سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۲ - Oct 11, 2005
برچسب غيرعاقلانه و سياست جديد وزارت بهداشت و درمان
آيا بيماران رواني از بيمارستان هاي
تخصصي محروم مي شوند؟
گروه اجتماعي: در حالي كه مشكلات مربوط به بيماري هاي رواني و استرس هاي ناشي از زندگي شهري و صنعتي روز به روز گسترش مي يابد، يك مسئول وزارت بهداشت و درمان از حذف بيمارستان هاي تخصصي رواني به عنوان سياست جديد وزارت بهداشت خبر داد.
دليل حذف اين بيمارستان ها به گفته رئيس اداره بهداشت روان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، برچسبي است كه به بستري شدگان اين گونه بيمارستان ها مي خورد. «مجنون» ، «ديوانه» ، «رواني» يا هر برچسب ديگري كه عوام بر روي بستري شدگان مي زنند، نمي تواند موجب اقدامات غيركارشناسانه شود.
هنوز از صحت و سقم اين طرح چيزي در دست نيست؛ اما در شرايطي كه نظام درماني در جهان- و ايران- به سوي هر چه تخصصي تر شدن مي رود، حذف بيمارستان هاي تخصصي روان درماني، سؤال برانگيز است! آيا اين گونه بيماران را در بخش هاي عمومي بيمارستان بستري  خواهند كرد يا در بخش خاصي و گوشه اي از بيمارستان ، محلي ويژه را به آنان اختصاص مي دهند؟
در صورت بستري كردن اين بيماران در بخش هاي عمومي و بين ساير بيماران، آيا نحوه خدمت رساني به آنان هم مثل ساير بيماران خواهد بود؟ و آيا اين بيماران- به دليل شرايط خاص- خدمات خاصي و پرستاران خاص با آموزش هاي خاصي را نمي طلبند؟
در صورتي كه چنين نباشد و بخش خاص و محل خاصي در بيمارستان هاي عمومي به اين بيماران اختصاص داده شود، آيا نقض غرض اوليه نمي شود؟
رئيس اداره بهداشت روان وزارت بهداشت طي مصاحبه اي با ايسنا به برخي مشكلات در اين باره اشاره كرد و گفت: حدود  ۲۱ درصد يعني  ۱۵ ميليون نفر در كشور ما در هر لحظه از يك كسالت روانپزشكي رنج مي برند كه  ۱۴ درصد آنان را جوانان تشكيل مي دهند و از اين تعداد به طور ميانگين حدود  ۹/۲۵ درصد آنان را زنان و  ۹/۱۴ درصد را مردان تشكيل مي دهند. دكتر محمد تقي ياسمي با بيان اين كه بيماريهاي روانپزشكي در زنان  ۲ برابر شايع تر از مردان است، اظهار كرد: وقتي مي گوييم كه  ۲۱ درصد افراد جامعه دچار مشكلات روانپزشكي هستند به اين معني نيست كه  ۲۱ درصد شعور خود را از دست داده اند بلكه تنها  ۶ دهم درصد جمعيت دچار حالتي هستند كه عوام از آن اطلاق به جنون مي كنند.
وي با اشاره به اين كه ايجاد اختلالات روانپزشكي در جوامع طيف گسترده اي دارد، خاطرنشان كرد: عوامل زيستي، رواني و اجتماعي در بيماريهاي رواني تاثير بسزايي دارد. اين عوامل مي تواند سلامت روان را دچار مخاطره كند.
رئيس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بيان اين كه براي بهبود سلامت روان جامعه راهكارهايي وجود دارد، خاطرنشان كرد: براي بهبود وضعيت موجود هم مي توان در سطح زيستي، رواني و اجتماعي مداخلاتي انجام داد تا هم از نظر سلامت رواني مثبت و هم از نظر شيوع اختلالات رواني به وضعيت بهتري نائل شويم.
دكتر ياسمي با اشاره به اين كه بودجه اختصاصي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي بيماران رواني كمتر از نيازهاي واقعي اين بيماران ديده شده است، اظهار كرد:  اين مسئله در طول چند سال اخير بيمارستانهاي رواني را با كمبود بودجه و در خطر بسته شدن قرار داده و از طرفي با افت كيفيت خدمات رساني به اين بيماران روبرو كرده است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر سياست وزارت بهداشت بر اين است كه بيمارستان  تخصصي روانپزشكي در كشور نداشته باشد تا اين برچسب از بين برود ولي در بخشنامه اي كه در وزارتخانه موجود است بيمارستانهاي عمومي كه ضريب اشتغال زير  ۷۵ درصد دارند بايد  ۱۰ درصد تخت هاي خود را به بيماران رواني اختصاص بدهند ولي به علت درآمدزا نبودن و ترس، برخي از مسئولان بيمارستان از بستري بيماران رواني خودداري مي كنند.
امكانات غير استاندارد
در همين حال معاون سلامت وزارت بهداشت نيز با غيراستاندارد خواندن تعداد تخت هاي رواني بيمارستان ها، به كمبودهاي شديدي اشاره كرد كه نظام درمان بيماران رواني را دچار اختلال كرده است.
به گفته دكتر مؤيد علويان در ايران تعداد تخت  هاي رواني بيمارستان  ها با استانداردهاي جهاني مطابقت ندارد.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در گفت وگو با خبرگزاري كار ايران گفت:   بحث بهداشت روان تنها به يك نهاد وابسته نيست و بايد تمام موسسات وابسته، در اين زمينه برنامه   مدوني داشته باشند.وي افزود: در حال حاضر بخش  هاي رواني موجود با جمعيت كشور همخواني ندارد و در اين زمينه مشكلات زيادي داريم. به گفته علويان، در زمينه بهداشت رواني جامعه اقدامات خوبي صورت نگرفته است و متاسفانه در اين بخش با كمبودهاي جدي روبرو هستيم.
دكتر علويان يادآور شد: امكانات بهداشت رواني در كشور پاسخگوي نياز جامعه نيست و مسئولان بايد فكر اساسي براي حل اين معضل داشته باشند. معاون سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به ضرورت همكاري نهادهاي ذيربط، گفت:   وزارت بهداشت، بهزيستي و دانشگاه  هاي علوم پزشكي مهمترين نهادهاي مسئول در ارتقاي بهداشت رواني جامعه هستند.

آخرين تغييرات آيين نامه نقل و انتقال دانشجويان اعلام شد
004443.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آخرين تغييرات و اصلاحات آيين نامه تسهيل نقل و انتقال دانشجويان دانشگاههاي آزاد و دولتي كشور را تشريح كرد.
دكتر حسن خالقي در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به ابلاغ آيين نامه تسهيل نقل و انتقال دانشجويان اظهار داشت: آيين نامه قبلي انتقال دانشجو، محور كليه نقل و انتقال هاست و در آيين نامه جديد تنها اصلاحاتي بر آيين نامه اصلي نقل و انتقال افزوده شده است.
وي با بيان اينكه راهكارهاي اين آيين نامه معطوف به كليه پذيرفته شدگان آزمونهاي سراسري و دانشگاه آزاد در دوره هاي حضوري روزانه و شبانه تا سال ۸۴ است، گفت: اين به آن معناست كه اين آيين نامه تا حدود زيادي شامل حال آموزشكده هاي فني و حرفه اي و پيام نور نمي شود ولي منع كاملي وجود ندارد زيرا پذيرش اين مراكز به ويژه دانشگاه پيام نور بومي است.
وي گفت: راهكارهاي آيين نامه جديد در جهت فراهم آوردن امكان انتقال دانشجوي متقاضي به نزديكترين محل زندگي خانواده اوست، بنابراين «تغيير به رشته اي ديگر» و يا «انتقال از دانشگاهي به دانشگاه ديگر در همان استان» را شامل نمي شود مگر اينكه انتقال از شهري غيرمحل سكونت به محل سكونت افراد در همان استان باشد.
ضرورت موافقت دانشگاه هاي مبدأ و مقصد براي انتقال
معاون آموزشي وزارت علوم، با اشاره به راهكارهاي عمومي آيين نامه جديد نقل و انتقال دانشجويان، تصريح كرد: نقل و انتقال و مهمان شدن دانشجويان در ديگر دانشگاه ها، تنها با موافقت دانشگاه هاي مبدأ   و   مقصد و فارغ از محدوديت تعداد واحد درسي، نيم سالهاي تحصيلي و گذراندن تعدادي از واحدها در دانشگاه مبدأانجام مي شود.
وي در عين حال افزود: براي جلوگيري از ايجاد مشكل در اين زمينه، هر يك از دانشگا ه ها بايد با توجه به اصل اين آيين نامه، ضوابط و شرايط خاص خود را براي پذيرش درخواستهاي انتقال و مهماني دانشجويان به عنوان واحد مبدأ و يا مقصد تنظيم و اجرا كنند و در هر حال شرط گذراندن واحد درسي در دانشگاه مبدأ در آيين نامه جديد حذف شده است.
چگونگي انتقال دانشجويان متاهل
دكتر خالقي در ادامه گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به ساير بخشهاي اين آيين نامه  خاطر نشان كرد: انتقال دانشجوي دختر كه پس از قبولي در كنكور ازدواج كرده باشد به محل زندگي همسر، بدون هيچ محدوديتي انجام مي شود، البته اگر دانشگاه مقصد بنا به دلايلي با اين انتقال يا مهماني موافقت نكند، پرونده انتقالي دانشجو بنا به درخواست دانشجو در كميسيون موارد خاص وزارت علوم بررسي و تصميم گيري نهايي صورت مي گيرد.
وي افزود: انتقال دانشجوي دختر كه قبل از ورود به دانشگاه ازدواج كرده باشد نيز به استان محل زندگي همسر انجام مي شود.
همچنين انتقال دانشجويان پسر متاهل به محل زندگي همسر پس از بررسي تعداد متقاضيان در صورت امكان اجرايي مي شود.
راهكارهاي انتقال در دانشگاه هاي دولتي و غيرانتفاعي
دكتر خالقي با اشاره به راهكارهاي خاص دانشگاه هاي دولتي و غيرانتفاعي آيين نامه نقل و انتقال تصريح كرد: به پذيرفته شدگان آزمون سراسري ۸۴ اجازه داده شده است كه در صورت تمايل در يكي از انتخاب هاي بعدي در استان محل اقامت خود كه داراي حد نصاب قبولي هستند، به عنوان دانشجوي انتقالي ثبت نام كنند، البته اين امر در حالي اجرايي مي شود كه رشته مذكور در زمان انتخاب رشته توسط داوطلب انتخاب شده باشد.
وي افزود: متقاضيان مي توانند جهت اطلاع از رشته محلهاي قبولي استان محل اقامت به سايت سازمان سنجش مراجعه كنند.
چگونگي انتقال و مهماني در دوره هاي شبانه و روزانه
وي با اشاره به ساير بخشهاي اين آيين نامه گفت: انتقال دانشجو از دوره روزانه به دوره شبانه دانشگاه واقع در شهر يا استان محل زندگي والدين دانشجو در صورت كسب حداقل ۹۰ درصد نمره آخرين فرد پذيرفته شده در رشته محل منحصراًبه همان رشته امكان پذير است.
در همين راستا انتقال از دوره روزانه دانشگاه خارج استان به دوره شبانه واقع در شهر يا استان بومي دانشجو در صورت تأييد سازمان سنجش در صورت كسب حداقل ۹۰ درصد نمره آخرين فرد پذيرفته شده در رشته محل مورد تقاضا، انجام مي شود. بنابراين دانشجويان حائز شرايط موظف به پرداخت شهريه دوره هاي شبانه در طول تحصيل هستند. معاون آموزشي وزارت علوم در ادامه خاطر نشان كرد: انتقال دانشجوي دوره شبانه از يك دانشگاه به دوره شبانه دانشگاه ديگر در چارچوب راهكارهاي تسهيل انتقال و مهماني دانشجو بلامانع است.
نقل و انتقالات در دانشگاه آزاداسلامي
انتقال به واحدهاي آزاد تهران غيرممكن است .معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به اجراي نقل و انتقالات در دانشگاه آزاد اسلامي خاطر نشان كرد:  دانشگاه آزاد واحدهاي دانشگاهي خود را به هشت گروه تقسيم كرده است كه بر اساس آن انتقال به دانشگاه هاي گروه يك، يعني واحدهاي تهران را غير ممكن اعلام كرده است.

همتاي شركت گلدكوئيست در خراسان شمالي شناسايي شد
ايسنا: رئيس كل دادگستري خراسان شمالي، اعلام كرد: شركت ابونوس لينك (Ebonuslink) كه به صورت هرمي مانند گلدكوئيست و با فعاليت كاذب تجاري و اقتصادي در شهرستان بجنورد فعاليت مي كرد، شناسايي شد.
احمد كيخسروي با بيان اين كه شركت مذكور با شيوه اي فريبكارانه به دنبال جلب سرمايه هاي مردم بود، افزود: سرشاخه هاي اصلي اين شركت در شهر بجنورد شناسايي شدند و دادستان اين جريان ناسالم اقتصادي را تحت تعقيب قرار داده است. وي خاطرنشان كرد: اين پرونده هنوز در مراحل اوليه  تحقيقات است و يازده نفر از شاخص ترين تبليغ كنندگان اين شركت (كه به اختصار EBL خوانده مي شود) در بجنورد شناسايي شده اند و شماره حساب هاي بانكي و تصوير فيش هاي پرداختي و حواله هاي ارسالي آنان به ازاء هر سهم يك ميليون و هشتصد هزار ريال كشف شده است.
اين مقام مسئول، سركردگان چنين شركت هايي را اغلب خارجي دانست و گفت: اين افراد از طريق سايت هاي اينترنتي به فعاليت خود ادامه مي دهند و سرمايه هاي عظيم مردم را به راحتي از كشور خارج كرده و سود سرشار را به حساب خود واريز مي كنند.
رئيس كل دادگستري خراسان شمالي، جزوه  آموزش شركت ابونوس را كه پس از ثبت نام هر فرد به او داده مي شد مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: اين جزوه با به كارگيري علوم روان شناسي و جامعه شناسي به رشته  تحرير درآمده و دليل شكست افراد در اين سيستم، عدم پشتكار آنان در تبليغ و جذب افراد جديد ذكر شده است كه اصولا پايه و اساس اين تجارت پليد، شكست تعداد زيادي از اعضاء و سود كلان افراد راس هرم است.
كيخسروي آموزش شيوه هاي ضداخلاقي تبليغ، در اين جزوات را تقبيح كرد و يادآور شد: اين جزوه شيوه هاي دقيق فريبكاري، آن هم نزديك ترين افراد اعم از فاميل، دوستان نزديك، همسايه، دوستان دوران تحصيل و دوستان جديد را آموزش مي دهد و به دنبال سست كردن پايه هاي اعتماد و ترويج بي اعتمادي و دروغگويي در جامعه است. وي در پايان خاطرنشان كرد: چنانچه مردم شهرستان بجنورد شكايتي از (EBL) دارند يا شاهد موارد فعاليت اعضاي اين شركت و شركت هاي مشابه هستند، مراتب را به دادسراهاي استان گزارش كرده و به دادستان يا نيروي انتظامي اطلاع دهند.

بررسي شكايات از جمعيت هلال احمر
در كميسيون اصل ۹۰ مجلس
فارس: نايب رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: گزارشات و شكايات متعدد در خصوص عملكرد جمعيت هلال احمر به اين كميسيون رسيده كه بررسي آنها در دستور كار قرار داد.
سيدعلي رياض با بيان اين كه اين گزارشات و شكايات از مدتها قبل در خصوص عملكرد جمعيت هلال احمر در سراسر كشور و روند مديريتي در آن به كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي رسيده است، گفت: جمع بندي گزارشات و شكايات حاصله حاكي است كه روند مديريت كلان حاكم بر جمعيت هلال احمر براساس يك چينش خاصي است و اختيارات مسئولان و مديران عامل اين جمعيت در اكثر مديريت هاي كشور به گونه اي است كه نه تنها به گله مندي و نارضايتي كارمندان ترتيب اثر داده  نمي شود و انتقادات از مديران نتيجه اي در بر ندارد بلكه بعضاً با افراد پيگير مسايل برخورد مي شود.
وي با بيان اينكه توهين به كارمندان و اخذ وجه خلاف قوانين از ديگر موضوعات واصله از شكايات رسيده به كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي است، افزود: عدم نظارت قوي بر عملكرد مديران و نبود هيچ سيستمي جهت مصرف اعانات و كمك ها در جايگاه منويات خيرين از ديگر اين موضوعات است.

رئيس قوه قضائيه با تشكيل شوراهاي حل
اختلاف صنفي موافقت كرد
004440.jpg
فارس: به منظور ارتقاي جايگاه صلح و سازش و انجام داوري و تسهيل و تسريع در حل و فصل دعاوي صنفي، با موافقت رئيس قوه قضائيه شوراهاي حل اختلاف صنفي تشكيل مي شود.
براساس آئين نامه ايجاد شوراهاي حل اختلاف صنفي كه در مهرماه امسال در ۱۰ ماده و سه تبصره به تصويب سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه رسيده است، شوراي حل اختلاف صنفي در جهت حل و فصل اختلافات افراد صنف عليه يكديگر و همچنين شكايت ساير اشخاص از افراد صنف و به طور كلي شكايتهاي مرتبط با صنف، تشكيل مي شود. براساس اين آئين نامه، مفهوم صنف در اين قانون به طور كلي بوده و علاوه بر اصناف پيش بيني شده در قانون نظام صنفي مصوب،۱۳۸۲ كليه گروهها و انجمن ها و كانونهاي صنفي مانند امور پزشكي و پرستاري، اتاقهاي بازرگاني و انجمن مديران صنايع را در بر مي گيرد.
تشكيل شوراي حل اختلاف صنفي و تعداد شوراهاي مزبور با تقاضاي بالاترين مقام صنف يا اتحاديه مربوطه و پيشنهاد رئيس حوزه قضائي و موافقت رئيس كل دادگستري استان صورت مي گيرد و اعضاي شوراي حل اختلاف هر صنف از ميان افراد مورد اطمينان همان صنف، در استان، شهر يا بخش انتخاب مي شوند.
براساس اين آئين نامه، از تاريخ تشكيل شوراي حل اختلاف صنفي، كليه شكايت ها و دعاوي مرتبط با صنف مربوطه، ابتدا به شوراي مذكور ارجاع خواهد شد. شورا نهايت تلاش خود را در جهت رفع اختلاف و حل و فصل موضوع به كار خواهدگرفت. درصورت عدم حصول سازش، شورا در مواردي كه صلاحيت داشته باشد اقدام به صدور رأي خواهد كرد و در ساير موارد مطابق ماده ۱۵ آيين نامه اجرايي ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي رفتار خواهد شد.
بر اساس ماده ۱۰ اين آئين نامه به تشخيص رئيس حوزه قضائي واحد اجراي احكام تخصصي در شوراهاي حل اختلاف مذكور تشكيل تا تحت نظارت مستقيم رئيس حوزه قضائي، نسبت به اجراء آراء صادره اقدام  شود.
اين دستورالعمل از مهرماه امسال لازم الاجرا خواهد بود.

بخش سوختگي در همه بيمارستان هاي
عمومي تأسيس مي شود
فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد  بخش سوختگي در همه بيمارستان ها و مراكز درماني عمومي كشور تأسيس و پيشنهاد تأمين بودجه اين طرح حتماً در بودجه سال ۸۵ در نظر گرفته مي شود.
كامران باقري لنكراني افزود:  با توجه به كمبود تعداد تخت هاي سوختگي در كشور در نظر داريم تعداد تخت هاي سوختگي كشور را افزايش دهيم به طوري كه همه بيمارستان هاي عمومي كشور مجهز به اين تخت ها باشند.
وي ادامه داد: مشكلي كه از نظر تخت هاي سوختگي در كشور وجود دارد استاندارد نبودن آنهاست كه رفع اين مشكل با تأسيس بيمارستانهاي بزرگ ۳۰۰ يا ۴۰۰ تخت خوابي كار علمي و درستي نيست به همين علت براي جبران اين كمبود در صدد تاسيس بخشهاي سوختگي در مجموعه بيمارستان هاي عمومي كشور هستيم. باقري لنكراني همچنين در مورد وضعيت تخت هاي رواني در كشور گفت: وضعيت تخت هاي رواني در كشور ايده آل نيست و سرانه اين بيماران نيز در حد استاندارد نيست، اما با توجه به اينكه برنامه اصلي درمان اين بيماران، درمان سرپايي است وضعيت رسيدگي به بيماران رواني نسبتاً قابل تحمل تر است.

افزايش ازدواج و كاهش طلاق در خراسان شمالي
ايرنا: مدير كل اداره ثبت احوال خراسان شمالي گفت: در شش ماه نخست امسال پنج هزار و ۳۵۹ واقعه ازدواج در اين استان به ثبت رسيده است.
علي رزاقي افزود: اين رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۵۳ مورد افزايش دارد. به گفته وي در همين مدت آمار طلاق در اين استان ۲۴ درصد كاهش يافته و از ۳۴۲ مورد طلاق صورت گرفته ۱۸۵ مورد شهري و ۱۵۷ مورد روستايي بوده است.

آزمون تافل هفته آينده برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: هشتمين دوره آزمون تافل (TOEFL) بيست و سوم مهرماه برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا كارت هشتمين دوره آزمون تافل تا ۲۱ مهرماه از ساعت ۸ الي ۱۷ در سازمان سنجش توزيع مي شود.داوطلبان مي توانند با همراه داشتن رسيد تحويل مدارك ثبت نامي و كارت شناسايي معتبر براي دريافت كارت به سازمان سنجش واقع در تهران- خيابان كريم خان زند- پلاك ۲۱۸- طبقه همكف مراجعه كنند.

صبحانه به وعده هاي غذاي دانشجويان افزوده مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون دانشجويي وزارت علوم با بيان اينكه سرانه فرهنگي دانشگاهها سه تا پنج هزار تومان است، گفت: اميدواريم اين سرانه به ۲۰ هزار تومان افزايش يابد چرا كه با سرانه فعلي تنها مي توان دانشجويان را به شاه عبدالعظيم برد.
دكتر غلامرضا ظريفيان در ادامه درباره تغذيه دانشجويان در سال جديد، اظهار كرد: در مورد برنج و گوشت،  وضعيت مانند سال گذشته خواهد بود و اميدواريم دولت كيفيت آنها را افزايش دهد، همچنين امسال در صورت حمايت وزارت بازرگاني صبحانه نيز به دانشجويان ارايه مي شود.
وي گفت:  برخي دانشجويان به رغم مستعد بودن به دليل تنگناهاي مالي و نداشتن حداقل هاي زندگي با مشكلات جدي در تحصيل مواجه هستند كه اميدواريم با افزايش پوشش دانشجويي براي اخذ وام بسياري از اين مشكلات حل شود.

كشتار بوقلمون هاي مشكوك به آنفلوآنزا
ايرنا: در پي مشاهده نشانه هاي آنفلوآنزاي مرغي در منطقه «مانياس» در شمال غرب تركيه هزاران قطعه بوقلمون در اين منطقه با گازهاي سمي نابود شدند.
«مهدي اكر» وزير كشاورزي تركيه روز گذشته گفته بود: «در يك مرغداري در شمال غرب تركيه نشانه هاي آنفلوانزاي مرغي مشاهده شده است.»يونان و لهستان روز گذشته اعلام كردند كه واردات مرغ و محصولات گوشتي از تركيه را متوقف كرده اند.

تسهيلات دادگاه ها براي زنان عربستاني
ايرنا:  براساس توافق وزارت دادگستري و جمعيت ملي حقوق بشر عربستان دسترسي زنان اين كشور به دادگاه ها آسان تر خواهد شد.
جزئيات بيشتري از اين توافق منتشر نشده اما گفته مي شود دو طرف توافق كردند از اطاله دادرسي در برخي محاكم اين كشور بخصوص در پرونده هاي مربوط به زنان كاسته شود. روزنامه هاي سعودي پيشتر نوشتند كمتر از نيمي از ازدواج ها در اين كشور به طلاق منجر مي شود.

هشدار ملكه هاي زيبايي به دختران
ايسنا: ۷ ملكه زيبايي از ۴ قاره جهان خطاب به دختران و زنان جوان اعلام كردند كه الگوها و ايده هاي مدرن و پيشرفته امروزي براي زيبايي مي توانند به استخوان هاي آنها آسيب بزنند و در آينده موجب ابتلاي آنها به پوكي استخوان شوند.
اين زنان، از كشورهاي استراليا، اتريش، پاناما، تايلند، تركيه و ونزوئلا كه در كنفرانسي از سوي سازمان بين المللي پوكي استخوان درباره تجربيات خودشان در اين زمينه صحبت مي كردند تأكيد كردند امروزه بسياري از دختران در سن نوجواني و پيش از آن در نقاط مختلف جهان به قيمت از دست دادن سلامتي، زيبايي به دست مي آورند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |