۴.۹۵-
۹۳-
۱,۷۸۵
سايپا شيشه
۲.۷۵
۵۰
۱,۸۶۹
سايپاآذين
۱.۲۹-
۷۹-
۶,۰۳۳
سايپاديزل
۲.۱۸-
۴۵-
۲,۰۲۲
سخت آژند
۴.۹۷
۱۹۳
۴,۰۷۷
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰.۳۲-
۵-
۱,۵۴۹
سرما آفرين
۰.۰۶-
۱-
۱,۵۶۸
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۰.۳۷
۷
۱,۹۲۰
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ)
۰.۰۳-
۱-
۳,۳۵۹
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰
۰
۱,۰۶۶
سرمايه گذاري بهمن
۲.۶۹-
۶۴-
۲,۳۱۲
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۰۴
۱
۲,۴۰۱
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۵
۸
۱,۵۹۷
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۲.۰۱-
۷۴-
۳,۶۰۶
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۴.۹۹
۵۱
۱,۰۷۴
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۳.۵۵-
۸۷-
۲,۳۶۲
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۲۱-
۲-
۹۶۶
سرمايه گذاري توسعه ملي
۰.۰۴-
۲-
۵,۷۰۵
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۰۳-
۱-
۳,۶۳۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۱۰۴
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۴.۸۸-
۷۷-
۱,۵۰۰
سرمايه گذاري سپه
۰.۰۶-
۱-
۱,۶۵۲
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰.۱۶-
۴-
۲,۴۲۳
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰.۲۵-
۶-
۲,۳۵۴
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰
۰
۴,۱۸۹
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ)
۱.۴۷-
۱۸-
۱,۲۰۳
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰
۰
۳,۶۵۷
سرمايه گذاري مسكن
۰.۸۱-
۸-
۹۷۷
سرمايه گذاري ملت
۰.۱۵-
۲-
۱,۳۵۸
سرمايه گذاري ملي ايران
۴.۹۹-
۵۹۴-
۱۱,۲۹۹
سنگ آهن گل گهر
۰.۰۸-
۳۹-
۵۱,۴۸۹
سيمان اروميه
۰.۲۴-
۱۶-
۶,۶۶۰
سيمان بجنورد
۰.۰۴-
۵-
۱۱,۷۶۵
سيمان تهران
۰.۰۳-
۸-
۲۳,۱۸۰
سيمان شاهرود
۰.۲۱-
۱۲-
۵,۷۴۳
سيمان فارس و خوزستان
۰.۱۲-
۵-
۴,۲۰۳
شاهد
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۲۷
شهد ايران
۴.۹۹-
۲۹۴-
۵,۵۹۶
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۰.۴۴-
۳۵-
۷,۹۹۴
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۰.۰۴
۱
۲,۶۷۹
شيشه قزوين
۰.۱۸-
۷-
۳,۸۵۰
شيشه همدان
۳.۲۲-
۳۰-
۹۰۱
صنايع آذرآب
۰.۶
۵۶
۹,۴۳۱
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۹,۰۵۰
صنايع ريخته گري ايران
۰
۰
۸,۳۱۶
صنايع شيميايي ايران
۰.۱۶
۵
۳,۰۴۱
صنايع شيميايي فارس
۰.۱
۱
۹۹۱
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۳.۷-
۱۷۵-
۴,۵۵۹
صنايع لاستيكي سهند
۱.۰۸-
۳۱-
۲,۸۵۱
صنايع مس شهيد باهنر
۰.۱۸-
۳-
۱,۶۲۱
صنعتي آما
۰.۴۵-
۱۱-
۲,۴۴۷
صنعتي بهشهر
۰
۰
۴,۸۰۰
صنعتي دريايي ايران
۰
۰
۵,۳۵۲
عمران و توسعه فارس
۰.۰۵-
۲-
۳,۸۹۰
فرآورده هاي تزريقي ايران
۴.۹۹
۶۳
۱,۳۲۵
فرآورده هاي غذايي مشهد
۲.۷
۴۴
۱,۶۷۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۰.۳
۳۰
۱۰,۰۵۷
فرآوري موادمعدني ايران
۳.۹
۴۷
۱,۲۵۱
فنرسازي خاور
۰.۹-
۱۱-
۱,۲۱۰
فنرسازي زر
۰.۰۴-
۱-
۲,۲۹۷
فولاد كاويان
۰.۰۶-
۱-
۱,۷۹۸
قند بيستون
۰
۰
۱,۹۲۹
قند ثابت خراسان
۱.۶۹
۳۵
۲,۱۰۲
قند مرودشت
۴.۹۷-
۸۵-
۱,۶۲۵
قند نيشابور
۰.۷۶
۱۵
۲,۰۰۰
كابل سازي ايران
۰.۳۵
۲۳
۶,۵۱۵
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۴.۹۹-
۲۱۲-
۴,۰۴۰
كابلسازي تك
۰.۱۷
۷
۴,۲۳۹
كارتن ايران
۰
۰
۷,۹۹۵
كارخانجات مخابراتي ايران
۱.۹۴-
۲۹-
۱,۴۶۸
كارخانه فارسيت درود
۰
۰
۱۵,۲۹۸
كالسيمين
۰.۴۹
۱۵
۳,۱۰۲
كربن ايران
۳.۹۲
۹۶
۲,۵۴۵
كشت وصنعت پياذر
۲.۳۱-
۶۷-
۲,۸۳۰
كنتورسازي ايران
۲.۲۳-
۹۸-
۴,۲۹۳
گازلوله
۰.۰۵
۱
۲,۱۱۱
گروه بهمن
۰
۰
۳,۲۸۵
گروه صنعتي سپاهان
۰.۹۵
۳۵
۳,۷۰۹
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۰۹-
۸-
۹,۴۰۳
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۰.۱۳-
۵-
۳,۸۶۷
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۰.۰۸-
۱-
۱,۲۰۰
لاميران
۱.۵۳-
۹۰-
۵,۸۰۰
لبنيات پاك
۰.۴-
۱۰-
۲,۴۷۹
لعاب ايران
۴.۹۸-
۱۳۱-
۲,۴۹۷
لوله وماشين سازي ايران
۳.۲۱-
۷۱-
۲,۱۳۹
ليزينگ ايران
۲.۳۴-
۵۰-
۲,۰۸۴
ليزينگ خودروغدير
۱.۳۷-
۳۹-
۲,۸۰۳
ليزينگ صنعت و معدن
۱.۰۴
۸
۷۷۴
ماشين سازي اراك
۰.۱۵
۴
۲,۶۰۰
ماشين سازي نيرومحركه
۰.۱۵
۳
۲,۰۵۹
محورسازان ايران خودرو
۲.۷۴-
۹۰-
۳,۲۰۰
معادن بافق
۰.۹۶-
۵۶-
۵,۷۷۹
معدني و صنعتي چادرملو
۳.۴۵-
۱۸۹-
۵,۲۹۳
ملي سرب و روي ايران
۰.۵۱-
۱۵-
۲,۹۲۴
مهرام
۰.۵۶-
۷-
۱,۲۳۸
مهركام پارس
۱.۱۵-
۲۸-
۲,۴۱۳
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۴.۹۹
۸۶
۱,۸۱۱
موتوژن
۰.۲۹-
۷۵-
۲۶,۲۲۹
نفت بهران
۰.۰۲
۲
۱۰,۳۰۰
نفت پارس
۳.۷۸-
۳۴-
۸۶۶
نورد و لوله اهواز
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۴۸
نوش مازندران
۴.۹۶-
۶۳-
۱,۲۰۶
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |