سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۲ - Oct 11, 2005
سياسي
Front Page

تسليت رهبر معظم انقلاب به ملت و دولت پاكستان
فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي حادثه  مصيبت بار زلزله  ويرانگر در پاكستان را به ملت و دولت اين كشور تسليت گفتند.
متن اين پيام به شرح ذيل است:
«بسم  الله الرحمن الرحيم
حادثه  مصيبت بار زلزله  ويرانگر در پاكستان را كه به جان باختن دهها هزار نفر از برادران و خواهران ما و ويرانيها و بي خانمانيها و آسيب ديدگيهاي گسترده انجاميده است، به ملت و دولت پاكستان و نيز به همه  امت اسلامي تسليت مي گويم. ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران، خود را شريك غم برادران پاكستاني مي دانند و هرگونه كمكي را كه موجب تخفيف آلام آنان شود وظيفه مي شمارند. انتظار دارم در عمل به اين وظيفه كوتاهي نشود. از خداوند متعال، غفران درگذشتگان و تسلاي بازماندگان را مسالت مي كنم.
سيد علي خامنه اي

آقامحمدي:
طرح رئيس جمهور بالاترين تضمين عيني
در زمينه نظارت بر چرخه سوخت است
004524.jpg
ايسنا: سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت كه كارخانه ي فرآوري اورانيوم اصفهان تحت نظارت كامل آژانس بين المللي انرژي اتمي مشغول به فعاليت مي باشد و محصولاتش نيز در حال انبار شدن است.
علي آقامحمدي، سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با بيان اين كه گفت وگوي سفيران سه كشور اروپايي با ايسنا حاكي از آن بود كه آنها متوجه شدند بالاخره راه حل موضوع هسته اي ايران جز مذاكرات نيست، افزود:ما با هر پيشنهاد جديدي برخورد مثبت خواهيم داشت.
آقامحمدي افزود: مذاكره، استراتژي ما در بحث هسته اي است و معتقديم پرونده ي هسته اي كشور جز مذاكره راه ديگري ندارد.وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه اندازه افكار عمومي داخل از مساله  هسته اي آگاهي دارد؟ گفت: در بحث هسته اي ما هيچ حرف پنهاني از مردم كشورمان نداريم.
آقامحمدي با اشاره به انتقاد دو كشور فرانسه و آلمان از اين كه چرا راهپيمايي ها و تظاهرات مربوط به مساله ي هسته اي بيشتر در جلوي سفارت انگليس برگزار مي شود؟ گفت: ادعاي اين دو كشور مبني بر اين كه مساله تظاهرات در جلوي سفارت انگليس به دليل تاكتيك بزرگ نمايي انگليس از سوي ايران است، اعتراف بزرگي است مبني بر اين كه انگليسي ها مي پذيرند كه در ايران بسيار بدنام هستند و سابقه ي بسيار مخدوش دارند.
آنها مي دانند كه درباره ي نفت، خيانت غيرقابل بخششي در حق ملت ايران كرده اند و اين در ذهن تاريخي مردم ايران همچنان وجود دارد.
آقامحمدي در پاسخ به اين سوال كه آيا بخش هايي از قطعنامه ي اخير شوراي حكام از سوي ايران قابل اجراست؟ گفت: كليت قطعنامه ي اخير كه در نشست شوراي حكام تصويب شد، از نظر ما قابل قبول و اجرا نيست.
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي در خصوص طرح ابتكاري رئيس جمهوري گفت: اين پيشنهاد بالاترين تضمين عيني ايران در زمينه ي نظارت بر روند چرخه ي سوخت است، روشي كه در هيچ كجاي دنيا و در هيچ يك از پرونده هاي سري دنيا مرسوم نيست.
وي تأكيد كرد: طرح ابتكاري رئيس جمهوري پيشنهاد كليدي و مهم ايران است كه بايد نسبت به آن تبليغات و شفاف سازي مناسبي صورت گيرد.
آقامحمدي در خصوص اين كه آيا طرح ها و پيشنهادات ديگري به غير از طرح ابتكاري رئيس جمهور بر روي ميز ايران وجود دارد؟ گفت: پيشنهاد ايران هنوز بررسي نشده است، لذا طرح پيشنهادي جديدي موضوعيت ندارد، معتقدم پيشنهاد فعلي ايران آن قدر ظرفيت و قابليت براي گفت وگو دارد كه نيازي براي فكر كردن به پيشنهاد جديدي احساس نمي شود.
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اين كه ايران قابليت توليد سوخت هسته اي را از دست نخواهد داد گفت: ما بنا نداريم تمام سوخت مورد نيازمان را خود توليد كنيم، اما قابليت اين كار را از دست نخواهيم داد.
آقامحمدي با بيان اين كه توافقنامه ي پاريس از سوي كشورهاي اروپايي نقض شده است، گفت: اروپا بايد پيشرفت در مذاكرات را جدي مي گرفت، اما نه تنها فرصت هاي زيادي را از ما گرفتند، به تعهدات شان هم عمل نكردند.
آقامحمدي فضاي حاكم بر مذاكرات هسته اي را بحراني ندانست و اظهار داشت: معتقدم روابط دو طرف به يك نقطه ي سرد رسيده است. رفتار نامناسب اروپا با ايران، احساسات ملي را برانگيخته است و مسئولان تيم مذاكرات هسته اي در سخنان خود سعي دارند احساسات عمومي را سامان داده و تا جاي ممكن آن را كنترل كنند.
آقامحمدي با اشاره به تركيب تيم مذاكره كننده هسته اي گفت: تيم مذاكره كننده ي هسته اي هميشه از سوي وزارت امور خارجه بوده است و از دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي تنها يك نفر براي مساعدت دبير براي كنترل مذاكرات، تيم را همراهي مي كرده است.
وي درباره ي اخباري مبني بر آن كه جواد ظريف و سيروس ناصري قرار است از تيم مذاكرات هسته اي جدا شوند، افزود: تغييرات اصلي تغييراتي است كه در وزارت خارجه رخ خواهد داد، اما تا جايي كه مي دانم هنوز تغييري در تيم مذاكره كننده هسته اي صورت نگرفته است. در عين حال كه در كادر وزارت خارجه افراد تصميم نمي گيرند كه باقي بمانند يا نه، بلكه سيستم در اين باره تصميم مي گيرد.
وي در خصوص دريافت جايزه صلح نوبل از سوي محمد البرادعي و تاثير آن بر روند پرونده ي هسته اي كشورمان گفت: اگر اين كاربه اين نيت باشد كه بعدا از آژانس بخواهند گزارشات مديركل غيرمنطقي تر ارايه شود و به سمت عملكردي سياسي حركت كند، قطعا اين به ضرر صلح بين المللي است كه فراتر از پرداختن به مسايل كشورها در آژانس است.

احمدي نژاد در مكالمه تلفني با همتاي پاكستاني خود:
ايران آماده كمك همه جانبه به زلزله زدگان پاكستان است
مهر: محمود احمدي نژاد در تماس تلفني با پرويز مشرف رييس جمهوري پاكستان، آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي كمك همه جانبه به زلزله زدگان پاكستان اعلام كرد.
رييس جمهوري در اين مكالمه تلفني ضمن ابراز تاسف از وقوع زلزله در پاكستان، كشته شدن تعداد زيادي از شهروندان پاكستاني در اين واقعه را به دولت و ملت اين كشور تسليت گفت.
احمدي نژاد تاكيد كرد: دولت و ملت ايران با تمام توان در كنار كشور دوست و برادر پاكستان قرار دارد و علاوه بر ارسال كمك هاي اعلام شده، آماده هر گونه همكاري با مسئولان پاكستان است.
وي با بيان اينكه ايران داراي تجارب فراوان در مديريت بحران و كمك به آسيب ديدگان زلزله است، اظهار اميدواري كرد با مديريت صحيح مسئولان اسلام آباد و صبر و مقاومت مردم اين كشور، پاكستان بر همه مشكلات غلبه كند.پرويز مشرف رييس جمهوري پاكستان نيز در اين مكالمه تلفني با قدرداني از پيام تسليت و ابراز همدردي رييس جمهوري ايران با دولت و ملت پاكستان، از واقعه زلزله در كشورش به عنوان يك تراژدي بزرگ ياد كرد و اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي مساعدت در اين خصوص را مايه دلگرمي كشورش دانست.
وي با اشاره به درخواست هاي پاكستان براي دريافت كمك از جامعه بين المللي، از ارسال كمك هاي كشورمان قدرداني كرد.
مشرف در پايان تاكيد كرد: اسلام آباد در حال سازماندهي امور زلزله زدگان است و تمام تلاش خود را براي كمك به حادثه ديدگان به كار بسته است.

معاون البرادعي به تهران آمد
مهر: اولي يوها هايننون معاون البرادعي و مدير بخش پادمان هاي منطقه اي آژانس بين المللي انرژي اتمي يكشنبه شب در رأس يك هيات ۴ نفره براي گفتگو و مذاكره با مقامات جمهوري اسلامي ايران وارد تهران شد.
برنامه اين سفر در نشست مجمع عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين ترتيب داده شده بود.
قرار است در ملاقات هايننون و مسئولان جمهوري اسلامي ايران موضوعات في ما بين ايران و آژانس مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
يك ديپلمات آگاه در وين با اعلام اينكه برنامه كاري اين هيات از امروز آغاز مي شود، تاكيد كرد: اين گفتگو ها ربطي به قطعنامه اخير شوراي حكام ندارد.
گفتني است؛ در حال حاضر، دو بازرس از آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در تاسيسات يو سي اف اصفهان به سر مي برند. بازرسان آژانس بعد از راه اندازي مجدد اين مركز به طور مستمر در آن حضور دارند.

رئيس قوه قضاييه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي:
هزينه هاي اقتدار هسته اي كشورمان را بايد بپذيريم
مهر: آيت الله هاشمي شاهرودي گفت: هرقدر استكبار در مسائل هسته اي به ايران فشار وارد كند، اتحاد مردم بيشتر خواهد شد.
رييس قوه قضاييه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي درباره مساله هسته اي ايران و فشار مداوم استكبار جهاني اظهار داشت: هر قدر استكبار در مسايل هسته اي به ايران اسلامي فشار وارد كند، اتحاد در داخل كشور بيشتر خواهد شد و اين اتحاد موجب اقتدار در برابر استكبار مي شود.
وي ضمن قدرداني از راهپيمايي هاي گسترده مردم در روز جمعه در حمايت از مساله هسته اي كشور، تصريح كرد: فشارهاي استكبار جهاني يك موضوع حقوقي نيست بلكه بيشتر جنبه سياسي دارد و بايد در برابر خواسته هاي ناحق كشورهاي استكباري و همچنين مواضع صلح آميز ايران بيش از پيش ايستادگي كرد.آيت الله هاشمي شاهرودي يادآور شد: پذيرش اقتدار هسته اي ايران نيازمند هزينه است و بايد هزينه هاي آن را بپذيريم و در مقابل همه فشارها مقاومت كنيم.

معاونان دانشجويي و طرح و توسعه
وزارت علوم منصوب شدند
ايسنا: دكتر محمدمهدي زاهدي در احكام جداگانه اي دكتر محمودملاباشي را به سمت معاون دانشجويي و دكتر حميدرضا رازقي را به سمت معاون طرح و توسعه وزارت علوم منصوب كرد.وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنين در نامه هاي جداگانه اي از خدمات دكتر غلامرضا ظريفيان معاون سابق دانشجويي و دكتر جعفر ميلي منفرد معاون سابق طرح و توسعه قدرداني كرد.
وزير علوم همچنين طي حكم ديگري دكتر يحيي طالبيان را به سمت مدير كل دفتر وزارتي وزارت علوم منصوب و از زحمات دكتر ابراهيم واشقاني فراهاني مشاور وزير و مدير كل سابق دفتر وزارتي قدرداني كرد.دكتر اردوان ارژن نيز با حكم وزيرعلوم به سمت سرپرست دانشگاه ياسوج منصوب و از خدمات دكتر محمد عسگريان رئيس سابق اين دانشگاه قدرداني شد.

معاون وزير خارجه آمريكا:
ايران بايد از چرخه سوخت صرف نظر كند
و مذاكرات را از سر گيرد
ايسنا: معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي گفت: موضع ما درباره برنامه هسته اي ايران بازگشت اين كشور به مذاكرات و تعليق فرآوري اورانيوم در اصفهان است.سايت اينترنتي وزارت امور خارجه آمريكا نوشت: نيكلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي كه قرار است (امروز) سه شنبه به بروكسل و سپس به كشورهاي حوزه بالكان سفر كند گفت كه در اين سفر با مقامات اروپايي درباره ايران مذاكره خواهد كرد.
وي با استقبال از قطعنامه مصوبه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران مدعي شد اين قطعنامه نشان داد كه اكثريت كشورهاي عضو شورا نسبت به نيات هسته اي ايران نگران هستند.
برنز گفت كه ايران در راس دستور كار ديپلماتيك ما قرار دارد و افزود: اقدامات دولت جديد ايران باعث نگراني ماست، اين دولت اين طور برآورد مي كند كه حق دارد وجوه حساس چرخه سوخت هسته اي را در اختيار داشته باشد.
برنز مدعي شد: از كشورهايي كه به قطعنامه شوراي حكام در وين راي ممتنع داده اند سوال كنيد، آنها نيز نمي خواهند ايران قابليت غني سازي و بازفرآوري را داشته باشد. وي افزود: اقدامات گسترده اي انجام مي گيرد و قطعا من سه شنبه در بروكسل با رهبران اروپايي در اين باره گفتگو خواهم كرد.
معاون وزير امور خارجه آمريكا ادامه داد: تلاش گسترده اي براي استحكام بخشيدن به ائتلاف بين المللي و متقاعد ساختن ايران به اينكه بايد فرآوري اورانيوم را تعليق كند، بايد به مذاكرات با سه كشور اروپايي باز گردد و راه حل ديپلماتيك مسالمت آميز را خواستار باشد و اين راه حل بايد اين باشد كه ايران نبايد در قلمرو خود به چرخه سوخت هسته اي دسترسي داشته باشد وجود دارد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: موضع ما اين است كه ايران بايد به مذاكرات بازگردد، فرآوري اورانيوم در اصفهان را تعليق كند، راه حلي از طريق مذاكره را خواستار باشد و جامعه بين المللي را آزار ندهد.

مجلس هفته آينده جلسه دارد
فارس: مجلس شوراي اسلامي هفته آينده جلسه دارد و تعطيل نيست.طبق ماده ۸۴ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي هيات رئيسه مجلس در تنظيم برنامه جلسات علني و كميسيونها بايد به گونه اي عمل كند كه نمايندگان در هر ماه يك هفته كاري هم براي رسيدگي به وظايف نمايندگي خود فرصت داشته باشند.
بر اين اساس مجلس شوراي اسلامي پس از سه هفته كاري، يك هفته تعطيل مي شد و نمايندگان براي رسيدگي به وظايف نمايندگي خود به حوزه هاي انتخابيه مي رفتند.
از آنجا كه مجلس پس از پايان تعطيلي مرحله دوم تابستاني خود از روز يكشنبه سوم مهر تا آخر اين هفته جلسه علني دارد، طبق ماده ۸۴ آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، هيات رئيسه مجلس مي بايست هفته آِينده را براي رسيدگي نمايندگان به وظايف نمايندگي خود اختصاص مي داد. برگزاري جلسه مجلس در هفته آينده مردمي را كه در شهرستانهاي مختلف از مدتها قبل منتظر ديدن نماينده خود هستند، با مشكل مواجه مي كند. همچنين برگزاري جلسه مجلس در هفته آينده برنامه نمايندگاني كه طبق معمول هفته آينده را براي خود تعطيل محسوب مي كردند، بهم خواهد ريخت. هيات رئيسه مجلس در اطلاعيه اي كه در تابلوي اعلانات مجلس نصب شده اعلام كرد كه مجلس از ۳۰ مهر به مدت يك هفته تعطيل است و اين تعطيلي را در راستاي اجراي ماده ۸۴ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي دانست.

وزير كشور:
تروريسم و مواد مخدر با حضور
آمريكايي ها در منطقه گسترده شد
ايسنا: وزير كشور گفت: براي انسداد، كنترل و مراقبت از مرزها به يك نهضت ملي نياز داريم. مصطفي پورمحمدي با اشاره به بازديد از ۴۱ كيلومتر نوار مرزي در شرق كشور تصريح كرد: براي انسداد و كنترل و مراقبت از مرز به يك نهضت ملي نياز داريم و بايد در زمان مشخص و سقف دار نه براي درازمدت بتوانيم كنترل مناسبي بر مرزهايمان در ابعاد مختلف فيزيكي پيدا كنيم. وي درباره وضعيت امنيت در مرزهاي كشور به خصوص مرزهاي شرق كشور گفت: در پديده هاي ناامني نمي توان هيچوقت صددرصد قول داد، ولي مي توان ضرايب را بالا برد و اميدواريم كه به عدد كاملا مطلوبي برسيم.
وزير كشور در ادامه خاطرنشان كرد: آمريكايي ها براي جنگ با تروريسم و مواد مخدر به منطقه آمدند، اما در سايه همين حضور، اين دو عامل مخاطره افكن امنيت و فرهنگ منطقه شده است. وي تصريح كرد: آمريكا نه تنها آنهايي را كه به خاطرشان به افغانستان رفتتد از بين نبرد، بلكه تقويتشان نيز كردند.
وي ادامه داد: هم اكنون با پديده نگران كننده تروريسم و مواد مخدر كه فرهنگ و امنيت جهاني را تهديد مي كند مواجهيم كه متاسفانه با حضور آمريكايي ها در منطقه هم تروريسم گسترده تر شده و هم مواد مخدر.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |